גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שדה של גדולים: נתב"ג נערך להזדמנויות של העשור החדש, והוא לא היחיד

נמל התעופה בן-גוריון אומנם לא נכנס השנה לרשימת שדות התעופה הגדולים בעולם, אבל ככל הנראה הוא נמצא בדרך לשם ● את מי הוא יפגוש ברשימה, ומה זה אומר על גובה האגרות שהמדינה תגבה?

נתב"ג / צילום: איל יצהר
נתב"ג / צילום: איל יצהר

חרף הציפיות והערכות, בסיכום תנועת הנוסעים של 2019, נתב"ג לא נכנס לקטגוריית נמלי התעופה הגדולים בעולם. תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-2019 הסתכמה בכ-24 מיליון נוסעים בתנועת הלוך ושוב - פחות מהרף של 25 מיליון נוסעים שהיה מעלה את נתב"ג לקטגוריה של נמלי התעופה הגדולים בעולם.

יש להניח כי בסיכום שנת 2020 יעבור נתב"ג להגדרה של נמל תעופה גדול, תואר שהוא ציפה לקבל כבר השנה. הוא ממשיך לצמוח, אבל בקצב מתון: ב-2018 הסתכמה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ב-22.3 מיליון - זו הייתה עלייה של כ-11% לעומת תנועת הנוסעים ב-2017. בשנה זו קצב הגידול בתנועת הנוסעים לעומת 2016 כבר שיקף צמיחה של 15%. והשנה יש האטה מסוימת: סיכום 2019 משקף צמיחה של כ-7.5% בתנועת הנוסעים אל מול השנה הקודמת, לא בקצב דו-ספרתי שלו הורגלנו בשנים האחרונות, אבל עדיין בקצב הגבוה פי 2 מהגידול העולמי בתנועת הנוסעים.

לפני שנסכם את השנה, נעיף מבט על פני עשור. תנועת הנוסעים בנתב"ג על פני תקופה של עשר שנים הגיעה ל-163 מיליון נוסעים. 48.5 מיליון הטיסה אל על. בהסתכלות על תקופה של עשר שנים, אל על אוחזת בנתח של 36% מכלל הנוסעים בטיסות מישראל, אלא שבשנים האחרונות הנתח של אל על הלך ופחת ככל שהשמיים המשיכו להיפתח לחברות הזרות. כיום מחזיקה אל על בפחות מ-25% מנתח הפעילות הבינלאומית.

טורקיש איירליינס - שמפעילה כיום 10 טיסות יומיות לאיסטנבול, בעיקר כיעד ביניים לטיסות קונקשן - הטיסה על פני עשר שנים כ-7.33 מיליון נוסעים מישראל ואליה. איזי ג'ט שלישית: חברת הלואו קוסט מבריטניה והראשונה שנחתה בישראל מבין החברות המוזלות הטיסה כ-5.85 מיליון נוסעים בעשור האחרון. רביעית ארקיע, שהטיסה על פני העשור 5.78 מיליון נוסעים; ואחריה לופטהנזה, שבסיכום עשור דורגה חמישית עם 4.78 מיליון נוסעים. 

קדימות לטיסות לואו קוסט

בדוח האחרון שמסכם את 2019 לופטהנזה כבר תדורג מתחת לעשירייה הראשונה - גם זה משקף את השינוי בתמהיל התעופתי בישראל שנותן קדימות לחברות הלואו קוסט. אירופלוט הרוסית, שגם היא דומיננטית בטיסות קונקשן ליעדים שונים, הטיסה על פני עשור 4.48 מיליון נוסעים בקווים מישראל; ואחריה ישראייר המדורגת שביעית עם תנועה של 4.44 מיליון נוסעים. וויז אייר, שפועלת בישראל רק כחמש שנים, הספיקה להיכנס לעשירייה הפותחת במקום השמיני עם 4.22 מיליון נוסעים. מתחתיה אוקראיין איירליינס ואליטליה.

ואכן, בסיכום 2019 התחזקות חברות הלואו קוסט באה לידי ביטוי בדירוג החברות שהטיסו הכי הרבה נוסעים: אל על עומדת בראש עם תנועה של 5.83 מיליון נוסעים, עלייה של 3% שהחברה יכולה לזקוף לזכותה (אחרי סטגנציה בשנה קודמת).

את המקום השני בדירוג תופסת וויז אייר, שהדיחה את טורקיש איירליינס מהמקום הזה. וויז אייר הטיסה ב-2019 יותר מ-1.28 מיליון נוסעים, עלייה של 21% לעומת שנה קודמת. שלישית - איזי ג'ט, שהטיסה 1.172 מיליון נוסעים שהסבו לה צמיחה של 15% אל מול השנה הקודמת. טורקיש איירליינס, שפינתה את מקומה לשחקניות הלואו קוסט, היא רביעית ועדיין חברת הלגאסי (חברת תעופה מסורתית) הזרה החזקה בנתב"ג - היא הטיסה 1.171 מיליון נוסעים וצמחה ב-8%.

שתי החברות הישראליות האחרות הציגו צמיחה גם הן: ישראייר הטיסה בסיכום השנה החולפת כ-768 אלף נוסעים, שהסבו לה גידול מרשים של 17%. ארקיע בסיכום השנה הטיסה בקווים הבינלאומיים כ-760 אלף נוסעים - צמיחה של 11%.

הגודל כן קובע - נמלי התעופה בעולם נחלקים לפי קטגוריות גודל בהתאם לתנועת הנוסעים שחולפת בהן. הנוסעים הנספרים הם אלה שנוחתים, אלה שממריאים וגם נוסעים שנמצאים בטיסות מעבר ושוהים בשדה רק במסגרת עצירת ביניים, נוסעים אלה נספרים למעשה פעמיים - כנוחתים וכממריאים.

החלוקה היא לנמלי תעופה גדולים, בינוניים וקטנים. כיום מוגדר נתב"ג כשדה תעופה בינוני, כשרק לפני 5 שנים הוא דורג כשדה תעופה קטן.

נמלי תעופה גדולים נבחנים ברמת השירות שהם אמורים להעניק לנוסעים, כאשר גם האגרות שהמדינה גובה מהנוסעים יכולות להשתנות בהתאם. נמלי תעופה גדולים הם מבוקשים יותר מטבעם, ולכן, כשהביקוש גדל, המחיר יכול לעלות. האם במצב כזה רשות שדות התעופה תשאף להגדיל את האגרות?

כיום משלמות חברות התעופה בנתב"ג אגרה של 26 דולר בטרמינל 3 ואגרה של 11 דולר בטרמינל 1 לכרטיס נוסע. גובה האגרות הוא פועל יוצא של ביקוש לנמל התעופה, כשהוא נע בין 40 ל-70 דולר לנוסע בנמלי תעופה גדולים, ומאמיר אף ל-100 דולר בעמוסים דוגמת הית'רו בלונדון, שנחשב לאחד מנמלי התעופה המבוקשים ביותר בעולם על-ידי חברות התעופה.

נמל תעופה גדול או לא - ברשות שדות התעופה נערכים לגידול בתנועת הנוסעים באמצעות פיתוח הרחבת שטחי נמל התעופה, לרבות טרמינל חדש. התוכניות, בהשקעה של מיליארדי שקלים, כוללות גם הוספת דלפקי צ'ק-אין, לרבות עמדות עצמאיות, הוספת מסועים לכבודת הנוסעים, הרחבת מערך החניונים ועוד.

המטרה: לעקוף את אטלנטה

אז מי הם נמלי התעופה הגדולים בעולם שנתב"ג עשוי להיכנס לליגה שלהם, ובתקווה שכבר בשנה הבאה? בראש רשימת הגדולים מדורג שדה התעופה Hartsfield-Jackson באטלנטה ארה"ב, שתנועת הנוסעים שבו מסתכמת ב-107 מיליון נוסעים בשנה. אחריו נמל התעופה הבינלאומי של בייג'ינג, סין - המדינה הצומחת ביותר בנתוני תנועת הנוסעים והתיירות העולמית. בשדה הבינלאומי של בייג'ינג חלפו כ-101 מיליון נוסעים.

השנה החולפת נפתח בסין נמל התעופה המשוכלל בעולם, Daxing, שבמבט-על נראה ככוכב ים עצום על חמש זרועותיו. זהו נמל ענק ומרשים בעיצובו, שגם אוחז בתואר הטרמינל הגדול בעולם (במבנה אחד). השדה הזה כולל 400 עמדות שירות רובוטיות, וההבטחה היא שהנוסעים לא יצטרכו ללכת יותר מ-8 דקות מעמדות הביטחון ועד לגייט. בשלב ראשון השדה ישרת עד 2021 כ-45 מיליון נוסעים, כשהוא מתוכנן לקיבולת של 72 מיליון נוסעים עד לשנת 2025. עם השלמת בניית כל חלקי השדה (כיום הוא כולל 4 מסלולים מתוך 7 מתוכננים), המספרים יגדלו ל-100 מיליון נוסעים בשנה ו-4 מיליון טון מטען. 

מבט מבפנים לטרמינל של נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

רשויות התעופה בסין כבר הצהירו כי המטרה שעומדת לנגד עיניהם היא לשבור את השיא שבו אוחז נמל התעופה באטלנטה, ארה"ב. שאיפה זו לא תלושה מהמציאות: לפי ההערכות, עד לשנת 2040 צפויים הנוסעים הסיניים לתפוס נפח של 20% מכלל התעופה העולמית עם היקף של 4 מיליארד נוסעים בשנה. במקום השלישי ברשימה העולמית נמצא נמל התעופה של דובאי, שתנועת הנוסעים בו עמדה על 90 מיליון נוסעים.

במקום הרביעי, נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס שתנועת הנוסעים שבו הגיעה ל-87.5 מיליון. במקום החמישי נמל התעופה Haneda בטוקיו, שתנועת הנוסעים שבו הסתכמה ב-87.1 מיליון. השנה מארחת טוקיו את המשחקים האולימפיים, ויש להניח כי בדירוג הבא השדה ידלג לשלבים עליונים בדירוג.

נמל התעופה O'Hare בשיקגו מדורג שישי עם תנועה של 83.3 מיליון נוסעים. במקום השביעי נמצאת הנציגות הראשונה מאירופה: נמל התעופה הית'רו בלונדון שהגיע לתפוסה כמעט מלאה עם כ-80 מיליון נוסעים בשנה. הית'רו יתחדש בהרחבה משמעותית עם מסלול שלישי שיאפשר לו להציע עוד סלוטים (חלונות המראה) בשנים הקרובות - מנגד הברקזיט שמרחף מעל הממלכה עשוי להשפיע גם על תנועת הנוסעים, בעיקר בתוך אירופה מלונדון.

שמיני הוא נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג. השנה ההפגנות הסוערות שהתקיימו בהונג קונג לא פסחו על שדה התעופה, שגם נאלץ להשבית את ההמראות והנחיתות. תנועת הנוסעים שבו עמדה על 74.5 מיליון נוסעים. לשדה התעופה הבינלאומי של הונג קונג יש תכנון לגדול ולהשתכלל עד לשנת 2030.

נשארים באזור מזרח אסיה במקום התשיעי עם נמל התעופה הבינלאומי של שנחאי, שחלפו בו 74 מיליון נוסעים. את העשירייה סוגר נמל התעופה של פריז, שארל דה גול, עם תנועה של 72.2 מיליון נוסעים בשנה.

עוד כתבות

דודי עזרא, בעל השליטה בחברת נטו / צילום: יח"צ

ההנפקה בוטלה, העסקה נפלה: דודי עזרא נשאר עם 50% משיווק הפירות והירקות של ביכורי השדה

נטו אחזקות, שהייתה אמורה למכור לביכורי השדה את חלקה בחברה-הבת המשותפת תמורת כ-300 מיליון שקל: "החברה בוחנת אפשרויות שונות ביחס להחזקותיה"

שלט מחוץ לחנות נוחות סגורה בניו יורק  / צילום: Wong Maye-E, Associated Press

מספר מקרי הקורונה המאומתים בארה"ב עלה מעל ל-200 אלף

ארה"ב: מספר המקרים הפעילים במדינת ניו יורק עקף את מחוז חובאיי ● בריטניה: 563 קורבנות חדשים ביממה האחרונה ● ספרד: יום חמישי ברציפות עם מעל 800 קורבנות קורונה ● צרפת: חולים קשים מפונים מפריז בגלל מצוקת מקום בביה"ח ● גרמניה: גיל הקורבנות הממוצע של החולים – 80

ברוקר בבורסה בניו יורק / צילום: Richard Drew, Associated Press

סיטי: זה מה שצריך לעשות כדי להציל את הכלכלה והבורסות

בסקירה שפרסמו בסיטי טוענים הכלכלנים כי חברות דיאגנוסטיקה יוכלו לספק עד סוף אפריל לכ-60% מהעובדים בארה"ב ערכות בדיקה, ואלה שיימצאו בריאים יוכלו לחזור לעבודה ● עד סוף חודש מאי תוכל אספקת הבדיקות לגדול לכ-95% מהעובדים

בנימין נתניהו מול בני גנץ / צילום: Oded Balilty, Associated Press

שני ראשי ממשלה, שני בתים: האם לנתניהו וגנץ יהיו שני מעונות רשמיים?

לפי הפרסום של רביב דרוקר ברשת 13 מדובר במעין בלפור ב', כלומר בית רשמי למגוריו של מי שיכהן כממלא מקום ראש הממשלה ● גורמים בכחול לבן אישרו ל"גלובס" את הפרטים. מנגד, בליכוד טענו כי "מדובר בפייק ניוז"

טל גרנות־גולדשטיין, מנכ”לית הוט, כפיר אלמסי, יו”ר ועד עובדי הוט / צילום: יח"צ

הוט מתחייבים: לא מפטרים ולא מוציאים את העובדים לחל"ת

וגם: חיים כצמן תורם לבית החולים איכילוב 75 אלף דולר ● השיחה

איציק בנבנישתי, מנכ"ל פרטנר / צילום: תמר מצפי

בפרטנר חששו ממכירת הסיבים האופטיים: מה קרה בדרך לביטול העסקה עם הוט

בפרטנר חששו שרשות התחרות תדרוש מהם למכור את פעילות הסיבים האופטיים ● הוט העריכה כי העסקה תאושר מפני שלא תייצר פגיעה בתחרות בשום מקטע בשוק התקשורת ולא תביא לעליית מחירים ● "גלובס" מביא פרטים נוספים על הנעשה מאחורי הקלעים בדרך לביטול העסקה

בגרות במתמטיקה / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK

בעקבות הנגיף: בחינות בגרות במתכונת מצומצמת, גיוסי צה"ל יידחו

שר החינוך רפי פרץ: "אנחנו פועלים שכל תלמידי תש"פ יהיו זכאים לתעודת בגרות. בנינו מערכת מדורגת של הקלות בעקבות המצב. אנחנו מקווים שההתפשטות תפחת בצורה דרסטית לאחר הפסח ונוכל לחזור לשגרה, אמנם שגרה שונה, אבל שתחזיר את התלמידים למסלול"

דונלד טראמפ / צילום: Gripas Yuri -ABACA, רויטרס

טראמפ: חבילת סיוע רביעית בגובה 2 טריליון דולר צריכה להתרכז בתשתיות

נשיא ארה"ב בונה על כך שטריליוני הדולרים יגיעו מהלוואות ● "אנחנו הולכים ללוות את הכסף הזה בריבית אפס. תשלומי הריבית שלנו יהיו כמעט אפס, ונוכל ללוות לטוח הארוך. אנשים רוצים להיות מושקעים בארה"ב"

שליחים של חברת המשלוחים "וולט" משקיפים לעבר רחוב ריק בצל הקורונה. חברות המשלוחים הפכו להיות מרכזיים בתקופה שבה אי אפשר לצאת כמעט מהבית / צילום: כדיה לוי, גלובס

חברת משלוחי האוכל וולט מסירה את הכפפות: שוכרת את שירותי חברת הלובינג פוליסי

וולט נמצאת בעיצומו של מאבק מול המסעדנים, שמבקשים ממנה להוריד את העמלה שהיא גובה על משלוחים ● חברת המשלוחים: שכרנו את חברת הלובינג במטרה "לקדם אינטרס משותף עם תעשיית המסעדנות"

ראש הממשלה נתניהו מחמיר את ההנחיות לציבור בצל איום הקורונה על ישראל / צילום: Gali Tibbon, Associated Press

נתניהו: "מענקים בסך 500 שקל לכל ילד, מהדקים את הגבלות התנועה על בני ברק"

הצעדים החדשים של ראש הממשלה כוללים מענק של 500 שקל לכל ילד - עד הילד הרביעי במשפחה ● עוד יוטלו הגבלות תנועה על בני ברק וממנה, ניתנה הנחיה לחבוש מסכות במרחב הציבורי והחלטה כי כל ישראלי ששב ארצה יוכנס לבידוד במלונית

דורשי עבודה רשומים בשירות התעסוקה

שירות התעסוקה: שיעור האבטלה מטפס ל24.4%; כ-850 אלף נרשמו בתוך חודש

המספר הכולל של דורשי העבודה הפעילים בישראל הוא 1,017,468 ●היום עד השעה 17:00 נרשמו 19,203 דורשי עבודה בשירות התעסוקה ● 89.7% מדורשי האבטלה בחודש מרץ הוצאו לחל"ת

היועץ המשפטי של הכנסת עו״ד איל ינון  / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

היועץ המשפטי של הכנסת נפרד: "היה מחיר לעבודתי הנייטרלית"

עו"ד איל ינון נפרד היום מהכנסת אחרי 10 שנים בתפקיד ● בשנה האחרונה לכהונתו ליווה ינון משבר חוקתי ופוליטי חסר תקדים בהיסטוריה של המדינה, עם שלוש מערכות בחירות וסוגיות משפטיות-חוקתיות מורכבות ביותר, רובן נטולות תקדימים משפטיים

פינוי בינוי בנוה שאנן בחיפה /   קרדיט: חברת פרשקובסקי

משבר הקורונה מתגלגל לנדל"ן: ירידה חדה במסירת דירות של פרשקובסקי

חברת הנדל"ן הבורסאית פרשקובסקי מדווחת על מכירה של 6 יחידות דיור בחודש מרץ ● בדצמבר מכרה החברה 42 יחידות באותם פרויקטים

תמיר פרדו/צילום: "חיילים על הקשת" יח"צ

ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו מזהה פוטנציאל להשקעה בחברת אינטר תעשיות

חברת OSEG, שבה שותף פרדו עם ניסן כספי, מבעלי ג'י.פי גלובל פאוור, ועם אסי שלגי, לשעבר מנכ"ל משרד האנרגיה - תשקיע עד 21 מיליון שקל במניותיה של אינטר תעשיות, לפי שווי כפול ממחיר השוק

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר

האוצר אישר - ורשות החדשנות תעביר לחברות הייטק 650 מיליון שקל

רשות החדשנות לא העבירה שום מענק וסיוע לחברות הייטק מתחילת השנה מכיוון שלא אושר לה תקציב

פגישת הנשיא ריבלין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמש בבית הנשיא / צילום: קובי גדעון, לע"מ

המו"מ הפוליטי תקוע: חילוקי דעות על אדלשטיין ועל מינויים משפטיים

בלשכת ראש הממשלה מתעקשים על זכות וטו (או חובת הסכמה הדדית) בנושא מינוי פרקליט המדינה הבא והיועץ המשפטי לממשלה הבא ● בכחול לבן לא מעוניינים בחזרתו של אדלשטיין לתפקיד יו"ר הכנסת

טכנולוגיית סמארטפון/  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פצצה מתקתקת: חברות התקשורת חוששות שלקוחות יפסיקו לשלם על עסקאות עבר

לחברות הסלולר יש חובות במיליארדי שקלים של אשראי לקוחות על ציוד קצה, אשר חלקם עשויים להפוך לחובות מסופקים ● כרגע התופעה היא בשוליים, אבל התמשכות משבר הקורונה עלולה להביא להפסדים כבדים

עסקים סגורים בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

"האנשים בחל"ת צריכים להתחיל לחפש עבודה עכשיו"

לראשונה מספר חסר תקדים של דורשי עבודה: רבע מהמועסקים במשק רשומים בשירות התעסוקה, רובם עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום • "ייצאנו משוק מועמדים מטורף לשוק של מעסיקים", אומר סמנכ"ל התוכן של אולג'ובס

מאה שערים, השבוע / צילום: רויטרס - Ronen Zvulun

החברה החרדית בטלטלה: עליהום מבחוץ, חשבון נפש מבפנים, והקורונה בכל מקום

שבוע קשה עבר על החברה החרדית: שיעור קורונה גבוה במיוחד, הנהגה שמגיבה באיחור ואורח חיים שמקשה במיוחד על התגוננות ● עכשיו הם צריכים להתמודד גם עם גל גדול של שנאה מבחוץ ועם חשבון נפש מבפנים

מזרחי טפחות משכנתא/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ערב הקורונה, הציבור המשיך להתנפל על הבנקים למשכנתאות

מנתוני בנק ישראל עולה כי פברואר 2020 היה הגבוה ביותר בהיקף לקיחת המשכנתאות מכל חודשי פברואר בעשור האחרון