במשך חודשים ארוכים ניהלו חוקרי רשות התחרות מעקבים והאזנות סתר, אספו חומרים וביצעו פעילות מודיעינית במסגרת חקירה סמויה נגד 14 חברות הסעות בחשד לעריכת קרטל סביב מכרזים, שבהם זכו, למתן שירותי הסעות לרשויות שונות בארץ. הפעילות הסמויה הולידה לאחרונה מעצרים של ארבעה מבעלי ומנהלי חברות ההסעות הגדולות בארץ בחשד שתיאמו הצעות במכרזים, הסכימו לא להתחרות וחילקו את השוק מול רשויות מקומיות במרכז וחברות פרטיות.

בראש החקירה הסבוכה הזאת, שזכתה לכינוי "קרטל ההסעות", עומד עו"ד אייל פרזון, ראש צוות בחטיבה הפלילית במחלקה המשפטית ברשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים). "אנחנו עדים, לכאורה, למצב שבו חברות הסעות גדולות מתאמות מחירים במוצר חיוני ובסיסי - הסעות ילדים למוסדות חינוך - כדי להגדיל את רווחיהן על חשבון הציבור הרחב שנאלץ לשלם יותר. אלו דברים שמקוממים אותי", הוא אומר.

דין פרוטה כדין מיליונים

בעשור שבו נמצא פרזון ברשות התחרות, הוא כבר ראה לא מעט דברים שמקוממים אותו. זאת, לאחר שהוביל והיה שותף לניהול מספר תיקי קרטל חמורים, ובהם "קרטל הלחם" ו"קרטל הגיזום", שבמסגרתם הוטלו עונשי מאסר בפועל על מנהלים בכירים במשק. פרשת "קרטל הלחם", שהסתיימה לאחרונה במאסרים בפועל ובקנסות כבדים על בכירי המאפיות המובילות בארץ, נחשבת לאחת הפרשות החמורות שחשפה רשות התחרות. ההסדר הכובל בפרשה כלל הסכמה בין המאפיות על הימנעות מתחרות על-ידי חלוקת הלקוחות ביניהן, וכן תיאום מחירים. פרזון סבור כי התיק הזה מדגים עד כמה דרמטי כל שקל שנגרע מכיסו של הצרכן בשל פגיעה בתחרות.

"תיאום מחירי הלחם בין המאפיות הוביל להעלאת מחיר הלחם והחלות מכ-3 שקלים לכ-5 שקלים. לכאורה, שקלים בודדים. הצלחתי להבין את המשמעות של השקלים האלו רק כשירדתי בעצמי למרכולים ברחבי הארץ ופגשתי משפחות מרובות ילדים, שעבורן כל שקל חשוב. כשמביאים בחשבון שבארץ יש מאות אלפי משפחות מתחת לקו העוני, אז דין פרוטה לובש פנים של דין מאה. לא אגזים אם אומר אפילו דין מיליונים", אומר פרזון, "זה היה השלב שבו הבנתי כמה חשוב להיות נציג של קורבנות קרטלים ולדבר בשמם, בפרט לאור העובדה שהם אינם נמצאים בבית המשפט כדי לתאר את הפגיעה בהם".

אלו כשלים מרכזיים אתה רואה היום בשוק?

"לצערי, יש לא מעט שווקים שלא מתנהלים בצורה תחרותית. בתחום הפלילי אנחנו רואים איך כמעט מתחת לכל אבן שהרשות מרימה אנחנו מוצאים תיאומי מחירים וחלוקת שוק. היקף התופעה לא נעלם מעינו של בית המשפט המחוזי בירושלים שכינה אותה ‘מכת מדינה’ ואף ציין כי ‘מלוא כל הארץ קרטל'.

"הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין, סימנה את המלחמה בקרטלים כאחד מיעדיה המרכזיים של הרשות וכולנו פועלים לצמצום התופעה כדי להוזיל את יוקר המחיה. יש לנו עוד אתגרים משמעותיים בתחום הפלילי, אבל אין ספק שהמרכזי שבהם הוא להמשיך ולקדם רף ענישה ראוי ומרתיע".

אם בעבר, המתחרים היו מקיימים פגישות סודיות אשר במהלכן היו נרקמים וההסדרים הכובלים, הזירה עברה למיילים, טלפונים עם שמות קוד והעברות מסרים בהודעות, ופגישות במקומות שונים ומשונים. בחדרי החקירות של רשות התחרות כבר נחשפו לא מעט ניסיונות להתחכם: "זה לא סוד שחלק מהחקירות האחרונות שניהלה הרשות התבססו על האזנות סתר. בהאזנות נחשפנו לא רק לעבירות, אלא גם למניע ולהלך הרוח של מבצעי העבירה. בתוך כך למדנו שככלל עברייני קרטל מודעים לכך שהם מבצעים עבירה פלילית. כך, לדוגמה, בקרטל הגיזום אחת מהפגישות התקיימה בג’קוזי, על מנת למנוע האזנות שיחשפו את הפעילות הפלילית. בקרטל המאפיות בחרו מנהליהן לקיים את הפגישה במשרד עורכי דין, כאשר הם מבקשים מעורכי הדין להשאיר אותם לבד".

ככלל, מדובר באנשים נורמטיביים. למה דווקא את חוק התחרות הם מחליטים להפר ברגל גסה?

"בעיניי, העובדה שהאנשים האלו מחליטים לבצע עבירות במודע, מלמדת שמנהלי עסקים לא מפנימים באופן מלא את הפסול הערכי שבעבירת הקרטל וגם לא נרתעים מהעונש שבצדה. על מנת לחדד את הנורמה הפלילית ולהרתיע רף הענישה חייב לעלות".

לימודי משפט בזכות הגמרא

אייל פרזון גדל בירושלים, בן שלישי בין ארבעה ילדים במשפחה ציונית-דתית. הוריו דחפו את ילדיהם ללמוד ולהשכיל, כל אחד בתחום העניין שלו, "והיה ברור שפחות ממצוינות לא מתקבל בבית". אבל לצד לימודים הייתה לו אהבה גדולה שגזלה הרבה מזמנו כילד וכנער: הכדורסל. "הייתי חוזר הביתה מהלימודים, זורק את התיק ורץ לאימון בקבוצת הכדורסל. האהבה לכדורסל הייתה ועודנה חלק מרכזי מהחיים שלי".

האהבה הזאת הובילה לכך שבמשך שנים הוא שיחק בקבוצות הכדורסל של הפועל ואליצור ירושלים. לאחר השחרור מהצבא, בשנת 2004, הוא נרשם ללימודי הנדסה אזרחית בטכניון, ורגע לפני שהתחיל עלה על מטוס לדרום אמריקה. הטיול גרם לו לפקפק בבחירה שלו, אבל הפור נגד לימודי ההנדסה נפל סופית כשחזר לארץ. "כחלק מתהליך הבירור מהו תחום הלימוד והעיסוק שיתאים לי ביקרתי באתר בנייה בעת יציקה. בעוד שהמהנדס שהזמין אותי לאתר התרגש מהמתרחש, אני ראיתי רק בטון אפור הנשפך וממלא רשתות ברזל. אז היה ברור שלא אוכל לעסוק במשהו שאין לי תשוקה אליו".

ההבנה שהוא צריך ללמוד משפטים הגיעה מיד אחר כך. פרזון: "חשבתי על כך שהדבר האחרון שעורר בי איזה רגש של התלהבות ושל עניין אמיתי היה לימודי הגמרא בישיבה התיכונית שבה למדתי. הבנתי שמה שקסם לי בלימודי הגמרא עשוי להימצא גם בעולם המשפט: החידוד, הדיוק, ההיקשים בין מקרים, ההבחנה בין מקרים, הפרשנות היצירתית ועוד. המחשבה הזו תורגמה להחלטה ללמוד משפטים".

לרשות התחרות הוא הגיע כמתמחה בעקבות הרצאה ששמע באוניברסיטה של הממונה על התחרות דאז, רונית קן, שגרמה לו לרצות להיות מעורב בעשייה של הרשות. מאז חלפו עשר שנים, והוא הפך לעו"ד ולראש צוות בחטיבה הפלילית, העוסק בכל תיקי החקירה הסבוכים ביותר ברשות. במקביל, שימש לאחרונה כראש צוות מזון וקמעונאות ברשות התחרות.

תוך כדי טיפוס בדרגות ברשות התחרות, הוא הקים משפחה, נישא למרינה ולשניים נולדו שני ילדים - דן וגיא. "היום שלי נפתח בחיק משפחתי ומסתיים בחיקה. החיבוק של בני הצעיר בן השלוש הוא השעון המעורר שלי והסיפור לפני השינה לשני הקטנטנים הוא אות שסוף היום מתקרב".

גם על אהבתו לכדורסל הוא לא ויתר ואפילו הצליח לשלב אותה בעבודה, כאשר הקים את קבוצת הכדורסל של רשות התחרות. ארון הגביעים שנמצא בכניסה מעיד שכנראה מדובר בקבוצה לא רעה בכלל.