גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא רק במנהטן: מי בישראל מוכן לשלם מיליונים על דירה חדשה ללא חניה

הנחת המוצא של יזמים היא שישראלים לא מוכנים לוותר על חניה צמודה בדירות חדשות, אבל בתל אביב אפשר כבר לראות אפילו פנטהאוזים שנמכרים בלי חניה צמודה ● זה לא אומר שהם מוותרים גם על האוטו

חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף
חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף

מי מוכן לשלם 50 אלף שקל למ"ר בדירה חדשה ללא חניה? מתברר שיש לא מעט כאלה, ולא רק במרכז תל אביב. מצד אחד, בעידן שבו הרשויות המקומיות והמדינה מגבילות את תקני החניה, מדברות על אגרות גודש ונוקטות צעדים נוספים שיגרמו לאנשים לוותר על הרכב הפרטי, כמו נתיבי הנסיעה השיתופיים בכביש החוף ובאיילון, זה נשמע הגיוני. מצד שני, מעטים משקי הבית בישראל שמסוגלים להסתדר ללא רכב בכלל ולהסתמך רק על התחבורה הציבורית והאלטרנטיבות האחרות.

"נקודת המוצא היא שהישראלי עדיין לא מוכן לוותר על הרכב", אומר אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, שמתכננת ובונה פרויקטים של התחדשות עירונית במרכז תל אביב. "עם זאת, אנחנו כן מתחילים לראות ניצנים של רוכשים שמוכנים לשמוע על דירה חדשה במרכז העיר בלי חניה. זו מגמה שלהערכתי רק תלך ותתחזק".

בר מסביר זאת באופייה הייחודי של תל אביב, שלדבריו מאפשרת איכות חיים טובה גם בלי להחזיק רכב מתחת לבית. יש תחבורה אלטרנטיבית זמינה כמו אוטובוסים, מוניות השירות, קורקינטים ורשת סבירה של שבילי אופניים. "אנחנו בונים עשרה פרויקטים במרכז העיר, ובשלושה מהם נמכרות גם דירות ללא חניה. מי שרוכש דירה ללא חניה עושה זאת כי זה מתאים לסגנון החיים שלו וכי זה משתלם לו".

גיא לקסמן, סמנכ"ל החברה לחיזוק מבנים בישראל, שבונה בתל אביב כ-50 פרויקטים של תמ"א 38, אומר כי בתל אביב אנשים מוכנים לרכוש דירה ללא חניה כדי לגור בה ולא רק כדירה להשקעה. "הרוכשים של הדירות הרגילות, 3-4 חדרים, גרים לרוב ממש בסמוך לפרויקט. הם מכירים את מרכז העיר, עובדים בסביבתו ואוהבים את האזור. לעתים מדובר בשוכרי דירות שהחליטו לקנות ולעתים במשפרי דיור". הוא מספר שמי שמגיע מחוץ לעיר, אפילו מערים אחרות בגוש דן, לא מוכן בכלל לשמוע על לשלם את הסכומים האלה ולהישאר ללא חניה.
בר טוען שאפילו בפלח דירות היוקרה במרכז תל אביב לא כולם מתעקשים על חניה. "יש לנו רוכשי פנטהאוזים שלא דרשו חניה וזה השתלם להם. אנשים שמתפשרים בנקודה הזו, גם בפלח היוקרה, יכולים לקבל דירה ברמה גבוהה, אך במחיר אטרקטיבי".

לקסמן מתאר את הדברים קצת אחרת. לדבריו, דירת יוקרה או פנטהאוז בשטח 140-150 מ"ר, שמחירם נע סביב 8-10 מיליון שקל, כמעט בלתי אפשרי למכור במחיר הזה ללא חניה. במקרה כזה, היזמים נדרשים למצוא דרכים יצירתיות כדי למצוא פתרונות ולספק לרוכשים חניה. אם לא ניתן לספק חניה, היזמים נוקטים צעדים אחרים כמו חלוקת הדירה הגדולה לשתי דירות קטנות יותר, מה שמייצר בעיות אחרות עבור היזם, כמו למשל הצורך לשלם סכום כפול לקרן החניה העירונית (כופר חניה) שעומד על כ-50-70 אלף שקל לכל יחידת דיור.

חוסכים חצי מיליון שקל וחונים ברחוב

הוויתור על החניה שווה לא מעט כסף. "בדירה ממוצעת בתל אביב בשטח של 100 מ"ר ערך החניה הצמודה הוא כחצי מיליון שקל", אומר בר. לקסמן נוקב בסכום דומה, ומוסיף שבדירות יוקרה במרכז תל אביב ובפנטהאוזים, הפער בין דירה עם חניה לדירה ללא חניה יכול גם להגיע לכמיליון שקל. במקום זה, היזמים משלמים כאמור לעירייה כופר חניה ומוכרים את הדירה במחיר נמוך בהרבה ממחירה עם חניה.

דירות ללא חניה הן מוצר שכיח במרכז תל אביב, אולם לא ניתן להסיק מכך שתושבי האזור לא מחזיקים רכב. התושבים פשוט התרגלו למצב שבו אין להם חניה צמודה ומחפשים חניה ברחוב או באחד החניונים העירוניים שמעניקים הנחות גבוהות (50%-75%) ואף חניית לילה חינם. זה אומר שאנשים אולי מעדיפים לחסוך את המחיר הגבוה של החניה, אך לא מוותרים על הרכב.

מי שאמורה לתת פתרון במקרה הזה היא העירייה, שגובה תשלום לקרן החניה העירונית. כל קבלן שמבקש היתר בנייה נדרש על ידי העירייה להעניק לרוכשים פתרונות חניה, בין אם מדובר על בניית חניות ובין אם מדובר על תשלום עבור שימוש בחניון ציבורי. עם זאת, הוועדה המקומית מוסמכת להעניק לקבלן פטור מבניית חניה בתנאי שישלם לקרן החניה העירונית. בכסף הזה העירייה אמורה להעניק חניה בחניון ציבורי קרוב. אלא שמדובר בפתרון חלקי בלבד, ומחלוקות רבות צצו במרוצת השנים סביב סוגיה זו.

"בשורה התחתונה", אומר בר, "זו אכן עסקה אידיאלית למי שלא משתמש כבד ברכב ומשתמש בו בעיקר לעתים רחוקות ובסופי שבוע".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, חושבת שצריך להשתמש בכספים שמגיעים לקרן החניה גם למטרות אחרות מלבד חניות לכלי רכב. "אני מצפה שלאור הפחתת התקנים לחניית רכב פרטי ומדיניות עידוד התחבורה הציבורית מנגד, בעתיד יתאפשר שימוש בכספי הקרן גם לטובת מסופים לתחבורה ציבורית או לטובת הקמת מתחמים לוגיסטיים בהתאמה למהפך המתרחש בתחום התחבורה".

לא עוצרים בגבולות תל אביב

בתל אביב אולי רגילים להתנייד ללא רכב צמוד, אבל מתברר שדירות ללא חניה ניתן למצוא גם בערים נוספות. "יש שינוי מגמה משמעותי בשנים האחרונות", אומר ליאור רוט, מנכ"ל משגב שיווק מתחמי מגורים, חברה המשווקת פרויקטים לחברות הבנייה הגדולות בארץ.

רוט מספר כי באופן עקרוני, באזורים שקרובים לרכבת הקלה במרכז הארץ ובירושלים, הרשויות מנסות להפחית את מספר מקומות החניה בהתאם לתקן החניה החדש. אם בעבר דירות 4-5 חדרים היו זוכות לשני מקומות חניה לדירה, כיום העיריות מנסות להגביל את זה. "התהליך אומנם בראשיתו, אבל יש מגמה כזו. בירושלים, למשל, ברחוב יפו, היה לנו פרויקט שסיימנו לפני ארבע שנים והעירייה אישרה לנו למכור דירות ללא חניה כלל כי היינו במרחק של 100 מטר בלבד מהרכבת הקלה".

לדעתך הישראלים מוכנים לוותר על הרכב או לפחות על החניה?

"לא ממש, אנשים עדיין רוצים שתי חניות לדירה. רוב הרוכשים של הדירות הללו הם משקיעים שלא בהכרח גרים בהן. אבל המגמה העולמית היא הגבלות על הרכב הפרטי ומעבר לתחבורה ציבורית ולפתרונות אחרים, וזה מתחיל לחלחל. באזור הבורסה בר"ג למשל, סמוך לרכבת הקלה, אנשים מבינים שהם יוכלו להסתפק ברכב אחד בלבד".

מה הפער במחיר?

"עלות חניה בגוש דן מחוץ לתל אביב היא 200-300 אלף שקל, ובתל אביב זה מגיע גם לחצי מיליון שקל. אם מייצרים פחות חניות זה משמעותי".

הוא מוסיף כי "במקומות שבהם העיריות מאשרות לנו לוותר על חניות, הן אפילו לא גובות כופר. זו המגמה".

רוט מסתכל על מנהטן, והוא אופטימי במיוחד. "במנהטן הייתה פעם מצוקת חניה מטורפת", הוא אומר, "אבל בשנים האחרונות, כששירותי תחבורה שיתופיים כמו אובר תפסו תאוצה, כבר אין מחסור בחניות במנהטן. להיפך, יש חניות שאנשים לא מצליחים להשכיר אותן".

ומה שטוב לניו יורק טוב גם לישראל?

"זה חלק ממגמה עולמית. אם יגבילו כניסת רכבים לערים הגדולות כמו שעושים בעולם, אני מאמין שגם פה זה יקרה". 

עוד כתבות

אוטובוס תוצרת סין / צילום: ap, Eilif Swensen

אירופה בודקת פרצת אבטחה בציי רכב. במוקד: אוטובוסים חשמליים מסין

מבדיקה ראשונית שבוצעה בנורבגיה ע"י מפעיל תחבורה ציבורית מרכזי התגלה כי מערכת התקשורת האלחוטית המובנית באוטובוסים מאפשרת להשביתם מרחוק

המס על משקיעי הנדל''ן יעבור? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עוד 2% למס היסף: האיום על משקיעי הנדל"ן חוזר. האם הוא יעבור?

באוצר חשפו את טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הבא, ובו רפורמות מקיפות בתחומי המס, הנדל"ן ועוד ● בכל שנה מנסים באוצר להחזיר לשולחן במסגרת דיוני התקציב את התוכניות שמטרתן לצמצם את העלמות המס בנדל"ן ומנגד להעלות את גביית המס והנתח שהמדינה מקבלת מעסקאות בתחום

מייקל ברי ואלכס קארפ / צילום: שחר שחר, דוברות אונ' תל אביב

ראש בראש - המשקיע שחזה את משבר 2008 מול המנכ"ל של החברה הכי לוהטת בוול סטריט

מייקל ברי הימר נגד מניות אנבידיה ופלנטיר ● אלכס קארפ, מנכ"ל פלנטיר כינה את המהלך של בארי - "מטורף לחלוטין" ● בארי לא נשאר חייב

ריבית על העו''ש. חודש ספטמבר רשם עליות קליות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סוגרים את הכסף בפיקדון לשנה? זה מה שהבנקים מציעים

לפי נתוני בנק ישראל, הציבור שהפקיד את כספו בספטמבר האחרון לתקופה של שנה-שנתיים בריבית קבועה רשם ריבית ממוצעת של 3.88% ● מדובר בשיפור קל ביחס לחודש הקודם, אך רמה נמוכה משמעותית מזו שנרשמה בשנה שעברה ● בינתיים, הציבור ממשיך להיות מאוהב בחשבון העו"ש שלו

מטה סופטבנק בעמק הסיליקון / צילום: Shutterstock

סופטבנק מודה: מכרנו את כל האחזקות באנבידיה

סופטבנק חשפה היום כי מכרה את מניות של אנבידיה בשווי של 5.83 מיליארד דולר ● מניית אנבידיה יורדת כעת במסחר המאוחר בנאסד"ק בקרוב ל-1% לאחר עלייה מרשימה של קרוב ל- 6% אמש לאחר פרסום הידיעות על סיום ההשבתות בממשל האמריקאי ● עוד מדווחת סופטבנק כי סופטבנק על עלייה משמעותית ברווח הנקי שלה בשל אחזקותיה ב-OpenAI

משה לארי / צילום: מזרחי טפחות

מנכ"ל מזרחי טפחות משה לארי מסר עדות פתוחה בפרשת השחיתות בהסתדרות

כחלק מהחקירה המסתעפת בפרשת השחיתות בהסתדרות "יד לוחצת יד", המשטרה חוקרת כעת אישיות בכירה בענף הבנקאות ● מעצרם של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ושל סוכן הביטוח ופעיל הליכוד, עזרא גבאי, שהם החשודים המרכזיים הוארך אתמול בשלושה ימים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: ap, Gil Cohen-Magen

היועמ"שית לבג"ץ: לבטל את מינוי קולה לממונה על חקירת הפצ"רית

בתשובתה לעתירות שביקשו לפסול את החלטת לוין על המינוי כתבה היועמ"שית כי "אין תקדים להתערבות כזו של דרג פוליטי בחקירה פלילית מתנהלת" ● לדבריה, המהלך של לוין "ייקבע תקדים מסוכן, שיכרסם בעצמאות מערכת אכיפת החוק"

נטלי משען זכאי, מנכ''לית גב ים וצחי נחמיאס, יו''ר דסק''ש ומבעליה / צילום: יח''צ, ורד פיצרסקי

במשך שנים זו הייתה נראית כמו ההשקעה הכושלת של צחי נחמיאס. עכשיו היא עושה קאמבק

בשנתיים האחרונות ביצעה חברת ההחזקות הוותיקה, שמובילים צחי נחמיאס והאחים זלקינד, שורה של מימושים לצד התמקדות בתחום הנדל"ן ● התוצאה: שיפור משמעותי באיתנותה הפיננסית ● מכירת נתח ממניות גב-ים עשויה לאותת על קיפול קומה בפירמידה ההיסטורית

יוני אסיא, מייסד ומנכ''ל איטורו / צילום: יח''צ eToro

לאחר שאיבדה שליש מהשווי בהנפקה: דוחות חיוביים לאיטורו

פלטפורמת המסחר בניירות ערך וקריפטו רשמה הכנסות של 215 מיליון דולר מעמלות מסחר ועקפה את תחזיות הרווח ● מחיר היעד הממוצע של אנליסטים למניה משקף פרמיה של כמעט 77% על מחירה בנאסד"ק

ערן זינמן ורועי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים של מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

רבעון שני ברציפות: מאנדיי פרסמה דוחות, והמניה נפלה בכ-12%

מפתחת מערכת ההפעלה לעבודה אומנם עקפה את ציפיות האנליסטים בשורת ההכנסות הרבעוניות וברווח, אך תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי הייתה מעט פושרת ● מאנדיי: "רואים ביקוש גובר מלקוחות גדולים יותר, שמשתמשים במספר מוצרים במקביל"

מייקל סיילור ופיטר ת'יל / צילום: AP

ירידות של עד 30% בחודש אחד: האוויר יוצא מטרנד הקריפטו החם של השנה

הטרנד שלהט בשוק המטבעות הדיגיטליים, בהובלת משקיעים בפרופיל גבוה כמו מייקל סיילור ופיטר ת'יל, מחשב מסלול מחדש ● הנפילות במטבעות הקריפטו השונים מאז הכרזת המכס על סין באוקטובר, גוררות איתן את חברות האוצר ● יש גם מי שכבר מהמר נגדן

המומחה למודיעין שבטוח: "טורקיה היא איום אסטרטגי על ישראל"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: האם ישראל תפגע בהתחממות היחסים של ארה"ב וסוריה, קהילת המודיעין הישראלית חוששת מטורקיה, והאם ישראל ולבנון יצליחו להגיע להסכם שלום? ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת נאסד''ק, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט, על רקע הציפיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי

הנאסד"ק קפץ בכ-2.3%, בעקבות התקדמות משמעותית לקראת סיום השבתת הממשל בארה"ב ● מניות הטכנולוגיה והשבבים הובילו את העליות ● וורן באפט פרסם מכתב פרידה ממשקיעי ברקשייר האת'וויי: "מרגיש טוב באופן כללי" ● מחיר הזהב קפץ במעל 2%

המהלך שיאפשר בניית שכונות חדשות באשקלון ונתיבות / צילום: Shutterstock

אחרי שנים של קיפאון: המהלך שיאפשר בניית שכונות חדשות באשקלון ונתיבות

הממשלה ביטלה את ההפרדה בין מקורות לחברה־הבת - כדי לאפשר הקמת והפעלת מתקני טיפול בשפכים ברשויות מתקשות ● המהלך צפוי להביא לאישור אלפי יח"ד

פרויקט פינוי־בינוי. מינימום של 24 יח''ד / צילום: שי אשכנזי

בניין מסוכן בדרום ת"א, שתי חברות שנאבקות ושאלה אחת: מתי דיירים רשאים להחליף יזם?

בבניין שמוגדר "מסוכן" בקריית שלום התגלע סכסוך סביב הסכם תמ"א, שנחתם לפני 8 שנים אך לא יצא אל הפועל ● לאור העיכובים, הדיירים ביקשו לצאת מהחוזה ולהעביר את הפרויקט ליזם אחר - חברת אאורה ● בית המשפט המחוזי הוציא צו מניעה זמני

שר האוצר בצלאל סמוטריץ'  קלמן ליברמן, כאן ב', 05.11.25 / צילום: יצחק קלמן

סמוטריץ' מכחיש, אבל הוא בהחלט זכה להערה שלילית בדוח המבקר

מבקר המדינה הקדיש עיסוק מיוחד להקצאת הכספים הקואליציוניים במלחמה • מקומו של סמוטריץ' לא נפקד מהדוח, והוא לא זכה למחמאות ● המשרוקית של גלובס

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל שובר שיא חדש והמומחים תוהים: לאן הוא יכול להגיע

התחזקות השקל, לצד הרגיעה הביטחונית והאופטימיות בוול סטריט, מחזקות את ההערכות שבנק ישראל יפחית ריבית בהחלטה הקרובה ● מדד המחירים לצרכן שיתפרסם ביום ו' יהיה גורם מכריע

אמיר כהנוביץ', משנה למנכ''ל פרופיט / צילום: יח''צ

החוב זינק, איך הסיכון של ישראל ירד כמעט לרמתו טרום המלחמה?

בחודש אוקטובר פרמיית הסיכון של ישראל המשיכה לרדת ואף חזרה כמעט לרמתה ב־2023 טרם המלחמה ● אז למה המשקיעים מרגישים בטוחים כל כך לגבי ישראל? מתחת לכותרות המלחיצות וגיוס החוב לטובת המלחמה, היצוא הישראלי המשיך להיות גבוה מהיבוא, מה ששמר על העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים

אילן סיגל, מנכ''ל פלאפון ו-yes / צילום: רמי זרנגר

פלאפון מעלה את הצעת הרכישה של הוט מובייל, ומציבה למוכרת דדליין

פלאפון מעדכנת את ההצעה שלה כלפי מעלה ב-100 מיליון שקל, לאחר שאתמול דווח כי קבוצה של גופים מוסדיים בראשותה עומד יו"ר בזק לשעבר, גיל שרון, בוחנת השתלטות על חברת הוט מובייל לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל ● החברה מציעה לרכוש את הוט מובייל בסכום של עד 2.1 מיליארד שקל, ומציבה לאלטיס דדליין של חמישה ימים

צילום: Shutterstock, Pavel Kubarkov

אין שר בריאות, ועדת סל התרופות משותקת: איך ניתן לתקן את המצב?

סל התרופות אמור להתעדכן בינואר, אבל בהיעדר שר בריאות הוועדה שדנה בו טרם התכנסה וחולים רבים בחוסר ודאות ● יוזמה חדשה מבקשת להסדיר את פעילות הוועדה ולהגדיר תוספת תקציב קבועה● גורמי בריאות בכירים תומכים אבל מזהירים מזעזוע גדול מדי