גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבית הוצף, מה עושים עכשיו? פיצויי הסערה שמגיעים לכם מהביטוח

לאחר סוף שבוע סוער שגבה לא רק נזקים ברכוש אלא גם את חייהם של שני צעירים, "גלובס" יצא לבדוק מה כוללים סוגי הביטוח השונים, ומה הם מכסים כשקורה אירוע מזג אוויר קיצוני כמו הסערה שחוו תושבי גוש דן בימים האחרונים

דרום תל אביב מוצפת / צילום: דוברות המשטרה מחוז ת"א
דרום תל אביב מוצפת / צילום: דוברות המשטרה מחוז ת"א

סוף השבוע הסוער ייזכר בגלל הטרגדיה הנוראה בתל אביב שגבתה את חייהם של שני צעירים, לאחר שנלכדו במעלית שהוצפה, אבל אירועי מזג אוויר סוערים, בכל פעם במקום אחר בארץ, אינם חריגים וקורים פעם-פעמיים בחורף ולעתים גם בקיץ, בצורת שריפות שמתפשטות במהירות.

גם אם אירועים אלה לא נגמרים בטרגדיה הם מלווים בנזק לרכוש ובצורך בעיסוק מרגיז בביורוקרטיה מול חברות הביטוח. כדי לבדוק מה כוללים סוגי הביטוח השונים ומה הם מכסים כשקורה אירוע קיצוני כזה, נעזרנו בלי דגן, סמנכ"לית ביטוחי רכב ודירה ב-AIG ובעו"ד שירלי מעוז, סמנכ"לית ומנהלת תביעות ב-AON ישראל.

שירלי מעוז / צילום: Aon ישראל

איך מבטחים דירות בפני נזקי מזג האוויר?
בביטוחי דירה יש שני מוצרי ביטוח: ביטוח מבנה וביטוח תכולה. ביטוח מבנה נוגע ל"צמודי מבנה" - כל מה ש"מגיע" עם הדירה: פרקט, ארונות מטבח, דלתות, מזגנים. ביטוח תכולה כולל רהיטים, מוצרים "לבנים" (מכונת כביסה, מקרר, תנור), שטיחים, בגדים, משחקים, נעליים, תכשיטים תמונות ועוד.

אילו נזקים מבוטחים בפוליסת הביטוח?
הפוליסה הבסיסית מכסה שיטפון, הצפה ואירועי מזג אוויר חריגים נוספים כמו שריפה או שלג. רעידות אדמה מכוסות כברירת מחדל, אלא אם הלקוח ביקש לא לכלול את הכיסוי.

האם ביטוח המשכנתה כולל כיסויים למקרים אלה?
כן. הבנק מחייב ברכישת ביטוח מבנה, אבל חלק ניכר מהאנשים רוכשים בנוסף לביטוח מבנה גם ביטוח תכולה. שוכרי דירות לרוב רוכשים ביטוח תכולה בלבד.

אם הבית שלי אינו ראוי למגורים, איך החברה מפצה?
אם אדם נאלץ לעזוב את הדירה עקב נזקים שנגרמו ממזג האוויר החברה מכסה שכר דירה לדירה חלופית למשך עד 12 חודשים, בהתאם לזמן שנדרש להחזיר את הדירה למצבה הקודם, בהתאם לקביעת מומחה (יש גבול של עד 15% מסכום ביטוח המבנה).

איך אדע כמה מגיע לי על אובדן התכולה?
אנשים בדרך כלל מעריכים בחסר את שווי הנכסים שלהם. החברה מסייעת ללקוחות להעריך את שווי התכולה לפי מספר הנפשות, גודל הדירה, ומספר החדרים בבית, ואם לפי תשובות המבוטחים נראה כי התכולה גבוהה מאוד, לעתים חברת הביטוח תשלח שמאי להעריך את השווי. חשוב לאמוד את שווי התכולה באופן מיטבי, כדי להבטיח שלא יהיה מצב של "ביטוח חסר". בעת מקרה ביטוח נשלח שמאי להעריך את שווי הנזק. מדובר באנשי מקצוע שיודעים גם במקרה של שריפה להעריך את הנזק על סמך תשאול, תמונות של הבית שיש ללקוח, קבלות וכמובן הניסיון שיש לשמאי.

למה כדאי לשים לב כשרוכשים ביטוח תכולה?
מתוך שווי התכולה שבוטח, ישולם עבור חפצי ערך (כגון תכשיטים) עד 10% מהסכום. למשל: בתכולה של 200 אלף שקל - ישולמו על חפצי ערך שניזוקו בגלל השיטפון עד 20 אלף שקל. אם ערכם של חפצי הערך כמו שעונים או תכשיטים 70 אלף שקל - כדאי לציין את זה בעת רכישת הביטוח כדי לבטח אותם כראוי ולקבל עליהם פיצוי ראוי.

המקרר הישן שלי הושבת בגלל הצפה בבית. איזה פיצוי אקבל?
משפים את המבוטח לפי ערך של מוצר חדש (בהנחה שהמבוטח ערך ביטוח מלא, ולא נמצא במצב של ביטוח חסר).

מה לא משולם?
אם דלפו מי גשם מהגג או מקירות המבנה, ונגרם נזק - לא אקבל פיצוי. אם המקרר "הלך" בעקבות קצר - גם אז חברת הביטוח לא תשלם. נזקי שריפה שנגרמו בעקבות קצר - מכוסים.

אילו ביטוחים מכסים נזקים בעסקים קטנים?
הביטוח הגנרי מכסה נזקי אש ונזקי ברק. פוליסת "אש מורחב" כוללת ברוב המקרים הרחבה לכיסוי לנזקי טבע. הפוליסה מכסה נזק ישר שנגרם לעסק - למבנה או לתכולה - כמו בדירות ואינו מעניק כיסוי לנזקים עקיפים, פיננסיים. ההשתתפות העצמית נקבעת בגובה כ-10% משווי הנזק שנגרם והיא גבוהה יותר מביטוחים רגילים".

אם בבעלותי עסק קטן שניזוק אתמול והיום אני לא יכולה להפעיל אותו. מי יפצה אותי?
"יש פוליסה פחות נפוצה, שנקראת אובדן רווחים - שמפצה על אובדן הכנסה מכל מיני סיכונים בתקופה שבה נזק לא היה פעיל. ההשתתפות העצמית בפוליסה הזו נספרת בימים: בקרב עסקים קטנים הפוליסה יכולה לכסות על 45-60 ימים ובעסקים קטנים על 5 עד 7 ימי השבתה".

ואם אין לי פוליסה כזו?
כמו במקרה הדירות, אפשר להגיש תביעת נזיקין לעירייה, ולקבל את הפיצוי אם יוכח שאכן הייתה רשלנות של הרשות המקומית. אופציה נוספת היא רכישת הרחבה במסגרת הפוליסה הרגילה לכיסוי הוצאות תפעול: שכירת אתר חלופי, גנרטור חלופי או מעבר לעבודה עם ספקים אחרים. הכיסוי הזה ניתן בסכומים נקובים כנגזרת של גובה הפרמיה.

האם חברת הביטוח חייבת לפצות אותי?
בעבר נדרשו עסקים קטנים לצעדי מיגון כתנאי לביטוח. לפי תיקון מהשנים האחרונות בעקבות הלכת סלוצקי, אסור לחברות הביטוח להתנות מתן ביטוח בדרישות מיגון.

ומה לגבי ביטוח רכב? איזה סוג של נזקים מכסה הביטוח?
הביטוח המקיף מכסה את כל מה שקשור להצפות: אם הרכב "טבע" וא עבר תאונה בכלל תנאי מזג האוויר. ביטוח צד ג' לא מכסה נזקים כאלה שנגרמו לרכב המבוטח, אבל כן מכסה נזקים לרכוש צד ג, גם אם נגרמו בשל נזקי מזג אויר. יש כיסוי שאפשר לקנות בנוסף לביטוח הבסיסי, והוא ביטוח המכסה את גרירת כלי הרכב. כך יכולים גם מבוטחי צד ג' שרכשו את הכיסוי להזמין גרירה של האוטו למוסך. גם מבוטחי ביטוח מקיף שלא סבורים שנגרם נזק רב לרכב שלהם, לא רוצים להפעיל את הביטוח וקנו כיסוי גרירה, יכולים רק לגרור את הרכב, אם לא ניתן לנהוג בו, למוסך וכך לא תירשם להם תביעה.

קמתי בבוקר, ירדתי לחניון וראיתי שהרכב מוצף. מה לעשות?
להתקשר לחברת הביטוח. הנציגים יציעו לגרור את הרכב למוסך אחד מתוך מוסכי ההסדר או לכל מוסך אחר שהלקוח מעוניין בו. במוסכי הסדר יקבל הלקוח רכב חלופי לכל ימי התיקון וההשתתפות העצמית תהיה נמוכה יותר מאשר במוסך עצמאי. סכום ההשתתפות העצמית הממוצע הוא כ-1,400 שקל.

הרכב שלי הוצף ויצא מכלל שימוש. איך קובעים אם לשלוח אותו לתיקון או להכריז עליו "טוטאל לוס"?
על פי הפוליסה התקנית אם נגרם לרכב נזק של מעל 60% מערכו - ניתן לבעלים פיצוי של 100% ממחיר הרכב לפי מחירון לוי יצחק, בהתחשב בהפחתות או תוספות לפי המחירון.

ב-AIG, רכב ייחשב לטוטאל לוס כבר ב-50%. את הנזק קובע שמאי רכב מתוך רשימות שמאים של החברה, או שמאי אחר לבחירתו. בנזק טוטאלי, אין השתתפות עצמית.

אם אין לי ביטוח מקיף אלא רק צד ג', מי יכול לשלם לי על הנזקים?
"אם המבוטחים סבורים כי הנזק נגרם להם בשל רשלנות של העירייה, או גורם אחר, הם יכולים לתבוע את העירייה. אנשים שיש להם ביטוח מקיף יכולים לתבוע את העירייה ולא להפעיל ביטוח. לדברי דגן, חלק מחברות הביטוח, למשל AIG, לא תתחשב בתביעה הזו, אם היא תתבע את העירייה ותקבל לפחות 80% מהכסף בחזרה".

מה לא מכוסה בביטוח הרכב הבסיסי?
רעידת אדמה, נזקי טרור, מהומות ופרעות. ניתן לרכוש הרחבות אלו, למעט נזקי טרור, שממילא מכוסים על ידי המדינה.

תוך כמה זמן אני אקבל את הכסף?
עניין של ימים, ולפי דגן, בהקדם האפשרי. "אנחנו פה בשביל הימים האלה. פתחנו את המוקד מוקדם מהרגיל ואנחנו מלווים לקוחות מהבוקר. אנו מקבלים את המסמכים בדרך שנוחה למבוטח - במייל או בהעלאה לאתר (וגם בפקס אם לקוח מעוניין), אין לנו שום אינטרס לעכב את הכסף אצלנו אפילו שעה. אנחנו נשלם לאחר שקיבלנו את כל המידע והמסמכים הנדרשים לבירור התביעה, עד 30 ימים מרגע קבלת כל המסמכים, אבל מתאמצים מאד ולרוב גם מצליחים להעביר את הכסף תוך ימים אחדים".

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?