גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: הפרכת המיתוסים סביב תיקי ראש הממשלה

פירוק דף המסרים של נתניהו מלמד שאין פה רדיפה ואין פה תקדים - אבל כן יש פה שיטה שצריכה להשתנות ● דעה

בנימין נתניהו / צילום: אמיר מאירי
בנימין נתניהו / צילום: אמיר מאירי

הטור הזה נולד משיחה מקרית שניהלתי לפני שבועיים עם חבר ותיק, מצביע ימין, בסעודת שבת. לאחר האוכל פרשנו למרפסת וקשקשנו קצת על ענייני בחירות וכתבי האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ברור לך שרודפים אותו באופן אישי, ויש אכיפה בררנית", הוא אמר. לשנייה נאלמתי דום - ידעתי אומנם שדפי המסרים שיוצאים מלשכת ראש הממשלה הם חדים ומדויקים - אבל לא שיערתי כמה עמוק הם חדרו אל תוך התודעה הציבורית.

בשורות הבאות אנסה לענות בקצרה - ועד כמה שאפשר מבלי לייחס לדברים פרשנות סובייקטיבית (ובכל זאת, מדור דעות) - לטענות העיקריות שנשמעות בספירה הציבורית בחודשים האחרונים.

נתחיל מהקלישאה - רודפים את נתניהו באופן אישי. תראו, טענת רדיפה אישית של פוליטיקאי בחקירות היא בהחלט לא המצאה של נתניהו. גם לא, אגב, הטענות שלו בדבר ניסיון להפיל ראש ממשלה מכהן. גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט טען את אותם הדברים בדיוק, ושליחו בתקשורת, אמנון דנקנר עליו השלום, אף הציע לפרקליט המדינה לדור לשלוח יד בנפשו. גם אביגדור ליברמן טען כי רודפים אותו ומנסים לחסל את מפלגתו, ועל אריה "הוא זכאי" דרעי אין טעם להרחיב. נתניהו בוודאי לא הראשון - אבל הוא הראשון שהצליח לשכנע רבים כל-כך.

אבל האם אכן נתניהו נרדף? בואו נבחן לרגע את הפרשות שלו, ונגלה משהו מאוד מעניין:

בשנת 2015 נעצר ארי הרו, מי שהיה ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה נתניהו. על-פי פרסומים, הוא נעצר בחשד שביצע עבירות של שוחד, מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון שעה שהחזיק בפועל בחברה אותה התחייב למכור, תוך שהוא פועל בניגוד עניינים ומקדם את עניינה במסגרת תפקידו הציבורי. החוקרים, שחשבו שהם מחרימים את מחשבו הנייד על-מנת למצוא בו ראיות נוספות לעבירות אותן ביצע לכאורה הרו, לא האמינו כשבתוך המחשב נמצאו הקלטות ארוכות מאוד של שיחות של שניים אחרים - ראש הממשלה נתניהו והמו"ל של "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס, בתיק שיבשיל לימים לפרשת 2000. רודפים את נתניהו? יותר ביש-מזל שנגמר בכתב אישום על מרמה והפרת אמונים (וגם כתב אישום בשוחד למוזס).

בחודש מאי 2015, מיד לאחר הבחירות בהן הכה את מדינת ישראל בתדהמה עת גרף 30 מנדטים, נתניהו מינה את עצמו לשר התקשורת החדש. צעדו הראשון כשר היה לפטר את מנכ"ל המשרד המוערך, איש המקצוע אבי ברגר שמינה קודמו ארדן, שר מטעם הליכוד למי ששכח, ולמנות במקומו עסקן פוליטי חסר כל ניסיון ניהולי או מקצועי - שלמה פילבר. מטרתם המיידית? לסכל את הרפורמה בבזק. אותה רפורמה שקידמו בלהט ארדן וברגר, אותה רפורמה שהייתה אמורה לחולל תחרות בשוק הטלפון הקווי ולחסוך מאות מיליוני שקלים לציבור.

באותה תקופה, אגב, דווקא אנשי ימין כלכלי, שוחרי השוק החופשי שבחנו את התנהלות נתניהו, אחזו את ראשם ולא הצליחו להבין מה בדיוק הוא עושה. כלכלנית בכירה אמרה לי באותם ימים כי המהלך הזה יתברר במורד הדרך כאחד מהשניים - איוולת איומה או שחיתות חמורה. כמה שהיא צדקה.

לא חלפו אלא שנתיים, ופילבר נעצר - דווקא במסגרת חקירה של רשות ניירות ערך שתפסה תכתובות שהעלו חשד כי מנכ"ל משרד התקשורת העביר מסמכים פנימיים לבזק, בהם מסמכים מסווגים, ותוך שהוא מסתיר זאת מהגורמים המקצועיים במשרדו. וככל שהתקדמה החקירה שם - הבינו במשטרת ישראל שפילבר לא פעל לבד.

רדיפה של נתניהו? יותר כמו טרגדיה של טעויות שהובילו לחקירת שני מקורבים אליו - אשר מי בטעות ומי במכוון הפנו את חוקרי להב אליו - ובטח לא איזו מזימה שנרקחה במחשכים.

אבל למה רק נתניהו ולא יאיר לפיד ואיתן כבל? מקשים אז השואלים, הרי גם הם נפגשו עם מוזס עשרות פעמים! ובכן, אני לא סנגורם של השניים, ובאופן כללי אני סבור כי על כל מי שניהל קשרים ענפים עם מו"לים לתת דין וחשבון לציבור בוחריו. אלא שבמקרה של נתניהו יש הבדל אחד קטן - קוראים לו ראיות. בסופו של דבר, במדינת ישראל, ותודה לאל על כך, כדי להעמיד אדם לדין צריכה התביעה להאמין שביכולתה להרשיע אותו בסבירות גבוהה מאוד - ואיך מנתחים סבירות כזו? נכון - על-ידי בחינת חומר הראיות. לא נחשפתי לחומר החקירות נגד נתניהו, וכל שידוע לי הוא מהתקשורת, אולם בתיקי נתניהו, על-פי פרסומים, יש לחוקרים הקלטות, מסרונים וכמובן עדי מדינה מתוך כוורתו האישית של נתניהו ששפכו אור על התנהלותו. בסופם של דברים ישבו חוקרי משטרת ישראל, ולאחריהם פרקליטי התביעה, וסברו כי בתיקי נתניהו התגבשה תשתית ראייתית מספיקה להעמדה לדין בסבירות גבוהה להרשעה - וזה המבחן היחידי שצריך היה להיבחן. לא רדיפה ולא נעליים.

כן? ואיך תסביר את ההליך התקדימי נגד נתניהו? מעולם לא הוגש פה כתב אישום על סיקור אוהד! אפילו שי ניצן אמר בראיון. תראו, לא ברור לי מה היה מקור פליטת הפה האומללה והשגויה של שי ניצן באותו ראיון עיתונאי, אבל כתב אישום - וגם הרשעה - על סיקור אוהד כבר ראינו. ולא, אני לא מדבר רק על כתב האישום נגד ראש עיריית אשקלון לשעבר איתמר שמעוני. חפשו בגוגל את אורי עמית, מי שהיה ראש עיריית רמת גן בשלהי שנות ה-80, ונשלח לכלא ב-1995 לאחר שחברת דן שילמה למקומון רמת גני על-מנת שיסקר אותו סיקור אוהד בתמורה להקלות תכנוניות שביצע עבורה. ופה, אגב, לא היה מדובר בסתם סיקור אוהד, אלא כזה שניתן בעבור שינוי רפורמות ומיסוי שנוגעים לכיס של כולנו.

אוקיי... אבל ידוע הפרקליטות סוגרת חשבון עם מי שרוצה לערוך רפורמות! נכון, ולכן ראינו חקירות מפוארות נגד דניאל פרידמן ואיילת שקד - שני שרי המשפטים שפעלו יותר מכולם כדי לערוך רפורמות מקיפות במערכת המשפט הישראלית. גם נגד ציפי לבני, שקידמה את מערך הביקורת על הפרקליטות ומינתה את הילה גרסטל שעוררה את חמתו של שי ניצן, לא ראיתי שנפתחה איזו חקירה.

ומה לגבי זה שהפרקליטות מחפשת להפיל נבחרי ציבור מהימין? ובכן, אין ספק שהדבר המרשים ביותר שהצליח לעשות נתניהו, הוא החיבור המזהיר בינו לבין שלטון הימין. בניגוד לאולמרט שסיפר על ניסיונות להפיל ראש ממשלה מכהן, נתניהו מדבר על הפלת שלטון הימין - וכאילו שאחריו לא יוכל הימין להציב מועמד אחר. אבל גם בחינה עניינית של הדברים תגלה מציאות מעט יותר מורכבת. משום שאם הפרקליטות מחפשת להפיל את הימין, מה בדיוק היה להם לחפש עם אהוד אולמרט רגע לפני תכנית ההתכנסות? או עם פואד בן-אליעזר, או עם אברהם הירשזון מקדימה, או עם בוז'י הרצוג ואהוד ברק. מה היה לה לחפש עם עשרות ראשי ערים מכל קצוות הקשת הפוליטית? מה היה לה, רחמנא ליצלן, לחפש אצל חברי כנסת ערבים?

אתם מבינים, שחיתות קיימת בכל מקום ובכל מגזר. אין לה צבע, טעם וריח. אין לה דת, ולא גזע ולא מין. יש מושחתים בימין ויש בשמאל, יש דתיים וחילוניים, ערבים ויהודים, נשים וגברים. ומי שמחפש את האשם האמיתי - שיבחן תחילה את השיטה.

טוב נעשה כחברה אם נפסיק לחפש אשמים וקונספירציות, ונתחיל לבחון מה בשיטת הממשל שלנו מאפשר לבעלי כוח ציבורי לעבור בכזו קלות על החוק, מה מעודד נבחרי ועובדי ציבור לסטות מבין השורות, טוב נעשה אם נשכיל לתקן את המנגנונים בשלטון המקומי, לייעל את הפיקוח והבקרה על הליכי תכנון ובנייה, מכרזים ומינויים. טוב נעשה אם נקדם שקיפות במערכי השלטון המרכזי, נחשוף יומני פגישות ופרוטוקולים, נקצוב קדנציות ונבלום ריכוז כוח בידי בודדים.

זו לא רדיפה ולא אכיפה בררנית, בטח שלא ניסיונות להפיכה שלטונית, ולצערי הרב אין פה אף החלטה תקדימית. נתניהו לא המציא שום דבר, לא את הרדיפה וגם לא את השיטה - ויכול מאוד להיות שלפניו היו פוליטיקאים שסגרו עסקאות מלוכלכות לא פחות - רק שאתרע מזלו שלו שבחיק החוקרים נפלו כאלה ראיות זהב.

ומי שהמדינה באמת חשובה לו, צריך להפסיק לכלות את ימיו בטענות חסרות שחר, ולהבין שמתוך ביש-המזל של נתניהו קיבלנו כולנו הצצה מדהימה לשיטה הרסנית לדמוקרטיה, שבמשך שנים השחיתה את מיטב הפוליטיקאים שלנו - מימין וגם משמאל - ואם לא נעצור כאן ועכשיו, היא תשחית גם את אלה שיבואו אחריו. ולכן, כדאי שנפסיק עם הקונספירציות ונביט בעובדות הפשוטות, ואחר-כך אולי כדאי שגם נבין שהגיע הזמן לעשות תיקון - כדי שלא תהיה עוד הפעם הבאה. 

הכותב הוא ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות