גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול עוקף סמוטריץ': הנהגים רותמים את רה"מ לשינוי רפורמת תעריפי המוניות

בסוף השבוע העלו נהגי המוניות הילוך במחאתם נגד שינוי התעריפים והפגינו מול ביתו של שר התחבורה, שמצידו טוען כי לא ייכנע • ראש הממשלה החליט לזמן דיון דחוף בנושא כדי לדון בטענות הנהגים

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לזמן דיון דחוף בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה והצוותים המקצועיים כדי לדון בטענותיהם של נהגי המוניות ביחס לרפורמה, שנכנסה לתוקף ביום רביעי האחרון. בסביבת ראש הממשלה מדגישים כי גם אם ראש הממשלה יהיה סבור כי יש להקפיא, לשנות או לבטל את הרפורמה - הוא יהיה זקוק להסכמת הגורמים המשפטיים.

השיטה החדשה שאותה מוביל משרד התחבורה, תגביר את השקיפות בחישוב מחירי הנסיעה, תייקר את הנסיעות בעיר, ותוזיל משמעותית את הנסיעות הבין-עירוניות, אלא שנהגי המוניות מתקוממים ולא מוכנים ליישר קו עם השיטה החדשה, וטוענים כי היא תוביל לקריסת הענף. בשבוע שעבר הם השביתו את השירות בנמל התעופה וקיימו שיירת מחאה של מכוניות ברחובות תל אביב.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות, השיטה החדשה חותכת 30% מרווחיהם של הנהגים בנסיעות בין-עירוניות, בעוד שתעריפי הנסיעה העירוניים יתייקרו רק ב-6%. לדבריו, אחרי שהתקין את שני המונים ברכבו כדי לבחון את המחיר החדש - הפערים היו אדירים: נסיעה מתל אביב לכפר יונה לפי המונה החדש תעמוד על 140 שקל, לעומת 188 שקל בשיטה הישנה.

מוניות

הכוח של הנהגים במרכז הליכוד

במשרד התחבורה טוענים כי לפני שנכנסו התעריפים לתוקף, התבצעו שימועים ולנהגי המוניות ניתנה זכות להשמיע את קולם. ביום שישי האחרון מחה קומץ נהגים מחוץ לביתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', והוא מעיד כי קיבל "מאות הודעות ואיומים מכוערים". למרות זאת, הדגיש סמוטריץ בסדרת ציוצים בטוויטר כי לא יזוז מעמדתו: "אני עושה סדר בענף שעד כה כולם חששו להתעסק איתו - כמו בענפים אחרים שחזקים במרכזי המפלגות ומהלכים אימים על פוליטיקאים".

בדבריו, מכוון סמוטריץ' לנהגי מוניות המתפקדים לליכוד, ולכך שלקולותיהם יש משמעות בפריימריס של המפלגה. גורמים בליכוד מעריכים כי למפלגה התפקדו כ-400 נהגי מוניות - לא מספר גדול במיוחד, אך בעל חשיבות לאור העובדה שהוא כולל דמויות משמעותיות דוגמת ראשי סניפים, חברי מרכז, ופוקדים שבכוחם לפקוד עשרות אנשים. לדברי גורם בליכוד, "נהגי המוניות הם קבוצת לחץ שקל לזכות בתמיכתה, בשל דרישותיה המצומצמות והממוקדות".

הנהגים מצידם מכוונים כעת ל"מסלול עוקף סמוטריץ'", באמצעות פנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלטענתם קשוב לזעקתם ומעורב ביישום הרפורמה - והיום מתברר כי הוא אכן מעורב בנושא ופועל בכדי להשפיע על הרפורמה. כבר היום קויימה פגישת גישור במשרד ראש הממשלה, שבה ישתתפו בין היתר סמוטריץ' ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה ל"גלובס", כי "מזכיר הממשלה ממשיך לפעול בנושא".

הפנייה לנתניהו מגיעה לאור דיון שקיים בשבוע שעבר מזכיר הממשלה, ושבו השתתפו נציגי משרד האוצר, המשפטים והתחבורה וכן נציגי ארגון נהגי המוניות. בסוף הדיון לא התקבלה הכרעה, ומזכיר הממשלה שיגר בקשה דחופה לשרי האוצר והתחבורה שבה הוא מפציר בהם לשקול מחדש את הדברים ולבחון את טענות הנהגים. בפנייתו, המליץ ברוורמן על קיום הליך גישור בו יהיו שותפים מומחים חיצוניים, ובמהלכו יישום הרפורמה יושהה.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, "התעריפים יצאו לדרך, אבל לא כפי שהבטיחו לנו. בנסיעה מתל אביב לירושלים עם המונה החדש, אנחנו משתכרים 100 שקל פחות. המשמעות של קיום הרפורמה היא שנהגי המוניות לא יוכלו לתת שירות. אנחנו לא אומרים שלא יעשו רפורמה - אבל עשו אותה כפי שהתחייבתם - רווח של 12.6% יותר בנסיעה בעיר, והפסד של 6.6% בנסיעה מחוץ לעיר. זו צריכה להיות הנוסחה".

יו"ר איגוד נהגי המוניות בר אור הציג דוגמה שממחישה לטענתו את הבעייתיות בשיטה החדשה: "מפני שהנסיעות מחושבות כעת לפי שילוב בין זמן ומרחק, בזמן נסיעה בעיר היתרון נמחק ומחיר הנסיעה נותר כמעט זהה. כך למשל, בנסיעה שביצע נהג בתל אביב, מארלוזורב ועד לתחנה המרכזית בעיר, בעת שהתנועה זורמת, המונה הישן קבע מחיר של 37.3 שקל, ואילו החדש 37.6 שקל - הפרש של 30 אגורות בלבד בתוך העיר".

לדברי משרד התחבורה, הדוגמאות של הנהגים אינן מדויקות שכן הן מצביעות על המחיר המרבי של הנסיעה, בעוד שבמקרים רבים התחנות הציעו לנוסעים מחירים נמוכים יותר.

אז כמה עולה נסיעה במונית?

לפי שיטת החישוב החדשה שמוביל משר התחבורה, מחיר הנסיעה במונית יחושב לפי מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, ותוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. כמו כן, יבוטל המחירון הקבוע ("מחיר פיקס"), ועלות הנסיעה תקבע אך ורק לפי חישוב המונה.

התעריף החדש מבוסס על תשלום ראשוני קבוע (10.5 שקל) וסכום קבוע לכל קילומטר ולכל דקת נסיעה - 1.7 שקל בתעריף יום; תוספת לתעריף לילה; ועוד תוספת לתעריף לילות בסופי שבוע.

החל מאמש, מבנה התעריפים החדש מחייב את כל נהגי המוניות שנדרשו לכייל את המונים שלהם בהתאם. המונים החדשים עצמם עדיין נמצאים בפיתוח, וצריכים לעבור אישור של מכון התקנים. 

עוד כתבות

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בבת ים? / צילום: שירי נועה חסון

פער של שנתיים ו־200 אלף שקל פחות: בכמה נמכרה דירת 5 חדרים בבת ים?

בשכונת דרום־מערב בבת ים, נמכרה דירת 5 חדרים בשטח של 111 מ"ר, תמורת 2.63 מיליון שקל ● הבניין משופץ עם מעלית ונמצא בקו שלישי לים ● לפני כשנתיים נמכרה דירה זהה בבניין, בקומה הרביעית, תמורת 2.8 מיליון שקל ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

המונים במחאה בכיכר הבימה שבתל אביב / צילום: יאיר פלטי

כעת בהבימה. נלחמים על החטוף האחרון

בתל אביב ובירושלים: המונים בהפגנות בקריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאירועי 7 באוקטובר ● יורשו של אבו שבאב רסאן א-דהיני נכנס לפיקוד על המיליציה שפועלת ברפיח נגד חמאס הצוות הישראלי שיתף את המתווכות במידע שנוגע למקום הימצאו של החלל החטוף האחרון רן גואילי ● טראמפ מתכנן להודיע על הקמת גוף שלטוני חדש בעזה ● בכיר אמריקאי: נכריז עד חג המולד, המשוואה: צה"ל יוצא מעזה, חמאס יוצא מהשלטון למרות הפסקת האש: המדינה מונעת כניסת כתבים זרים לעזה ● עדכונים שוטפים 

משגר רקטות של חברת אלביט בתערוכת נשק ביוון, מאי 2025 / צילום: Reuters, Louiza Vradi

וול סטריט ג'ורנל: מדינות שהטילו סנקציות על ישראל - רוכשות ממנה נשק כעת

משלחות אירופאיות, אמריקאיות ואסיאתיות הגיעו לכנס במימון משרד הביטחון ● מערכות שנוסו בלבנון, עזה ואיראן הוצגו לבכירים, שהתרועעו לצד גנרלים ישראלים במדים והצטלמו ליד "קרן הברזל" ● זאת, על אף הביקורת הרבה נגד ישראל במהלך המלחמה עצמה ואמברגו הנשק

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הגרושה מרוויחה פי 3: האם האב בכל זאת חייב לשלם מזונות?

המחוזי בחיפה קבע שלא ניתן להרוס אגף בבית משותף בלי הסכמה של כל הדיירים ● בית הדין הרבני הפחית מזונות אך חזר על כך שהאב מחויב בהם גם כשפערי ההכנסות משמעותיים לטובת האם ● בית הדין לעבודה קבע שמשקיע ששימש כעובד זכאי לפיצויי פיטורים ואף חייב את בעל השליטה לשלם חלק מהחוב ● 3 פסקי דין בשבוע

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שיא כל הזמנים, ובפער גדול: הסטארט־אפים הביטחוניים גייסו השנה מיליארד דולר

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

מגדל / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה בישראל: מגדל גייסה 100 מיליון דולר לאג"ח כהגנה מפני רעידות אדמה

בעקבות חשש מרעידת אדמה בישראל בשנים הקרובות, חברת הביטוח "מגדל" ביצעה מהלך יוצא דופן כשהנפיקה בבורסת ברמודה בחו"ל אג"ח לא סחירות, כהגנה מפני מקרי קטסטרופה ● זהו הגיוס הראשון מסוגו על ידי חברת ביטוח ישראלית, שמוסיף שכבת הגנה נוספת מעבר לביטוחי המשנה המסורתיים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התוכניות שגפני תקע וחוק הגיוס: הדרך לתקציב המדינה עדיין ארוכה

תקציב המדינה אמנם אושר בסוף השבוע האחרון, אך לא מעט שאלות נשארו פתוחות ● על הפרק: המאבק של המפלגות החרדיות נגד חוק הגיוס, תוכניות כלכליות שכבר נתקעו בעבר והמס החדש על הבנקים ● גם אם התקציב יעבור לבסוף, בכלל לא ברור כמה מהרפורמות ישרדו את הדיונים

הטלוויזיות החדשות של סלקום ופרטנר / צילום: צילום מסך

פרטנר וסלקום השיקו טלוויזיות חדשות. האם יש בהן בשורה?

בשבועות האחרונים השיקו שתי חברות הסלולר אפליקציות וממשקי טלוויזיה חדשים ● בעוד סלקום מציעה עיצוב מלוטש וחווית משתמש מעולה, בפרטנר מציעים כלים רבים יותר בשליטה על התוכן בעת צפייה

האם הפרויקט השאפתני והאופטימי של ישראל וירדן יצא לפועל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המיזם המשותף של ישראל וירדן מתקדם, טלגרף סוקרים את החרמות איתם ישראל נאלצת להתמודד, הריגתו בעזה של מנהיג המילציות שעבד עם ישראל מאותת על גורל אכזר למי שילך בדרכו ● כותרות העיתונים בעולם

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

אזור המשרדים של בני ברק. מה קורה ליתרון התחרותי במציאות? / צילום: Shutterstock

30 קומות שוממות מתוך 40: מגדלי המשרדים החדשים מוכנים, אבל השוכרים לא באים

למרות הסטנדרט הגבוה והנגישות התחבורתית, שיעורי התפוסה בערים שמחוץ לתל אביב בירידה ● הנסיעות הארוכות, האווירה אינה מושכת צעירים וההיצע הגדול מרחיקים את השוכרים

מטוס של לופטהנזה קרגו בפרנקפורט / צילום: Shutterstock, SHutterstock

דווקא כשהקנצלר בארץ, לופטהנזה קרגו הטילה אמברגו נשק על ישראל

זרוע המטען של חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה מטילה אמברגו מיידי על הובלת ציוד צבאי לישראל - ומסבירה כי היא כפופה להגבלות יצוא וסנקציות בריטיות ● בקבוצה מדגישים: "פועלים למצוא פתרון למשלוחים אינדיבידואליים"

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

התקנות מתעכבות ורישיונות שמאי הרכב יפקעו בסוף השנה: "יהיה כאוס"

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

מנכ"לית חברת הביטוח: "אחיינית שלי רצתה לקנות את האוטו הזה. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'"

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

רכישת הענק של נטפליקס (בעיגול: טד סרנדוס, מנכ''ל נטפליקס) / צילום: Reuters, USA TODAY Network

רכישת הענק של נטפליקס: החשש בשוק, המתחרה הגדולה ואיך זה יעבוד

נטפליקס הודיעה על כוונתה לרכוש את אולפני וורנר ברדרס תמורת 72 מיליארד דולר ● בדרך היא תיקח על עצמה חוב של כמעט 11 מיליארד דולר, תצטרך לשכנע את הרגולטור, ולהחליט כיצד יעבוד השירות המשולב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מציג את תקציב 2026 / צילום: מירי שמעונוביץ

בשוק חוששים: הנחות היסוד מאחורי התקציב אופטימיות מדי, יחס החוב ייפגע

הצעת התקציב עברה משוכה משמעותית בדרך לאישורה הסופי בכנסת בחודשים הקרובים ● המחלוקת על תקציב הביטחון נפתרה, לפחות זמנית, והסוגייה שמדאיגה את הכלכלנים כעת היא שיעור הגירעון ● החשש: צעדי התכנסות יצומצמו, הטבות יורחבו ויחס החוב תוצר ייפגע ● ההשלכות האפשריות: הפחתות הריבית יידחו