גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האוצר יבדוק את ההתקשרות עם קיימא שבשליטת דן אריאלי בעקבות תלונה של חוקרים מהעברית

חברת קיימא של פרופ' אריאלי הפכה ליועצת הבלעדית של האוצר בתחום הכלכלה ההתנהגותית וכבר קיבלה 10 מיליון שקל ● חוקרים של האוניברסיטה העברית, שהיו הראשונים לתת שירות כזה למדינה, מעלים טענות חריפות נגד ההתקשרות עמו ● באוצר מבטיחים לבדוק

פרופ' דן אריאלי / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' דן אריאלי / צילום: איל יצהר, גלובס

חוקרים במרכז פדרמן לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית פנו ליועץ המשפטי של האוצר בבקשה לבדוק אי-סדרים בהתנהלות פרויקט של ייעוץ בתחום הכלכלה הארגונית, שמבצעת חברת קיימא של פרופ' דן אריאלי, עבור אגף התקציבים במשרד. לטענת החוקרים, המכרז שבו זכתה קיימא למתן שירותי ייעוץ לאגף התקציבים באוצר היה תפור מראש עבור אריאלי. מבדיקת "גלובס" עולה, כי מאז זכייתה של קיימא במכרז, נרשם גידול דרמטי בהיקף פעילותה מול אגף התקציבים והיקף ההתקשרות המצטבר מתקרב ל-20 מיליון שקל.

כלכלה התנהגותית היא ענף שבו מנסים להשפיע על התנהגות כלכלית של בני אדם באמצעות פסיכולוגיה קוגניטיבית. כך למשל הוכח בשנים האחרונות, כי אפשר לגרום לאנשים להתאמץ יותר לחסוך חשמל, אם מציגים להם נתונים על חשבונות החשמל של שכניהם. אפשר לגרום לאזרחים להשתמט פחות מתשלום מסים, כששולחים להם הודעות אישיות המנוסחות בצורה מסויימת. כך גם ניתן לצמצם את תופעת ה-No Shows או תורים לרופאים, שאנשים קבעו מראש אך החליטו מסיבות שונות לא להגיע בלי שטרחו להודיע על ביטול התור.

במשרדי הממשלה התאהבו בשנים האחרונות באפשרות להשתמש באמצעים פסיכולוגיים פשוטים וזולים כדי להשפיע על התנהגות של הציבור, באופן שיביא חיסכון משמעותי מאוד במשאבים למדינה.

הרעיון הגיע לישראל מבריטניה. אנשי האגף לממשל וחברה במשרד ראש הממשלה התרשמו מפעילותה של יחידה ממשלתית מיוחדת (שהופרטה מאז) לקידום כלכלה התנהגותית, שפעלה במסגרת משרד ראש הממשלה הבריטי. ב-2016 שכר משרד ראש הממשלה את שירותיו של צוות חוקרים של המכון לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית, בעלות של חצי מיליון שקל לשנה. במהלך שנת הפעילות הראשונה ביצעו החוקרים כשמונה פרויקטים של ייעוץ מקצועי למשרדי ממשלה שונים. הצוות של המכון כלל חמישה חוקרים ורוב העבודות היו עבור רשות שוק ההון, בנושאים כמו חינוך לאוריינות פיננסית, ביטוח סיעודי וחיסכון פנסיוני.

בתחילת 2017 פרסם האוצר מכרז משלו לשירותי ייעוץ בנושאי כלכלה התנהגותית. במכרז זכתה חברת קיימא של אריאלי, לאחר שהוגשה אליו רק הצעה נוספת אחת. היקף ההתקשרות עם קיימא עמד על 4.2 מיליון שקל. גופים אחרים ששקלו להתמודד במכרז התרשמו כי אריאלי היה מסומן מראש כזוכה בו. כך, למשל נאמר לחוקר במכון לחקר הרציונליות על-ידי גורם באוצר, שהיה מעורב במכרז, כי הוא "שייך לדן אריאלי". תנאי המכרז - ובהם ניקוד על ניסיון בייעוץ לממשלות - הרתיעו גופים נוספים ובהם המכון הישראלי לדמוקרטיה מהגשת הצעות. ההמכון מסר בתגובה שהוא "בוחן מעת לעת שיתופי פעולה עם הממשלה במגוון רחב של תחומים. לאחר שבחנו את פרטי המכרז המדובר מצאנו לנכון שלא להגיש מועמדות".

גורמים ששקלו לגשת למכרז ציינו בשיחה עם "גלובס", כי שיטת הניקוד העניקה משקל חריג לניסיון של ראש צוות היועצים ומשקל נמוך יחסית לניסיון ולכישורים שנדרשו משאר חברי הצוות.

השנה זכתה קיימא במכרז נוסף, שבו נשארה מתמודדת יחידה.

גורמים בתחום מתחו ביקורת על חוסר ניסיונם של החוקרים האחרים בקיימא: "מלבד אריאלי, אין שום אדם בעל רקורד אקדמי שמפקח על מה שחברת קיימא עושה וממליצה לעשות" אמרו ל"גלובס". החברה הוקמה ב-2016 כוללת כיום 8 חוקרים מתחום הכלכלה פסיכולוגיה קוגניטיבית מדיניות ציבורית מתמטיקה וסטטיסטיקה ומדעי המחשב, לצד אנשי מחשבים והפקה שאחראים על ניסויים שהחברה מעורבת בהם.

כך או כך, מאז זכייתה של קיימא במכרז הראשון, נרשמה התרחבות דרמטית בהיקף פעילותה: על-פי אתר מפתח התקציב של הסדנא לידע ציבורי, היו לחברה בשנתיים האחרונות התקשרויות בהיקף כולל של מעל 28 מיליון מול אגף התקציבים ומתוכן שולמו לה עד היום סוכמים בהיקף מצטבר של כ-10 מיליון שקל.

בחברה אומרים כי כל התקציבים שהועברו לחברה שימשו למימון כ-20 תוכניות שנעשו עד היום בהזמנת אגף התקציבים, מול משרדי ממשלה שונים ובהם משרד החינוך, הבריאות והתחבורה. מדובר, בין היתר, בפרויקט שנועד לבדוק מדוע המדיניות לסגירת הפער בין בנים לבנות בלימוד מקצועות STEM (המקצועות הריאליים) - אינה אפקטיבית. במסגרת התוכנית נעשה ניסוי שהקיף 450 תלמידים, שבדק את השפעת התוכניות לעידוד לימודי המקצועות הריאליים.

תוכנית נוספת, שנעשתה בהזמנת אגף התקציבים, קשורה לבדיקת ההיתכנות של מודלים שונים של אגרות גודש, במסגרתו השתתפו מעל 1,000 נהגים בניסויים שונים תמורת תשלום.

העבודה מול הממשלה כרוכה באתגרים לא פשוטים, למשל עיכובים בתשלומים לספקים. אריאלי ציין בעבר באחד הראיונות שנתן בתקשורת, כי נאלץ לא-פעם לממן מכיסו את החברה בשל עיכוב בתשלומים. בקיימא מציינים, כי אריאלי מנהל ומפקח באופן אישי ויומיומי אחר כל התוכניות המחקריות שנעשות במסגרת ההתקשרות עם האוצר. כמו כן מציינים כי כל החוקרים בצוות נבחרו על-ידיו באופן אישי.

בנוסף, בקיימא מציינים כי מאז הזכייה במכרז, אריאלי מקפיד לשהות בארץ שבעה ימים בכל חודש, בין היתר, לצורך פגישות באוצר ובמשרדי ממשלה. כמו כן הרצה עשרות פעמים בסקייפ לגורמים ממשלתיים על הפעילות שנעשתה במסגרת התוכניות.

בקיימא מציינים, כי הסכום שהחברה מקבלת עבור עבודת חוקריה אינו עולה על 360 אלף שקל לתוכנית ובמקרים רבים פחות מכך.

באשר לעובדה שזכתה עד היום בכל התוכניות הקשורות לכלכלה התנהגותית (מלבד הראשונה), בקיימא אומרים כי לחברה יש ייחודיות כפולה. ראשית, בגלל הרקע והניסיון של אריאלי ושנית בגלל היכולת של החברה לערוך ניסויים בשטח. לדברי החברה, "נשמח שיהיו עוד גופים בתחום. זו רק ההתחלה של הדרך".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה, כי החל ב-2017, המשרד מצוי בהתקשרות עם חברת קיימא לאבס שזכתה בשני מכרזים פומביים למתן שירותי ייעוץ וביצוע ניסויים בתחום הכלכלה ההתנהגותית. בחלק מהמקרים אפשר כבר כעת לראות את תוצאות הניסויים הללו בשטח, כדוגמת ניסוי שבוצע במערכת הבריאות הציבורית לצמצום אי-הגעה לתורים בבתי חולים וקיצור משכי ההמתנה, אשר הביא לחיסכון של עשרות מיליונים שקלים.

בשלוש השנים הללו סך התשלומים שהועברו לחברת קיימא בגין השירותים שניתנו היו בממוצע 3.4 מיליון שקל לשנה. איננו יודעים להשוות להתקשרות של משרד ראש הממשלה עם המכון לרציונליות מבחינת מהות והיקף השירותים שניתנו. להבנתנו, השירותים שסופקו במסגרת ההתקשרות ההיא כללו בעיקר מחקר בעוד עיקר העלות בהתקשרות עם קיימא היא עלות ביצוע ניסויי שטח. רק לפני כעשרה ימים הועלו לראשונה על ידי מספר חוקרים שלא התמודדו בשני המכרזים הפומביים שפורסמו לציבור בעניין, שהאחרון שבהם פורסם ב-2018, טענות בדבר ניהול המכרז. הגם שניהול המכרז הסתיים לפני תקופה ממושכת, ויש בעובדה זו כשלעצמה כדי לדחות את הדיון בטענות, הטענות תיבחנה ותינתן תשובה לפונים בהתאם למקובל. 

*** גילוי מלא: מערכת "גלובס" קיימה בעבר מגעים שלא הבשילו לשיתוף פעולה נקודתי עם דן אריאלי.

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב