גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל הדרכים מובילות לאגרת גודש: תוכניות "דרך ערך" ו"נתיב פלוס" למלחמה בפקקים הן רק ההתחלה מבחינת האוצר

במשרד התחבורה השיקו לאחרונה את תוכנית "דרך ערך" שמתגמלת נהגים בגין נסיעה בשעות השפל, לצד תוכנית "נתיב פלוס" שנועדה לעודד תחבורה שיתופית • לפי התוכנית של האוצר, שני המיזמים אמורים להוות בסיס טכנולוגי שיסייע בשלב הבא לגבייה של מס גודש

פקקים בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי
פקקים בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

בנובמבר השנה הודיע משרד התחבורה על השקה מחודשת של תוכנית "דרך ערך", שמאפשרת לנהגים להרוויח עד 4,500 שקל תמורת נסיעה בשעות השפל. התוכנית הושקה לאחר ש"נתיב פלוס" שאותו חנך שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' עורר סערה גדולה וביקורת ציבורית וטענה כי ההחלטה להקצות נתיב תנועה לרכבים עתירי נוסעים (שניים או שלושה ומעלה) היא כזאת שפועלת להענשת הנהגים במקום לספק להם תשתיות תחבורה ציבורית טובות.

בשל הביקורת, הוחלט במשרדי הממשלה הרלוונטיים לגנוז שוב את תוכנית המגירה שכמעט אווררה מחדש: תוכנית משרד האוצר להטלת מס גודש.

אלא שמבדיקת "גלובס" עולה כי מדובר בסך הכול בהורדת פרופיל שנועדה למנוע סערה ציבורית מחודשת סביב ענייני התחבורה והעומס בכבישים. לדברי גורמים במשרד האוצר, הכוונה להטיל אגרת גודש חיה וקיימת ונמצאת על שולחן האוצר וממתינה להקמת ממשלה. גם שר התחבורה סמוטריץ' מבין שיש לבחון לעומק את הפיכתה לבת קיימא.

יתרה מכך - התוכנית "דרך ערך" שיצאה לדרך בחודש שעבר אינה מבטלת את אגרת הגודש. להיפך, היא אמורה לשמש כניסוי כלים לקראת יישום הטלת אגרת הגודש.

"דרך ערך" בנויה כך שב-2020 ישתתפו בה רק 15 אלף איש, ובהמשך אמורה להתרחב ל-100 אלף נהגים, ומלכתחילה איננה מתוכננת ליישום בקנה מידה שיפתור את בעיית גודש התנועה. התוכנית, ככל שתתרחב, תייצר מאגר מידע רחב היקף על דפוסי הנהיגה של הישראלים ועל המכשור המוצב ברכבים - מידע שיוכל בעתיד לשמש לגביית אגרות גודש מהנהגים. אמצעים אלו אמורים בעתיד גם להוות את הבסיס הטכנולוגי שיאפשר גביית כסף מהנכנסים לגוש דן ברכב פרטי.

הדרך להטלת אגרת גודש

לאן יילך הכסף מאגרת הגודש

כשהישראלים מעדיפים להשתמש ברכבם הפרטי ולא בתחבורה הציבורית, ספק אם בכוחו של תמריץ חיובי ליצור שינוי מהיר ובקנה מידה רחב דיו. סטפן פרקינס, חוקר תחבורה מהמחלקה הכלכלית של ה-OECD, מבהיר בשיחה עם "גלובס", כי באין תמריצים שליליים דוגמת אגרת גודש - גם אם יצליחו להעביר כ-10% מהמשתמשים לתחבורה ציבורית, תהיה חזרה של משתמשים לשימוש ברכב פרטי בשעות העומס, והגודש יישאר זהה. לפי הארגון, הפתרון ההכרחי עבור ישראל הוא מעבר למקלות - אגרות גודש.

"הציבור צריך להבין שלא ניתן לחכות עשור שלם עד שנתחיל לראות פתרונות", אומרת מיכל גלברט, מנכ"לית Future Mobility IL, המקדם הרחבת הנגישות התחבורתית תוך צמצום הגודש וצמצום זיהום האוויר. "הכבישים מתפקעים כבר עכשיו, והמצב מחריף מיום ליום. אנחנו כבר בתוך המשבר, והדרך להיחלץ ממנו דורשת מגוון של פתרונות. מיסי גודש הם צו השעה ויש ליישמם באופן מיידי. הם לא מחליפים פתרונות הכרחיים אחרים, כגון שיפור משמעותי של התחבורה הציבורית והרחבת התשתיות לשבילי אופניים - הם משלימים אותם".

לטענת גלברט, "מיסי גודש מיטיבים קודם כול עם האוכלוסייה החלשה, שכיום היא מודרת מהגעה למרכז המטרופולין משום שהיא מצריכה בעלות על רכב פרטי וכסף רב להשתמש בו. הם מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית של כל שכבות האוכלוסייה, ובכך שוברים את המעגל שבו תחבורה ציבורית נחשבת לנחותה. בכל מקום בעולם שבו גובים מיסי גודש - זו הצלחה שאין עליה ויכוח. והם לא חייבים להיות מסים חדשים, אלא להחליף מסים אחרים לא יעילים, כגון אגרת רישוי הרכב השנתית, כך שלמעשה הנטל על הציבור לא יגדל".

כשעולה האופציה של אגרות גודש, קיימת נטייה בקרב רבים מהציבור לומר כי זו דרכו של האוצר למלא את קופתו על חשבון הנהגים, ושמדובר בעוד גזירה שקל להטיל על הציבור. אך מסתמן כי ההכנסות עבור קופת המדינה מאגרות גודש לא צפויות להיות גבוהות במיוחד - בעוד התועלת המשקית להקלת בעיות הפקקים היא גדולה - והן תלויות בקביעת מחיר הנסיעה הממוצע.

אם מחיר אגרת הגודש יעמוד על כ-10 שקלים לנסיעה בשעת העומס, בחישוב של חצי מיליון נסיעות ביום מדובר ב-1.5 מיליארד שקל בשנה. זאת, בזמן שהעלות התקציבית הנוספת הנדרשת בתחום התחבורה, להערכת בנק ישראל, מגיעה ל-2% תוצר - כלומר, כ-25 מיליארד שקל בשנה.

משלא מדובר בסכום משמעותי לקופת המדינה, נשאלת השאלה מה עושים עם הכסף. על השולחן מספר אופציות: הכנסת הסכום לבסיס התקציב - אופציה שסביר שתגרור זעם ציבורי רב, מאחר שתהפוך את אגרת הגודש למס נוסף חסר תכלית, מתוקף העובדה כי הוא לא משמש ליצירת פתרון אמיתי לבעיה שבה הוא נוגע.

אפשרות אחרת היא מימון של פרויקט המטרו - פרויקט ארוך טווח שבטווח הזמן המיידי לא יניב תוצאות ולא ישפר את התחבורה הציבורית עבור הנהגים שיוותרו על רכבם הפרטי.

אופציה נוספת היא השקעה מיידית בתחבורה הציבורית. המערכת הנוכחית זקוקה לשדרוג מיידי באופן שידרבן את הציבור לתעדף אותה על פני הרכב, דבר שמחייב גם תוספת תקציב. במסגרת הדיונים על תקציב המדינה, דרש משרד התחבורה מיליארד שקל תוספת לתקציב הפעלת התחבורה הציבורית - דרישה שלא נענתה.

אופציה נוספת היא לשנות את שיטת המיסוי. כיום, מי שנכנס לגוש דן ברכבו, משלם מס זהה לזה שמשלם אזרח החי בדימונה - ולא נושא באחריות לגודשי התחבורה והנזק שהם מסיבים למשק. גביית אגרת גודש תאפשר, למשל, הפחתה במחירי אגרות הרישוי או מיסי רכב אחרים. זוהי ככל הנראה גם האופציה העדיפה על שר התחבורה, שעובד בימים אלה על רפורמת מס יחד עם משרד האוצר בתחום התחבורה.

"דרך ערך" - לא פותרת את הבעיות

לפי בנק ישראל, משך הנסיעה הממוצע למקום העבודה זינק ב-30% בעשור האחרון, ורובם המכריע של המועסקים במשק (כ-69%) מגיעים לעבודה במכונית פרטית. בירושלים, שבה פועלת רכבת קלה, רק 20% משתמשים בתחבורה ציבורית, ובתל אביב שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית הוא 10% בלבד.

תוכנית "דרך ערך", הפתרון הנוכחי של משרד התחבורה לגודש התנועה, מוציאה כסף מקופת המדינה לטובת נהגי המכוניות. אין בה בשורה שתשפר את חייהם של אלו שמשתמשים כעת ממילא, ואולי מחוסר ברירה, בתחבורה הציבורית, והיא ודאי שלא פותרת את בעיות התחבורה הציבורית.

ד"ר ארז כהן, מומחה לכלכלה פוליטית ולמדיניות ציבורית מאוניברסיטת אריאל, חוקר לאורך שנים את שימוש המערכת הפוליטית בכספי המסים וקבלת ההחלטות במשרדי הממשלה השונים. לדבריו, פלונטר התחבורה הציבורית הוא עוד ביטוי למדיניות המכוונת לטווח הקצר במטרה להשיג תשואה פוליטית מיידית, ומנטרלת מראש מהלכי מדיניות ארוכי טווח.

"מדיניות התחבורה בישראל אינה קוהרנטית. הממשלה מעלה את המימון לתשתיות התחבורה הציבורית, אבל במקביל מקצה סכומי כסף גבוהים יותר לטובת פיתוח תשתיות דרכים לרכב הפרטי", אומר כהן.

עוד לטענת כהן, "הפעילות במשרד התחבורה התאפיינה במתן פתרונות אד-אוק. יש עומס באזור מסוים, נסלול מחלף, כביש עוקף או נרחיב כביש קיים שיהיה עמוס גם הוא בקרוב. זאת, במקום לחזות את פני העתיד, ולפעול למניעת בעיות עתידיות שייווצרו אם הביקוש לרכב פרטי ימשיך לגבור".

הטיעון המרכזי בבחינת הטיפול בבעיות העומס בכבישים בישראל, הוא שגודש התנועה אינו גזירת גורל אלא סימפטום של מדיניות ציבורית. אוכלוסיית ישראל צומחת במהירות ושטח המדינה לא יגדל. הכביש הוא משאב מוגבל, ואי אפשר להגדיל את היצע הכבישים באופן שישיג את הביקוש לנסיעה בהם.

לפיכך, על המדינה לפעול כדי ליצור לאזרחים חלופות יעילות וזמינות לנסיעה בכבישים. אולם המציאות הפוליטית בישראל מעודדת את מקבלי ההחלטות לפעול לטווח הקצר, על מנת לראות תוצאות מהר ככל הניתן עקב החשש מבחירות קרבות.

לטענתו של ד"ר כהן, הדרך הנכונה להתמודדות עם המשבר התחבורתי עוברת קודם ב"שינוי תרבות הצריכה של הישראלים מהיסוד. הישראלים רגילים לנסוע ברכב, והתרבות שלנו מעודדת רכב כעדיפות הנכונה. יהיה דור שיהיה לו קשה להתנתק מהרכב, אבל הדור הזה יחלוף. אנשים יפנימו את התרבות החדשה ויבחרו בתחבורה הציבורית כאופציה ראשונה".

עוד כתבות

דגל ארה''ב לצד ספינות סחורה בנמל בלוס אנג'לס / צילום: ap, Damian Dovarganes

סין מגיבה להאשמות האמריקאיות נגדה. האם בכל זאת תתקיים פגישה בין הנשיאים?

בתגובה להאשמות מצד ארה"ב בדבר כפייה כלכלית, סין טוענת כי החלטתה להטיל מגבלות יצוא חדשות על מתכות נדירות היא "צעד לגיטימי" בהתאם לחוק הבינלאומי ● דובר משרד המסחר הסיני: "מדובר במנגנון פיקוח, לא באיסור יצוא"

ליסה קוק וג'רום פאוול. המינויים עשויים להטות את הכף / צילום: ap, Mark Schiefelbein

האתגר הבא של טראמפ מתקרב. בדרך לשם יש לו בעיה של 2.4 טריליון דולר

הגירעון האמריקאי לשנת התקציב 2026 צפוי להגיע לפחות ל-2.4 טריליון דולר ● הממשל בונה תוכנית הנשענת על ארבע רגליים - שליטה במועצת הנגידים, הורדת הריבית שבה מלווה הפד כסף לבנקים, ניסיון לפטר את פאוול ומערכה אגרסיבית כלפי חברי פד - כדי לפתוח דרך לאימוץ מדיניות מוניטרית מרחיבה ● אלא שמה שמעניין את טראמפ באמת הוא לצלוח את בחירות האמצע בנובמבר 2026 ● כתבה ראשונה בסדרה

אבינתן אור ברגע החבירה לנציגי צה''ל / צילום: דובר צה''ל

"הצעד הראשון לקראת החלמה": המכתב של מנכ"ל אנבידיה לחזרתו של אבינתן אור משבי החמאס

ג'נסן הואנג הפיץ מכתב לעובדי החברה על שובו של אבינתן אור משבי החמאס ● "אני נרגש עמוקות ואסיר תודה לשתף אתכם בכך שלפני רגעים ספורים, שוחרר הקולגה שלנו, אבינתן אור, לצלב האדום בעזה. אחרי שנתיים בלתי נתפסות בשבי חמאס, אבינתן חזר הביתה", נכתב בהודעה

עו''ד דן אבי-יצחק / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

עו"ד דן אבי-יצחק, שייצג את נתניהו, דרעי ונמרודי, נפטר בגיל 89

דן אבי-יצחק ז"ל היה מבכירי עורכי הדין בתחומי המשפט הפלילי והצווארון הלבן בישראל ● בשנות ה-90 הוא ייצג את עופר נמרודי בפרשת האזנות הסתר והתפטר מייצוגו של שר הפנים דאז אריה דרעי בעקבות פרשת בר-און חברון

וושינגטון הבירה. לא נרשמה עלייה בשיעור הפיגורים / צילום: Shutterstock

השבתת הממשל מוסיפה לאתגרי שוק הדיור בוושינגטון הבירה

רבים מעובדי הממשל הפדרלי שקיבלו השנה מענקי פרישה מוקדמים אינם מקבלים כעת שכר, והשבתת הממשל עלולה להחריף את האבטלה באזור

שי ג'ינפינג, נשיא סין / צילום: ap, Ng Han Guan

מלחמת הסחר חוזרת? טראמפ שולח מסר מרגיע לשווקים

החשש מהתחממות מלחמת הסחר מול ארה"ב חזר בגדול בסוף השבוע ● סין הגבילה יצוא מינרלים ומתכות נדירות, טראמפ הגיב פומבית באיומי מכסים גבוהים והפיל את וול סטריט ● כעת, הנשיא האמריקאי מנסה מעט להרגיע: "אל תדאגו לגבי סין, הכל יהיה בסדר"

עידן פיינגולד / צילום: נטי לוי

היזם שהקים כבר שתי חברות עם אח שלו אבל מגדיר את עצמו "כדורגלן בנשמה"

"אני פחות מתרכז כרגע בשאלות כמו אקזיט או הנפקה, אנחנו לא צריכים כסף, למרות שיש שתי רכישות על הפרק שיביאו אותנו ליותר מ־1,000 עובדים עד סוף השנה" ● שיחה קצרה עם עידן פיינגולד, מייסד־שותף ומנכ"ל חברת שירותי התוכנה Commit

חדשות הביומד / צילום: תמר מצפי, AP

שר הבריאות של ממשל טראמפ מזהיר מברית מילה

שר הבריאות האמריקאי טוען: ברית מילה מכפילה את הסיכון לאוטיזם ● גל עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים דוחף את מדד נאסד"ק ביוטק לעליות חדות ● סטארט־אפ ישראלי מגייס 45 מיליון דולר לטיפול מבוסס בינה מלאכותית בקשישים ● וחברה־אחות של אמריקן לייזר נמכרת במסגרת הסדר חוב ● השבוע בביומד

פרויקט פינוי־בינוי. מינימום של 24 יח''ד / צילום: שי אשכנזי

מיזמי פינוי־בינוי: אין תוקף להבטחות בעל־פה

דיירים הגישו תביעה נגד יזם, לאחר שלטענתם לא עמד בהתחייבות שניתנה להם על־ידו בעל־פה ● תביעתם נדחתה, ופסק הדין מדגיש את הצורך בשקיפות בהסכמי התחדשות עירונית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; מדד הבנייה זינק במעל 2%, המניות הדואליות נפלו

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.4%, מדד ת"א 90 עלה בכ-0.2% ● מדד הטכנולוגיה איבד כ-2.5%, בהובלת מניות השבבים הדואליות נובה, קמטק וטאואר ● וול סטריט סיכמה את היום הגרוע ביותר מאז אפריל, בעקבות איומו של טראמפ להטיל מכסים של 100% על סין ● השקל נחלש בסוף השבוע בכ-1.5% מול הדולר לרמה של 3.3 שקלים. גם מחירי הנפט והקריפטו צנחו בחדות

הותר לפרסום: רס''ר במיל' שמואל גד רחמים מת מפצעיו לאחר שנפצע בשבוע שעבר מפיצוץ רימון צה''לי

הותר לפרסום: הלוחם במיל' שמואל גד שנפצע קשה בתאונה מבצעית בדרום הרצועה נפטר מפצעיו

רס"ר במיל' שמואל גד רחמים מת מפצעיו לאחר שנפצע בשבוע שעבר מפיצוץ רימון צה"לי ● שליחו המיוחד של טראמפ וחתנו ג'ארד קושנר משתתפים בעצרת לשחרור החטופים בכיכר החטופים בתל אביב ● נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אישר: החטופים יחזרו ביום שני. בנוסף, הנשיא הביע אופטימיות לגבי הפסקת האש: "כולם עייפים מהמלחמה" ● ערוץ אל-ג'זירה פרסם פרטים מתוך מסמך מפורט של השלבים הביצועיים ליישום תוכנית טראמפ: שחרור החטופים  יתבצע עד יום שני ב-6:00 בבוקר ללא טקסים, ובמקביל - הסיוע ההומניטרי ייכנס לעזה באופן מיידי • 48 חטופים, 736 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות בוול סטריט; המניה שמזנקת בעקבות הסכם עם OpenAI

נאסד"ק מזנק ב-2%, מדד S&P 500 קופץ ב-1.5% ודאו ג'ונס עולה ב-1.3%● נעילה חיובית באירופה ● ברודקום ו-OpenAI הודיעו שחתמו על הסכם לפיתוח שבבים ● לאחר שביום שישי איומים של נשיא ארה"ב לחזרת מלחמת הסחר נגד סין הפילו את וול סטריט, מסרים מרגיעים מצידו החזירו את וול סטריט לעליות חדות ● למרות זה, המסחר באסיה הושפע מאיומי טראמפ - ונרשמו בו ירידות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה העולמית / צילום: Shutterstock

מנכ"לי אנבידיה ואמזון בירכו על שחרור החטופים: ההבדל בנוסח אומר הכל

מנכ"ל אנבידיה בירך היום על שובו של שורד השבי אבינתן אור שעבד בחברה ● מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי גם פרסם הודעה כשסשה טרופנוב שוחרר מהשבי בפברואר ● מהנוסחים של שתי ההודעות ניתן ללמוד על השוני בגישת שתי החברות כלפי התמיכה בעובדיהם הישראלים

פרופ' הלל בר גרא / צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

המדען הראשי של הרלב"ד: "צריך ללמוד מיוון ולהגביל את המהירות בערים ל-30 קמ"ש"

פרופ' הלל בר גרא כיהן עד לאחרונה כאחראי על המחקר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ועזב את תפקידו עם מסר ברור: מספר ההרוגים בכבישים מזנק, ויש הרבה מה לעשות • בראיון לגלובס הוא אומר שיש הרבה מה לחזק ברמת התשתיות, ומסביר למה הוא מציע לאמץ את חוק המהירות של יוון: לא יותר מ־30 קמ"ש בתוך העיר

בכמה נמכרה דירה בראשל''צ? / צילום: אייל ימיני

"יש אזורים בראשון לציון שבהם מתפשרים יותר": בכמה נמכרה דירת 3 חדרים?

דירת 3 חדרים בראשון לציון נמכרה ב-1.59 מיליון שקל אחרי שעמדה כשלושה שבועות בלבד על המדף ● "מרכז ומערב העיר עובדים עדיין חזק, ויש ביקוש לדירות באזורים האלו", אמר המתווך בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צה''ל נסוג מעזה. יום שישי / צילום: ap, Emilio Morenatti

האם פרמיית הסיכון של ישראל תרד לשפל חדש, ומי ירוויח מכך?

חוזי ה־CDS על אג"ח ממשלת ישראל, המשקפים את הסיכון שהמדינה לא תשלם את חובותיה, צללו בשיעור דו־ספרתי מאז ההכרזה על הסכם 20 הצעדים ● האם ביום שאחרי המלחמה רמות הסיכון של המשק ירדו דרמטית? הכלכלנים חלוקים

מימין: דניאל בר אל, אורן הולצמן, ג'ון סבינו / צילום: שלומי יוסף, באדיבות איל מקיאז', מתוך אתר לייבפרסון

הישראלית שצללה בכ-25%, וזו שנפגעה מפרסום דוחות של המתחרה

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט בסופ"ש ● חברת הטכנולוגיה לעולם היופי אודיטי טק נחלשה במעל 10%, בעקבות תוצאות חלשות של מתחרה בתחום ● לייבפרסון צנחה בכ-25%, והחברה עדכנה על כוונתה לבצע איחוד הון ● וחברת האוטוטק REE מבקשת תוספות שכר לבכיריה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מציג - כמה שווה להישאר במדד ת"א 35

מניית דמרי ירדה מעט לאחר שדיווחה על גיוס של יותר מ־400 מיליון שקל, במהלך משולב של הפחתת מחיר אופציות והקצאת מניות פרטית להראל ● המהלך נועד להקפיץ את שווי השוק של החברה כדי למנוע את הדחתה ממדד ת"א־35, אך ימי המסחר הקרובים יקבעו אם הניסיונות צלחו ● בינתיים, הראלי של חברות הבנייה נמשך

המתווך הטורקי איברהים קאלין / צילום: Reuters, Murat Gok / Anadolu

צלם טבע ואיסלמיסט: האיש ששלח ארדואן לרקום את עסקת החטופים

מאחורי שיחות הפסקת האש פועלים שניים מהאנשים המשפיעים ביותר במזרח התיכון - אחמד עבד אל־ח'אלק, מנהל "התיק הפלסטיני" המצרי, ואיברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית ● הראשון מזוהה בקשריו ההדוקים עם חמאס, השני פועל בשליחות ישירה של ארדואן - ושניהם מנסים לעצב את היום שאחרי בעזה

בודקים את המיתוס. ארבעת המינים / צילום: Shutterstock

האתרוג הגיע לארץ ישראל רק בימי בית שני, אז איך הוא נהפך לאחד מארבעת המינים?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: ארבעת המינים נראים לנו מובנים מאליהם, אך חלקם למעשה נקבעו כפרשנות מאוחרת