גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפט שלמה של אוחנה ומנדלבליט: העימות של שר המשפטים והיועמ"ש על ממלא-המקום של שי ניצן

אמיר אוחנה מאמין ששלמה למברגר יכול לכהן כמ"מ פרקליט המדינה ● אבל למברגר הוא המועמד המועדף של היועמ"ש, ולאוחנה חשוב להראות שהוא הבוס ● למה ליאת בן-ארי לא מועמדת להחליף את שי ניצן? יכול להיות שהתשובה נמצאת בכלל אצל בודהא ● פרשנות

אמיר אוחנה, שלמה (מומו) למברגר, אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ, לשכת עורכי הדין
אמיר אוחנה, שלמה (מומו) למברגר, אביחי מנדלבליט / צילום: רפי קוץ, לשכת עורכי הדין

אבי הבודהיזם, גאוטמה הבודהא, שחי ולימד בהודו במאה החמישית לפני הספירה, הגה דרך תרגול שנועדה לסייע לאנשים בהתמודדות עם קשיי החיים. תרגול שאמור להביא בסופו של דבר להתעוררות שפירושה חירות מכל סבל שמקורו בזמני ובחולף. חבל שמדינת ישראל לא יכולה לתרגל את השיטות של בודהא, או לפחות להזכיר לעצמה שהכול זמני. כי דומה שכל מה שאמור היה להיות זמני, כאן הפך לקבוע.

במדינה בהקפאה, שהולכת לסבב בחירות שלישי ברצף, כל מינוי זמני של בכיר בשירות המדינה הופך לקבוע, וכל ממלא-מקום הופך למי שנותר במקומו. ראו למשל את ממלא-מקום המפכ"ל, מוטי כהן, שסגר בתחילת החודש שנה בתפקידו הזמני, ומינוי של מפכ"ל קבוע עוד רחוק מהעין.

במצב כזה יש חשיבות רבה למינוי ממלא-מקום פרקליט המדינה, שיחליף את עו"ד שי ניצן, שפורש בסוף השבוע אחרי שישלים שש שנים בתפקיד. שר המשפטים, אמיר אוחנה, יודע זאת. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יודע זאת, וזו הסיבה לעימות החריף שהתגלע ביניהם בשבוע שעבר על דרך המינוי ועל זהות המחליף הזמני/קבוע של ניצן.

מנדלבליט חושש ממינוי של אדם שהוא לא בשל בעיניו לתפקיד, או שהוא יתקשה לעבוד עימו. הישורת האחרונה של הטיפול המשותף בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביאה את מערכת היחסים בין מנדלבליט לבין ניצן, שידעה עליות ומורדות לאורך השנים, לפסגה ולעדנה שלא היו כמותן.

מישהו שאפשר לסמוך עליו

בשבועות הקרובים יצטרך היועץ המשפטי להכריע בשורה של דילמות משפטיות שהוליד כתב האישום נגד ראש הממשלה המכהן בממשלת מעבר - חסינות, נבצרות, סמכות, כשרות ההחזקה בתפקיד. כדי לצלוח בשלום את ההכרעות הללו, ואת העימותים הבאים עם המערכת הפוליטית ועם ראש הממשלה שמאשים כי תפרו לו תיק, מנדלבליט זקוק לצדו לאדם שיוכל לסמוך עליו.

הדבר האחרון שמנדלבליט רוצה לקבל, זה ממלא-מקום פרקליט המדינה שחייב את מינויו לשר המשפטים, עושה דברו של ראש הממשלה. סגן שר החוץ לשעבר, יוסי ביילין, כונה פעם על-ידי יצחק רבין, "הפודל של שמעון פרס". אם ביילין היה הפודל של פרס, אז השר אמיר אוחנה הוא "הרוטווילר של נתניהו".

עם זאת, בריב הסמכויות שבין מנדלבליט לבין אוחנה, ממש לא ברור ידו של מי צריכה להיות על העליונה. מחד, החוק הולך עם השר שמוסמך למנות ממלא-מקום לפרקליט המדינה אדם מתוך שירות המדינה. מאידך, החוק אינו מתייחס למצב של שר משפטים זמני בממשלת מעבר ולא לקח בחשבון את העובדה שאותו ממלא-מקום יהיה מופקד על עבודת הפרקליטות בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה, שמינה את אותו שר.

לכאורה, הפתרון לעימות בין השר לבין היועץ המשפטי היה אמור להיות פשוט. שלמה למברגר - המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, ומועמדו היחיד של מנדלבליט למלא את מקומו של ניצן - נמצא גם ברשימת המועמדים של השר אוחנה. השניים יכולים היו לשבת לדבר ולהסכים על מינויו של למברגר. אבל זה כמובן רק לכאורה, כי לאוחנה יותר חשוב לשלוט בהליך ולהראות "מי כאן הבוס", מאשר להגיע להסכמה עם מנדלבליט.

למברגר, שסומן כבר די מזמן כמועמד מוביל למינוי קבוע כפרקליט המדינה, החל את דרכו בפרקליטות ב-1991. בתחילה בפרקליטות מחוז ירושלים, שבה שימש כפרקליט הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי. מאז הוא עלה והתקדם בסולם הדרגות וכיהן בשורה של תפקידים. ב-2003 מונה למברגר לסגן מנהל המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש); ב-2009 הוא מונה לפרקליט מחוז דרום (פלילי); ביולי 2014 נבחר לשמש כפרקליט מחוז תל-אביב (פלילי); ובפברואר 2017 מונה למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים.

במהלך השנים ניהל למברגר תיקים רבים, בהם תיקי שוחד, מרמה ושחיתות ציבורית. כפרקליט פלילי הוא הוביל, בין היתר, הגשה של שורת כתבי אישום נגד ארגוני פשיעה וגורמי פשיעה באזור הדרום ובאזור תל-אביב, בהם ארגוני דומרני, זגורי ועוד. בשנים האחרונות טיפל למברגר ב"פרשת 512", שבה עמדו לדין בכירי עולם הפשע הישראלי, בהם מאיר אברג'יל ומוטי חסין ובעבריינים שקשורים לעמיר מולנר, לאחים אלי ויוסי מוסלי ולאחרים.

למברגר מוערך מאוד. סוג של קונצנזוס. כתם מסוים על עברו אפשר לראות באחריות שלו על ניהול תיק אלישע חייבטוב, שהורשע ברצח אך בהמשך זוכה על-ידי בית המשפט העליון. באוגוסט 2018 הטילו שופטי העליון את הפצצה והודיע כי החליטו לקבל את ערעורו של חייבטוב על הרשעתו בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע ברצח שי אדרי במועדון סנוקר בשדרות.

השופטים מצאו שורה של פגמים חמורים שנפלו בחקירתו של חייבטוב שהובילו לזיכויו. בין היתר הם קבעו כי מחייבטוב נמנעה האפשרות להיוועץ בעורך דין במשך למעלה משלושה שבועות - דבר שהיווה לשיטתם "פגיעה מהותית וחריפה בזכות ההיוועצות העומדת לו", והיא "בעוצמה גבוהה ביותר". למברגר היה פרקליט מחוז דרום שטיפל בתיק חייבטוב והחליט בזמנו להמשיך לנהל את התיק, למרות שהיה מודע לחלק מהפגמים בחקירה.

בתפקידו הנוכחי, כמשנה של ניצן, עוסק למברגר בתחום המשפט הפלילי, בנושאים בעלי השלכות רוחב משמעותיות ובהנחיה המקצועית הניתנת בתחום הפלילי לכלל היחידות הפליליות בפרקליטות. בנוסף עוסק למברגר בקביעת יעדים ומדדים בתחום הפלילי ובהוצאת הנחיות מתאימות לכלל רשויות התביעה, בייזום ובליווי הליכי חקיקה פליליים ועוד.

למברגר היה שותף בכיר להליך קבלת ההחלטות בשלושת התיקים הפליליים המתנהלים נגד נתניהו, 1000, 2000 ו-4000. בדומה לניצן ולליאת בן-ארי, למברגר סבר כי יש להעמיד לדין את נתניהו בגין קבלת שוחד בתיק 2000. המלצה שנדחתה על-ידי היועץ המשפטי, שהחליט להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד נתניהו בתיק 2000 בגין מרמה והפרת אמונים "בלבד".

מועמד טבעי - אבל לא יחידי

לטובתו של השר אוחנה צריך לומר שלמברגר הוא אולי המועמד הטבעי להחליף את ניצן, אבל בניגוד לדברים שכתב היועמ"ש, ודאי שאינו הפרקליט הבכיר היחידי שביכולתו למלא את תפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה בצורה טובה. חלק מהמועמדים של אוחנה הם בהחלט ראויים.

אחד המועמדים הראויים הוא דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. אלדד אחראי על הצלחות רבות של הפרקליטות בשנים האחרונות והוא מנהל את המחלקה החשובה בצורה שקטה ומקצועית. גולת הכותרת של כהונת אלדד בראשות המחלקה הכלכלית עד כה היא ניהול תיק 242, שמכונה "פרשת ישראל ביתנו".

חקירת הפרשה חשפה שחיתות כמעט חסרת תקדים שבאה לביטוי בהעברת כספי תמיכות ממשלתיות שלא כדין לגופים שונים, בתמורה להעברה חלקית של התקציב לחברי כנסת ולמקורביהם ו/או מינוי מקורבים לתפקידים ציבוריים. הפרקליטות גייסה כמה עדי מדינה והגישה 19 כתבי אישום שרובם כבר הסתיימו בהרשעות ובענישה, הרוב המוחלט שלהם בהסדרי טיעון.

בין היתר הורשע בהפרת אמונים ונשלח למאסר סטס מיסז'ניקוב, לשעבר שר התיירות. בכיר ישראל ביתנו לשעבר, דאוד גודובסקי, הורשע בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות ונידון לשבע שנות מאסר בפועל. גודובסקי ערער על ההרשעה, והעונש והערעור תלוי ועומד בבית המשפט העליון. גם סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, הועמדה לדין על-ידי אלדד ואנשיו, וגם היא עלולה להיות מורשעת בשוחד ולהישלח למאסר.

מי שנעדרת מרשימת המועמדים למלא את מקומו של פרקליט המדינה, ומאוד לא במקרה, היא ליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית והפרקליטה שליוותה את חקירות נתניהו. לבן-ארי יש ניסיון רב בניהול תיקים מורכבים, והיא גם נחשבת למנהלת מצוינת ששיקמה את פרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה.

במדינה מתוקנת, בן-ארי - שגם הייתה התובעת המובילה במשפט שהסתיים בהרשעתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשוחד - הייתה לכל הפחות מועמדת למלא את מקומו של ניצן. אבל אנחנו לא חיים במדינה שהיא כרגע במצב תקין. אנחנו חיים במדינה שמונהגת על-ידי אדם שמואשם על-ידי מדינתו בשוחד והפרת אמונים. לפחות באופן זמני, זה מה יש. 

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן