גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: חיסול סולימאני - הניסיון הלא מוצלח של טראמפ "לכשכש בכלב"

סרט משנות ה-90, "לכשכש בכלב", מתאר כיצד נשיא ארה"ב נעזר במקצועני תדמית כדי ליצור מצג של מלחמה עם טרוריסטים במאמץ לקדם את בחירתו מחדש ● קאסם סולימאני היה טרוריסט אמיתי, אך בוושינגטון צצים ספקות האם נשקפה ממנו סכנה ברורה ומיידית, כפי שטוען ממשל טראמפ ● דעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בסוף שנות ה-90 עלה למסכים הסרט הסאטירי "לכשכש בכלב" (Wag the Dog) בבימויו של בארי לווינסון ובכיכובם של רוברט דה נירו ודסטין הופמן. תמצית העלילה: יועציו של נשיא ארה"ב, שצפוי לספוג תבוסה צורבת במאמציו להיבחר לתקופת כהונה שניה, בגלל הסתבכות בפרשת מין, מוצאים דרך להחזירו לבית הלבן: יצירת מציאות בדיונית של מלחמה בין ארה"ב לטרוריסטים אלבניים, ש"תסוקר" בטלוויזיה האמריקאית ותתסיס פטריוטיות בקרב הבוחרים, וממילא גם נאמנות לנשיאם.

בימים אלה באה עדנה לסרט המצוין הזה. רבים נזכרו בו לשמע הטענות החוזרות ונשנות של צוות טראמפ, שקאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס ואסטרטג הטרור הראשי של משטר האייתאללות בטהראן, שחוסל בסוף השבוע ליד נמל-התעופה של בגדאד, היה פצצה מתקתקת, מקור של סכנה ברורה ומיידית, שחייבה את חיסולו לאלתר.

איש אינו מטיל ספק בכך שסולימאני היה אחד מהדמויות המסוכנות ביותר בזירה המזרח-תיכונית ואיש לא הזיל דמעה על גופתו (למעט המנהיג העליון רוחאני ועוד כמה מיליוני מעריצים איראניים). הוא היה מתאם פעולת הטרור בין טהראן לבין המיליציות השיעיות בלבנון, סוריה ועיראק וידיו שפכו נהרות דם. מזה שנים היה סולימאני על כוונת שירותי המודיעין של ישראל וכנראה של ארה"ב ושירותי ביון מערביים אחרים.

אבל נשאלת השאלה: מדוע הוא נשלח השמימה דווקא עתה? מדוע העדיף ברק אובמה לא לגעת בו? האם החלטת טראמפ לחסלו נבעה משיקולי ביטחון לאומי טהורים או, אולי, השתרבבו לתהליך קבלת ההחלטות שלו גם שיקולים זרים, נאמר רצון לטשטש את המאבק על תהליך ההדחה במסך עשן פטריוטי? הרי כשיורים צריך להתלכד סביב המנהיג, לא?

ולמען אזרחים קשי תפיסה או סתם ציניים (קרי: דמוקרטים, ובמיוחד אלה שלוקים בסינדרום משטמת טראמפ, או TDS), נחפז טראמפ לשגר את התזכורת המצוייצת הבאה, בבוקר יום ב': "לבזבז זמן על ההונאה הפוליטית הזו (מאבק האימפיצ'מנט - ר.ד.) ברגע זה בהיסטוריה שלנו, כאשר אני עסוק כל-כך, זה עצוב".

ומאוחר יותר: "הקונגרס והנשיא לא צריכים לבזבז את זמנם ואת האנרגיה שלהם על הונאת האימפיצ'מנט החד-מפלגתית בעליל כאשר תלויים ועומדים כל-כך הרבה עניינים חשובים". (ובתרגום חופשי: "אי אפשר לבזבז את הזמן על שטויות כאימפיצ'מנט והדחה כאשר אני מנהל את השלב הראשון של המלחמה הבאה").

רחוק מלהיות פצצה מתקתקת

לטראמפ יש כמובן סיבה טובה לחשוש מהדיון הצפוי בסנט בעקבות החלטת בית-הנבחרים להגיש נגדו כתב אישום בן שני סעיפים (אימפיצ'מנט): יועצו לשעבר לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, הודיע אתמול, כי הוא יהיה מוכן להעיד במושב הסנט אם הסנט יחייבו לעשות כן באמצעות צו זימון רשמי.

בולטון לא יהיה כנראה עד אוהד. לא זו בלבד שטראמפ פיטר אותו כלאחר יד, לפני כמה חודשים, אלא שיש עדויות לכך שבולטון זעם לנוכח מאמצי טראמפ ואנשיו לחסום חבילת סיוע לאוקראינה, למרות ששני בתי הקונגרס סמכו ידם עליה. לפי עדויות בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, הגדיר בולטון את הקנוניה הזו כ"עסקת סמים". לא מן הנמנע, שעדותו - אם אכן יזומן להעיד - תניע כמה סנטורים רפובליקאים להצביע בעד הדחת טראמפ, אם כי, קרוב לוודאי, לא ייווצר רוב של 67 סנטורים שדרוש להדחת נשיא.

את הלוך הרוח שבא לידי ביטוי בציוצי טראמפ שיקפו כמובן הערוצים פוקס ניוז ופוקס ביזנס. הנה ציוץ של המגיש סטוארט וארני, מפוקס ביזנס: "ומה קורה עכשיו עם האימפיצ'מנט? האם ננסה להדיח את המפקד העליון של הצבא שאך זה עתה חיסל את אחד מהטרוריסטים הגדולים בעולם? זו שאלה גדולה, לדעתי".

זו, כמובן, אינה הפעם הראשונה שנשיא מכהן מואשם בכך, ששיקולים זרים הניעו אותו לנקוט צעד מסוים. ב-1998, לנוכח הליכי האימפיצ'מנט נגד הנשיא (הדמוקרטי) ביל קלינטון בגין שבועת שקר בפרשת מוניקה לווינסקי, הפציצה ארה"ב את מפעל הפארמה אל שיפא בסודאן, בחשד שהוא שימש מרכז לייצור נשק ביולוגי וכימי. הרפובליקאים הטיחו האשמות דומות נגד קלינטון בעקבות החלטתו להפציץ יעדים מסוימים ביוגוסלביה לשעבר במלחמת הבלקנים, או מלחמת קוסובו. האשמות אלה לא הוכחו מעולם. למרות מאמצים קדחתניים, לא הצליחו מחוקקים רפובליקאים למצוא ראיות שקלינטון ניסה לכשכש בכלב האמריקאי. מה שחשוב יותר, במבט לאחור מתברר שהפעולות שהוא נקט בסודאן ובבלקנים שירתו היטב את האינטרס הלאומי של ארה"ב.

בהזרימו עתה אלפי חיילים חדשים לעיראק, מפר טראמפ את אחת מההבטחות המרכזיות שלו

לא כך פני הדברים בפרשת חיסול סולימאני. אפילו מחוגים המקורבים לנשיא נשמעות עדויות שסולימאני היה רחוק מלהיות פצצה מתקתקת שצריך לפרקה מיד. בימים שקדמו לחיסול, הגיש משרד ההגנה לנשיא תפריט מטרות למקרה שייווצר צורך בתגובה אמריקאית. חיסול סולימאני היה אחת מהאופציות.

על פי דיווח מרתק ב"ניו יורק טיימס", במהלך עימותים צבאיים מאז פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר 2001, נהגו בכירים במשרד ההגנה לכלול בתפריטי המטרות גם אופציות בלתי סבירות בעליל מתוך כוונה לדחוף את הנשיא לבחור במטרה מציאותית. ואכן, ב-28 בדצמבר דחה טראמפ את אופציית חיסול סולימאני והורה להפציץ ארגון שיעי שנתמך ע"י איראן. אבל כעבור זמן קצר ראה טראמפ בטלוויזיה כיצד המונים שיעים מנסים לפרוץ למתחם השגרירות האמריקאית בגדד. טראמפ רתח מזעם וביום ה' אחה"צ הוא בחר באופציה הקיצונית ביותר בתפריט - חיסול סולימאני. בכירים בפנטגון הוכו בתדמה.

כמה פקידים בבית הלבן דיברו על זרם חדש של מידע מודיעיני שהתריע על איומים נגד שגרירויות, קונסוליות ובסיסים צבאייים של ארה"ב בסוריה, עיראק ולבנון. הם גרסו שסולימאני תכנן התקפה מיידית. פקידים אחרים חלקו על חשיבות המידע הזה. יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנראל מארק מילי, נשאל עד כמה "מיידית" ההתקפה המתוכננת על יעדים אמריקאים. תשובתו: "ימים, שבועות".

בשיחות פרטיות הביעו פקידי ממשל מסוימים פקות לגבי ההיגיון בהוראה לחיסול מיידי של סולימאני. לדברי אחד הפקידים, יום ב' (30 בדצמבר) היה אמור להיות "יום ב' נורמלי במזה"ת" ותנועותיו של סולימאני שידרו מסר של "עסקים כרגיל". לדבריו, המידע המודיעיני שהוגש לנשיא היה "דקיק". יתר על כן, סולימאני קיבל הוראה לחזור לטהראן כדי לקבל הוראות פעולה מהמנהיג העליון רוחאני. במילים אחרות: שום פעולה מיידית לא עמדה על הפרק נגד מטרה אמריקאית.

אבל החיסול חולל נזקים חמורים ומיידיים לאינטרסים של הביטחון הלאומי האמריקאי. בעקבות החיסול, קיבל הפרלמנט של עיראק החלטה שדורשת הוצאת כל הכוחות הזרים מהמדינה. הדרישה הפתיעה את ארה"ב. אחד מהגנרלים האמריקאים שלח מסר לבכיר עיראקי והציע לדון על דרכים לביצוע ההתקפלות. אך כעבור זמן קצר הודיע ממשל טראמפ שמדובר בטעות ושהכוחות האמריקאים נותרים על כנם. טראמפ, מצידו, הזדרז לאיים על העיראקים בסנקציות, שלעומתן "יחווירו הסנקציות על איראן", אם אכן תדרוש בגדד את הוצאת הכוחות.

לא ברור כיצד ומתי תצא ארה"ב מעיראק, אך התקפלות אמריקאית תגרום ששון לאיראן וללא ספק לרוחו של סולימאני, שהוצאת הכוחות האמריקאים מהאזור עמדה תמיד בראש מעייניו. בינתיים פסקה הלחימה נגד דאעש, שבניגוד להצהרות טראמפ טרם קרס כליל. הוצאת הכוחות האמריקאים מעיראק עלולה לגרום לצמיחת הארגון מחדש בשטחים בסוריה ובעיראק שמהם נעקר.

ובמקביל, חיסול סולימאני, וההצהרות המתלהמות של טראמפ שהוא יורה להפציץ 52 אתרים איראניים - ובהם אתרי מורשת, כלומר אתרים דתיים ותרבותיים - בניגוד לחוק הבינלאומי, במקרה של גמול איראני על החיסול, גזלו מארה"ב את חלון ההזדמנויות הקטן שפתחו לפניה ההפגנות הגדולות באיראן במחאה על ההתייקרויות במדינה. במקום לטפח את החולקים על המשטר שם, סגר טראמפ את חלון ההזדמנויות בהתנהלותו הבוטה.

ומזווית שלישית: בהזרימו עתה אלפי חיילים חדשים לעיראק, מפר טראמפ במפורש את אחת מההבטחות המרכזיות במסע הבחירות שלו ב-2016 : להחזיר את הבחורים הביתה.

כך נאה וכך נאה לנשיא אימפולסיבי, שמושפע יותר מתמונות נעות בטלויזיה מאשר מהתייעצויות עם יועצים איכותיים שמספרם בממשלו התכווץ מאוד בשנה שחלפה. טראמפ יושב עתה על לוע של הר געש שעלול להתפרץ כל רגע. אפשר לשער כיצד תתחיל מלחמה עם איראן; אי אפשר לדעת כיצד היא תיגמר. 

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית