גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כדאי לשים עין על חברות אימפקט - חברות שעצם פעילותן העסקית תורמת לחברה

בחברות אימפקט יחסי הסיכון סיכוי הם קיצוניים - ניתן להגדיר את הסיכון כגדול, אבל פוטנציאל הרווח פורץ את המסגרות המקובלות ● לישראל יש נוכחות ניכרת בקרב חברות האימפקט, ופה נביא כמה מהבולטות שבהן, וגם מכשירי השקעה בינ"ל מתחום זה

הנפקת נובולוג/  צילום: גיא אסיאג
הנפקת נובולוג/ צילום: גיא אסיאג

מזה שנתיים חלה חובה על המשקיעים המוסדיים במדינת ישראל "לאמץ או לגלות". התקנה הרלוונטית קובעת שגופים תחת הרגולציה של רשות שוק ההון, נדרשים לאמץ תהליכי בדיקה ובקרה של ESG, קרי השפעת השקעותיהם על הסביבה = Environment, החברה = Society, וממשל תאגידי = Governance, או לגלות שאינם נוקטים בצעדים מיוחדים כלשהם לבחון השפעה שכזו.

בדיקת ציון ה-ESG מחייבת שימוש במערכות דירוג ייעודיות ושיתוף פעולה גבוה של החברות המדורגות. הדירוג מספק למשקיעים מידע רב על איכות הניהול של החברות, יציבותן והסיכונים הגלומים בהן ובכך תורם להפחתת סיכוני ההשקעה. עבור השוק הישראלי, מדד מעלה, שכולל מניות של חברות ציבוריות המדורגות בדירוג ארגון "מעלה" לאחריות חברתית, עושה עבודה טובה במיפוי הבסיסי של חברות בקטגוריה.

חשוב בהקשר זה להדגיש שדירוג גבוה אינו אינדיקציה לכך שלחברה היו או יהיו אפס תקלות ואין ולא יהיו אירועים שליליים. דירוג גבוה הוא אינדיקציה טובה לכך שצפויים בחברה פחות תקלות מאשר בחברות אחרות ושיש לחברה את המנגנונים הנחוצים לטפל בתקלות ולהמשיך להשתפר. התשואה ההיסטורית של המדד, בחתכי זמן שונים, היא עדות טובה לכך שהוא ממלא את ייעודו ונותן אינדיקציה טובה לאיכות הניהול בחברות בשוק המקומי בדומה למודלים הגלובליים המובילים.

האוקיאנוס הכחול של ה-SDG

שילוב השקעה בחברות אימפקט, לצד בחינת ה-ESG, מאפשר להגדיל את פוטנציאל התשואה הגלום בתיקי ההשקעות. חברות אימפקט הן חברות שעצם פעילותן העסקית תורמת לחברה (במובן society) ולסביבה. על מנת שיהיה קל יותר לבחון את האימפקט, מיפה האו"ם 17 צרכים שהוא מזהה ברחבי העולם והגדיר אותם כ-SDG (ר"ת של Sustainable Development Goals).

אפשר לחשוב על ה-SDG כ-17 תחומים שחברות הפעילות בהם רואות לנגד עיניהן ביקוש אינסופי אם הן מצליחות לעבור את חסם הכניסה הטכנולוגי או את מגבלות התמחור. יחסי הסיכון סיכוי הם קיצוניים - ניתן להגדיר את הסיכון כגדול, אבל פוטנציאל הרווח פורץ את המסגרות המקובלות. מובילאיי, סודהסטרים, ומזור מהוות עדות לפוטנציאל הרב הגלום בתחום בישראל. אמנם מרבית חברות האימפקט אינן סחירות, אבל גם בשוק הסחיר ניתן להצביע על מגוון טכנולוגיות חדשות ומהפכניות בשלבים שונים של פיתוח או פריסה.

אציע כאן מגוון רעיונות להשקעות אימפקט, חלקם גלובליים, באמצעות קרנות מחקות מדד, ומרביתם בחברות אימפקט שמקורן או בסיסן בישראל. אנו מעריכים שכל הדוגמאות להלן עונות על שני הפרמטרים הבאים:

- יש להן אימפקט משמעותי לפחות ב-SDG אחד.

- פוטנציאל התשואה מחפה באופן משמעותי על הסיכון הגלום בהשקעה.

חברות האימפקט הבולטות בארץ

מים נקיים וסניטציה

יש מספר חברות ישראליות הנסחרות בתחום בארץ ובעולם. בחרנו להפנות את הזרקור לשתיים:

ארד - זו חברה שפעלה ופועלת לפי הספר - היא פיתחה טכנולוגיה בסיסית ומוצרים באיכות גבוהה שאפשרו לה לקחת נתח שוק משמעותי בשוק הישראלי, היא הרחיבה את פעילותה באמצעות רכישת נותני שירות מקומיים לארה"ב ואירופה ומתרחבת כיום גם למדינות נוספות בתהליך דומה של שותף מקומי משמעותי. שוק חשוב שהחברה נמצאת בו בתהליך הוא הברזילאי. אמנם כיום החברה נמצאת שם רק בשלבי פיילוט, אבל לאור המצב העגום של התשתיות באזור, הפיילוט מהווה דריסת רגל לשוק עם ביקושים גבוהים. יש לה פוטנציאל שיפור טכנולוגי משמעותי לה וללקוחותיה. המוצר הבסיסי של החברה משפר את ניהול משק המים ומפחית באופן משמעותי את אובדן המים ברשתות עירוניות וכפריות, תרומה חשובה לחיסכון במשאב שנהיה יקר ערך.

Fluence - החברה מתכננת, מקימה ומנהלת מערכות טיפול במים ובמי שופכין. החשיבות במוצרי החברה הינה ביכולתם לספק פתרונות מקומיים זולים ומהירים שאינם דורשים תשתיות נרחבות ויקרות, אבל יכולים גם לשמש לתגבור והרחבת הפעילות של מתקנים גדולים ומבוססים.

היקף החוזים של חברת Fluence

עד היום השלימה החברה 88 פרויקטים של טיהור מי שפכים ו-20 פרויקטים לטיפול במים ברחבי העולם. ההכנסות ב-2018 הסתכמו לכ-100 מיליון דולר, אבל היקף החוזים החתומים גדל לכ-280 מיליון דולר באמצע 2019. החברה מעריכה כי תגיע לרווחיות תפעולית ברבעון האחרון של 2019. היא נסחרת בבורסה של אוסטרליה (סימול: FLC).

אפשר גם לבחון השקעה בסקטור באמצעות קרנות מחקות מדד. מבין הללו בפתח 2020 אנו מעדיפים את:

Invesco Water Resources ETF - PHO - הקרן עוקבת אחר מדד ששואף לעקוב אחר הביצועים של חברות אמריקאיות המייצרות מוצרים המיועדים לחסוך ולשפר את איכות המים בבתים, בעסקים ובתעשייה.

קידום צמיחה בת קיימא ומכלילה, תעסוקה ויצרנית ועבודה מכובדת לכול + הפחתת האי-שוויון

Wix - להערכתנו היא החברה הישראלית המובילה בתחומים אלו. ככל שהחברה צומחת ומתפתחת, כך היא מסייעת ליותר אנשים לפתח עסקים זעירים, קטנים ואפילו בינוניים. הטכנולוגיה הבסיסית נותנת לעסק כלים לבנות ולנהל לקוחות, מלאי, שיווק ופרסום בעלות שאין עסק שלא יכול לעמוד בה. בעולם שבו אחד היתרונות המובהקים לגודל הוא היכולת לשאת בעלות של מערכות ERP, CRM, שיווק ופרסום מורכבות ויקרות, הערך המוסף של Wix לשרידות וליכולת ההתפתחות של עסקים זעירים ברור ומובהק. קצב הצמיחה וההתרחבות של החברה מעידים יותר מכל על הצורך בסל המוצרים שהיא מספקת וככל שהיא גדלה, פוטנציאל הצמיחה של מיליוני עסקים קטנים ברחבי העולם גדל איתה וממשיך לדחוף קדימה את רווחיותה.

Wix/  צילום: שלומי יוסף

הבטחת צריכה ותבניות ייצור בנות קיימא + בניית תשתיות עמידות, קידום תעשייה מכלילה ובת-קיימא וטיפוח חדשנות 

סטרטסיס - הייתה החברה המובילה בעולם בתחום מדפסות התלת-מימד. ב-2014 החברה כמו גם התעשייה היו בשיא ה"הייפ", אך מסוף 2015, אחרי תקופה קצרה של נפילה חופשית, המניה כמו התעשייה מדשדשת. הטכנולוגיה עדיין לא הפכה להיות תחרותית לקווי ייצור, עדיין לא אפשרה להעביר עבודה משווקים מתפתחים למפותחים, עדיין לא נכנסה כסטנדרט לכל בית. יחד עם זאת, חלה התפתחות מרשימה והתפתחו יישומים רבים בהם אין כיום תחליף למדפסות תלת מימד: ממודלים אורתודנטיים להפיכת עיצוב לדוגמה פיזית, חלקים קריטיים בסדרות קטנות והתאמת המוצר ללקוח ספציפי. אמנם לאט משצפו המשקיעים ב-2013, אבל המגמה ברורה והטכנולוגיה הולכת ומשתכללת: בהיבט של מגוון החומרים, בהיבט של קלות העיצוב והעברת העיצוב לדפוס, בהיבט של מחיר המדפסות. אנחנו לא יודעים לחזות מתי נראה פריצות דרך טכנולוגיות משמעותיות, אבל סבורים שיש פעילות ליבה מבוססת ויש לא מעט חלומות שעשויים להתממש ולייצר קפיצת מדרגה לתעשייה ולטוב שגלום בה.

PRNT - התעודה מורכבת מחשיפה למניות של חברות בתחום מדפסות התלת-מימד. משקיעה בחברות מכל שרשרת הייצור (5 תתי-סקטורים בתחום): מדפסות, תוכנה, מרכזי שירות, סקירות ומדידות וחומרים. עוקבת אחת מדד Total 3D Printing Index.

הבטחת גישה לאנרגיה ברת השגה, אמינה, ברת קיימא ומודרנית + נקיטת צעדים דחופים למאבק בשינוי האקלים וההשפעות שלו

ברנמילר - החברה מפתחת טכנולוגיית אחסון אנרגיה ייחודית. המערכת של החברה קולטת מצד אחד אנרגיה ממגוון רחב של מקורות אפשריים (תחנות כוח, רוח, שמש, רשת החשמל, ביופיול ועוד), המתורגמת לחום הנאגר במתקן של החברה ומשוחררת כשיש ביקוש בצורה של קיטור מים חמים או קרים, בהתאם לצורכי הלקוח. המערכת נמצאת בשלבי בדיקת היתכנות במספר התקנות ברחבי העולם. החברה ניצבת בפני אתגרים פיננסים לא פשוטים בטווח הקצר ועשויה להתמודד עם תחרות לא פשוטה בטווח הארוך. יחד עם זאת, במידה והתקנות שנעשו יציגו הצלחה כלכלית, פוטנציאל המכירות של החברה עצום.

הפיכת הערים וההתיישבותיות האנושיות למכלילות, בטוחות, גמישות ובנות קיימא 

פורסייט - החברה עוסקת במחקר ופיתוח של מוצרים למניעת תאונות דרכים. בעקבות האקזיט של מובילאיי המניה עלתה בחדות במהלך 2017 ומאז היא גולשת במורד המדרון. החברה מציגה יתרון טכנולוגי משמעותי ביכולת ראייה תלת-מימדית במנעד תנאי תאורה ושטח שכנראה גובר על כל טכנולוגיה אחרת. לחברה יש כיום שני פיילוטים עם חברות רכב אירופאיות, אחד עם יצרנית רכב סינית ושיתוף פעולה עם אלביט מערכות הישראלית. החברה מפתחת פתרון להתראה לניידים למגוון מצבים ודרך חברת בת היא מפתחת פתרון לשיפור הבטיחות עבור נהגי רכבות. החברה נמצאת בשלב קריטי במעבר מפיתוח והוכחת יישומיות מלאה לשלב המכירות והצמיחה. כפי שהזהרנו - יחסי הסיכון סיכוי מורכבים.

מיגור הרעב, השגת ביטחון תזונתי ותזונה משופרת, קידום חקלאות בת קיימא 

Evogene - שנים רבות הייתה החברה תחת ביקורת של גופים המתנגדים להנדסה גנטית בצמחים, על אף שהפיתוחים של החברה כוונו להפחתת הצורך בשימוש בחומרי הדברה שהנזק שלהם לסביבה משמעותי פי כמה. לאורך השנים צברה החברה מידע וידע רב בכמה צירים: תכונות גנטיות בצמחים, חיידקים ופטריות החיים בסביבתן, מחשוב וניהול מאגרי מידע ביולוגיים, תהליכי פיתוח ורגולציה. על הבסיס הזה החברה מתכננת לפתח מגוון מוצרים ישירות ובמתן שירותים לחברות אחרות בתעשייה. המידע והטכנולוגיה שהיא צברה צפויים לקצר משמעותית את זמני הפיתוח ואת הסיכונים העסקיים הגלומים בהם ולתרום רבות לקידום חקלאות משופרת ובת קיימא.

הבטחת חיים בריאים וקידום נוחות-חיים (well-being) עבור כל הגילאים 

נובולוג - לחברה פעילות היסטורית בתחום של הפצה ולוגיסטיקה לתרופות בישראל. אנו משלבים אותה בסקירה זו עקב התחומים החדשים שאליהם היא נכנסת. נובולוג הינה כיום הבעלים של Mediquip ובמסגרת זו יש לה שני מוצרים משמעותיים: מערכות הנשמה ביתית ובעיקר מערכות דיאליזה ביתית. קיימים 7,000 חולי דיאליזה בארץ, מתוכם כ-3,500 רלוונטיים כנראה לטכנולוגיה, שבשנת 2020 נכנסת לפיילוט עם אחד מבתי החולים בארץ. אין ספק שהעברת הטיפול באנשים אלו למסגרת ביתית תשפר את ה-well-being שלהם ושל משפחתם ועשויה לייצר לחברה מקור צמיחה ורווח משמעותי.

CNCR - Cancer Immunotherapy ETF - תעודה שעוקבת אחר Loncar Cancer Immunotherapy Index, המדד שעוקב אחר חברות המפתחות תרופות או שנמצאות בשלב ניסויים קליניים בתחום טיפול בסרטן באמצעות אימונותרפיה. מכיל כ-30 חברות במשקל שווה מארה"ב ואירופה.

מגדר

SOLGGENR UBS Global Gender Equality UCITS ETF - IE - מסתבר שזה מסובך. לא קל לייצר שוויון מגדרי בחברה עסקית בדומה לחברה הכללית. חשוב שנשים מגיעות לדרגות ניהול גבוהות, אבל כפי שמכשירים פיננסים שונים מעידים, הערך הכלכלי הנלווה לכך מוגבל. להבנתנו, בעיקר כי נשים בודדות אלו בדרך כלל מצליחות כי הן אימצו והשתלבו בדפוסי החשיבה והפעילות הנהוגים ובפועל תרמו רק מעט לגיוון. המדד שאימצו ב-UBS נשען על מחקר של Equilap, שבוחן ומדרג חברות על פי 19 קריטריונים שונים הנותנים אינדיקציה לאיכות הגיוון והשוויון המגדרי הנהוגים בחברה. המדד עוקב אחר 100 החברות עם הדירוג הגבוה ביותר, מתוכם לפחות 50 חברות אמריקאיות, והיתר מפוזרות כך שהייצוג המקסימלי למדינה אחרת לא יעלה על 10 חברות.

השורה התחתונה:

בשנים האחרונות מתרחב השימוש ב-ESG ככלי תומך החלטת השקעה וב-SDG כאינדיקטור לענפים ותחומים בהם צפויה פעילות כלכלית נרחבת בשנים הקרובות. הצמיחה המהירה של חברות כמו ארד ו-Fluence לצד רכבת ההרים של מניות חברות כגון פורסייט, ברנמילר ואחרות ממחישה את הסיכון והסיכוי הגלומים בתחומים אלו. מחד פוטנציאל צמיחה חריג ומאידך סיכוני פיתוח לא מבוטלים לצד קשיי המכירה והשיווק הקיימים בכל שוק חדש. בעוד ESG עוזר לנו למפות את המוץ מהתבן ולהפחית סיכונים, SDG בהגדרה חושף את המשקיעים לשווקים בהם הסיכון להפסד ההשקעה כולה קיים וממשי, אבל בכל החברות שתיארנו בסקירה יש סיכוי לאורך זמן לרווח של מאות ואולי אלפי אחוזים במידה והחברה תצליח. המשותף לכל ההשקעות הוא שעצם העיסוק והפיתוח משפרים את העולם שאנו חיים בו וכל שקל מושקע תורם לפיתוח עתיד טוב יותר לכולנו. 

הכותבת היא יו"רית IBI קרנות נאמנות. IBI בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות אימפקט. לחברה ו/או לחברות הקשורות לה עשויות להיות אחזקה ישירה/עקיפה במניות ובחברות המוזכרות בכתבה. האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ או שיווק המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם