גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תנועה הנוסעים בנתב"ג ממשיכה לגדול, וחברות הלואו קוסט ממשיכות להרוויח מזה

שש שנים לפתיחת השמיים - וחברות הלואו קוסט כבר תופסות נפח של 30% מהמושבים בקווים השונים מישראל ואליה ● מספר המושבים בטיסות מת"א ליעדים שונים באירופה הגיע ליותר מ-20 מיליון ב-2019, כפול ממספר המושבים ב-2013, שנה לפני פתיחת השמיים

שש שנים לפתיחת השמיים - וחברות הלואו קוסט כבר תופסות נפח של 30% מהמושבים בקווים השונים מישראל ואליה. מספר המושבים בטיסות מתל-אביב ליעדים שונים באירופה הגיע ליותר מ-20 מיליון ב-2019, כפול ממספר המושבים ב-2013, שנה לפני פתיחת השמיים. מדובר במושבים בתנועת הלוך ושוב - כך פרסם לאחרונה האתר anna.aero, שבחן את שוק התעופה הישראלי תוך דגש על הגידול יוצא הדופן בהיקף הפעילות של חברות הלואו קוסט.

חברות הלואו קוסט שטסות ליעדים שונים באירופה הציעו השנה 4.7 מיליון מושבים במטוסים - כפול ממספר המושבים שהציעו חברות הלואו קוסט ב-2016. בדיקת האתר הגדירה את הגידול בקרב חברות התעופה האחרות כ"יוצא דופן" בענף התעופה עם גידול של 50% בהיצע המושבים מאז 2015. לפי הדוח, חברות הלואו קוסט מציעות בטיסות לאירופה מספר מושבים הדומה לזה שמציעה אל על.

בדוח מצוינות ריאנאייר, שצירפה השנה את המותג לאודה לקווים מישראל; וויז אייר, חברת הלואו קוסט החזקה ביותר בשוק הישראלי; וטראנסאוויה; כאשר כל אחת מהן הכפילה את היצע המושבים בקווים מתל-אביב.

וויז אייר הצליחה לעבור את איזי ג'ט, חברת הלואו קוסט הוותיקה ביותר בישראל בהיצע המושבים שלה, שמגיע לכ-1.5 מושבים בשנה. ב-2015 איזי ג'ט הייתה חברת הלואו קוסט החזקה ביותר בישראל והציעה בשעתו 700 אלף מושבים בקווים לאירופה. ריאנאייר, שנכנסה לישראל ב-2016, זינקה מאז מאפס לכ-800 אלף מושבים כיום.

נתון חריג אחר שאליו מתייחסת בדיקת האתר הוא מספר נמלי התעופה שמחברים את ישראל ליעדים בעולם - ב-2019 דובר על 141 יעדים. 58 מתוכם הם של יעדי לואו קוסט, כפול מאשר 2016. לפי דוח רשות שדות התעופה שמסכם את 11 החודשים הראשונים של 2019, המגמה הזו נמשכת. ב-11 החודשים הראשונים של השנה תנועת הנוסעים הבינלאומית הסתכמה בכ-21 מיליון נוסעים (הלוך ושוב), צמיחה של 7% לעומת אשתקד. תנועת הנוסעים בחודש נובמבר הסתכמה ב-1.75 מיליון נוסעים (הלוך ושוב) - עלייה של 12% לעומת שנה קודמת.

טרמינל 1 בנתב"ג, ממנו מבוצעות טיסות הלואו קוסט, רשם גידול של 42% בהיקף הפעילות שלו - בחודש נובמבר טסו 215 אלף איש מטרמינל 1, לעומת 152 אלף איש בשנה שעברה. מתחילת השנה ועד לסוף נובמבר שירת טרמינל 1 כ-2.22 מיליון נוסעים, 18% יותר מאשר ב-2018.

אל על הצליחה להגדיל את פעילותה בחודש שנחשב מנומנם מבחינת היקף התיירות שבו, והיא הטיסה 417 אלף נוסעים - 9% יותר מנובמבר 2018. איזי ג'ט אחריה הטיסה 104 אלף נוסעים, קצת יותר מריאנאייר שהכפילה את פעילותה לתנועה של 100 אלף נוסעים. טורקיש איירלינס הטיסה 103 אלף נוסעים בנובמבר, עלייה של 18%. מתחילת השנה הטיסה אל על כמעט 5.4 מיליון נוסעים, עלייה של כ-3% כשהיא תופסת נפח של 24% מהפעילות בנתב"ג, ירידה של 1% לעומת השנה הקודמת.

וויז אייר הטיסה כ-1.18 מיליון נוסעים מתחילת השנה וצמחה ב-19%, ואיזי ג'ט שהטיסה 1.05 מיליון נוסעים צמחה ב-16%. הגידול בהיקף הפעילות של ריאנאייר הסתכם ב-37% ל-652 אלף נוסעים. חברת לואו קוסט אחרת שמתחזקת בישראל היא טראנסאוויה מבית אייר פראנס KLM שמתחילת השנה גדלה ב-22.5%.

גם ארקיע וישראייר הציגו גידול מרשים בפעילות הבינלאומית: ארקיע התברגה חמישית בהיקף תנועת הנוסעים מתחילת השנה עם 733 אלף נוסעים וגידול של כ-12%; וישראייר, השישית בהיקפה עם 730 אלף נוסעים, צמחה בכ-16%.

גם טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות מתל-אביב לאיסטנבול שבטורקיה, הצליחה להגדיל את תנועת הנוסעים ב-7.5%. יונייטד איירליינס צמחה ב-12%. גידול של 30% הציגו אוסטריאן איירליינס, דלתא איירליינס וקתאי פסיפיק (37%).

מתחילת השנה צמצמו במעט החברות הישראליות את נתח השוק שלהן ביחס ל-2018 מ-31.5% ל-30.8%, למרות הגידול שהם הציגו בפעילות הבינלאומית שלהן בחודשים ינואר-נובמבר: 3% לאל על, 16% לישראייר ו-12% לארקיע.

עוד כתבות

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

האוצר למשרדי הממשלה: הכינו צעדי התייעלות בשל הגדלת תקציב הביטחון

רה"מ נתניהו הבהיר לאחרונה כי בכוונתו להוביל הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון, ב-250-350 מיליארד שקל במשך עשור ● על רקע זה, באוצר פנו הבוקר למנכ"לי משרדי הממשלה בדרישה להציג צעדי התייעלות שיאושרו יחד עם הצעת התקציב בממשלה בעוד יומיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה אדומה בוול סטריט; המניה שזינקה לאחר שאנבידיה השקיעה בה

אירופה ננעלה בירידות קלות ● אנבידיה רכשה מניות סינופסיס בהיקף של 2 מיליארד דולר ● המניות הביטחוניות באירופה ירדו על רקע המגעים לסיום מלחמת רוסיה־אוקראינה ● פעילות המפעלים בסין התכווצה בחודש השמיני ברציפות ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין צנח

הכוח בשוק הרכב עבר לקונים: הצפת דגמים, ירידות מחירים והסערה הצפויה ב-2026

שוק הרכב צפוי להמשיך לעמוד ב-2026 בסימן המעבר מ"שוק של מוכרים" ל"שוק של קונים" ● על הפרק: ירידת המחירים צפויה להמשיך בשל המלחמות השיווקיות בין היצרנים הסינים והיבואנים שלהם, קטגוריות חדשות ידרסו קיימות, והסביבה התחרותית תהפוך קשה עוד יותר

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

יו"ר רשות ני"ע בביקורת על הבנקים: מקשים על חברות הפינטק להיכנס לשוק

לדברי יו"ר רשות ניירות ערך בכנס של בנק ישראל, "המערכת של שירותי תשלום יושבת על כמה רגולטורים וגם על מערכת מורכבת בין חברות התשלומים למערכת הבנקאית שמספקת להם שירותים" ● עוד הוסיף זינגר כי "נעשים הרבה מאמצים, אבל צריך להגיד ביושר, זה לא עובד נכון לעכשיו והמצב לא טוב"

טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

המאבק בין חברות התעופה הזרות למשרד התחבורה מגיע לבג"ץ

ארגון התעופה IATA ו-10 חברות תעופה בינ"ל עתרו לבג"ץ נגד שרת התחבורה, שר הכלכלה וועדת הכלכלה של הכנסת ● מבקשות שבג"ץ יורה למדינה להפעיל את סמכות החירום שנוספה לחוק שירותי תעופה, ולצמצם רטרואקטיבית את חובותיהן כלפי נוסעים בתקופה שבה המרחב האווירי של ישראל נסגר במבצע "עם כלביא"

דרבי הכדורסל בין מכבי ת''א להפועל ת''א / צילום: עודד קרני

האם ליגות הכדורסל ייפרדו מערוץ הספורט אחרי 30 שנה?

בערוץ הספורט ומינהלת הליגות מקיימים מגעים להארכת החוזה ביניהם בשנתיים נוספות - אך במקביל עמלים במינהלת על מכרז חדש ● התנאים החדשים: 25 מיליון שקל לשנה, למשך 5 שנים

חלוקת רכוש לא שיוויונית / צילום: Shutterstock

מתי בגידה מצדיקה חלוקת רכוש לא שוויונית בין בני זוג שמתגרשים?

התנהלות כלכלית שלילית של אחד מבני הזוג עשויה להוות נסיבה מיוחדת שתצדיק סטייה מחלוקת הנכסים המשותפים בצורה שוויונית

יוסי תורג'מן, והדמיית פרויקט YBOX art / צילום: משה צור אדריכלים, יובל חן

"האטה? אנחנו מוכרים דירות ב-90 אלף שקל למ"ר בדרום ת"א": מנכ"ל YBOX לא מתרגש ממצב ענף המגורים

יוסי תורג'מן, מנכ"ל YBOX, מספר אחרי אישור הפרויקט המדובר בדרום תל אביב־יפו: "ברובעים 3 ו־4 בעיר יש האטה מאוד רצינית - אבל באזור הפרויקט אנחנו מוכרים סביב 90 אלף שקל למ"ר" ● ואיזו ביקורת יש לו על הורדת הריבית? "הייתה צריכה להיות דרסטית יותר"

שר החוץ גדעון סער. פוסט ברשת איקס, 12.11.25 / צילום: מארק ניימן, לע''מ

האם גדעון סער עקבי בתמיכה במתן חנינה לנתניהו?

גדעון סער אכן קרא לסיום משפט נתניהו עוד כשישב באופוזיציה ● אלא שאז היה מדובר בהסדר טיעון, וכעת בחנינה, וההבדלים לא זניחים ● המשרוקית של גלובס

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

נתניהו וסמוטריץ'. רה''מ לא נתן לאוצר אור ירוק, אבל גם לא אור אדום / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

ביטחון, חלב ומס על קרקעות: המחלוקות שמאיימות על אישור תקציב המדינה

מאבקי התקציב מגיעים לשיא, לקראת אישורו בממשלה בסוף השבוע ● עיקר המחלוקת הוא סביב הגדלת תקציב משרד הביטחון, רפורמה בשוק החלב ומיסוי קרקעות ● בעוד סמוטריץ' דוחף ליישום הרפורמות, אי־הוודאות בעמדת נתניהו מטילה צל על סיכויי אישור התקציב

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

לסם אלטמן חסרים מעל 200 מיליארד דולר. מאיפה הוא יביא אותם?

דוח חדש של בנק HSBC מציף סימני שאלה סביב המודל הכלכלי של OpenAI ● איך החברה מתכוונת לכסות על חובות הענק שטיפחה, ואיך היא משפיעה על השוק כולו?

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: יחצ

עסקת ענק: קרן אייפקס רוכשת את אתר יד2 בכמיליארד דולר

קרן אייפקס רוכשת את אתר יד2 מידי קרן KKR בכ-950 מיליון דולר, לאחר שניצחה במכרז וגברה על קרנות ההשקעה הפרטיות בלקסטון ו-CVC

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

אחרי הזינוק בבורסה: מיטב מכרה 5% מהמניות בחצי מיליארד שקל

לאחר שמניית מיטב זינקה בתוך שנה וחצי ב-650% והפכה לאחת מ-40 החברות הגדולות בבורסה עם שווי שוק של 9.5 מיליארד שקל, החברה מגייסת 500 מיליון שקל ממשקיעים בארץ ובחו"ל ● את הגיוס הוביל בנק ההשקעות ג'פריס

מאגר הגז לוויתן / צילום: אלבטרוס

התקדמות משמעותית במגעים על עסקת היצוא בין משרד האנרגיה לחברות הגז

לגלובס נודע על התקדמות משמעותית במגעים לגבי עסקת הגז הענקית עם מצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר ● לפי המתווה, חברות הגז יתחייבו לספק גז למשק המקומי במחיר נמוך יותר, שיוצמדו למה שנקבע במתווה

שדה התעופה רמון / צילום: Shutterstock

דוח המבקר: מערכות התחבורה לא מוכנות כראוי לשעת חירום

כשלים במענה רפואי, היעדר מסגרות עבודה סדורות ותיאום לקוי: דוח מבקר המדינה שפורסם היום מצביע על פערים מרכזיים במוכנות מערכות התחבורה המרכזיות בישראל להתמודדות עם תרחישי חירום ● מה יקרה בשדה התעופה רמון במקרה של אירוע רב־נפגעים, ולמה ירדה כשירות המאבטחים בקו האדום?

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את האתר באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכל התחיל ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

פעילות במחנה קיץ של סימד / צילום: מצגת החברה

מחנה קיץ בארה"ב ב־10,000 דולר: המגייסת החדשה בבורסת ת"א

סימד הולדינגס השלימה גיוס אג"ח של 610 מיליון שקל, שישמשו בעיקר לרכישת נכסים מידי בעליה ולפירעון הלוואות ● החברה מפעילה מחנות קיץ לנוער, בעיקר יהודי