גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל הדרכים מובילות לאגרת גודש: תוכניות "דרך ערך" ו"נתיב פלוס" למלחמה בפקקים הן רק ההתחלה מבחינת האוצר

במשרד התחבורה השיקו לאחרונה את תוכנית "דרך ערך" שמתגמלת נהגים בגין נסיעה בשעות השפל, לצד תוכנית "נתיב פלוס" שנועדה לעודד תחבורה שיתופית • לפי התוכנית של האוצר, שני המיזמים אמורים להוות בסיס טכנולוגי שיסייע בשלב הבא לגבייה של מס גודש

פקקים בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי
פקקים בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

בנובמבר השנה הודיע משרד התחבורה על השקה מחודשת של תוכנית "דרך ערך", שמאפשרת לנהגים להרוויח עד 4,500 שקל תמורת נסיעה בשעות השפל. התוכנית הושקה לאחר ש"נתיב פלוס" שאותו חנך שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' עורר סערה גדולה וביקורת ציבורית וטענה כי ההחלטה להקצות נתיב תנועה לרכבים עתירי נוסעים (שניים או שלושה ומעלה) היא כזאת שפועלת להענשת הנהגים במקום לספק להם תשתיות תחבורה ציבורית טובות.

בשל הביקורת, הוחלט במשרדי הממשלה הרלוונטיים לגנוז שוב את תוכנית המגירה שכמעט אווררה מחדש: תוכנית משרד האוצר להטלת מס גודש.

אלא שמבדיקת "גלובס" עולה כי מדובר בסך הכול בהורדת פרופיל שנועדה למנוע סערה ציבורית מחודשת סביב ענייני התחבורה והעומס בכבישים. לדברי גורמים במשרד האוצר, הכוונה להטיל אגרת גודש חיה וקיימת ונמצאת על שולחן האוצר וממתינה להקמת ממשלה. גם שר התחבורה סמוטריץ' מבין שיש לבחון לעומק את הפיכתה לבת קיימא.

יתרה מכך - התוכנית "דרך ערך" שיצאה לדרך בחודש שעבר אינה מבטלת את אגרת הגודש. להיפך, היא אמורה לשמש כניסוי כלים לקראת יישום הטלת אגרת הגודש.

"דרך ערך" בנויה כך שב-2020 ישתתפו בה רק 15 אלף איש, ובהמשך אמורה להתרחב ל-100 אלף נהגים, ומלכתחילה איננה מתוכננת ליישום בקנה מידה שיפתור את בעיית גודש התנועה. התוכנית, ככל שתתרחב, תייצר מאגר מידע רחב היקף על דפוסי הנהיגה של הישראלים ועל המכשור המוצב ברכבים - מידע שיוכל בעתיד לשמש לגביית אגרות גודש מהנהגים. אמצעים אלו אמורים בעתיד גם להוות את הבסיס הטכנולוגי שיאפשר גביית כסף מהנכנסים לגוש דן ברכב פרטי.

הדרך להטלת אגרת גודש

לאן יילך הכסף מאגרת הגודש

כשהישראלים מעדיפים להשתמש ברכבם הפרטי ולא בתחבורה הציבורית, ספק אם בכוחו של תמריץ חיובי ליצור שינוי מהיר ובקנה מידה רחב דיו. סטפן פרקינס, חוקר תחבורה מהמחלקה הכלכלית של ה-OECD, מבהיר בשיחה עם "גלובס", כי באין תמריצים שליליים דוגמת אגרת גודש - גם אם יצליחו להעביר כ-10% מהמשתמשים לתחבורה ציבורית, תהיה חזרה של משתמשים לשימוש ברכב פרטי בשעות העומס, והגודש יישאר זהה. לפי הארגון, הפתרון ההכרחי עבור ישראל הוא מעבר למקלות - אגרות גודש.

"הציבור צריך להבין שלא ניתן לחכות עשור שלם עד שנתחיל לראות פתרונות", אומרת מיכל גלברט, מנכ"לית Future Mobility IL, המקדם הרחבת הנגישות התחבורתית תוך צמצום הגודש וצמצום זיהום האוויר. "הכבישים מתפקעים כבר עכשיו, והמצב מחריף מיום ליום. אנחנו כבר בתוך המשבר, והדרך להיחלץ ממנו דורשת מגוון של פתרונות. מיסי גודש הם צו השעה ויש ליישמם באופן מיידי. הם לא מחליפים פתרונות הכרחיים אחרים, כגון שיפור משמעותי של התחבורה הציבורית והרחבת התשתיות לשבילי אופניים - הם משלימים אותם".

לטענת גלברט, "מיסי גודש מיטיבים קודם כול עם האוכלוסייה החלשה, שכיום היא מודרת מהגעה למרכז המטרופולין משום שהיא מצריכה בעלות על רכב פרטי וכסף רב להשתמש בו. הם מעודדים שימוש בתחבורה ציבורית של כל שכבות האוכלוסייה, ובכך שוברים את המעגל שבו תחבורה ציבורית נחשבת לנחותה. בכל מקום בעולם שבו גובים מיסי גודש - זו הצלחה שאין עליה ויכוח. והם לא חייבים להיות מסים חדשים, אלא להחליף מסים אחרים לא יעילים, כגון אגרת רישוי הרכב השנתית, כך שלמעשה הנטל על הציבור לא יגדל".

כשעולה האופציה של אגרות גודש, קיימת נטייה בקרב רבים מהציבור לומר כי זו דרכו של האוצר למלא את קופתו על חשבון הנהגים, ושמדובר בעוד גזירה שקל להטיל על הציבור. אך מסתמן כי ההכנסות עבור קופת המדינה מאגרות גודש לא צפויות להיות גבוהות במיוחד - בעוד התועלת המשקית להקלת בעיות הפקקים היא גדולה - והן תלויות בקביעת מחיר הנסיעה הממוצע.

אם מחיר אגרת הגודש יעמוד על כ-10 שקלים לנסיעה בשעת העומס, בחישוב של חצי מיליון נסיעות ביום מדובר ב-1.5 מיליארד שקל בשנה. זאת, בזמן שהעלות התקציבית הנוספת הנדרשת בתחום התחבורה, להערכת בנק ישראל, מגיעה ל-2% תוצר - כלומר, כ-25 מיליארד שקל בשנה.

משלא מדובר בסכום משמעותי לקופת המדינה, נשאלת השאלה מה עושים עם הכסף. על השולחן מספר אופציות: הכנסת הסכום לבסיס התקציב - אופציה שסביר שתגרור זעם ציבורי רב, מאחר שתהפוך את אגרת הגודש למס נוסף חסר תכלית, מתוקף העובדה כי הוא לא משמש ליצירת פתרון אמיתי לבעיה שבה הוא נוגע.

אפשרות אחרת היא מימון של פרויקט המטרו - פרויקט ארוך טווח שבטווח הזמן המיידי לא יניב תוצאות ולא ישפר את התחבורה הציבורית עבור הנהגים שיוותרו על רכבם הפרטי.

אופציה נוספת היא השקעה מיידית בתחבורה הציבורית. המערכת הנוכחית זקוקה לשדרוג מיידי באופן שידרבן את הציבור לתעדף אותה על פני הרכב, דבר שמחייב גם תוספת תקציב. במסגרת הדיונים על תקציב המדינה, דרש משרד התחבורה מיליארד שקל תוספת לתקציב הפעלת התחבורה הציבורית - דרישה שלא נענתה.

אופציה נוספת היא לשנות את שיטת המיסוי. כיום, מי שנכנס לגוש דן ברכבו, משלם מס זהה לזה שמשלם אזרח החי בדימונה - ולא נושא באחריות לגודשי התחבורה והנזק שהם מסיבים למשק. גביית אגרת גודש תאפשר, למשל, הפחתה במחירי אגרות הרישוי או מיסי רכב אחרים. זוהי ככל הנראה גם האופציה העדיפה על שר התחבורה, שעובד בימים אלה על רפורמת מס יחד עם משרד האוצר בתחום התחבורה.

"דרך ערך" - לא פותרת את הבעיות

לפי בנק ישראל, משך הנסיעה הממוצע למקום העבודה זינק ב-30% בעשור האחרון, ורובם המכריע של המועסקים במשק (כ-69%) מגיעים לעבודה במכונית פרטית. בירושלים, שבה פועלת רכבת קלה, רק 20% משתמשים בתחבורה ציבורית, ובתל אביב שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית הוא 10% בלבד.

תוכנית "דרך ערך", הפתרון הנוכחי של משרד התחבורה לגודש התנועה, מוציאה כסף מקופת המדינה לטובת נהגי המכוניות. אין בה בשורה שתשפר את חייהם של אלו שמשתמשים כעת ממילא, ואולי מחוסר ברירה, בתחבורה הציבורית, והיא ודאי שלא פותרת את בעיות התחבורה הציבורית.

ד"ר ארז כהן, מומחה לכלכלה פוליטית ולמדיניות ציבורית מאוניברסיטת אריאל, חוקר לאורך שנים את שימוש המערכת הפוליטית בכספי המסים וקבלת ההחלטות במשרדי הממשלה השונים. לדבריו, פלונטר התחבורה הציבורית הוא עוד ביטוי למדיניות המכוונת לטווח הקצר במטרה להשיג תשואה פוליטית מיידית, ומנטרלת מראש מהלכי מדיניות ארוכי טווח.

"מדיניות התחבורה בישראל אינה קוהרנטית. הממשלה מעלה את המימון לתשתיות התחבורה הציבורית, אבל במקביל מקצה סכומי כסף גבוהים יותר לטובת פיתוח תשתיות דרכים לרכב הפרטי", אומר כהן.

עוד לטענת כהן, "הפעילות במשרד התחבורה התאפיינה במתן פתרונות אד-אוק. יש עומס באזור מסוים, נסלול מחלף, כביש עוקף או נרחיב כביש קיים שיהיה עמוס גם הוא בקרוב. זאת, במקום לחזות את פני העתיד, ולפעול למניעת בעיות עתידיות שייווצרו אם הביקוש לרכב פרטי ימשיך לגבור".

הטיעון המרכזי בבחינת הטיפול בבעיות העומס בכבישים בישראל, הוא שגודש התנועה אינו גזירת גורל אלא סימפטום של מדיניות ציבורית. אוכלוסיית ישראל צומחת במהירות ושטח המדינה לא יגדל. הכביש הוא משאב מוגבל, ואי אפשר להגדיל את היצע הכבישים באופן שישיג את הביקוש לנסיעה בהם.

לפיכך, על המדינה לפעול כדי ליצור לאזרחים חלופות יעילות וזמינות לנסיעה בכבישים. אולם המציאות הפוליטית בישראל מעודדת את מקבלי ההחלטות לפעול לטווח הקצר, על מנת לראות תוצאות מהר ככל הניתן עקב החשש מבחירות קרבות.

לטענתו של ד"ר כהן, הדרך הנכונה להתמודדות עם המשבר התחבורתי עוברת קודם ב"שינוי תרבות הצריכה של הישראלים מהיסוד. הישראלים רגילים לנסוע ברכב, והתרבות שלנו מעודדת רכב כעדיפות הנכונה. יהיה דור שיהיה לו קשה להתנתק מהרכב, אבל הדור הזה יחלוף. אנשים יפנימו את התרבות החדשה ויבחרו בתחבורה הציבורית כאופציה ראשונה".

עוד כתבות

אינפלציה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

השקל ימתן, מחירי הטיסות והפירות יגבירו: מה צפוי באינפלציה ביום שישי

בשוק מעריכים כי המחירים עלו בכ-0.5% באוקטובר, וזאת על רקע צפי להשפעות מקזזות ● גם רכיב ההלבשה וההנעלה זוכה לחודש חזק עם תחילת החורף - "זה עשוי להיות הגורם הדומיננטי החודש", אומר יוני פנינג מבנק מזרחי ● וגם: איך המדד ישפיע על החלטת הריבית בסוף החודש?

הרחפן פרודיג'י / הדמיה: וונדר רובוטיקס

השכנה של ישראל לוחצת על ארה״ב: תמכרו לנו מטוסי קרב חדשים

חברת וונדר רובוטיקס תשיק רחפן תקיפה חדש שיבצע את טיסותיו הראשונות כבר בימים הקרובים ● אזרבייג'ן מציגה מערכת הגנה אווירית חדשה שרכשה מסין ● מצרים מנהלת משא ומתן עם ארה"ב לרכישת עשרות מטוסי קרב ● וגם: הסינים מעתיקים מל"ט מתאבד מאיראן ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

סטארמר בסיור בבסיס חיל האוויר הבריטי

האיחוד האירופי לבריטניה: רוצים להשתתף ב"בום הביטחוני"? שלמו מיליארדים

האיחוד האירופי משיק קרן ביטחונית חדשה לשיקום היכולות האירופיות מול רוסיה ● בריטניה מבקשת להצטרף ונתקלת בדרישת תשלום כ"דמי כניסה" ● בממלכה רותחים: "הסכום לא סביר" - אך חוששים להישאר מחוץ לחגיגה הביטחונית

מזומן שנתפס על ידי משטרת ישראל. יש אתגרים באכיפה / צילום: דוברות משטרת ישראל

ההגבלות החדשות על החזקת מזומן בחוק ההסדרים: מה הן כוללות?

ההצעה הכלולה בפרק המאבק בהון השחור מבקשת לקבוע איסור פלילי על החזקת מזומן מעל סכום של 200 אלף שקל ● המתנגדים טוענים שהחוק יפגע קשות בפרטיות ויגביל את החופש הכלכלי ● בינתיים, כלל לא ברור איך תתבצע האכיפה ● מנתחים את חוק ההסדרים

המתפרעים הגיעו רעולי פנים, הכו את הפלסטינים ושרפו כ-10 רכבים ומשאיות / צילום: לפי סעיף 27 א'

שני עצורים הצליחו לברוח לכוח הצבאי - ולהיעלם

בצבא ממשיכים בחיפושים נרחבים אחר 50 מתנחלים קיצוניים שתקפו אמש פלסטינים והבעירו רכוש רב ● הבוקר 2 עצורים הצליחו לחמוק מהכוחות ● במערכת הביטחון מבהירים כי זהות החשודים ידועה ● על רקע תקופת המסיק, אירועי האלימות מסלימים, ושר הביטחון שותק - המספרים מאחורי הפשיעה הלאומנית

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

כ"ץ: גלי צה"ל תיסגר בקרוב. ביהמ"ש יכריע אם תידרש חקיקה

כ"ץ: "הפעלת התחנה מערבת את צה"ל, בעל-כורחו, בשיח הפוליטי" ● המתנגדים נערכים להגשת עתירות משפטיות, בטענה כי המהלך לסגירת גל"צ דורש חקיקה בכנסת ● ארגון עובדי צה"ל בהסתדרות הכריז על סכסוך עבודה בתחנת הרדיו

טראמפ ונתניהו בבית הלבן / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ פנה רשמית להרצוג: הענק חנינה לנתניהו

במכתבו לנשיא המדינה כינה נשיא ארה"ב את המשפט נגד רה"מ "רדיפה פוליטית ובלתי מוצדקת" וקרא "לאפשר לנתניהו לאחד את ישראל ע"י מתן חנינה" ● ראש הממשלה לטראמפ: "כמו תמיד, אתה מגיע ישר לעניין וקורא לדברים בשמם" ● הנשיא הרצוג מסר: "על המעוניין בקבלת חנינה להגיש בקשה בהתאם לכללים"

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הדיון המכריע סימן: הקמפוס החדש של אנבידיה יוקם בקריית טבעון

לגלובס נודע כי הנהלת רשות מקרקעי ישראל אישרה להקצות קרקע בפטור ממכרז בקריית טבעון עבור ענקית השבבים ● בדיון שהתקיים השבוע ברמ"י בנוכחות בכירי החברה בישראל, נציגי ממשלה ומנהל התכנון, סוכמו מרבית הפרטים ● אנבידיה: בוחנים את כלל החלופות

ארקדי וולוז', ממייסדי יאנדקס ונביוס / צילום: יח''צ

ענקית הענן הישראלית-הולנדית בעסקת מיליארדים עם מטא

החוזה שנחתם בין נביוס למטא הוא לאספקת תשתיות מחשוב לבינה מלאכותית לתקופה של חמש שנים ● מדובר בחוזה שני של נביוס עם ענקית טכנולוגיה גלובלית השנה, לאחר שחתמה בספטמבר על עסקה בהיקף עתק של 17.4 מיליארד דולר עם מיקרוסופט

פקקים באיילון / צילום: בר לביא

החל מינואר: המסים על רכבים חדשים יטפסו באלפי שקלים

מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה ל-52%, והטבת "המס הירוק" על כל סוגי הרכב תתכווץ ב-750 שקל, אבל שווי השימוש למקבלי רכב צמוד "ירוק" לא ישתנה ● גם תקרת ההטבה השקלית תרד מ-35 אלף שקל כיום ל-30 אלף שקל בלבד

נמל אילת / צילום: תמר מצפי

ההצעה בוועדת כספים: סיוע לנמל אילת על חשבון תקציב הרכבות הקלות

מאז תחילת המלחמה נמל אילת הושבת כמעט לחלוטין ● נוסף על תקציבים שהופנו לתמיכה בו, כעת מבקשים בכנסת לחייב אוניות לבצע עיקוף יקר של 12 יום דרך אפריקה, ולממן אותו באמצעות כספים המיועדות למערכות להסעת המונים ● בינתיים, באוצר מתנגדים

רובוט של בלייד ריינג'ר לניקוי פאנלים סולאריים / צילום: מצגת החברה

אחיו של עופר ינאי מוכר את הפעילות שנכשלה בת"א בפי 4 משוויה

אחרי שלא הצליחה להתרומם בבורסה המקומית, בלייד ריינג'ר מוכרת את פעילות חברת ניקוי הפאנלים, סולאר דרון אותה יצק לחברה שמוליק ינאי לפני פחות משנתיים, בעסקה המגלמת לה שווי של 22 מיליון דולר

מצטיידים במכלי מים בטהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

טהרן מתייבשת: בצורת ותשתיות חלשות מאיימות להשאיר את בירת איראן בלי מים

נזקים בעקבות המלחמה, מטבע מקומי שמתרסק וסנקציות בינלאומיות הופכים, כך מתברר, לבעיות משניות באיראן ● הפאניקה האמיתית: בצורת והזנחת תשתיות מאיימות להותיר את הבירה בלי מים

חיילים אוקראינים מתכוונים לשיגור רחפן מתוצרת מקומית / צילום: Reuters, Dmytro Smolienko

ההשקעה החמה של עולם הטכנולוגיה: כטב"מים שצמחו במוסכים מאולתרים

מאז הפלישה הרוסית ב־2020, מאות יזמים באוקראינה הפכו מחסנים מאולתרים למרכזים לפיתוח נשק מתקדם ● כעת, משקיעים מהמערב מזדרזים להזרים הון לחברות שצמחו מהחזית ● אבל מאחורי ההתלהבות מסתתר גם שוק צפוף, מסוכן - ומאבק הישרדות על כל דולר

משרדי מח''ש / צילום: רפי קוץ

זעזוע במשטרה: ניצב מכהן נחקר באזהרה במח"ש

הקצין הבכיר, ששמו טרם הותר לפרסום, חשוד שהתערב בנושא בו היה מצוי בניגוד עניינים, מבלי שדיווח על כך ● לפי החשד, במסגרת התערבות זו של הקצין, הוא פעל בדרכים שונות להשפיע על אופן הטיפול בנושא ● המפכ"ל יכנס בקרוב את סגל הפיקוד של המשטרה לפגישת חירום

חיילי צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משבר בצה"ל: אלפי משרתי קבע ביקשו להקדים את השחרור

דיווחים פלסטיניים: תקיפות מהאוויר בעיר עזה, כוחות צה"ל פתחו באש בח'אן יונס ● דיווח מלבנון: מטוסי חיל האוויר של צה"ל הפציצו בעיירה עייתרון ● דיווח ברויטרס: ארה"ב גיבשה מודיעין לפיו גורמים רשמיים בישראל דנו בכך שחיילי צה"ל עשו שימוש בפלסטינים כמגן אנושי בעזה ושלחו אותם למנהרות כשהיה חשש שהן ממולכדות ● עדכונים שוטפים

ח''כ עודד פורר, ישראל ביתנו הזירה המרכזית, ערוץ הכנסת, 04.11.25 / צילום: יוסי כהן

האם הרמטכ"ל הרצי הלוי פוטר או התפטר?

התאוריה לפיה הרצי הלוי פוטר בגלל המאבק על גיוס חרדים קנתה אחיזה בחוגי האופוזיציה ● אומנם גם נתניהו תרם לבלבול, אבל היא לא ממש מסתדרת עם המסמכים הרשמיים ● המשרוקית של גלובס

מערכת ''קלע דוד'' / צילום: דוברות רפאל

בצל התוקפנות הטורקית: יוון מאיצה את המגעים לסגירת עסקת הענק עם משרד הביטחון הישראלי

לאורך השנים יוון לא השקיעה רבות בטכנולוגיות הצבאיות, וכעת מוצאת את עצמה בפער תחת האיום הטורקי ● כעת היא פועלת להאיץ את המגעים לסגירת עסקת ענק בסך כ־3 מיליארד אירו לרכישת שלוש מערכות הגנה אוויריות ישראליות מתוצרת התעשייה האווירית ורפאל

מתחם קו רקיע בפארק אריאל שרון / צילום: צילום מסך מיוטיוב

האם ישראל בשלה לארנה לאומית בגודל של ה־O2 בלונדון?

הביקוש להופעות ענק בארץ הוא עצום, אך לצדו בולט המחסור במתחם ראוי עם 20 אלף מקומות שיכול לארח אותן בסטנדרט גבוה ● עם עלות השקעה המוערכת בכמיליארד שקל, הדרך למימוש הפוטנציאל אינה עוברת דרך השוק הפרטי בלבד, אלא דורשת החלטה אסטרטגית לאומית

המומחה שבטוח: מצרים מתקרבת לאחת האויבות הגדולות של ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טורקיה ומצרים מודאגות מהאיום הישראלי ובונות ציר אזורי חדש, הפוליטיקו חושף מסמכים לפיהם האמריקאים חוששים לעתיד תוכנית טראמפ, והאם ישראל ממציאה עלילות דם על האיראנים? • כותרות העיתונים בעולם