גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון הסיני שיעזור לכם להיגמל מבנזין

תשכחו מבדיחות על עלי אקספרס והתנשאות על מוצרים Made in China ● אם אתם גרים בגוש דן ומוכנים לאמץ טכנולוגיה חדשה - הג'יפון החשמלי של MG הוא אופציה ראויה עם פוטנציאל לשבור את מחסום השמרנות הישראלי

בתחילת העשור תעשיית הרכב המערבית הייתה באופוריה. מחירי הדלק צנחו בתלילות, רגולציית הפליטה הבינלאומית המשיכה להיות סלחנית כלפי יצרני הרכב והלקוחות דרשו עוד כוח וביצועים. את כל אלה קל היה לספק באמצעות דור חדש של מנועי טורבו-דיזל וטורבו בנזין חזקים, שנראו ירוקים על הנייר - ועל הדרך גם היו רווחיים מאוד ליצרנים. לתעשייה הממוסדת לא הייתה שום מוטיבציה להשקיע הון עתק בהימור על טכנולוגיה עתידנית ובלתי רווחית דוגמת הנעה חשמלית לרכב פרטי.

בסין, לעומת זאת, המצב היה שונה לחלוטין. הסינים נאבקו בתחילת העשור בזיהום תחבורתי כבד, שאפו להקטין את התלות שלהם בדלק מיובא ותעשיית הרכב שלהם ממילא זכתה לסבסוד ממשלתי עמוק ופיגרה בשנים רבות אחרי המערב.

הממשלה הסינית למדה היטב את המודל של בטר פלייס וקיבלה החלטה אסטרטגית - להפוך למעצמה של רכב חשמלי. תקנות תוקנו, סובסידיות נותבו מרכבי בנזין וסולר לרכב מחושמל ועשרות מיליארדי דולרים הושקעו בתהליך, שכלל הקמת תשתית נרחבת לייצור ואספקת סוללות. עקב כך סין מובילה כיום את תחום הרכב החשמלי עם יתרון של כמה שנים על רוב המתחרים המערביים, שנאבקים לעמוד בתקנות פליטה מחמירות ולשריין לעצמם אספקת סוללות.

מאזן הכוחות ההיסטורי זה מתמצה בג'יפון חביב ותמים למראה בשם MG ZS EV, שעלה החודש על כבישי הארץ ויצר שורה של תקדימים: גם SUV אופנתי, גם חשמלי, גם מוצע במחיר נגיש יחסית וגם מגיע מסין לאחר שצלח את מכשולי התקינה האירופאית והביורוקרטיה הישראלית.

חיצונית קשה להבדיל בין הגרסה החשמלית לבין גרסת הבנזין של ה-ZS, שמשווקת בישראל מזה כשנה. יש כמה סטיקרים, גריל שונה וגלגלים חדשים אך פרט לכך הרכב משמר את הקווים האופנתיים והפרופורציות המאוזנות של אחיו. הוא משדר בנוסף איכות ייצור מוחצנת עם מרווחי גוף הדוקים וצביעה מוקפדת.

גם תא הנוסעים עושה מאמץ למחוק את הדימוי השלילי של Made in China . עמדת הפיקוד עטויה בדיפונים רכים ונעימים והתא מורכב היטב ולא משמיע חריקות ורשרושים על כבישים משובשים. זה הישג לא מבוטל לרכב חשמלי, שבו רעש המנוע לא יכול לחפות על קיצורי דרך באיכות הייצור.

 MG_ZS_EV

תא מטען שטוח ושימושי

עמדת הפיקוד עצמה היא לא המילה האחרונה ובניגוד לרוב החשמליות, שמתהדרות כיום בלוח מחוונים דיגיטלי, כאן לוח המחוונים אנלוגי מסורתי. יש כמובן גם מערכת מולטימדיה מקורית, קצת איטית, שמשקפת סמארטפונים והנדסת האנוש סבירה. את תחושת התמורה לכסף משדרגת משמעותית חבילת הפרימיום האופציונלית, שכוללת בין השאר ריפוד עור נאה, מושב נהג חשמלי, גג פנורמי, מערכת קול משודרגת ועוד. כל זה עולה פחות ממה שחלק מהמותגים המערביים גובים על תוספת של צבע מטאלי בלבד. מי אמר עלי אקספרס ולא קיבל?

מרווח הפנים זהה כמעט לגרסת הבנזין ויש מרווח ראש נדיב ורצפה שטוחה, שמספקת מרחב מכובד לברכיים של לשני מבוגרים פלוס ילד מאחור. התקנת הסוללה מתחת לרצפה אפשרה לפנות מאחור תא מטען שטוח ושימושי בנפח של 350 ליטר, אם כי ללא גלגל רזרבי. האבזור התקני כולל גם את החבילה המקובלת של מערכות סיוע לנהיגה, שמטרידות את הנהג לא יותר, אבל גם לא פחות, מאשר אצל המתחרים.

כבר הספקנו לנהוג בשנה האחרונה בכמה וכמה מכוניות עממיות עם הנעה חשמלית וזו של ה-ZS היא בהחלט אחת הבוגרות והאיכותיות מביניהן. המנוע, בהספק 143 כוח סוס, מספק תגובה זריזה ללחיצה על הדוושה ומאיץ את הרכב בקצב מרשים, הן מעמידה והן בין 60 ל-100 קמ"ש. צריך להתרגל להעברת הכוח הלינארית ולהעדר צליל מפלט, טיפוסיים לכלי רכב חשמליים והאפקט מוזר במיוחד בעת האצה בעליות תלולות, שבהן אנחנו רגילים לשמוע מנוע מאומצים וקולניים בסל"ד גבוה.

למרות משקל עצמי גבוה בכמעט 250 קילו מזה של דגם הבנזין הכלי שומר על דחף סביר גם בעליות ולא מתקשה לשייט ב-130 קמ"ש על כביש המהיר, אם כי כל זה בא כמובן על חשבון קיצור הטווח בין טעינות.

ואם כבר בטווח עסקינן, MG נוקבת בטווח של כ-263 קילומטר בין טעינות על פי תקן WLTP החדש והמחמיר. בפועל, בנהיגה ישראלית טיפוסית, שרצופה בכבישים תלולים ובהאצות ותוך ניצול מצב הספורט לעיתים תכופות (לא באנו לכאן רק כדי לעבוד), אפשר לצפות לטווח ריאלי של כ-200 קילומטר בין טעינות, שאורכות בין 40 דקות במטען ציבורי מהיר לבין כשבע שעות ברשת החשמל הביתית. זה טווח סביר עבור משתמשים עירוניים עם נגישות גבוהה לעמדות טעינה (גוש דן למשל), ופחות שימושי למי שמרבה בנסיעות בין עירוניות ארוכות עם לוח זמנים צפוף.

ספיגת זעזועים טובה מאוד

מג'יפון סיני חשמלי, ששוקל כמעט 1.53 טון, לא ציפינו לגדולות ונצורות באגף ההתנהגות אבל הופתענו לטובה. ההיגוי מרגיש קצת עמום אבל יש לו משקל מאוזן והיזון חוזר סביר, הסוללה הגדולה שמתחת לרצפה מורידה את מרכז הכובד ומספקת יציבות מכובדת בפניות הדוקות וספיגת הזעזועים טובה מאוד.

דוושת הבלם מרגישה הדרגתית ומדויקת יחסית לכלי רכב היברידיים ולבחירת הנהג עומדים שלושה מצבים למחזור אנרגיה בבלימה, שהקיצוני שבהם מוסיף כמה אחוזים טובים לטווח הנסיעה במחיר של בלימת מנוע מוחשית בכל הורדה של הרגל מהדוושה. אבל בשורה התחתונה זה רכב נעים לנהיגה על האספלט הישראלי.

הגרסה החשמלית של ה-MG מגיעה ארצה עם מחיר בסיס של כ-139 אלף שקל, שמציב אותה בתחרות מול היברידיות פופולריות כמו קיה נירו. זו לא רק חשמלית ראויה אלא גם מכונית ראויה בפני עצמה אבל כמו כל החשמליות היא עדיין מציבה דילמה צרכנית לא פשוטה בפני המסגלים המוקדמים.

מצד אחד היא זולה יותר משמעותית מרוב החשמליות העממיות, שלחלקן טווח נסיעה גדול יותר, ומקבלת פטור קבוע ממס הבלו החמסני, שמוטל בישראל על בנזין וסולר. על הדרך היא גם מספקת מצפון סביבתי צחור למשעי.

מנגד היא עדיין יקרה בכ-30% יותר מגרסת הבנזין המקבילה של ה-ZS, שמירת הערך שלה לא ודאית - למרות אחריות מקורית נדיבה - וכמו כל החשמליות היא עדיין מגבילה את השימושיות ודורשת נגישות למטען בבית, ברחוב (תשכחו מכבל מאריך מהקומה ה-12) ו/או בעבודה. אם היא תצליח למכור כאן כמה מאות יחידות בשנה, עדיין היא תיזכר כמכונית שהצליחה במקום שבו בטר פלייס נכשלה: להציג אלטרנטיבה ראויה לרכב בנזין ולהבקיע את חומת השמרנות ואת ההתמכרות לבנזין של הלקוח הישראלי. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו E-2008 מודל 2020

לישראל צפויה להגיע החשמלית החדשה של 2008, שמיוצגת על ידי אותו יבואן. ממדיו של הרכב דומים לאלה של ה-MG, בסיס הגלגלים ארוך במעט ותא המטען בנפח דומה. סוללה תקנית של 50 קילוואט/שעה אמורה לספק טווח בין טעינות של עד 310 קילומטר. באירופה הפיז'ו עולה כמעט עשרת אלפים אירו יותר מה-MG

יונדאי קונה אלקטריק

יונדאי קונה מציעה ממדים דומים ל-MG אולם היא מגיעה עם מנוע חזק של 204 כוח סוס ועם סוללה מאסיבית, שאמורה לספק טווח בין טעינות של כ-450 קילומטרים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות בלבד ותא הנוסעים מאובזר ומפואר. באירופה היא עולה בממוצע כמעט 25% יותר מה-MG

קיה e-Niro

הגרסה החשמלית של הג'יפון הפופולרי של קיה מצוידת באותה מערכת ההנעה של החברה-האחות יונדאי, עם מנוע חשמלי של 204 כוח סוס סוללה של 64 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 455 קילומטר בין טעינות. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות, מגיעה ל-165 קמ"ש ועולה באירופה כ-13 אלף יורו יותר מה-MG

עוד כתבות

עבודות המטרו בתל אביב / צילום: בר לביא

המטרו בסכנה? בענף התשתיות נערכים להמשך החרם האירופי

חברות התשתיות הזרות לא צפויות למהר לחזור לישראל לאחר המלחמה, והן מתרחקות ממכרזים בירושלים ● הממשלה ונת"ע מתאימות את מכרזי המטרו למציאות הפוליטית הרגישה, כולל פתיחת מועד הגשה נוסף לאחר שנה ● ובירושלים יצטרכו לבנות על חברות ישראליות

וול סטריט / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת, לאחר יום תנודתי; אנבידיה נפלה בכ-4%

הנאסד"ק נפל בכ-0.8% ● התנודתיות בוול סטריט באה בעקבות הדיווח כי סין מטילה סנקציות על חמש חטיבות אמריקאיות של יצרנית האוניות הדרום-קוריאנית האנווה אושן ● הבנקים הגדולים בארה"ב פרסמו דוחות ועקפו את תחזיות האנליסטים ● מחירי הנפט רשמו ירידות ● הביטקוין והאת'ריום ירדו

נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

מה מחפשים נשיא, מפכ"ל ושר לשעבר בחברה של 100 מיליון שקל?

חברת המטבעות הדיגיטליים BitCore Capital נכנסת לבורסה המקומית לפי שווי של 120 מיליון שקל (אחרי הכסף) ● החברה תיכנס לבורסה באמצעות מיזוג לשלד הבורסאי פליינג ספארק ● בין הבכירים בה: רובי ריבלין, יוחנן דנינו ויזהר שי

יעל בר זוהר וגיא זו-ארץ בקמפיין של שירותי בריאות כללית / צילום: צילום מסך

​התנאי המוזר במכרז של קופת חולים כללית

בימים הקרובים אמורה קופת החולים שירותי בריאות כללית לבחור את משרד הפרסום שילווה אותה בשנים הקרובות ● אלא שלצד התנאים המקובלים בשוק, המכרז כולל גם חובה "להשתמש" בפרזנטורים יעל בר זוהר וגיא זו–ארץ, ולא ניתנה אפשרות להציג אופציות חלופיות ● וגם: יזם הסייבר שלמה קרמר חובר לקבוצת המרוץ שמתחרה באליפות הפורמולה 1 ● אירועים ומינויים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Jacquelyn Martin

ישראל התחתנה עם טראמפ, אך בחירות לקונגרס יערערו את מעמדו?

בחירות אמצע הקדנציה הקרבות בארה"ב צפויות ללמד הרבה יותר על היקף הנזק למעמדה של ישראל בדעת הקהל האמריקאית ● ממישגן עד דרום קרוליינה דרך ניו יורק: הרדיקלים נמצאים מימין ומשמאל ● תקדימים מראים: לדמוקרטים סיכוי טוב לכבוש לפחות בית אחד של הקונגרס

תחנת הכוח באלון תבור / צילום: AP PRO

תחנת כוח "פיקרית" חדשה תופעל מחר באלון תבור

תחנת הכוח החדשה היא מיזם משותף של שמיר אנרגיה, רפק תקשורת, צ'יינה הרבור וג'נריישן קפיטל דרך חברת פאוורג'ן ● התחנה תפעל בטכנולוגיה "פיקרית" בהספק של 230 מגהוואט

דיור מסובסד / אילוסטרציה: Shutterstock, XanderSt

שיא ב"דירה בהנחה": יותר מ-128 אלף משקי בית נרשמו להגרלה הקרובה

הביקוש לדירות מוזלות בשיא מאז החלה תוכנית ההגרלות ב־2017 ● 7,500 דירות בלבד מוצעות כעת, והסיכוי לזכייה נמוך מאי פעם ● במקביל: ההנחות גדלו, אך זמני האכלוס מתארכים לשנים ארוכות

צבי מרמור / צילום: דוברות רפאל

הבכיר מאחורי מערכות ההגנה הישראליות: "זה כבר מוכח מבצעית. הלייזר מיירט רקטות, מרגמות וכטב"מים"

חרף המחיר הכבד, המלחמה הארוכה הוכיחה את העליונות הישראלית גם בתחומי ההגנה ● צבי מרמור, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת יבשה וים ברפאל, הוביל במשך שני עשורים את פיתוח "מעיל רוח" להגנה על טנקים ואת "אור איתן" ליירוט בלייזר ● בראיון ראשון הוא חושף את האתגרים שמאחורי פריצות הדרך, ומספר איך ישראל הקדימה את העולם

הכניסה לוולדרוף אסטוריה. 375 חדרי מלון ו־372 דירות יוקרה בלב מנהטן / צילום: ap, Mark Lennihan

שיפוץ הוולדרוף חרג במיליארד דולר מהתקציב - וסין מממנת את החשבון

המלון ההיסטורי בניו יורק ייפתח מחדש במלואו בחודש הבא, לאחר סאגה בת שמונה שנים, במהלכה הרוכש נשלח לכלא, והממשל הסיני השתלט על הנכס

מטוס של אתיחאד בנתב''ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ

רגע אחרי ההסכם: חברת התעופה שמתגברת טיסות לתל אביב

איתיחאד אירווייז האמירתית תפעיל חמש טיסות יומיות לישראל החל מ-1 בדצמבר, לעומת ארבע טיסות יומיות כיום ● החברה כבר הרחיבה את פעילותה משלוש לארבע טיסות ביום במהלך החודש האחרון, וידועה כחברה שהמשיכה להפעיל טיסות לישראל גם בתקופות ביטחוניות מתוחות

רכב הצלב האדום במעבר גבול רפיח, בשנה שעברה / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

ארבעה חטופים חללים הועברו לצלב האדום - בדרך לכוחות צה"ל

בישראל מעריכים כי מחר ישוחררו ארבעה חללים נוספים ● טראמפ: "המשימה טרם הושלמה - המתים לא הוחזרו כמובטח" ● מעבר רפיח לא ייפתח ליציאה של עזתים - עד שחמאס ישיב את החללים החטופים ● מחבלים חוסלו בסג'עייה לאחר שניסו להתקרב לכוחות צה"ל

מסחר בביטקוין / צילום: ap, Petr David Josek

בזכות המכסים: שני חשבונות הקריפטו שהרוויחו 160 מיליון דולר ברגע

שני חשבונות הימרו נגד השוק דקות ספורות לפני ההכרזה של טראמפ, שהובילה למחיקה של 19 מיליארד דולר בשוק הקריפטו ● ההימור בתזמון המדויק עורר ספקולציות ברשתות החברתיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה חיובית בוול סטריט; AMD זינקה ב-9%, אינטל ב-4%

נאסד"ק עלה ב-0.6% ● בורסת פריז עלתה במעל 2% ● מניות הבנקים עלו ● אנבידיה זוכה להמלצת קניה: "תעלה ב-80%" ● מניות היוקרה באירופה זינקו בעקבות הקפיצה של לואי ויטון ● הבוקר באסיה: הניקיי קפץ בכ-1.8%, הקוספי זינק לשיא ● מחיר הזהב בשיא כל הזמנים

ד''ר ערן ענבר / צילום: יוסי צבקר

למרות המדיניות הספרדית: החברה הישראלית גייסה הון מקרן מקומית

פריזמה פוטוניקס מודיעה על גיוס 30 מיליון דולר, בין היתר בהשתתפות הקרן הספרדית אדרה ונצ'רס ● החברה פיתחה מערכת חישה המבוססת על רשת של סיבים אופטיים הפרוסים למרחקים של אלפי קילומטרים ומשמשים כרשת חיישנים למגוון מטרות ● קרן הדיפנס-טק פרוטגו של ליטל לשם ולי מוזר הובילה את הגיוס

סטיבן מנוצ'ין / צילום: Shutterstock, Matias Lynch

חברת הסייבר הישראלית שנמכרת, והשר לשעבר של טראמפ שיהפוך לדירקטור

סייבריזן הישראלית נמכרת לחברת הסייבר הצעירה לבל-בלו (LevelBlue), שמספקת שירותי ייעוץ ואינטגרציה ● סטיבן מנוצ'ין, שר האוצר לשעבר של דונלד טראמפ, שמושקע בסייבריזן דרך חברת ההשקעות שלו, ליברטי, צפוי להפוך לדירקטור בלבל-בלו כחלק מהמהלך

קבלת ארונות חטופים-חללים על ידי כוח צה''ל / צילום: דובר צה''ל

ישראל קיבלה שני ארונות של חטופים חללים מידי חמאס

גורמים מדיניים נגד ארגון הטרור: "אנחנו יודעים בדיוק כמה חמאס יכול לשחרר - הבהרנו למתווכות שהוא משחק משחק מסוכן" ● חמאס טען בהודעה רשמית כי הוא עושה מאמצים להגיע לכל גופות החטופים ● טראמפ איים על חמאס: צה"ל יוכל לחזור להילחם כשאתן את האות - אם לא תעמדו בהסכם ● כ"ץ: הנחיתי את צה"ל להכין תוכנית להכרעה של חמאס, אם יסרב לקיים את ההסכם  ● עדכונים שוטפים

אפל / צילום: ap, Kathy Willens

בהשקה שקטה: אפל חושפת מוצרים חדשים עם מעבד M5 החדש

במהלך שנוי במחלוקת, ענקית הטכנולוגיה הכריזה ללא אירוע רשמי על הדור הבא של המעבדים העצמאיים שלה, שצפוי להביא לקפיצה משמעותית בביצועי הבינה המלאכותית ● לצדו הוצגו MacBook Pro ו־iPad Pro חדשים, ושדרוג לקסדת המציאות הרבודה Vision Pro

מגדלים בפתח תקווה. מאות שקלים לחודש לדירה / צילום: Shutterstock

לשלם עוד 700 שקל בחודש כדי לגור במגדל, למי זה משתלם?

מספר הדירות שנבנו בעשור האחרון ברבי־קומות זינק ביותר מפי שלושה והגביר את הצורך למצוא פתרון לאתגר התחזוקה של מערכות הבניינים: כיצד מונעים מהמגדלים החדישים להפוך תוך כמה שנים לסלאמס? ● המחוקק עדיין לא התערב, אבל בשטח כבר מחפשים איך להתמודד עם האתגר

לא תמיד התחזקות השקל מיתרגמת לירידה מיידית באינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עוד לפני סיום המלחמה, מהו שיעור האינפלציה הצפוי בספטמבר?

ירידה במחירי ההלבשה, הנופש והטיסות, לצד ירידה במחירי המזון עקב מבצעי חגי תשרי, צפויים להוריד את מחירי ספטמבר ב-0.3% ואת האינפלציה ל-2.7% ● היום נפתח דף חדש בכלכלה - מילואימניקים חוזרים לעבודה, ושיפור צפוי בסנטימנט הצרכני ● וגם: האם הריבית תרד? לא בטוח

עומסי תנועה באזור רוקח / אילוסטרציה: Roman Yanushevsky

החל מהלילה: צפי לעומסי תנועה כבדים בשדרות רוקח בתל אביב

עבודות להנפת גשר מעל שדרות רוקח בתל אביב צפויות לגרום לעומסי תנועה כבדים החל מהלילה ועד לכניסת השבת ● אילו כבישים ייחסמו, איך ניתן לעקוף את החסימות, וכיצד זה ישפיע על כל האזור?