גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המועדון שלא כדאי להיכנס אליו: כל נאשמי בית הדין הפלילי בהאג

בקשת התובעת בבית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור מעשים שנעשו בשטחים הכבושים עוררה בישראל כעס, וגם הרבה בלבול • האם המוסד הזה רודף מדינות מערביות? נותן הנחות למיליציות? מעלים עין מפשעים באפריקה? • המשרוקית של "גלובס" עם כל התיקים שנפתחו בבית הדין מאז הקמתו

התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה / צילום: רויטרס
התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה / צילום: רויטרס

האם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג מוטה לרעתנו? הודעת התובעת פאטו בנסודה לפני שבוע על השלמת בדיקה מקדמית בדבר "המצב בפלסטין" נענתה בישראל בהאשמות חריפות על אפליה. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב באיגרת למנהיגי העולם: "הפכו את בית הדין לנשק פוליטי נגד ישראל ונגד הקשר לארצנו".

רבים גם קיבלו את הרושם שהמוסד המשפטי הזה, שהתובעת הראשית שלו היא אזרחית גמביה שבאפריקה, מכסה על עוולות העולם השלישי ונטפל למערב. "במשך שנים מדינת ישראל טענה שבית הדין הזה הוא בית דין פוליטי", אמרה בגלי צה"ל שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, "ואני מוסיפה שבית הדין הזה פוליטי וצבוע. הוא דווקא רודף אחרי הדמוקרטיות הכי חזקות והכי נאורות בעולם, ומתעלם מפשעים אמיתיים".

האם לטענה הזאת יש בסיס? התקשורת בישראל לא מרבה לפרסם כותרות על הנעשה בהאג במקרים שאינם נוגעים לפינה הקטנה שלנו. כדי להציג תמונה עובדתית בדבר הרקורד של בית הדין הפלילי הבינלאומי, "המשרוקית" סקרה את כל התיקים הפליליים שנידונו בו עד היום, שאינם רבים, ואת החקירות שהובילו אליהם. בדקנו מאילו יבשות ומדינות הם באו, מי הם היו, כמה מהם הורשעו. את ההקבלות אתם מוזמנים לעשות בעצמכם.

מי אתה, ICC

בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא גוף צעיר יחסית, שהחל לפעול ב-2002 על בסיס אמנה הקרויה אמנת רומא. חשוב להבדיל אותו מכמה מוסדות משפט בינלאומיים אחרים. המוכר מכולם הוא בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), שהחל לפעול ב-1946. הוא עוסק במחלוקות משפטיות בין מדינות החברות בו ובייעוץ משפטי לאו"ם. שניים אחרים הם הטריבונלים הבינלאומיים שנועדו לטפל בפשעים באזורים ספציפיים, ביוגוסלביה לשעבר וברואנדה, והוקמו ב-1993 וב-1994. אלה דנים בפשעים של יחידים.

בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), ששוכן בהאג, אף הוא עוסק בפשעים של יחידים, אבל לא מוגבל לסכסוך ספציפי. לפי האמנה שמכוחה הוא פועל הוא יכול לדון בפשעים מארבעה סוגים עיקריים: רצח עם, שמטרתו להשמיד קבוצת אוכלוסייה מסוימת; פשעים נגד האנושות, שמכוונים לפגיעה באוכלוסייה אזרחית; פשעי מלחמה, המתייחסים להפרה של סעיפים מאמנת ז'נבה במסגרת סכסוכים מזוינים; ופשעי תוקפנות, הנוגעים לפגיעה בריבונות מדינה באמצעות כוח חמוש של מדינה אחרת. לפי הודעת התובעת של בית הדין, בסכסוך הנוגע לפלסטין ייחקרו פשעי מלחמה.

חשוב להדגיש שוב שמי שנאשם בפשעים האלה הם בני אדם, לא ממשלות. ההבחנה הזאת נוטה לבלבל. יו"רית מפלגת גשר אורלי לוי-אבקסיס, למשל, טענה שהחלטת התובעת "היא פארסה", כי "לא על פשעי מלחמה צריכה ממשלת ישראל לתת את הדין, אלא על הפריפריה". אבל חקירה של המצב בשטחים לא תוביל להליכים נגד הממשלה, אלא נגד אזרחים. "כל המשפט הבינלאומי הפלילי מבוסס על ההבנה שנוסחה יפה בנירנברג ב-1945: פשעים מבוצעים על ידי אנשים, לא על ידי מדינות", אמרה לנו פרופ' יעל רונן, מומחית למשפט בינלאומי באוניברסיטה העברית.

ארוכה הדרך לפסק דין

כדי שבית הדין יוכל לבחון סכסוך מסוים, עליו להיקשר במדינה שמקבלת עליה את סמכות בית הדין, או לחלופין להתבקש לבחון את העניין ע"י מועצת הביטחון של האו"ם. "לכן ישראלי שביצע עבירה בשטח מדינה חברה (פלסטין) חשוף להעמדה לדין על אף שישראל לא הצטרפה", מסבירה רונן. "איש חמאס חשוף להעמדה לדין כי הוא אזרח של מדינה חברה (פלסטין), ואת הפשע הוא ביצע בשטח המדינה החברה". בכך מתייחסת פרופ' רונן להמלצת התובעת לחקור גם פשעי מלחמה שביצעו חמאס וארגונים חמושים פלסטיניים אחרים.

תנאי נוסף לחקירה הוא שמערכת המשפט בתוך המדינה הנחקרת לא מעוניינת או לא יכולה לחקור בעצמה את הפשעים שנעשו. לפי הצהרת בית הדין הבינלאומי, מטרת קיומו היא להשלים את מערכת המשפט המדינתית ולא להחליפה. "ההנחה לגבי הפשעים הבינלאומיים היא שפעמים רבות המדינה מעורבת בפשע, ולכן היא עצמה לא תמצה את הדין עם העבריינים", מוסיפה פרופ' רונן.

אם סכסוך נמצא בתחום הבדיקה של בית הדין, מתקיימים מספר שלבים: ראשית, בדיקה מקדימה, שמטרתה לבחון האם ישנן ראיות מספיקות לגבי פשעים הנופלים בתחום האחריות של בית הדין; שנית, חקירה רשמית. בשלב זה התביעה יכולה לבקש מבית הדין להנפיק לאינדיבידואלים זימונים למשפט או לחלופין צווי מעצר. בית הדין לא שופט נאשמים שלא בפניהם, ולכן במקרה שאדם לא מתייצב למשפט, המשפט לא יכול להמשיך לשלביו הבאים. לאחר מכן מתקיים שימוע, ובסופו מוחלט אם להגיש כתב אישום. אם מוגש, מתקיים משפט.

אחד מפשעי המלחמה שהתובעת פאטו בנסודה מייחסת לאזרחים ישראלים בבדיקה המקדימה הוא העברת אוכלוסייה אזרחית של המדינה הכובשת לשטח כבוש, קרי ההתנחלויות בגדה המערבית. לפי פרופ' רונן, מדובר בעבירה ייחודית: "הקמת התנחלויות היא אחת משתי העבירות היחידות שמוגדרות כמבוצעות במעורבות המדינה. כל העבירות האחרות לא תלויות באופן פורמלי במעורבות מדינה".

אזורים בחקירה: 9 באפריקה, 1 במזרח אסיה, 1 במרכז אסיה

עד כה, למעט בריטניה, שטענות לעבירות שביצעו חייליה בעיראק נמצאות עדיין בבדיקה מקדימה, אף חקירה שמנהלת התביעה אינה מתייחסת למדינה מערבית. הסכסוכים שהתביעה בוחנת מתנהלים במזרח התיכון, במזרח אסיה, במזרח אירופה ובאמריקה הלטינית.

מאז הקמתו, בית הדין פתח רק 27 תיקים גלויים לציבור, כולם נוגעים לסכסוכים המדממים באפריקה, בראשם הסכסוכים בדארפור שבסודאן וברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. אליהם מתווספים גם הסכסוכים באוגנדה, קניה, מאלי, לוב, חוף השנהב והרפובליקה של מרכז אפריקה.

הנאשמים מגיעים מכל המדינות הללו, ובנוסף גם מרואנדה (הקשורה בסכסוך בקונגו) ובהם אף אזרח בלגי אחד, שהורשע בעדות שקר במשפט אחר בבית הדין. רוב המדינות האלו חברות באמנת רומא, אך סודאן אינה חברה באמנה, בדומה לישראל, ולוב ורואנדה לא חתמו עליה מלכתחילה.

פרופיל הנאשמים: 16 חברי מיליציות, 11 פוליטיקאים, 2 אנשי צבא, 7 אחרים

בניגוד למה שהיה אפשר לחשוב, בית הדין לא מגיש כתבי אישום רק נגד מדינאים ואנשי צבא. גם אנשי מיליציות, לדוגמה, עשויים למצוא את עצמם מועמדים לדין. "לכן אפשר להעמיד לדין את אנשי החמאס לא פחות מאשר חיילים", מסבירה רונן. גם כשבוחנים את המספרים, מספר אנשי המיליציה שהתביעה החליטה לנקוט נגדם הליכים גדול ממספר הפוליטיקאים ואנשי הצבא ביחד.

בין הפוליטיקאים שנפתחו נגדם הליכים ניתן למצוא את נשיא חוף השנהב (2000-2010) לורן גבאגבו ואשתו סימון (האישה היחידה שנגדה נפתחו הליכים), ואת נשיא סודאן עד לא מזמן עומאר אל-באשיר. גם נגד בנו של מועמר קדאפי, סיף אל-אסלאם קדאפי, ששימש לתקופה מסוימת כראש ממשלת לוב בפועל, הוצא צו מעצר. כדאי לציין שחסינותם המשפטית כראשי מדינות לא עומדת להם מול בתי דין בינלאומיים, אלא רק מול בתי משפט מדינתיים.
באופן תאורטי, בית הדין לא מגביל את עצמו לבכירים בלבד. עם זאת, מדגישה רונן: "ברור שהעניין הבינלאומי הוא בהעמדה לדין של בכירים, כיוון שהם אלו שבידיהם היכולת לקבוע מדיניות והיכולת לפקח ולנטר את פעולותיהם של הזוטרים. לכן גם יש להם אחריות למעשי הזוטרים".

לדברי רונן, אין כללים שונים לאזרחים וללוחמים. ואכן, שבעה מהחשודים אינם פוליטיקאים או חמושים: עמם נמנים עיתונאי ועורכי דין, המואשמים בשיבוש הליכי משפט של בית הדין גם שדרן רדיו שהואשם שהשתמש בתחנה שלו כדי לעודד פשעים נגד האנושות בקניה.

מצב ההליך: 12 בקדם-משפט, 3 במשפט, 5 הורשעו, 7 זוכו/האישומים בוטלו

ואיך פועלות טחנות הצדק הבינלאומיות? מתוך 27 התיקים שנפתחו, ב-12 מהם ההליכים לא נמשכו מעבר להוצאת צו המעצר, שכן החשודים לא התייצבו למשפט ולא הוסגרו. באחד המקרים קבע בית המשפט בקניה, שחברה באמנת רומא, שקניה לא צריכה להסגיר שניים מאזרחיה שנגדם הוצא צו מעצר, לאחר שנחשדו שניסו לשחד עדים מטעם התביעה בתיקים אחרים הנוגעים לסכסוך בקניה. בעיקרון, אמנת רומא מחייבת את המדינות החברות לשתף פעולה עם בית הדין ולהסגיר את מי שהוצא נגדם צו. אבל, לפי רונן אין לבית הדין יכולת אכיפה אם מדינה מסרבת לשתף פעולה.
מתוך 15 התיקים שבהם החל הליך משפטי, שלושה עודם נמצאים בהליכים, שבעה הסתיימו בזיכוי או בביטול האישומים, וחמישה הסתיימו בהרשעה. מקרה מיוחד הוא של ז'אן-פייר במבה גומבו, שהואשם בפשעים נגד האנושות ובפשעי מלחמה שעשתה המיליציה בראשותו במסגרת הסכסוך בקונגו. במבה זוכה מהאישומים נגדו, אך לאחר מכן הורשע במתן עדות שקר במסגרת המשפט שזוכה בו, ונאסר למרות הכול.

משך ההליכים 7 נאשמים: עד 5 שנים, 7 נאשמים: 5-10 שנים, 2 נאשמים: יותר מ-10 שנים

לרוב, ההליכים נמשכים מספר שנים מתחילת השימוע ועד למתן גזר הדין. לעתים עוברות שנים מרגע הוצאת הזימון למשפט ועד תחילת המשפט, שכן החשודים לרוב לא ממהרים להסגיר את עצמם. יוצא דופן הוא אחמד אל-פקיה אל-מהדי, שהורשע בפגיעה במאוזוליאומים ובמסגד במאלי. מרגע תחילת השימוע שלו ועד למתן גזר הדין עברה חצי שנה בלבד, והמשפט עצמו ארך כחודש. עונשו: תשע שנות מאסר.

העובדות מלמדות אפוא שעד היום, בית הדין הפלילי הבינלאומי כמעט לא עסק בפשעים של אזרחי דמוקרטיות מערביות. גם באשר למדינה המערבית היחידה ברשימה, בריטניה, עדיין מתנהלת רק בדיקה מקדימה. הליכים פליליים לא נפתחו עד כה אלא נגד מעורבים בעימותים במדינות אפריקאיות.

התובעים בהאג בדקו בעיקר את המצב במדינות החברות באמנת רומא, אבל הליכים פליליים נגד פרטים נפתחו גם באשר לסכסוך בסודאן, שאיננה חברה באמנה, ובלוב, שלא הצטרפה מלכתחילה. הנסיבות בסכסוך הישראלי-פלסטיני שונות לחלוטין מכל המקרים האלה. אף על פי כן, כששופטים את הפרשה, מומלץ להכיר את העובדות.

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי