גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טראמפ לפלוסי: "את מכריזה מלחמה גלויה על הדמוקרטיה האמריקאית"

ערב ההצבעה על כתב האישום נגדו במליאת בית הנבחרים, שלח נשיא מכתב נסער, אישי ומתקרבן ליו"רית בית הנבחרים: "כל ההאשמות נגדי - פרי דמיונך" ● לדמוקרטים יש מספיק קולות כדי לאשר שני סעיפי אישום נגד טראמפ, לרבות קולות צירים מאזורי בחירה שבה הוא זכה ברוב ב-2016

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו“רית בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויו“רית בית הנבחרים ננסי פלוסי / צילום: רויטרס

במכתב נסער, תוקפני ובעל אופי אישי לננסי פלוסי, מאשים דונלד טראמפ את יו"רית בית הנבחרים שהחלטתה להגיש כתב אישום נגדו היא "הכרזת מלחמה גלויה על הדמוקרטיה האמריקאית". למעשה, הוא כותב, "את רואה בדמוקרטיה אויבת שלך".

המכתב התפרסם 24 שעות לפני פתיחת מושב המליאה של בית הנבחרים (היום אחר-הצהריים לפי שעון ישראל), שבו יועמד להצבעה כתב אישום בן שני סעיפים נגד נשיא ארה"ב. לדמוקרטים, יוזמי המהלך, יש מספיק קולות כדי לאשר את שני הסעיפים, למרות המחאות הקולניות של המחוקקים הרפובליקאים.

מכתבו של טראמפ לפלוסי - "זעקת מחאה של הנשיא", כהגדרת מחוקק רפובליקאי - מעניק נופך דרמטי נוסף לתהליך אבל הוא לא יחולל שינוי בתוצאות ההצבעה, שידועות מראש. בית הנבחרים יאשים טראמפ רשמית ב"עבירות ופשעים חמורים"- ניצול לרעה של סמכויותיו כנשיא ומאמץ לשבש הליכי חקירה של הקונגרס - ויגיש את כתב האישום לסנאט, שנמצא בשליטת הרפובליקאים.

שם, כעבור כמה שבועות, יזוכה הנשיא משני סעיפי האישום. גם את התוצאה הזו לא יהיה אפשר לשנות, למרות הראיות שצברה ועדת המודיעין של בית הנבחרים במהלך גיבוש כתב האישום בחודשים שחלפו. בסופו של דבר, הליך האימפיצ'מנט (הגשת כתב האישום) והליך ההדחה שבא אחריו הם מיזמים פוליטיים, לא משפטיים.

"כל הטענות נגדי הן פרי דמיונך, טענות כוזבות לחלוטין, נטולות בסיס ובלתי ראויות", מוחה טראמפ במכתבו לפלוסי. הנשיא מציג עצמו כקרבן חסר ישע של פלוסי והמחוקקים הדמוקרטים, ומכנה את סעיפי האישום נגדו כ"פנטזיה".

"שני סעיפי האישום אינם עולים בקנה אחד עם שום תיאוריה מוכרת של החוקה האמריקאית", כותב טראמפ. "... הם משקפים ניצול לרעה של סמכויות המחוקקים, ניצול לרעה שאין לו אח ורע ב-250 שנות ההיסטוריה של הליכי החקיקה בארה"ב".

"בהחלטתך לקדם את תהליך האימפיצ'מנט, תהליך נטול תקפות, הפרת את שבועת האמונים שלך כשנכנסת לתפקידך, מעלת בחובת הנאמנות שלך לחוקה, והכרזת מלחמה גלויה על הדמוקרטיה האמריקאית", מצהיר טראמפ בסערת לבו, כשהוא מתעלם מהעובדה שהליך האימפיצ'מנט מוגדר בחוקה ומהווה חלק מהסמכויות שהיא מקנה למחוקקי בית הנבחרים.

את הליך האימפיצ'מנט נגדו רואה טראמפ כ"משפט שדה" (star chamber), שמנהל מנגנון חד-מפלגתי של הדמוקרטים, במאמץ לחולל "ניסיון הפיכה". והוא מזהיר את הדמוקרטים: "ההיסטוריה תשפוט אתכם בחומרה לנוכח תהליך ההונאה של האימפי'צמנט".

"זה לא יותר מניסיון הפיכה מפלגתי בלתי חוקי, שיביא, בסופו של דבר, לכישלון חמור בקלפיות, על סמך הלך הרוח בציבור כיום", כותב הנשיא.

ובפניה נרגשת לפלוסי הוא כותב: "את עושה דבר נורא, אבל את תצטרכי לחיות עם זה, לא אני".

שדרנים ואנליסטים משתמשים במילה אחת לתיאור מכתבו של טראמפ: unhinged (מטורלל, מופרע). בעלת הטור הימנית ג'ניפר רובין, כותבת הבוקר: "קשה לתאר כמה מוזר ומפחיד המכתב המבולבל והמופרע הזה רק ע"י מניין הכזבים שבו (למשל: הקונגרס משבש הליכי משפט)... הדבר המדהים ביותר הוא הספקטקל של המכתב בשלמותו ".

ויש אכן משהו מוזר בהתייחסות האישית של טראמפ לפלוסי. פרשן תיאר את המכתב כזעקה של גבר נבגד. הנה, למשל, הפסקה הבאה: "את (פלוסי) מעליבה אמריקאים דתיים בכך שאת חוזרת ואמרת שאת מתפללת למען הנשיא, בעוד שאת יודעת שאין בכך שמץ של אמת, אלא אם כן את מתפללת שיקרה לו משהו רע".

או: "התפתח אצלך משהו שרבים במדיה מכנים 'מופרעות (השנאה) לטראמפ' ולמרבה הצער את אף פעם לא תצאי מזה".

חלק גדול מהמכתב מוקדש לחזרה על טענות ותיקות של טראמפ על מה שהוא מכנה השחיתות של ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר; על מעורבותה של אוקראינה בבחירות לנשיאות ב-2016; ועל שלילת זכויותיו בהליך האימפיצ'מנט: "למכשפות שהועמדו לדין בסיילם (כן, אלה שנלכדו ברשתות ציד המכשפות שטראמפ מרבה לדבר עליו - ר.ד.) היו יותר זכויות בהשוואה לזכויותיי בהליך האימפיצ'מנט".

מצד אחד, אפשר לראות במכתב הזה תכסיס פוליטי מתוחכם, מסמך שמופנה לבייס של טראמפ במטרה לשלהב עוד יותר את זעמם של תומכיו נגד "השונאים". זה מאמץ לקושש תמיכה נוספת לקראת הבחירות לנשיאות, בעוד פחות משנה. מצד אחר, המכתב מאפשר לטראמפ, שידוע בעורו הדקיק, לפרוק מעליו את נטל העלבון המצטבר של תהליך האימפיצ'מנט, שמציג אותו, יום אחר יום, כנשיא פורע חוק שמציב את האינטרס האישי שלו מעל האינטרס הלאומי.

למעשה, מכתב טראמפ לפלוסי בנוי כציוץ אחד ארוך - "הציוץ הארוך ביותר בהיסטוריה", כדברי פרשן בתוכנית מלל טלוויזיונית - והוא כולל חלק גדול מציוציו בחודשים שחלפו על ה"עוולות" שגורמים לו הדמוקרטים. הנשיא עצמו אומר כי הוא החליט לכתוב את המכתב "למען ההיסטוריה וכדי להעלות את מחשבותיי על מסמך קבוע ובלתי מחיק, למען הרקורד".

את שיחתו המפורסמת עם נשיא אוקראינה, וולידימיר זלנסקי - שבה הוא ניסה ללחוץ עליו שיצהיר על פתיחת חקירה פומבית נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר בתמורה לקבלת סיוע צבאי אמריקאי בסך 400 מיליון דולר - תיאר טראמפ שוב כ"מושלמת". כעבור זמן, בשיחה עם עיתונאים, הכריז הנשיא שהוא אינו מקבל עליו שום אחריות למה שמה שמיוחס לו בכתב האישום. "שום כלום, אפס", הוא אמר. כפי שהיה אפשר אולי לתאר, מכתב טראמפ אינו נוגע כלל בראיות הרבות שנמברו נגדו במהלך השנה.

פלוסי הגיבה בקצרה על מכתב טראמפ: "מגוחך, מחליא מאוד".

אחרי אישור כתב האישום נגדו, טראמפ יהיה הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שמורשתו תוכתם באימפיצ'מנט. קדמו לו אנדרו ג'ונסון, הנשיא ה-17, וביל קלינטון, הנשיא ה-42. בית הנבחרים החל הליכי אימפיצ'מנט נגד ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37, אך הוא התפטר לפני סיום ההליכים.

ואלה שני סעיפי האישום נגד טראמפ שמליאת בית הנבחרים צפויה לאשר כתום הדיון במליאה שיחל היום (ד'):

סעיף האישום הראשון טוען כי הנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה, שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר ע"י הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען כי הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

מי יהיו אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים

 

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

אאורה מוכרת בגבעתיים חלומות לפינוי בינוי. העירייה לא מכירה את הפרטים

בדיווח לבורסה כללה החברה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית בעיר ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

צ'אט AI מסתורי מטריף את הרשת, והעקבות מובילות לסם אלטמן

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

יש תאריך: "זה המועד שבו תושלם בניית הרציף בעזה"

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות