גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכה לטראמפ: שופט פדרלי אוסר עליו להשתמש בכספי משרד ההגנה לבניית החומה

השופט קבע שהקונגרס יעד כספים בתקציב הפנטגון למטרות מסוימות ושהנשיא אינו רשאי לשנות את ייעוד הכספים ללא אישור של הקונגרס ● הפסיקה שוללת מטראמפ 3.6 מיליארד דולר להקמת החומה לאורך כ-300 ק"מ ● ההחלטה צפויה להחריף את ביקורתו של טראמפ על מערכת המשפט הפדרלית ● לפני חודש הוא שאל: "למה בכלל צריך שופטים"?

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

שופט פדרלי בטקסס הנחית מהלומה קשה על היוזמה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להקים קטע ארוך מהחומה לאורך הגבול בין ארה"ב למקסיקו, במאמץ למנוע חדירת מהגרי עבודה מאמריקה התיכונה לשוק העבודה האמריקאי. הקמת החומה הייתה אחת מההבטחות המרכזיות במסע הבחירות של טראמפ לנשיאות ב-2016, והמכשולים בדרך למימוש ההבטחה מוסיפים להשביעו מרורים.

השופט דייוויד בראיונס מבית המשפט המחוזי באל-פאסו פסק שתוכנית ממשל טראמפ להשתמש ב-3.6 מיליארד דולר מתקציב משרד ההגנה למימון הקמת חומה לאורך כ-300 ק"מ אינה חוקית. טראמפ הכריז בזמנו על מצב חירום לאומי, מהלך שהקנה לו את הזכות, לטענתו, לנתב כספים בתקציב הצבאי מייעודם המקורי לפרויקט החומה.

אך השופט קבע כי הקונגרס ייעד את כל הכספים בתקציב הפנטגון למטרות מסוימות (למשל: הקמת בתי ספר בבסיסים צבאיים למען משפחות החיילים שמתגוררות בהן) ולפיכך הנשיא אינו רשאי לשנות את יעוד הכספים ולנתבם למימון הקמת החומה ללא אישור הקונגרס.

בית המשפט כונס לדון בעתירה של שלטונות מחוז אל-פאסו, שטענו כי תושבי המחוז מתנגדים להקמת החומה, וכי הפרויקט יגרום לנזק קבוע ובלתי הפיך למוניטין של המחוז כאזור מכניס אורחים וכמרכז לסחר עם המחוזות הסמוכים במקסיקו. לעתירה הצטרף גם ארגון להגנה על זכויות האדם בדרום טקסס.

העותרים אף טענו כי החלטת טראמפ להכריז על מצב החירום כעילה להפקיע כספים מתקציב משרד ההגנה היא "מאמץ בוטה לגזול סמכויות מהקונגרס".

השופט קיבל את טיעוני העותרים ולבקשתם הוא הוציא צו מניעה זמני נגד ממשל טראמפ. בכך הושהה, למעשה, חלק גדול מפרויקט החומה. הפסיקה משבשת כליל את תוכנית הממשל להקים "מחסומי פלדה" - לא בדיוק חומה - לאורך קטע רציף באורך כ-700 ק"מ.

משרד המשפטים בוושינגטון הודיע שיערער על הפסיקה, אך הזמן הולך ואוזל. פחות משנה נותרה עד לבחירות לנשיאות ואיטיות מערכת המשפט אינה משחקת לידי הבית הלבן.

עד עתה תקצב ממשל טראמפ כ-10 מיליארד דולר להקמת החומה. פסיקת השופט מגלחת אפוא כשליש מהסכום הזה. כך, למשל, יוכל הממשל להשתמש למימון החומה בסכום שהקונגרס אישר במפורש לצורך הפרויקט בתקציב הפדרלי לשנת הכספים 2019: 1.375 מיליארד דולר.

טראמפ מגלה רגישות רבה לנושא החומה לאורך הגבול עם מקסיקו. היוזמה הזו כיכבה כמעט בכל עצרות הבחירות שלו ונהפכה לחלק מהפולקלור האמריקאי. כך, למשל, בנאום שבו הודיע טראמפ על הצטרפותו למירוץ לנשיאות, ביוני 2015, בטראמפ טאואר, הוא הכריז: "אני אקים חומה גדולה, ואף אחד לא בונה חומות טוב יותר ממני, ואני אבנה את החומה הזו ממש בזול. אני אבנה חומה גדולה גדולה על הגבול הדרומי, ומקסיקו תשלם בעדה". לימים הוא שכלל הקטע הזה. בעצרות הבחירות צרח המועמד טראמפ לעבר הקהל: "ומי ישלם בעד החומה"? והקהל צרח בחזרה: "מקסיקו תשלם". (מקסיקו כמובן לא שילמה פרוטה).

לדברי מקורביו, חושש טראמפ שאי הקמת החומה, או בניית קטעים מעטים ממנה בלבד, תכרסם במוניטין שלו כנשיא שמקיים את הבטחותיו ותפגע בסיכוייו להיבחר מחדש בנובמבר 2020.

על רקע זה, אין כמעט ספק שטראמפ ייצא נגד השופט בראיונס, בדיוק כפי שהוא יצא נגד שופטים אחרים שאת פסיקותיהם הוא לא אהב. זכורות התפרצויותיו נגד שופטים שחסמו חלק מיוזמותיו להגביל כניסת מוסלמים לארה"ב ולהטיל הגבלות על כניסת נוסעים אחרים, השופטים שדחו את עתירותיו להוסיף ולשמור על חיסיון דוחות המס שלו, אפילו השופט שפסק נגדו בתביעת סטודנטים נגד אוניברסיטת טראמפ.

רק לפני כחודש אמר טראמפ לעוזריו בבית הלבן ש"צריך להיפטר" משופטים פדרליים מפני שהם תמיד פוסקים נגדו. הוא אפילו ביקש מפרקליטיו לנסח הצעת חוק להקטין את מספר השופטים האלה. כמובן, שניסיון כזה טרם נעשה.

כל המכשולים האלה אינם מונעים מטראמפ להוסיף להטיף להקמת החומה בכל הזדמנות אפשרית. המוטיב החוזר ונשנה הוא, ש"משבר הומניטרי וביטחוני הולך וגובר" שורר לאורך הגבול. "זה משבר הומניטרי. משבר של הלב. משבר של הנפש". הוא אמר, כי רק מחסום ישים קץ למשבר ולפיכך יש "כורח קריטי" להקמתו. 

עוד כתבות

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

כוח צה''ל בעוטף עזה / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

בג"ץ אישר למבקר המדינה לבקר את אירועי ה-7 באוקטובר

השופטת כנפי-שטייניץ קבעה שצה"ל ומבקר המדינה יגישו את טיעוניהם עד ה-8 ליוני, אך לא קבעה צו ביניים ● במשרד מבקר המדינה אומרים כי "מצופה מהרמטכ"ל ומכלל הגורמים המבוקרים לשתף פעולה באופן מלא עם נציגי משרד מבקר המדינה, בדומה לגופי הביטחון האחרים"

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

מודל ראש שהדפיסה סטרטסיס / צילום: באדיבות בילינסון וחברת סטרטסיס

מדפיסים אפילו חלקי גוף: השוק שהעלה הילוך דווקא בנסיבות קשות

ריבוי הפציעות ומקרי הקטיעות במלחמה הנוכחית הזניק את השימוש בהדפסות תלת ממד, שמאפשרות ייצור בזמן אמת של חלקי גוף וכלי עזר ייחודיים ● במרוץ לרפואה מותאמת אישית, המעבדות להדפסת תלת־ממד עוקפות את עולם התרופות

סם אלטמן, מנכ''ל OPEN AI / צילום: ap, Patrick Semansky

אירוע החשיפה של Open AI: דגם חדש של ChatGPT

OPEN AI חשפה הערב מספר יכולות חדשות במוצריה ● סם אלטמן כתב בחשבון ה-X שלו: "לא GPT-5, לא מנוע חיפוש, אבל אנחנו חושבים שאנשים יאהבו"

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

ורנון היל וכלבו סר דאפילד בפתיחת סניף חדש של מטרו בנק בלונדון, ב-2010 / צילום: Reuters, PA Images

המנכ"ל שהעסיק את אשתו, נתן לכלב שלו תואר והפיל בנק

ורנון היל, המייסד של בנק קומרס ומטרו בנק, שניהם הסתבכו בשל עבירות רגולטוריות, היה גם מי שעמד מאחורי בנק רפובליק פירסט שנפל ● להבדיל ממנהלי בנקים אחרים, היל ראה עצמו בראש ובראשונה כקמעונאי, אך נראה שדווקא גישה זו, בסופו של דבר, הכשילה את מיזמיו

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

דני טוקטלי ואסף גולדברג / איור: גיל ג'יבלי

המשפחות ששולטות בשוק ההון אך פועלות מתחת לרדאר, וההסתבכות

אי הסדרים שנתגלו לאחרונה בחברת ניהול הגמל סלייס, חושפים לאור הזרקורים את בעליה - משפחות גולדברג וטוקטלי, שמחזיקות במכונת מזומנים משומנת המספקת לגופים פיננסיים את מערכות המסחר ושירותי התפעול ● כיצד הפכו שתי המשפחות לדומיננטיות בשוק ההון הישראלי, ומדוע החליטו להיכנס לתחום הפעילות שהסתבך

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

איסטנבול / צילום: Shutterstock

למרות הפסקת המסחר: ישראל החזירה דיפלומטים לשגרירות באנקרה

בחודש האחרון החלה ישראל להחזיר דיפלומטים ישראלים לטורקיה ● זאת למרות התקררות היחסים בין המדינות, והחלטת אנקרה להפסיק את הסחר עם ישראל עד להפסקת אש בעזה ● מה עומד מאחורי ההחלטה הישראלית?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

עזריאלי ספירלה / הדמיה: KPF

80 קומות לפחות: המגדלים החדשים שישנו את קו הרקיע של תל אביב

שורת גורדי שחקים בני עשרות קומות צפויה לשנות את פניה של תל אביב וסביבתה בתוך עשור, והמבנים הגבוהים של היום יסתכלו מלמטה על הענקים של העתיד ● המגדלים החדשים לא ישמשו את הדיירים רק למגורים או לעבודה, אלא יכללו בתי קפה, חנויות ואפילו שטחים ציבוריים ● וגם: האם בבנייה החדשה נצטרך לוותר על הרכב? ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: ap, Mikhail Metzel

כלכלן בתפקיד שר ההגנה: טלטלה גדולה בממשלת רוסיה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מציע להחליף את שר ההגנה מאז 2012, סרגיי שויגו, בסגן ראש הממשלה אנדריי בלוסוב ● לפי מרבית ההערכות, ההדחה היא על רקע הקיבעון וההאטה במלחמה באוקראינה שנמשכת מאז פברואר 2022