גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזמן לעשות סדר בתיק: כמה חברות עם פוטנציאל גידול מרשים

אחרי עשור מפנק עבור המשקיעים, הם ניצבים בפני עשור שעשוי להיות מאתגר יותר ● ועדיין, לפי מבט על המגמות העתידיות בעולם, אפשר לשים את האצבע על כמה חברות עם פוטנציאל גידול מרשים

הפרמיירה לסדרה "Heartstrings" מבית נטפליקס / צילום: Calvin Mattheis/News Sentinel, רויטרס
הפרמיירה לסדרה "Heartstrings" מבית נטפליקס / צילום: Calvin Mattheis/News Sentinel, רויטרס

העשור האחרון היה אחד הטובים שזכורים למשקיעים בשוקי ההון העולמיים, כאשר מדד ה-S&P 500 רשם עליות של 200% בקירוב. הבולטות במגמה זו היו נטפליקס , ששינתה את הרגלי הצפייה שלנו וצריכת תוכן הווידאו, ורשמה עליית ערך מטאורית של 3,726% (עליית הערך הכי גבוהה במדד בעשור האחרון), וכך גם חברת השבבים ברודקום , שהשיגה תשואה פנומנלית של כ-2,000% בעשר השנים האחרונות, כשנהנתה משינוי בהרגלי השימוש שלנו בסמארטפונים ובטכנולוגיית הענן.

שתי אלה אינן היחידות. גם אפל , גוגל, פייסבוק , אמזון  ואחרות הפכו למניות מועדפות בתיקי ההשקעות של רבים אחרי שהצליחו לייצר תשואות של כ-1,000% בממוצע - יותר מפי 5 ממדד ה-S&P 500.

אין ספק שהגראפים של הטרנדים שתוארו לעיל הם תענוג לעיניים, אבל קשה להאמין שבזמן הקרוב נחזה בעשור נוסף עם תשואות שנתיות של כ-15-20% בשווקים. ועם זאת, בפתחו של עשור חדש, זהו זמן מצוין לעצור לרגע ולהקשיב לכל אותם מומחי השקעות מובילים בעולם, שבמשך שנים מנסים ללמד אותנו שסבלנות מנצחת את כל שאר התכונות של משקיע מוצלח.

ולכן, אם קורצתם מהחומר הנכון, ייתכן שכדאי לכם לבחור כבר היום את המניות/ההשקעות המבטיחות לעשור הקרוב, להתרווח בכורסא ופשוט להמתין בסבלנות.

הנה כמה אפשרויות שכדאי לכם לשקול לפני שאתם בונים את התיק שלכם לטווח הארוך:

אפל: קלאסיקה, חדשנות וגיוון

אפל היא אולי לא המועמדת לתשואה הגבוהה ביותר בעשור הקרוב, אבל בהחלט מועמדת לספק ביצועים טובים יותר מהמדד. החברה אמנם מתהדרת בשווי שוק הגדול ביותר בשוק האמריקאי כיום והשנייה בעולם אחרי ההנפקה של ארמקו הסעודית, אבל היא ללא ספק אחת המועמדות המובילות ברשימה שלי לעשור הקרוב. אם לא יהיו הפתעות גדולות, אפל ככל הנראה תמשיך להוביל את שוק הסמארטפון, כי חדשנות ומוצרים באיכות גבוהה הם החומרים שמהם מורכב ה-DNA שלה. יתרה מכך, בעשור הקרוב אפל צפויה להפוך לחברה מגוונת עוד יותר, כאשר את מנועי הצמיחה שלה ניתן לסמן כבר היום.

ראשית, שוק המוצרים הלבישים ובעיקר ה"שעון החכם", ישנה ככל הנראה את הדרך שבה אנחנו צורכים "בריאות" ואיכות חיים טובה יותר. החברה מציגה צמיחה של 30-35% בתחום והחדירה לשוק רק החלה, כאשר 75% מרוכשי השעון החכם של אפל קנו שעון כזה בפעם הראשונה. על המהפכה בתחום כתבנו לפני מספר חודשים ולכן לא ארחיב, אבל כן אומר כי המעקב אחר מדדים ביולוגיים כאלה ואחרים כמו גם אחר הפעילות הגופנית, בצורה רציפה לכל אורך שעות היממה, צפוי לשנות לחלוטין את עולם הרפואה, התנהלות מערכות הבריאות וכן את ההרגלים שלנו, עולם הביטוח הרפואי ועוד.

הגורם השני שישפיע על צמיחתה של אפל הוא כמובן עולם השירותים הפיננסיים - אפל כבר השיקה את אפליקציית התשלומים שלה, אבל זו רק ההתחלה. הצרכן הגלובלי שינה את הרגלי הצריכה שלו, כך שחלק ניכר מהקניות מתבצע דרך הסמארטפון, מה שמקנה יתרון ענק לשירות התשלומים של אפל. בנוסף, הצרכנים מתרגלים לצרוך שירותים פיננסים נוספים דרך הסמארטפון. עם יכולות של "חווית משמש לקוח", "ביג דאטה" ובינה מלאכותית, כמו שיש בידי אפל, והרים של כסף להשקעות נוספות, זה רק עניין של זמן עד שהחברה תוכל לספק לנו גם שירותי הלוואות, השקעות, העברות ושירותים נוספים במתכונת חכמה ומגוונת בהרבה מזו שהתרגלנו אליהו בעשורים האחרונים, כאשר יתפקדו כלא יותר מעוד חוליה בשרשרת.

אלפאבית (גוגל): תיתן פייט לאפל

החברה תמשיך להוביל את תחום החיפוש באינטרנט, ושירותי הענן שלה ימשיכו לשגשג, אבל גם כאן חלק ניכר מהצמיחה יגיע מתחום השירותים הפיננסיים ותחום המוצרים הלבישים. אזרחי העולם כבר התרגלו שבגוגל יודעים עלינו הכל ולכן לא סביר שהחברה תפספס את ההזדמנות להשתלב ולקחת חלק פעיל במהפכות הבאות, בתחום מדדי הבריאות ואיכות החיים, שיובילו "השעונים החכמים" ומוצרים לבישים אחרים. לא בכדי, לאחרונה רכשה גוגל את חברת Fitbit בכ-2 מיליארד דולר.

בנוסף, מערכת ההפעלה של החברה מצויה בכמחצית מהסמארטפונים בעולם, מה שנותן לה פוזיציה מצוינת להשתלט גם כן ולתת פייט יפה לאפל בעולמות השירותים הפיננסיים, עם אפליקציית "גוגל פיי" שעשויה להפוך לאחת הספקיות הגדולות בעולם בתחום.

NVIDIA: תתאושש ותיכנס לתעשיות חדשות

תעשיית הרכב החשמלי והאטונומי, רובוטים לשימוש ביתי ורחפנים לשימושים חלקאיים וצבאיים - אלה רק חלק קטן מהפיתוחים שדורשים כבר היום יכולות עיבוד מהיר, יעיל וקל יותר. תחום ה-IOT לא יוכל להסתמך על מחשוב ענן בלבד וידרוש מוצרים אמינים, יעילות אנרגטית וגודל מזערי. טכנולוגיית 5G תאפשר קצב נתונים מהיר פי 5 על רשתות סלולריות ותתמוך במהפכות הערים החכמות והמוצרים החכמים.

בנוסף בתעשייה מדברים כבר היום על יישומיים של מחשבים קוונטים והדור הבא של שבבי "סיליקון קרביד", שבבי Gan ושבבים מכניים. אז המהפכה אמנם נמצאת בתחילתה, אבל כדי לא לפספס אותה, אני בוחר להכניס לתיק את חברת NVIDIA, ענקית הבינה המלאכותית והמעבדים הגראפיים. החברה אמנם חוותה משבר לא קטן אחרי התרסקות שוק המטבעות הדיגיטליים, אבל הוכיחה כי היא יודעת להיכנס לתעשיות חדשות, לבצע רכישות ולחפש משתמשים חדשים לטכנולוגיות המתקדמות שלה. זה בדיוק ה-DNA שצריך כדי למצוא את Product Market Fit הבא.

נטפליקס ודיסני, ותתרגלו לשם - ROKU

נחזור לנושא איתו פתחנו - השינוי בהרגלי הצפייה שהביא איתו גם עלייה משמעותית במניית נטפליקס, שיחד עם דיסני ככל הנראה תוביל את חבילות הסטרימינג שלנו בעשור הקרוב, כאשר מאחוריהן ישתרכו להן אפל, הולו, אמזון פריים ועוד. בנוסף, שידורים עצמאיים ביו-טיוב ואפליקציות נוספות יתפסו נתח חשוב מהרגלי הצריכה שלנו.

וזה גם הזמן להכיר מועמדת מבטיחה חדשה: אחרי ששידורי הכבלים ילכו ככל הנראה לעולמם, עדיין יהיה צורך בפלטפורמה שתסדר ותארגן את צריכת התוכן שלנו (גם בתשלום וגם החינמי), תחת מטרייה אחת. המועמדת המובילה לעשות זאת כיום הינה חברת רוקו (סימול: ROKU).

החברה נחשבת לספקית המובילה של קופסאות סטרימינג אבל הפנימה לפני מספר שנים שהסיכוי היחיד שלה לשרוד בשוק הוא לעשות את הקפיצה מפיתוח חומרה לתוכנה. החברה מפתחת תוכנות סטריימינג לטלוויזיות ברישיון ומוכרת אותן לאותן יצרניות של מכשירי טלוויזיה. איכשהו, החברה הקטנה הצליחה להשאיר אבק לענקיות כמו אנדרואיד של גוגל או אמזון והיא נחשבת למערכת ההפעלה לטלוויזיות הנמכרת ביותר בעולם. בשורה התחתונה - אם לגוגל יש את אנדרואיד ולאפל יש את IOS, לרוקו יש את מערכת ההפעלה שמותקנת על הטלוויזיה שלנו וכתוצאה מכך גם הרבה מאוד נתונים על הרגלי הצפייה שלנו. גישה למידע זה עשויה להצמיח באופן מטאורי את הכנסותיה של החברה, ככל שהמשתמשים ינטשו את שירותי הכבלים לטובת המעבר לסטרימינג.

FOOD TECH: ללא הדברה ומגע יד אדם

המהפכה האחרונה שחייבת לקבלת התייחסות, היא זו שעוברת על תעשיית טכנולוגיות המזון (Food Tech). אוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, מזג האוויר משתנה במהירות והמחסור במזון והצורך המיידי במזון פחות מזהם, ממגנטים מיליארדים של השקעות לתחום.

גידולים חקלאיים במבנים סגורים עם שליטה באקלים, ללא מגע יד אדם, ללא צורך בחומרי הדברה וללא הוצאות שינוע גבוהות ומזהמות, הופכים לטרנד ענק. תחליפי בשר צמחוניים או תחליפי מעבדה קורמים עור וגידים ומבטיחים לספק בשר איכותי יותר, זול יותר והכי חשוב - הרבה פחות מזהם במהלך תהליך הגידול שלו. בשלב זה עוד מעט מוקדם מדי לסמן את החברות שיובילו את התחום בעשור הקרוב, אבל בהחלט שווה לשקול השקעה בקרנות ייעודיות בתחום שמושקות בעיקר בשנה האחרונה. 

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו