גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיצוב לצורך מיצוב: האקסיד הוא רכב פנאי נאה, שימושי, נעים לנהיגה נמרצת ובנוי היטב

המעצבים של קיה לקחו את ה-Ceed המשפחתית, מכונית אפורה ואנונימית, ושידרגו אותה לדגם האופנתי XCeed ● תהליך השינוי כלל תוספת של מערכת הנעה איכותית, מה שלא ימנע מהמכונית להתמודד עם פלח שוק צפוף

קיה XCeed / צילום: יחצ
קיה XCeed / צילום: יחצ

תעשיית הרכב נכנסת לעשור החדש ברגל שמאל. מצד אחד, כל יצרני הרכב כורעים תחת מכבש הרגולציה הסביבתית של האיחוד האירופאי, שדורש מהם להפחית את ממוצע הפליטה של הרכבים שהם מוכרים באירופה ל-95 גרם CO2 לקילומטר - או לשלם קנסות של מאות מיליוני אירו. מצד שני כמעט 40% ממכירות כלי הרכב באירופה בשנה החולפת הן של דגמי פנאי וקרוסאובר למיניהם, שמטבעם מזהמים יותר ביחס לממוצע.

הפתרון האידיאלי הוא לשווק רכבי פנאי מחושמלים עם פליטה מזערית. גם היצרנים הבודדים, שמחזיקים בהיצע שלהם אוצר כזה, דוגמת קיה, החיים לא פשוטים. לגרסה החשמלית של הנירו יש כיום רשימת המתנה של 6-8 חודשים באירופה וגם הגרסה ההיברידית סובלת מעודף ביקוש משמעותי.

קיה_XCeed

גלגל הצלה ליצרנים רבים

על הרקע הזה הופך כיום שוק הרכב הישראלי לסוג של גלגל הצלה עבור יצרנים רבים - שוק עם תקינה אירופאית, אבל כזה שאינו חלק מהאיחוד האירופאי ולפיכך הוא יכול לקלוט ללא הגבלה גם דגמים עם פליטה מוגברת, שעלולים לפגוע במאמצי היצרנים להוריד את ממוצע הפליטה באירופה.

לפיכך, למרות שהנירו ההיברידית היא עדיין ה-SUV הנמכר ביותר בישראל, מיהרה קיה לשלוח לנו את הקרוסאובר בנזין החדיש ביותר שלה, XCeed , עוד לפני שנחת ברוב מדינות אירופה.

האקסיד שייך לקטגוריה שמכונה קרוסאובר קוסמטי - מדובר ברכב משפחתי, שמעוצב כדי שייראה כמו רכב פנאי. מטבע הדברים העיצוב הוא תכלית הקיום של כלים כאלה והסטודיו האירופאי של קיה לא חסך מאמצים בתחום. אל תנסו למצוא קשר חזותי לסיד המשפחתית, שהיא אחד הדגמים האפרוריים והאנונימיים ביותר בשוק. לגרסת הקרוסאובר, שניצבת על אותו בסיס, יש אישיות רעננה ומובחנת עם פרופיל רחב וגבוה, חרטום נמרץ עם פנסים מפוסלים וגריל עמוק, מרווח גחון מוגבה, עמוד גג אחורי שנוטה בזווית חדה וחישוקים גדולים ונאים.

המעצבים לא שכחו כמובן את החבילה הקוסמטית שמקובלת בז'אנר הפנאי שכוללת קשתות גלגלים מודגשות, חישוקים גדולים, מסילות גג ומעין "מגיני חיכוך" מלפנים ומאחור. התוצאה הסופית בהחלט נאה ונודפת ניחוחות פנאי, למרות שעוצמת האפקט תלויה בבחירת הצבע. צבעים כהים מטשטשים את התוספות הקוסמטיות ומושכים את העיצוב לטריטוריה של רכבי האצ'בק רגילים.

תא הנוסעים זהה כמעט בממדיו לאלה של הסיד והאחות יונדאי I30, למרות שגובה המפתן מעט יותר נוח לכניסה/יציאה ומיקום המושבים מעט גבוה יותר. המושב האחורי רחב ונוח ולהבדיל מכלי רכב רבים בקטגוריה הוא אינו מקפח גם את הנוסע שבמרכז תודות לעיצוב שטוח של כרית המושב ובליטה מזערית של הרצפה במרכז. מרחב הברכיים תואם את הממוצע בפלח המשפחתי ומרחב הראש נוטה יותר לכיוון הקטגוריה המשפחתית ופחות לז'אנר ה-SUV.

הסנטימטרים הנוספים לאורך, בהשוואה ל-Ceed, נוקזו לכיוון תא המטען, שהוא אחד המרווחים והשימושיים ביותר בקטגוריה. חבל רק שהדלת האחורית הכבדה מחייבת ביקור בחדר הכושר.

מעצבי קיה עשו מאמצים רבים להצעיר את תא הנוסעים הקודר והתכליתי של הסיד. עמדת הפיקוד וריפוד המושבים בגרסאות הבכירות מעוטרים בצבעים שתואמים את צבעי החוץ. את לוח המחוונים האנלוגי המשמים מחליף מסך דיגיטלי בהיר וזורח, אם כי הוא מציע פחות פונקציות והתאמה אישית מלוחות ה-LCD המקבילים של קבוצת פולקסווגן למשל.

קיה פנים הרכב / צילום: יחצ

יש גם מסך מולטימדיה גדול נפרד עם ניווט ועוד אפליקציות בסיסיות ובגרסה הבכירה יש חבילה מתקדמת והיקפית של מערכות סיוע בטיחותיות, כמו בקיה נירו. בגרסאות הבסיס חסרים בקרת שיוט אקטיבית ועוד כמה פיצ'רים מתקדמים, בהם התרעה על תנועה חוצה מאחור ובכל הדגמים אין חלון גג פנורמי. מנגד, איכות הייצור והגימור של המפעל הסלובני בו מיוצר הרכב מוקפדת מאוד ובידוד הרעשים מרשים.

המנוע מאיץ בצורה חלקה

האקסיד מגיע לישראל עם מנוע אחד - 1.4 ליטר טורבו בנזין עם 140 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. כבר פגשנו את יחידת ההנעה המודרנית הזו בקיה סיד ובדגמים מקבילים של יונדאי, והיא עדיין אחת הטובות בשוק. המנוע מאיץ בצורה חלקה ונמרצת כבר מסל"ד נמוך, שיוט במהירויות גבוהות מתבצע בשקט נטול מאמץ ויש רזרבות כוח מספיקות לעקיפות, כולל בעליות תלולות.

בונוס מבורך ובלתי צפוי הוא מצב תכנות ספורט, שאכן מצדיק את שמו ומאיץ משמעותית את העברת ההילוכים ואת תגובת הדוושה. הבאג היחיד בלוגיקה של התיבה הוא בעת תמרוני חניה הדוקים, שבהם היינו שמחים לקבל תגובה לינארית יותר.

האחות הקטנה קיה סטוניק כבר המחישה לנו, שבמרכז הפיתוח האירופאי של קיה יש מהנדסים, שיודעים לכייל שלדות אירופאיות למהדרין. גם האקסיד מרגישה על הכביש הרבה יותר אירופאית מאחותה המשפחתית סיד, שחולקת איתה את השלדה הבסיסית. ההיגוי הוא אולי לא הכי מושחז אבל לאחר ניתוק מערכת הסיוע, הוא מציע תגובה לינארית ומשקל מכובד.

אחיזת הכביש של הצמיגים הרחבים מצוינת, העברות המשקל נעימות, הבלמים מאוזנים ונטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית. התחושה הכוללת פחות ספורטיבית מזו של מאזדה CX-30 אבל בסך הכול זה קרוסאובר, שלא מותיר את הנהג בתור צופה מהצד.

נוחות הנסיעה מהטובות בפלח והיא מצליחה לנטרל ביעילות היטב את האספלט המתפורר של החורף הישראלי. ואם כבר במהמורות עסקינן, עם מרווח גחון של כ-18 סנטימטרים בגרסאות עם חישוקי 18 אינץ' והנעה קדמית בלבד, פוטנציאל השטח של הרכב די מוגבל אבל אין לו בעיה לטפס על מדרכות גבוהות בדרך אל מקומות חניה מאולתרים, לצלוח שיטפונות חורף עירוניים מזדמנים ולמלא שאר משימות "שטח עירוני" טיפוסיות.

מחיר גרסת הביניים של האקסיד מתחיל בכ-140 אלף שקל ומפליג עד אזור 146 אלף בגרסת הפרמיום. זה מרחב מחירים די צר שמנסה להשתחל מתחת לאחיות מבית נירו - כ-145 אלף שקל לגרסה מאובזרת - וספורטאג', שלא לדבר על עשרות מתחרות מקטגוריות שונות שממוקמות בטווח המחיר הזה. בשורה התחתונה האקסיד הוא רכב פנאי נאה, שימושי, נעים לנהיגה נמרצת ובנוי היטב. עם קצת סיוע משערי המטבע, מהיצרן, מהאיחוד האירופאי ובעיקר משוק ה"אפס קילומטר", יש לו פוטנציאל להותיר חותם מהותי על השוק.

חלק מהמתחרות

סובארו XV

סובארו XV / צילום: יחצ

148 אלף שקל עולה גרסת הקרוסטרק של סובארו XV, עם מנוע 2 ליטר בנזין בהספק 152 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. הממדים דומים לאלה של הקיה אבל תא המטען קטן משמעותית והמשקל העצמי גבוה יותר. היתרון הגדול הוא הנעה כפולה קבועה ןמתוחכמת ומרווח גחון נכבדים, שמעניקים לכלי פוטנציאל שטח

מאזדה CX30

מאזדה CX30 / צילום: יחצ

152 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של CX-30, שמבוססת על מאזדה 3 החדשה. הממדים כמעט זהים ל- XCeed , העיצוב החיצוני דינמי ועיצוב הפנים משכפל די במדויק את התא של מאזדה 3. המנוע הוא 2 ליטר עם 165 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית תקנית והשלדה חדה ונמרצת

מיצובישי אקליפס קרוס

מיצובישי אקליפס קרוס / צילום: יחצ

149 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אקליפס קרוס עם הנעה קדמית. הרכב גבוה ב-10 סנטימטרים מהאקסיד ותא המטען שלו קטן ב-100 ליטר אבל שאר הממדים דומים ותא הנוסעים מספק חלל מרווח לחמישה. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 163 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה

עוד כתבות

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

ירידות קלות בוול סטריט; פלייטיקה מזנקת ב-28% ביום המסחר הראשון, סרגון קופצת ב-65%

בורסות אירופה ננעלו בירידות של 1%-1.5% ● המכירות הקמעונאיות בארה"ב רשמו ירידה של 0.7% בדצמבר, לעומת צפי כלכלנים ליציבות ● עונת הדוחות נפתחה: סיטיגרופ, וולס פארגו וג'יי.פי. מורגן פרסמו תוצאות

נתב"ג / צילום: איל יצהר

משרד הבריאות: הנוחתים מברזיל יידרשו להיכנס לבידוד במלונית

משך הבידוד יהיה 14 ימים, או 10 ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות עם תוצאות שליליות לנגיף הקורונה ● זאת בשל וריאנט שהתגלה בו קיימות מוטציות שעלולות להיות משמעותיות מבחינת קצב הדבקה ● ממשלת ארה"ב תדרוש מכל הנוחתים במדינה מיעדים בינלאומיים להציג בדיקת קורונה שלילית שנעשתה לפני הטיסה

מוצרי חלב / צילום: שני מוזס

נחתם הסכם בענף החלב: יוגדלו מכסות היבוא לגבינה צהובה ופטור ממכס לגבינות ויוגרטים דלי שומן

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעו נציגי הרפתנים ומשרדי האוצר והחקלאות, הוגדר כי יינתן פטור ממכס ליבוא של מעדנים, גבינות ויוגורטים שמכילים עד 5% שומן, ונקבע כי יוגדלו המכסות הפטורות ממכס ליבוא גבינה צהובה ב-65% על פני חמש שנים

מטוס ישראייר / צילום: יחצ

הכנ"ר: יש לדחות את הערעור של בן משה על עסקת ישראייר-רמי לוי

"יש לדחות בקשות שכל מטרתן היא עיכוב וסרבול של העסקה", כך מציין הכנ"ר על הערעור שהגישה דור אלון על עסקת ישראייר-רמי לוי ● לפי הנאמן על נכסי אי.די.בי, עסקת רמי לוי ישראייר תיסגר עד 21.1.2021

ויפאסנה במנזר בתאילנד. אפקט הסינכרון מעמיק את המדיטציה / צילום: Shutterstock

לבד אבל ביחד: מה קורה בעולם החברתי של סדנאות הוויפאסנה

אנשים לוקחים חופש מהחיים, מסירים מעליהם את שלל התפקידים שהם ממלאים, ויוצאים למסע פנימי בשתיקה, אבל בקבוצה ● איזו מערכת יחסים יכולה להיווצר במקום שבו כולם זרים ולא מדברים? האנתרופולוגית ד"ר מיכל פגיס, חקרה את הפרדוקס הזה

מתוך מגדל הג'רוזלם הייטס בירושלים / צילום: סטודיו זוג

הפנטהאוזים שנמכרו בלי שהקונים ראו אותם

פנטהאוז במגדל ג'רוזלם הייטס בירושלים נמכר ב-14 מיליון שקל, פנטהאוז בעיר ימים בנתניה נמכר ב-13.5 מיליון שקל

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנדלבליט לאוחנה: החלטתך בעניין החיסונים לאסירים בלתי חוקית

היועמ"ש קובע כי על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו ע"י גורמי הבריאות המוסמכים

טרנד הבית הפרטי. כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע / צילום: Shutterstock

טרנד הבית הפרטי ואיך להתכונן לשינוי במשכנתאות. כותרות הנדל"ן

ענף המשרדים חטף פגיעה קשה? עמוק לתוך משבר, הערפל סביב השפעת הקורונה מתבהר ונראה שונה מול התחזיות המוקדמות ● השכונות היוקרתיות החדשות של ישראל, טרנד הבית הפרטי מתעצם וגם: שני לייבים מיוחדים שקיימנו השבוע בנוגע למיסוי ולקראת השינוי המשמעותי בתחום המשכנתאות

אנדרו אביר ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל / צילום: ליאור מזרחי

המשנה לנגיד בנק ישראל מגיב על הצעד הדרמטי: "מצטער אם מכרתם שלשום דולרים. Tough luck"

אנדרו אביר: "המצב הנוכחי הוא חריג ולכן הודענו על צעד שהוא חריג לא משנה לנו אם היתרות הם 150 מיליארד או 200 מיליארד" ● פעילים בשוק אמרו ל"גלובס" כי המהלך של בנק ישראל הוא "לא פחות מגיים צ'יינג'ר"

אורלי וילנאי וגיא מרוז, באולפן "אורלי וגיא" / צילום: By דוד שי - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27185568

ההגיון הלא בריא של אורלי וגיא: 7 כללי אצבע לצפייה ביקורתית

גם בלי לעלות לאף אתר רשמי, סרט הקורונה של אורלי וילנאי וגיא מרוז צבר כחצי מיליון צפיות ● גלובס מציג: 7 כללי אצבע לצפייה ביקורתית, שיאפשרו גם למי שלא ממש מבין בתחום לזהות את ההטעיות התקשורתיות ● ביקורת תקשורת, מדור חדש

יוסף אלרון / צילום: רפי קוץ

העליון בתיק האלפים: אי העברת תמלילים מתוקנים גובלת בהטעיית הנאשם

השופט יוסף אלרון קיבל 5 מתוך 35 בקשות סנגורי נתניהו ואלוביץ' לקבלת חומרי חקירה נוספים ● עם זאת, קבע כי אין יסוד לחשדנות נגד הפרקליטות ● מתח ביקורת על עמדת התביעה, לפיה אין חובתה להעביר פרוטוקולים מתוקנים של חקירות לאחר שהתברר כי נפלה בהן טעות

חיסון לקורונה / צילום: Sirichai Saengcharnchai

משרד הבריאות הנורווגי: לוותר על חיסון קורונה לחולים המבוגרים והרגישים ביותר

"אנחנו לא מודאגים לגבי החיסון באופן כללי", הדגיש המנהל הרפואי של משרד הבריאות הבריטי. "ברור שמדובר בחיסון בטוח יחסית, עבור כולם חוץ מאחוז קטן מאוד של יוצאי דופן".

ג’ק דורסי. מייסד טוויטר ממליץ לעבור לסיגנל / צילום: Reuters, Sipa USA

"אינני חוגג או מרגיש גאווה": ג'ק דורסי על חסימת טראמפ מטוויטר ועתיד הרשת החברתית

ג'ק דורסי, מנכ"ל ומייסד הרשת החברתית טוויטר, התייחס בשרשור ציוצים ארוך לחסימת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשבוע שעבר בשל הסתה לאלימות ● "פגיעה אופליין בשל שיח אונליין היא אמיתית באופן מפלצתי והיא מניעה את המדיניות שלנו יותר מהכל"

אמיר אוחנה +  - מנהלת אכיפה ארצית קורונה / צילום: יח"צ פלאש 90

הסירוב לחסן אסירים: שפל חדש בניהול משבר הקורונה

כשחשבנו שהשיאים השליליים נשברו, הגיע השר אמיר אוחנה והודיע שהוא מתנגד לחיסון אסירים בשלב זה • אוחנה מתעלם מכך שהרוב המוחלט של האסירים אינם אנסים או רוצחים, אלא אנשים שרובם הגיעו משולי החברה ורבים מהם נקלעו למעגל העוני והפשיעה כבר בילדותם

יציאים ריקים בליגה הגרמנית / צילום: Reuters, Tim Rehbein/RHR-FOTO

עונת הקורונה: הפסדי העתק של מועדוני הכדורגל נחשפים

דוח של חברת הייעוץ KMPG סוקר את ההפסדים האדירים של הקבוצות האירופיות בעונה החולפת, שנגרמו בשל אירוח ללא קהל ● הבשורות הרעות: התחלואה שמשתוללת באירופה והאפשרות הקלושה לחזרת האוהדים למגרשים מציירות תרחיש ריאלי שלפיו העונה הקרובה תהיה גרועה אפילו יותר

בית סוהר - בית כלא מעשיהו / צילום: יוסי כהן

אדלשטיין: חיסונים לקורונה יועברו בשבוע הבא לבתי הסוהר

זאת בניגוד לעמדתו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה שלא לחסן אסירים ● אדלשטיין: "במקום לנהל את הוויכוח הזה תחשבו אם יש אסיר שלא יחוסן ואחרי זה נבזבז עליו צוות רפואי"

דולרים / צילום: עינת לברון

לאחר ההכרזה הדרמטית של בנק ישראל: הדולר ממשיך להתחזק

הבנק המרכזי הודיע אתמול על רכישה מתוכננת של מט"ח בהיקף של 30 מיליארד דולר בשנה הקרובה וזאת לאחר ששער הדולר צנח לשפל של מעל 20 שנה ● בתגובה עבר הדולר מיד לעליות והוא נסחר הבוקר סביב 3.23 שקלים

בנייה בניינים דירות הוד השרון / צילום: תמר מצפי

"ב-2021 מחירי הדירות כנראה יעלו. הציבור מבין ולכן פונה להשקיע בנדל"ן ומבקש להיעזר במשכנתאות"

במפגש אונליין בנושא ביטול מגבלת הפריים במשכנתה והתקנות החדשות של בנק ישראל, בשיתוף מזרחי טפחות, פרסו מומחים בתחום את הערכותיהם לגבי השפעות הצעדים על שוק הנדל"ן: "לא נהיה בעולם של פריים מינוס. אנחנו חייבים להזהיר את הלקוח לא להסתנוור רק ממצג של זמן קצר"

מתוך קמפיין AM:PM. פרודיה על קרנבל השחיתות / צילום: יוטיוב

במקום אסקפיזם: פשטות, אותנטיות וזכרונות ילדות בפרסומות המדוברות

למרות שניתן היה לצפות בתקופה זו לבריחה מהמציאות, שופטי מדד הפרסומות המדוברות של גלובס, זיהו דווקא געגוע למוכר וכמיהה נוסטלגית ● מה הם חשבו על הבחירה בפרזנטורים?

ינקי יעקב קוינט - מנהל רשות החברות / צילום: איל יצהר

"גורמים עסקיים ופוליטיים ניסו לעצור את המינוי שלי למנהל רשות מקרקעי ישראל"

יעקב קוינט, שנכנס לאחרונה לתפקיד מנהל רמ"י, מתאר בראיון בלעדי לגלובס את המאבקים והעתירות נגד מינויו, הריבים ברקע עם השר דוד אמסלם, והשינויים שהוא מתכנן ● על תקופתו ברשות החברות: "אם לא הבחירות, היינו בעוד חצי שנה מסיימים את הפרטת התע"א, הדואר ונמל חיפה"