גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהירה יותר, גבוהה יותר ועשירה יותר: איך תיראה תל אביב ב-2030

הפרויקטים הגדולים שמתוכננים בעשור הקרוב בת"א צפויים לשנות אותה לגמרי - הרבה יותר תחבורה ציבורית על חשבון רכבים פרטיים; הרבה יותר מגדלים ופרויקטי תמ"א 38; ופחות תושבים שלא נמנים עם העשירונים העליונים ● "גלובס" ממפה את העתיד של העיר העברית הראשונה ● פרויקט מיוחד

כיצד תיראה תל אביב  בסוף העשור / איור: איל אונגר, גלובס
כיצד תיראה תל אביב בסוף העשור / איור: איל אונגר, גלובס

הרכבת הקלה, פרויקט המטרו, קירוי אילון, מגדלי גבעת עמל, הריסת כיכר אתרים, תוכנית 3700, תנופת תמ"א 38 ועוד - כשמסתכלים על קו האופק של תל אביב ועל התוכניות שבפתח, רואים מנופים ואתרי בנייה - והרבה מהם. העיר הלבנה הולכת ומשנה את פנייה כשהפרויקטים הנדל"ניים, התשתיתיים והתחבורתיים מעצבים אותה מחדש.

בעשור הנכנס, אוכלוסיית העיר תחיה בתוך אתר בנייה ענק, כשרחובות ומתחמים שלמים ייחפרו בקרוב למען המשך סלילת הרכבת הקלה, ובעתיד הרחוק יותר עבור חפירת המטרו. "זה יכול קצת להזכיר את הטרנספורמציה האדירה שעברה פריז תחת הפרויקטים של הברון אוסמן באמצע המאה ה-19, עד שנולדה מחדש כעיר מודרנית", אומר ד"ר נתי מרום, מומחה לאורבניות מהמרכז הבינתחומי בהרצליה. "הדרך לעיר בת הקיימא והחכמה, שבתוכניות המתאר לשנת 2030, תעבור דרך הרבה אבק, רעש, חפירות ופקקים. זה אולי בלתי נמנע בעיר מתחדשת, אבל אסור לשכוח שזה גם המחיר שתושבים ישלמו במשך העשור הקרוב".

הרכבת הקלה לדוגמה, שעבודות התשתיות לקווים הסגול והירוק שלה ייפקדו את מרכז תל אביב בקרוב, תהפוך בשנים הבאות את החיים בעיר למורכבים וגם את ההגעה אליה למסובכת. התהליך העובר כעת על יפו בשל עבודות הרכבת הקלה בשדרות ירושלים הוא דוגמה בזעיר אנפין: ההגעה לאזור מורכבת, עסקים מתקשים לקיים את עצמם והתושבים באזור סובלים מהרעש ומהקושי התחבורתי שנוצר. כבר עכשיו נדחתה תחילת פעילותו של הקו האדום לשנת 2021, והקווים הסגול והירוק לא עתידים להתחיל לפעול כנראה לפני 2025.

הליך התכנון והביצוע של פרויקט המטרו - שלא ידוע מתי יצא לדרך כשלשם תקצובו נדרשים 150 מיליארד שקל - יערך לא פחות מ-12 שנה. המסילה הרביעית של הרכבת, צפויה להתחיל לפעול ב-2025 ולהוסיף כשליש לכושר ההובלה של רכבת ישראל, עד כדי כ-40 אלף נוסעים בשעת שיא.

השינויים התחבורתיים המתהווים כעת מנסים להדביק את גידול האוכלוסייה המואץ בישראל בכלל ובתל אביב בפרט - העיר הולכת וגדלה - בכמות האוכלוסייה, בשטחים הבנויים בה וברמות ההכנסה של תושביה. אוכלוסיית העיר צפויה לגדול מ-433 אלף תושבים ב-2015, ל-535 אלף עד 2030, ומ-252 אלף מועסקים שאינם תושבי העיר (כ-60% מהמועסקים), לכ-356 אלף מועסקים שמגיעים מחוץ לעיר ב-2030. עד 2040, צפוים להתווסף לשטחי המסחר והתעסוקה באגן האיילון 3-4 מיליון מ"ר. ההערכה היא שמדובר בתוספת של לפחות כ-200 אלף מבקרים יומיים נוספים, מה שמחייב יצירת כלים שיאפשרו היפוך מגמה ויפחיתו את תנועת המכוניות הפרטיות.

"בעיית הפקקים תמשיך ללוות אותנו"

השאלה הגדולה היא האם הפרויקטים התחבורתיים הגדולים, אם יושלמו בעשור הקרוב, הם פתרון מספק לזינוק במספר התושבים והעובדים בתל אביב. "בשנת 2030 כבר נוכל לנוע במערכות הסעת המונים מתפקדות בחלקן. בנוסף, התחבורה הציבורית תהיה חשמלית, תנוהל בצורה חכמה יותר ותספק שירות טוב יותר, ועל המחסור בנהגים נתגבר באמצעות אוטובוסים אוטונומיים רבי קיבולת", אומרת מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב וסגנית ראש העיר. "תל אביב תהיה מרושתת בשבילי אופניים וזרועה ברחובות ממותני תנועה לכל אורכה ורוחבה. אנחנו נראה פחות רכבים מסתובבים בעיר, אך לצערי בעיית הפקקים בכניסות לערים ובערים, עקב צמצום קיבולת הדרכים, תמשיך ללוות אותנו".

כדי לפתור את אותה בעיה, עיריית תל אביב מנסה לזרז את תום עידן הרכב הפרטי, ומעידה כי בתום תהליך של שינויים תחבורתיים, "רוב תושבי העיר ישתמשו באמצעי ניידות ברי קיימא, במקביל לתכנון רשת האוטובוסים שתפעל בעיר לכשיפעלו קווי הרכבת הקלה. מדיניות התחבורה של העירייה מעמידה את הולכי הרגל בראש סדר העדיפויות".

במסגרת היפוך המגמה, וההצרה כי העירייה תפסיק לתעדף את הרכבים הפרטיים, העירייה פועלת לסלילת שבילי אופניים נוספים ולצמצום מרחבי החנייה בעיר. "בימים אלו עובדים על עדכון מדיניות חניה, שתתבסס על תמחור חניות ו/או תווים ו/או לפי אזורים, מתוך כוונה לצנן את הביקוש ובהמשך לפנות מקומות חנייה לטובת מדרכות, שבילי אופניים, נתיבי תחבורה ציבורית, נטיעת עצים ועוד", מספרים בעיריית תל אביב. בעיר מתגוררים כרגע כ-168 אלף בעלי תו חניה עירוני, שלרשותם כ-35 אלף מקומות חניה בכחול לבן; כ-16 אלף מקומות חניה בחניוני אחוזת חוף; וכ-15אלף מקומות חניה חופשית באפור.

אם התנועה בעיר עם רכב פרטי תהפוך לנסבלת פחות בעשור הבא, העירייה שמה דגש על אמצעי תחבורה חליפיים, זעירים, ושיאפשרו חיבוריות טובה יותר בין אמצעי התחבורה של המטרופולין. "כשאנשים ייסעו ברכבת הקלה הם יצטרכו אמצעים משלימים כדי להגיע ליעד. אוטובוסים, מוניות ודו גלגלי. לא הכל ממש יושב על המסלול שלה", אומרת להבי. "מאחר ובונים תעסוקה עם תקן חניה נמוך מאוד נראה בהכרח ניידות באמצעים חלופיים, פשוט לא תהיה ברירה. החיים בדרכים יראו אחרת כי הטכנולוגיה תייצר אמצעים שרק את חלקם אנחנו מדמיינים עכשיו. מישהו דמיין 'וויז' או 'מובילאיי' או תחבורה שיתופית לפני עשור, או את הרכב האוטונומי והשלכותיו?".

קורקינטים שחוזרים לעמדת ההטענה לבד

לדברים הללו מתחבר עודד קוטוק, אדריכל ומתכנן ערים, המסמן דווקא את תחילת עידן הקורקינט והמיקרו-מוביליטי. לדבריו, "אם הפרויקטים המרכזיים יסתיימו בעשור הזה, הרבה יותר אנשים יוכלו להגיע לתל אביב ולצאת ממנה בזמן נסיעה סביר. אבל צריך לזכור שבמקביל גם הביקוש לנסיעות יעלה מאוד. זה קרב צמוד בין כמה אנשים ירצו להגיע לעיר, לבין הרחבת האפשרות להגיע אליה.

"זניחת הרכב הפרטי תתרחש, אם יהיה שילוב של כמה פתרונות ציבוריים ופרטיים. הקורקינטים הם חלק מסל הפתרונות, ואנשים מצביעים ברגליים. זה כלי לתנועות קצרות ובינוניות, הוא לא יחליף את הרכבת הקלה. אם אתה מגיע עם הרכבת לאחת התחנות, אופניים או קורקינט הם אופציה טובה.

"בעשור הקרוב הערים יילמדו איך לעשות רגולציה, החברות ילמדו איך לשכלל את השירות, ואפשר יהיה ליצור פה רובד חדש של תחבורה ציבורית-פרטית, שלב חדש באבולוציה של התחבורה. זה יקרה באמצעות הוספת תשתיות - שבילים ייעודיים, והקצאת זכות דרך על הכביש לתנועה איטית.

"מהצד הטכנולוגי, עובדים היום בכמה מקומות בעולם על קורקינטים שיודעים לנוע לבד, שיוכלו להגיע לבד לעמדות טעינה ולמקום העגינה שלהם. בנוסף, בתל אביב יש היום חברות שמתכננות ניסויים מסחריים ברכבים אוטונומיים. אם הניסויים יהפכו לשירות שיתופי ולהסעת מספר רב של אנשים, זה יכול להיות סיפור גדול מאוד בעוד עשור. בעירייה לומדים היטב את מה שנעשה בעולם ומתחילים ניסוח של מדיניות בנושא הרב האוטונומי".

קורקינטים בתל אביב/  צילום: שלומי יוסף

ניהול התחבורה בתוך המטרופולין, גם הוא צפוי להשתנות.

"הגופים הציבוריים, בין אם העירייה או הרשות המטרופולינית אם תקום יום אחד, או אפילו המדינה, צריכים להבין איזה תנועות נעשות איפה, ולנהל אותן. למשל, באמצעות זכות דרך משתנה. תארי לך שיהיו נתיבים בעיר שבהם ההרשאה לכלי רכב להיכנס היא בהתאם למצב התנועה. אם מצטבר גודש - יוכלו להיכנס אליהם רק אוטובוסים או רכבים של שירות שיתופי. אם התנועה יורדת - אפשר להתיר את הרסן. כל זה יהיה באפליקציה שתכלול את כל השירותים ותאפשר לנו לתכנן את הנסיעה מראש, לשלם עליה ולהבין את המשמעויות של הבחירה. זו קפיצת מדרגה גדולה, וזה מתחיל אט אט לקרות בעולם".

המלונות יתחזקו, המסחר ייחלש

לצד שיפור אמצעי התחבורה, בעשור הקרוב תצטרך המדינה למצוא דרכים גם להגדיל את מלאי יחידות הדיור (יח"ד) בגוש דן וגם תל אביב תתרחב בהתאם. בחמש השנים האחרונות בתל אביב החלו בבנייתן של 2,708 יח"ד בממוצע מדי שנה, כשחלק ניכר מהיח"ד החדשות נבנות במגדלים גבוהים ויקרים, המיועדים לאוכלוסייה מבוססת. גם הבניינים הנכנסים להליכי תמ"א 38, בסופו של דבר עשויים לדחוק ממרכז העיר את האוכלוסיות הצעירות והמגוונות של העיר.

עיריית תל אביב מצהירה גם שהיא רוצה להפוך לאחד היעדים הכי פופולריים לתיירים ב-2030, כך שבתוך עשור ענף התיירות יכניס לעיר 10 מיליארד שקל בשנה. לשם השוואה, ב-2018 ההכנסות מתיירות בעיר עמדו על בין חמישה לשישה מיליארד שקל.

לפי נתוני העירייה, ב-2010 היו בעיר 50 בתי מלון רשומים, ולפי נתוני איגוד המלונות כיום יש בעיר 110 בתי מלון אך בעיר פועלים עוד בתי מלון רבים שלא רשומים. בשנים האחרונות צצים בעיר עוד ועוד מלונות בוטיק, המחליפים בנייני מגורים בלב העיר - רק ברגע זה מטפל אגף הרישוי ב-23 בקשות כאלו, כשמדובר בטרנספורמציה המעודדת על ידי העירייה. לצד אלו, בעיר משגשגת תעשיית ה-AirBNB, הפועלת בישראל בעוצמה ובאין מפריע - בין מאי 2017 לאפריל 2018 הוצעו בתל אביב 17 אלף נכסים להשכרה באמצעות AirBNB. בשכונת כרם התימנים בעיר, 10% מהדירות, מושכרות כ-AirBNB, והמגמה הולכת ומתגברת.

הביקוש הגדול לנדל"ן בתל אביב מעלה את השאלה כיצד יראה קו האופק של העיר בסיום העשור הקרוב. לדברי להבי, "צפויה לנו תוספת של כחמישה מיליון מ"ר לתעסוקה; 300 אלף מועסקים; עשרות מגדלים בגובה של מעל 50 קומות; ותוספת של כ-100 אלף תושבים - כ-30 אלף בצפון מערב העיר בתוכניות 3700 ושדה דב, ביפו ודרומה כ-10,000 יח"ד וכך גם בשכונות מזרח העיר, במרכז העיר ומצפון לירקון.

"הצפיפות של יחידות דיור לדונם תגדל. מרכז העיר, בזכות הכרזת העיר הלבנה של אונסקו ותוכנית השימור, יישאר מרקמי וברובו יגבה עד למקסימום 6.5 קומות. אך במעטפת נראה יותר מגדלים, בנייה אינטנסיבית וצפופה של פרויקטי התחדשות עירונית. התכנון יעודד יותר עירוב שימושים ולצד המגורים נחזה בהתחזקות המלונאות והתעסוקה ואולי בהחלשות המסחר, עקב התפתחות המסחר המקוון והאפשרות לקנייה באינטרנט".

עבודות הבנייה של הרכבת הקלה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

"התפרקות של תרבות שקיימת 100 שנה"

בין אם מדובר במרקם האנושי החי בה או בעסקים הפועלים בשטחה, ייתכן כי המגמות המתרחשות כרגע בעיר, יהפכו את תל אביב בעוד כעשור לעיר אחרת. "קווי הרכבת הקלה והמטרו אמנם יאפשרו להגיע אל תל אביב בנוחות ומהירות יחסית מערי הלווין והפרברים ברחבי מטרופולין תל אביב, אבל זה גם יתרום לתהליך הדחיקה של התושבים הפחות אמידים, שיעברו לערים זולות יותר בשולי המטרופולין", אומר ד"ר מרום. "תל אביב ב-2030 תהפוך למרכזית עוד יותר במטרופולין, אבל גם ליקרה והומוגנית הרבה יותר מבחינה חברתית. היא אולי לא תהיה בדיוק 'עיר לעשירים בלבד', אבל היא תהיה, עוד יותר מהיום, עיר העשירונים העליונים. זאת בזמן ששולי המטרופולין יהיו הפרברים העממיים, ומעבר להם הפריפריה החברתית של ישראל השלישית".

למגמה הזו, יש כבר נוכחות בשטח; כ-28% מתושבי העיר הם בגילאי 18 עד 35, ובין 2008-2017 חל צמצום של כ-7% במספר הצעירים בעיר. ההכנסות וההוצאות החודשיות לנפש בתל אביב גבוהות ב-50%-60% ביחס לישראל. בעיר ישנם פחות משקי בית במעמד כלכלי נמוך (17% בעשירונים 1-3, לעומת 30% בישראל) ויותר משקי בית במעמדות הכלכליים הגבוהים (35% בעשירונים 9-10 לעומת 20% בישראל).

לפי ד"ר טליה מרגלית, מרצה בכירה בבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב, אם לא יהיה שינוי מדיניות רציני, זוהי רק ההתחלה. "הגישה כאן כרגע היא כזו שבונה יקר וגבוה ומבוססת על אנשים שיבואו לעבוד בעיר באמצעות הרכבת, כאשר נבנות מעט מאוד דירות ברות השגה, בטח בהשוואה לעולם.

"בתחזית של עסקים כרגיל, תל אביב תלך ותתייקר, ולדעתי גם תאבד את עצמה. להרבה מאלו שחיים פה היום ואלו שמאז קום העיר נתנו לה את האופי המיוחד שלה, יהיה בלתי אפשרי לגור פה, בגלל העלות - בשכירות וגם בקנייה של דירות. עיריית תל אביב תצטרך לעשות מאמצי על כדי להשאיר כאן את מעמד הביניים, והיום היא עושה מעט מאוד. אנחנו נמצאים במצב שבו השוליים, אלו שהיה להם כסף לקנות דירה כאן או משפחות שהעבירו דירות מדור לדור, הולכים ומתכווצים".

זה תהליך שקורה בערים גדולות בעולם.

"בערים כאלו בעולם גרים העשירים ביותר והעניים ביותר - מהגרי עבודה, פליטים, ואנשים שיישארו באזורי עוני בשולי העיר. הפגיעה בהם היא מאוד גדולה, אבל הפגיעה היא גם במעמד הביניים. זו תהיה עיר מוקצנת - מעמד ביניים מצומק, התבססות על תיירות, השקעות חוץ ואוכלוסייה עשירה. זו תהיה ליבה עשירה של גוש דן ומעמד הביניים יתפשט החוצה.

"זו לא תהיה אותה תל אביב שבה הולכים עם כפכפים לים וגרים בדירות שותפים. היא תהיה עיר הרבה יותר מעונבת ונוקשה, מעצם המחירים. יש מצבים בהיסטוריה שבהם כן החליפו דיסקט בתכנון עירוני, וצריך להיות פתוחים לזה שזה יכול לקרות. כרגע, לאנשי עיריית תל אביב יש אמונה גדולה מאוד בצדקת הדרך, גם אם הם רואים את הבעיות.

"כדי לשמור על המגוון שעושה את העיר הזו מה שהיא, נדרשים מהלכים דרמטיים; יותר דיור ציבורי, הרבה יותר דיור בר השגה, יותר מוסדות חינוך, יותר מבני משרדים לעסקים קטנים ומתחילים, ולא רק מגדלי משרדים שחברות גדולות ועסקים חזקים יכולים לאכלס".

אולי התהליך הזה יהפוך דווקא את הערים ליד תל אביב, לתל אביב הבאה.

"אולי, אבל מבחינת תל אביב זה יהיה הפסד קטסטרופלי. זה יהיה לירות לעצמך ברגל. זה העניין עם הג'נטקפיקציה. אנשים עם כסף נמשכים לצבעוניות, למגוון ולתחושת חופש ואותנטיות, ואז מבריחים את כל אלו למקומות אחרים. כשזה קורה בשכונה זה חבל, כשזה קורה בעיר שלמה זה מאוד עצוב. במקרה של תל אביב מדובר בהתפרקות של תרבות שלמה, שקיימת 100 שנה. חבל.

"ההפסד הוא קודם כל של העיר עצמה. המהות של העיר הזו זו הבוהמיות שלה, וה'שלוכיות' שלה - הדברים שהם תל אביב. תיקחי את זה ממנה ותקבלי משהו שהוא פחות כייפי, ובעצם פחות אטרקטיבי גם לתיירים ולמשקיעים. זה לא יהיה אותו הדבר". 

עוד כתבות

פיצ'רים שונים של הדפדפן אטלס / צילום: צילום מסך

זה מה שחשבנו על דפדפן ה-AI החדש שהושק

חברת OpenAI השיקה את הדפדפן אטלס, שמבוסס על בינה מלאכותית ומטמיע את ChatGPT כמעט בכל פעולה ● כרגע הוא קיים רק במחשבי אפל, אבל אפשר כבר לדבר על תחרות לכרום

רינקי סטי / צילום: בוריס זכרוב

מפאלו אלטו למיזם ישראלי: אחת הנשים החזקות בסייבר מספרת על המהפך בקריירה

עם יותר משני עשורים בתפקידי מפתח בתחום הסייבר סקיוריטי, רינקי סטי הפתיעה רבים בענף כשהצטרפה לסטארט־אפ הישראלי אפווינד ● בראיון לגלובס היא מספרת על המפגש עם עומרי כספי שתרם להחלטה, מה היא זיהתה בשוק המקומי, ואיך מעמד האישה בתחום השתנה לטובה

עולם האלצהיימר / צילום: Shutterstock

החולה הכי צעיר באלצהיימר מגלה מה עושות לו התרופות החדשות

עולם האלצהיימר חווה שתי מהפכות בשנים האחרונות, שסימנו פריצות דרך גם באבחון וגם בטיפול ● אלא שלתרופות יש תופעות לוואי, אורח החיים לצדן אינטנסיבי מאוד והן אינן בסל ● פגשנו חמישה מטופלים לשיחה פתוחה כדי להבין איך נראית המציאות שמאחורי הכותרות

דליה קורקין, ומתחם טיפול של עמל ומעבר / צילום: מצגת החברה

כשדליה קורקין השקיעה בחברה היא חששה שתצטרך "לעבור לגור באוהל". היום זו אחת ההנפקות הגדולות של השנה

4 מנהלות עוברות בימים אלה בין גופי ההשקעה הגדולים בישראל, ב"רוד שואו" לקראת ההנפקה של חברת עמל ומעבר ● "לא יהיו הרבה תמונות במצגת שלהן", אומרים גורמים בשוק. "תחום הסיעוד זה לא תחום סקסי" ● בתוך עשר שנים עמל ומעבר הצליחה להקפיץ את השווי שלה פי 10 ולייצר לבעלי המניות הון של מאות מיליוני שקלים ● מהטלפון של דליה קורקין מדירה קטנה בחיפה, ועד לבניית אימפריה שלא מפסיקה לצמוח: המסע של "אחת ההנפקות המעניינות של השנה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מצפים להורדת ריבית נוספת: המדדים בוול סטריט ננעלו בשיא כל הזמנים

מדד המחירים לצרכן בארה״ב לחודש ספטמבר נמוך מהתחזיות ועומד על קצב שנתי של 3% ● גברו ההערכות כי הפד יוריד את הריבית ב‑0.25 נקודת אחוז לרמה של 4% ברף העליון ● מניית אינטל התרוממה לאחר פירסום הדוחות הרבעוניים ● בורסות אסיה ננעלו בעליות לקראת פגישת טראמפ-שי בשבוע הבא

דירת פנטהאוז במגדל בראשל''צ / הדמיה: 3Division

מחיר שיא לדירה בבנייה רוויה בראשל"צ: 11.2 מיליון שקל

דירת פנטהאוז בסמוך לכביש 4 בראשון לציון נמכרה ב־11.2 מיליון שקל ● מדובר בדירת פנטהאוז בת 5 חדרים ובשטח של 178 מ"ר, בקומה ה־29 במגדל חדש במערב העיר ● הפרויקט יכלול לאחר השלמתו שלושה מגדלים, פארק ו־15 בתים דו־משפחתיים

חידושים בטיפול באלצהיימר / צילום: Shutterstock

הניסויים, המחקרים והתרופות המבטיחות: החידושים שבצנרת לטיפול באלצהיימר

אחרי שנים של קיפאון, שתי תרופות חדשות עוררו מחדש את שוק הטיפול באלצהיימר ● עשרות ניסויים בוחנים תרופות שתוקפות 15 מנגנוני פעולה אפשריים שונים של המחלה ● התקוות לעתיד נעות בין חיסון, דרך שימוש בתרופות קיימות ועד לבוטים לשמירה על המצב הקוגניטיבי ועריכה גנטית

פופקורן. ליאור פרנקל בשיחה עם שרון שקד / צילום: פרטי

איך משיגים שביעות רצון בקרב 96% מהעובדים גם בחברה שגדלה כל הזמן?

הפודקאסט הפופולרי "פופקורן" מגיע לגלובס במדור חדש על עולם העבודה • "אם אתה רואה משהו לא טוב - תפעל, לא מספיק להצביע על בעיות", אומרת שרון שקד, סמנכ"לית משאבי אנוש ביוניקורן הסייבר סקיורטי סייארה ● בשיחה עם ליאור פרנקל היא מסבירה איך מצליחים לצמוח בקצב מסחרר בלי לטשטש את הדנ"א, ולמה אנשים עם ניסיון של שנים בענקיות הטכנולוגיה יכולים דווקא להוות בעיה • פופקורן

דונלד טראמפ וראש ממשלת קנדה מארק קרני / צילום: ap, Evan Vucci

"נתפסה על חם": טראמפ מגדיל את המכסים על קנדה בעקבות פרסומת

בשבוע שעבר הודיע דונלד טראמפ על ביטול שיחות הסחר עם קנדה, וכעת הנשיא האמריקאי לוקח צעד נוסף ומגדיל את המכס על ייבוא מהמדינה ב-10% ● הרקע: פרסומת במשחק בייסבול שמבקרת את מדיניות המכסים שלו

הצלב האדום מוביל חללים חטופים לישראל / צילום: Reuters

גורם ישראלי: "שחרור החטופים החללים היום לא סופי"

במידה וחמאס לא ימשיך בהשבת החטופים: ישראל עשויה להטיל סנקציות ● צה"ל חיסל באמצעות כלי טיס מחבל שעסק בניסיון שיקום יכולות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון ● עימותים באיטליה בין המשטרה למפגינים פרו-פלסטינים שצעדו לעבר השגרירות הישראלית ברומא ● מזכיר המדינה האמריקאי רוביו למשפחות החטופים החללים: "בוחנים את הדרכים בהם ניתן להגביר את הלחץ על חמאס לשחרר חטופים חללים" ● חמאס עשוי לשחרר היום שני חטופים חללים, גורמים ישראליים: "השחרור לא סופי" ● עדכונים שוטפים

המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים / צילום: Shutterstock

לא הכול נוצץ בדרך לאקזיט: הגיע הזמן לדבר על המחיר הנפשי שמשלמים הפאונדרים

התדמית הנוצצת והאקזיטים במיליארדים מסתירים מציאות לא קלה ● במקרים רבים מייסדי סטארט־אפים חווים בדידות וסובלים מלחץ ופחד, אך נמנעים מקבלת עזרה מקצועית ● יש מה לעשות, וזה מתחיל בהעלאת המודעות לנושא

שלומית ארז ערמון / צילום: הדר בדר

היא למדה משאבי אנוש אבל הרגישה לא שייכת. ואז היא גילתה את שוק ההון

לפני שבע שנים היא ייסדה בית השקעות עם אלדד תמיר, אבל "הקורונה עצרה הכול וקיבלנו ברקס. המשכורת שלי צנחה כמעט לאפס", מספרת שלומית ארז־ערמון ● למיזם הבא שהקימה כבר יש עשרות אלפי לקוחות, "30% מהם מתחת לגיל 24" ● שיחה קצרה עם מייסדת ומנכ"לית משותפת בפלטפורמת המסחר הדיגיטלית בלינק

בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

מאות אלפי לקוחות של בנק לאומי הופתעו לקבל 500 שקל לחשבון. זו הסיבה

ההטבה ניתנה במסגרת מתווה ההקלות שדרש בנק ישראל מהבנקים בתחילת השנה ● ההטבה שניתנה ללקוחות בנק לאומי היא עבור מי שהוציאו בחודש ספטמבר לפחות 7,000 שקל בכרטיס האשראי הבנקאי שלהם ושהם מעבירי משכורת לבנק

"מוכנים לעימות חדש": האיראנים שוב מאיימים במלחמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המיליארדרים היהודים בארה"ב מוציאים הון כדי למנוע ממדאני להיבחר לראש עיריית ניו יורק, לאירלנד יש נשיאה אנטי-ישראלית חדשה, וארה"ב מפקחת על הפסקת האש בעזה באמצעות מל"טי סיור ● כותרות העיתונים בעולם

ריי דאליו / צילום: Reuters, Andrew Kelly

משקיע העל והמיליארדר שיודע איך כלכלות מסתבכות ונותן עצה למשקיעים

חדלות פירעון של מדינות חזרה על עצמה מאות פעמים, לא אחת בגלים ● כשהחוב של ממשלת ארה"ב הוא כמעט 38 טריליון דולר, שהם למעלה מ-124% מהתוצר, הוא גדל מעבר ליכולת לתחזק ולשרת אותו, ויש סכנה ממשית לקריסה ● לריי דאליו, מייסד ברידג'ווטר, יש הצעה למשקיעים במדינות כאלה ● כתבה שנייה בסדרה

בינה מלאכותית / צילום: Shutterstock

סטודנטים? חברות הבינה המלאכותית מציעות לכם את המודלים שלהם בחינם

שימוש בכלי AI על ידי סטודנטים הפך כבר מזמן לסטנדרט וחלק מחברות הבינה המלאכותית מציעות להם את השירות בחינם ● לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, גלובס אסף לכם את ההטבות שמציעות חברות הבינה המלאכותית לסטודנטים בישראל

מי מכונה אילון מאסק 2.0?

מה היה "שוד חדר האוצר הירוק", היכן אפשר למצוא סליל אלפא, ובאיזו עיר בארץ מצטלבים הרחובות שמעון פרס, הנרי קיסינג'ר ואלי ויזל? ● הטריוויה השבועית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ביהמ"ש הכריע: מה האחריות של אישה לחובות בעלה?

ביהמ"ש קבע כי אישה לא תוכל להתנער מחובות שצבר בעלה במהלך הנישואים ● דיירת שהתנגדה לפרויקט תמ"א 38 נדחתה, אף שטענה לפגיעה בזכויותיה ● וסב חויב לשלם את חוב המזונות של בנו בסך מאות אלפי שקלים, לאחר שסייע לו להסתיר רכוש ● 3 פסקי דין בשבוע 

ביל גייטס, אילון מאסק, ג'נסן הואנג, סם אלטמן / צילום: רויטרס

מנכ"לי אנבידיה ומיקרוסופט גילו: זה מה שהיינו הולכים ללמוד היום

פיזיקה, AI, מתמטיקה, הנדסת תוכנה או אולי בכלל אתיקה ● המנהלים של חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם משתפים בהמלצות שלהם לבחירת המסלול האקדמי ● מה היינו לומדים היום, פרויקט מיוחד 

''אסונות קטנים''. חזיתות רבות / צילום: באדיבות נטפליקס

"אסונות קטנים": על שיפוטיות ומודל אמהות בלתי אפשרי

"אסונות קטנים" סדרה הדשה שעלתה ביס מפרקת את המודל של האמא המושלמת ועוסקת בבריאות הנפשית של אמהות אחרי לידה ● גיבורת הסדרה ג'ס אמא טריה שסובלת מ-OCD וחרדות ולא מצליחה לתווך את מצבה לסביבתה שמתרחקת ממנה ומבקרת אותה בחומרה