גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול עוקף סמוטריץ': הנהגים רותמים את רה"מ לשינוי רפורמת תעריפי המוניות

בסוף השבוע העלו נהגי המוניות הילוך במחאתם נגד שינוי התעריפים והפגינו מול ביתו של שר התחבורה, שמצידו טוען כי לא ייכנע • ראש הממשלה החליט לזמן דיון דחוף בנושא כדי לדון בטענות הנהגים

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לזמן דיון דחוף בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה והצוותים המקצועיים כדי לדון בטענותיהם של נהגי המוניות ביחס לרפורמה, שנכנסה לתוקף ביום רביעי האחרון. בסביבת ראש הממשלה מדגישים כי גם אם ראש הממשלה יהיה סבור כי יש להקפיא, לשנות או לבטל את הרפורמה - הוא יהיה זקוק להסכמת הגורמים המשפטיים.

השיטה החדשה שאותה מוביל משרד התחבורה, תגביר את השקיפות בחישוב מחירי הנסיעה, תייקר את הנסיעות בעיר, ותוזיל משמעותית את הנסיעות הבין-עירוניות, אלא שנהגי המוניות מתקוממים ולא מוכנים ליישר קו עם השיטה החדשה, וטוענים כי היא תוביל לקריסת הענף. בשבוע שעבר הם השביתו את השירות בנמל התעופה וקיימו שיירת מחאה של מכוניות ברחובות תל אביב.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות, השיטה החדשה חותכת 30% מרווחיהם של הנהגים בנסיעות בין-עירוניות, בעוד שתעריפי הנסיעה העירוניים יתייקרו רק ב-6%. לדבריו, אחרי שהתקין את שני המונים ברכבו כדי לבחון את המחיר החדש - הפערים היו אדירים: נסיעה מתל אביב לכפר יונה לפי המונה החדש תעמוד על 140 שקל, לעומת 188 שקל בשיטה הישנה.

מוניות

הכוח של הנהגים במרכז הליכוד

במשרד התחבורה טוענים כי לפני שנכנסו התעריפים לתוקף, התבצעו שימועים ולנהגי המוניות ניתנה זכות להשמיע את קולם. ביום שישי האחרון מחה קומץ נהגים מחוץ לביתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', והוא מעיד כי קיבל "מאות הודעות ואיומים מכוערים". למרות זאת, הדגיש סמוטריץ בסדרת ציוצים בטוויטר כי לא יזוז מעמדתו: "אני עושה סדר בענף שעד כה כולם חששו להתעסק איתו - כמו בענפים אחרים שחזקים במרכזי המפלגות ומהלכים אימים על פוליטיקאים".

בדבריו, מכוון סמוטריץ' לנהגי מוניות המתפקדים לליכוד, ולכך שלקולותיהם יש משמעות בפריימריס של המפלגה. גורמים בליכוד מעריכים כי למפלגה התפקדו כ-400 נהגי מוניות - לא מספר גדול במיוחד, אך בעל חשיבות לאור העובדה שהוא כולל דמויות משמעותיות דוגמת ראשי סניפים, חברי מרכז, ופוקדים שבכוחם לפקוד עשרות אנשים. לדברי גורם בליכוד, "נהגי המוניות הם קבוצת לחץ שקל לזכות בתמיכתה, בשל דרישותיה המצומצמות והממוקדות".

הנהגים מצידם מכוונים כעת ל"מסלול עוקף סמוטריץ'", באמצעות פנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלטענתם קשוב לזעקתם ומעורב ביישום הרפורמה - והיום מתברר כי הוא אכן מעורב בנושא ופועל בכדי להשפיע על הרפורמה. כבר היום קויימה פגישת גישור במשרד ראש הממשלה, שבה ישתתפו בין היתר סמוטריץ' ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה ל"גלובס", כי "מזכיר הממשלה ממשיך לפעול בנושא".

הפנייה לנתניהו מגיעה לאור דיון שקיים בשבוע שעבר מזכיר הממשלה, ושבו השתתפו נציגי משרד האוצר, המשפטים והתחבורה וכן נציגי ארגון נהגי המוניות. בסוף הדיון לא התקבלה הכרעה, ומזכיר הממשלה שיגר בקשה דחופה לשרי האוצר והתחבורה שבה הוא מפציר בהם לשקול מחדש את הדברים ולבחון את טענות הנהגים. בפנייתו, המליץ ברוורמן על קיום הליך גישור בו יהיו שותפים מומחים חיצוניים, ובמהלכו יישום הרפורמה יושהה.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, "התעריפים יצאו לדרך, אבל לא כפי שהבטיחו לנו. בנסיעה מתל אביב לירושלים עם המונה החדש, אנחנו משתכרים 100 שקל פחות. המשמעות של קיום הרפורמה היא שנהגי המוניות לא יוכלו לתת שירות. אנחנו לא אומרים שלא יעשו רפורמה - אבל עשו אותה כפי שהתחייבתם - רווח של 12.6% יותר בנסיעה בעיר, והפסד של 6.6% בנסיעה מחוץ לעיר. זו צריכה להיות הנוסחה".

יו"ר איגוד נהגי המוניות בר אור הציג דוגמה שממחישה לטענתו את הבעייתיות בשיטה החדשה: "מפני שהנסיעות מחושבות כעת לפי שילוב בין זמן ומרחק, בזמן נסיעה בעיר היתרון נמחק ומחיר הנסיעה נותר כמעט זהה. כך למשל, בנסיעה שביצע נהג בתל אביב, מארלוזורב ועד לתחנה המרכזית בעיר, בעת שהתנועה זורמת, המונה הישן קבע מחיר של 37.3 שקל, ואילו החדש 37.6 שקל - הפרש של 30 אגורות בלבד בתוך העיר".

לדברי משרד התחבורה, הדוגמאות של הנהגים אינן מדויקות שכן הן מצביעות על המחיר המרבי של הנסיעה, בעוד שבמקרים רבים התחנות הציעו לנוסעים מחירים נמוכים יותר.

אז כמה עולה נסיעה במונית?

לפי שיטת החישוב החדשה שמוביל משר התחבורה, מחיר הנסיעה במונית יחושב לפי מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, ותוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. כמו כן, יבוטל המחירון הקבוע ("מחיר פיקס"), ועלות הנסיעה תקבע אך ורק לפי חישוב המונה.

התעריף החדש מבוסס על תשלום ראשוני קבוע (10.5 שקל) וסכום קבוע לכל קילומטר ולכל דקת נסיעה - 1.7 שקל בתעריף יום; תוספת לתעריף לילה; ועוד תוספת לתעריף לילות בסופי שבוע.

החל מאמש, מבנה התעריפים החדש מחייב את כל נהגי המוניות שנדרשו לכייל את המונים שלהם בהתאם. המונים החדשים עצמם עדיין נמצאים בפיתוח, וצריכים לעבור אישור של מכון התקנים. 

עוד כתבות

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

דוחות שופרסל: המכירות בחנויות זהות נפלו בחדות

הכנסות רשת המזון הסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל ברבעון השלישי, ירידה של 9% בתוך שנה ● הרווח הנקי של שופרסל ירד ברבעון השלישי ב-36% ל-168 מיליון שקל, אך בנטרול מכירת ההחזקה בפייבוקס ברבעון המקביל אשתקד, הרווח הנקי עלה בכ-4.5%

הסכמי מתנה / איור: לירון בר עקיבא

אחות נתנה לאח את הדירה שירשו, ואז התחרטה. מה קבע ביהמ"ש?

אחות העבירה לאחיה את כל זכויותיה בנכסים שירשו יחדיו מהוריהם המנוחים ללא תמורה ● לאחר שהאח העביר את הזכויות בנכסים לבתו ללא תמורה, הגישה האחות תביעה נגד אחיה ובתו בטענה כי החוזים היו למראית עין בלבד ● מה קבע בית המשפט?

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

"קודם כול תגידו לא": ד"ר זואי צ'אנס רוצה ללמד אותנו איך להשפיע על אחרים

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

מנכ''ל וויזאייר ג'וזף וראדי ומירי רגב / צילום: צילום מסך

מנכ"ל וויזאייר בפגישה עם שרת התחבורה: "מתכננים להקים בסיס בישראל באפריל"

בפגישה בין מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית ג'וזף וראדי ושרת התחבורה מירי רגב, הודיע המנכ"ל שוויזאייר מתכוונת להקים בסיס כבר באפריל הקרוב ● עם זאת, לא כל הפערים נפתרו והתנגדות ועדי העובדים הישראליים וההסתדרות עשויים להרים קשיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

הבנקים הגדולים בארה"ב מעריכים: מה יקרה ל-S&P 500 בשנה הבאה?

בנקי השקעות בארה"ב ובעולם מפרסמים את תחזיותיהם העדכניות למדד הדגל האמריקאי - ורבות מהן חיוביות באופן ניכר ● בג'יי. פי. מורגן מאמינים כי ייתכן שה-S&P 500 יחצה את רף 8,000 הנקודות - מה שישקף עבורו אפסייד של מעל 17% ● מנגד, בבנק אוף אמריקה צופים "תשואות צנועות" ומזהירים מפני "כיס אוויר" בתחום ה-AI

מוצרי סוגת בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנפקת סוגת מתקרבת: תגייס 300 מיליון שקל, לפי שווי של 850 מיליון שקל

חברת המזון, שבשליטת פורטיסימו, ממשיכה לקדם את הנפקתה שצפויה לצאת לדרך עד סוף השנה ● הנהלת סוגת, בראשות המנכ"ל גיא פרופר, תחזיק מניות בהיקף של כ-28 מיליון שקל

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

לפני עשור הוחלט להאיץ את מיזמי התחבורה. מה קרה בפועל?

בעיית הפקקים הולכת ומחמירה, והציבור צמא לפתרונות ● כמעט עשור אחרי שהממשלה החליטה על האצת מיזמי הענק בתחום התחבורה, איפה הם עומדים כיום? ● מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח - בשיתוף 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל - עוקב אחרי ההשקעה בפיתוח התחבורה הציבורית במטרופולינים

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

המחוזי קבע: חברת היהלומים של לבייב תשלם עשרות מיליונים במס

שנים לאחר שחברת היהלומים ארגנה מחדש את פעילותה בחו"ל ומכרה את חלקה בחברות בארה"ב, קובע המחוזי כי העסקאות ההן יובילו כעת לחיוב מס בישראל

מנכ''ל מקורות, עמית לנג, בוועידת ישראל לעסקים 2025 / צילום: רפי קוץ

דוחות מקורות: הרווחים קפצו ב-47% בתשעת החודשים הראשונים של 2025

הזינוק ברווחי חברת המים הממשלתית נרשם בעיקר בעקבות עלייה בשיעור התשואה על ההון שמוכר לה, בעקבות העלייה בתשואות על אגרות החוב הממשלתיות ● מתחילת השנה, השקיעה החברה כ-1.3 מיליארד שקל בהקמה וחידוש מפעלי מים

מודעות של כאל, טפחות, בנק לאומי, ישראכרט / צילום: צילומי מסך

הסיבה שהלוואות מפתות עם פרזנטור מחויך דווקא מייצרות אצלנו דחייה

מחקר ישראלי חדש ניתח את הבעות פנים ותנועות העיניים מול פרסומות של בנקים וחברות כרטיסי אשראי וביטוח ● תנאי ההלוואה והסכום התגלו כחשובים בהרבה מהמעטפת השיווקית

בועז ביסמוט, יו''ר ועדת חוץ וביטחון / צילום: ראובן קסטרו- פול וואלה

ביסמוט חשף את הטיוטה לחוק הפטור מגיוס: "יוצאים לדרך"

במסגרת השינויים בהצעה - תבוטל הדרישה למכסה של לוחמים קרביים, ושירות אזרחי-ביטחוני יוכר כחלק מהמכסה ● בנט תקף: "החוק הכי אנטי-ציוני בתולדות המדינה, לא ניתן לזה לעבור" ● גם איזנקוט ביקר בחריפות: "הממשלה בוחרת בהחלשת הצבא. ההצעה - תעודת עניות לפוליטיקה הישראלית"

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המספרים נחשפים: 120 אלף ישראלים עושים בכל שנה את הטעות הגדולה ביותר בפנסיה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● נתונים שהגיעו לידי גלובס חושפים כי התופעה של משיכת כספים מקרנות הפנסיה מוקדם מדי, הולכת וצוברת תאוצה, הגם שבכך מאבדים החוסכים זכויות ומשלמים קנס גדול ● בכיר בלשכת סוכני הביטוח: "עם ישראל מפרק לעצמו את הפנסיה תחת שידול ורמייה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

חברת בנייה חדשה בדרך לבורסה: עומר הנדסה תנסה לגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל

חברת הבנייה צפויה להצטרף בקרוב לבורסה עם השלמת ההנפקה, שתכלול הנפקת מכר בהיקף של 120 מיליון שקל ● בין הפרויקטים שהוקמו על ידיה: מגדלי בסר ברמת גן, מגדל ART בבני ברק וקניון רמות בירושלים

אנה זק ואילנית בקמפיין דיסקונט / צילום: צילום מסך

יד ביד עם הארנק הירוק, הפרסומת של דיסקונט מתברגת במקום הראשון בזכירות

הפרסומת של ביטוח 9 מתברגת במקום הראשון באהדה זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● אחרי כוכבה, רמזי ואחרים, גם ניסים מ"קופה ראשית" מקבל קמפיין - עם חברת הביטוח מגדל

מימין לשמאל: ערן בילסקי, יוני אושרוב, אבי אייל ורן אחיטוב / צילום: Entrée Capital

בתוך חצי שנה: אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר לקרנות AI ודיפטק

קרן ההון סיכון אנטרי קפיטל גייסה 300 מיליון דולר להשקעה בסטארט-אפים בתחומי הבינה המלאכותית, דיפ-טק וקריפטו ● הודעת הגיוס אינה מסגירה את זהות המשקיעים, אך לגלובס נודע כי ביניהם גם גופים מוסדיים ישראלים וזרים ● הקרן המוצלחת ביותר של אנטרי השיגה למשקיעים תשואה של פי 30.2

חלום הרכבת הטרנס-אירופית נתקל במציאות / צילום: Shutterstock

אירופה יצאה בתוכנית חלומית שתחבר את היבשת כולה. בפועל אין לה סיכוי

הנציבות האירופית חשפה תוכנית שאפתנית - לחבר את ערי הבירה של היבשת ברכבות מהירות עד 2040 ● אלא שהתשתיות המיושנות דורשות השקעה של כ-400 מיליארד אירו, תקציב שהמדינות עצמן לא יכולות לעמוד בו ● ונדמה שבמצב שבו הטיסות קצרות וזולות יהיה קשה לשכנע באלטרנטיבה

עוצר הוטל על מעון הנשיא / צילום: ap, Mark Schiefelbein

שני אנשי המשמר הלאומי נורו מחוץ לבית הלבן, עוצר הוטל על מעון הנשיא

יריות בוושינגטון: חשוד אחד נעצר אחרי שפתח באש לעבר אנשי המשמר הלאומי • שני הנפגעים הובהלו לבתי חולים, אחד מהם במצב קריטי • היורה הוא אזרח אפגניסטן בן 29, שנכנס לארה"ב ב-2021, ולפי דיווח ב-CNN לא משתף פעולה בחקירה • הנשיא טראמפ נמצא בביתו שבפלורידה ושיתף ברשת החברתית שלו: "החיה שירתה באנשי המשמר הלאומי - תשלם על זה מחיר כבד"

סכר מרכזי באיראן שנפגע מהבצורת / צילום: Reuters, Vantor

כך מייצר המחסור במים במדינות שכנות הזדמנות לגופי אנרגיה והתפלה בישראל

בעוד איראן מתפוררת כתוצאה ממחסור במים, גם ירדן ומצרים בסיכון גבוה להתייבשות, והופכות לתלויות בישראל לאספקת מים ואנרגיה ● מהן המשמעויות הכלכליות שייגזרו מכך, היכן הזדמנויות ההשקעה, ואיך זה יתגלגל עד האג"ח הממשלתיות והדירוג של ישראל

חיילי מילואים בחוף עזה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

רגע לפני מועד התשלום, מאות קצינים עלולים לאבד מענק של אלפי שקלים

כחלק ממתווה הסיוע למשרתי המילואים, הממשלה הבטיחה לפני כחצי שנה מענקים מיוחדים למפקדים לוחמים עבור שירותם במלחמה ● המענקים, בגובה של עד 20 אלף שקל אמורים לעבור ללוחמים ב-1 בדצמבר, אולם כעת מתברר שעשרות עד מאות מפקדים נשמטו מהרשימה למרות זכאותם ● היום יתכנסו נציגי משרד האוצר ומערכת הביטחון בניסיון לפתור את הסוגייה

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

עופר ינאי מבצר שליטה בנופר באמצעות לאומי פרטנרס

ינאי יעביר את מניותיו בנופר לחברה משותפת, שלתוכה תזרים לאומי פרטנרס כחצי מיליארד שקל בהון וחוב לטובת רכישת מניות נוספות ● בחודש האחרון מניית החברה סובלת ממומנטום שלילי ואיבדה כ-11%