גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית של האוצר נחשפת: אגרת גודש ביד האחת, עידוד מכוניות פרטיות ביד האחרת

לפי התוכנית, ההכנסות מאגרת הגודש, שיעמדו על 1.5 מיליארד שקל בשנה, ישמשו להוזלת אגרת רישוי הרכב לנהגים ולהעלאת התקציבים לתחבורה הציבורית ● באוצר שוקלים גם למסות שווי השימוש בחניה

פקק בכניסה לתל אביב / צילום: איל יצהר
פקק בכניסה לתל אביב / צילום: איל יצהר

תוכנית אגרת הגודש בגוש דן שהאוצר מתכוון להציג לממשלה הבאה במסגרת חוק ההסדרים 2020, צפויה להכניס לקופת המדינה 1.5 מיליארד שקל לשנה, כך עולה מהערכות פנימיות במשרד האוצר וברשות המסים. לפי התוכנית, הכנסות אגרת הגודש ישמשו להוזלת אגרת רישוי הרכב לנהגים ולהגדלת תקציבים לתחבורה הציבורית. בנוסף שוקלים באוצר צעדים למיסוי שווי השימוש בחנייה.

על מנת לסייע לממשלה הבאה להעביר את התוכנית, שצפויה להיתקל בהתנגדות ציבורית, מציע האוצר להשתמש בתקבולי האגרה לצורך מתן הנחות לנהגים באגרות רישוי לרכב ולהשקעות בתחבורה הציבורית. החלוקה המוצעת בין שתי המטרות היא לייעד כשני שלישים מהסכום (1.1 מיליארד שקל) להפחתה יחסית של אגרות הרישוי של כלל הנהגים ואת השליש הנותר (400 מיליון שקל)  כתוספת תקציב לתגבור התחבורה הציבורית בשעות העומס, בעיקר אוטובוסים, וזאת בנוסף לתקצוב הרגיל במסגרת תקציב.

לפי הערכות באוצר, ההיערכות לקראת יישום מס הגודש תארוך כשנתיים מרגע קבלת ההחלטה. היא תכלול ככל הנראה הקמה של מכרז לטכנולוגיות זיהוי כלי רכב, סליקה אוטומטית וצ'יפים לזיהוי אלחוטי שיותקנו בכל כלי הרכב החדשים שיימכרו בישראל ובכלי רכב משומשים כתנאי לטסט השנתי. בנוסף המערכת תיתמך ככל הנראה על ידי אפליקציה סלולרית, שתדווח לנהגים על תעריפי הגודש המשתנים בהתאם למיקום ולשעה, ותאפשר להם לחשב עלויות נקודתיות ומצטברות.

אגרת הגודש היא חלק מתוכנית מקיפה שהאוצר מתכוון להציג לממשלה הבאה לצמצום השימוש ברכב פרטי. התוכנית אמורה לסייע בהתמודדות עם בעיית הגודש, בעיקר בכניסות לגוש דן בשעות השיא. התוכנית נוצרה על רקע ההבנה באוצר ובמשרד התחבורה כי ההשקעות הגדולות הנוכחיות בבניית רכבות קלות ובעתיד גם רכבת תחתית (מטרו), לא יביאו להקלה בגודש בשנים הקרובות ואולי אף יחריפו את הבעיה, בגלל העבודות הנרחבות בצירי התנועה. על רקע זה הוחלט באוצר ליישם בשלב המידי צעדים להפחתת הגודש באמצעות תמריצים שליליים לשימוש ברכב פרטי, בנוסח נתיב התחבורה השיתופית - נתיב פלוס או נתיב האגרה בכניסה לתל אביב מכביש מספר אחת.

היטל הגודש אמור להיות המרכיב המרכזי בתוכנית הכוללת, מהלך שהאוצר מנסה לקדם כבר מספר שנים, אך נמנע עד כה בגלל התנגדותו של שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ. שר התחבורה הנוכחי בצלאל סמוטריץ' אינו מתנגד בפומבי להטלת אגרת הגודש, אך הסיכויים שיהיה גם שר התחבורה בממשלה שתידרש לאשר את התוכנית אינם גבוהים כרגע.

ה-OECD: הציבור יתרגל עם הזמן

בשבוע שעבר הציגו בתל אביב מומחים של ה-OECD נייר עבודה הממליץ למדינה להטיל אגרת גודש בתל אביב במתכונת של הגדרת רדיוס ממרכז העיר ולהטיל אגרה על כל בעל רכב פרטי שרכבו נכנס לאזור הרדיוס. אפשרות נוספת שהציעו המומחים לבחון, היא הגדרת שלושה מעגלים ממרכז תל אביב החוצה והטלת אגרת גודש דיפרנציאלית ביניהם.

הנייר הוצג בכנס של חברת פיוצ'ר מוביליטי העוסקת בקידום מדיניות תחבורה. לפי המחקר, הניסיון הבינלאומי שנצבר בשנים האחרונות בערים בהן מיושמת התוכנית - לונדון, שטוקהולם וסינגפור הן דוגמאות בולטות - מראה כי אגרות גודש המוטלות במתכונת דומה לזו המוצעת בתל אביב יכולה להביא לצמצום של 30% בזמן ההמתנה בפקקים בשעות השיא.

הבעיה העיקרית של התוכנית היא ההתנגדות הציבורית הרבה שהיא מעוררת. ב-OECD טוענים כי ההתנגדות הציבורית שוככת עם הזמן, ככל שהציבור לומד להתרגל לאגרת הגודש וככל שהיא מיושמת בצורה אחידה. כ"ץ טען כי הטלת אגרת גודש מהווה מס לכל דבר, כל עוד אין לנהגים אלטרנטיבה תחבורתית ראויה לכניסה לתל אביב בשעות השיא.

הנחה של עד 25% באגרת הרישוי

הכנסות המדינה מאגרות הרישוי לרכב מגיעות כיום ל-4 עד 5 מיליארד שקל בשנה, כך שתאורטית מדובר בהנחה של עד 25% באגרת הרישוי. בפועל מחירי האגרות משתנים בהתאם לסוג הרכב וקריטריונים נוספים כך שקשה לדעת מה יהיה שיעור ההנחה שיקבל בעל רכב ספציפי.

ההוזלה הצפויה אמורה לא רק לרכך את ההתנגדות להטלת אגרת הגודש אלא גם משרתת את מדיניות התחבורה הנוכחית משום שמההנחה ייהנו באופן שוויוני גם נהגים שלא משלמים אגרת גודש משום שהם עושים שימוש ברכב באזורי הפריפריה או מחוץ לשעות השיא.

ככל הנראה תמליץ רשות המסים שלא להכיר את בהוצאות הגודש למעסיקים, שיבחרו לגלם את ההוצאה לעובדיהם, מכיוון שהיא רואה בכך הוצאה פרטית של העובד ולא הוצאה לצורך עבודה או ייצור הכנסה המוכרת במס.

עוד המלצה היא להטיל מס שווי שימוש גם על הטבת החנייה החופשית, שמעניקים כיום חלק מהמעבידים לעובדים. שווי ההטבה יחושב לפי העלות הממוצעת של מקום חניה ובמקומות ביקוש עלות זו יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים בשנה. עדיין לא ברור לפי איזו שיטה יחושב שווי השימוש על ההטבה הזו. 

השאלות הפתוחות

גובה האגרה: לפי הערכות, כניסה יומית לגוש דן תעלה 10 שקלים
אזורי האגרה: עדיין לא ידוע על אילו אזורים יוטל המס והאם יהיה מדרג עלויות בין האזורים
הטכנולוגיה: האם יותקנו מצלמות לזיהוי רכבים או שיותקנו צ’יפים על רכבים

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בעקבות רפורמת הנשק של בן גביר: כמות התלונות על המשרד לביטחון לאומי גדלו פי 6

רפורמת הנשק של השר בן גביר הביאה לגל של 370 אלף בקשת לרישיון נשק מתחילת המלחמה, שהביאה לעומס בירוקרטי יוצא דופן ● 1,436 תלונות על המשרד לביטחון לאומי הוגשו בשנה החולפת, לעומת 226 תלונות בלבד בשנה שעברה ● רבות מהתלונות הן של חיילים בחזית שלא הצליחו להוציא רישיון נשק אזרחי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

תקיפות צה''ל ברחבי איראן / צילום: Reuters, SOCIAL MEDIA

סיפקו מפת מודיעין עשירה: הלווינים הכינו את מכת הפתיחה באיראן

המראות של האיראנים מצלמים מל"טים בשמי טהרן שיקפו במהלך המערכה סיטואציה שבה צה"ל, במידה כזו או אחרת, הפך את איראן לרצועת עזה ● כעת משרד הביטחון חושף את הנתונים שהובילו לשליטה של צה"ל בשמי איראן

אלכסנדר ואנג, מייסד scale AI / צילום: ap, Jeff Chiu

ילד פלא, גאון מתמטי בלי תואר ומיליארדר: המינוי שהביא לצוקרברג שיא חדש

אלכסנדר ואנג בן ה־28, מייסד חברת הדאטה Scale AI ותופעה בעמק הסיליקון הוא המינוי שמטא מקווה שיביא לה את הניצחון במירוץ ה־AI ● מהדירה שחלק עם סם אלטמן ועד למעמד של אחד האנשים המקושרים בתעשייה: הכירו את האיש שצוקרברג מהמר עליו במיליארדים

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה לניירות ערך / צילום: כדיה לוי

בזמן המלחמה מול איראן: הבורסה אישרה את המעבר למסחר בימי שישי

לפני כשבועיים החליט דירקטוריון הבורסה על שינוי התקנון - באופן שהמסחר בה יתקיים החל מהשנה הבאה בימים שני עד שישי, במקום ראשון עד חמישי כיום ● IBI: "זהו מהלך חשוב הן בהיבט של חיבור שוק ההון הישראלי והבורסה לני״ע לעולם והן מבחינת בפעילות חבר הבורסה מול הלקוחות" ● איגוד בתי ההשקעות: "מדובר במהלך מורכב הכרוך בשורה של סוגיות רגולטוריות ותפעוליות שטרם הוסדרו"

איור: גיל ג'יבלי

"המדינה שלנו זקוקה לאלטרנטיבה": הסכסוך בין טראמפ למאסק עולה שלב

איל ההון תקף ברשת החברתית X את חוק התקציב הענק והשנוי במחלוקת של הנשיא, ושוב איים בהקמת מפלגה מתחרה ● התגובה של טראמפ לא איחרה לבוא: "מאסק קיבל יותר סובסידיות מכל אדם אחר בהיסטוריה" ● החוק צפוי להגדיל את הגירעון האמריקאי ב־3.8 טריליון דולר

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

סיום המערכה האיראנית הקפיץ את המחזור בענף התיירות ב-270%

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הישראלים חזרו להזמין חופשות, וענף האופנה רשם גידול של כ-140%

הון שחור / צילום: דוברות המשטרה

ועדת השרים אישרה את החוק נגד ארגוני פשיעה במכרזים ציבוריים

התוכנית החדשה תעניק לחשב הכללי במשרד האוצר סמכות לפסול ספקים ממכרזים ציבוריים על בסיס מידע משטרתי ● המנגנון החדש יחול על תחומים שבהם זוהתה מעורבות משמעותית של גורמי פשיעה, ותוקם ועדה מקצועית בראשות בכיר מאגף החשכ"ל שתגבש המלצות לפסילת ספקים ספציפיים

מטוסים בנתב''ג / צילום: תמונה פרטית

מחירי הטיסות יקרים היום? חכו שתראו מה מצפה לכם בעוד עשור

נתב"ג צפוי להגיע לקצה גבול הקיבולת שלו בשנת 2035, והפתרון הנדרש הוא הקמת שדה תעופה חדש ● בעוד שהמומחים מסכימים שהמיקום המתאים ביותר הוא ברמת דוד, סגן השר אלמוג כהן מנסה לקדם במקום שדה בנבטים ● כעת גם נתניהו נכנס לתמונה, ודחה את הדיון בשדה הצפוני ● אם המשחקים הפוליטיים לא יפסקו, התוצאה תהיה שאף אחד משדות התעופה לא יוקם, והציבור ישלם את המחיר

נזק כתוצאה מהמטח מאיראן / צילום: כב''ה

פתרון לבירוקרטיה ולמאבקי הדיירים? הממשלה שוקלת לקנות את הדירות ההרוסות

על פי הערכות, קיימות כיום כ-3,000 משפחות שביתן נהרס כליל בעקבות המלחמה, וכי ייקח שנים עד שישוקמו או שבתים אחרים יוקמו במקומם ● משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון, רשות המסים והתאחדות הקבלנים, הודיעו על מסלול שיסייע לתושבים בהתנהלות מול הרשויות, במסגרתו כל התהליך ינוהל על ידי המדינה, לרבות מימון, פיקוח וביצוע

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה ● בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: בלקרוק

ענקית ההשקעות שממליצה: תשכחו מהטווח הארוך. הכללים בשווקים השתנו

בבלקרוק סבורים שקשה היום יותר מבעבר, לחזות את העתיד הכלכלי, בשל השינויים המבניים שמובילה ארה"ב ושינוי זה "מחייב גישה חדשה כלפי סיכון" ● במקום שבע המופלאות, ענקית ההשקעות ממליצה על יצרניות החומרה ועל מגזר שירותי התשתיות

חלוקת רכוש בגירושים / איור: Shutterstock

העליון בפסק דין תקדימי: גם נכסים מלפני הנישואים עשויים להתחלק שווה בשווה בגירושים

בפסק דין תקדימי נקבע כי הזכויות בחלקת קרקע שקיבלה האישה במתנה לפני הנישואים יחולקו בינה לבין בעלה לשעבר ● השופטת יעל וילנר הרחיבה בכך את הלכת השיתוף הספציפי וקבעה כי היא תחול אם ניתן להסיק מהתנהגות בני הזוג על הסכמה בפועל לשתף בנכס ● עוד נקבע כי הכלל עשוי לחול גם על נכס שאינו בהכרח דירת המגורים המשפחתית

היזם בני לנדא / צילום: איל יצהר

הוא חתום על אחד האקזיטים המדהימים בתולדות ישראל אבל 4 חברות שלו כבר נקלעו לקשיים. למה זה קורה?

בני לנדא נחשב לאחד מהיזמים הבולטים בישראל, בין היתר, בזכות האקזיט המדהים של אינדיגו ואלף פטנטים שרשם ● אך לפחות ארבע חברות המקושרות אליו נקלעו לקשיים - בשל פיתוחים יקרים, קצב חדירה איטי לשוק, תלות במשקיעים אירופים והשלכות המלחמה ● האם מדובר בצירוף מקרים מצער, או בכשל מובנה במודל?

בניין מערכת וואלה בתל אביב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה! NEWS

גל העזיבות בוואלה נמשך: סגן העורך דוד רוזנטל עוזב אחרי חודשיים בתפקיד

התפקיד הבא של רוזנטל: עורך אתר "ישראל היום" ● בוואלה הודיעו כי ליאת להב תחליף את רוזנטל ותמונה לסגנית העורך הראשי ● לאחרונה עזבו את וואלה גם סגן העורך צחי קומה, המנכ"ל עידן אלרום והפרשן המדיני ברק רביד

טראמפ שולח לישראל מערכת נשק בשווי חצי מיליארד דולר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ארה"ב תמכור לישראל מערכת להנחיית פצצות, בוול סטריט ג'ורנל טוענים שגם דחייה של חודש בתוכנית הגרעין האיראנית משמעותית ואיך השפיעה המערכת מול איראן על ענף התעופה ● כותרות העיתונים בעולם

יעקב לוקסנבורג / צילום: סיון פרג'

המהלך הכפול שהניב ליעקב לוקסנבורג תוספת שווי של 400 מיליון שקל

בשבוע שעבר ניצל יעקב לוקסנבורג את מחירי השיא בבורסה בת"א כדי למכור מניות בחברת הבנייה דניה סיבוס, ובמקביל הגדיל את החזקותיו בלפידות קפיטל השולטת בה ● התוצאה: שווי החזקותיו בלפידות זינק ל-3.2 מיליארד שקל

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

גם הפניקס דורשת מפריון לבטל את גלולת הרעל: "רואים בחומרה את התנהלות הדירקטוריון"

הפניקס מצטרפת לדרישה של ווליו בייס לבטל את גלולת הרעל ● השתיים מבקשות לכנס אסיפת בעלי מניות ובה להצביע על ביטולה ודרישה לאישורה ברוב רגיל ● בפניקס אומרים שהתוכנית אומצה תוך התעלמות מהנזקים שייגרמו לבעלי המניות

טל יעקובסון, מנכ''ל פריון / צילום: אוהד דיין

איך לדבר על שיווק בשפה שסמנכ"לי כספים מבינים, והקשר ל-AI

תעשיית הפרסום הדיגיטלי צמאה לא רק ליצירתיות, אלא גם לאופטימיזציה ומדידה עסקית, אומר טל יעקובסון מנכ"ל פריון, שרכשה את Greenbids המתמחה ברכש מדיה מבוסס בינה מלאכותית ● "עכשיו אנחנו בשוק של 750 מיליארד דולר, שמחבר קריאייטיב, מדיה וטכנולוגיה"

עוזי לוי, מנהל מחקר חו״ל בבנק מזרחי טפחות / צילום: באדיבות מזרחי טפחות

"פוטנציאל לתשואות פנומנליות": מנהל המחקר בבנק שמסמן 3 סקטורים לוהטים

עוזי לוי, מנהל מחקר חו"ל במזרחי טפחות, לא נלחץ מהשיאים בשוק המניות: "זה לא 'הייפ' על ריק — אנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה טכנולוגית" ● למשקיע אגרסיבי הוא ממליץ לשים את הז'יטונים על מניות AI, ענן ומחשוב קוונטי, לצד הסקטור החבוט של אנרגיות מתחדשות