גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תנועה הנוסעים בנתב"ג ממשיכה לגדול, וחברות הלואו קוסט ממשיכות להרוויח מזה

שש שנים לפתיחת השמיים - וחברות הלואו קוסט כבר תופסות נפח של 30% מהמושבים בקווים השונים מישראל ואליה ● מספר המושבים בטיסות מת"א ליעדים שונים באירופה הגיע ליותר מ-20 מיליון ב-2019, כפול ממספר המושבים ב-2013, שנה לפני פתיחת השמיים

שש שנים לפתיחת השמיים - וחברות הלואו קוסט כבר תופסות נפח של 30% מהמושבים בקווים השונים מישראל ואליה. מספר המושבים בטיסות מתל-אביב ליעדים שונים באירופה הגיע ליותר מ-20 מיליון ב-2019, כפול ממספר המושבים ב-2013, שנה לפני פתיחת השמיים. מדובר במושבים בתנועת הלוך ושוב - כך פרסם לאחרונה האתר anna.aero, שבחן את שוק התעופה הישראלי תוך דגש על הגידול יוצא הדופן בהיקף הפעילות של חברות הלואו קוסט.

חברות הלואו קוסט שטסות ליעדים שונים באירופה הציעו השנה 4.7 מיליון מושבים במטוסים - כפול ממספר המושבים שהציעו חברות הלואו קוסט ב-2016. בדיקת האתר הגדירה את הגידול בקרב חברות התעופה האחרות כ"יוצא דופן" בענף התעופה עם גידול של 50% בהיצע המושבים מאז 2015. לפי הדוח, חברות הלואו קוסט מציעות בטיסות לאירופה מספר מושבים הדומה לזה שמציעה אל על.

בדוח מצוינות ריאנאייר, שצירפה השנה את המותג לאודה לקווים מישראל; וויז אייר, חברת הלואו קוסט החזקה ביותר בשוק הישראלי; וטראנסאוויה; כאשר כל אחת מהן הכפילה את היצע המושבים בקווים מתל-אביב.

וויז אייר הצליחה לעבור את איזי ג'ט, חברת הלואו קוסט הוותיקה ביותר בישראל בהיצע המושבים שלה, שמגיע לכ-1.5 מושבים בשנה. ב-2015 איזי ג'ט הייתה חברת הלואו קוסט החזקה ביותר בישראל והציעה בשעתו 700 אלף מושבים בקווים לאירופה. ריאנאייר, שנכנסה לישראל ב-2016, זינקה מאז מאפס לכ-800 אלף מושבים כיום.

נתון חריג אחר שאליו מתייחסת בדיקת האתר הוא מספר נמלי התעופה שמחברים את ישראל ליעדים בעולם - ב-2019 דובר על 141 יעדים. 58 מתוכם הם של יעדי לואו קוסט, כפול מאשר 2016. לפי דוח רשות שדות התעופה שמסכם את 11 החודשים הראשונים של 2019, המגמה הזו נמשכת. ב-11 החודשים הראשונים של השנה תנועת הנוסעים הבינלאומית הסתכמה בכ-21 מיליון נוסעים (הלוך ושוב), צמיחה של 7% לעומת אשתקד. תנועת הנוסעים בחודש נובמבר הסתכמה ב-1.75 מיליון נוסעים (הלוך ושוב) - עלייה של 12% לעומת שנה קודמת.

טרמינל 1 בנתב"ג, ממנו מבוצעות טיסות הלואו קוסט, רשם גידול של 42% בהיקף הפעילות שלו - בחודש נובמבר טסו 215 אלף איש מטרמינל 1, לעומת 152 אלף איש בשנה שעברה. מתחילת השנה ועד לסוף נובמבר שירת טרמינל 1 כ-2.22 מיליון נוסעים, 18% יותר מאשר ב-2018.

אל על הצליחה להגדיל את פעילותה בחודש שנחשב מנומנם מבחינת היקף התיירות שבו, והיא הטיסה 417 אלף נוסעים - 9% יותר מנובמבר 2018. איזי ג'ט אחריה הטיסה 104 אלף נוסעים, קצת יותר מריאנאייר שהכפילה את פעילותה לתנועה של 100 אלף נוסעים. טורקיש איירלינס הטיסה 103 אלף נוסעים בנובמבר, עלייה של 18%. מתחילת השנה הטיסה אל על כמעט 5.4 מיליון נוסעים, עלייה של כ-3% כשהיא תופסת נפח של 24% מהפעילות בנתב"ג, ירידה של 1% לעומת השנה הקודמת.

וויז אייר הטיסה כ-1.18 מיליון נוסעים מתחילת השנה וצמחה ב-19%, ואיזי ג'ט שהטיסה 1.05 מיליון נוסעים צמחה ב-16%. הגידול בהיקף הפעילות של ריאנאייר הסתכם ב-37% ל-652 אלף נוסעים. חברת לואו קוסט אחרת שמתחזקת בישראל היא טראנסאוויה מבית אייר פראנס KLM שמתחילת השנה גדלה ב-22.5%.

גם ארקיע וישראייר הציגו גידול מרשים בפעילות הבינלאומית: ארקיע התברגה חמישית בהיקף תנועת הנוסעים מתחילת השנה עם 733 אלף נוסעים וגידול של כ-12%; וישראייר, השישית בהיקפה עם 730 אלף נוסעים, צמחה בכ-16%.

גם טורקיש איירליינס, המפעילה 10 טיסות יומיות מתל-אביב לאיסטנבול שבטורקיה, הצליחה להגדיל את תנועת הנוסעים ב-7.5%. יונייטד איירליינס צמחה ב-12%. גידול של 30% הציגו אוסטריאן איירליינס, דלתא איירליינס וקתאי פסיפיק (37%).

מתחילת השנה צמצמו במעט החברות הישראליות את נתח השוק שלהן ביחס ל-2018 מ-31.5% ל-30.8%, למרות הגידול שהם הציגו בפעילות הבינלאומית שלהן בחודשים ינואר-נובמבר: 3% לאל על, 16% לישראייר ו-12% לארקיע.

עוד כתבות

מודעות של כאל, טפחות, בנק לאומי, ישראכרט / צילום: צילומי מסך

הסיבה שהלוואות מפתות עם פרזנטור מחויך דווקא מייצרות אצלנו דחייה

מחקר ישראלי חדש ניתח את הבעות פנים ותנועות העיניים מול פרסומות של בנקים וחברות כרטיסי אשראי וביטוח ● תנאי ההלוואה והסכום התגלו כחשובים בהרבה מהמעטפת השיווקית

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

דוחות שופרסל: המכירות בחנויות זהות נפלו בחדות

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ירידה של 9% בתוך שנה ● הרווח הנקי של שופרסל ירד ברבעון השלישי ב-36% ל-168 מיליון שקל, אך בנטרול מכירת ההחזקה בפייבוקס ברבעון המקביל אשתקד, הרווח הנקי עלה בכ-4.5%

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

דיווח: איראן העבירה סכומי עתק לחיזבאללה במהלך השנה דרך דובאי

הוול סטריט ג'ורנל חושף את מנגנון העברת הכספים מאיראן לחיזבאללה בשנה האחרונה ● דיווחים בלבנון: צה"ל ממשיך את התקיפות ● כוח של צה"ל ומג"ב ירה בשני מבוקשים במהלך מעצר - האירוע תחת חקירה ● דיווח: צוות של הצלב האדום והזרוע הצבאית של חמאס מחדשים את החיפושים אחר חלל חטוף ● הרמטכ"ל זמיר אישר את גרף הלחימה של צה"ל לשנת 2026, במסגרתו משרתי המילואים צפויים לבצע כ-60 ימים ● עדכונים שוטפים

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"תפסיקו להדליף ואני אענה": החקירה הנגדית של ח"כ דוד ביטן יצאה לדרך

במהלך החקירה הנגדית ניסתה התובעת להראות שוב ושוב כי ח"כ דוד ביטן התחמק מלמסור תשובות מלאות על אף שידע אותן ● ביטן, שמואשם בקבלת שוחד לצד עבירות של הלבנת הון והפרת אמונים, טען כי חשש מהדלפות וכי הוא "לא יכול לזכור את כל הפרטים ב-12 שעות חקירה" ● וגם: איך הוא מפרש את המילה "שטינקר"?

מגדל השעון ביפו. המערערת חויבה בהוצאות המשפט / צילום: Shutterstock

האם מכירת מניות בחברה שהחזיקה בניין להשכרה מזכה בתשלום מס שבח מופחת?

בעקבות סכסוך שהוכרע בעליון חויבה חברה למכור את חלקה בחברה אחרת שהחזיקה בניין אחד להשכרה ביפו ● המוכרים ביקשו לשלם מס שבח מופחת לפי החוק לעידוד השקעות הון, אך מנהל מיסוי מקרקעין חשב אחרת ● מה קבעה ועדת הערר?

ניצול קשישים / צילום: Shutterstock

כשהמטפלת הופכת ליורשת: שני פסקי דין חדשים חושפים טפח מתופעת ניצול הקשישים

בשני פסקי דין שפורסמו לאחרונה פסל ביהמ"ש צוואות בהן עותרים טענו כי מדובר היה בניצול של קשיש ● מומחים מסבירים איך להתגונן ומהן נורות האזהרה

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

וויז אייר והגדלת הפטור על חבילות: הניסוי הכלכלי הגדול יוצא לדרך

בכנסת מפילים את הגזירות על הרשויות המקומיות ● הציבור ממהר למשוך כספים מהפנסיה ● והצעדים הכלכליים משחקים לטובת המתחרים מחו"ל ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

פרויקט exchange ברמת גן / צילום: 3division

למרות פגיעת הטיל: אזורים מקווה להשלים את בניית מגדל Exchange בר"ג עד לסוף השנה

החברה מציינת בדוח הכספי לרבעון השלישי של 2025 כי היא ממשיכה לפעול לקבלת תעודת גמר "במועד שתוכנן", קרי הרבעון הרביעי של השנה ● השיפוצים צפויים להתארך מעבר לכך ● אחת מהשפעות הפגיעה: החברה מכרה לאורך השנה רק שלוש דירות בפרויקט

 

עוצר הוטל על מעון הנשיא / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שני אנשי המשמר הלאומי נורו מחוץ לבית הלבן, עוצר הוטל על מעון הנשיא

יריות בוושינגטון: חשוד אחד נעצר אחרי שפתח באש לעבר אנשי המשמר הלאומי • שני הנפגעים הובהלו לבתי חולים, אחד מהם במצב קריטי • היורה הוא אזרח אפגניסטן בן 29, שנכנס לארה"ב ב-2021, ולפי דיווח ב-CNN לא משתף פעולה בחקירה • הנשיא טראמפ נמצא בביתו שבפלורידה ושיתף ברשת החברתית שלו: "החיה שירתה באנשי המשמר הלאומי - תשלם על זה מחיר כבד"

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock

האולטימטום והתגובה החריפה: המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה

מניות הביטוח צנחו בחדות אחרי שהמפקח דרש משמונה חברות בענף לעדכן עד פברואר את התעריפים שהן גובות על ביטוח מקיף וביטוח צד ג' ● בחברות זועמים, וטוענים כי המחירים ממילא יורדים, אבל גורמים בענף מסבירים כי האיום מצד הרגולטור עשוי להוריד אותם עוד יותר

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה