גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם ראש הממשלה היה מזיז את האגן אחרת, החיים שלנו היו נראים אחרת"

ליאת דרור וניר בן גל עברו לשדרות עם להקת המחול שלהם ועם מרכז אדמה ללימוד מחול ומתמודדים עם מציאות ביטחונית־כלכלית חדשה

ליאת דרור וניר בן גל/ צילום: כפיר זיו
ליאת דרור וניר בן גל/ צילום: כפיר זיו

ב-11 בנובמבר 2018 בשעות הערב נסעו ליאת דרור ובתה במכונית לביתן בשדרות. שלוש שנים וחצי קודם לכן, היא ובעלה ניר בן גל העבירו ממצפה רמון לשדרות את להקת המחול שלהם ואת "מרכז אדמה", הכולל בית ספר למחול, סדנאות, פסטיבלים ואירועים, מתוך תחושת שליחות עמוקה.

הכול היה רגוע, עד שהגיעו לצומת בית הגדי-נתיבות, ופתאום התחיל ירי של רקטות מעזה כאילו השמיים נפתחו וזלגו אש. בדרך כלל תושבי האזור מקבלים התרעות מוקדמות אם משהו עומד לקרות על בסיס ידיעות מודיעיניות והנחיות להישאר ליד מרחבים מוגנים ולהיות ערניים, אבל הפעם לא הייתה שום אזהרה מפני הירי המאסיבי.

הן, ושאר תושבי עוטף עזה, לא ידעו שזמן קצר קודם נכשלה פעולת הסיירת המובחרת בחאן יונס, סא"ל מ' נהרג, קצין ישראלי נפצע קשה וחולץ במסוק, ושבעה פלסטינים נהרגו בחילופי האש עם כוחותינו, אחד מהם בכיר חמאס. התגובה מעזה הייתה נחושה וקשה.

"את נוסעת בכביש כרגיל, ופתאום נופלות עלייך מאה רקטות בבת אחת", משחזרת דרור את רגעי האימה ההם, "ובמקום לתפוס מחסה, נתתי ספרינט של עשר דקות. נסעתי כמו משוגעת הביתה, וזה אסור, אבל הרגשתי שזה הדבר הנכון לעשות באותו הרגע. פחד אלוהים, ואז את מגלה המון דברים, כמו שלאורך הדרך הזאת אין בכלל מיגוניות, והייתי בטוחה שבכניסה לעיר בטח יהיה איפה להסתתר, אבל אין שם שום דבר. הבן שלנו היה אצלנו בשבת וכשהתחיל הירי, הם רצו למקלט הכי קרוב, והוא היה סגור.

"להתעורר באמצע הלילה בגלל התרעות צבע אדום או אזעקות זה לא פשוט, אבל לילדים ולי אף פעם לא היה פחד מוות, אלא תחושת אכזבה, כמו לכל תושבי שדרות, שמשקרים אותנו, שמישהו לא מוסר לנו את האינפורמציה המלאה.

"שדרות היא המקום הכי בטוח בעולם. יש לי סטודנטים מאשקלון שאין להם ממ"ד בבניין ובכל פעם שיש צבע אדום הם רצים למדרגות, אז מפחד הם לא התקלחו שלושה ימים. אצלנו, אם קורה משהו, הממ"ד במרחק שני מטרים.

"את מוצאת את עצמך עושה חשבונות מתי לצאת מהבית. כשהייתה ההלוויה בעזה של בכיר הג'יהאד שחוסל, יצאנו לקניות, כי ידענו שאז לא יירו עלינו. נותנים לנו הוראות הפעלה מהרשות המקומית ומבית הספר, וכמו שזה מתחיל מטורף, פתאום זה נגמר בבת אחת".

לקיים עסק עצמאי בעוטף עזה - זה אתגר חסר סיכוי כמעט, ועסק שמבוסס על אמנות ונזקק לתמיכת המדינה - זה בלתי אפשרי עד מכעיס.

במקום שמשרד התרבות יעשה את המקסימום כדי לסייע לדרור ובן גל להחזיק איכשהו מעמד במציאות הבלתי נסבלת, ולהפוך את "אדמה" למרכז תרבות מקומי שישאב אליו צעירים מוכשרים מהמרכז ויחזק את שדרות, בכל שנה באים אליהם מהמשרד בטענות למה הכנסות העמותה לא עולות בקצב שהיה במצפה רמון.

בפעם האחרונה זה קרה מיד אחרי מבצע "חגורה שחורה". בן גל, הממונה על הניהול והאדמיניסטרציה, קיבל שוב טלפון נוזף ממשרד התרבות, אלא שהפעם הפיוז קפץ לו והוא כתב לחבר הוועדה שהתקשר אליו מכתב שבו תיאר לו את אותו שבוע: "ביום שלישי שעבר התעוררנו בחמש בבוקר לידיעה שאנחנו במלחמה. המשמעות היא שצריך להתקשר לכל המורים ולהודיע להם שהשיעורים מתבטלים ולהמשיך ולשלם להם, ולהתקשר לחמישים הסטודנטים שלנו ולהודיע שאין לימודים, ולרקדני הלהקה שאנחנו מחפשים סטודיו חלופי במרכז הארץ, תנועת הרכבות נסגרה ואי אפשר להגיע לשדרות.

"במשך שלושה ימים אנחנו עסוקים במזעור הנזקים של הביטולים. ביטלנו שתי הופעות בהוראת פיקוד העורף והיינו צריכים למצוא תאריך חליפי, וזה אחרי ששילמנו על פרסום, שאותו נצטרך להוציא שוב, ואיבדנו את ההכנסות. בוטל ביקור של עיתונאים ובלוגרים ואת ההכנסות העתידיות מהביקור שלהם אי אפשר לכמת, סדנאות של חברות מסחריות בוטלו, סטודנטים מבוהלים לא מגיעים ללימודים".

בן גל מתוסכל. "ההפסד שלנו מ'חגורה שחורה' עומד על 20 אלף שקל, שלא נקבל בחזרה כי אנחנו עמותה. וכאילו זה לא מספיק, תקציבי מנהל התרבות לפריפריה קוצצו בחצי".

אז למה אתם נשארים בשדרות?

"יש בעולם גישה של לתת לנו ולילדים את הכי טוב שאפשר - חינוך, חוגים, חנויות, נוחות. אנשים שוכחים שיש כאלה שמחפשים משמעות ובשבילה, כמונו, הם מוכנים לוותר על נוחות. ככה חיינו את רוב חיינו".

המציאות המורכבת שבה הם חיים הציפה את היצירה החדשה של להקתם, "עזה כמוות אהבה". את "עזה" מבטאים כשמה של העיר השכנה.

זה התחיל בחגיגות 30 שנים למרכז סוזן דלל, שדרור ובן גל היו הראשונים שהופיעו בו. מארגני האירוע ביקשו מהם לשחזר עבודות ישנות. כשדרור, הממונה על הצד האמנותי, התחילה לעבוד, היא יצרה מופע אחד משלוש יצירות אייקוניות שלהם: "דירת שני חדרים", "אינתא עומרי" ו"דה דאנס אוף נאת'ינג", עם שמונה רקדנים, ושימוש בפסקול של הווידיאו שתיעד את המופעים ההם, כולל דפיקות הרגליים והנשימות.

וכן, הם מופיעים במרכז הארץ, אחרי ששנים החרימו את תל אביב, מתוך אידיאולוגיה שהתאימה לאג'נדה הטוטאלית שלהם אז, כשעזבו את תל אביב לטובת מצפה רמון, אחרי הצלחה בינלאומית פנומנלית והערכה אמנותית עצומה. "רואה החשבון שלנו לא מבין עד היום את המהלך שעשינו", צוחקת דרור, "קפיצה למים עמוקים בלי מצופים. ידעתי שתמיד אוכל לעמוד על הרגליים, העיקר שלא אעשה את מה שנחשב אלא את מה ששווה".

אמנים חולמים להגיע למקום שבו הייתם. תסלחי לי, רואה החשבון שלכם צודק, זה לא הגיוני.

"המעבר למצפה רמון היה בידיעה ברורה שהשפע יפסיק והרווח הכלכלי יבוא ממקום אחר. אמרתי לניר, 'נחיה אפילו בדוחק אם צריך'. רציתי להרוויח ממה שאני אוהבת ולא להתיש את עצמי".

17 שנים הייתם במצפה רמון. הקמתם מרכז גדול, הפכתם לשם דבר. למה עברתם לשדרות?

"חיפשתי מקום שבו אוכל לפעול בתוך הקהילה ושדרות פתחו בפנינו את הדלת. בגלל שהאזור הזה כל-כך פגיע, לא לוקחים שום דבר כמובן מאליו. אם אנחנו לא נחיה פה, מי יהיה מוכן לחיות פה? כרגע אנחנו מגן אנושי וזה לא הגיוני, אבל זאת לקיחת אחריות. קו הגבול לא יזוז. כל זה הופך את האמנות ליותר פגיעה. ואני עובדת עם זה. אמנים אוהבים להעלות על הבמה קונפליקט, לא פגיעות".

אבל אמנות טובה היא חשיפה נפשית, שמעמידה את האמן במצב הכי פגיע.

"הווידיאו של האישה שצילמה את הילדים שלה רועדים באזעקה שבר את הלב. זאת פגיעות. אתה חייב להיות חזק על הבמה גם אם אתה פגיע".

בן גל מרגיש גם פגיע וגם חסר אונים, שילוב שמוציא ממנו זעם, בעיקר כשהוכח אמפירית, במחקר אימפקט שעשתה הרשות לפיתוח הנגב, שהפעילות העסקית סביב "מרכז אדמה" הכניסה למצפה רמון מעל 5.5 מיליון שקל בשנה מעסקים נלווים שנפתחו כמו שירותי קייטרינג, מסעדות, אטרקציות, לינה ופאבים.

בן גל: "למה שאני עושה יש כוח, כמו שקרה בסוזן דלל. נווה צדק הייתה שכונת עוני והיום יכולים לגור שם רק צרפתים. החלטנו לממן את עצמנו ולא להסתמך על משרד התרבות כדי שלא נגיע למצב של 'הבימה'. הפעילות מגוונת - הופעות של להקת המחול, סדנאות עם נכים, נפגעי חרדה, אנשים על הרצף, מבוגרים שרוצים לרקוד, בית ספר בחסות מכללת ספיר עם מסלול כוריאוגרפיה וריפוי בתנועה, פסטיבל בפסח. מחול זה לא רק להרים את הרגל הכי גבוה ולעשות המון סיבובים. אני מאמין שאם ראש הממשלה שלנו היה מזיז את האגן אחרת, החיים שלנו היו נראים אחרת".

היית נותן לנתניהו שיעורי ריקוד?

"בדיוק כמו שאני מעביר סדנה למנהלים של בנקים. לגוף יש למידה משלו".

עוד כתבות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת