גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שעון החול אוזל: זו הדרך שצריך לעבור נתניהו בדרך לחסינות

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לצומת שבו הוא צריך להכריע אם לבקש חסינות מהכנסת ● בידי מי ההחלטה, ומתי תהיה ההכרעה הסופית? ● "גלובס" עושה סדר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

אם ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה חסינות, מה הוא צריך לעשות?

לראש הממשלה, כמו לכל חבר כנסת, אין חסינות אוטומטית מפני העמדה לדין, אך הוא זכאי לבקש אותה בתוך 30 יום מעת קבלת ההודעה על ההחלטה להעמידו לדין. מניין 30 הימים החל ביום 2 בדצמבר 2019, ויסתיים ב-1 בינואר 2020 בחצות. עליו להגיש בקשה לכנסת לקבלת החסינות.

מה הם סוגי החסינות הקיימים בחוק?

לחברי הכנסת יש חסינות מפני העמדה לדין, מתוך הגישה שראוי להגן על פעילות חברי הכנסת מפני גורמי שלטון אם הם מנסים להגביל את פועלם. החוק הרלוונטי לנושא הוא "חוק חסינות חברי כנסת, 1951".

יש שני סוגי חסינות: חסינות מהותית/עניינית, שמטרתה להגן על חבר הכנסת בנוגע לפעולות שהוא ביצע במסגרת מילוי תפקידו כחבר כנסת; וחסינות דיונית, כאשר הוגש כתב אישום נגד חבר כנסת, ואותו חבר כנסת טוען כי ביצע את העבירה למען מילוי תפקידו, או אם ניהול ההליך הפלילי ״"יגרום נזק של ממש" (כך בלשון החוק) לייצוג בוחרים. עילה נוספת תחת החסינות המהותית היא "אם, בהתחשב בחומרת העבירה, מהותה או נסיבותיה, לא יפגע באופן ניכר האינטרס הציבורי".

תחת העילות הללו עשוי נתניהו לטעון כי אין פרופורציה בין האישומים לבין היקף התמיכה שהוא זוכה לה בציבור הישראלי.

מה קורה אם נתניהו לא מבקש חסינות עד ליום רביעי הקרוב?

משפטו הפלילי יפתח באופן מיידי בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני פאנל של שלושה שופטים. כתב האישום ציין את שמותיהם של 333 עדים, אם כי לא בטוח שהתביעה תיזקק לכל מאות העדים הללו בסופו של דבר.

מי הגוף שדן בבקשה?

לפי החוק, הדיון בחסינות נערך בפני ועדת הכנסת, ואופיו הוא מעין-שיפוטי. הדיון אמור להיערך על בסיס העילות (מפורטות לעיל) לחסינות ובהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה ועורכי דינו של נתניהו. אך מאחר שבכנסת ה-21 ובכנסת ה-22 לא הוקמה קואליציה, ואין ממשלה מתוקף הסכמים קואליציוניים, הרי שגם ועדת הכנסת לא הורכבה, וכרגע לא ניתן לקיים את ההליך.

האם הכנסת חייבת להקים את ועדת הכנסת כדי לקיים את דיון החסינות?

ההחלטה על הקמת ועדת הכנסת היא החלטה פוליטית, ויש צורך ברוב חברי כנסת כדי להקים את הוועדה ולמנות חברים לוועדה. מבנה ועדת הכנסת אמור לשקף את החלוקה הפוליטית הפנימית בכנסת. מפלגת ישראל ביתנו, המונים 8 חברי כנסת, הודיעה כי לא תסכים להקים את ועדת הכנסת בכנסת ה-22, ולכן הקמת ועדת הכנסת לא תתרחש, ככל הנראה, עד לאחרי הבחירות לכנסת ה-23 והקמת הקואליציה בין מרץ למאי 2020.

מה יכול לגרום לכנסת להתקדם עם הקמת ועדת הכנסת?

נגד הכנסת הוגשו מספר עתירות לבג"ץ בנושא הזה. העותרים, התנועה לטוהר המידות, עו"ד שחר בן מאיר ועו"ד יצחק אבירם, מציינים כי הכנסת חייבת, כעניין מינהלי, לכונן את ועדת הכנסת ולא יכולה לחמוק ממילוי האחריות המוטלת עליה על-פי חוק, וזאת במיוחד לאור הנסיבות החריגות בהן ועדות הכנסת לא הוקמו מזה שנה שלמה, ולא ניתן לדעת מתי המשבר הפוליטי ייפתר.

מה קורה אם ועדת הכנסת תאשר לנתניהו חסינות?

אחרי הצבעה בוועדת הכנסת, הדיון מועבר למליאת הכנסת, שם דרוש רוב רגיל, ולכן גם במצב זה, ישראל ביתנו משמשת כלשון מאזניים, כאשר בשלב הנוכחי ליברמן מציין כי לא ירצה שהנושא ידון בימי הכנסת ה-22.

האם לנתניהו יש רוב שיעניק לו חסינות?

לא. חברי הכנסת של כחול לבן, העבודה, המחנה הדמוקרטי והרשימה המשותפת, המהווים יחדיו 57 חברי כנסת, הודיעו זה מכברכי יצביעו נגד הענקת חסינות לנתניהו. ליברמן, העומד בראש סיעה של 8 חברי כנסת, ציין בעבר כי על נתניהו לנהל את משפטו בבית המשפט, ורמז כי יתנגד להענקת חסינות לנתניהו. יצוין כי כאשר ליברמן עמד בפני כתב אישום בשנת 2012, הוא לא ביקש חסינות מוועדת הכנסת, התפטר מתפקיד שר החוץ ועמד למשפט, אשר בסופו זוכה וחזר למשרד החוץ.

נתניהו בונה על תוצאות הבחירות לכנסת ה-23, בהן הוא מקווה שגוש הימין (ללא ליברמן) ישיג 61 מנדטים, וכך הוא יוכל גם להעביר את החסינות שלו באמצעות רוב זעום.

האם החסינות היא "עניין זמני" - כפי שנתניהו מציג אותה?

אם נתניהו מגיש בקשת חסינות השבוע, והיא נידונה בכנסת ה-22 (הנוכחית), והכנסת בוחרת להעניק לו חסינות, הרי שבכנסת ה-23 ניתן לפתוח את הנושא מחדש (באמצעות בקשה של הייעוץ המשפטי לממשלה). במקרה כזה ניתן לערוך את כל דיון החסינות מחדש.

אם נתניהו מגיש בקשת חסינות השבוע, והיא נידונה בכנסת ה-23 (הבאה), והכנסת בוחרת להעניק לו חסינות, נתניהו "מוגן" מפני פתיחת המשפט לכל תקופת הכנסת ה-23.

אם נתניהו מגיש בקשת חסינות השבוע, והיא נידונה בכנסת ה-23 (הבאה), והכנסת הבאה בוחרת שלא להעניק לו חסינות, משפטו של נתניהו ייפתח באופן מיידי.

כאשר נתניהו מכנה את החסינות "עניין זמני", כוונתו היא לחסינות המוענקת לו כל עוד הוא ממשיך להיבחר בבחירות כלליות ומקים ממשלה. בישראל אין הגבלת כהונה על ראש ממשלה, ולפיכך מדובר ב"עניין זמני" שהוא מן הסוג הנצחי, כי הדבר יכול להמשיך להיות בתוקף כל עוד נתניהו מנצח במערכות בחירות.

האם הסיעה-בתוך-סיעה אשר בליכוד, כלומר חברי הכנסת התומכים בח"כ גדעון סער, יסכימו להעניק לנתניהו חסינות?

במהלך הקמפיין בין נתניהו לסער, קבוצת חברי הכנסת שתמכה בסער (שיר, קיש, השכל, עטיה, חיים כץ חלקית וסער עצמו) לא נקטו עמדה ערכית בנוגע לאישומים נגד נתניהו. מכך השתמע שאין לכל הקבוצה בעיה שנתניהו יכהן כראש ממשלה תוך שהוא עומד לדין ו/או שיקבל את החסינות וימנע מהעמדה לדין. נתניהו עשוי להקפיד שבחלוקת התפקידים בכנסת ה-23, אף אחד מן הקבוצה הנ"ל לא יקבל שיבוץ בוועדת הכנסת, אם וכאשר היא תקום בהמשך. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל