גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמלת איות: מדוע חברות התעופה מקשות על שינוי השם בכרטיסי טיסה, ומה אפשר לעשות?

מי שיופיע בשדה התעופה עם כרטיס טיסה שהשם הרשום עליו אינו תואם במדויק לזה המופיע בדרכון - מסתכן בכך שלא יעלו אותו לטיסה ● חברות התעופה לא ממהרות להסכים לשנות, גם לא תמורת תשלום ● הסיבה: חוקים מיושנים וחשש מספסרות

מטוסים של איזי ג‘ט ווויז אייז / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוסים של איזי ג‘ט ווויז אייז / צילום:Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מדוע חברות התעופה מקשות על שינוי שם בכרטיסי טיסה? הצורך בשינוי שם הנוסע על גבי כרטיס טיסה נחלק לשתי סיטואציות עיקריות: שינוי שם בגין טעות - תיקון שהצלחתו נתונה לחסדי חברת התעופה; או שינוי שם לנוסע אחר, מה שכמעט לא אפשרי בענף התעופה - ועם זאת, יש דרך לפצח גם את זה.

רצוי מאוד שלא להופיע בשדה התעופה עם כרטיס טיסה כאשר האיות של שם הנוסע אינו תואם לזה שמופיע בדרכון. עם טעויות בטייטל (מר, גברת) אפשר להתמודד אבל עם טעות באיות השם - לא מומלץ. לא חסרות דוגמאות של נוסעים שלא הועלו לטיסה בגלל חוסר התאמה לשם המופיע בדרכון. לצד אנשים ששם המשפחה שלהם מזמין טעות (כמו Chaimovitz, נניח), מסתבר שטעויות מתרחשות בתדירות גבוהה למדי. גלעד ארדיטי, מבעלי אתר ההזמנות Alice.co.il, מעריך כי 4%-5% מההזמנות כוללות טעות שמקורה באי שימת לב.

טעויות עשויות להתרחש לא רק בהקלדה: טעות שכיחה שמתרחשת בעיקר בהזמנות עצמאיות היא שימוש בשם מקוצר, הכינוי היומיומי במקום השם המלא והרשמי בדרכון (קובי במקום יעקב), או השמטה של שם אמצעי שקיים אמנם בדרכון אבל לא קיים בתודעה.

אם הטעות מתגלה ביום ההזמנה, רוב החברות לא יערימו קשיים ויאפשרו לערוך תיקון ללא עלות בטווח של 24 שעות (בריטיש איירוויז או KLM למשל בהזמנה ישירה). אחרות יגבילו שינוי לעד 3 אותיות (דוגמת לופטהנזה). אם מדובר בטיסות המשך עם כמה חברות תעופה, חשוב לזכור לתקן את הטעות מול כל חברה בנפרד. לדברי ארדיטי "התיקון נתון לחסדי חברת התעופה. אל על למשל, מתקנת טעויות במטרה למנוע מעצמה כאב ראש כחברה ישראלית. חברות זרות גמישות הרבה פחות. חלקן מגבילות תיקון ל-2 אותיות, או שלא מאפשרות שינוי בכלל, ואז לנוסע יש אפשרות לקחת סיכון ולצאת עם כרטיס טיסה ששמו לא מאוית נכון או לבטל ולהזמין כרטיס חדש - תלוי ביעד ותלוי בממדי הטעות".

עוה"ד מיכאל אדלר / צילום: תומר שלום

מצד אחד, יגיד הנוסע ובצדק כי מדובר בפעולה טכנית, מחיקת שם והקלדת שם אחר על מוצר שממילא כבר נרכש ושולם, וכי מה משנה לחברת התעופה אם נוסע משה או יעקב. אלא שמבחינת החברות מדובר באופרה אחרת שמתבססת על שיקולי רווחיות.

החברות חוששות לאבד שליטה 

"המדיניות שלא מאפשרת שינוי שם היא חלק ממודל התמחור שפיתחו חברות התעופה, מודל המכונה Revenue management, וממנו הם גוזרים את אפליית המחירים", אומר מומחה התעופה עוה"ד מיכאל אדלר ממשרד אדלר שחר אדלר ושות'. הכוונה היא לסיטואציה שבה לדוגמה אדם רכש כרטיס טיסה בפרק זמן ניכר מראש והוא שילם עליו 100 דולר, מחיר שמשקף מכירה מוקדמת.

אותו אדם שירצה להעביר את הכרטיס לנוסע אחר ולשנות את השם כשבוע לפני הטיסה "ימנע" מחברת התעופה למכור את הכרטיס במחיר שרלוונטי בתזמון הזה ושכבר עומד על 500 דולר, למשל. "החברות לא רוצות להגיע למצב שבו מתנהל שוק משני של מכירת כרטיסי טיסה, כך שלפי הדוגמה הזו יירכשו 10 כרטיסים זולים מראש ויימכרו, ככל שמועד הטיסה יתקרב, לאנשים אחרים אשר מוכנים לשלם עליהם מחיר גבוה יותר.

"זהות הנוסע, ככלל, אינה משנה לחברות, אך חשוב להן לנסות ולמקסם את ההכנסות מכל טיסה באופן שייגבה מכל נוסע המקסימום שניתן היה לגבות ממנו. אותו ניסיון (לגיטימי) למיקסום הכנסות מוביל הרבה פעמים לאימוץ פרקטיקות פוגעניות, מקפחות ופסולות - וכנגד אלו אנו יוצאים", אומר עו"ד אדלר.

"המצב דומה במידה מסוימת לנושא אחר שאנו מתמודדים עמו מול כמה חברות תעופה בתופעה המכונה 'no show'. כלומר, אנשים שרוכשים כרטיס טיסה הלוך ושוב, מפספסים ב'שגגה' את הטיסה הלוך ומבקשים להמשיך לעשות שימוש בטיסה חזור. חברות התעופה אינן מאפשרות את השימוש בטיסה חזור וטוענות שמדובר בהפרה של החוזה בין הנוסע ובינן. לטענתן, ההצדקה לביטול הטיסה חזור נובעת מכך שאילו היה נרכש כרטיס טיסה חד כיווני מלכתחילה, החברה יכולה הייתה לגבות עבורו מחיר גבוה בהרבה (משום שמחירי כרטיסים חד כיווניים גבוהים ככלל מכרטיסי טיסה הלוך ושוב). כאן כמובן, יכול הלקוח לטעון כי מדובר בהתנהלות פוגענית ומקפחת שדינה ביטול. ראשית, משום שישנם אמצעים פוגעניים פחות על מנת לממש את הרציונל הנטען של חברת התעופה; ושנית, משום שזהו דיון היפותטי על מה אפשר היה להרוויח והוא לא רלוונטי במצב בו חברת התעופה גבתה את המחיר שביקשה".

ככלל, נראה כי בנושאים רבים חברות התעופה פועלות על פי משטר מיושן שנוסח לפני עשרות שנים שאפשר להן לדרוס את הצרכנים ולקבוע חוקי תעשייה שעשויים להיתפס כאקסיומות. היום האקסיומות הללו מתערערות ובתי משפט מתמודדים עם הליכים שונים שמאתגרים אותן.

ממשה כהן ליעקב לוי - מתי זה אפשרי?

"בחברות המסורתיות - אין דבר כזה לשנות לשם של נוסע אחר", פוסקת סוכנת נסיעות ותיקה ומציינת כי "לפני הרבה שנים שעבדנו ידנית עוד אפשר היה להערים על המערכות, אבל כיום זה שונה. החברות חוששות לא רק מספסרות אלא גם הן יודעות שזו דרך למקסם רווחים כי כיום מי שרוצה לשנות שם על גבי כרטיס טיסה יכול לבטל, לשלם דמי ביטול, ולרכוש חדש".

כאן נכנסת למשוואה נקודת יתרון לצרכן הישראלי והיא זכות הביטול של עד 14 ימים מהזמנת הטיסה (ובלבד שהיא מיועדת לעוד 7 ימים לפחות ממועד הביטול) במקרים בהם מדובר על עסקת מכר מרחוק (אינטרנט או טלפונית) - וכך אם רוצים לשנות שם או לתקן את האיות בחלוף 24 שעות, ניתן לבטל את העסקה בתמורה לדמי ביטול של 100 שקל או 5% (הנמוך מבין השניים) ולרכוש כרטיס חדש. שימו לב שאם הכרטיס הוזמן באתרים שאין להם נציגות בישראל (למשל ישירות מחברת לואו קוסט), הם לא מכבדים את החוק הישראלי. נקודה נוספת היא שברגע שהכרטיס המבוטל "חוזר" למאגר כרטיסי הטיסה, המחיר להזמנה מחודשת עשוי להתייקר מאז מועד ביצוע ההזמנה.

בעולמות הלואו קוסט החשיבה היא שונה. בין אם כעוד אפיק הכנסה ובין אם משום שהשקפתן היא במידה רבה של עולם התעופה החדש: הן מאפשרות לשנות שם בכרטיס בתמורה לתשלום: באיזי ג'ט שינוי של שנכתב בטעות בקיצור (מניק לניקולס) או תיקון מינורי הוא חינמי, שינוי לשם אחר יעלה 34 דולר אם הטיסה במרחק 60 יום לפחות ו-68 דולר אם הטיסה קרובה מ-60 יום (באונליין), בריאנאייר אחרי "גרייס" של 48 שעות לתיקון חינמי בטעויות מינוריות הקנס על שינוי שם עשוי בהחלט להיות יקר יותר מהטיסה עצמה כשהוא מגיע ל-115 אירו. בוויז אייר דמי השינוי כרוכים בעמלה של 45 אירו כשהחברה מציעה שירות מעניין: רכישה של עד 9 כרטיסי טיסה ללא שם, כשאת שמות הנוסעים אפשר לעדכן עד 48 שעות לפני הטיסה. התוספת לכל כרטיס כזה היא 10 אירו.

היכן הגמישות בהחלפת שם אפשרית עם נזק נמוך יחסית? סמנכ"ל איסתא רונן קרסו מסביר כי בהזמנה של טיסת צ'רטר אפשר לשנות את שם הנוסע כשברוב המקרים דמי השינוי יעלו כ-50 דולר.

האם כל חברה רשאית לקבוע מדיניות משלה לשינוי השם על גבי כרטיס הטיסה? בשלוחת של ארגון התעופה העולמי יאט"א (IATA) בישראל מסבירים כי "ההחלטה האם לאפשר שינוי שם מוחלט או תיקון שם על כרטיס היא של חברות התעופה. ברוב המקרים החברות יאפשרו שינוי מזערי (עד 2 אותיות)". עוד מציינים כי "אם הכרטיס משולב עם עוד חברות תעופה, מרבית חברות התעופה לא יאפשרו שינוי בכלל, אלא ביטול הכרטיס לפי תנאי הביטול, והזמנת כרטיס חדש. IATA אינה מתערבת בנושאים הקשורים לנושאים מסחריים של חברת התעופה". 

עוד כתבות

ביל אקמן / צילום: ענבל מרמרי

משקיע העל ביל אקמן בראיון בלעדי לגלובס: "זו הטעות הכי גדולה שישראל עושה"

אקמן, ממנהלי קרנות הגידור הבולטים בעולם, השקיע 100 מיליון שקל בבורסה בתל אביב בשיא המלחמה, וגם אחרי עלייה של כמעט 300%, הוא מצהיר שלא ימכור "לעולם" ● כעת הוא בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● בראיון לגלובס הוא מסביר למה אינו מאמין בגיוון יתר בהשקעות, מה למד מוורן באפט - ולמה הטעות הגדולה של ישראל היא שהמדינה מאפשרת פייק ניוז ולא משקיעה בהסברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אחרי פסילת המועמד של סמוטריץ': התרחישים האפשריים למינוי ראש אגף תקציבים באוצר

לאחר שוועדת המינויים פסלה את מהרן פרוזנפר, מועמדו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לראשות אגף התקציבים, עומדות בפניו שתי אפשרויות: קרב משפטי על המינוי - או נסיגה וחיפוש ממלא-מקום ● בינתיים, עבודת התקציב לשנת 2026 נתקעת, והמערכת הפיננסית ממתינה להכרעה ● אז מי הם המועמדים האפשריים לתפקיד?

הרכבת הקלה ביפו. חיבור ישיר ומהיר למרכז העיר / צילום: Shutterstock

עלייה בביקוש ובמחירים: יפו נהנית מפריחת נדל"ן בזכות הקו האדום

המחירים הגבוהים, הריבית הגבוהה ופתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה מובילים לשינוי בהעדפות הרוכשים בתל אביב: בעוד המחירים בלב העיר בירידה, הביקוש לדירות ביפו עולה ● באילו אזורים כבר עלו המחירים, ואיפה עוד אפשר למצוא הזדמנויות?

סוללות פטריוט בסעודיה, עליהן הלייזר הסיני נועד להגן / צילום: ap, Andrew Caballero-Reynolds

החיסרון של מערכת הלייזר שאיש לא צפה מראש

מערכת הלייזר הסינית נוחלת כישלון בסעודיה, כיצד זה קשור לישראל? • הודו משיקה תוכנית הגנה רב־שכבתית הכוללת את ברק 8 הישראלי ● לוקהיד מרטין סוגרת עסקת מיירטי פטריוט בהיקף שיא ● ואוקראינה מחזירה לשימוש את המל”טים הטורקיים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דניאל רמות, מנכ''ל ויה (Via) / צילום: יח''צ

החברים מתלפיות הנפיקו הלילה חברה בניו יורק: ״לקח לנו חמש שנים להשיג לקוח״

חברת התחבורה הציבורית הדיגיטלית ויה, שהוקמה על ידי דניאל רמות ואורן שובל, צפויה להתחיל להיסחר הערב בבורסת ניו יורק לפי שווי של מיליארדים ● בריאיון לגלובס מספר רמות על הפיבוט הגדול מה-B2C למכירת טכנולוגיה לערים וממשלות, על הדרך הממושכת לשכנע את המשקיעים, ועל החזון להפוך ל"מוח הדיגיטלי" של התחבורה הציבורית בעולם

טקס החתימה על הסכמי אברהם בוושינגטון / צילום: ap, Alex Brandon

המסחר פרח, הפוליטיקה דרכה במקום: הנורמליזציה במבחן המציאות

הסכמי אברהם שנחתמו בספטמבר 2020 היוו מפץ במזרח התיכון, וסימנו עידן של שלום, השקעות זורמות ונורמליזציה שתתרחב למדינות האזור ● האמירותים הפכו לשותפי סחר מהותיים ומרוקו התחמשה בנשק כחול־לבן, אבל הרחוב הערבי זועם והמלחמה בעזה לצד דיבורים על סיפוח מערערים את יסודות ההסכמים ● החזון תלוי בתחזוקה שקטה וזהירה ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

ענקי ההשקעות מעריכים: מה צפוי ל-S&P 500, וגם שלוש מניות עם הזדמנות

בנקי ההשקעות וולס פארגו, ברקליס ודויטשה בנק עדכנו השבוע כלפי מעלה את התחזיות שלהם ל-S&P 500, וציינו לחיוב רווחים חזקים של החברות הנסחרות ומחזור השקעות הולך וגובר בתחום ה-AI ● גם בגולדמן זאקס מאמינים שהכלכלה האמריקאית תצליח לחמוק ממיתון - ומסמנים שלוש הזדמנויות השקעה

הרס בדוחא לאחר המתקפה הישראלית, השבוע / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

סערה במפרץ לאחר התקיפה הישראלית בדוחא: האם הסכמי אברהם עומדים בפני סכנה

המתקפה בקטאר הציפה גל גינויים חריפים ממרוקו, בחריין ואיחוד האמירויות - שם אף הדירו את ישראל מתערוכה יוקרתית ● כעת מומחים חוששים מ"שלום קר", בדומה ליחסים עם מצרים ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

גדעון תדמור, מייסד ויו''ר נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

מנצל את הזינוק במניית נאוויטס ואת הגיוס הענק: גדעון תדמור רוצה להקפיץ את השכר שלו ל-9 מיליון שקל בשנה

לאחר גיוס המניות המשמעותי של נאוויטס, בהיקף של מעל 1.2 מיליארד שקל, החברה מבקשת לתת לתדמור שכר שנתי של עד 8.8 מיליון שקל, לעומת שכר של פחות מ-2 מיליון שקל שהרוויח בשנים האחרונות ● במקביל, החל משנת 2026, תדמור צפוי לקבל תגמול נוסף של יותר מ-100 מיליון שקל בשנה, כחלק מ"תמלוג העל" שלו בשותפות

טיילור רובינסון, החשוד ברצח צ'ארלי קירק / צילום: Reuters, EYEPRESS

דיווח: טיילור רובינסון, בן 22 מיוטה - הוא החשוד ברצח צ'ארלי קירק

"אני מקווה שהוא יקבל עונש מוות", אמר הנשיא האמריקני לאחר שהודיע כי ככל הנראה נעצר המתנקש, והוסיף כי לא צפה בסרטון הירי: "לא כך רציתי לזכור אותו" • מקור אישר לרויטרס את דברי טראמפ: החשוד נמצא במעצר של כוחות הביטחון ביוטה • בניו יורק פוסט דיווחו: החשוד ברצח קירק - טיילר רובינסון, בן 22 מיוטה

אילוסטרציה: shutterstock

"הפחד לפספס דברים טובים": כך גייסו חברות בת"א מיליארדים ללא תשקיף

בתוך חודשיים רכשו המוסדיים מניות של חברות מקומיות תמורת 3.6 מיליארד שקל, בדרך של הנפקה פרטית ● באופן זה רוכשים המוסדיים נתח משמעותי מחברה מבלי לזעזע את מחיר המניה, בעוד שהחברות מגייסות בקלות הון, המשמש לפיתוח עסקיהן ושיפור איתנותן הפיננסית

רוני גמזו / צילום: רמי זרנגר

"יש נגדי אש צולבת": מנכ"ל איכילוב המיתולוגי פתח בקריירה חדשה ואז שמו לו ברקס

הוא ניהל את איכילוב, היה פרויקטור הקורונה, הוביל רפורמות ואז עזב לעולם הפיננסי ● אלא שבחודשים האחרונים רוני גמזו מנהל מאבק עיקש מול הממונה על שוק ההון, שמתנגד בתוקף למינויו ליו"ר מגדל ביטוח ● בראיון בלעדי הוא מסביר למה התפקיד צריך להיות שלו, מדבר על היחסים עם בעל השליטה ומשתף בשאיפה הגדולה: להיות שר הבריאות

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

שר האוצר אותת, מנהל רשות המסים חשף: בדקו בכמה הנטו שלכם עשוי לגדול בקרוב

על רקע הזינוק בהכנסות ממסים, באוצר דנים בביטול הקפאת מדרגות המס שנקבעה ב–2025, ומנהל רשות המסים רמז: "יש רצון להקל על הציבור" ● חישוב שערך גלובס מצביע על חיסכון צפוי של מאות עד אלפי שקלים בשנה ● ואולם, מומחים מעריכים: רק סיום הלחימה יאפשר זאת

האם הניו יורק טיימס המציא כתבה על התקיפה הישראלית באיראן?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: הולנד מטילה חרם על מוצרים מההתנחלויות, ראש הממשלה הספרדי מעורר ביקורת בינלאומית, והאם הניו יורק טיימס שיקר כשטען שהתקיפה הישראלית בבית הכלא הידוע לשמצה באיראן פגעה בטרנסג'נדרים? ● כותרות העיתונים בעולם 

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות מוסיף להיות גבוה למרות הירידה במספר העסקאות

באוגוסט 2025 נלקחו משכנתאות בסך 9.1 מיליארד שקל, אך ההערכה היא שמדובר באישורי משכנתאות על עסקאות שבוצעו בחודשים קודמים ● התאחדות יועצי המשכנתאות: שוק הדירות יד שנייה מתעורר בשל הגבלות בנק ישראל על הלוואות ה"בולט" וה"בלון" ועל מבצעי הקבלנים

לארי אליסון לצד נשיא ארה''ב דונלד טראמפ בביקור בבית הלבן בינואר / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

תורם נלהב לישראל עם מסלול חיים לא שגרתי בכלל: הדרך של האיש העשיר בעולם

לארי אליסון התעשר בכ־100 מיליארד דולר בלילה, הודות לקפיצה היסטורית במניית ענקית התוכנה שייסד, אורקל ● כך הפך הילד המאומץ שנשר מהלימודים פעמיים למי שהצליח לבנות אימפריה משלו, ולהפתיע את וול סטריט עם חוזי ענק בתחום ה־AI

מבצע למכירת דירות חדשות. אותה עסקה? / צילום: דרור מרמור

הקבלנים מציגים: הפתרונות היצירתיים לירידה במכירת דירות חדשות

קצב מכירת הדירות החדשות נמצא בשפל, גם בהתבוננות היסטורית, ועל אף שמבצעי המימון המפורסמים של 2024 עדיין כאן - הקבלנים מנסים רעיונות יצירתיים נוספים כדי למשוך רוכשים ● אילו מבצעים מוצעים כיום בשוק, ומתי נראה ירידת מחירים בפועל? "מנסים לעשות הכול לפני שזה יקרה"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר / צילום: ענבל מרמרי

"מתחילה לקבל קצת קרדיט": המניה שזינקה 40% בחודש

מניית השבבים טאואר נהנית ממומנטום חיובי על רקע החשיפה הגדלה שלה לתחום ה-AI, וקיבולת הייצור שלה ● נסחרת בשיא של למעלה משני עשורים ● אנליסטים מעריכים: עוד יש לה לאן לעלות

מוחים דורכים על דגלי ישראל וארה''ב במהלך הפגנת תמיכה בפלסטינים. בחריין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Hamad I Mohammed

ברחוב הערבי מוטרדים משינוי מאזן הכוחות האזורי לטובת ישראל

הסכמי אברהם סייעו לישראל לייצר שורה של קשרים כלכליים, ביטחוניים ותרבותיים עם מדינות ערב - אך ההישגים לא באים ללא אתגר ● המלחמה בעזה והפערים סביב הסוגיה הפלסטינית העמיקו את החשדנות ועיצבו תדמית של ישראל ככוחנית ומתרחקת מהשתלבות אזורית ● 5 שנים להסכמי אברהם, פרויקט מיוחד

בנייה / צילום: Shutterstock

ירידה חדה בהיקף העסקאות של זוגות צעירים בשוק הדיור

מעורבות הזוגות הצעירים ברכישת דירות בשוק החופשי ירדה ל־45% בלבד, לעומת 53% אשתקד ● ירידה של כ־10% במכירות לעומת 2024, אף שבחודש יולי נרשם זינוק נקודתי אחרי דעיכת המלחמה ● בשוק המסובסד נמשכת מגמת הביקוש הגבוה להגרלות דירה בהנחה