גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המסע אל "העיר האבודה" שהג'ונגל בקולומביה כיסה

"העיר האבודה" ברכס הסיירה נוואדה בקולומביה מפורסמת פחות ממאצ'ו פיצ'ו בפרו, אבל עתיקה ממנה ומסתורית יותר, והרבה יותר קשה להגיע אליה

העיר האבודה, עם בימת הטקסים המרכזית / , Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב
העיר האבודה, עם בימת הטקסים המרכזית / , Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

כל מי שאמרנו להם שאנחנו הולכים אל "העיר האבודה"(Ciudad Perdida), ששוכנת ברכס הסיירה נוואדה בקולומביה, נעצו בנו מבטי הערכה מהולים ברחמים. "אתם בטח חזקים", אמרו. התחלנו לדאוג.

הטרק המפורסם אל העיר האבודה הוא אחד מהיפים בקולומביה ומיועד למיטיבי לכת מנוסים המוכנים לתנאים בסיסיים, חום ולחות בשמיים. המסלול עובר עמוק בתוך הג'ונגל של רכס הסיירה נוואדה וחוצה נחלים ומעברי הרים. ידענו שזה טרק תובעני, אבל זה לא נראה לנו משהו שלא נוכל להתמודד איתו.

וחוץ מזה, להגיע עיר אבודה מעצם ההגדרה הוא היא עניין מאתגר, שהרי אם היה קל להגיע אליה, היא לא הייתה אבודה. ובאקלים טרופי כמו באמריקה הדרומית, הג'ונגל לא מחכה לאף אחד ומכסה את החורבות. לפעמים חולפות מאות שנים עד שהעיר מתגלה מחדש. המפורסמת מכולם היא מאצ'ו פיצ'ו בפרו, אבל היא אינה היחידה. גם טיקאל בגואטמלה, אחת מהערים הגדולות והחשובות בממלכת המאיה, ננטשה וכוסתה במעטה הג'ונגל. גם באסיה ובאפריקה יש ערים דומות.

בלילה לפני בקושי עצמנו עין. למחרת הופיע בצעדי און עומר הוונסואלי, שידריך אותנו בטרק התובעני הזה. אליו התלווה חואן, בן לשבט וויווה, אחת משתי קבוצות הילידים שחיות באזור. כדי להגיע לתחילת המסלול נדחסנו חמישתנו - נהג הרכב, עומר וחואן המדריכים, בעלי ואני - לרכב קטן. אחרי כמה שעות של טלטולים על דרך עפר בוצית הגענו לכפר מאצ'טה פלאו, והתחלנו ללכת. המסלול התפתל בעלייה, בדרך שבה כפריים מגדלים קפה וקקא0ו בתוך טבע מהמם סביב. פעם גידלו פה גם המון קוקה.

חואן  לועס עלי קוקה ומחזיק בפופורו שלו, האופייני לגברי השבט /צילום: גליה גוטמן

ברוב מדינות אמריקה הדרומית (פרט לפרגוואי וברזיל) חוקי לגדל ולצרוך קוקה, ועלי הקוקה נמכרים חופשי בשווקים, במיוחד בבוליביה ופרו. גם אני לעסתי שם כל הזמן עלי קוקה. אומרים שזה טוב נגד מחלת גבהים. במדינות האלה וגם בקולומביה זהו גם עניין טקסי-תרבותי, לאו דווקא סם.בימי הזוהר של קרטל הסמים בקולומביה, חקלאים רבים (כמו למשל באזור הג'ונגל שבו שוכנת העיר האבודה) גידלו צמחי קוקה, שמהם מפיקים קוקאין, כי זה היה מאוד-מאוד רווחי. לא רק זאת, אלא שקרטל הסמים של אסקובר הקים במעבה הג'ונגלים האלה "מפעלים" - מעבדות שבהן ייצרו קוקאין מעלי הקוקה.

לא הפסיקו לגדל קוקה בקולומביה (וגם לא בבוליביה ופרו), זה חלק בסיסי מדי של התרבות, אבל המדינה עושה מאמצים כדי לצמצם את הענף. כך למשל, הצליחו שלטונות קולומביה לעקר חלק ניכר משדות הקוקה באמצעות ריסוס מאסיבי, כמו גם באמצעות תמריצים שונים ועידוד הכפריים מגדלי הקוקה לעבור לגידולים אחרים ולעיסוקים אחרים. לא מעט כפריים שפעם עבדו ב"מפעלי" הקוקאין, עוסקים כיום בתיירות. כך למשל, בעלי הפרדות שנושאות כיום בשבילי הג'ונגל התלולים מצרכים עבור תעשיית התיירות המתפתחת לאט-לאט באזור. פזלתי אליהם בזהירות. הם חבר'ה די מסוקסים, מצוידים במצ'טות ומנסים להתפרנס כמיטב יכולתם בתנאים שנוצרו.

לצעוד בג'ונגל לאור פנס

לעת ערב הגענו למחנה הראשון - מבנה בטון מקורה אך לגמרי פתוח, ולרשות הטרקיסטים - ברובם צעירים בשנות העשרים - עומד מעין "שובך" עם שורות של מיטות קומתיים צמודות, מצוידות בכילות נגד יתושים, צפרדעים, חרקים, נחשים ומה לא. כשקמים בלילה לשירותים רצוי לוודא שבתוך הנעל לא מתחבא איזה נחש. לרשותנו עמדו כמה תאי שירותים וכמה מקלחות בסיסיות, מטבח, חדר אוכל עם ספסלים ושולחנות עץ, כמה טבחים, ומצרכים שנשאו הפרדות על גבן.

מלון ה"שובך" שלנו, עם שורות של מיטות קומתיים, מצוידות בכילות נגד יתושים, חרקים, צפרדעים ונחשים/צילום: גלית גוטמן

השחר אך עלה. חואן ואני ירדנו לנהר הזורם לרגלי המחנה. את השם חואן סיגל לעצמו בשביל המטיילים, אבל שמו האמתי הוא קנקוומאקו (Kankwemaku). שפת אמו היא וויווה, אך הוא מבין גם קוגי (Cogi), השפה הילידית השנייה באזור. עקבתי בהשתאות אחר העלם הזה, בן 24, ללא חתימת זקן או שפם, שערו השחור כעורב מבריק ומגיע כמעט עד למותניו. לפעמים הוא וחבריו קולעים את שערם לצמה ומגלגלים אותה מתחת לכובע. ילד טבע. בחושי ילד הג'ונגל שלו הוא יודע לזהות כל ציפור וכל צמח וכל נחש וכל רמש. הוא דילג מסלע לסלע, וכשהגיע לברכה הטבעית הירקרקה שלרגלי המפל קפץ לתוכה כמו טרזן. שחיתי בעקבותיו. הרגשתי בסרט.

הוא נשוי בלי ילדים, סיפר, ואשתו והוא והמשפחה המורחבת חיים ביישוב קהילתי של בני וויווה ליד העיר סנטה מרתה. אשתו מטפלת בחיות המשק, ויש לה חזירה, פרה ותרנגולות. יצאנו באי חשק מהמים הנפלאים, אבל בג'ונגל הערב יורד כבר בחמש וחצי, ובחושך משתדלים לא לטייל בו, ולפנינו הייתה דרך ארוכה אל המחנה הבא.

בדרך חלפנו על פני הכפר מוטני של בני קוגי. מדי פעם פגשנו מקומיים - גברים נשים, ילדים - כולם בבגדים לבנים צחים מצחור ושיער שחור משחור, נעולים במגפי גומי גבוהים לחציית מעברי מים, נהרות ולהליכה בבוץ, ככה בלחות הבלתי אפשרית הזאת. נראה היה שהם פשוט רוצים לחיות את חייהם במעבה הג'ונגל וממש לא מעוניינים במגע כלשהו עם התיירים הזרים.על פנינו חלפו שיירות של פרדות שמובילות ליישובים ולחניונים שבמעלה הדרך משאות כבדים של אבטיחים, אננס, קוקוס, ארגזי קולה, כלי עבודה, צנורות. צעדנו, נשמנו מים והזענו פלגי מים.

אני לא יודעת כמה קילומטרים הלכנו, אך להגיע למחנה באור יום לא הצלחנו. זאת כבר באמת הייתה חוויה מהסרטים. היינו מצוידים אומנם בפנסי ראש, אבל רק מי שצעד בג'ונגל לאור פנס יודע עד כמה זה לא פשוט. צעדנו בחושך על סלעים חלקלקים לאורכו של נהר שוצף, וזה היה מפחיד. בשלב הזה שכחתי מהאגו, אחזתי כמו ילדה קטנה בידו של חואן ונזהרתי בכל צעד. כמה דקות אחר כך, כשכמעט הנחתי את כף היד על סלע, חואן צעק אליי והעיף לי את היד. לאורו של הפנס שכב נחש לא קטן שצבעיו לא הותירו מקום לספק. זה היה נחש ארסי.

ואז התחיל המופע הפנטסטי של הגחליליות. כל עשירית שנייה הן אותתו מתוך הסבך, כמו רוצות לומר משהו. הן הקיפו אותנו מכל עבר, יפהפיות חמקמקות שכמותן, קורצות ומרצדות. למרות העייפות והלחות, ההתמסרות שלי למחזה הייתה מוחלטת. הרגשתי כמו עליסה בארץ הגחליליות. בדרך למחנה עוד היה עלינו לחצות נהר. האם מישהו יאמין לי שגלשתי בחושך מוחלט בכלוב ברזל רעוע תלוי על אומגה, מעל נהר שוצף? זה היה הג'ונגל הכי אמיתי שהייתי בו. אחרי כארבעים דקות נוספות של עלייה היינו לרגלי העיר האבודה. מותשים מעבר לכל תיאור צנחנו על דרגשי הקומות שמתחת לכילות, וחצי מעולפים חיכינו לבוקר.

אל הגיהינום הירוק

השכם בבוקר יצאנו אל העיר האבודה. אחרי כחצי שעה של הליכה מזורזת חצינו את נהר בוריטאקה, אותו נהר מאתמול בלילה, ומיד התחלנו לטפס. ממבט ראשון זה נראה חסר תקנה: מדרגות סלע שחורות חצובות במדרון תלול, חלקלקות, גבוהות ובלתי נגמרות. המדרגות התפתלו בין עצים ענקיים ואנחנו המשכנו לטפס, לאט. כמה טיפסנו? 1,250? 2,000? בכל מקום צוין מספר אחר. בתום 2,000 ומשהו מדרגות ניצבנו בפתח העיר האבודה טיונה (Teyuna), עירם של בני טיירונה (Tayrona), תושביו הקדומים של האזור, שחיו כאן בעמק בוריטאקה.

בקתות כפר  /  Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

העיר האבודה, הבנויה בגובה של 1,300 מטר במעבה הג'ונגל, מדורגת גבוה בין האתרים הקסומים של דרום אמריקה. שרידיה נחשבים אומנם מרשימים פחות מאלו של מאצ'ו פיצ'ו, בירת האינקה שבפרו, אך הודות לבידודה הגיאוגרפי, היא עדיין משמרת את הקסם, הראשוניות והמסתורין שמאצ'ו פיצ'ו איבדה לא מעט מהם מאז שהתגלתה מחדש ב-1911 והפכה להיות אבן שואבת לתיירים.

להערכת חוקרים, העיר האבודה נוסדה בסביבות שנת 660 לספירה, כמעט 800 שנים לפני מאצ'ו פיצ'ו. משערים שבימי זהרה חיו בה כ-4,000 איש, עד בוא הספרדים שסילקו מהמקום את בני טיירונה. תהליך העזיבה החל ב-1550, והעיר ננטשה כליל ב-1660. "הסבים והסבתות שלנו, של בני וויווה וקוגי, ידעו תמיד על העיר האבודה", אמר חואן, "אבל שמרו על זה בסוד מפני האדם הלבן".

תוך כדי טיפוס חשבתי מה היה פה? מי הם האנשים שבנו את כל זה? היכן התגוררו? או שמא היה זה רק אתר טקסי? ומדוע דווקא פה? ואיך הובילו את חומרי הבנייה? שהרי הקושי להגיע לאתר המכושף הזה הוא אדיר.

על המקום שרתה אווירת מסתורין. כמי שחי את המקום ומכיר אותו ככף ידו, חואן הסביר בהתרגשות על אתרים לאורך המסלול והוביל אותי בין במות ומזבחות, מרפסות ואתרי פולחן המסתתרים בין עצי דקל תמירים. אם חשבתי שאחרי העלייה הגדולה תגיע רגיעה - כדי להגיע לאתרים השונים עלינו עוד ועוד. איזה כושר היה למי שבנו את המקום וחיו וערכו פה טקסים.

עד היום התגלו באתר יותר מ-1,000 במות אבן מעוגלות, ששימשו כיסודות לבתי התושבים ועליהן ניצבו פעם מבני עץ. רשת של שבילים מרוצפים הובילה מחלקה העליון של העיר ועד לעמק נהר בוריטאקה, ומשערים שמדרגות האבן נבנו מאוחר יותר, כדי להקשות על הפרשים הספרדים.

טיונה התגלתה לעולם מחדש ב-1972 במצב השתמרות מצוין. מי שגילה אותה היו שודדי קברים מסנטה מרתה, שכינו את העיר הנטושה שבמעלה מדרונות סיירה נבדה, "גיהינום ירוק". בעקבותיהם של דמויות זעירות עשויות זהב וכדי קבורה מקרמיקה שהחלו להגיע לשוק השחור המקומי, הגיעו גם הארכיאולוגים, ובין 1976 ל-1982 פקדו את האתר משלחות מחקר רבות.

המרפאה של השאמאן

חואן פורר בידו עלי קוקה, הוביל אותי אל מעגל האבנים הראשון, ואחרי שהקפנו אותו הנחנו את עלי הקוקה על אבן עגולה. עמדנו דקה שלמה בדומייה, לטיהור ולמחשבות טובות, והמשכנו לטפס במדרגות התלולות. בכל פינה ציפתה הפתעה. הגענו ללוח אבן גדול שעליו עורך המאמו (השאמאן המקומי) את הטקסים כיום, כמו למשל "הטבלת" תינוק אחרי שהוריו נתנו לו שם.

השמאן ואשתו /צילום: גלית גוטמן

חואן עצמו "הוטבל" ממש על הלוח הזה. ניסיתי לדמיין את המחזה: הורים צעירים, אמא נרגשת, סבא וסבתא, שזמן לא רב אחרי הלידה עושים את כל הדרך ומטפסים בבגדיהם הלבנים הצחים על המדרגות הכהות כדי לקבל את ברכתו של השאמאן.
אחרי עוד אי אילו מדרגות הגענו ל"מרפאה". חואן דיבר על המאמו בהערצה, סיפר שהוא מכיר כל סוג ומין של צמח ויודע מה "לרשום" לכל מדווה, חולי ובעיה גופנית, נפשית או משפחתית, ואף מכיר את הפרקטיקה של הרפואה המודרנית. הוא הוציא מצקלונו עלי קוקה, לעס אותם ואחר כך כתש אותם בעזרת מעין עלי בתוך הפופורו (poporo, כלי אחסון) הצבעוני שלו.

הפופורו הוא תעודת הזהות של גברי וויווה. כאשר הנער הופך לגבר, בהגיעו לגיל 16-18 הוא יקבל את הפופורו שלו, שאותו יישא עמו תמיד. יותר מהגיל תקבע התנהגותו של הנער את מועד קבלת הפופורו. עד אז הנערים אינם אמורים לדעת איך נולדו. ההורים מספרים להם שהגיעו מהנהר.

לפני הגיע היום המיוחל, הנער מובל את בית המאמו על-ידי הוריו שיכינו אוכל לא מלוח ולא מתוחכם, אלא טבעי ופשוט ככל האפשר, עם הרבה פירות. הטקס עצמו נמשך ארבעה ימים וארבעה לילות, שבמהלכם על הנערים להיות ערים יום ולילה ולטבול בנהר ארבע פעמים ביום, בעוד המאמו בוחן את התנהגותם. הם רשאים לזוז ולעשות כל פעולה רק על-פי רשותו המפורשת.

כל אותו זמן על הנערים להיות מרוכזים בלעיסת עלי הקוקה לעיסה דביקה, ובהדבקת ה"טיט" הצהוב תוך שפשוף העלי סביב הפופורו. צבעו הצהוב של ה"טיט" מופק ממינרל הנלעס עם עלי הקוקה ומסמל טוהר. השפשוף האינסופי של העלי סביב הפופורו מסמל את המחשבות, שאותן הנערים "מתעדים" כמו ביומן, ורצוי מחשבות טובות. על טקס הלעיסה חוזרים כשלוש פעמים ביום, וככל שדבקת במשימה ולעסת יותר, כך הפופורו שלך יהיה יותר גדול ועגול יותר, עד שייעשה כבד מכדי לשאת אותו.

והבנות? הן נחשבות בוגרות עם בוא המחזור הראשון. בזמן המחזור אסור שעין השמש (סמל גברי) תשזוף את הבת, אלא רק הירח, ובמהלך ימי המחזור הנערה תשהה בבית עם האמא והסבתא, שילמדו אותה לארוג תיק, הוא ה"יומן" שלה.

אשתו של חואן ארגה עבורו את התיק היפהפה שלו במשך חודש תמים. יחסי מין לפני הנישואים אסורים, ומי שמחליט שהגיעה השעה להינשא הם ההורים והמאמו, לרוב סביב גיל 18. טקס החתונה יתקיים כמובן בעיר האבודה, וכך נישאו גם חואן ואשתו. נסו לדמיין את כל הכבודה, שבט שלם על זקניו, טפיו ופרדותיהם, עושים את הדרך המתישה, כולל כיבוד ומשתה.

היה קשה להינתק מהמקום הטמיר הזה. שאלתי את חואן למה המקומיים אינם מוכנים להצטלם ברובם ומתרחקים מכל מגע עם תיירים. "הם עדיין חוששים מזרים ומהאדם הלבן בכלל. מדור לדור גדלים על העוולות שהספרדים חוללו פה ועל סיפורי השואה שלהם", אמר.
בדרך חזרה שמענו ציוץ נהדר של ציפור. "זאת היא ציפור צהובה-שחורה המבשרת את הקיץ, וגם מודיעה למי שצריך שזה יומו האחרון", חייך חואן. בינתיים אני עדיין כאן. תודה על ההתעניינות.  

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"