גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איום קיומי או הזדמנות? המודל החדש של מובילאיי עשוי לטלטל את האוטוטק הישראלי

אחרי שכבשה כ-70% מהשוק העולמי של מערכת עזר לנהג, הופכת מובילאיי במהירות ל-One Stop Shop של טכנולוגיות רכב אוטונומי • המטרות העסקיות הבאות שלה עשויות להוות קרש קפיצה לחברות אוטוטק, אך גם יש חשש שמובילאיי תאיים עליהן מבחינה תחרותית

מערכת היחסים בין מובילאיי לקהיליית האוטוטק הישראלית מזכירה את הסיפור על הפיל והנמלה. כידוע, לנמלה שמוצאת את עצמה בקרבה לפיל באמצע הג'ונגל יש שלוש טקטיקות הישרדות: האחת היא לחזות את מסלולו של הפיל, לזוז במהירות הצידה ולנצל את הנתיב הרחב שהפיל פילס בג'ונגל כדי להאיץ את קצב ההתקדמות. זה פחות או יותר מה שעשו - ועדיין עושות - לא מעט חברות אוטוטק ישראליות בעקבות עסקת הענק של מובילאיי ואינטל, שפרצה להן את הדרך לתעשיית הרכב.

הטקטיקה השנייה היא לזנק על גבו של הפיל ולהפוך לחלק מה"אקוסיסטם" שלו. עד לאחרונה הטקטיקה הזו לא נשאה פירות, לפחות רשמית, ומובילאיי/אינטל לא דיווחו על כוונות לרכוש או לבצע השקעות אסטרטגיות בחברות אוטוטק מקומיות. עיקר המגעים עם השחקנים "המקומיים" הסתכמו בבקשה לקבל מערכות וטכנולוגיות לבחינה וניסוי.

הטקטיקה השלישית שעומדת לרשות "הנמלה" היא לעצום את העיניים חזק ולקוות שהפיל לא ירמוס אותה. אם לשפוט על פי הכיוון העסקי בו הולכת כיום מובילאיי, נראה שהאופציה הזו עתידה להיות די קשה לביצוע. לא זו בלבד ש"הפיל" נוטש כיום את המסלול המוכר והחזוי ומתחיל לשעוט לכל הכיוונים, אלא נראה שהוא גם עשוי להוסיף נמלים לתפריט הקבוע שלו.

האנלוגיה של מובילאיי לפיל אינה ספרותית בלבד. נשים רגע בצד את העובדה שזו כיום חברה בת של תאגיד אמריקאי עם מדיניות עסקית אגרסיבית ומחזור של 200 מיליארד דולר. נתעלם גם מכך שהיא מתקרבת במהירות להכנסות שנתיות של כמיליארד דולר (229 מיליון דולר ברבעון השלישי בלבד, עם קצב צמיחה דו ספרתי) - נתון שמעט מאוד חברות ישראליות יכולות להתהדר בו.

כובד המשקל האמיתי של מובילאיי נמצא במעמד יוצא הדופן שיש לה כיום בתעשיית הרכב הבינלאומית, ושטפח ממנו נחשף בכנס המשקיעים שערכה החברה בחודש שעבר בירושלים.

כך למשל, למדנו בכנס שהחברה מחזיקה כיום כ-70% מהשוק העולמי למערכות הסיוע המתקדמות לנהיגה (ADAS) בדרגה L2+, שמוטמעות כיום ובשנים הקרובות בכלי רכב מייצור סדרתי. רק בשנה האחרונה זכו מוצרי החברה להיכנס לתוכנית של 22 דגמי רכב חדשים שמתוכננים לייצור בארבע-חמש השנים הבאות בהיקף של מיליוני יחידות בשנה, ושיש לה מעמד דומיננטי בשוקי רכב מתפתחים בהם החדירה של מערכות ADAS לרכב הייתה דלילה מאוד עד כה, דוגמת הודו וסין. למעשה 25% מהיקף ההתקנות החדשות בהן זכתה מובילאיי השנה התרכזו ביצרני רכב סיניים.

עוד עלה בכנס שעל פי המודל העסקי של מובילאיי, זרם ההכנסות העשיר מהשוק למערכות סיוע ברמות האוטונומיה הנמוכות צפוי לצמוח בקצב מואץ בשנים הקרובות, והוא עתיד לממן עצמאית את תחומי הפיתוח העסקי החדשים אליהם נכנסת כיום החברה. מדובר בתחומים עם פוטנציאל הכנסות (TAM) של מאות מיליארדי דולרים עד סוף העשור הקרוב.

התחום החדש והחשוב מביניהם הוא הקמת חטיבה עסקית שתפתח ותשווק "קיטים" לנהיגה אוטונומית (SDS, או Self-Driving Systems). בשלב הראשון מדובר בהובלת פרויקטים של פיתוח מוניות רובוטיות (ללא נהג) בשיתוף עם יצרניות רכב ועם חברות תחבורה, דוגמת הפרויקט עם פולקסווגן, שאמור להתחיל לפעול בתל אביב ב-2022. במקביל מתוכנן לשנתיים הבאות פרויקט בצרפת עם חברת התחבורה RATP, פרויקט בסין עם יצרנית הרכב החשמלי NIO וכניסה עצמאית לשוק הצפון אמריקאי - שתציב את מובילאיי בתחרות ישירה עם ענקיות כמו גוגל.

בשלב הבא הקיטים הללו יהפכו להיות "מוצר מדף מסחרי" שישווק ליצרני רכב עבור מכוניות פרטיות מייצור סדרתי. השוק הזה לבדו צפוי, על פי הערכת מובילאיי, להגיע להיקף של כ-40 מיליארד דולר עד סוף העשור. זאת, על בסיס הנחת עבודה של מכירות עבור כעשרה מיליון מכוניות אוטונומיות ועלות קיט אוטונומי שתעמוד על כ-4,000 דולר לרכב.

פיתוח עצמי או רכישת סטארט-אפים?

עבור קהיליית האוטוטק הישראלית, המשמעות החשובה והמיידית היא שמובילאיי מרחיבה את הפוקוס העסקי - והופכת במהירות מחברה שמתמחה בפיתוח מערכות ראייה מלאכותית על בסיס צ'יפים, לספקית של פתרונות מושלמים לרכב אוטונומי בשיטת One Stop Shop. זה אומר הטמעה מואצת של חיישנים מסוגים נוספים, בעיקר חיישני לייזר ורדארים, שמטרתם ליצור "יתירות" במערך החישה של הרכב האוטונומי ומתן מענה למגבלות של הראייה המלאכותית בתנאי מזג אוויר וראות קיצוניים.

לצד אלה ניתן להניח שמובילאיי תרצה בעתיד להוסיף ל"קיט" מערך שלם ומשלים של טכנולוגיות שמהוות חלק מהחוויה של הרכב האוטונומי, כגון הגנת סייבר מפני איומים על המערכת האוטונומית, אלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית שיאפשרו "היתוך" נתונים ממערך רחב של חיישנים שונים, אספקת תוכן ליושבי הרכב, חיישנים למעקב אחר התנהגות הנוסעים ברכב ועוד. חלק מהטכנולוגיות הללו כבר נמצאות בשלב של בחינה והטמעה.

מטבע הדברים, השתלבות בתוך "קיט" נהיגה אוטונומית של חברת ענק ישראלית, שמחזיקה ב-70% מהשוק ה-ADAS העולמי ומקושרת לכמעט כל גורם משמעותי בתעשייה - יכולה להוות מקפצה שיווקית אדירה לחברות אוטוטק מקומיות ודלות משאבים. זה אותו מודל של "לעמוד על גבו של הפיל" שהזכרנו בפתיחה. מנגד, אם מובילאיי תחליט להיכנס לנישות הללו באמצעות טכנולוגיה מפיתוח עצמי, היא תותיר מעט מאוד מרחב מחייה למתחרות.

אחת הדוגמאות שיעמידו את הכוונות של מובילאיי למבחן כבר בטווח הזמן הקרוב היא כניסתה המתוכננת לפעילות בשוק חיישני הלידאר (LIDAR) לרכב אוטונומי. בכנס המשקיעים בירושלים הציג פרופ' שעשוע את תחום הלידארים כאחד משלושת כיווני הפיתוח העסקי של החברה בשנים הקרובות, לצד פיתוח ה"רובוטקסי" ומערכות אוטונומיות לשוק הפרטי.

על פי מצגת החברה, פעילות חיישני הלידאר שלה אמורה להתחיל לפעול כבר ב-2023, והיא תספק פתרונות לא עבור ה"קיטים" של מובילאיי עצמה, אלא עבור צדדים שלישיים שעוסקים בפיתוח רכב אוטונומי. כלומר פעילות יוצרת-הכנסות בשוק הלידארים הגלובאלי, שהיקפו אמור לעמוד על כ-12 מיליארד דולר לשנה עד סוף העשור הקרוב.

שוק חיישני הלייזר לרכב-אוטונומי הוא כיום פלח די צפוף ותחרותי של האוטוטק, שכבר גבה "קורבנות" עסקיים כמו למשל הסגירה המוקדמת של חברת ORYX ונסיגה של כמה סטארט-אפים אמריקאיים מתחום הרכב, על אף שגייסו מאות מיליוני דולרים וזכו להערכות שווי נדיבות (Quanergy לדוגמה).

אמנון שעשוע / צילום: איל יצהר, גלובס

הסטארט-אפ הישראלי שמתחרה במובילאיי

גם ישראל נחשבת מעצמה עולמית בתחום הלידארים וספינת הדגל היא כמובן חברת הסטארט-אפ אינוויז (Innoviz), שגייסה בשנה שעברה קרוב ל-200 מיליון דולר לפי שווי שהוערך ביותר מחצי מיליארד דולר. לאינוויז יש חדירה מכובדת לתעשיית הרכב והיא משקיעה לא מעט בטכנולוגיות משלימות דוגמת בינה מלאכותית. בתיאוריה זה הופך אותה למועמדת פוטנציאלית לרכישה על ידי חברה כמו אינטל, שאינה נרתעת מעסקאות של מאות מיליוני דולרים. ואולם, לא בהכרח שזה הכיוון.

לאינטל/מובילאיי יש גם מספיק משאבים לבצע את הפעילות באופן מקומי (in-house), ויש רמזים לכך שזה הנתיב בו היא בוחרת. רק החודש הציגה החברה-האם אינטל מצלמת לייזר (לידאר) מהקטנות בעולם, שבינתיים לא מיועדת לשוק הרכב אלא לתחום הרובוטיקה, אבל מעידה בהחלט על יכולותיה בתחום. יתר על כן, מובילאיי לוקחת חלק בהקמת חטיבת החיישנים של אינטל תחת שם המותג EyeC (שבסיסה המקומי בפתח תקווה), ואנחנו לא שוכחים שאחד הצעדים הראשונים של מובילאיי בתחום היה דווקא רכישה והטמעה של סטארט-אפ אמריקאי שפיתח אלגוריתמים ללידארים - מה שמעיד כי למובילאיי כבר יש משאבי מו"פ עצמאיים בתחום.

לקבוצת פולקסווגן, השותפה האסטרטגית של מובילאיי בפיתוח פרויקט הרובו-טקסי בישראל, כבר יש סטארט-אפ "מחמד" משלה בתחום הלידארים לרכב אוטונומי. מדובר בחברת Aeva, שיש לה כנראה זכייה בחוזה חתום עם אאודי ורק השבוע זכתה להשקעה "בהיקף משמעותי" מקבוצת פולקסווגן.

אגב, בשלב השאלות והתשובות בכנס המשקיעים של מובילאיי התייחס שעשוע לטכנולוגיית הלידאר המתקדמת FMCW, שהיא טכנולוגיה שונה מזו של אינוויז ודומה יותר לזו של Aeva. האם אינטל תרחיב את פעילותה בתחום על ידי רכישה של חברה זרה?

במובילאיי סירבו להתייחס לנושא בכללותו, אבל אם תבחר להיכנס עצמאית לתחום הלידארים, אינוויז תהיה בבעיה תחרותית.

כאמור, זו רק דוגמה אחת. אם להסתמך על מודעות גיוס כוח האדם של מובילאיי, חטיבת EyeC גם מפתחת חיישני רדאר מתקדמים לכל מזג אוויר, לחברה יש פעילות אבטחת סייבר ולא נופתע אם לאורך הדרך היא תסמן טכנולוגיות משלימות נוספות על הרדאר שלה.

בקיצור, קשה כרגע לדעת האם החברה - שיצרה כמעט במו ידיה את ענף האוטוטק הישראלי - גם תביא אותו לקיצו או שתספק לו חממה לפריחה. אבל בהחלט היינו ממליצים לנמלים לעקוב בקפידה אחרי מסלול ההתקדמות של הפיל. 

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה