גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה בסדר בעיניי שמנכ"ל וולמארט מרוויח פי אלף מעובדיו"

החוק הישראלי להגבלת שכר הבכירים? עוד לא ראינו את כל ההשלכות שלו • החובה לחשוף את יחס השכר בין מנהלים לעובדים? נולד ממניעים פוליטיים • פרופ' קווין מרפי לא חושב ששכר הבכירים הוא הסיבה לאי-שוויון, ועדיין משוכנע שצריך לתת לכוחות השוק לקבוע אותו

פרופ' קווין מרפי / צילום: איל יצהר
פרופ' קווין מרפי / צילום: איל יצהר

פרופ' קווין מרפי, מומחה אמריקאי בינלאומי לתגמול ושכר מנהלים, מגונן בתקיפות אקדמית אדיבה כבר יותר משלושה עשורים על זכותם של מנהלים בכירים להרוויח עשרות ואף מאות מיליוני דולרים בחבילות תגמול מפנקות ותפורות אישית. זאת מול מה שנתפס בעיניו כגלים פופוליסטיים שיוצרים פוליטיקאים, עיתונאים והציבור הרחב, המובלים על ידי רגשות שליליים כמו זעם וקנאה.

פרופ' מרפי (61) הגיע לאחרונה לישראל כדי להשתתף בכנס הקתדרה לממשל תאגידי בבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת בר-אילן. זו הפעם השנייה שהוא מבקר כאן.

ב־2013 ביקרת כאן והעלית חשש שהגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית בישראל תהיה "הרסנית". והנה, החוק עבר ב־2016 והתגמול הוגבל עד פי 35 משכר העובד בעל התגמול הנמוך ביותר בתאגיד. רוב המנהלים בבנקים עזבו, אבל אף בנק לא קרס, מניות הבנקים לא ספגו מהלומה ואפילו רווחי הבנקים לא נפגעו. טעית?

"יש ויהיו למהלך הזה השלכות, אין ספק. ייתכן שאנחנו עדיין לא מספיק רחוקים מההתרחשות כדי לדעת אם אלו יהיו השלכות לטווח קצר או לטווח ארוך. אנחנו כבר יודעים שיש זרם שונה של כישרונות שפונה לסקטור הפיננסי, ואפשר להתווכח אם זה דבר טוב או רע.
"אני תמיד בוחר להאמין לכוחות השוק, ואם הכוחות האלה חשבו שכדאי להעלות את השכר לבכירי הסקטור הבנקאי, אני מניח שהיה בהחלטה הזו משהו פרודוקטיבי. לא הייתי רוצה לחשוב על הסקטור הזה כעל משחק סכום אפס".

ייתכן שהסקטור "הרוויח" את היחס הזה במשבר של 2008?

"המוניטין של הסקטור הפיננסי אכן ספג מכה הגונה, אבל עוד לפני המשבר אנשי הסקטור הפיננסי היו חתומים על שורה ארוכה של חידושים וכלים שהפחיתו עלויות וחסכו הרבה כסף לכלכלה, לחברות ולאנשים פרטיים. זה כשלעצמו הצריך המון כישרון".

בישראל יש מי שחושש שבמשבר הפיננסי הגדול הבא, נניח בעוד עשר שנים או יותר, בסקטור הפיננסי לא יהיו על ההגה המנהלים הבכירים הטובים ביותר. מה דעתך על כך?

"אני חושב שזה בהחלט אפשרי. ייתכן שנראה בישראל סקטור פיננסי שסובל מרגולציית יתר. זה בדיוק מה שקורה כיום באיחוד האירופי, שגם שם הושמו מגבלות חמורות על שכר הבנקאים.

"אני מאמין שנראה זרימה של טאלנטים ישראלים מהסקטור הזה לארה"ב, אולי גם לסינגפור ולהונג קונג, למקומות שאין בהם מגבלות שכר. כמו כן, נראה תנועה של בכירים לפרייבט אקוויטי, לקרנות גידור ולסקטורים קרובים נוספים שהשכר בהם אינו מוגבל".

מי קבע שמנכ"ל ותיק, שלוקח הביתה עשרות מיליוני שקלים, עדיף על מנכ"ל צעיר יחסית ורעב, שמוכן לעשות אותה עבודה ב־2.5 מיליון שקל בשנה?

"העובדות הן שבארה"ב יש הרבה מאוד דירקטוריונים שמוכנים לשים על השולחן הרבה מאוד כסף כדי לקבל את המנכ"ל הנכון. למה? כי הם חייבים לדעת שאותו מנכ"ל יהיה שם בעת משבר. הם חושבים שבחירה לא נכונה של מנכ"ל, גם אם תחסוך כסף בטווח הקצר, עלולה לגרום נזק גדול לחברה.

"זו גם הסיבה שלהערכתי יש שוק ער למנכ"לים ובכירים בבנקים הישראליים, שמחפשים משרה מחוץ לישראל. יש שוק אקטיבי כיום, שרק הולך ומתפתח, להעסקת מנכ"לים מחוץ למדינות המקור שלהם, בזכות כישורי הניהול שלהם. יותר ויותר חברות ממנות מנכ"ל מחוץ לחברה. נכון שיש מנכ"לים שמקבלים שכר מופרז וגם מנכ"לים שמקבלים פחות ממה שמגיע להם. עדיין, כשאנחנו מדברים על שכרם, חשוב שנקשיב לשוק". 

ארהב מובילה בפערי השכר בין עובדים למנהלים

"נתוני העובד החציוני מטעים ביותר"

מרפי החל לעסוק בשכר הבכירים במהלך לימודי התואר השני שלו, לפני כמעט 40 שנה. "באותה תקופה הייתה התייחסות אקדמית מועטה בלבד לסוגיית שכר הבכירים, התפרסם מחקר על זה בערך פעם בעשר שנים", הוא אומר. "חיפשתי מידע ונתונים על זה והתחלתי לגלגל בדיקות, שהפכו למחקרים, שהפכו למאמרים. כדי לדעת מה אני עושה בתחום המסובך הייתי צריך ללמוד כל הזמן - וכך נעשיתי מומחה. והנה, 40 שנה אחר כך, אני עדיין חוקר את התחום. והוא משתנה כל הזמן".

גם מידת תשומת-הלב הציבורית לסוגיית שכר המנהלים השתנתה מאוד במשך השנים.

"נכון. כשהתחלתי, לא הייתה כמעט תשומת-לב לנושא, זה לא היה בכלל נושא שנוי במחלוקת. כיום, במדד של 1 עד 10, הנושא תופס תשומת-לב ציבורית ברמה של לפחות 8 או 9. בבחירות האחרונות, הילארי קלינטון בחרה להתחיל את הקמפיין שלה לנשיאות במתקפה על שכר המנהלים. וכאמור, ברני סנדרס ואליזבת' הרחיבו את זה גם למיליארדרים, אבל דיברו בלי הפסקה גם על החמדנות התאגידית".

התגמול של מנכ"ל וולמארט גדול פי יותר מאלף משכר העובד החציוני ברשת הזו. זה בסדר מבחינתך?

"מבחינתי האישית? זה לבטח בסדר. אני חושב שחשיפת היחס הזה היא בעצם חסרת משמעות ומתרחשת בארה"ב ממניעים פוליטיים, לא על בסיס דאגה אמיתית לבעלי המניות. היא נוספה לחוק דוד-פרנק (רפורמה ברגולציה הפיננסית בארה"ב שנחקקה ב-2010 - ד"א), ומשם כבר הכול השתנה. למעשה, המגמה הזו התחילה בפוליטיקאים שרק רצו לבייש את המנכ"לים ולהקטין את שכרם. מאוד מצער שהחוק מחייב כיום חשיפה כזו".

לדברי מרפי, תמיד ידענו מה שכר המנכ"לים, והחידוש היחיד הוא שעכשיו אנחנו גם יודעים מה שכר העובד החציוני בחברה, וזה כבר נתון מטעה ביותר. למה? "כי הוא תלוי במשתנים רבים, למשל כמה עובדים במשרה מלאה יש לך, כמה במשרה חלקית, האם יש לך עובדים מעבר לים. תחשוב על חברה למכירת פיצות שהעובד החציוני שלה הוא שליח במשרה חלקית. כך נוצר יחס של 1 ל-1,000 שלא אומר בעצם כלום, בטח שלא אם זה הוגן או הגיוני".

לטענת מרפי, פערי השכר כבר לא נמצאים במגמת התרחבות בארה"ב. "הפערים היו בשיאם בסביבות שנת 2000, בשיא בועת הדוט.קום, אבל מאז הם במגמת ירידה או לפחות התייצבות", הוא אומר. "פערי השכר ב-500 החברות הגדולות ביותר עדיין גדולים מאוד, אבל ברגע שיורדים מתחת לזה מגלים המון חברות שבהן הפערים לא כל כך גדולים. אבל שוב, אני חייב להגיד: היחס בין שכר המנכ"ל לשכר העובדים לא מעניין את בעלי המניות, אלא פוליטיקאים כמו ברני סנדרס".

יותר מזה, מרפי טוען שלשכר המנהלים הבכירים יש השפעה מועטה בלבד על התרחבות האי-שוויון הכלכלי בארה"ב, "וזאת מהסיבה הפשוטה שאין כל כך הרבה מנהלים בכירים", כדבריו.

"מיסוי על פערי שכר - הצעה מגוחכת"

אחת ההצעות האחרונות שהעלה לסדר היום סנדרס, המתמודד במרוץ לראשות המפלגה הדמוקרטית, היא להטיל מס על חברות שיש בהן פערי שכר גדולים בין המנכ"ל לעובד החציוני, יחס של יותר מ-50 ל-1. "זו הצעה מגוחכת", אומר מרפי. "אני רוצה להזכיר שבארה"ב מיושם כבר רעיון גרוע אחר, שלפיו אסור לנכות מס מעבר למיליון דולר על חבילת תגמול לבכירים. רף מיליון הדולר הושת ב-1994-1993 כשמיליון דולר עוד היה הרבה כסף. כיום, מיליון דולר זה ינואר גרוע מבחינתם של מנהלים רבים. כלומר, שכר של חודש אחד או פחות מזה. בשורה התחתונה, החברות נאלצות כבר כיום לנכות מס על חלק קטן מאוד מתגמולי המנהלים שלהן. אז להוסיף על זה מיסוי פרוגרסיבי?"

אמרת בעבר כי המתקפה על שכר המנהלים הבכירים נובעת בעיקר מזעם וקנאה. אתה עדיין חושב כך?

"אני משנה את דעתי בעקבות מידע חדש. במקרה הזה, אין מידע חדש מלבד העובדה שההתקפה על המנהלים התרחבה וכעת מותקפים גם מיליארדרים. בארה"ב מתקפה על העושר. יש אצלנו כיום מעט מדי כבוד והערכה לתרומתם של המיליארדרים לכלכלה ולרווחה האנושית.

"קח לדוגמה את המיליארדרים של האינטרנט. רבים מהם התעשרו אף שהחברות שלהם הציעו את רוב מוצריהם לציבור בחינם. חברות כמו גוגל ופייסבוק התעקשו על תג מחיר 0 לצרכנים - ומצאו דרכים אחרות להשיג הכנסות. אני לא חושב שיהיו הרבה אנשים שיטענו ברצינות שמצבנו גרוע יותר כיום מעצם קיומן של החברות האלו. מעבר לכך, רבים מהמיליארדרים לא שמים את הכסף שלהם מתחת למזרן. ביל גייטס וורן באפט, לדוגמה, הם מהפילנתרופים הגדולים בעולם".

ועדיין, עושר כמעט דמיוני בגודלו מרוכז בידי קומץ קטן למדי של אנשים.

"זה נכון, אבל לנוכח העובדה הזו כל אחד מאיתנו צריך לשאול את עצמו מי הוא היה רוצה שיחליט איך להשקיע את הכסף הזה, ביל גייטס או הממשל הפדרלי ואליזבת' וורן (סנאטורית דמוקרטית, התומכת בין השאר בהכבדת המיסוי על העשירים - ד"א). אני בוחר בגייטס".

מה דעתך על התפקיד שמילאו עד כה הרגולטורים בהגבלת שכר המנהלים בארה"ב?

"כמעט כל הניסיונות להגביל את התגמול למנהלים הניבו תוצאות לא צפויות והשיגו את המטרה ההפוכה מכוונת הרגולטור. לדוגמה, מגבלת הניכוי במס על שכר מנהלים, שדיברנו עליה, הייתה אחד הגורמים המרכזיים למעבר מהיר ומהדהד מ-1993 לשימוש באופציות על מניות כאמצעי תגמול. בשורה התחתונה, זה הקפיץ פי שלושה את התשלום למנהלים".

מהי הדרך הטובה ביותר להבטיח שהמנכ"ל ישרת היטב את האינטרסים של בעלי המניות? אופציות לטווח ארוך?

"אני מאמין שמטרת החברות צריכה להיות יצירת ערך לטווח הארוך, אבל אני חושש שיותר מדי מנכ"לים לא מבינים מה זה אומר בכלל".

לא מבינים - או יודעים שהם חייבים להראות תוצאות כבר ברבעון הקרוב?

"זו דרך מעניינת להסתכל על זה. אנחנו אכן רואים מנכ"לים שעושים ככל שביכולתם לעמוד בציפיות האנליסטים. אנחנו יודעים שכאשר הם עומדים בהם מחיר המניה עולה וכאשר לא - מחיר המניה יורד. כך שאולי יש כאן מעגל שגורם למנכ"לים לנסות לעמוד בציפיות האנליסטים גם על חשבון אינטרסים לטווח ארוך של החברה.

"יותר מדי מנכ"לים באמת סבורים שאם הם עמדו בציפיות האנליסטים זה אומר שיצרו ערך למשקיעים, כי המניה עלתה. אם אני צודק בהנחה הזו, לא בטוח שאופציות לטווח הארוך יפתרו את הבעיה, אבל זה עדיין רעיון לא רע בעיניי".

בהתמקדות בכלכלה האמריקאית, איך אתה מתרשם מממשל טראמפ?

"אם ניקח את הדברים מעבר להתנהגות האישית של הנשיא או דברים שהוא אומר, טראמפ הוביל כמה מהלכים טובים מאוד לכלכלה האמריקאית. שמחתי לראות שהכיוון הכללי הוא פחות רגולציה, אהבתי גם את הפחתת שיעורי המיסוי על החברות בארה"ב והתחברתי לכמה מההחלטות משפטיות שהוא קיבל.

"עם זאת, אני מודאג מאוד מהאינסטינקטים של הנשיא בכל מה שקשור לנושא מלחמות הסחר, בעיקר עם סין. מדאיגה אותי קבוצת היועצים הכלכליים שמקיפה אותו, שנותנת לו עצות ומכתיבה למעשה את מדיניות הסחר הזאת".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם