גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול עוקף סמוטריץ': הנהגים רותמים את רה"מ לשינוי רפורמת תעריפי המוניות

בסוף השבוע העלו נהגי המוניות הילוך במחאתם נגד שינוי התעריפים והפגינו מול ביתו של שר התחבורה, שמצידו טוען כי לא ייכנע • ראש הממשלה החליט לזמן דיון דחוף בנושא כדי לדון בטענות הנהגים

מוניות / צילום: תמר מצפי
מוניות / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לזמן דיון דחוף בהשתתפות שרי האוצר והתחבורה והצוותים המקצועיים כדי לדון בטענותיהם של נהגי המוניות ביחס לרפורמה, שנכנסה לתוקף ביום רביעי האחרון. בסביבת ראש הממשלה מדגישים כי גם אם ראש הממשלה יהיה סבור כי יש להקפיא, לשנות או לבטל את הרפורמה - הוא יהיה זקוק להסכמת הגורמים המשפטיים.

השיטה החדשה שאותה מוביל משרד התחבורה, תגביר את השקיפות בחישוב מחירי הנסיעה, תייקר את הנסיעות בעיר, ותוזיל משמעותית את הנסיעות הבין-עירוניות, אלא שנהגי המוניות מתקוממים ולא מוכנים ליישר קו עם השיטה החדשה, וטוענים כי היא תוביל לקריסת הענף. בשבוע שעבר הם השביתו את השירות בנמל התעופה וקיימו שיירת מחאה של מכוניות ברחובות תל אביב.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות, השיטה החדשה חותכת 30% מרווחיהם של הנהגים בנסיעות בין-עירוניות, בעוד שתעריפי הנסיעה העירוניים יתייקרו רק ב-6%. לדבריו, אחרי שהתקין את שני המונים ברכבו כדי לבחון את המחיר החדש - הפערים היו אדירים: נסיעה מתל אביב לכפר יונה לפי המונה החדש תעמוד על 140 שקל, לעומת 188 שקל בשיטה הישנה.

מוניות

הכוח של הנהגים במרכז הליכוד

במשרד התחבורה טוענים כי לפני שנכנסו התעריפים לתוקף, התבצעו שימועים ולנהגי המוניות ניתנה זכות להשמיע את קולם. ביום שישי האחרון מחה קומץ נהגים מחוץ לביתו של שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', והוא מעיד כי קיבל "מאות הודעות ואיומים מכוערים". למרות זאת, הדגיש סמוטריץ בסדרת ציוצים בטוויטר כי לא יזוז מעמדתו: "אני עושה סדר בענף שעד כה כולם חששו להתעסק איתו - כמו בענפים אחרים שחזקים במרכזי המפלגות ומהלכים אימים על פוליטיקאים".

בדבריו, מכוון סמוטריץ' לנהגי מוניות המתפקדים לליכוד, ולכך שלקולותיהם יש משמעות בפריימריס של המפלגה. גורמים בליכוד מעריכים כי למפלגה התפקדו כ-400 נהגי מוניות - לא מספר גדול במיוחד, אך בעל חשיבות לאור העובדה שהוא כולל דמויות משמעותיות דוגמת ראשי סניפים, חברי מרכז, ופוקדים שבכוחם לפקוד עשרות אנשים. לדברי גורם בליכוד, "נהגי המוניות הם קבוצת לחץ שקל לזכות בתמיכתה, בשל דרישותיה המצומצמות והממוקדות".

הנהגים מצידם מכוונים כעת ל"מסלול עוקף סמוטריץ'", באמצעות פנייה ישירה לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלטענתם קשוב לזעקתם ומעורב ביישום הרפורמה - והיום מתברר כי הוא אכן מעורב בנושא ופועל בכדי להשפיע על הרפורמה. כבר היום קויימה פגישת גישור במשרד ראש הממשלה, שבה ישתתפו בין היתר סמוטריץ' ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן. ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה ל"גלובס", כי "מזכיר הממשלה ממשיך לפעול בנושא".

הפנייה לנתניהו מגיעה לאור דיון שקיים בשבוע שעבר מזכיר הממשלה, ושבו השתתפו נציגי משרד האוצר, המשפטים והתחבורה וכן נציגי ארגון נהגי המוניות. בסוף הדיון לא התקבלה הכרעה, ומזכיר הממשלה שיגר בקשה דחופה לשרי האוצר והתחבורה שבה הוא מפציר בהם לשקול מחדש את הדברים ולבחון את טענות הנהגים. בפנייתו, המליץ ברוורמן על קיום הליך גישור בו יהיו שותפים מומחים חיצוניים, ובמהלכו יישום הרפורמה יושהה.

לדברי יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, "התעריפים יצאו לדרך, אבל לא כפי שהבטיחו לנו. בנסיעה מתל אביב לירושלים עם המונה החדש, אנחנו משתכרים 100 שקל פחות. המשמעות של קיום הרפורמה היא שנהגי המוניות לא יוכלו לתת שירות. אנחנו לא אומרים שלא יעשו רפורמה - אבל עשו אותה כפי שהתחייבתם - רווח של 12.6% יותר בנסיעה בעיר, והפסד של 6.6% בנסיעה מחוץ לעיר. זו צריכה להיות הנוסחה".

יו"ר איגוד נהגי המוניות בר אור הציג דוגמה שממחישה לטענתו את הבעייתיות בשיטה החדשה: "מפני שהנסיעות מחושבות כעת לפי שילוב בין זמן ומרחק, בזמן נסיעה בעיר היתרון נמחק ומחיר הנסיעה נותר כמעט זהה. כך למשל, בנסיעה שביצע נהג בתל אביב, מארלוזורב ועד לתחנה המרכזית בעיר, בעת שהתנועה זורמת, המונה הישן קבע מחיר של 37.3 שקל, ואילו החדש 37.6 שקל - הפרש של 30 אגורות בלבד בתוך העיר".

לדברי משרד התחבורה, הדוגמאות של הנהגים אינן מדויקות שכן הן מצביעות על המחיר המרבי של הנסיעה, בעוד שבמקרים רבים התחנות הציעו לנוסעים מחירים נמוכים יותר.

אז כמה עולה נסיעה במונית?

לפי שיטת החישוב החדשה שמוביל משר התחבורה, מחיר הנסיעה במונית יחושב לפי מחיר התחלתי, מחיר בגין מרחק ומחיר בגין זמן הנסיעה, ותוספות דוגמת הזמנת מונית בטלפון. כמו כן, יבוטל המחירון הקבוע ("מחיר פיקס"), ועלות הנסיעה תקבע אך ורק לפי חישוב המונה.

התעריף החדש מבוסס על תשלום ראשוני קבוע (10.5 שקל) וסכום קבוע לכל קילומטר ולכל דקת נסיעה - 1.7 שקל בתעריף יום; תוספת לתעריף לילה; ועוד תוספת לתעריף לילות בסופי שבוע.

החל מאמש, מבנה התעריפים החדש מחייב את כל נהגי המוניות שנדרשו לכייל את המונים שלהם בהתאם. המונים החדשים עצמם עדיין נמצאים בפיתוח, וצריכים לעבור אישור של מכון התקנים. 

עוד כתבות

קובי אלכסנדר / איור: גיל ג'יבלי

הסבלנות השתלמה: קובי אלכסנדר מממש רווח גדול באי.בי.אי

קובי אלכסנדר מכר אתמול 240 אלף ממניות בית ההשקעות אי.בי.אי, בסכום כולל של 66 מיליון שקל ● מניית בית ההשקעות זינקה ב-450% בתוך חמש שנים ● לאחר המימוש ממשיך להחזיק אלכסנדר ב-15.8% ממניות אי.בי.אי

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

המגדלים של לוזון וחג'ג' בשדה דב צפויים לקבל היתר בנייה מאדריכל

שני המגדלים, בני 45 קומות, צפויים לקבל היתר במסלול הרישוי העצמי החדש, בו האדריכל עושה זאת במקום הוועדה המקומית ● "זה מהלך שמסייע לכולם - לעירייה, ליזמים, וגם לרוכשי הדירות", אומרים בענף ● אז למה זה בכל זאת עדיין מורכב?

סוחר בקומת המסחר בבורסת ניו יורק / צילום: ap, Richard Drew

האסטרטג הוותיק בוול סטריט שמשנה כיוון לגבי "שבע המופלאות"

אד ירדני, נשיא חברת ייעוץ ההשקעות Yardeni Research, צופה כי התגברות התחרות בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות תאט את קצב הצמיחה של הרווחים שלהן בעתיד, וממליץ לתת משקל־יתר לסקטורים כמו ביטוח בריאות ותעשייה ● "בפועל, עמדתנו היא שכל חברה מתפתחת להיות חברת טכנולוגיה", כתב ירדני

"צורה חדשה של אנטישמיות": למה השתנה היחס של סין כלפי יהודים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איראן מנסה לגייס סוכנים נגד ישראל במדינות אפריקה, הביקור הסודי של סגן שר החוץ מטייוואן בישראל, האם ישראל ולבנון יכולות להשיג נורמליזציה, ולמה האנטישמיות מרימה ראש בסין ● כותרות העיתונים בעולם

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

האנליסטים לא רואים בועת AI, אבל מסמנים מנצחות ומפסידות בשוק

בכמה בתי השקעות מובילים בוול סטריט כבר לא עוסקים בתהייה האם הראלי בקרב מניות הבינה המלאכותית משקף בועה ● במקום זאת הם מזהירים מהערכת חסר לעתיד התחום, וממפים את החברות שינצחו מההתפתחויות ב־AI ואת אלו שבכוננות ספיגה ● ומה מצב הישראליות?

גליל מדיקל בפארק ההייטק יקנעם / צילום: גיל ארבל

מפעל גליל מדיקל ביקנעם ייסגר, ופעילותו תועבר לאירלנד

בעלת השליטה בוסטון סיינטיפיק החליטה להעביר את הפעילות של מפעל גליל מדיקל לאירלנד, במעבר הדרגתי שיושלם ב-2028 ● עפ"י הערכות, במפעל מועסקים כ-100 עובדים

"איום ממשי": המדינה האירופית שעל הכוונת של חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: באירופה מזהים סיכון משמעותי שחמאס יבצע פיגועים ביבשת, איראן לועגת לארה"ב לאחר שזו הודיעה שתפרוס כטב"מים שמבוססים על כטב"ם איראני, ואיך בקשת החנינה של נתניהו תשפיע על הדמוקרטיה הישראלית ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

הנשיא טראמפ: "אודיע על הרכב מועצת השלום עבור רצועת עזה בתחילת 2026"

הרמטכ"ל הנחה על עוצר יציאות - עד יום שישי בבוקר ●  אזרחים חצו את הגדר בגבול עזה ונתפסו על ידי כוחות צה"ל ● באל-ג'זירה מדווחים על משט חדש שמתכונן לצאת לכיוון עזה בקרוב ● ישראל העבירה למתווכות מידע: "יש בג'יהאד מי שיודע איפה רן גואילי מוחזק" ● עדכונים שוטפים

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת ולוקחת איתה את השוק כולו: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת היא צנחה במסחר המאוחר, במקביל לירידות בנאסד"ק ובמניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

יצחק תשובה ועידן וולס / צילום: גדעון לוין ורון קדמי

שוויה של ישראכרט זינק, ויצחק תשובה ברווח של כמעט מיליארד שקל "על הנייר"

כתוצאה מהזינוק במחיר המניה שרק בחודש האחרון קפצה ב-12%, קבוצת דלק של יצחק תשובה מורווחת "על הנייר" כמעט מיליארד שקל ● הזינוק החד בשווי השוק של ישראכרט, מגיע על רקע הציפיות הגבוהות של המשקיעים ממהלכי דלק בחברה

רונן שור, מנכ''ל אקסל סולושנס

אקסל רוכשת שתי חברות בתחום הביטחוני ב-90 מיליון שקל

לגלובס נודע כי חברת התקשורת מייצרת רגל נוספת בעולם הביטחוני, עם רכישת סטראלייט ואחותה נקסטוויב, של שני יזמים-מהנדסים: רמי בל-עש ואודי פרידמן ● המערכות שלהן רלוונטיות לתחום הלוהט של השנה – כטב"מים ● עפ"י הערכות, החברות רווחיות ומייצרות רווח של כ-18 מיליון שקל בשנה

הנפקת אאוטבריין בנאסד''ק / צילום: נועם גלאי

סוף השנה בהייטק הפעם אגרסיבי במיוחד: כ-2,000 מפוטרים בחודש

חברות ההייטק מנצלות את סוף השנה להתייעלות, והפעם המגמה חריפה במיוחד ● בין המפטרים סטארט-אפים, חדי-קרן וחברות ותיקות כמו מובילאיי, אאוטבריין ופיוניר ● חלק גדול מהפיטורים נובע מהבינה המלאכותית, שדוחקת חלק מהמקצועות, וממעבר מהיר למיקוד ברווחיות

היקפי המשכנתאות מוסיפים להיות גבוהים / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק הדירות דועך, אך היקפי המשכנתאות מוסיפים להיות גבוהים

היקף המשכנתאות שנלקחו בנובמבר האחרון, גבוה בכ-4% מהיקף המשכנתאות שנלקחו בנובמבר שנה שעברה, וב-63% מהמשכנתאות שנלקחו בנובמבר לפני שנתיים, כך עולה מפרסום של בנק ישראל ● יחד עם זאת, היקפי המשכנתאות שנלקחו ב-11 החודשים הראשונים של 2025, גבוהים בכמעט 20% מאלה שנלקחו ב-11 החודשים של 2024

איי פוקלנד / צילום: Shutterstock

הפרויקט הישראלי שיהפוך 3,500 תושבים באיי פוקלנד למיליונרים

נאוויטס מקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט "סי ליון" באיי פוקלנד - מהלך שצפוי להניב כ־4 מיליארד ליש"ט לממשלת הטריטוריה ולהפוך את 3,500 תושביה למיליונרים ● חלקה של החברה עומד על כ-1.2 מיליארד דולר, ותחילת ההפקה בפרויקט צפויה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2028

מימין: יובל כספית, עומר לוי ונועה טקה / צילום: צילום מסך יוטיוב

20 המשפיעניות המצליחות ביותר בישראל, ולמה אין ברשימה גברים

שוק המשפיענים מגלגל בארץ כמעט 400 מיליון שקל בשנה, ולצד טיפוח ואופנה מתחזק בקטגוריות כמו פיננסים ובריאות, בעוד מותגי הרכב והגיימינג עדיין חלשים בתחום ● בחברת יומנז, המתמחה בכלכלת יוצרים, מצביעים גם על היציאה מהסושיאל לעבר שילוט חוצות וטלוויזיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לאחר הורדת הריבית בארה"ב: וול סטריט ננעלה בירוק

הדאו ג'ונס קפץ בכ-1% ● הפד הוריד את הריבית ברבע אחוז, אך אותת כי צפויה הפסקה בהורדות הריבית בעתיד הקרוב • ענקיות הטכנולוגיה מגבירות את המרוץ שלהן בשוק בהודו - אל מיקרוסופט ואלפאבית, הצטרפה הבוקר אמזון ● אורקל תפרסם הלילה את תוצאות הרבעון, למרות הנפילה במניה, אנליסטים אופטימיים לגביה • ג'יי. פי. מורגן: הראלי בשוק צפוי להעצר לאחר הורדת הריבית

משתתפי המפגש, מימין: יאיר לפידות, מבעלי ילין לפידות, מורן סיטון, מנכ''ל ארבע עונות, גילעד אלטשולר מבעלי אלטשולר שחם, אילן רביב מנכ''ל מיטב ודייב לובצקי, מנכ''ל ומבעלי אי.בי.אי / צילום: יח''צ

"זה לא הזמן להגדיל את רכיב המניות": התחזיות והטיפים של מנהלי בתי ההשקעות הגדולים

יאיר לפידות טוען כי "צריך לראות את השנתיים־שלוש האחרונות כחריגות, ביחס למה שאפשר לצפות מהבורסה לאורך זמן" ● באירוע שיזמה חברת ארבע עונות טען מנכ"ל מיטב אילן רביב כי הוא "נשאר עם המדדים המקומיים, למרות ה'מוב' הפנטסטי שעשו", בעוד גילעד אלטשולר מעדיף בטווח הארוך את נאסד"ק ● וגם: באילו סקטורים המליצו הבכירים להתמקד, והמחלוקת על ההשקעה במדד S&P 500

השטח שעליו תוקם תחנת הכוח ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

תחנת הכוח "קסם" סגרה פיננסית ותקבל תגמול מוגדל מרשת החשמל

ההלוואה מבנק הפועלים עומדת על 1.1 מיליארד אירו ועוד 300 מיליון שקל - ובסך-הכול כ-4.5 מיליארד שקל ● בכך הבטיחה "קסם" את הקמתה ואת "תשלום הזמינות" הגבוה שתקבל מרשת החשמל - זאת מכיוון שמדובר בתחנה קריטית לאספקת חשמל באזור צפון גוש דן

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"

יו''ר דירקטוריון צים יאיר סרוסי והמנכ''ל אלי גליקמן / צילום: איל יצהר, don-monteaux

5 שנים מההנפקה, צים במרכז סערה - והשבועות הבאים יקבעו מי ינווט את ענקית הספנות

ברקע הצעות לרכישת צים, מתחמם המאבק בין בעלי מניות המבקשים למנות דירקטורים מטעמם, לבין דירקטוריון החברה ● בתווך נמצאים המנכ"ל אלי גליקמן, שהוביל את מסע ההתאוששות של ענקית הספנות וכעת מבקש לרכוש אותה; ועובדי החברה, שחוששים ממשתלט זר ואף פנו לשרת התחבורה כדי לפעול לסיכול המהלך