גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון הסיני שיעזור לכם להיגמל מבנזין

תשכחו מבדיחות על עלי אקספרס והתנשאות על מוצרים Made in China ● אם אתם גרים בגוש דן ומוכנים לאמץ טכנולוגיה חדשה - הג'יפון החשמלי של MG הוא אופציה ראויה עם פוטנציאל לשבור את מחסום השמרנות הישראלי

בתחילת העשור תעשיית הרכב המערבית הייתה באופוריה. מחירי הדלק צנחו בתלילות, רגולציית הפליטה הבינלאומית המשיכה להיות סלחנית כלפי יצרני הרכב והלקוחות דרשו עוד כוח וביצועים. את כל אלה קל היה לספק באמצעות דור חדש של מנועי טורבו-דיזל וטורבו בנזין חזקים, שנראו ירוקים על הנייר - ועל הדרך גם היו רווחיים מאוד ליצרנים. לתעשייה הממוסדת לא הייתה שום מוטיבציה להשקיע הון עתק בהימור על טכנולוגיה עתידנית ובלתי רווחית דוגמת הנעה חשמלית לרכב פרטי.

בסין, לעומת זאת, המצב היה שונה לחלוטין. הסינים נאבקו בתחילת העשור בזיהום תחבורתי כבד, שאפו להקטין את התלות שלהם בדלק מיובא ותעשיית הרכב שלהם ממילא זכתה לסבסוד ממשלתי עמוק ופיגרה בשנים רבות אחרי המערב.

הממשלה הסינית למדה היטב את המודל של בטר פלייס וקיבלה החלטה אסטרטגית - להפוך למעצמה של רכב חשמלי. תקנות תוקנו, סובסידיות נותבו מרכבי בנזין וסולר לרכב מחושמל ועשרות מיליארדי דולרים הושקעו בתהליך, שכלל הקמת תשתית נרחבת לייצור ואספקת סוללות. עקב כך סין מובילה כיום את תחום הרכב החשמלי עם יתרון של כמה שנים על רוב המתחרים המערביים, שנאבקים לעמוד בתקנות פליטה מחמירות ולשריין לעצמם אספקת סוללות.

מאזן הכוחות ההיסטורי זה מתמצה בג'יפון חביב ותמים למראה בשם MG ZS EV, שעלה החודש על כבישי הארץ ויצר שורה של תקדימים: גם SUV אופנתי, גם חשמלי, גם מוצע במחיר נגיש יחסית וגם מגיע מסין לאחר שצלח את מכשולי התקינה האירופאית והביורוקרטיה הישראלית.

חיצונית קשה להבדיל בין הגרסה החשמלית לבין גרסת הבנזין של ה-ZS, שמשווקת בישראל מזה כשנה. יש כמה סטיקרים, גריל שונה וגלגלים חדשים אך פרט לכך הרכב משמר את הקווים האופנתיים והפרופורציות המאוזנות של אחיו. הוא משדר בנוסף איכות ייצור מוחצנת עם מרווחי גוף הדוקים וצביעה מוקפדת.

גם תא הנוסעים עושה מאמץ למחוק את הדימוי השלילי של Made in China . עמדת הפיקוד עטויה בדיפונים רכים ונעימים והתא מורכב היטב ולא משמיע חריקות ורשרושים על כבישים משובשים. זה הישג לא מבוטל לרכב חשמלי, שבו רעש המנוע לא יכול לחפות על קיצורי דרך באיכות הייצור.

 MG_ZS_EV

תא מטען שטוח ושימושי

עמדת הפיקוד עצמה היא לא המילה האחרונה ובניגוד לרוב החשמליות, שמתהדרות כיום בלוח מחוונים דיגיטלי, כאן לוח המחוונים אנלוגי מסורתי. יש כמובן גם מערכת מולטימדיה מקורית, קצת איטית, שמשקפת סמארטפונים והנדסת האנוש סבירה. את תחושת התמורה לכסף משדרגת משמעותית חבילת הפרימיום האופציונלית, שכוללת בין השאר ריפוד עור נאה, מושב נהג חשמלי, גג פנורמי, מערכת קול משודרגת ועוד. כל זה עולה פחות ממה שחלק מהמותגים המערביים גובים על תוספת של צבע מטאלי בלבד. מי אמר עלי אקספרס ולא קיבל?

מרווח הפנים זהה כמעט לגרסת הבנזין ויש מרווח ראש נדיב ורצפה שטוחה, שמספקת מרחב מכובד לברכיים של לשני מבוגרים פלוס ילד מאחור. התקנת הסוללה מתחת לרצפה אפשרה לפנות מאחור תא מטען שטוח ושימושי בנפח של 350 ליטר, אם כי ללא גלגל רזרבי. האבזור התקני כולל גם את החבילה המקובלת של מערכות סיוע לנהיגה, שמטרידות את הנהג לא יותר, אבל גם לא פחות, מאשר אצל המתחרים.

כבר הספקנו לנהוג בשנה האחרונה בכמה וכמה מכוניות עממיות עם הנעה חשמלית וזו של ה-ZS היא בהחלט אחת הבוגרות והאיכותיות מביניהן. המנוע, בהספק 143 כוח סוס, מספק תגובה זריזה ללחיצה על הדוושה ומאיץ את הרכב בקצב מרשים, הן מעמידה והן בין 60 ל-100 קמ"ש. צריך להתרגל להעברת הכוח הלינארית ולהעדר צליל מפלט, טיפוסיים לכלי רכב חשמליים והאפקט מוזר במיוחד בעת האצה בעליות תלולות, שבהן אנחנו רגילים לשמוע מנוע מאומצים וקולניים בסל"ד גבוה.

למרות משקל עצמי גבוה בכמעט 250 קילו מזה של דגם הבנזין הכלי שומר על דחף סביר גם בעליות ולא מתקשה לשייט ב-130 קמ"ש על כביש המהיר, אם כי כל זה בא כמובן על חשבון קיצור הטווח בין טעינות.

ואם כבר בטווח עסקינן, MG נוקבת בטווח של כ-263 קילומטר בין טעינות על פי תקן WLTP החדש והמחמיר. בפועל, בנהיגה ישראלית טיפוסית, שרצופה בכבישים תלולים ובהאצות ותוך ניצול מצב הספורט לעיתים תכופות (לא באנו לכאן רק כדי לעבוד), אפשר לצפות לטווח ריאלי של כ-200 קילומטר בין טעינות, שאורכות בין 40 דקות במטען ציבורי מהיר לבין כשבע שעות ברשת החשמל הביתית. זה טווח סביר עבור משתמשים עירוניים עם נגישות גבוהה לעמדות טעינה (גוש דן למשל), ופחות שימושי למי שמרבה בנסיעות בין עירוניות ארוכות עם לוח זמנים צפוף.

ספיגת זעזועים טובה מאוד

מג'יפון סיני חשמלי, ששוקל כמעט 1.53 טון, לא ציפינו לגדולות ונצורות באגף ההתנהגות אבל הופתענו לטובה. ההיגוי מרגיש קצת עמום אבל יש לו משקל מאוזן והיזון חוזר סביר, הסוללה הגדולה שמתחת לרצפה מורידה את מרכז הכובד ומספקת יציבות מכובדת בפניות הדוקות וספיגת הזעזועים טובה מאוד.

דוושת הבלם מרגישה הדרגתית ומדויקת יחסית לכלי רכב היברידיים ולבחירת הנהג עומדים שלושה מצבים למחזור אנרגיה בבלימה, שהקיצוני שבהם מוסיף כמה אחוזים טובים לטווח הנסיעה במחיר של בלימת מנוע מוחשית בכל הורדה של הרגל מהדוושה. אבל בשורה התחתונה זה רכב נעים לנהיגה על האספלט הישראלי.

הגרסה החשמלית של ה-MG מגיעה ארצה עם מחיר בסיס של כ-139 אלף שקל, שמציב אותה בתחרות מול היברידיות פופולריות כמו קיה נירו. זו לא רק חשמלית ראויה אלא גם מכונית ראויה בפני עצמה אבל כמו כל החשמליות היא עדיין מציבה דילמה צרכנית לא פשוטה בפני המסגלים המוקדמים.

מצד אחד היא זולה יותר משמעותית מרוב החשמליות העממיות, שלחלקן טווח נסיעה גדול יותר, ומקבלת פטור קבוע ממס הבלו החמסני, שמוטל בישראל על בנזין וסולר. על הדרך היא גם מספקת מצפון סביבתי צחור למשעי.

מנגד היא עדיין יקרה בכ-30% יותר מגרסת הבנזין המקבילה של ה-ZS, שמירת הערך שלה לא ודאית - למרות אחריות מקורית נדיבה - וכמו כל החשמליות היא עדיין מגבילה את השימושיות ודורשת נגישות למטען בבית, ברחוב (תשכחו מכבל מאריך מהקומה ה-12) ו/או בעבודה. אם היא תצליח למכור כאן כמה מאות יחידות בשנה, עדיין היא תיזכר כמכונית שהצליחה במקום שבו בטר פלייס נכשלה: להציג אלטרנטיבה ראויה לרכב בנזין ולהבקיע את חומת השמרנות ואת ההתמכרות לבנזין של הלקוח הישראלי. 

חלק מהמתחרות

פיז'ו E-2008 מודל 2020

לישראל צפויה להגיע החשמלית החדשה של 2008, שמיוצגת על ידי אותו יבואן. ממדיו של הרכב דומים לאלה של ה-MG, בסיס הגלגלים ארוך במעט ותא המטען בנפח דומה. סוללה תקנית של 50 קילוואט/שעה אמורה לספק טווח בין טעינות של עד 310 קילומטר. באירופה הפיז'ו עולה כמעט עשרת אלפים אירו יותר מה-MG

יונדאי קונה אלקטריק

יונדאי קונה מציעה ממדים דומים ל-MG אולם היא מגיעה עם מנוע חזק של 204 כוח סוס ועם סוללה מאסיבית, שאמורה לספק טווח בין טעינות של כ-450 קילומטרים. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות בלבד ותא הנוסעים מאובזר ומפואר. באירופה היא עולה בממוצע כמעט 25% יותר מה-MG

קיה e-Niro

הגרסה החשמלית של הג'יפון הפופולרי של קיה מצוידת באותה מערכת ההנעה של החברה-האחות יונדאי, עם מנוע חשמלי של 204 כוח סוס סוללה של 64 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 455 קילומטר בין טעינות. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות, מגיעה ל-165 קמ"ש ועולה באירופה כ-13 אלף יורו יותר מה-MG

עוד כתבות

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

חוזרים הביתה / צילום: Shutterstock

לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון

רס"ל רן גואילי הוא החלל החטוף האחרון שנותר ברצועת עזה ● חוסל יאסר אבו שבאב, מנהיג המיליציה העזתית ששיתף פעולה עם ישראל ● אחרי התרעת הפינוי: חיל האוויר החל לתקוף מטרות של חיזבאללה בדרום לבנון ● צה"ל מאשר: חוסלו מג"ד מזרח רפיח, סגנו ומפקד פלוגה בחמאס ● המתווך טוען: חמאס מוכן להתפרק מנשקו ● עדכונים שוטפים

הריסות בניינים בצפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

החשש בחמאס מהצעד של ישראל - וההנחיה: "להתרחק מהמזגן"

למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון ● לשכת רה"מ: משלחת יצאה לקהיר במטרה להביא להשבה מיידית של החלל החטוף האחרון ● עדכונים שוטפים

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

המדינה האירופית שהותירה את אלביט מחוץ למכרז הגדול

הענקית הביטחונית הגרמנית קיבלה ממדינת נאט"ו הזמנה של חימושים משוטטים מסדרת הירו של UVISION הישראלית ● נורבגיה החליטה להשאיר בחוץ את המערכת הרקטית של אלביט, במסגרת מכרז שהיא מבצעת למערכות רקטיות ארוכות־טווח ● השקעת המיליארדים של טורקיה במערכות נשק חדשות ● וגם: במסגרת המלחמה עם רוסיה, אוקראינה צברה 100 אלף רחפנים במודל רכש ייחודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפצ"רית לשעבר שוחררה מביה"ח לאחר חודש באשפוז

יפעת-תומר ירושלמי שוחררה מאיכילוב לאחר שנטלה כדורים ואיבדה את ההכרה ● תנאי המעצר שלה הסתיימו, המשטרה צפויה לבקש להחמיר אותם ● גורמים המעורבים בחקירה: "היא תזומן לחקירה - ותעומת עם עדויות וגילויים חדשים בפרשה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל