גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגדל הלוהט: המטמון הנדל"ני של אלשטיין בשדרה החמישית עלול לעלות לו בדמי ייעוץ של כ-200 מיליון שקל

במהלך 2020 צפויה להסתיים הבוררות סביב דמי הייעוץ שיקבלו האחים שימל מידי נכסים ובניין במקרה של מכירת בניין HSBC במנהטן, המוערך בשווי של קרוב למיליארד דולר

ביום חמישי האחרון החלה באופן רשמי הקדנציה של ערן סער כמנכ"ל חברות ההחזקה שבשליטת אדוארדו אלשטיין, אי.די.בי ודיסקונט השקעות  (דסק"ש). על שולחנו של סער מונחות כעת מגוון רחב של משימות, שהמשותף לכולן הוא אחד: להתוות ולהוביל מהלכים שיגדילו מהותית בתוך כשנתיים את שווי השוק של החברות התפעוליות בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש.

אחת החברות שאמורות לספק את הפלטפורמה ליצירת עסקאות חדשות שיגדילו את שוויה היא נכסים ובניין, זרוע ההשקעות בנדל"ן של אי.די.בי. נכסים ובניין, הנסחרת בשווי של 2.3 מיליארד שקל, היא למעשה בעצמה חברת החזקות, שפועלת בתחומי הנדל"ן בישראל באמצעות שלוש חברות בנות: גב-ים בתחום המשרדים להשכרה, ישפרו בתחום הנכסים המסחריים ונווה-גד בתחום הבנייה למגורים.

במקביל, מחזיקה נכסים ובניין בשני נכסים מהותיים בארה"ב, מגדל המשרדים HSBC בניו יורק ופרויקט המסחר והמשרדים טיבולי בלאס וגאס. פרויקט טיבולי מוחזק בידי חברת IDBG, בה מחזיקות אי.די.בי ונכסים ובניין בחלקים שווים. מוקדם יותר החודש הודיעה אי.די.בי כי הציעה למכור נכסים ובניין את חלקה בחברת IDBG, הרשום בספרים לפי שווי של 143 מיליון שקל, וכי פנתה לנכסים ובניין בהצעה לפתוח במשא ומתן בנושא. את המשא ומתן בעסקה ינהלו הדירקטורים החיצוניים של שתי החברות, והוא אמור להשתכלל לכדי עסקה שתובא כנראה להכרעת בעלי המניות של נכסים ובניין במהלך 2020.

הערכת שווי הנכס לאורך שנים

אירוע נוסף שאמור להתרחש במהלך 2020 הוא סיומה של הבוררות סביב דמי הייעוץ שיקבלו האחים יעקב ומארק שימל במקרה של מכירת בניין HSBC - מגדל משרדים במנהטן המוערך כיום בשווי של קרוב למיליארד דולר. הבוררות הזאת, שהחלה עוד במארס 2017, מתקיימת בפניו של השופט בדימוס, ד"ר עו"ד עמירם בנימיני. בסוף 2013, עם הגיעו לגיל 60, פרש ד"ר בנימיני לגמלאות ועבר לשמש כבורר ומגשר. בין השאר, הוא שימש כבורר בסכסוך בין אדוארדו אלשטיין למוטי בן משה על השליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש. בסיומה של אותה בוררות, קבע אז הד"ר בנימיני כי אלשטיין ירכוש את החזקות שותפו באי.די.בי בכ-150 מיליון שקל ואף ייטול על עצמו התחייבויות של בן משה הקשורות להסדר החוב של אי.די.בי.

כעת נדרש כאמור ד"ר בנימיני להכריע בהיקף הסכום אותו תידרש נכסים ובניין לשלם לאחים שימל במקרה של מכירת בניין HSBC. האם מדובר בסכום של כ-77 מיליון שקל כפי שטוענת נכסים ובניין, או סכום גבוה בהרבה, שנאמד כיום בכ-200 מיליון שקל, כפי שטוענים האחים שימל. כך או כך, כל הכרעה בנושא מצדו של הבורר, עשויה להקל על מכירת הבניין, שהניב לנכסים ובניין רווחי שיערוך של מאות מיליוני דולרים לאורך השנים.

השווי טיפס, ההסכם לא חודש

ראשיתו של הסכסוך בהסכם ייעוץ משנת 2009 עליו חתמה קבוצת אי.די.בי, אז בשליטת נוחי דנקנר, עם חברת Rock Real של האחים יעקב (ג'קי) ומארק שימל. האחים היו שותפיו של דנקנר בחברה הפרטית גנדן, באמצעותה שלט באי.די.בי, וכיהנו כדירקטורים בחברות בקבוצה: ג'קי שימל באי.די.בי פתוח ובאי.די.בי אחזקות ואילו מארק שימל בדיסקונט השקעות ובנכסים ובניין.

במסגרת אותו הסכם, נקבע כי Rock Real תהיה רשאית להציע לנכסים ובניין לרכוש זכויות בנכסי נדל"ן מחוץ לישראל, לסייע במו"מ לרכישתם ובקבלת המימון לרכישה, בליווי ותיאום הרכישה עד השלמתה, וכן באספקת שירותי ייעוץ אסטרטגי בנושאי ניהול נכסי נדל"ן והשבחתם. עוד נקבע בהסכם כי Rock Real תסייע באיתור עסקאות למכירת הנכסים וביצוען.

בהסכם נקבע גם כי בתמורה לכל נכס שהוצע ונרכש במסגרת ההסכם, תהיה Rock Real זכאית לתמורה בשיעור של 12% מהרווחים שייווצרו לנכסים ובניין בעת מכירת הנכס (מלוא ההכנסות לאחר ניכוי כל ההשקעות וההוצאות בגין הנכס). בנוסף נקבע כי תשלום עמלת הייעוץ יבוצע רק לאחר מכירת הנכס או קודם לכן, אם יוחזרו מלוא ההשקעות וההוצאות טרם המכירה.

העסקה אושרה בסוף 2009 כעסקת בעלי עניין באסיפת בעלי המניות של נכסים ובניין, בשל היותה של משפחת שימל חלק מדבוקת השליטה באי.די.בי ובשל כהונתם של נציגיה בדירקטוריונים של החברות בקבוצה. עם זאת, העסקה לא הובאה לאישור נוסף של האסיפה, וזאת למרות חקיקתו של תיקון 16 לחוק החברות, שקבע כי כל עסקת בעלי עניין נדרשת לאישור מחדש מדי שלוש שנים.

באפריל 2010 רכשה קבוצת אי.די.בי את בניין HSBC באמצעות החברות הנכדות כור ונכסים ובניין (בחלקים שווים) תמורת 330 מיליון דולר מידי הבנק עצמו. שנה וחצי לאחר מכן, ובעקבות הקשיים אליהם נקלעה כור, רכשה נכסים ובניין את חלקה של כור (50%) לפי שווי של 480 מיליון דולר למגדל, שנקבע על בסיס הערכת שווי מעודכנת. מאז, ובמקביל להתאוששות שוק הנדל"ן של ניו יורק, המשיך שווי המגדל לטפס במהירות ולייצר מדי שנה רווחי הון ניכרים לנכסים ובניין. נכון לסוף הרבעון השלישי מוערך שוויו ב-938 מיליון דולר. 

העלייה המהירה בשווי בניין HSBC הובילה את נכסים ובניין להפריש במקביל סכומים ניכרים בגין הסכם הייעוץ עם משפחת שימל. נכון לסוף 2018 הסתכמו הפרשות אלו ב-183 מיליון שקל, אולם מאז כאמור המשיך שווי הבניין לעלות, כך שנכון לסוף 2019 צפויות הפרשות אלו להסתכם בכ-200 מיליון שקל.

לאחר העברת השליטה בקבוצת אי.די.בי לידיו של אדוארדו אלשטיין, החלה נכסים ובניין לבחון מחדש את תוקפו המשפטי של ההסכם עם משפחת שימל. בעקבות הבדיקה, טענה נכסים ובניין כי תוקפה של העסקה פג בסוף 2012, מאחר שלא אושרה מחדש באסיפת בעלי המניות שלה.

במסגרת הבדיקה פנתה נכסים ובניין לקבלת חוות דעת משפטית, שקבעה כי התחייבות החברה כלפי Rock Real בנוגע לבניין HSBC, עשויה לקטון באופן משמעותי ביחס לחוב שכבר הופרש בדוחות הכספיים. בהמשך פנתה נכסים ובניין למשפחת שימל על מנת לקבוע את התמורה לה תהיה זכאית במסגרת לבניין HSBC, לנוכח פקיעתו של ההסכם.

במשפחת שימל התנגדו לפרשנות החדשה וביקשו למנות בורר לצורך הכרעה בסכסוך. במארס 2017 מונה כאמור הד"ר בנימיני כבורר בין הצדדים, והכרעתו אמורה להתקבל השנה.

המכירה שתשפר מהותית את התזרים

מגדל HSBC הוא בניין משרדים רב קומות בשטח של כ-80 אלף מ"ר, הממוקם בשדרה החמישית במנהטן. המגדל מושכר בשיעור של 98% לתקופות ארוכות לשוכרים איכותיים כגון בנק HSBC, משרד עוה"ד בייקר מקינזי וגופים פיננסיים גדולים. להערכת נכסים ובניין, יניב המגדל ב-2019 הכנסות מהשכרה של 58 מיליון דולר ו-NOI (רווח גולמי מהשכרה) של 39 מיליון דולר. ב-2021 צפויות ההכנסות מהשכרה להסתכם ל-74 מיליון דולר וה-NOI ב-52 מיליון דולר, וזאת בזכות הסכם להארכת תקופת השכירות של בנק HSBC עד ל-2025 והעלייה בדמי השכירות שנקבעה במסגרתו.

יש לציין כי כבר לפני ארבע שנים קיבלה נכסים ובניין הצעה למכירת החברה בתמורה ל-950 מיליון דולר. כך שבפועל היא עשויה למכור אותו כעת בשווי העולה באופן משמעותי על שוויו הנוכחי בספרים. כנגד הנכס רשומה הלוואה בנקאית של כ-393 מיליון דולר. כך שבמקרה של מכירה לפי השווי הנוכחי, אמורה נכסים ובניין לשלשל לקופתה סכום של כ-545 מיליון דולר (1.89 מיליארד שקל), לפי תשלומי מס ועמלות ייעוץ ותיווך למיניהן.

אם יימכר הבניין לפי שווי גבוה עוד יותר, תאפשר העסקה לנכסים ובניין לרשום רווח הון נוסף בגינו ואף לשפר מהותית את תזרים המזומנים שלה, לטובת פירעון חובות והשקעות חדשות. השקעות אלו עשויות לכלול רכישה של נכסים מניבים חדשים בארה"ב, שם מרגישה החברה ביטחון רב בזכות ההיכרות העמוקה של אדוארדו אלשטיין עם שוק הנדל"ן המניב של ניו יורק וההשקעות שביצעה שם חברת אירסה שבשליטתו, שגם מחזיקה בשליטה בקבוצת אי.די.בי-דסק"ש. 

עוד כתבות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות