גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק במנהטן: מי בישראל מוכן לשלם מיליונים על דירה חדשה ללא חניה

הנחת המוצא של יזמים היא שישראלים לא מוכנים לוותר על חניה צמודה בדירות חדשות, אבל בתל אביב אפשר כבר לראות אפילו פנטהאוזים שנמכרים בלי חניה צמודה ● זה לא אומר שהם מוותרים גם על האוטו

חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף
חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף

מי מוכן לשלם 50 אלף שקל למ"ר בדירה חדשה ללא חניה? מתברר שיש לא מעט כאלה, ולא רק במרכז תל אביב. מצד אחד, בעידן שבו הרשויות המקומיות והמדינה מגבילות את תקני החניה, מדברות על אגרות גודש ונוקטות צעדים נוספים שיגרמו לאנשים לוותר על הרכב הפרטי, כמו נתיבי הנסיעה השיתופיים בכביש החוף ובאיילון, זה נשמע הגיוני. מצד שני, מעטים משקי הבית בישראל שמסוגלים להסתדר ללא רכב בכלל ולהסתמך רק על התחבורה הציבורית והאלטרנטיבות האחרות.

"נקודת המוצא היא שהישראלי עדיין לא מוכן לוותר על הרכב", אומר אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, שמתכננת ובונה פרויקטים של התחדשות עירונית במרכז תל אביב. "עם זאת, אנחנו כן מתחילים לראות ניצנים של רוכשים שמוכנים לשמוע על דירה חדשה במרכז העיר בלי חניה. זו מגמה שלהערכתי רק תלך ותתחזק".

בר מסביר זאת באופייה הייחודי של תל אביב, שלדבריו מאפשרת איכות חיים טובה גם בלי להחזיק רכב מתחת לבית. יש תחבורה אלטרנטיבית זמינה כמו אוטובוסים, מוניות השירות, קורקינטים ורשת סבירה של שבילי אופניים. "אנחנו בונים עשרה פרויקטים במרכז העיר, ובשלושה מהם נמכרות גם דירות ללא חניה. מי שרוכש דירה ללא חניה עושה זאת כי זה מתאים לסגנון החיים שלו וכי זה משתלם לו".

גיא לקסמן, סמנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, שבונה בתל אביב כ-50 פרויקטים של תמ"א 38, אומר כי בתל אביב אנשים מוכנים לרכוש דירה ללא חניה כדי לגור בה ולא רק כדירה להשקעה. "הרוכשים של הדירות הרגילות, 3-4 חדרים, גרים לרוב ממש בסמוך לפרויקט. הם מכירים את מרכז העיר, עובדים בסביבתו ואוהבים את האזור. לעתים מדובר בשוכרי דירות שהחליטו לקנות ולעתים במשפרי דיור". הוא מספר שמי שמגיע מחוץ לעיר, אפילו מערים אחרות בגוש דן, לא מוכן בכלל לשמוע על לשלם את הסכומים האלה ולהישאר ללא חניה.
בר טוען שאפילו בפלח דירות היוקרה במרכז תל אביב לא כולם מתעקשים על חניה. "יש לנו רוכשי פנטהאוזים שלא דרשו חניה וזה השתלם להם. אנשים שמתפשרים בנקודה הזו, גם בפלח היוקרה, יכולים לקבל דירה ברמה גבוהה, אך במחיר אטרקטיבי".

לקסמן מתאר את הדברים קצת אחרת. לדבריו, דירת יוקרה או פנטהאוז בשטח 140-150 מ"ר, שמחירם נע סביב 8-10 מיליון שקל, כמעט בלתי אפשרי למכור במחיר הזה ללא חניה. במקרה כזה, היזמים נדרשים למצוא דרכים יצירתיות כדי למצוא פתרונות ולספק לרוכשים חניה. אם לא ניתן לספק חניה, היזמים נוקטים צעדים אחרים כמו חלוקת הדירה הגדולה לשתי דירות קטנות יותר, מה שמייצר בעיות אחרות עבור היזם, כמו למשל הצורך לשלם סכום כפול לקרן החניה העירונית (כופר חניה) שעומד על כ-50-70 אלף שקל לכל יחידת דיור.

חוסכים חצי מיליון שקל וחונים ברחוב

הוויתור על החניה שווה לא מעט כסף. "בדירה ממוצעת בתל אביב בשטח של 100 מ"ר ערך החניה הצמודה הוא כחצי מיליון שקל", אומר בר. לקסמן נוקב בסכום דומה, ומוסיף שבדירות יוקרה במרכז תל אביב ובפנטהאוזים, הפער בין דירה עם חניה לדירה ללא חניה יכול גם להגיע לכמיליון שקל. במקום זה, היזמים משלמים כאמור לעירייה כופר חניה ומוכרים את הדירה במחיר נמוך בהרבה ממחירה עם חניה.

דירות ללא חניה הן מוצר שכיח במרכז תל אביב, אולם לא ניתן להסיק מכך שתושבי האזור לא מחזיקים רכב. התושבים פשוט התרגלו למצב שבו אין להם חניה צמודה ומחפשים חניה ברחוב או באחד החניונים העירוניים שמעניקים הנחות גבוהות (50%-75%) ואף חניית לילה חינם. זה אומר שאנשים אולי מעדיפים לחסוך את המחיר הגבוה של החניה, אך לא מוותרים על הרכב.

מי שאמורה לתת פתרון במקרה הזה היא העירייה, שגובה תשלום לקרן החניה העירונית. כל קבלן שמבקש היתר בנייה נדרש על ידי העירייה להעניק לרוכשים פתרונות חניה, בין אם מדובר על בניית חניות ובין אם מדובר על תשלום עבור שימוש בחניון ציבורי. עם זאת, הוועדה המקומית מוסמכת להעניק לקבלן פטור מבניית חניה בתנאי שישלם לקרן החניה העירונית. בכסף הזה העירייה אמורה להעניק חניה בחניון ציבורי קרוב. אלא שמדובר בפתרון חלקי בלבד, ומחלוקות רבות צצו במרוצת השנים סביב סוגיה זו.

"בשורה התחתונה", אומר בר, "זו אכן עסקה אידיאלית למי שלא משתמש כבד ברכב ומשתמש בו בעיקר לעתים רחוקות ובסופי שבוע".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, חושבת שצריך להשתמש בכספים שמגיעים לקרן החניה גם למטרות אחרות מלבד חניות לכלי רכב. "אני מצפה שלאור הפחתת התקנים לחניית רכב פרטי ומדיניות עידוד התחבורה הציבורית מנגד, בעתיד יתאפשר שימוש בכספי הקרן גם לטובת מסופים לתחבורה ציבורית או לטובת הקמת מתחמים לוגיסטיים בהתאמה למהפך המתרחש בתחום התחבורה".

לא עוצרים בגבולות תל אביב

בתל אביב אולי רגילים להתנייד ללא רכב צמוד, אבל מתברר שדירות ללא חניה ניתן למצוא גם בערים נוספות. "יש שינוי מגמה משמעותי בשנים האחרונות", אומר ליאור רוט, מנכ"ל משגב שיווק מתחמי מגורים, חברה המשווקת פרויקטים לחברות הבנייה הגדולות בארץ.

רוט מספר כי באופן עקרוני, באזורים שקרובים לרכבת הקלה במרכז הארץ ובירושלים, הרשויות מנסות להפחית את מספר מקומות החניה בהתאם לתקן החניה החדש. אם בעבר דירות 4-5 חדרים היו זוכות לשני מקומות חניה לדירה, כיום העיריות מנסות להגביל את זה. "התהליך אומנם בראשיתו, אבל יש מגמה כזו. בירושלים, למשל, ברחוב יפו, היה לנו פרויקט שסיימנו לפני ארבע שנים והעירייה אישרה לנו למכור דירות ללא חניה כלל כי היינו במרחק של 100 מטר בלבד מהרכבת הקלה".

לדעתך הישראלים מוכנים לוותר על הרכב או לפחות על החניה?

"לא ממש, אנשים עדיין רוצים שתי חניות לדירה. רוב הרוכשים של הדירות הללו הם משקיעים שלא בהכרח גרים בהן. אבל המגמה העולמית היא הגבלות על הרכב הפרטי ומעבר לתחבורה ציבורית ולפתרונות אחרים, וזה מתחיל לחלחל. באזור הבורסה בר"ג למשל, סמוך לרכבת הקלה, אנשים מבינים שהם יוכלו להסתפק ברכב אחד בלבד".

מה הפער במחיר?

"עלות חניה בגוש דן מחוץ לתל אביב היא 200-300 אלף שקל, ובתל אביב זה מגיע גם לחצי מיליון שקל. אם מייצרים פחות חניות זה משמעותי".

הוא מוסיף כי "במקומות שבהם העיריות מאשרות לנו לוותר על חניות, הן אפילו לא גובות כופר. זו המגמה".

רוט מסתכל על מנהטן, והוא אופטימי במיוחד. "במנהטן הייתה פעם מצוקת חניה מטורפת", הוא אומר, "אבל בשנים האחרונות, כששירותי תחבורה שיתופיים כמו אובר תפסו תאוצה, כבר אין מחסור בחניות במנהטן. להיפך, יש חניות שאנשים לא מצליחים להשכיר אותן".

ומה שטוב לניו יורק טוב גם לישראל?

"זה חלק ממגמה עולמית. אם יגבילו כניסת רכבים לערים הגדולות כמו שעושים בעולם, אני מאמין שגם פה זה יקרה". 

עוד כתבות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות ומצפה להורדת ריבית; מיקרוסופט איבדה גובה

הנאסד"ק עלה בכ-0.2%, הדאו ג'ונס התחזק בכ-0.9% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● מניית מיקרוסופט ירדה בכ-2.5%, בעקבות דיווח על כך שקיצצה את מכסות המכירה שלה לתוכנות AI ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● הביטקוין נסחר ביותר מ-93 אלף דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הפערים, המחלוקות וצעדי ההתייעלות: הצעת התקציב ל־2026 עולה לאישור הממשלה

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

מפעלי ים המלח / צילום: Shutterstock

השטח יצטמצם והכללים יוקשחו: כללי הזיכיון החדשים של האוצר לים המלח

באוצר מגדירים את המכרז החדש לים המלח כ"הזדמנות היסטורית" לשינוי התנאים ומענה לביקורת כלפיו ● בנוסף לגידול ברווח המדינה והקמת מנהלת ייעודית, שטח הזיכיון יקטן, ייגבה היטל מים מהזכיין שיממן גם את קציר המלח

יוסי לוי, מנכ''ל משותף במור בית השקעות / צילום: יח''צ

כאב ראש של עשירים: זינוק של 275% במניית מור פגע ברווחי החברה ברבעון

בית ההשקעות נאלץ להפריש 18 מיליון שקל לעדכון התגמול ההוני לעובדים, עקב העלייה המשמעותית במחיר המניה ● מאידך נאלצו שלושת בכירי מור להחזיר 1.67 מיליון שקל לקופת החברה, בשל התנגדות רשות ני"ע ל"פריסת" התגמול ההוני שאושר להם אשתקד

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

ישראל וארה"ב לקראת סגירת הסכם סחר: המכסים יופחתו, אבל לא באופן אחיד

לגלובס נודע כי הצוותים קרובים לחתימה על הסכם מכסים: השיעור יהיה נמוך מ־15%, אך עדיין לא ברור מה גובהו והוא ישתנה בין ענף לענף ● הסנונית הראשונה הגיעה השבוע עם חתימת הסכם סחר בתחום החקלאות, במסגרתו תעניק ישראל פטור ממכס לכ־300 פריטי מזון אמריקאי, תוך החרגת 28 מוצרים ● וגם: עסקת המטוסים של אל על ובואינג בסכנה, ויש לזה קשר למכסים

הקרנות הכספיות גייסו הכי הרבה כסף גם השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

זינוק של 100% בשלוש שנים: תעשיית קרנות הנאמנות בשיא כל הזמנים

ב-11 החודשים הראשונים של השנה גייסו הקרנות המסורתיות, המנוהלות על ידי בתי השקעות סכום של 23 מיליארד שקל ● זוהי הפעם הראשונה מאז 2021 שהן יעקפו את הקרנות המחקות וקרנות הסל, שגייסו באותה תקופת זמן כ-18.6 מיליארד שקל

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

דוחות חדשים חושפים: אלה העובדים המבוקשים בעידן ה־AI באמריקה - ובישראל

לפי נתוני חברת המחקר Synergy Research Group, חוות השרתים הפכו לאחד ממוקדי התעסוקה הצומחים ביותר כיום ● כתוצאה מכך, הביקוש לעובדים טכניים מתרחב - מחשמלאים ועד רתכים

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

לראשונה: מינהל התכנון עוקף רשות מקומית ונותן היתר בנייה

רשות הרישוי הארצית הוציאה לראשונה היתר בנייה, לאחר שהמועצה האזורית הגלבוע סירבה לאשר הקמת שדה סולארי בתחומה למרות הוראות ועדת הערר ● מדובר בשימוש תקדימי בסמכויות שקיבלה הרשות השנה, במסגרת מהלך שמטרתו להסיר חסמים תכנוניים ● האם נראה בקרוב שינוי כיוון גם בתחום הבנייה למגורים?

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוס הון מגופים זרים והעלאת דמי ניהול: כך מנצל מיטב את הזינוק המטאורי במניה

זינוק של 1,000% במניית בית ההשקעות בשלוש שנים, תורגם לגיוס הון של חצי מיליארד שקל, בעיקר ממוסדיים זרים ● הדוחות של בית ההשקעות מלמדים כי הוא מעלה את דמי הניהול לכספים חדשים שנכנסים אליו בגמל, בניגוד למגמה בענף, אך עדיין הוא "זול" בממוצע

עו''ד אלדד כורש / צילום: איל יצהר

אלדד כורש בדרך להקים משרד חדש עם 50 עורכי דין

לגלובס נודע כי עו"ד אלדד כורש ניהל מגעים עם מספר משרדים גדולים, אך בסופו של דבר הוא צפוי לפנות לדרך עצמאית ● חברת הנדל"ן תדהר, הלקוחה המרכזית של כורש, תעבור איתו למשרד החדש, שצפוי להתמקם במגדל ביונד בגבעתיים ● כורש אישר את הפרטים

מפעל ''רשף טכנולוגיות'' בשדרות / צילום: דוברות משרד הביטחון

יצרנית המרעומים רשף תונפק לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל – גופים זרים ישתתפו

חברת ארית מערכות, בניהולו של חיים שטפלר, מנפיקה את חברת הבת שלה רשף טכנולוגיות לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל ● לגלובס נודע שגופים זרים צפויים להשתתף בהנפקה

משרד הפנים בירושלים / צילום: Shutterstock, shutterstock

חברות שיתמודדו במכרזי הרשויות המקומיות יחויבו להצהיר על עבר פלילי

משרד הפנים מבטיח מנגנון שיחסום התמודדות של חברות תחת חקירה במכרזים עירוניים, לאחר שנים שבהן הרשויות המקומיות נמנעו מבדיקת עבר פלילי – בניגוד לנעשה בשירות המדינה ● זאת על רקע מספר פרשיות שחיתות ובעקבות לחץ ציבורי

מייסיד MHR1, צח חרמון ויגיל מנוביץ' / איור: גיל ג'יבלי

המאבק המשפטי בחברת הנדל"ן הגרמנית מתקרב לסיום

הסכם שהוגש לבית המשפט הכלכלי מסדיר לראשונה שליטה משותפת על התאגיד ההולנדי שמחזיק במרבית נכסי MHR1 ● השליטה תעניק למשקיעים גם 50% בקבלת החלטות בתאגיד ההולנדי ובחברות-הבנות שלו

צורי דבוש, יו''ר קליל / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יו"ר החברה הציבורית שיתמודד על נשיאות התאחדות התעשיינים

צורי דבוש, יו"ר ובעל השליטה בקליל, החליט להתמודד על תפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ● זהו צעד מפתיע, משום שהציפייה הייתה שאברהם נובוגרוצקי, יו"ר איגוד המתכת החשמל והתשתיות, יהיה המועמד היחיד ● כעת יש לדבוש שבועיים לנסות להשיג 50 חתימות של תעשיינים תומכים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה שלילית בבורסת ת"א; מניית ICL צנחה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.8% ● מניית ICL ירדה לאחר החלטת בג"ץ שמחייבת את החברה לשלם על שאיבה מים המלח ● ב-UBS צופים כי ימשיך להיחלש בעולם ושומרים את הדירוג האטרקטיבי למטבעות אחרים ● וגם: ביוליוס בר צופים שהכסף יכפיל את מחירו השנה

איראן ממשיכה את המרוץ לגרעין בעזרת "רשתות סודיות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המרוץ האיראני לגרעין לא הופסק, בצרפת מתלוננים שישראל פוגעת בחופש העיתונות, והשתתפות ישראל באירוויזיון עלולה להיות בסכנה ● כותרות העיתונים בעולם

ד''ר יפעת בן חי שגב / צילום: איל יצהר

ד"ר יפעת בן חי שגב עוזבת את חדשות 13, אך הפלונטר עדיין לא הותר

דירקטוריון חדשות 13 מתנהל זה זמן רב ללא יכולת הכרעה, בשל דד לוק שיצרו שניים מחבריה ● ההתפטרות העכשווית עשויה לפתור זאת, ולהוביל למינוי מנכ"לית קבועה

טקס קבלת מערכת חץ 3 בגרמניה / צילום: Reuters, Jan Woitas/dpa

"הכפר הישראלי" שהוקם ליד ברלין והבקשה של הקנצלר: חץ 3 הושק היום בגרמניה

מהנדסים, חיילים ודיפלומטים פעלו בשנתיים האחרונות כדי להעביר את מערכת החץ 3 לאדמת גרמניה - והיום היא הוכרזה כמבצעית בטקס חגיגי ובנוכחות הצמרת הביטחונית משתי המדינות ● מאחורי הקלעים עומד שיתוף פעולה חסר תקדים, שהועמק דווקא בתקופה מתוחה ביחסים ● וגם: כיצד סייעה העסקה ההיסטורית בעת המבצע באיראן ביוני?

תל אביב. כבר לא עיר ללא תחליף / צילום: Shutterstock

תל אביב עדיין הכי יקרה בישראל, אבל מה קורה למחירי הדירות אצל השכנות?

ברבעון השלישי של 2025, הפער בין המחיר הממוצע של דירות בתל אביב לעיר השנייה בדירוג, גבעתיים, עמד על 5% בלבד ● בתקופה המקבילה ב־2022 הפער בינה לבין העיר השנייה בדירוג אז, רמת השרון, עמד על שליש ● גלובס בודק מה קרה למחירי הדירות ב־25 ערים מרכזיות בארץ

שר הכלכלה ניר ברקת פגוש את העיתונות, קשת 12, 22.11.25 / צילום: איל יצהר

ברקת אכן מממן לעצמו את כרטיסי הטיסה, אבל זה לא הכול

שר הכלכלה חוזר ואומר שהוא משלם על שלל טיסותיו לחו"ל • אבל העלויות לא מתמצות במושב במטוס • המשרוקית של גלובס