גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: שאלת מדינת הלאום או מדינת כל תושביה, גרסת הודו

שינוי בחוק האזרחות, השולל מעמד של פליט ממוסלמים, מעורר התנגדות גוברת ואלימה ● מדוע החליטה ממשלת הימין הדתי בדלהי להאיץ פעילות המעוררת רושם אנטי-מוסלמי ועולה לה בביקורת גם מצד ידידים? הייתכן שהיא רוצה לשנות את אופייה של הודו? ● פרשנות

מפגינים בעיר אחמדאבאד במדינת גוג'אראט בהודו. מוחים נגד השינוי בחוק שפוגע במוסלמים / צילום: רויטרס, AMIT DAVE
מפגינים בעיר אחמדאבאד במדינת גוג'אראט בהודו. מוחים נגד השינוי בחוק שפוגע במוסלמים / צילום: רויטרס, AMIT DAVE

להגיד על הודו שהיא מסובכת להפליא, זה ייתור-לשון. מובן שהיא מסובכת להפליא. איך ייתכן אחרת בארץ של 1.3 מיליארד איש שמדברים ב־150 לשונות גדולות, קטנות וקטנטנות מדוברות על אדמתה ושבע דתות מרכזיות מקשרות את תושביה עם ההשגחה העליונה.

אף על פי כן, עוצר נשימה הוא האופן שבו קליפות הבצל מתקלפות מכל שאלה רצינית הנוגעת להודו. כמעט כל עניין הנידון בה מצריך התחלה כה מוקדמת, עד שאנציקלופדיה, לא עיתון יומי, היא הכלי הראוי ביותר.

בימים האחרונים מתפשטות מהומות אלימות על פני כל הודו. הן נוגעות לחוק חדש על מירשם תושבים. הן התחילו בצפון מזרח הודו, איזור נידח והגיעו בינתיים עד הבירה המדינית דלהי ועד הבירה הפיננסית מומבאיי. הן התחילו על רקע מקומי לחלוטין, והן צוברות תנופה על רקע שאין מנוס מלתאר כ"קיומי" - קיומי במובן הזה שהבירור מחייב אותנו להציג שאלות על זהות, מהות ותכלית. כמו למשל, מה היא הודו? מדוע קמה? לאן היא הולכת?

הבית ההינדואי

שלושה רבעים מתושביה מסווגים כהינדו, שזה גם סיווג לאומי וגם סיווג דתי. האם זה הופך אותה למדינת־לאום? האם היא קמה כדי להעניק הגדרה עצמית להינדו, שתור הזהב המדיני הקודם שלהם הסתיים במאה החמישית? והאם הממשלה הנוכחית בהודו גמרה אומר להפוך את בני המיעוטים לאורחים דה־פקטו ב"הינדו ראשטרה", הבית ההינדואי?

"בני המיעוטים", עוד צירוף המצדיק אסוציאציות, מאפיין בראש ובראשונה את המוסלמים. הודו המודרנית היא אמנם תוצאה של חלוקה טריטוריאלית, אשר נועדה להפריד מוסלמים מהינדו, אבל יש בה כיום אולי 200 מיליון מוסלמים, פי שניים ויותר ממספרם בטורקיה, באיראן או במצרים (זו הערכה המיוסדת על הנחה סטטיסטית, ש־14% מן התושבים הם מוסלמים. המיפקד חדל לפקוד דתות. אין כמעט ספק שההנחה הזו התיישנה, מפני שהריבוי הטבעי אצל מוסלמים גדול מזה של ההינדו).

התשובה על השאלה הקיומית הראשונה היא שמייסדי הודו המודרנית לא חשבו אותה למדינת־לאום, ולא הגדירו אותה על פי דתם של רוב תושביה. חוקת הודו, בניגוד לחוקת פקיסטן, ולימים חוקת בנגלאדש, הגדירה אותה כארץ "חילונית". בלשון פוסט־מודרנית היא נועדה להיות "מדינת כל אזרחיה".

ההגדרות האלה עוררו מלכתחילה התנגדות עזה, לפעמים אלימה, מצד הימין הדתי. אבל הוא היה שולי. בכיפה משלה, ביד רמה, מפלגת הקונגרס. זו המפלגה שהנהיגה את מאבק העצמאות, מפלגתם של המהטמה גאנדהי ושל ראש הממשלה הראשון ג'ווהרלל נהרו. לימים בתו של נהרו, אחד מנכדיו ואלמנתו של הנכד ינהיגו את הודו. הם שמרו אמונים לחילוניות.

"אנטי-מוסלמי קיצוני"

האופוזיציה הימנית השולית הגיחה מן השוליים, והתחילה לתבוע השפעה וכוח בשנות ה־90 של המאה ה־20. ב־2014, האגף הימני־לאומני שלה עלה לשלטון, בהנהגת נרנדרה מודי. עד ניצחונו הוא היה מוקצה מחמת מיאוס בשורה של ארצות, כולל ארה"ב ורוב מערב אירופה. הסיבה: המוניטין שיצא לו כאנטי־מוסלמי קיצוני.

הוא הוחזק אחראי, לפחות פוליטית ומוסרית, לטבח של מאות מוסלמים במדינת גוג'אראט, שהוא היה ראש הממשלה (צ'יף מיניסטר) שלה. מודי הביא אתו לדלהי אוסף של רדיקלים גוג'אראטיים עם מוניטין דומים לשלו, בייחוד האסטרטג הפוליטי הראשי שלו, אמיט שאה.

נרנדרה מודי / צילום: רויטרס, ALTAF HUSSAIN

בחירת מודי עוררה חששות כבדים בין מוסלמים, נוצרים (5%) והינדו חילוניים. לפנים רווחה ההנחה שקואליציה של היסודות האלה תספיק להשאיר את מפלגת הקונגרס בשלטון. ההנחה התבדתה ב־2014 והופרכה לחלוטין ב־2019, כאשר מפלגת העם ההודית (BJP) של מודי חזרה ומחצה את הקונגרס.

זה קרה במאי השנה. אמיט שאה הנ"ל, אדריכל הניצחון, הועלה למעלת שר הפנים רב הכוח.

מודי ושאה התחילו את הפרק החדש והמסעיר של שלטונם: כל מה שהובטח לפני 2014, אבל לא קוים בין 2014 ל־2019, נכנס בן לילה להילוך גבוה. שאיפה בת 70 שנה של הימין הדתי התממשה בתחילת אוגוסט, כאשר הממשלה המרכזית ביטלה את המדינה היחידה בפדרציה ההודית (אחת מ־29) שהיה בה רוב מוסלמי: קשמיר, בקצה הצפוני של הודו. הוטל בה משטר צבאי, כל הפוליטיקאים המוסלמיים הבכירים נעצרו, היא נותקה מן האינטרנט ומשירות טלפון סלולרי, והוכנסה להקפאה עמוקה.

בחודש שעבר, בית המשפט העליון של הודו סמך את ידו על הריסת מסגד מוסלמי בן 400 שנה בעיר קדושה בצפון הודו והחלפתו במקדש לאל ההינדואי ראם. ההריסה התרחשה עוד ב־1992, וקירבה בשעתה את הודו למלחמת דתות. הפוגרום בגוג'אראט, המוזכר למעלה, היה תוצאה ישירה אם גם לא מיידית שלה. מודי ואנשיו התברכו בניצחונם ההיסטורי, והמוסלמים חרקו שיניים בעקבות פסק הדין.

שש דתות, בלי השביעית

בשבוע שעבר, הפרלמנט ההודי אימץ ברוב גדול תיקון לחוק האזרחות מ־1955. התיקון הזה מעניק אופציית התאזרחות לפליטים מפקיסטן, בנגלדש ואפגניסטן, ובלבד שהם שייכים לאחת משש הדתות הבאות: הינדואיזם, סיקיזם, בודהיזם, ג'ייניזם, זורואסטריאניזם ונצרות. לשון אחר, כל דת חוץ מאשר אסלאם, שהיא השניה בגודלה בדרום אסיה.

הגיון אי־ההכללה פשוט אם גם שנוי במחלוקת: מוסלמים אינם יכולים לטעון למעמד של נרדפים בארצות עם רוב מוסלמי. בצפון מזרח הודו החוק עורר התנגדות בגלל עצם הנכונות להעניק אזרחות לפליטים כלשהם, על חשבון המאזן הדמוגרפי המקומי. אבל עיקר ההתנגדות בשאר הודו קשורה באי הכללת המוסלמים. קודם כול, כמוה כהתכחשות לאופי החילוני של הודו, האוסר על העדפת דת. שנית, החוק הזה מעורר חשש כי תועמד בסכנה אזרחותם של מוסלמים באשר הם, והם יידרשו להוכיח את חוקיותם גם אם נולדו על אדמת הודו, וגם אם בילו בה כל חייהם.

זה חוק מסובך מלכתחילה. אני הייתי עד ראיה לפני ארבע שנים לציד של מהגרים בנגלדשיים בדלהי, כולל אחזקת משפחות שלמות במשך חודשים בבתי מעצר עד גירושן, זקנים וטף, לארץ שהיתה זרה להם לחלוטין. "אתם בנגלדשים", הוא דיבור שכיח בלקסיקון ההודי, ומוסלמים חוששים שתורם יגיע.

קיימת גם קיצוניות מוסלמית

אבל שטות תהיה להקל ראש בחששותיהם של ההינדו. להודו יש בעיה דמוגרפית ויש בעיה גיאוגרפית. קיצוניות מוסלמית, המודרכת וממומנת מעבר לגבול, היא עובדה ממשית. הנטייה להקל ראש בחששות של מעמד עובד, משכיל פחות ולאומני-דתי יותר, גבתה מחירים כבדים משמאל ומליברלים בארה"ב, בבריטניה, בגרמניה, באיטליה, בספרד על רקע הגירה; ובישראל על רקע אחר.

אף על פי כן, שאלה חשובה היא מדוע נרנדרה מודי והאסטרטג הפוליטי שלו, אמיט שאה, החליטו להאיץ את קצב הפעילות הפוליטית והמשפטית, הטבועה בחותם אנטי-מוסלמי, מכוון או לא־מכוון. קשה לראות איזו מטרה ההאצה הזו משרתת מחוץ לקיטוב ולפילוג מבית ולביקורת גוברת על הודו אפילו מצד ארצות ידידותיות. הודים לא מעטים חוששים שמודי ושאה, על אף הכחשותיהם, חותרים להפוך את הודו למדינת ההינדו. להתפתחות כזאת כי תבוא ייוודעו תוצאות מפליגות, שקשה אפילו לשער. אמנם קיומה של הודו לא יועמד בסכנה, אבל שלומה יועמד גם יועמד.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

האם נרנדרה מודי יהיה בין אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם