גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שדה של גדולים: נתב"ג נערך להזדמנויות של העשור החדש, והוא לא היחיד

נמל התעופה בן-גוריון אומנם לא נכנס השנה לרשימת שדות התעופה הגדולים בעולם, אבל ככל הנראה הוא נמצא בדרך לשם ● את מי הוא יפגוש ברשימה, ומה זה אומר על גובה האגרות שהמדינה תגבה?

נתב"ג / צילום: איל יצהר
נתב"ג / צילום: איל יצהר

חרף הציפיות והערכות, בסיכום תנועת הנוסעים של 2019, נתב"ג לא נכנס לקטגוריית נמלי התעופה הגדולים בעולם. תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-2019 הסתכמה בכ-24 מיליון נוסעים בתנועת הלוך ושוב - פחות מהרף של 25 מיליון נוסעים שהיה מעלה את נתב"ג לקטגוריה של נמלי התעופה הגדולים בעולם.

יש להניח כי בסיכום שנת 2020 יעבור נתב"ג להגדרה של נמל תעופה גדול, תואר שהוא ציפה לקבל כבר השנה. הוא ממשיך לצמוח, אבל בקצב מתון: ב-2018 הסתכמה תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג ב-22.3 מיליון - זו הייתה עלייה של כ-11% לעומת תנועת הנוסעים ב-2017. בשנה זו קצב הגידול בתנועת הנוסעים לעומת 2016 כבר שיקף צמיחה של 15%. והשנה יש האטה מסוימת: סיכום 2019 משקף צמיחה של כ-7.5% בתנועת הנוסעים אל מול השנה הקודמת, לא בקצב דו-ספרתי שלו הורגלנו בשנים האחרונות, אבל עדיין בקצב הגבוה פי 2 מהגידול העולמי בתנועת הנוסעים.

לפני שנסכם את השנה, נעיף מבט על פני עשור. תנועת הנוסעים בנתב"ג על פני תקופה של עשר שנים הגיעה ל-163 מיליון נוסעים. 48.5 מיליון הטיסה אל על. בהסתכלות על תקופה של עשר שנים, אל על אוחזת בנתח של 36% מכלל הנוסעים בטיסות מישראל, אלא שבשנים האחרונות הנתח של אל על הלך ופחת ככל שהשמיים המשיכו להיפתח לחברות הזרות. כיום מחזיקה אל על בפחות מ-25% מנתח הפעילות הבינלאומית.

טורקיש איירליינס - שמפעילה כיום 10 טיסות יומיות לאיסטנבול, בעיקר כיעד ביניים לטיסות קונקשן - הטיסה על פני עשר שנים כ-7.33 מיליון נוסעים מישראל ואליה. איזי ג'ט שלישית: חברת הלואו קוסט מבריטניה והראשונה שנחתה בישראל מבין החברות המוזלות הטיסה כ-5.85 מיליון נוסעים בעשור האחרון. רביעית ארקיע, שהטיסה על פני העשור 5.78 מיליון נוסעים; ואחריה לופטהנזה, שבסיכום עשור דורגה חמישית עם 4.78 מיליון נוסעים. 

קדימות לטיסות לואו קוסט

בדוח האחרון שמסכם את 2019 לופטהנזה כבר תדורג מתחת לעשירייה הראשונה - גם זה משקף את השינוי בתמהיל התעופתי בישראל שנותן קדימות לחברות הלואו קוסט. אירופלוט הרוסית, שגם היא דומיננטית בטיסות קונקשן ליעדים שונים, הטיסה על פני עשור 4.48 מיליון נוסעים בקווים מישראל; ואחריה ישראייר המדורגת שביעית עם תנועה של 4.44 מיליון נוסעים. וויז אייר, שפועלת בישראל רק כחמש שנים, הספיקה להיכנס לעשירייה הפותחת במקום השמיני עם 4.22 מיליון נוסעים. מתחתיה אוקראיין איירליינס ואליטליה.

ואכן, בסיכום 2019 התחזקות חברות הלואו קוסט באה לידי ביטוי בדירוג החברות שהטיסו הכי הרבה נוסעים: אל על עומדת בראש עם תנועה של 5.83 מיליון נוסעים, עלייה של 3% שהחברה יכולה לזקוף לזכותה (אחרי סטגנציה בשנה קודמת).

את המקום השני בדירוג תופסת וויז אייר, שהדיחה את טורקיש איירליינס מהמקום הזה. וויז אייר הטיסה ב-2019 יותר מ-1.28 מיליון נוסעים, עלייה של 21% לעומת שנה קודמת. שלישית - איזי ג'ט, שהטיסה 1.172 מיליון נוסעים שהסבו לה צמיחה של 15% אל מול השנה הקודמת. טורקיש איירליינס, שפינתה את מקומה לשחקניות הלואו קוסט, היא רביעית ועדיין חברת הלגאסי (חברת תעופה מסורתית) הזרה החזקה בנתב"ג - היא הטיסה 1.171 מיליון נוסעים וצמחה ב-8%.

שתי החברות הישראליות האחרות הציגו צמיחה גם הן: ישראייר הטיסה בסיכום השנה החולפת כ-768 אלף נוסעים, שהסבו לה גידול מרשים של 17%. ארקיע בסיכום השנה הטיסה בקווים הבינלאומיים כ-760 אלף נוסעים - צמיחה של 11%.

הגודל כן קובע - נמלי התעופה בעולם נחלקים לפי קטגוריות גודל בהתאם לתנועת הנוסעים שחולפת בהן. הנוסעים הנספרים הם אלה שנוחתים, אלה שממריאים וגם נוסעים שנמצאים בטיסות מעבר ושוהים בשדה רק במסגרת עצירת ביניים, נוסעים אלה נספרים למעשה פעמיים - כנוחתים וכממריאים.

החלוקה היא לנמלי תעופה גדולים, בינוניים וקטנים. כיום מוגדר נתב"ג כשדה תעופה בינוני, כשרק לפני 5 שנים הוא דורג כשדה תעופה קטן.

נמלי תעופה גדולים נבחנים ברמת השירות שהם אמורים להעניק לנוסעים, כאשר גם האגרות שהמדינה גובה מהנוסעים יכולות להשתנות בהתאם. נמלי תעופה גדולים הם מבוקשים יותר מטבעם, ולכן, כשהביקוש גדל, המחיר יכול לעלות. האם במצב כזה רשות שדות התעופה תשאף להגדיל את האגרות?

כיום משלמות חברות התעופה בנתב"ג אגרה של 26 דולר בטרמינל 3 ואגרה של 11 דולר בטרמינל 1 לכרטיס נוסע. גובה האגרות הוא פועל יוצא של ביקוש לנמל התעופה, כשהוא נע בין 40 ל-70 דולר לנוסע בנמלי תעופה גדולים, ומאמיר אף ל-100 דולר בעמוסים דוגמת הית'רו בלונדון, שנחשב לאחד מנמלי התעופה המבוקשים ביותר בעולם על-ידי חברות התעופה.

נמל תעופה גדול או לא - ברשות שדות התעופה נערכים לגידול בתנועת הנוסעים באמצעות פיתוח הרחבת שטחי נמל התעופה, לרבות טרמינל חדש. התוכניות, בהשקעה של מיליארדי שקלים, כוללות גם הוספת דלפקי צ'ק-אין, לרבות עמדות עצמאיות, הוספת מסועים לכבודת הנוסעים, הרחבת מערך החניונים ועוד.

המטרה: לעקוף את אטלנטה

אז מי הם נמלי התעופה הגדולים בעולם שנתב"ג עשוי להיכנס לליגה שלהם, ובתקווה שכבר בשנה הבאה? בראש רשימת הגדולים מדורג שדה התעופה Hartsfield-Jackson באטלנטה ארה"ב, שתנועת הנוסעים שבו מסתכמת ב-107 מיליון נוסעים בשנה. אחריו נמל התעופה הבינלאומי של בייג'ינג, סין - המדינה הצומחת ביותר בנתוני תנועת הנוסעים והתיירות העולמית. בשדה הבינלאומי של בייג'ינג חלפו כ-101 מיליון נוסעים.

השנה החולפת נפתח בסין נמל התעופה המשוכלל בעולם, Daxing, שבמבט-על נראה ככוכב ים עצום על חמש זרועותיו. זהו נמל ענק ומרשים בעיצובו, שגם אוחז בתואר הטרמינל הגדול בעולם (במבנה אחד). השדה הזה כולל 400 עמדות שירות רובוטיות, וההבטחה היא שהנוסעים לא יצטרכו ללכת יותר מ-8 דקות מעמדות הביטחון ועד לגייט. בשלב ראשון השדה ישרת עד 2021 כ-45 מיליון נוסעים, כשהוא מתוכנן לקיבולת של 72 מיליון נוסעים עד לשנת 2025. עם השלמת בניית כל חלקי השדה (כיום הוא כולל 4 מסלולים מתוך 7 מתוכננים), המספרים יגדלו ל-100 מיליון נוסעים בשנה ו-4 מיליון טון מטען. 

מבט מבפנים לטרמינל של נמל התעופה הגדול ביותר בעולם Daxing בבייג'ינג, סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

רשויות התעופה בסין כבר הצהירו כי המטרה שעומדת לנגד עיניהם היא לשבור את השיא שבו אוחז נמל התעופה באטלנטה, ארה"ב. שאיפה זו לא תלושה מהמציאות: לפי ההערכות, עד לשנת 2040 צפויים הנוסעים הסיניים לתפוס נפח של 20% מכלל התעופה העולמית עם היקף של 4 מיליארד נוסעים בשנה. במקום השלישי ברשימה העולמית נמצא נמל התעופה של דובאי, שתנועת הנוסעים בו עמדה על 90 מיליון נוסעים.

במקום הרביעי, נמל התעופה הבינלאומי של לוס אנג'לס שתנועת הנוסעים שבו הגיעה ל-87.5 מיליון. במקום החמישי נמל התעופה Haneda בטוקיו, שתנועת הנוסעים שבו הסתכמה ב-87.1 מיליון. השנה מארחת טוקיו את המשחקים האולימפיים, ויש להניח כי בדירוג הבא השדה ידלג לשלבים עליונים בדירוג.

נמל התעופה O'Hare בשיקגו מדורג שישי עם תנועה של 83.3 מיליון נוסעים. במקום השביעי נמצאת הנציגות הראשונה מאירופה: נמל התעופה הית'רו בלונדון שהגיע לתפוסה כמעט מלאה עם כ-80 מיליון נוסעים בשנה. הית'רו יתחדש בהרחבה משמעותית עם מסלול שלישי שיאפשר לו להציע עוד סלוטים (חלונות המראה) בשנים הקרובות - מנגד הברקזיט שמרחף מעל הממלכה עשוי להשפיע גם על תנועת הנוסעים, בעיקר בתוך אירופה מלונדון.

שמיני הוא נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג. השנה ההפגנות הסוערות שהתקיימו בהונג קונג לא פסחו על שדה התעופה, שגם נאלץ להשבית את ההמראות והנחיתות. תנועת הנוסעים שבו עמדה על 74.5 מיליון נוסעים. לשדה התעופה הבינלאומי של הונג קונג יש תכנון לגדול ולהשתכלל עד לשנת 2030.

נשארים באזור מזרח אסיה במקום התשיעי עם נמל התעופה הבינלאומי של שנחאי, שחלפו בו 74 מיליון נוסעים. את העשירייה סוגר נמל התעופה של פריז, שארל דה גול, עם תנועה של 72.2 מיליון נוסעים בשנה.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים