גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון הסיני שיעזור לכם להיגמל מבנזין

תשכחו מבדיחות על עלי אקספרס והתנשאות על מוצרים Made in China ● אם אתם גרים בגוש דן ומוכנים לאמץ טכנולוגיה חדשה - הג'יפון החשמלי של MG הוא אופציה ראויה עם פוטנציאל לשבור את מחסום השמרנות הישראלי

בתחילת העשור תעשיית הרכב המערבית הייתה באופוריה. מחירי הדלק צנחו בתלילות, רגולציית הפליטה הבינלאומית המשיכה להיות סלחנית כלפי יצרני הרכב והלקוחות דרשו עוד כוח וביצועים. את כל אלה קל היה לספק באמצעות דור חדש של מנועי טורבו-דיזל וטורבו בנזין חזקים, שנראו ירוקים על הנייר - ועל הדרך גם היו רווחיים מאוד ליצרנים. לתעשייה הממוסדת לא הייתה שום מוטיבציה להשקיע הון עתק בהימור על טכנולוגיה עתידנית ובלתי רווחית דוגמת הנעה חשמלית לרכב פרטי.

בסין, לעומת זאת, המצב היה שונה לחלוטין. הסינים נאבקו בתחילת העשור בזיהום תחבורתי כבד, שאפו להקטין את התלות שלהם בדלק מיובא ותעשיית הרכב שלהם ממילא זכתה לסבסוד ממשלתי עמוק ופיגרה בשנים רבות אחרי המערב.

הממשלה הסינית למדה היטב את המודל של בטר פלייס וקיבלה החלטה אסטרטגית - להפוך למעצמה של רכב חשמלי. תקנות תוקנו, סובסידיות נותבו מרכבי בנזין וסולר לרכב מחושמל ועשרות מיליארדי דולרים הושקעו בתהליך, שכלל הקמת תשתית נרחבת לייצור ואספקת סוללות. עקב כך סין מובילה כיום את תחום הרכב החשמלי עם יתרון של כמה שנים על רוב המתחרים המערביים, שנאבקים לעמוד בתקנות פליטה מחמירות ולשריין לעצמם אספקת סוללות.

מאזן הכוחות ההיסטורי זה מתמצה בג'יפון חביב ותמים למראה בשם MG ZS EV, שעלה החודש על כבישי הארץ ויצר שורה של תקדימים: גם SUV אופנתי, גם חשמלי, גם מוצע במחיר נגיש יחסית וגם מגיע מסין לאחר שצלח את מכשולי התקינה האירופאית והביורוקרטיה הישראלית.

חיצונית קשה להבדיל בין הגרסה החשמלית לבין גרסת הבנזין של ה-ZS, שמשווקת בישראל מזה כשנה. יש כמה סטיקרים, גריל שונה וגלגלים חדשים אך פרט לכך הרכב משמר את הקווים האופנתיים והפרופורציות המאוזנות של אחיו. הוא משדר בנוסף איכות ייצור מוחצנת עם מרווחי גוף הדוקים וצביעה מוקפדת.

גם תא הנוסעים עושה מאמץ למחוק את הדימוי השלילי של Made in China . עמדת הפיקוד עטויה בדיפונים רכים ונעימים והתא מורכב היטב ולא משמיע חריקות ורשרושים על כבישים משובשים. זה הישג לא מבוטל לרכב חשמלי, שבו רעש המנוע לא יכול לחפות על קיצורי דרך באיכות הייצור.

 MG_ZS_EV

תא מטען שטוח ושימושי

עמדת הפיקוד עצמה היא לא המילה האחרונה ובניגוד לרוב החשמליות, שמתהדרות כיום בלוח מחוונים דיגיטלי, כאן לוח המחוונים אנלוגי מסורתי. יש כמובן גם מערכת מולטימדיה מקורית, קצת איטית, שמשקפת סמארטפונים והנדסת האנוש סבירה. את תחושת התמורה לכסף משדרגת משמעותית חבילת הפרימיום האופציונלית, שכוללת בין השאר ריפוד עור נאה, מושב נהג חשמלי, גג פנורמי, מערכת קול משודרגת ועוד. כל זה עולה פחות ממה שחלק מהמותגים המערביים גובים על תוספת של צבע מטאלי בלבד. מי אמר עלי אקספרס ולא קיבל?

מרווח הפנים זהה כמעט לגרסת הבנזין ויש מרווח ראש נדיב ורצפה שטוחה, שמספקת מרחב מכובד לברכיים של לשני מבוגרים פלוס ילד מאחור. התקנת הסוללה מתחת לרצפה אפשרה לפנות מאחור תא מטען שטוח ושימושי בנפח של 350 ליטר, אם כי ללא גלגל רזרבי. האבזור התקני כולל גם את החבילה המקובלת של מערכות סיוע לנהיגה, שמטרידות את הנהג לא יותר, אבל גם לא פחות, מאשר אצל המתחרים.

כבר הספקנו לנהוג בשנה האחרונה בכמה וכמה מכוניות עממיות עם הנעה חשמלית וזו של ה-ZS היא בהחלט אחת הבוגרות והאיכותיות מביניהן. המנוע, בהספק 143 כוח סוס, מספק תגובה זריזה ללחיצה על הדוושה ומאיץ את הרכב בקצב מרשים, הן מעמידה והן בין 60 ל-100 קמ"ש. צריך להתרגל להעברת הכוח הלינארית ולהעדר צליל מפלט, טיפוסיים לכלי רכב חשמליים והאפקט מוזר במיוחד בעת האצה בעליות תלולות, שבהן אנחנו רגילים לשמוע מנוע מאומצים וקולניים בסל"ד גבוה.

למרות משקל עצמי גבוה בכמעט 250 קילו מזה של דגם הבנזין הכלי שומר על דחף סביר גם בעליות ולא מתקשה לשייט ב-130 קמ"ש על כביש המהיר, אם כי כל זה בא כמובן על חשבון קיצור הטווח בין טעינות.

ואם כבר בטווח עסקינן, MG נוקבת בטווח של כ-263 קילומטר בין טעינות על פי תקן WLTP החדש והמחמיר. בפועל, בנהיגה ישראלית טיפוסית, שרצופה בכבישים תלולים ובהאצות ותוך ניצול מצב הספורט לעיתים תכופות (לא באנו לכאן רק כדי לעבוד), אפשר לצפות לטווח ריאלי של כ-200 קילומטר בין טעינות, שאורכות בין 40 דקות במטען ציבורי מהיר לבין כשבע שעות ברשת החשמל הביתית. זה טווח סביר עבור משתמשים עירוניים עם נגישות גבוהה לעמדות טעינה (גוש דן למשל), ופחות שימושי למי שמרבה בנסיעות בין עירוניות ארוכות עם לוח זמנים צפוף.

ספיגת זעזועים טובה מאוד

מג'יפון סיני חשמלי, ששוקל כמעט 1.53 טון, לא ציפינו לגדולות ונצורות באגף ההתנהגות אבל הופתענו לטובה. ההיגוי מרגיש קצת עמום אבל יש לו משקל מאוזן והיזון חוזר סביר, הסוללה הגדולה שמתחת לרצפה מורידה את מרכז הכובד ומספקת יציבות מכובדת בפניות הדוקות וספיגת הזעזועים טובה מאוד.

דוושת הבלם מרגישה הדרגתית ומדויקת יחסית לכלי רכב היברידיים ולבחירת הנהג עומדים שלושה מצבים למחזור אנרגיה בבלימה, שהקיצוני שבהם מוסיף כמה אחוזים טובים לטווח הנסיעה במחיר של בלימת מנוע מוחשית בכל הורדה של הרגל מהדוושה. אבל בשורה התחתונה זה רכב נעים לנהיגה על האספלט הישראלי.

הגרסה החשמלית של ה-MG מגיעה ארצה עם מחיר בסיס של כ-139 אלף שקל, שמציב אותה בתחרות מול היברידיות פופולריות כמו קיה נירו. זו לא רק חשמלית ראויה אלא גם מכונית ראויה בפני עצמה אבל כמו כל החשמליות היא עדיין מציבה דילמה צרכנית לא פשוטה בפני המסגלים המוקדמים.

מצד אחד היא זולה יותר משמעותית מרוב החשמליות העממיות, שלחלקן טווח נסיעה גדול יותר, ומקבלת פטור קבוע ממס הבלו החמסני, שמוטל בישראל על בנזין וסולר. על הדרך היא גם מספקת מצפון סביבתי צחור למשעי.

מנגד היא עדיין יקרה בכ-30% יותר מגרסת הבנזין המקבילה של ה-ZS, שמירת הערך שלה לא ודאית - למרות אחריות מקורית נדיבה - וכמו כל החשמליות היא עדיין מגבילה את השימושיות ודורשת נגישות למטען בבית, ברחוב (תשכחו מכבל מאריך מהקומה ה-12) ו/או בעבודה. אם היא תצליח למכור כאן כמה מאות יחידות בשנה, עדיין היא תיזכר כמכונית שהצליחה במקום שבו בטר פלייס נכשלה: להציג אלטרנטיבה ראויה לרכב בנזין ולהבקיע את חומת השמרנות ואת ההתמכרות לבנזין של הלקוח הישראלי. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו E-2008 מודל 2020

לישראל צפויה להגיע החשמלית החדשה של 2008, שמיוצגת על ידי אותו יבואן. ממדיו של הרכב דומים לאלה של ה-MG, בסיס הגלגלים ארוך במעט ותא המטען בנפח דומה. סוללה תקנית של 50 קילוואט/שעה אמורה לספק טווח בין טעינות של עד 310 קילומטר. באירופה הפיז'ו עולה כמעט עשרת אלפים אירו יותר מה-MG

יונדאי קונה אלקטריק

יונדאי קונה מציעה ממדים דומים ל-MG אולם היא מגיעה עם מנוע חזק של 204 כוח סוס ועם סוללה מאסיבית, שאמורה לספק טווח בין טעינות של כ-450 קילומטרים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות בלבד ותא הנוסעים מאובזר ומפואר. באירופה היא עולה בממוצע כמעט 25% יותר מה-MG

קיה e-Niro

הגרסה החשמלית של הג'יפון הפופולרי של קיה מצוידת באותה מערכת ההנעה של החברה-האחות יונדאי, עם מנוע חשמלי של 204 כוח סוס סוללה של 64 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 455 קילומטר בין טעינות. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות, מגיעה ל-165 קמ"ש ועולה באירופה כ-13 אלף יורו יותר מה-MG

עוד כתבות

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

אחרי 15 שנה: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

גיוס הון לחברות הייטק / צילום: Shutterstock, Pushish Images

לראשונה: הקרנות הזרות עוקפות את הקרנות הישראליות בהשקעות סייבר

נקודת מפנה בתעשיית הסייבר הישראלית: הקרנות הזרות דוחקות את הישראליות ומובילות את סבבי הסיד בסייבר המקומי ● במקביל, נרשמה האצה חדה בהשקעות באבטחת בינה מלאכותית, שזינקו ל-2.5 מיליארד דולר ומהוות כבר 64% מהשקעות הסייבר בישראל

דייוויד אליסון, מנכ''ל Paramount Skydance / צילום: ap, Evan Agostini/Invision

פרמאונט במהלך נגדי לנטפליקס: מציעה לרכוש את וורנר ברדרס תמורת יותר מ־108 מיליארד דולר

בעקבות הצעת הרכישה של נטפליקס לוורנר ברדרס, פרמאונט מגישה מהלך נגד ומציעה לרכוש את כל וורנר ברדרס דיסקברי לפי שווי של יותר מ־108 מיליארד דולר ● ההצעה התומכת באיחוד כל נכסי החברה, בניגוד לפיצול שמציעה נטפליקס

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

אסף נגר / צילום: ניר שמיר

"להמליץ על מניות ביטחוניות ובנקים נשמע מוזר. אבל אנחנו אוהבים 3 חברות"

אסף נגר, מנהל תיק בנוסטרו של איילון ביטוח ופיננסים, רואה בשוק הישראלי תמונה חריגה: "בשנה הבאה לא יהיה משק בעולם המערבי שיתקרב אלינו בצמיחה" ● אבל התרחיש האופטימי הזה מייצר גם סיבות לדאגה: "אני מפחד נורא מהתחזקות השקל" ● וגם: המניות המומלצות

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

אוניברסיטאות העילית האמריקאיות שקיבלו ציון נכשל בהתמודדות עם אנטישמיות

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: חמאס ממשיך להתחזק בעזה, ניתוח חדש של האו"ם קובע כי "בעזה יש 68 טון של פסולת בניין", והדוח שמעניק ציונים למוסדות אקדמיים בארה"ב על התמודדות עם אנטישמיות ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

מייסדי Safebooks. מימין: בועז אבידן, אחיקם קאופמן וגיא בר-גיל / צילום: Safebooks

ה-AI יחליף את רואי החשבון? "יש תפקידי כספים שייעלמו אבל חייבים אדם בתמונה"

סייפבוקס של היזם הסדרתי אחיקם קאופמן גייסה 15 מיליון דולר כדי לחסוך עבודה ידנית לסמנכ"ל הכספים ● "היא לא תייתר את עבודת ה-CFO אבל בהחלט תייתר בטווח הארוך כמה משרות במחלקות הכספים"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

הנפקת איטורו בוול סטריט מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

"לא כי היזם רוצה יאכטה": יותר ויותר חברות הייטק מעדיפות אקזיט על הנפקה. וזו הסיבה

לצד עסקאות ענק שייצר השנה ההייטק הישראלי, ובראשן מכירת וויז וסייברארק, רק 3 הנפקות הגיעו מכאן לוול סטריט ● בשוק מעריכים כי הקושי הגובר להנפיק, ידחוף עוד ועוד חברות טכנולוגיה למסלול של מכירה ● ברקליס: "הבנצ'מרק ליציאה לשוק הציבורי עלה משמעותית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תדמית הפקות

משבר בהגדלות הרמטכ"ל: נתניהו שינה את דעתו, צה"ל מסרב לפשרה

לאחר פגישה לילית עם יו"ר ועדת חוץ ובטחון, בועז ביסמוט וראש המתנגדים להכשרת הגדלות הרמטכ"ל, ח"כ עמית הלוי, ראש הממשלה עבר לתמוך בפשרה מקיפה שלא כוללת את אישור ההגדלות לפנסיות הגישור ● בצה"ל דוחים את המהלך, והדיון שתוכנן בוועדת החוץ והביטחון בוטל - בעוד המועד שקבע בג"ץ להסדרת החוק מתקרב

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

קיצור הדוחות והארכת המועד לדיווחים מיידים: אלה השינויים המרכזיים שמתכננת רשות ני"ע

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר"

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה בת"א; מניות הגז מזנקות

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.2% ● מניות הגז מזנקות לאחר שהושגו הסכמות על יצוא הגז למצרים ● הנשיא טראמפ אישר לאנבידיה למכור שבבי AI לסין תחת תנאים מסוימים ● מניות אוריון וסוגת זכו לקבלת פנים חיובית ביום המסחר הראשון שלהן ● השקל הפך החודש למטבע החזק בעולם מול הדולר ● וגם: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שממליץ לצמצם אחזקות במניות "שבע המופלאות"

משטרת ישראל מפתחת מערכת אכיפה מתקדמת / צילום: Shutterstock, trekandshoot

המדינה מקצה עשרות מיליונים למערכות למדידת מהירות. איך זה יעבוד?

המשטרה יצאה במכרז למצלמות חדשות שמודדות מהירות לאורך מקטעי כביש שלמים, כך שלא יתאפשר להאט לפני שמגיעים אליהן ● כ–80% מהאכיפה בכבישי ישראל היא ידנית ורק כ־20% דיגיטלית, ההפך משאר מדינות ה–OECD ● עלות הפרויקט: 14.4 מיליון שקל