גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון הסיני שיעזור לכם להיגמל מבנזין

תשכחו מבדיחות על עלי אקספרס והתנשאות על מוצרים Made in China ● אם אתם גרים בגוש דן ומוכנים לאמץ טכנולוגיה חדשה - הג'יפון החשמלי של MG הוא אופציה ראויה עם פוטנציאל לשבור את מחסום השמרנות הישראלי

בתחילת העשור תעשיית הרכב המערבית הייתה באופוריה. מחירי הדלק צנחו בתלילות, רגולציית הפליטה הבינלאומית המשיכה להיות סלחנית כלפי יצרני הרכב והלקוחות דרשו עוד כוח וביצועים. את כל אלה קל היה לספק באמצעות דור חדש של מנועי טורבו-דיזל וטורבו בנזין חזקים, שנראו ירוקים על הנייר - ועל הדרך גם היו רווחיים מאוד ליצרנים. לתעשייה הממוסדת לא הייתה שום מוטיבציה להשקיע הון עתק בהימור על טכנולוגיה עתידנית ובלתי רווחית דוגמת הנעה חשמלית לרכב פרטי.

בסין, לעומת זאת, המצב היה שונה לחלוטין. הסינים נאבקו בתחילת העשור בזיהום תחבורתי כבד, שאפו להקטין את התלות שלהם בדלק מיובא ותעשיית הרכב שלהם ממילא זכתה לסבסוד ממשלתי עמוק ופיגרה בשנים רבות אחרי המערב.

הממשלה הסינית למדה היטב את המודל של בטר פלייס וקיבלה החלטה אסטרטגית - להפוך למעצמה של רכב חשמלי. תקנות תוקנו, סובסידיות נותבו מרכבי בנזין וסולר לרכב מחושמל ועשרות מיליארדי דולרים הושקעו בתהליך, שכלל הקמת תשתית נרחבת לייצור ואספקת סוללות. עקב כך סין מובילה כיום את תחום הרכב החשמלי עם יתרון של כמה שנים על רוב המתחרים המערביים, שנאבקים לעמוד בתקנות פליטה מחמירות ולשריין לעצמם אספקת סוללות.

מאזן הכוחות ההיסטורי זה מתמצה בג'יפון חביב ותמים למראה בשם MG ZS EV, שעלה החודש על כבישי הארץ ויצר שורה של תקדימים: גם SUV אופנתי, גם חשמלי, גם מוצע במחיר נגיש יחסית וגם מגיע מסין לאחר שצלח את מכשולי התקינה האירופאית והביורוקרטיה הישראלית.

חיצונית קשה להבדיל בין הגרסה החשמלית לבין גרסת הבנזין של ה-ZS, שמשווקת בישראל מזה כשנה. יש כמה סטיקרים, גריל שונה וגלגלים חדשים אך פרט לכך הרכב משמר את הקווים האופנתיים והפרופורציות המאוזנות של אחיו. הוא משדר בנוסף איכות ייצור מוחצנת עם מרווחי גוף הדוקים וצביעה מוקפדת.

גם תא הנוסעים עושה מאמץ למחוק את הדימוי השלילי של Made in China . עמדת הפיקוד עטויה בדיפונים רכים ונעימים והתא מורכב היטב ולא משמיע חריקות ורשרושים על כבישים משובשים. זה הישג לא מבוטל לרכב חשמלי, שבו רעש המנוע לא יכול לחפות על קיצורי דרך באיכות הייצור.

 MG_ZS_EV

תא מטען שטוח ושימושי

עמדת הפיקוד עצמה היא לא המילה האחרונה ובניגוד לרוב החשמליות, שמתהדרות כיום בלוח מחוונים דיגיטלי, כאן לוח המחוונים אנלוגי מסורתי. יש כמובן גם מערכת מולטימדיה מקורית, קצת איטית, שמשקפת סמארטפונים והנדסת האנוש סבירה. את תחושת התמורה לכסף משדרגת משמעותית חבילת הפרימיום האופציונלית, שכוללת בין השאר ריפוד עור נאה, מושב נהג חשמלי, גג פנורמי, מערכת קול משודרגת ועוד. כל זה עולה פחות ממה שחלק מהמותגים המערביים גובים על תוספת של צבע מטאלי בלבד. מי אמר עלי אקספרס ולא קיבל?

מרווח הפנים זהה כמעט לגרסת הבנזין ויש מרווח ראש נדיב ורצפה שטוחה, שמספקת מרחב מכובד לברכיים של לשני מבוגרים פלוס ילד מאחור. התקנת הסוללה מתחת לרצפה אפשרה לפנות מאחור תא מטען שטוח ושימושי בנפח של 350 ליטר, אם כי ללא גלגל רזרבי. האבזור התקני כולל גם את החבילה המקובלת של מערכות סיוע לנהיגה, שמטרידות את הנהג לא יותר, אבל גם לא פחות, מאשר אצל המתחרים.

כבר הספקנו לנהוג בשנה האחרונה בכמה וכמה מכוניות עממיות עם הנעה חשמלית וזו של ה-ZS היא בהחלט אחת הבוגרות והאיכותיות מביניהן. המנוע, בהספק 143 כוח סוס, מספק תגובה זריזה ללחיצה על הדוושה ומאיץ את הרכב בקצב מרשים, הן מעמידה והן בין 60 ל-100 קמ"ש. צריך להתרגל להעברת הכוח הלינארית ולהעדר צליל מפלט, טיפוסיים לכלי רכב חשמליים והאפקט מוזר במיוחד בעת האצה בעליות תלולות, שבהן אנחנו רגילים לשמוע מנוע מאומצים וקולניים בסל"ד גבוה.

למרות משקל עצמי גבוה בכמעט 250 קילו מזה של דגם הבנזין הכלי שומר על דחף סביר גם בעליות ולא מתקשה לשייט ב-130 קמ"ש על כביש המהיר, אם כי כל זה בא כמובן על חשבון קיצור הטווח בין טעינות.

ואם כבר בטווח עסקינן, MG נוקבת בטווח של כ-263 קילומטר בין טעינות על פי תקן WLTP החדש והמחמיר. בפועל, בנהיגה ישראלית טיפוסית, שרצופה בכבישים תלולים ובהאצות ותוך ניצול מצב הספורט לעיתים תכופות (לא באנו לכאן רק כדי לעבוד), אפשר לצפות לטווח ריאלי של כ-200 קילומטר בין טעינות, שאורכות בין 40 דקות במטען ציבורי מהיר לבין כשבע שעות ברשת החשמל הביתית. זה טווח סביר עבור משתמשים עירוניים עם נגישות גבוהה לעמדות טעינה (גוש דן למשל), ופחות שימושי למי שמרבה בנסיעות בין עירוניות ארוכות עם לוח זמנים צפוף.

ספיגת זעזועים טובה מאוד

מג'יפון סיני חשמלי, ששוקל כמעט 1.53 טון, לא ציפינו לגדולות ונצורות באגף ההתנהגות אבל הופתענו לטובה. ההיגוי מרגיש קצת עמום אבל יש לו משקל מאוזן והיזון חוזר סביר, הסוללה הגדולה שמתחת לרצפה מורידה את מרכז הכובד ומספקת יציבות מכובדת בפניות הדוקות וספיגת הזעזועים טובה מאוד.

דוושת הבלם מרגישה הדרגתית ומדויקת יחסית לכלי רכב היברידיים ולבחירת הנהג עומדים שלושה מצבים למחזור אנרגיה בבלימה, שהקיצוני שבהם מוסיף כמה אחוזים טובים לטווח הנסיעה במחיר של בלימת מנוע מוחשית בכל הורדה של הרגל מהדוושה. אבל בשורה התחתונה זה רכב נעים לנהיגה על האספלט הישראלי.

הגרסה החשמלית של ה-MG מגיעה ארצה עם מחיר בסיס של כ-139 אלף שקל, שמציב אותה בתחרות מול היברידיות פופולריות כמו קיה נירו. זו לא רק חשמלית ראויה אלא גם מכונית ראויה בפני עצמה אבל כמו כל החשמליות היא עדיין מציבה דילמה צרכנית לא פשוטה בפני המסגלים המוקדמים.

מצד אחד היא זולה יותר משמעותית מרוב החשמליות העממיות, שלחלקן טווח נסיעה גדול יותר, ומקבלת פטור קבוע ממס הבלו החמסני, שמוטל בישראל על בנזין וסולר. על הדרך היא גם מספקת מצפון סביבתי צחור למשעי.

מנגד היא עדיין יקרה בכ-30% יותר מגרסת הבנזין המקבילה של ה-ZS, שמירת הערך שלה לא ודאית - למרות אחריות מקורית נדיבה - וכמו כל החשמליות היא עדיין מגבילה את השימושיות ודורשת נגישות למטען בבית, ברחוב (תשכחו מכבל מאריך מהקומה ה-12) ו/או בעבודה. אם היא תצליח למכור כאן כמה מאות יחידות בשנה, עדיין היא תיזכר כמכונית שהצליחה במקום שבו בטר פלייס נכשלה: להציג אלטרנטיבה ראויה לרכב בנזין ולהבקיע את חומת השמרנות ואת ההתמכרות לבנזין של הלקוח הישראלי.

חלק מהמתחרות

פיז'ו E-2008 מודל 2020

לישראל צפויה להגיע החשמלית החדשה של 2008, שמיוצגת על ידי אותו יבואן. ממדיו של הרכב דומים לאלה של ה-MG, בסיס הגלגלים ארוך במעט ותא המטען בנפח דומה. סוללה תקנית של 50 קילוואט/שעה אמורה לספק טווח בין טעינות של עד 310 קילומטר. באירופה הפיז'ו עולה כמעט עשרת אלפים אירו יותר מה-MG

יונדאי קונה אלקטריק

יונדאי קונה מציעה ממדים דומים ל-MG אולם היא מגיעה עם מנוע חזק של 204 כוח סוס ועם סוללה מאסיבית, שאמורה לספק טווח בין טעינות של כ-450 קילומטרים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות בלבד ותא הנוסעים מאובזר ומפואר. באירופה היא עולה בממוצע כמעט 25% יותר מה-MG

קיה e-Niro

הגרסה החשמלית של הג'יפון הפופולרי של קיה מצוידת באותה מערכת ההנעה של החברה-האחות יונדאי, עם מנוע חשמלי של 204 כוח סוס סוללה של 64 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 455 קילומטר בין טעינות. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות, מגיעה ל-165 קמ"ש ועולה באירופה כ-13 אלף יורו יותר מה-MG

עוד כתבות

מי ירכוש את אולפני וורנר ברדרס? / צילום: Shutterstock

עסקת הענק במדיה: בוורנר ברדרס ממליצים לדירקטוריון לבחור בנטפליקס על פני פרמאונט

במכתב לבעלי המניות, וורנר כינתה את הצעתה של פרמאונט "אשליה", העלתה חששות לגבי אמינות ההון המוצע על-ידה ואף הטילה ספק במחויבות של משפחת אליסון למימון העסקה ● "הצעת פרמאונט לא נותנת ערך מספק; תנאי המיזוג עם נטפליקס עדיפים"

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

באוצר חוששים: צה"ל בדרך למיצוי מכסת המילואים לכל 2026

לפי ההסכמות התקציביות בין משרד האוצר למערכת הביטחון, מילואימניקים ישרתו מספר מוגבל של ימים בשנה ● אולם, לוחמים קיבלו צווים לינואר 2026 שעוקפים זאת ● האם התקציב בדרך להיפרץ?

שליח וולט

פשרה בייצוגית נגד וולט על פער המחירים בין האפליקציה למסעדות

בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה הייצוגית שהוגשה לפני כ-3 שנים נגד וולט סביב סעיף תיאום המחירים עם מסעדות ● ענקית המשלוחים תעביר 5.5 מיליון שקל לקרן לניהול תובענות ייצוגיות, שייועדו לסיוע לעסקים קטנים

מערכת CUAS של אלביט, נגד כלי טיס בלתי מאוישים / צילום: אלביט מערכות

דיווח: איחוד האמירויות היא הלקוחה המסתורית החדשה של אלביט

לפי דיווח באתר "אינטיליג'נס אונליין", הלקוחה מאחורי העסקה האסטרטגית שנחתמה בנובמבר בהיקף של 2.3 מיליארד דולר היא איחוד האמירויות ● אלביט שמרה על עמימות ביחס לתוכן ההסכם ולמדינה הרוכשת, וציינה רק כי הוא יתפרס על פני שמונה שנים ● העסקה מצטרפת לשורת עסקאות ביטחוניות בהיקפי שיא, על רקע צבר הזמנות שממשיך לטפס

ד''ר ערן אופיר, מנכ''ל קומפיוג'ן / צילום: יוסי צבקר

מהלך משמעותי ראשון של ערן אופיר בקומפיוג'ן: שינוי הסכם אסטרהזנקה

חברת פיתוח התרופות קומפיוג'ן תקבל 65 מיליון דולר במיידי ועוד 25 אם תעמוד באבן-דרך קרובה יחסית, ומזומנים אלה צפויים להספיק למימון פעילות החברה עד 2029 ● בעבור זאת, במקרה של הצלחת המוצר היא תהיה זכאית לקבל מאסטרהזנקה תמלוגים מעט נמוכים יותר מכפי שנקבע בהסכם המקורי ● המניה מזנקת בבורסה בת"א

ירון קיקוז, בעלים ומנכ''ל פריים אנרג'י / צילום: שחר גל

הגורמים שעלולים לסבך את מכירת השליטה באלומיי לעופר ינאי

מגעים שניהלו בעלי השליטה באלומיי עם מספר רוכשות אפשריותהובילו אחת מהן, פריים אנרג'י, לדווח כי " תפעל לשמירת זכויותיה" ● גם מחזיקי האג"ח של אלומיי בוחנים את צעדיהם לנוכח העסקה עם נופר של ינאי

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: AP - ניקולס מדורו

הסלמה משמעותית: טראמפ הגדיר את המשטר בוונצואלה כארגון טרור

בהסלמה משמעותית בין המדינות, נשיא ארה"ב הכריז על משטר מדורו כארגון טרור ● טראמפ גם הודיע כי "ונצואלה מוקפת לחלוטין בצי המלחמה הימי הגדול ביותר שאי-פעם נפרס בדרום אמריקה", והוסיף: "מורה על מצור מוחלט ומלא על כל מכליות הנפט הנכנסות לוונצואלה והיוצאות ממנה" ● טראמפ איים: "ההלם שהם יחוו יהיה חסר תקדים" ● בקראקס הגיבו: "דוחים את האיום הגרוטסקי"

גדעון תדמור, יו''ר ומייסד נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

חגיגת המימושים בת"א: שתי מנהלות בנאוויטס מכרו מניות ב־29 מיליון שקל

אחרי זינוק של כ־870% בחמש השנים האחרונות, יועמ"שית שותפות הנפט וסמנכ"לית הכספים שלה מימשו חלק מהחזקותיהן ● שווי החזקותיו של המייסד והיו"ר גדעון תדמור זינק ל־1.3 מיליארד שקל

איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי / צילום: Shutterstock

טייסות בגן ילדים וערוצי יוטיוב: כך איזיג'ט ולגו מגייסות בתקציב מינימלי

חברות רבות החלו להשקיע בהליכי גיוס לא קונבנציונלים ויצירתיים, שהופכים את דורשי העבודה לשותפים לסיפור המיתוג ● עובדים קיימים משמשים "שגרירי תוכן אותנטי" ומהדהדים את תכני החברה ברשת ● כך הארגונים חוסכים בתקציבי פרסום ומגיעים למועמדים באופן ממוקד

עובדי סייארה / צילום: מנש כהן

בהובלת בלאקסטון: סייארה הישראלית מגייסת לפי שווי של 9 מיליארד דולר

חברת הסייבר הישראלית סייארה משלשת את שוויה בתוך שנה ומגייסת בימים אלה 400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 9 מיליארד דולר ● הגיוס נעשה בהובלת קרן ההשקעות בלאקסטון

משרדי משרד הבריאות בירושלים / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: השפעת השנה מוקדמת וחמורה מהרגיל

תת־זן חדש של שפעת A הפך את עונת השפעת לקשה מהממוצע, עם מקרי תמותה בילדים, מאות מאושפזים והיערכות לעומסים בבתי החולים ● משרד הבריאות ממליץ על עטיית מסיכות ע"י אוכלוסיות בסיכון ובנוכחותן ● וגם: שיעור ההתחסנות בישראל נותר נמוך

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● לוחם צה"ל נהרג מירי בבסיס בצפון, נפתחה חקירת מצ"ח ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול בכיר חמאס ראאד סעד: אנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

מדד מיתוג מעסיק / צילום: Shutterstock

גמישות, חיבור רגשי ותחושת שותפות גורל: מה מעניין את העובדים ב־2026?

העובדים כבר לא מתרשמים משלטי חוצות, שפים מפורסמים ומסיבות נוצצות שאפיינו את פעילות מיתוג המעסיק בתחילת העשור ● הם עברו לחפש אותנטיות, דנ"א ארגוני ותחושת בית ● עידן ה־AI מציב בפני חברות אתגר חדש

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

מערכת משגרי רקטות ארטילריות מסוג PULS של אלביט / צילום: אלביט מערכות

ההחלטה האמריקאית שמעוררת חששות לגבי עסקת אלביט עם יוון

ביוון אושר תקציב של 812 מיליון דולר לרכישת מערכת הארטילריה PULS של אלביט, אך ארה"ב הטילה וטו על שימוש בחימושים מתוצרת אמריקאית במשגרי טילים זרים ● לוקהיד מרטין, המתחרה על העסקה, מציעה חלופה זולה יותר

קרן כהן-חזון / צילום: באדיבות תורפז

אחרי זינוק של 220% במניה: תורפז מבקשת להקפיץ את שכר המנכ"לית ב-3 מיליון שקל

יצרנית הטעמים והריחות מבקשת להעלות את שכרה של בעלת השליטה קרן כהן־חזון לסכום של עד 9.1 מיליון שקל ● כהן־חזון, ששימשה עד כה גם כמנכ"לית וגם כיו"ר החברה, תפנה את כיסא היו"ר לטובת שותפה לייסוד החברה רלי לשם

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של סלייס / צילום: טל שחר

"הונאה חסרת תקדים": המנהל המורשה בסלייס תובע כמיליארד שקל מבעל השליטה והמנהלים

במרכז התביעה שהגיש רו"ח אפי סנדרוב מצוי אסף גולדברג, המתואר בה כ"מנכ"ל הכל-יכול" של סלייס ● לצדו נתבעים אביו שמעון, בעל השליטה, ואחיו שי, ששימשו כדירקטורים ● לפי התביעה, המערכת נחלה "כישלון חרוץ", המנכ"ל נהג בכספי העמיתים "ככל העולה על רוחו", והדירקטורים התעלמו מנורות האזהרה שהובילו לאובדן של 850 מיליון שקל

מדד מיתוג מעסיק

חוויית עבודה משמעותית ותרבות ארגונית: מי החברות שכבשו את צמרת הדירוג החדש של גלובס?

גלובס מפרסם לראשונה בשיתוף פלייטיקה את מדד מיתוג המעסיק, שבוחן אילו חברות במשק מובילות ביצירת חוויית עבודה משמעותית, תרבות ארגונית וערכים שמושכים עובדים ● מי הצטיינה בחיבור העובדים למשימה, ומי יצרה שפה אחת לכל סניפיה בעולם? ● הדירוג המלא

שוק באנקרה. / צילום: ap, Burhan Ozbilici

בניגוד לכל הכללים: טורקיה הורידה ריבית בפעם הרביעית, למרות אינפלציה של 31%

נגיד הבנק המרכזי בטורקיה, פתיך קרהאן, הודיע לאחרונה על הורדת ריבית בפעם הרביעית בתוך שנה, וכעת היא עומדת על 38% ● זאת, על אף קצב האינפלציה השנתי שנותר גבוה ● בשנים האחרונות, הכלכלה הטורקית מתמודדת עם שורת אתגרים, בהם מחסור באנרגיה