גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דיכאון וריקנות": הכתבים הפוליטיים נערכים לבחירות 2020

חדשות הן תמיד עניין אינטנסיבי, אבל מערכות בחירות הן תקופה של פעילות בעצימות גבוהה - בעיקר לכתבים הפוליטיים ● "גלובס" בדק עם הכתבים איך הם מרגישים, ומה האתגר הגדול של סיקור מערכת הבחירות הקרובה

אחד המשאבים העיקריים שנשחקים באמצעי המדיה הם האנשים במערכות החדשות - בעיקר כתבי התחום שעומדים בפני סיקור מערכת בחירות שלישית ברציפות - מה שאומר שהם מוצאים את עצמם באירוע לא שגרתי שנמשך כבר למעלה משנה.

קשה להפריז בגודל האירוע, חדשות הן תמיד עניין אינטנסיבי, אבל מערכות בחירות הן תקופה של פעילות בעצימות גבוהה במיוחד, ובעידן הנוכחי, כשאפשר לעדכן 24 שעות ביום, בלתי אפשרי להרפות ולו לרגע. הכתבים הפוליטיים נעים במעגלים לא נגמרים של עדכון ברשתות החברתיות, כתבות לאינטרנט, מבזקים, מסיבות עיתונאים, כשעל הדיווח השוטף באולפן מתווספים גם תוכניות רדיו טלוויזיה ותוכניות אירוח בהן כולם רוצים לראיין אותם.

רוב הכתבים עובדים שבעה ימים בשבוע ומספרים כי גם ביום שבו מסיבה כלשהי הם לא נמצאים בעבודה, התחושה שמשהו עלול להתפספס לא נותנת להם מנוח. "אפילו היום, כשלכולם כבר ברור שהולכים לבחירות, מחלחל החשש שקיים אפיק נסתר שאיש אינו מודע לו, שיהפוך את הקערה על פיה ממש ברגע האחרון", אומר פרשן בכיר.

במערכות החדשות מודעים לקושי ומנסים לקראת מערכת הבחירות השלישית להקל בנטל גם באמצעות הקצאת כתבים נוספים שיסקרו ושיסירו מעט מהסיקור השוטף וגם בתגמול כלכלי. היום (ד'), רגע לפני שניתן האות למערכת הבחירות השלישית, ביקשנו לבדוק עם הכתבים איך הם מרגישים, ומה האתגר הגדול של סיקור מערכת הבחירות הקרובה.

דפנה ליאל, הכתבת הפוליטית של חדשות 12

"אם חשבנו שהציבור יאבד עניין בעניינים הפוליטיים, ושנפח הסיקור יירד, אנחנו רואים תופעה הפוכה. הציבור מתעניין מעורב ומגיב, וזה מייצר נפח גדול של שידורים, אז הסיקור הופך להיות אינטנסיבי. הבחירות הקודמות היו בקיץ, לכן היו חודשיים 'רדומים'. זה לא פתר אותנו מלדווח כל ערב, אבל כעת הולכים למערכת שכולה תהיה אינטנסיבית. 

"מצד אחד, זאת הזדמנות. אני כתבת פוליטית 4 שנים. במערכת של 2015 כבר הייתי חלק מהצוות שסיקר. כלומר אלה 4 מערכות בחירות ב-4 שנים. צברתי המון ניסיון בזמן קצר - זה כאילו שעשו לי קיצור פז"מ משמעותי. מצד שני, יש הרבה חזרתיות, וכבר יש רצון לחזור לעסוק בנושאים מהותיים ולא רק במרוץ הסוסים.

"אני מודאגת מכך שייקח הרבה שנים לתקן את הנזק של ההכפשות ההדדיות. בשביל הפוליטיקאים זה משחק. הם מסתכלים על סקרים ובודקים מה עובד ומה לא, אבל המסרים מחלחלים - נגד חרדים, נגד ערבים, אחד נגד השני. ברמה האישית, זה תובעני ואינטנסיבי. יש לי שני ילדים, ובגלל האינטנסיביות אנחנו מביאים את הילדים לעבודה, שמתרוצצים פה כל הזמן". 

דפנה ליאל, הכתבת הפוליטית של חדשות 12 / צילום: כדיה לוי

ספי עובדיה, הפרשן הפוליטי של חדשות 13

"אומנם לתקופה מסוימת אנחנו שמים את החיים האישים בצד, אבל זאת תקופה מרתקת. שנים קדימה יידברו על התקופה הזאת, יכתבו ספרים ויעשו סרטים, בטח על נתניהו. עם כל המתח והקושי, אני שמח שאני כאן. הקרב על החיים הפוליטיים של נתניהו זה אירוע שעוד ידובר בו הרבה, ולהיות שם ולסקר מקרוב זה מעניין.

"כל מערכת הבחירות הזאת צבועה בלחץ: הפוליטיקאים שנלחמים על החיים שלהם, המערכות שמתמודדות בתחרות קשה שלא נגמרת, בכל אמצעי המדיה וכל השבוע.

"אנשים מביעים מיאוס מהמערכת הפוליטית, אבל דווקא בגלל זה הסיקור הפוליטי מעניין אותם. רואים את זה גם בהקלקות לכתבות הפוליטיות. לעורכים ולכתבים יש אתגר: צריך לפתוח עם הנושאים האלה כי הציבור צמא להם, והם מחפשים תשובות לשאלות, אבל לא תמיד יש חדש, ולכן צריך להביא זוויות של יש מאין - לרדת לרזולציות שלא תמיד יורדים אליהם בדרך-כלל.

"למרות האינטנסיביות, אני לא מאמין שיכולתי לא להיות פה אם הייתה לי בחירה. זה כמו שכשיוצאים לצימר לפעמים חושבים 'הייתי יכול להתמכר לזה - להיות כתב אזורי בצפון', אבל אחרי שלושה ימים הייתי מטפס על הקירות. אם הייתי רואה את ההתרחשויות, ברור שזה היה מדגדג לי. ואני משתדל לזכור את זה תמיד למרות הקושי". 

ספי עובדיה, הפרשן הפוליטי של חדשות 13 / צילום: ענבל מרמרי

טל שלו, הכתבת הפוליטית של וואלה

"התחושה שלי היא של דיכאון. צריך להגיד ביושר שכתבים פוליטיים, לחם חוקם זה הבחירות, ולכולנו הייתה כנראה שנה מקצועית מסחררת ומרתקת. אבל אלה אירועים בעצימות גבוה שאמורים לקרות פעם בארבע שנים עם מנוחה בין סבב לסבב.

"הדבר הכי נורא זה שאין סדר יום ברור. כבר שנה שאני קמה בבוקר, ואין לי מושג מה הולך לקרות, איזה ספין הולך לצוץ, איזה פוסט יחולל סערה. זה שוחק, ומאוד קשה להרפות ולקחת נשימה. כל הזמן יש חשש שקורה משהו שאנחנו לא יודעים עליו - זה נכון בעיקר לתקופת המשא-ומתן הקואליציוני. במערכת הבחירות עצמה אני מקווה שנצליח לייצר שגרה פחות היסטרית.

"בין הבחירות הראשונות לשניות, בגלל הקיץ ובגלל האירועים, הייתה ירידה בהתעניינות של הקהל. אייטמים פוליטיים עושים רייטינג נאה. הרבה צפיות, טוקבקים ומעורבות. יש הבדל מהותי בין המדיומים. בטלוויזיה ובעיתונות צריך למלא ליין-אפ, ולכן הם חייבים לתת מנה פוליטית גדושה, לא משנה אם יש מה להגיד או לא. בעוד שבאינטרנט אנחנו פחות צריכים למלא מקום, אבל צריכים להגיד כשיש מה.

"האתגר הגדול בעת הזאת יהיה לבודד את הרעשים. אני מרגישה שאפילו אני הולכת לפעמים לאיבוד בתוך כל הספינים, המסתמן, ההצעות והמתווים. האתגר הוא לנסות לפצח ולחדד את ההבדל בין מה שחשוב לבין מה שלא חשוב, בשביל הציבור שמבולבל ונמאס לו אבל מאוד מתעניין". 

טל שניידר, הכתבת הפוליטית של "גלובס"

"אני מרגישה ריקנות. שזה לא מעניין את הציבור. צריך לעבור את התקופה הזאת עם סיקור הגון בלי להיכנס עד כמה שאפשר לספינים של הצדדים. הייתי רוצה לקפוץ קדימה בזמן ליום של אחרי, כי אני חושבת שמבחינה פוליטית החלק הקריטי הוא לא מערכת הבחירות עצמה. העם לא השתנה, ומה שרוצים להעביר אותנו עכשיו בדרך לטעמי לא חשוב. הבעיה היא המשא-ומתן ביום שאחרי".  

טל שניידר הכתבת הפוליטית של "גלובס" / צילום: יוסי צבקר

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם