גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיצוב לצורך מיצוב: האקסיד הוא רכב פנאי נאה, שימושי, נעים לנהיגה נמרצת ובנוי היטב

המעצבים של קיה לקחו את ה-Ceed המשפחתית, מכונית אפורה ואנונימית, ושידרגו אותה לדגם האופנתי XCeed ● תהליך השינוי כלל תוספת של מערכת הנעה איכותית, מה שלא ימנע מהמכונית להתמודד עם פלח שוק צפוף

תעשיית הרכב נכנסת לעשור החדש ברגל שמאל. מצד אחד, כל יצרני הרכב כורעים תחת מכבש הרגולציה הסביבתית של האיחוד האירופאי, שדורש מהם להפחית את ממוצע הפליטה של הרכבים שהם מוכרים באירופה ל-95 גרם CO2 לקילומטר - או לשלם קנסות של מאות מיליוני אירו. מצד שני כמעט 40% ממכירות כלי הרכב באירופה בשנה החולפת הן של דגמי פנאי וקרוסאובר למיניהם, שמטבעם מזהמים יותר ביחס לממוצע.

הפתרון האידיאלי הוא לשווק רכבי פנאי מחושמלים עם פליטה מזערית. גם היצרנים הבודדים, שמחזיקים בהיצע שלהם אוצר כזה, דוגמת קיה, החיים לא פשוטים. לגרסה החשמלית של הנירו יש כיום רשימת המתנה של 6-8 חודשים באירופה וגם הגרסה ההיברידית סובלת מעודף ביקוש משמעותי.

קיה_XCeed

גלגל הצלה ליצרנים רבים

על הרקע הזה הופך כיום שוק הרכב הישראלי לסוג של גלגל הצלה עבור יצרנים רבים - שוק עם תקינה אירופאית, אבל כזה שאינו חלק מהאיחוד האירופאי ולפיכך הוא יכול לקלוט ללא הגבלה גם דגמים עם פליטה מוגברת, שעלולים לפגוע במאמצי היצרנים להוריד את ממוצע הפליטה באירופה.

לפיכך, למרות שהנירו ההיברידית היא עדיין ה-SUV הנמכר ביותר בישראל, מיהרה קיה לשלוח לנו את הקרוסאובר בנזין החדיש ביותר שלה, XCeed , עוד לפני שנחת ברוב מדינות אירופה.

האקסיד שייך לקטגוריה שמכונה קרוסאובר קוסמטי - מדובר ברכב משפחתי, שמעוצב כדי שייראה כמו רכב פנאי. מטבע הדברים העיצוב הוא תכלית הקיום של כלים כאלה והסטודיו האירופאי של קיה לא חסך מאמצים בתחום. אל תנסו למצוא קשר חזותי לסיד המשפחתית, שהיא אחד הדגמים האפרוריים והאנונימיים ביותר בשוק. לגרסת הקרוסאובר, שניצבת על אותו בסיס, יש אישיות רעננה ומובחנת עם פרופיל רחב וגבוה, חרטום נמרץ עם פנסים מפוסלים וגריל עמוק, מרווח גחון מוגבה, עמוד גג אחורי שנוטה בזווית חדה וחישוקים גדולים ונאים.

המעצבים לא שכחו כמובן את החבילה הקוסמטית שמקובלת בז'אנר הפנאי שכוללת קשתות גלגלים מודגשות, חישוקים גדולים, מסילות גג ומעין "מגיני חיכוך" מלפנים ומאחור. התוצאה הסופית בהחלט נאה ונודפת ניחוחות פנאי, למרות שעוצמת האפקט תלויה בבחירת הצבע. צבעים כהים מטשטשים את התוספות הקוסמטיות ומושכים את העיצוב לטריטוריה של רכבי האצ'בק רגילים.

תא הנוסעים זהה כמעט בממדיו לאלה של הסיד והאחות יונדאי I30, למרות שגובה המפתן מעט יותר נוח לכניסה/יציאה ומיקום המושבים מעט גבוה יותר. המושב האחורי רחב ונוח ולהבדיל מכלי רכב רבים בקטגוריה הוא אינו מקפח גם את הנוסע שבמרכז תודות לעיצוב שטוח של כרית המושב ובליטה מזערית של הרצפה במרכז. מרחב הברכיים תואם את הממוצע בפלח המשפחתי ומרחב הראש נוטה יותר לכיוון הקטגוריה המשפחתית ופחות לז'אנר ה-SUV.

הסנטימטרים הנוספים לאורך, בהשוואה ל-Ceed, נוקזו לכיוון תא המטען, שהוא אחד המרווחים והשימושיים ביותר בקטגוריה. חבל רק שהדלת האחורית הכבדה מחייבת ביקור בחדר הכושר.

מעצבי קיה עשו מאמצים רבים להצעיר את תא הנוסעים הקודר והתכליתי של הסיד. עמדת הפיקוד וריפוד המושבים בגרסאות הבכירות מעוטרים בצבעים שתואמים את צבעי החוץ. את לוח המחוונים האנלוגי המשמים מחליף מסך דיגיטלי בהיר וזורח, אם כי הוא מציע פחות פונקציות והתאמה אישית מלוחות ה-LCD המקבילים של קבוצת פולקסווגן למשל.

יש גם מסך מולטימדיה גדול נפרד עם ניווט ועוד אפליקציות בסיסיות ובגרסה הבכירה יש חבילה מתקדמת והיקפית של מערכות סיוע בטיחותיות, כמו בקיה נירו. בגרסאות הבסיס חסרים בקרת שיוט אקטיבית ועוד כמה פיצ'רים מתקדמים, בהם התרעה על תנועה חוצה מאחור ובכל הדגמים אין חלון גג פנורמי. מנגד, איכות הייצור והגימור של המפעל הסלובני בו מיוצר הרכב מוקפדת מאוד ובידוד הרעשים מרשים.

המנוע מאיץ בצורה חלקה

האקסיד מגיע לישראל עם מנוע אחד - 1.4 ליטר טורבו בנזין עם 140 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. כבר פגשנו את יחידת ההנעה המודרנית הזו בקיה סיד ובדגמים מקבילים של יונדאי, והיא עדיין אחת הטובות בשוק. המנוע מאיץ בצורה חלקה ונמרצת כבר מסל"ד נמוך, שיוט במהירויות גבוהות מתבצע בשקט נטול מאמץ ויש רזרבות כוח מספיקות לעקיפות, כולל בעליות תלולות.

בונוס מבורך ובלתי צפוי הוא מצב תכנות ספורט, שאכן מצדיק את שמו ומאיץ משמעותית את העברת ההילוכים ואת תגובת הדוושה. הבאג היחיד בלוגיקה של התיבה הוא בעת תמרוני חניה הדוקים, שבהם היינו שמחים לקבל תגובה לינארית יותר.

האחות הקטנה קיה סטוניק כבר המחישה לנו, שבמרכז הפיתוח האירופאי של קיה יש מהנדסים, שיודעים לכייל שלדות אירופאיות למהדרין. גם האקסיד מרגישה על הכביש הרבה יותר אירופאית מאחותה המשפחתית סיד, שחולקת איתה את השלדה הבסיסית. ההיגוי הוא אולי לא הכי מושחז אבל לאחר ניתוק מערכת הסיוע, הוא מציע תגובה לינארית ומשקל מכובד.

אחיזת הכביש של הצמיגים הרחבים מצוינת, העברות המשקל נעימות, הבלמים מאוזנים ונטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית. התחושה הכוללת פחות ספורטיבית מזו של מאזדה CX-30 אבל בסך הכול זה קרוסאובר, שלא מותיר את הנהג בתור צופה מהצד.

נוחות הנסיעה מהטובות בפלח והיא מצליחה לנטרל ביעילות היטב את האספלט המתפורר של החורף הישראלי. ואם כבר במהמורות עסקינן, עם מרווח גחון של כ-18 סנטימטרים בגרסאות עם חישוקי 18 אינץ' והנעה קדמית בלבד, פוטנציאל השטח של הרכב די מוגבל אבל אין לו בעיה לטפס על מדרכות גבוהות בדרך אל מקומות חניה מאולתרים, לצלוח שיטפונות חורף עירוניים מזדמנים ולמלא שאר משימות "שטח עירוני" טיפוסיות.

מחיר גרסת הביניים של האקסיד מתחיל בכ-140 אלף שקל ומפליג עד אזור 146 אלף בגרסת הפרמיום. זה מרחב מחירים די צר שמנסה להשתחל מתחת לאחיות מבית נירו - כ-145 אלף שקל לגרסה מאובזרת - וספורטאג', שלא לדבר על עשרות מתחרות מקטגוריות שונות שממוקמות בטווח המחיר הזה. בשורה התחתונה האקסיד הוא רכב פנאי נאה, שימושי, נעים לנהיגה נמרצת ובנוי היטב. עם קצת סיוע משערי המטבע, מהיצרן, מהאיחוד האירופאי ובעיקר משוק ה"אפס קילומטר", יש לו פוטנציאל להותיר חותם מהותי על השוק.

חלק מהמתחרות

סובארו XV


148 אלף שקל עולה גרסת הקרוסטרק של סובארו XV, עם מנוע 2 ליטר בנזין בהספק 152 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. הממדים דומים לאלה של הקיה אבל תא המטען קטן משמעותית והמשקל העצמי גבוה יותר. היתרון הגדול הוא הנעה כפולה קבועה ןמתוחכמת ומרווח גחון נכבדים, שמעניקים לכלי פוטנציאל שטח

מאזדה CX30


152 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של CX-30, שמבוססת על מאזדה 3 החדשה. הממדים כמעט זהים ל- XCeed , העיצוב החיצוני דינמי ועיצוב הפנים משכפל די במדויק את התא של מאזדה 3. המנוע הוא 2 ליטר עם 165 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית תקנית והשלדה חדה ונמרצת

מיצובישי אקליפס קרוס


149 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של אקליפס קרוס עם הנעה קדמית. הרכב גבוה ב-10 סנטימטרים מהאקסיד ותא המטען שלו קטן ב-100 ליטר אבל שאר הממדים דומים ותא הנוסעים מספק חלל מרווח לחמישה. המנוע הוא 1.4 ליטר טורבו עם 163 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית רציפה

עוד כתבות

הוועדה לקידום המאבק בפשיעה בחברה הערבית, ספטמבר 2023 / צילום: חיים צח-לע''מ

הפשיעה בחברה הערבית גואה, אבל הממשלה לא נותנת מענה

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם: בשיתוף "יוזמות אברהם", התוכנית לטיפול בפשיעה והאלימות בחברה הערבית

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?