גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם יתברר שמכרז הדור החמישי בסלולר ימנע מיזוגים בשוק, האם שווה לדחותו?

זו השאלה שצריכה להישאל ולהתברר, והיא לא נשאלת ● ברור למה משרד התקשורת רוצה להימנע מדחייה של המכרז ● בסוף האחריות לקדמה הטכנולוגית מוטלת עליו, וישראל במקום לא טוב

הדור החמישי בסלולר / צילום: shutterstock
הדור החמישי בסלולר / צילום: shutterstock

העתירה שהגישו סלקום, גולן טלקום ואקספון לדחיית מכרז הדור החמישי בסלולר, לא מקבלת חשיבות מספקת וגם לא את החשיבות הנכונה. העתירה מתפרשת כניסיון דחייה של מכרז על רקע קשיים כלכליים של חברות הסלולר, שלא רוצות להשקיע כסף בפרויקט שעומד לעלות להן מאות מיליוני שקלים, ומנגד הן לא מסוגלות לראות את ההחזר של ההשקעה על רקע מצב שוק הסלולר והמשבר הקשה בכל שוק התקשורת. 

הנטייה הראשונית כשקוראים את העתירה היא לבוא ולהגיד שהחברות שוב מתבכיינות. אם מבינים את כל המכרז בכללותו, על שלל ההקלות שבו, קשה שלא להבחין שמשרד התקשורת הלך כברת דרך גדולה מאד לטובת החברות, והוא עשה כמעט כל מה שאפשר על-מנת להקטין את ההשקעה והסיכון. אגב, כאן המקום לשאול האם זה בכלל התפקיד שלו, והאם לא נכון לתת לשוק לעשות את עבודתו, אבל זו סוגיה נפרדת שנצרכת לדיון נפרד. 

1. נתחיל בסוף: יש סיכוי שהדחייה תביא לנזק יותר מאשר תועלת. הפיגור שלנו בכל-כך הרבה תחומים (ראו תוצאות מבחני פיז"ה בחינוך למשל) אמור להספיק כדי להגיד שחייבים להוציא את המכרז כמה שיותר מהר, כי בכל יום שעובר, הפיגור של ישראל בהשקעה בתשתיות תקשורת מתקדמות יעלה לנו יותר. די לראות את הדוח השנתי האחרון של אריקסון, שמראה איך מפעילים בהמוניהם בכל העולם רצים לדור החמישי, מה זה רצים, מסתערים. הגויים כנראה מבינים משהו שאנחנו היהודים מתקשים להבין. הדור החמישי הוא מהפיכה לא התפתחות. מכרז הדור החמישי היה אמור לצאת כבר לפני שנתיים, ולכן הפיגור הוא משמעותי, כי נצטרך להדביק פער. 

בנוסף, הניסיון לא מבשר טובות. דחייה במכרז בתקופה הזאת יכולה להידחות בלי סוף, היות שכל פעם תצוץ סיבה אחרת מדוע לדחות. לא היה מכרז שהמפעילים בארץ לא רצו לדחות. לא היה. כל פעם מסיבות כאלה ואחרות, שהמשותף להן הוא הרצון לא להשקיע כדי להרוויח יותר.

אבל לרגולטור יש אחריות לאומית. הוא לא יכול לקחת בחשבון קושי כזה או אחר, כי הוא חייב להסתכל קדימה ולהבטיח שישראל לא תירה לעצמה ברגל. אלא שלמרות כל זאת, מדובר באותו משרד שיצר את המשבר החמור שאנחנו נמצאים בו. זה המשרד שהכניס מפעיל שישי לשוק ודפק את כל ההשקעות בתשתיות, וזה המשרד שהביא עלינו את מכת השוק הסיטונאי שעיוות שוק התקשורת, הביא חברות לסף פשיטת רגל והותיר את בזק עם רווחיות עודפת מטורפת. אז מהמשרד הזה ניוושע?

2. הבעיה המרכזית של העותרות - ובכלל של כל שאר החברות שתומכות בדחייה ורק נהנות מהעובדה שאחרות הגישו במקומן עתירה - נסובה סביב שני דברים מרכזיים: האחת היא שיטת המכרז, והשנייה היא אופן החלוקה של התדרים. 

לגבי שיטת המכרז, קשה שלא להסכים עם רוח העתירה. מדובר באחד המכרזים המסובכים ביותר שנעשו פה. אפילו מומחים לתורת המשחקים מתקשים להבין את המכרז המסובך. למה זה צריך להיות כל-כך מסובך? הרי משרד התקשורת כבר עשה מכרזים בעבר, פשוטים ויעילים, שעשו את העבודה (ראו מכרזי הדור השלישי והדור הרביעי), אז למה צריך להמציא את הגלגל כל פעם מחדש ולסבך את החיים?

אבל לפני זה צריך לשאול בכנות מדוע בכלל לעשות מכרז ולא לחלק את התדרים. כן, פשוט כמו שזה נשמע, לקבוע מחיר מינימום ולחלק את התדרים. הרי בסופו של דבר יש שלוש רשתות שמתמודדות על שלוש רצועות. מבלי להיכנס לפרטים ולסבך את הנושא, יש שלוש רצועות בתחום ה-700 מגה הרץ, שאותן מבקשים שלוש קבוצות. האם לקבוע מחיר מינימום ולהקצות את התדרים יהיה צלם בהיכל? מה כל-כך מפריע למדינה לחלק את התדר בתמורה למינימום מסוים ולגמור את הסיפור? תראו כמה עבודה מושקעת במכרז, כמה יועצים, כמה משאבים וכמה זמן נשפכים על מכרז אחד, כשמנגד יש אפשרות לבחור בדרך פשוטה ויעילה יותר. 

הטענה של משרד התקשורת בעניין ברורה, אבל היא כל-כך צפויה ונדושה. לא מחלקים תדרים בחינם, מדובר במשאב של המדינה שצריך להקצות אותו ביעילות, ורק דרך מכרז ניתן לעשות זאת. אלא שהמדינה חילקה תדרים על ימין ועל שמאל לאורך השנים שלא במכרז, כמו לגופי הביטחון שלא משלמים עליה,ם ולכן הטענה הזאת - גם אם היא נשמעת נכונה - לא יכולה להצדיק את המכרז הכל-כך מסובך שנבנה כאן. לא חייבים על כל דבר לסחוט כסף מהחברות רק בשם העיקרון של ההקצאה היעילה, מה גם שלא בטוח שהיא תהיה יעילה.

האמת היא שאין תשובה אמיתית וכנה לשאלה למה לא לחלק את התדרים ב-700 מגה הרץ, במיוחד כשיודעים שאלה התדרים הכי מבוקשים ויקרים במכרז, והתדרים הנוספים פחות. מתי יבינו במשרד שחייבים לפשט כמה שאפשר את הרגולציה?

3. מכיוון שאנחנו נדבקים לעתים לכל מיני אקסיומות, אנחנו לא יכולים לחשוב שנייה אחת על התמונה הכללית ולראות מה קורה בחברות עצמן. שוק התקשורת במשבר, ובשתי חברות מרכזיות בשוק מתרחשים שינויים טקטוניים. בפרטנר לא ברור מי יהיו הבעלים העתידיים, בסלקום שאלת הבעלות והשליטה נתונה לגמישות על רקע השיחות שמתנהלות בין סלקום להוט, ואצל האחרונה בעל השליטה הכריז דה-פקטו שהוא מוכן לוותר על השליטה בתמורה למיזוג. במלים אחרות זה אומר שאלטיס, בעלת השליטה בהוט, דה-פקטו מוכנה לצאת ממנה.

האם זה לא אירוע שהרגולטור צריך להתחשב בו? הרי מיזוג בין השחקנים הגדולים כמו סלקום והוט (שהמשמעות שלו היא לא רק מיזוג בסלולר אלא בעיקר יצירת כוח חדש שבאמת מסוגל להתחרות בבזק בתחום התשתיות) עשוי ליצור כאן שוק שונה לחלוטין. כניסה של משקיע כמו האצ'יסון לפרטנר זה אירוע בעל משמעות אדירה לשוק התקשורת.

נכון, המשרד אינו יכול לקחת בחשבון סיכון שמיזוג כזה לא יקרה, וייתכן שגם האצ'יסון לא תוכל לקבל היתר שליטה בפרטנר, אבל מישהו בכלל חשב על זה? קיים על זה דיון מול החברות כדי להבין האם מיזוג בין סלקום להוט הוא עניין רציני? 

בנוסף, אי-אפשר שלא לקחת בחשבון את הבעיה הגדולה שנוצרת כאן בעקבות המכרז, והיא שכל קבוצה חייבת להגיש הצעה משותפת. הצעה משותפת תיצור קושי נוסף על החברות להתמזג. אומנם אין חובה חוקית, אבל זו חובה ציבורית לבחון לעומק (במיוחד כאשר משרד התקשורת סבור כי מיזוגים הם הדרך הנכונה להבריא את השוק) את סטטוס המיזוגים. להתעלם זה יותר טוב? בעצם אם יש סיכוי ריאלי, שצריך לבדוק אם הוא אכן כזה, הרי שהמכרז עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה. הוא מקשה וחוסם מיזוגים. הוא למעשה מבצר את הרשתות המשותפות ומקשה על מיזוגים בין חברות בקבוצות. 

אז אם היו אומרים לשר התקשורת דודי אמסלם שמיזוג נמצא על הפרק, והוא ריאלי, האם הייתם ממליצים לו לחכות עם המכרז - או שייקוב הדין את ההר, ועל המכרז לצאת ללא דיחוי? התשובה של משרד התקשורת כבר ניתנת בתגובה לעתירה. לא דוחים שום דבר, החברות בוכות כי הן רוצות להרוויח זמן, ניתן להן להשמיע את עמדתם, ובשורה התחתונה שלילי חזק לכל ניסיון עיכוב.

עוד כתבות

פינוי בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

לשכת עוה"ד מזהירה מפני הקשחת תנאי ערבות חוק המכר בהתחדשות עירונית

לשכת עורכי הדין פנתה לבנק ישראל בטענה כי הערבויות שניתנות לדיירים בפרויקטי התחדשות עירונית הלכו והורחבו מעבר לחוק בשנים האחרונות, מכבידות על היזמים ומסכנות פרויקטים ● וגם: איך ההגנות הללו עלולות לפגוע גם בדיירים עצמם?

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

מה גרם למניית דוראל לזנק בחדות בבורסת ת"א?

מניית דוראל זינקה ביותר מ-17% ביום המסחר, בעקבות התוצאות החיוביות של הדוח שלה לרבעון השלישי של 2025: עלייה של יותר מ-50% בהכנסות, מגוון רחב של פרויקטים עתירי הון בארה"ב, וצפי לביקוש גבוה במיוחד ● בחצי השנה האחרונה מניית דוראל יותר מהכפילה את עצמה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

דוחות מקורות: הרווחים קפצו ב-47% בתשעת החודשים הראשונים של 2025

הזינוק ברווחי חברת המים הממשלתית נרשם בעיקר בעקבות עלייה בשיעור התשואה על ההון שמוכר לה, בעקבות העלייה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות ● מתחילת השנה, השקיעה החברה כ-1.3 מיליארד שקל בהקמה וחידוש מפעלי מים

זום גלובלי / צילום: Reuters

אסון בהונג קונג, מהפכה צבאית באפריקה ועוד חדשות מהעולם

הונג קונג מתמודדת עם השריפה הגדולה ביותר בעשרות שנים ● גינאה־ביסאו תחת עוצר בעקבות מהפכה צבאית ● ובאיטליה - חוק חדש מגדיר רצח נשים כעבירה נפרדת • זום גלובלי, מדור חדש

דמיס הסביס בטקס קבלת פרס נובל 2024 / צילום: Reuters, TT News Agency/Henrik Montgomery

האיש שדוחק את גבולות ה-AI עושה עוד צעד לשינוי העולם שהכרנו

מעטים תרמו להתקדמות הענק של הבינה המלאכותית בשנים האחרונות כמו דמיס הסביס, אם בכלל ● מי שייסד את חברת DeepMind, שנרכשה על ידי גוגל ומקדמת אותה להובלה בתחום, התעניין מגיל צעיר בחיבור בין המוח האנושי לבין עולם המחשוב, הוכתר כאמן שחמט צעיר, למד נוירו־ביולוגיה וזכה לפרס נובל על יצירת מודל שהפך את ה–AI לכלי לגיטימי במדע

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

דיווח: איראן העבירה סכומי עתק לחיזבאללה במהלך השנה דרך דובאי

הוול סטריט ג'ורנל חושף את מנגנון העברת הכספים מאיראן לחיזבאללה בשנה האחרונה ● דיווחים בלבנון: צה"ל ממשיך את התקיפות ● כוח של צה"ל ומג"ב ירה בשני מבוקשים במהלך מעצר - האירוע תחת חקירה ● דיווח: צוות של הצלב האדום והזרוע הצבאית של חמאס מחדשים את החיפושים אחר חלל חטוף ● הרמטכ"ל זמיר אישר את גרף הלחימה של צה"ל לשנת 2026, במסגרתו משרתי המילואים צפויים לבצע כ-60 ימים ● עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מה שחק את הרווח של רמי לוי, ואלטשולר ממשיך לאבד לקוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● התחזקות השקל וירידה בתיק ני"ע פגעו ברווח של רמי לוי ● אלטשולר שחם איבד 150 אלף לקוחות מתחילת השנה

בועז ביסמוט, יו''ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: ראובן קסטרו- פול וואלה

ביסמוט חשף את הטיוטה לחוק הפטור מגיוס: "יוצאים לדרך"

במסגרת השינויים בהצעה - תבוטל הדרישה למכסה של לוחמים קרביים, ושירות אזרחי-ביטחוני יוכר כחלק מהמכסה ● בנט תקף: "החוק הכי אנטי-ציוני בתולדות המדינה, לא ניתן לזה לעבור" ● גם איזנקוט ביקר בחריפות: "הממשלה בוחרת בהחלשת הצבא. ההצעה - תעודת עניות לפוליטיקה הישראלית"

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"תפסיקו להדליף ואני אענה": החקירה הנגדית של ח"כ דוד ביטן יצאה לדרך

במהלך החקירה הנגדית ניסתה התובעת להראות שוב ושוב כי ח"כ דוד ביטן התחמק מלמסור תשובות מלאות על אף שידע אותן ● ביטן, שמואשם בקבלת שוחד לצד עבירות של הלבנת הון והפרת אמונים, טען כי חשש מהדלפות וכי הוא "לא יכול לזכור את כל הפרטים ב-12 שעות חקירה" ● וגם: איך הוא מפרש את המילה "שטינקר"?

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה

כוחות צה''ל בלבנון, באוקטובר / צילום: דובר צה''ל

נתניהו נוטה להגדלה דרמטית של תקציב הביטחון. באוצר תוקפים: ״יוביל למסים חדשים״

לכולם ברור שהתקציב שהיה לפני המלחמה יגדל באופן דרמטי, אולם בין משרד האוצר למערכת הביטחון נרשמו פערים של עשרות מיליארדים ביחס לתקציב ● ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי בכוונתו להוביל החלטה להגדלת תקציב הביטחון ב-350 מיליארד שקל במשך עשור ● גורמים במשרד האוצר: לא ברור איך בכוונת נתניהו לגשר על הפערים האלה

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

"קודם כול תגידו לא": ד"ר זואי צ'אנס רוצה ללמד אותנו איך להשפיע על אחרים

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

טילי ספייק מתוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

אירופה מזנקת, בעוד אמריקה יורדת: רבעון שיא לרפאל

צמיחה של 14.5% במכירות לכ־1.59 מיליארד דולר מתחילת השנה, וצמיחה של 17.6% לכ־4.46 מיליארד דולר, כך עולה מדוחות הרבעון השלישי של רפאל ● זהו רבעון שיא בהיבט הרווח הנקי: 95.23 מיליארד דולר, זינוק של 39.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

רנו 5 2025 קומפורט / צילום: יח''צ

מכונית רטרו צרפתית החל מ-169 אלף שקל. למי היא מתאימה?

הגלגול החשמלי המודרני של רנו 5, רנו 5 2025 קומפורט, אינו זול, ופונה בעיקר למי ששומר פינה חמה בלב לדגם ההיסטורי ● אבל מאחורי העיצוב זו חשמלית עירונית שימושית, מודרנית ונעימה לנהיגה נמרצת

איראן מנסה לשכנע את המדינה הגרעינית: תתמכי בנו מול ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: בעולם חושבים שהפסקות האש בלבנון ועזה עלולות לקרוס, איראן רוצה להבטיח שפקיסטן תפעל איתה נגד ישראל אבל לא בטוח שזה יקרה, מה ישראל רוצה בסוריה, ואיך נשיא סוריה עוזר לסכל הברחות נשק של חיזבאללה ● כותרות העיתונים בעולם

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל