גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיליארד משתמשים לא טועים: האם אחת משתי ענקיות האינטרנט הסיני מהווה הזדמנות השקעה?

טנסנט הייתה לחברת הטכנולוגיה הסינית הראשונה ששווה יותר מ-450 מיליארד דולר אמריקאי ● למרות פעילות מגוונת וצומחת, איגרות החוב שלה נסחרות בדיסקאונט ביחס למדד הרחב, לאיגרות חוב בסקטור הטכנולוגיה בארה"ב ואף למתחרתה הסינית עליבאבא

טנסנט / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
טנסנט / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת טנסנט (Tencent) היא אחת משתי ענקיות האינטרנט הסיני, לצד ענקית המסחר המקוון עליבאבא. שתי החברות מחזיקות במעמד מוביל הן בסין והן בעולם בתחומים צומחים, כאשר טנסנט מובילה בתחומי הפרסום באינטרנט ומשחקים אינטראקטיביים, עם מחזור הכנסות שנתי של למעלה מ-300 מיליארד יואן סיני (כ-43 מיליארד דולר).

לאחר שנים שבהן דבק בה הכינוי "פייסבוק הסינית", הפכה טנסנט לחברת הטכנולוגיה הסינית הראשונה ששווה יותר מ-450 מיליארד דולר אמריקאי (כ-3.6 טריליון דולר הונג קונג. מאז גם עליבאבא עברה רף זה), ובכך נכנסה לרשימה היוקרתית שכוללת ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות כמו אפל, מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק. מניית טנסנט רשומה למסחר בבורסות של הונג קונג וניו יורק (סימול: TCEHY בארה"ב, 700 HK בהונג קונג), וכיום היא מעסיקה עשרות אלפי עובדים ומשרתת למעלה ממיליארד משתמשים פעילים.

הכנסות טנסנט בחלוקה לתחומים

חברת האונליין גיימינג הגדולה בעולם

חברת טנסנט, שנוסדה בשנת 1998, צמחה לאורך השנים והפכה לאחת מחברות האינטרנט הגדולות בעולם, בעיקר בזכות הצלחתה חסרת התקדים בתחום המובייל. כיום היא מפעילה פורטפוליו נרחב של פלטפורמות דיגיטליות, כולל הרשת החברתית ואפליקציית המסרים המידיים WeChat, כאשר מעל 45% מזמן השהייה און-ליין בסמארטפון בסין מתבצע תוך כדי שימוש באפליקציות של טנסנט.

טנסנט מחלקת את פעילותה העסקית לשני סגמנטים עיקריים; התחום הראשון כולל את פלטפורמת התקשורת החברתית המובילה בסין WeChat, האפליקציה החינמית הפופולרית ביותר בסין ובעלת למעלה ממיליארד משתמשים פעילים (ועדיין צומחת ביותר מ-10% מדי שנה). היא משמשת לא רק לצ'אטים ומסרונים (בדומה לוואטסאפ), אלא גם למגוון אינטראקציות, כולל תשלומים אלקטרוניים, סחר מקוון ועוד, ומניבה הכנסות בעיקר מפרסום במובייל.

הפעילות העיקרית השנייה של טנסנט כוללת פיתוח משחקים אינטראקטיביים, ומהווה את חברת האונליין גיימינג הגדולה בעולם, עם הכנסות שנתיות של כ-16 מיליארד דולר ונתח שוק של יותר מ-45% בסין (או 12% בעולם). לטנסנט נגיעה למשחקי וידאו פופולריים כמו פורטנייט (באמצעות החזקה בחברת Epic Games שפיתחה את המשחק), PUBG, Honor of Kings, League of Legends ועוד.

פעילות המשחקים של טנסנט, שאחראית על כמחצית מהכנסותיה וחולשת על 4 מתוך 10 המקומות הראשונים בדירוג המשחקים הפופולריים בסין, פועלת בסביבה המאופיינת ברמת תחרותית גבוהה, ומושפעה באופן שלילי עקב רגולציית תחום המשחקים בסין. ואולם, לאחרונה ניתן לראות סימנים לשיפור בזווית הרגולטורית, שאמור להאיץ את קצב הצמיחה העתידי.

מלבד שני התחומים העיקריים, לטנסנט מגוון פעילויות נוספות, המהוות מנועי צמיחה עתידיים, כולל שירותי הענן, שירותי מוזיקה (באמצעות Tencent Music שהונפקה לאחרונה בנאסד"ק), צפייה ישירה באינטרנט, פעילות בתחום הפינטק ועוד.

למרות פעילותה מגוונת וצומחת, איגרות החוב של טנסנט נסחרות בדיסקאונט ביחס למדד הרחב, לאיגרות חוב בסקטור הטכנולוגיה בארה"ב ואף למתחרתה הסינית עליבאבא. זאת, בין היתר, נוכח חששות המשקיעים ממלחמת הסחר בין ארה"ב וסין והיכרות נמוכה בקרב המשקיעים מחוץ לסין, בייחוד האמריקאים.

פרופיל נזילות חזק, ביקורת פנימית חזקה

מחירה הנוכחי של סדרת אג"ח דולרית של טנסנט בעלת מח"מ 6.7 שנים וקופון של 3.595%, משקף תשואה שנתית לפידיון של 3%, מה שמבטא מרווח סיכון של 110 נקודות בסיס מעל אג"ח של ממשלת ארה"ב. משקיעים סולידיים המחפשים תשואה עודפת לדירוג השקעה גבוה וחשיפה לסיפורי צמיחה בשווקים מתעוררים עם איתנות פיננסית גבוהה, יכולים לשקול השקעה באג"ח זו שמהווה לדעתנו החזקת ליבה בתיק.

נציין שמרווח הסיכון על איגרות חוב קונצרניות גלובליות, מהמגזר הלא פיננסי, בדירוג A עומד על 72 נ"ב, נמוך יותר בהשוואה לזה שבאיגרת של טנסנט, זאת למרות שדירוג האשראי של טנסנט גבוה מזה של המדד. כהשוואה נקודתית, איגרת חוב מקבילה של חברת עליבאבא, גם היא בעלת דירוג A+, נסחרת בתשואה של 2.73% המגלמת מרווח סיכון של 87 נ"ב. כלומר, גם כאן האיגרת של טנסנט נראית אטרקטיבית.

יציבותה הפיננסית של טנסנט נתמכת במעמדה המוביל בשווקים העיקריים בהם היא פעילה, מהמצב הפונדמנטלי הצומח של התעשייה בה היא פעילה ומשיעורי מינוף נמוכים במיוחד. מעבר לכך, לטנסנט פרופיל נזילות חזק, עם קופת מזומנים של 28 מיליארד דולר מול חוב של כ-30.6 מיליארד דולר.

חשוב לציין כי לחברה ביקורת פנימית חזקה ודירקטוריון מגוון, אשר מפקחים על הניהול הפיננסי בחברה, עובדה שמסירה חלק מהדאגות של המשקיעים החוששים מהשקעה בחברות סיניות. ועדיין, טנסנט חשופה לשינויים רגולטורים, הן בהיבט של תעשיית האינטרנט בסין, והן בשל מבנה הבעלות של החברה בהונג קונג שנקרא VIE (Variable Interest Entity), אשר חשוף גם הוא לרגולציה.

לבסוף, משקיעים המעוניינים בחשיפה לטנסנט צריכים לקחת בחשבון כי בחברה קיים בעל עניין חיצוני, חברת Naspers הדרום-אפריקאית, שמחזיקה בכ-31% מהון מניות טנסנט ששווים יותר מ-140 מיליארד דולר, ומעודדת מדיניות דיווידנד אשר עלולה להוות סיכון עבור מחזיקי האג"ח. יחד עם זאת, חברה זו הודיעה לאחרונה על כוונתה לממש בהדרגה חלק מהחזקתה במניית טנסנט, מהלך שעשוי להוביל בטווח הארוך לשיפור במידת החשיפה של טנסנט בקרב המשקיעים ולהיטיב באופן משמעותי עם תמחור איגרות החוב שלה.

הכותבים הם המנכ"ל המשותף של בנק ההשקעות אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35