תראו עד כמה התפתחנו בעשור האחרון, אנחנו לא זזים מטר בלי מסכי מגע, ובינה מלאכותית יצאה מסרטי מדע בדיוני והפכה לחלק מהחיים. בעשור הזה גם התפתחה מאוד האימנותרפיה ברפואה, שהיא לא פחות ממצילת חיים - ואפילו צולם לראשונה חור שחור!

אבל אחרי כל חגיגת הקדמה הזאת, הלכנו בעשור הזה גם אחורה. ממש אחורה. לצד פיתוחים טכנולוגיים מצילי חיים התחזקו דווקא בעשור הזה עוד קבוצות שכופרות במדע, ומציעות תיאוריות קונספירציה. הקולנית, הבולטת וגם המסוכנת שבהן היא קבוצת מתנגדי החיסונים; חיסונים שהוכחו כיעילים, מצילי חיים וממגריי מחלות קשות. מתנגדי החיסונים לא מסתפקים בכך ויש בהם שמעמידים בספק פריצות דרך נוספות ברפואה, בהן טיפולים נגד סרטן. מחלות כמו חצבת שהעולם המערבי כבר כמעט שכח עשו בשנים האחרונות קאמבק. בגלל אוכלוסיות שנמנעות מלחסן.

האבסורד הוא שהאפקטיביות של מתנגדי החיסונים מתאפשרת בגלל קדמה טכנולוגית אחרת: הרשתות החברתיות. מתברר שסרטוני המתנגדים שהופצו ברשת היו כל כך אפקטיביים עד שהיו רופאים שאמרו שזה מה שהשפיע על ריבוי מקרי החצבת בישראל.

מזל שלאחרונה בתי המשפט והמחוקקים החלו להתערב בסוגיה, ואפילו בפייסבוק הבינו שיש להם בעיה.

בעשור הקרוב יצטרכו כל המערכות להמשיך לפעול בתקיפות כדי שלא נמצא את עצמנו בסוף העשור הבא מרכיבים משקפי מציאות רבודה רק כדי לברוח ממציאות חדשה-ישנה של מגפת דיפתריה.