גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחשבה להפיק נפט בישראל פרנסה לא מעט סאטיריקנים: ראיון עם האיש שרוצה להחזיר אותה לאופנה

המחשבה להפיק נפט מאדמת הארץ ישראל פרנסה לא מעט סאטיריקנים, אבל לאחרונה נראה כי המשקיעים מאמינים מעט יותר להבטחות של השותפות רא"מ ● בראיון ל"גלובס", המנכ"ל ג'אק סבג מדבר על אתגרי המימון שבדרך ועל התקוות להכנסות גבוהות בעתיד

ג'אק סבג, מנכ"ל שותפות רא"מ / צילום: אסף לב
ג'אק סבג, מנכ"ל שותפות רא"מ / צילום: אסף לב

יחידות ההשתתפות שהנפיקה השותפות רא"מ - רותם אנרגיה מחצבים , בבורסה לפני כשנה, נסחרות עמוק "מתחת לרדאר". עם זאת, בחודשים האחרונים ניכרת התעוררות במסחר בהן, על רקע התקדמות בפרויקט הדגל של השותפות. אמנם מאז ההנפקה ועד לתחילת אוגוסט השנה צנחה יחידת ההשתתפות של רא"מ ביותר מ-50%, אך מאז ועד היום היא זינקה בכ-120%. ועדיין, שוויה של השותפות בבורסה עומד כיום על כ-32 מיליון שקל בלבד.

רא"מ, שהוקמה בשנת 2016, מתכננת להקים במישור רותם מתקנים להפקת נפט וחשמל אשר יוזנו בפצלי שמן ביחד עם פסולת פלסטיק עירונית, שכיום נשלחת להטמנה. ברא"מ מתכוונים לנצל כ-200 אלף טונות פסולת פלסטיק ממוינת מדי שנה, המהווים כ-20% מהיקף פסולת הפלסטיק המיוצרת בישראל.

רא"מ הוקמה על ידי השותף הכללי - חברת נורת'ווד הנמצאת בשליטתה של משפחת קאסלה, משפחת תעשיינים אוסטרלים. את השותפות מובילים ד"ר יעקב מימרן (יו"ר), וג'אק סבג (מנכ"ל). סבג הוא בעל ניסיון עשיר בניהול פרויקטים בתחום האנרגיה. מימרן, מומחה בגיאולוגיה, כיהן בעבר במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים כממונה על ענייני הנפט, כמנהל מינהל אוצרות הטבע וכמפקח על המכרות. בנוסף הוא שימש כמנהל המכון הגיאולוגי לישראל. לאחרונה הצטרף חבר הכנסת לשעבר איתן כבל לדירקטוריון של השותף הכללי ברא"מ.

בשכנות עם כיל

בנובמבר אשתקד הוענקה לשותפות תעודת תגלית על ידי משרד האנרגיה, לאחר שהמשרד הכיר בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט. שטח התגלית משתרע על למעלה מ-2,900 דונם באזור ייעודי לכרייה, סביב מכרה פוספטים פתוח ופעיל של כיל. שכבת פצלי השמן ממוקמת מעל שכבת הפוספטים. לפי הערכות, עתודות פצלי שמן בשטח המכרה נאמדות בכ-245 מיליון טון, מהם ניתן להפיק כ-135 מיליון חביות נפט.

"בשטח שלנו במישור רותם פצלי השמן נמצאים בסמוך לפני השטח, בעומק של 20-30 מטר בערך, תנאי המאפשר כרייה פתוחה בעומקים רדודים כמו בכל מחצבה. הפצלים יועברו במצבם הגולמי מהמכרה באמצעות מסוע למתקני הפקה שיוקמו בסמוך לשטח המכרה, בהם יופקו נפט וחשמל בתנאים סגורים ומבוקרים", אומר סבג בשיחה עם "גלובס".

אם משאירים את הפצלים במקום, אפשר לחסוך פליטות אבק נוספות לאוויר?

"שטח התגלית של השותפות סובב מכרה פעיל לפצלי שמן ופוספטים, שבו מתבצעת כרייה באופן קבוע במשך למעלה מ-25 שנים, כך שלא מדובר כאן בפתיחת מכרה חדש והוספת מקור לפליטות אבק באזור".

הפקת האנרגיה במתקן רא"מ תהיה באמצעות תהליך פירוליזה (פירוק של חומר אורגני על ידי חימומו לטמפרטורה גבוהה ללא שריפה ללא נוכחות חמצן). התפוקה השנתית של מתקן ההפקה צפויה לעמוד על כ-1.5 מיליון חביות נפט במשך למעלה מ-20 שנה. כמו כן, על ידי שימוש בחום עודף מן התהליך, המתקן יפיק 60-70 מגוואט חשמל. מבחינה סביבתית, פירוליזה של פסולת פלסטיק עדיפה על טיפול בפסולת בשריפה משום שתהליך השריפה המקובל פולט לאוויר הרבה חומרים מזהמים".

במו"מ לשת"פ עם אנפיט

בעולם שהולך במהירות לכיוון של הגדלת שימוש באנרגיות מתחדשות, התהליך שלכם לא פוגע בסביבה?

"הפלסטיק שנעשה בו שימוש למעשה יוחזר בתהליך הייצור למצבו הקודם - נפט. המתקנים שלנו יעשו בעצם 'הנדסה לאחור' לפלסטיק, ישתמשו בו כחומר גלם לייצור נפט, ביחד עם פצלי השמן".

בסוף נובמבר דיווחה השותפות כי היא מנהלת מגעים עם חברת האנרגיה האסטונית Enefit, בנוגע לכניסה שלה לפעילות בישראל. אנפיט, אחת החברות הגדולות בצפון אירופה בתחום האנרגיה המתחדשת, מנהלת מו"מ להתקשרות בהסכם רישיון והסכמים נלווים ובכללם הסכם אספקת ציוד והסכמי מתן שירותים עם השותפות. באסטוניה אנפיט עושה שימוש בצמיגים גרוסים, אותם היא משלבת עם פצלי שמן לצורך הפקת האנרגיה.

עלות הקמת המתקן של רא"מ מוערכת בכ-270-280 מיליון דולר. המודל הפיננסי המקובל למתקנים מעין אלה הוא הלוואה בנקאית בהיקף של כ-80% מהעלות, כשאת הסכום הנוסף (55-60 מיליון דולר) תצטרך השותפות להשלים ממקורותיה העצמיים, באמצעות גיוס בבורסה או ממקור אחר.

מתי המתקנים שלכם מתוכננים להתחיל לפעול?

סבג: "ההרצה אמורה להתחיל ב-2023 ותחילת הפקה מסחרית ב-2024".

מה המודל הפיננסי והעסקי של השותפות?

סבג: "המודל כולל תקופת הקמה של כ-3 שנים ותקופת הפקה של כ-28 שנים. עלויות ההקמה ועלויות התפעול מבוססות על הצעות מחיר שקיבלה השותפות ועל אומדנים מקצועיים. על פי המודל הכלכלי, ההכנסות הצפויות לשותפות כוללות מכירות שנתיות הנאמדות בכ-1.5 מיליון חביות נפט בשנה ומכירת חשמל מתחנת כוח בהספק של כ-60-70 מגוואט, כשמתוכם 6-7 מגוואט יהיו לשימוש עצמי והשאר יימכרו לרשת הארצית. בשורה התחתונה, בהתבסס על מחיר חבית נפט מסוג ברנט במחיר של 60 דולר, השותפות צופה הכנסות שנתיות המוערכות כ-92 מיליון דולר ושיעור EBITDA המוערך בכ-52 מיליון דולר".

הדוגמה הירדנית

כיום טרם הפעילות המסחרית, למה המשקיעים יכולים לצפות בעתיד הקרוב?

"כל הפעולות שלנו מכוונות לסגירה פיננסית, כך שכל מזכר הבנות, הסכם והיתר מקרב אותנו לשם".

מדובר בפרויקט גדול יחסית בקנה מידה מקומי. מאיפה יגיע המימון להקמת המתקן?

"כל הבנקים הגדולים יכולים לממן את זה, וכמובן בנקים זרים. סביר שזה יהיה קונסורציום של מספר בנקים ומוסדיים, ישראלים וזרים. לאחר שנגיע להבנות במסגרת סגירה פיננסית, תהליך המעיד כי גורם מממן בדק את הפרויקט לפני ולפנים ומצא כי הפרויקט מסוגל לשרת חוב, ניגש לשוק ההון לגיוס הון נוסף שנדרש לפרויקט, באמצעות גיוס הון או גיוס אג"ח או שילוב של שניהם".

יש בעולם פרויקטים דומים שבהם כבר הייתה סגירה פיננסית?

"כן. אחד הפרויקטים הגדולים בעולם להפקת אנרגיה מפצלי שמן ופלסטיק מוקם ממש לידינו, בירדן. המדובר בתחנת כוח בעלות הקמה של כ-2.1 מיליארד דולר, כאשר ייצור החשמל צפוי להתחיל כבר ב-2020. התחנה תעבוד על בסיס הטכנולוגיה האסטונית. הפרויקט ממומן במתכונת של סגירה פיננסית בשיעור של כ-80% באמצעות קונסורציום של בנקים סינים שיעניקו לו חוב בסך של כ- 1.6 מיליארד דולר. המתקן שלנו יוקם בעלות של כ-240 מיליון דולר וביחד עם עלויות המימון, צפויה הקמת הפרויקט להסתכם בכ-275 מיליון דולר". 

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד