גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סליחה על השאלה, אבל למה יש פרסומות בתוכניות התאגיד ביוטיוב?

החלטת התאגיד לשלב פרסומות בתכניותיו המשודרות ביוטיוב, הציתה קרב חדש בתעשיית הטלוויזיה וגרמה אפילו לקשת ורשת לשתף פעולה מול האויב המשותף ● הטענה: שימוש בכספי ציבור לחיזוק גוף שמאיים על גופי התוכן בישראל ולא משלם מסים - "אצבע בעין" לערוצים המסחריים

אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

הדי הקרב של קשת ורשת עם תאגיד השידור הציבורי סביב פרישתו מוועדת המדרוג טרם שכחו, וכבר נמצאות השתיים בעיצומו של קרב חדש מול "כאן" - הפעם נמצאת במוקד כוונתו לאפשר לגוגל לשלב פרסום על תכניו המשודרים ביוטיוב.

בשבועות האחרונים החל התאגיד בפיילוט עם גוגל, בעלת יוטיוב, במסגרתו משולבות פרסומות מקדימות (פרירול) בשש תכניות שהוא מפיק. פורמט הפרסום נבחר במיוחד על מנת שלא "להציק" לצופה ולכן גם לא משולבות פרסומות במהלך שידור התוכן עצמו. ל"גלובס" נודע כי בתאגיד אף מתכננים להקים קרן אליה יועבר הכסף שייכנס מהפרסום בדיגיטל וממנה יוחזר לשוק לצורך מימון תוכן ויצירה מקורית. בשלב הזה טרם הוחלט כיצד יוקצה הכסף ומי יפקח עליו.  

עד עתה מקובל היה לחשוב שלתאגיד אסור לפרסם על גבי התכנים שלו בדיגיטל. ואכן, בתאגיד נמנעו מלעשות זאת והסבירו את הבחירה לשים את עיקר התוכן שלהם על גבי הפלטפורמות של גוגל בכך שמדובר בצינור הפצה יעיל. על-פי תפיסה זו, יוטיוב הוא גוף שבו יש תנועה ערה של גולשים ועצם התכנים על פלטפורמה כזו משפרת את הסיכוי להגיע אל קהל הגולשים. המהלך איננו מתיישב עם תפישות מדיה מתקדמות שגורסות כי הגולש מחפש תוכן ולא פלטפורמה (לדוגמה, הוא מקיש בחיפוש גוגל את שם הסדרה "פמת"א" ונכנס, ללא קשר על לפלטפורמה עליה מופיעה התוצאה) אבל מאחר שעצם הצבת התכנים בגוגל לא הייתה כניסה ישירה לכיס של בעלות הרישיון הם בחרו להחריש, לפחות תקשורתית.

בתאגיד מעוניינים להרחיב את הפרסום לאפיקים נוספים

בניגוד לערוצים המסחריים המתקיימים מפרסום, התאגיד הוא גוף ציבורי שהוקם שלא למטרות רווח וכוונת המחוקק הייתה לעגן זאת בחוק. לכן, הוגבל מראש רף ההכנסות של התאגיד מפרסום (10% מכלל תקציבו); הוגדר מה הוא בכלל פרסום; ולמי ובאיזה תנאים מותר לפרסם על הפלטפורמות שונות. אלא שבניגוד לטלוויזיה או לרדיו שם אין מקום לפרשנות החוק במתכונתו, כעת נפתח לתאגיד פתח לפרש אותו ביותר מאופן אחד. לשון החוק קובעת כי "תאגיד השידור לא ישלב באתר האינטרנט שלו תשדירי פרסומת והודעות וכן הודעות חסות".

כשהם נסמכים על חוות דעת משפטית, בחרו בתאגיד לאמץ פרשנות חדשה לחוק - ומבחינתם, אולי בצדק. על-פי אותה פרשנות החוק עושה שימוש במונח "אתר האינטרנט של התאגיד" אבל התאגיד לא מבקש לפרסם באתר שלו אלא ביוטיוב שהיא פלטפורמה נפרדת ולכן המגבלה איננה חלה עליה ואין מניעה לשלב בה פרסום. למעשה, התאגיד מעוניין לפרסם לא רק על גבי התכנים שלו ביוטיוב, אלא להרחיב את הפרסום לאפיקים נוספים - כך למשל הנהלת התאגיד נפגשה באחרונה עם גל תורג'מן, מנכ"ל ארטימדיה המשווקת את פרסום הווידיאו של רוב אתרי התוכן הישראלים. לתורג'מן הובהר כי בתאגיד מוכנים לאפשר לאתרים המקומיים שפועלים באמצעות ארטימדיה, בהם ynet, מאקו, ואחרים, להפיץ את התוכן שלהם כחלק מאסטרטגיית הפצת התוכן של התאגיד. 

כבר בשלב הפצת התוכן, עוד לפני שילוב הפרסום, הבחירה של התאגיד לשתף פעולה עם גוגל עוררה תרעומת בשוק. המהלך פותח את האפשרות של התאגיד להרוויח כסף נוסף מפרסום, למרות שבשלב הזה לא מדובר בסכומים משמעותיים. חלוקת הרווחים בין גוגל לתאגיד על מכירת הפרסום אמורה להיות בחלוקה של 45% לגוגל ו-55% לתאגיד. מדובר בשיעור נמוך יותר מאופן חלוקת הרווחים המקובלת בשוק בין פבלישר לפלטפורמה: כך למשל האתרים הישראלים מקבלים בממוצע 70% מההכנסות מפרסום. ממוצע התשלום לגוגל הוא 60 שקל ל-CPM (תשלום לאלף צפיות). כלומר, על מיליון הגשות של פרסומות מדובר ב-60 אלף שקל. הרווח שיוותר לתאגיד יעמוד על כ-33 אלף שקל בלבד. נוכח נתוני הצפייה הנמוכים בתכני התאגיד, גם ע"פ ההערכות המחמיאות ביותר, לא צפויה לו בשלב זה הכנסה של יותר מ-100 אלף שקל לחודש. 

גוגל ופייסבוק הן הסדין האדום של הערוצים המסחריים 

לא ברור מדוע קשת ורשת ממהרות להתעמת מול התאגיד מול מהלך שלכאורה לא צפוי להניב לו רווחים גדולים, בדיוק כפי שקשה להבין מדוע התאגיד מוכן לצאת למלחמת עולם שמבחינה כספית לא אמורה לייצר לו שינוי גדול במאזן. יתרה מכך, שילוב פרסומות לא מעלה או מוריד ביכולת של התאגיד להפיץ את התוכן שלו באמצעות יוטיוב כי ההפצה איננה תלוית פרסום. התכנים היו ביוטיוב לפני שהייתה עליהם מוניטיזציה והם רושמים צפיות ללא קשר אליה. אם כך מדוע יוצאים כולם למלחמה?

הסיבה לכך טמונה בשני מישורים: במובן הכלכלי, רשת וקשת מבינות היטב מה יכול להניב הפרסום בדיגיטל לגוף בעל תוכן ראוי. ע"פ ההערכות, קשת ורשת מרוויחות כמיליון שקל בחודש ממכירת פרסום על התכנים שלהן בדיגיטל. אבל ישנו מישור עמוק יותר מהחשש המידי לנגיסה בהיקפי הפרסום: גוגל ופייסבוק הן הסדין האדום של הערוצים המסחריים שם רואים בכאב לב כיצד הפלטפורמות הדיגיטליות גם "סוחבות" עיניים צופות מהמסך וגם שואבות נתחים גדולים והולכים מעוגת הפרסום. וזאת מבלי להידרש למחויבויות הרגולטוריות שקיימות על בעלות הרישיון וללא שהן נדרשות לשלם בארץ מסים. התאגיד כבר נכנס לקו האש כאשר החליט לצאת מועדת המדרוג בגלל הרצון למדוד את הדיגיטל שרובו כאמור נמצא כיום ביוטיוב. נזכיר כי ההחלטה של התאגיד משיתה על קשת ורשת השקעה כספית נוספת של 1.2 מיליון שקל - החלק היחסי אותו שילם עד היום התאגיד תמורת המדידה.

כעת, כך חוששים בקשת ורשת, ההחלטה לאפשר לגוגל (שלא מאפשרת לגוף חיצוני לנטר את הפרסום שלה) לפרסם גם על גבי התכנים היא בבחינת "הכנסת אצבע בעין" ושימוש בכספי ציבור כדי לחזק גוף שלא רק מאיים כלכלית על גופי התוכן בישראל אלא אפילו לא משלם מסים.

קשת ורשת: החלטת מועצת התאגיד - חריגה מסמכותה

במכתב ששלחו קשת ורשת באמצעות עו"ד נוגה רובנישטיין הן מעלות הילוך בכל הנוגע למלחמה ב"כאן" ומבקשות מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה מאיר לוין לפעול על מנת מה שהן רואות כהפרה של החוק. "חוק השידור הציבורי נחקק במטרה להקים גוף משדר ציבורי ועצמאי, אשר אינו מושפע מאינטרסים מסחריים. לצורך זה, תוקצב התאגיד על ידי המדינה בסכום של כ-730 מיליון שקל לשנה והותר לו להפיק הכנסה מפרסומות חסויות והודעות לציבור, אך ורק בהתאם להרשאות הספציפיות שנקבעו בחוק, המבטאות את האיזון העדין הנדרש בין האפשרות של התאגיד להפיק הכנסות משידור פרסומות הודעות וחסויות לבין הצורך לשמר את עצמאותו של התאגיד". 

לטענתן, "למרות שאין בחוק הוראה מפורשת האוסרת על שידור פרסומות בערוץ הטלוויזיה של התאגיד, הוא אינו משלב פרסומות בשידורים אלה, ובכך יש להעיד כי הוא מודע היטב לכך ששילובן ללא הרשאה מפורשת בחוק הוא פרסום אסור". עוד נטען כי החוק קובע כי "על התוכן שיספק התאגיד על גבי האינטרנט יחולו ההוראות החלות על השידורים". ערוץ היוטיוב של התאגיד הוא חלק מהשידורים שלו, ולכן, גורסות קשת ורשת, כל עוד אין התאגיד רשאי לשדר פרסומות בטלוויזיה הוא איננו רשאי לעשות זאת במסגרת שידוריו המופצים באינטרנט.

לטענת רובנשטיין, ההחלטה של מועצת התאגיד לאפשר פרסום כזה היא חריגה מסמכותה, וכך גם ההחלטה על הקמת קרן ייעודית שהכנסותיה יהיו מיועדות להפקת תוכן מקורי. "קיימת חומרה יתרה להפרת החוק האמורה בכך שהתאגיד מאפשר דווקא ליוטיוב - תאגיד אשר הכנסותיו מוסטות מישראל אל מחוצה לה באופן חד כיווני ואין לו כל מחויבות להשקעה ביצירה הישראלית, להפיק הכנסה מפרסום באמצעות שימוש בתכני התאגיד. תכנים אלה הופקו בתכני משלם המסים הישראלי, מתוך מטרה לתמוך ביצירה הישראלית". 

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

מה שחק את הרווח של רמי לוי, ואלטשולר ממשיך לאבד לקוחות

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● התחזקות השקל וירידה בתיק ני"ע פגעו ברווח של רמי לוי ● אלטשולר שחם איבד 150 אלף לקוחות מתחילת השנה

המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה / צילום: Shutterstock

האולטימטום והתגובה החריפה: המאבק על ביטוחי הרכבים עולה מדרגה

מניות הביטוח צנחו בחדות אחרי שהמפקח דרש משמונה חברות בענף לעדכן עד פברואר את התעריפים שהן גובות על ביטוח מקיף וביטוח צד ג' ● בחברות זועמים, וטוענים כי המחירים ממילא יורדים, אבל גורמים בענף מסבירים כי האיום מצד הרגולטור עשוי להוריד אותם עוד יותר

ניצול קשישים / צילום: Shutterstock

כשהמטפלת הופכת ליורשת: שני פסקי דין חדשים חושפים טפח מתופעת ניצול הקשישים

בשני פסקי דין שפורסמו לאחרונה פסל ביהמ"ש צוואות בהן עותרים טענו כי מדובר היה בניצול של קשיש ● מומחים מסבירים איך להתגונן ומהן נורות האזהרה

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל / צילום: יונתן בלום

נתון אחד מעלה את השאלה: האם הלקוחות נוטשים את שופרסל בגלל העלאות המחירים

מניית רשת המזון צנחה ב–7% לאחר שדיווחה על רבעון שלישי רצוף של ירידה במכירות בחנויות זהות ● גם אצל המתחרות ניכרה חולשה, אך בשוק חוששים שהמצב בשופרסל קשה יותר ונובע ממהלכי ההתייעלות והעלאות המחירים: "המשך הירידה בהכנסות עלול לקרב הרשת להפסד"

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

דוחות שופרסל: המכירות בחנויות זהות נפלו בחדות

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ירידה של 9% בתוך שנה ● הרווח הנקי של שופרסל ירד ברבעון השלישי ב-36% ל-168 מיליון שקל, אך בנטרול מכירת ההחזקה בפייבוקס ברבעון המקביל אשתקד, הרווח הנקי עלה בכ-4.5%

עמיר אהרון, מנכ''ל מחלבות גד / צילום: זוהר שטרית, עמית פרבר דניאל לילה סטיילינג

דוח ראשון למחלבות גד לאחר ההנפקה: עלייה במכירות לצד ירידה ברווחים

מחלבות גד החלה להסחר בבורסה בת"א בספטמבר 2025 ● המכירות ברבעון השלישי גדלו בכ-4.2% והסתכמו בכ-185 מיליון שקל, אולם הרווח הגולמי ירד והסתכם בכ-49.7 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי הסתכם ב-11.3 מיליון שקל לעומת כ-13 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

פרופיל בעלי העסקים בישראל מתבהר / צילום: Shutterstock

שנה לרפורמה שמקילה על עוסקים זעירים: 80% טרם ניצלו את ההטבות

לפי נתוני רשות המסים רוב העסקים הזעירים הם בבעלות צעירים בני 35 ומטה, המרוויחים פחות מ־6,000 שקל בחודש ● עד כה נרשמו קצת יותר מ־100 אלף מהזכאים, רבים מהם מתחת לסף המס ● המהלך הביא לעלייה במספר המדווחים בזכות ההקלות והנגישות שהרפורמה מאפשרת

פיצה / צילום: איל כהן

מהלול המשפחתי לפיצרייה מצליחה: מסעדה שהיא סיפור אהבה לאדמה

הפיצות הן הלב של העסק הנעים והטעים הזה במודיעין, ומלבדן יש פה ביסים פשוטים וטובים שמגיעים בעיקר מחומרי הגלם של האזור

מנכ''ל שיכון ובינוי, עמית בירמן

דוחות שיכון ובינוי: מספר העסקאות של מכירות דירות צנח, אך הרווח זינק

למרות צניחה חדה במכירות הדירות, שיכון ובינוי מציגה זינוק ברווח הנקי - שהגיע ל־55 מיליון שקל ברבעון ו־325 מיליון שקל מתחילת השנה ● העלייה מיוחסת בעיקר לצמיחה במגזרי התשתיות והנדל”ן בחו”ל ● בחברה מעריכים כי אי־הוודאות בענף תתמתן ותחזיר את הביקושים ב־2026

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

מכוניות ליצוא בנמל בסין / צילום: Shutterstock

המאבק סביב הריכוזיות עולה מדרגה: יבואני רכב זומנו לשימוע במשרד התחבורה

משרד התחבורה שוקל שלא לחדש רישיונות ליבואנים גדולים בעקבות המלצות רשות התחרות; ממשלת סין עשויה להתערב ● אחרי שנתיים של חרם טורקי, הקורולה ההייברידית עושה קאמבק לישראל ביבוא חדש הפעם מיפן ● וגם: מרצדס מציגה דגם חשמלי חדש ו־BYD מוסיפה לשוק גרסת פלאג־אין מוזלת ● השבוע בענף הרכב

מגדל השעון ביפו. המערערת חויבה בהוצאות המשפט / צילום: Shutterstock

האם מכירת מניות בחברה שהחזיקה בניין להשכרה מזכה בתשלום מס שבח מופחת?

בעקבות סכסוך שהוכרע בעליון חויבה חברה למכור את חלקה בחברה אחרת שהחזיקה בניין אחד להשכרה ביפו ● המוכרים ביקשו לשלם מס שבח מופחת לפי החוק לעידוד השקעות הון, אך מנהל מיסוי מקרקעין חשב אחרת ● מה קבעה ועדת הערר?

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

"קודם כול תגידו לא": ד"ר זואי צ'אנס רוצה ללמד אותנו איך להשפיע על אחרים

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

"תפסיקו להדליף ואני אענה": החקירה הנגדית של ח"כ דוד ביטן יצאה לדרך

במהלך החקירה הנגדית ניסתה התובעת להראות שוב ושוב כי ח"כ דוד ביטן התחמק מלמסור תשובות מלאות על אף שידע אותן ● ביטן, שמואשם בקבלת שוחד לצד עבירות של הלבנת הון והפרת אמונים, טען כי חשש מהדלפות וכי הוא "לא יכול לזכור את כל הפרטים ב-12 שעות חקירה" ● וגם: איך הוא מפרש את המילה "שטינקר"?

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

מודעות של כאל, טפחות, בנק לאומי, ישראכרט / צילום: צילומי מסך

הסיבה שהלוואות מפתות עם פרזנטור מחויך דווקא מייצרות אצלנו דחייה

מחקר ישראלי חדש ניתח את הבעות פנים ותנועות העיניים מול פרסומות של בנקים וחברות כרטיסי אשראי וביטוח ● תנאי ההלוואה והסכום התגלו כחשובים בהרבה מהמעטפת השיווקית

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

וויז אייר והגדלת הפטור על חבילות: הניסוי הכלכלי הגדול יוצא לדרך

בכנסת מפילים את הגזירות על הרשויות המקומיות ● הציבור ממהר למשוך כספים מהפנסיה ● והצעדים הכלכליים משחקים לטובת המתחרים מחו"ל ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל

א.ל.מ / צילום: אייל טואג

לא רק בנקים וחברות תעופה: א.ל.מ נכנסת לעולם סוכני ה-AI

רשת מוצרי החשמל משיקה סוכן AI שלומד את העדפות וצרכי הלקוח, משווה דגמים ועונה על שאלות ● מהנדסי ישראל קוראים להאצת פרויקטי תשתיות לאומיים ● סטודיו באובאב יוצא במכירת אמנות פומבית למען נפגעי המלחמה ● וגם: המינויים החדשים של הח"כ ומנהל רשות המסים לשעבר ● אירועים ומינויים