גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית חריש אופטימי: "למודיעין זה לקח 20 שנה, לנו זה ייקח פחות"

יצחק קשת, ראש העיר חריש, משוכנע שממש בקרוב העיר תמריא ● המשימה שלו היא להביא את הישראלים לשם, והוא משוכנע שהם כבר יתאהבו במקום ● אנשים שנהנים בעבודה - מדור חדש

יצחק קשת, ראש עיריית חריש / צילום: איל יצהר, גלובס
יצחק קשת, ראש עיריית חריש / צילום: איל יצהר, גלובס

חריש קמה רק לפני שנים ספורות באזור צפון השרון. 45 דקות מתל אביב ומחיפה. לא רבים זוכרים, אבל העיר שבמקור הייתה אמורה לקום כעיר חרדית בגבעות הצופות על ואדי ערה, שינתה יעודה ל"עיר לכולם", זאת בעקבות פסיקת בג"ץ שלא אפשר את הרעיון. המוטו של חריש הוא שהתשתיות יחכו לתושבים - ואכן, היצע גדול של דירות נבנה מראש, והביקוש, כך יעידו המחירים הזולים בעיר - לא עומד בקצב הבנייה. לא לגמרי עיר רפאים, אך האמת צריכה להיאמר: למרות הסיוע הממשלתי הנכבד במיצוב העיר, דירות רבות עדיין מחכות לתושבים.

אמנם לאחרונה הגדירה הלמ"ס את חריש כ"עיר מספר אחת בישראל במספר הדירות החדשות שנמכרו בה בסיכום הרבעון השלישי של השנה", אך נדמה שהפוטנציאל של העיר יחד עם הדחיפה של משרד השיכון עדיין לא מומש. יצחק קשת, ראש העיר חריש, משוכנע שממש בקרוב העיר תמריא. המשימה שלו היא להביא את הישראלים לשם והוא משוכנע שהם כבר יתאהבו במקום. את הנחמה הוא מוצא בעיר חדשה אחרת שתוכננה וכבר מביאה קבלות, ואומר "למודיעין זה לקח 20 שנה, לנו זה ייקח פחות". 

חריש עלתה לכותרות בשנה החולפת פעמיים. בחודש יולי האחרון הצטרף קשת למחאה שקמה בעקבות כניסת עשרות משפחות המשתייכות חסידות אהרן הנחשבת לקיצונית. קשת פרסם אז טור חריף נגד התושבים החדשים שבאו חרף התנגדותו. בעניין זה אמר ל"גלובס" כי "יש לי בעיה עם קבוצות אוכלוסייה שעלולות להשפיע בצורה שלילית על האווירה העירונית". בנוסף, עלה בכלי התקשורת קמפיין מדובר לעיר בכיכובם של מגי אזרזר וקותי סבג, מהם בוחר קשת להתנער חלקית. "יש הרבה דיס אינפורמציה, והצרכן מושפע מזה. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לגרום לישראלים לבוא לחריש ולהיחשף לעיר. הקמפיין בהשתתפות אזרזר וסבג היה של שכונת בצוותא, שכונה שיתופית, זה לא מהלך שלי אבל הוא הביא לגידול של 50% בחיפוש דירה בחריש".

הזירה

החיים עצמם > "עוד לא קמה בישראל עיר שצומחת בקצב של 6,000 תושבים בשנה (מאז 2017). זה לא קורה מאליו. אנשים לא מגיעים לפה בגלל מחירי דיור סבירים. הקטר שמוביל את הנהירה לחריש הוא החינוך. ברוב הערים בארץ כשבונים שכונות, התשתיות מזדנבות מאחור. בחריש בתי הספר וגני הילדים חיכו לתושבים. רשות אחרת צריכה להתחנן לתקציבים כאלה ולנו יש 'בנק ייעודי' ממשרד החינוך שמאפשר לי לשחרר הרשאות ולהיערך שנתיים מראש. חלקם עוד לא מאוכלסים. נתנו ליזם אחד (שפיר) את כל העבודה וכשיזם אחד בונה הכול, תוך 36 חודשים מוסרים דירות. המודל היה שלא מכניסים תושב אחד עד שכל השכונה מוכנה. התושבים לחריש מגיעים מכל הארץ, כולל מיישובים ערבים. לא בדקתי מחקרית, אבל לתחושתי הרוב מגיעים מנתניה. זוגות צעירים שמרוויחים יפה, במקום לקנות דירת 3 חדרים בבניין ישן בקומה 4 בלי מעלית, קונים דירת גן או דירת גג בחריש. נוצרה פה קהילתיות והדדיות. חשבנו בהתחלה שזה מאפיין את השכונות הראשונות, אבל זה בכל מקום. חילונים ודתיים חיים באווירת חג. חריש היא שיאנית היתרי הבנייה. יש לנו ועדה מיוחדת עם סמכויות של ועדה מקומית ומחוזית. אישורים מתקבלים תוך 4 חודשים ולא 4-10 שנים כמו בערים אחרות. בכל חודש יוצאות לשוק מאות דירות חדשות. יש תחלופה מתמדת וכל פרויקט מתאכלס ב-90%. לראיה פתחנו מספר בלתי נתפס של 9 בתי ספר ו-64 גנים בשלוש שנים". 

השוק הישראלי > על הפרסומים על דירות רבות שנותרו ריקות היות שנרכשו על ידי משקיעים ועל מחירי השכירות הנמוכים (במוסף נדל"ן של גלובס פורסם כי דירת גן 5 חדרים הושכרה ב-2,800 שקל לחודש בלבד), אומר קשת כי "גל ההשקעה שייך לגלגול הקודם לפני שכחלון הוציא את המשקיעים. המגמה התהפכה. רואים משפרי דיור שיש להם נכסים. המחירים עלו בתקופה האחרונה גם להשכרה. המחיר שאת מדברת עליו תלוש ומשקף את עונת החורף שפחות נפוצה למעברי דירה. לעומת הגידול בתושבים, קצב הגידול של העסקים המסחריים הוא איטי. אנחנו מפתחים אזורי מסחר ותעשייה במחירים זולים. אני מאמין שאחרי שיגיעו תתפוגג העננה שיש מעל חריש".

מהלך שיווקי שאתה גאה בו > "בקרוב נשיק קמפיין שיביא בשורה, לא בנוסח "בואו תקנו אצלנו דירה". אנחנו מכוונים לשקף את הערך שבן אדם מחפש בחיים והוא ימצא את זה בחריש. שכרנו את שירותי האסטרטגים אסף חתוכה ועמית פס מחברת "פרה כחולה" ונעלה איתו בחודשים הקרובים". 

מהלך שיווקי שהיית רוצה למחוק > "מהלך המיתוג הראשוני היה טקטי ולא אסטרטגי. הוא הגביר את התודעה לעיר, אבל אפשר היה לעשות אותו אפקטיבי יותר. זה לא קלע, לא בגלל כסף אלא בגלל שצריך היה להגיע לאנשי מקצוע טובים ולא כאלה שמוכרים לנו סיפורים. הקמפיין החדש מתקן את זה".

תן כותרת > "תוך שנתיים נכפיל את מספר התושבים בחריש ונגיע ל-30 אלף תושבים".

מה שקורה עכשיו > "הושקעו יותר מ-2.5 מיליארד שקל בתשתיות. זו עיר חדשה שמתוכננת מהיסוד ולכן אין בסיס להשוואה. התשתיות מחכות לתושבים בשונה משאר הערים בארץ שנאלצות להתרחב על בסיס הקיים".

פוליטי 

יש תלונות על פקקים ביציאה מכביש 6 לכיוון חריש. למה זה צריך לקרות בעיר חדשה? 

"ראש הממשלה ביקר בחריש כבר 3 פעמים ודלתות לשכות השרים פתוחות בפניי. לעומת הקצב המהיר שעבדנו מול כל משרדי הממשלה, מול משרד התחבורה ההתנהלות הייתה בעצלתיים. עם כניסת בצלאל סמוטריץ' לתפקיד השר אנחנו מרגישים שרוח אחרת נושבת. גם מנכ"לית המשרד מתנהגת אחרת. נדרשים מהלכים של חיבור חריש לכבישים ראשיים. גיבשנו תכנית לעיר שתתנהל בתחבורה ציבורית באופן מלא במודל שאין בארץ עם רשת חיבור לרכבת ולערים אחרות, כמובן לא בשבת. אם נצליח ליישם את התכנית לא נצטרך להסתמך על כל התכניות הארוכות טווח של משרד התחבורה ואיכות החיים פה תשתפר".

אישי

דמות המודל שלך לחיים > ח"כ דודי אמסלם (כיום שר התקשורת). "הוא היה בחריש עוד לפני שנכנס לכנסת ועזר לי בידע ובניסיון בקבלת החלטות חשובות. לא היינו מגיעים למצב שהתשתיות מחכות לתושבים אם לא היינו חותכים דברים. יש לי גם חיבור מיוחד לנתניהו. זה חיבור אישי שפתח לי דלתות. בלעדיו לא הייתה החלטת ממשלה להקים את חריש. מהרגע שהצלחתי להביא אותו לפה זה טס".

פריט שתמיד לוקח איתי בתיק > "ספר ליקוטי עצות על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב".

הגלגול > "כשאשתי ואני היינו סטודנטים חיפשנו לגור קרוב לטבע במקום לא הומה. עברנו לחיפה מהמרכז כי היא למדה באונ' חיפה. לפני 11 שנה עברנו לחריש, עיר חדשה אחרי 20 שנה שלא הוקמה עיר בישראל. עוד הייתה בה ועדת קרואה שהתעלמה מהתושבים ומצאנו את עצמנו נדרשים להיאבק על דברים בסיסיים עד שבג"ץ הורה לוועדה להכניס נציגים מהתושבים. לאחר מכן התקיימו בחירות ונבחרתי לראשות העיר ברוב קולות. ב-2018 נבחרתי לקדנציה שנייה. עברתי את כל המחוזות בחברה הישראלית: גדלתי במשפחה מסורתית, התחנכתי בחינוך ממלכתי חילוני ובשלב מסוים התקרבתי ליהדות וחזרתי בתשובה. אני מכיר את ציפור נפשו של כל מגזר ואני יודע שכל המגזרים צריכים לחיות ביחד כי אין דרך אחרת".  

על רגל אחת

תפקיד: ראש עיריית חריש

גיל: 40

מגורים: חריש

נשוי לשלי ואב ל-5 (אליה, הודיה, רחל, נחמן ויהודה)

המספרים מדברים

2.5 מיליארד שקל השקעה ממשלתית בחריש.

תושבים: 15 אלף

השקעה בתלמיד: 13.5 אלף שקל לתלמיד בשנה

250 מיליון שקל: השקעה בבניית מוסדות חינוך

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב