גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרב יצחק יוסף בפינתו הקבועה בשידור הציבורי: "לעודד נשים לארגן חוגי בית, ללמוד הלכות שבת ולבשל"

העולים מרוסיה לא לבד: בתחנת "כאן מורשת" של תאגיד "כאן" משודרת פינה קבועה בתוכנית "קבלת שבת", שבה דן הרב הראשי לישראל בסוגיות הלכתיות, ובה סופגים אש נשים או זרמים ביהדות שאינם אורתודוקסים ● התנועה הרפורמית: "התאגיד מעניק במה להסתה; דורשים לבטל את הפינה"

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף / צילום: מארק ניימן, לע"מ
הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף / צילום: מארק ניימן, לע"מ

רק השבוע התחוללה סערה תקשורתית גדולה בשל התבטאותו של הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, שהתייחס לעלייה מרוסיה ואמר: "חלק מהעולים גויים גמורים, קומוניסטים ושונאי דת". עוד טען הרב כי הסיבה להבאת העולים לארץ הייתה להוות משקל נגד לכוחן העולה של המפלגות הדתיות.

אמירות אלה, מקוממות ככל שיהיו, נאמרו בכנס פרטי - כנס רבנים שהתקיים בירושלים. אך מסתבר כי לכבוד הרב יוסף יש גם פלטפורמה ציבורית הממומנת בכספי משלם המסים, המאפשרת לו לצאת נגד מי שתפיסותיו שונות משלו.

בתחנת "כאן מורשת" של תאגיד השידור הציבורי משודרת בכל יום שישי בצהרים התוכנית "קבלת שבת" בהגשתו של ידידיה תנעמי. בסוף התוכנית משודרת בכל שבוע פינה קבועה של כרבע שעה, במסגרתה דן הרב יוסף בסוגיות הלכתיות שונות, ושם סופגים אש מדי פעם נשים או זרמים ביהדות שאינם אורתודוקסים.

כך למשל, לקראת חג החנוכה נדרש הרב לסוגיה האם מותר לנשים לברך על נרות, והאם מותר להן לעשות זאת בבית כנסת ובכותל המערבי. לאחר שהבהיר כי בתוך הבית אין מניעה שאישה תדליק ותברך, התייחס הרב להתנהלות הנשים מחוץ לבית - בבית כנסת ובכותל המערבי. הרב יוסף הסביר כי אלה מקומות המיועדים לתפילת רבים, כי בבית כנסת מדליקים רק בעזרת גברים, ולכן כך יש לנהוג בכותל המערבי. "הנשים", אומר יוסף, "חייבות בנר חנוכה, ואין להם את הבעל, ידליקו נר חנוכה בביתן. אבל לא במקומות ציבוריים. אין לשנות מנהגי ישראל הקדושים. צריך לעמוד על המשמר שלא לשנות שום מנהג של ישראל קדושים".

לטענת הרב יוסף, "לבוא להדליק בעזרת נשים בכותל המערבי - דבר זה יש למנוע בכל תוקף. גדולי רבותינו בדורות האחרונים החזיקו במעוז במנהגי ישראל מחמת נגע ההשכלה. ראשית הקלקול בגלל שזלזלו במנהגי ישראל, מנהגי האבות התמימים, אחר-כך זלזלו במנהגי דרבנן, אחר-כך זלזלו גם בדברים שתורתנו הקדושה אסרה. מכאן יצאה תנועת ההשכלה לפני 250 שנה. היא הרסה את היהדות הצרופה. מזה יצאו הרפורמים, הקונסרבטיביים ודומיהם, שבכל דור ודור הציונות החילונית - כל זה התחילו מההשכלה הארורה".

"צא וראה מה קרה בימינו, אילו רבנים מיעוט שבמיעוט שפרצו גדרות התורה, מסרו ספר תורה לנשים לרקוד עימו בשמחת תורה. למרות שאולי לפי ההלכה אין בזה איסור חמור, אבל זה שינוי במנהג שלנו, וזו התקרבות לרפורמים. העמידו אישה להרצות בבית כנסת בין מנחה לערבית. נתנו לנשים לברך תחת החופה חמש ברכות. אוי לנו שהגענו לדברים כאלה. גדולי הדור ומנהיגי הדור למנוע רוח רפורמית המנשבת מאותם חוקים שונים. מתוך רצונם להנעים את התורה על הציבור, טועים ומשנים את מנהגי ישראל, כמעשה הרפורמים ודומיהם".

לכן, לטענת הרב יוסף, "כאשר באות נשים לכותל המערבי לעזרת נשים ורוצות להדליק שם נר חנוכה בברכה, יש למנוע את זה מהן, להסביר להן שזה שינוי מנהגים, פגיעה באבותינו ורבותינו מדורי דורות, מוציא לעז. שינוי מנהגים כאלה זה התקרבות לרפורמים, לקונסרבטיביים, ויש להתרחק מהם כמטווחי קשת".

בהזדמנות אחרת השווה הרב יוסף בדרך בה יש לנהוג בין "סתם" חילוני לבין רפורמי: "אנחנו מסתמכים על הגאון החזון איש, שדינם של רוב החילונים בימינו כתינוקות שנשבו לבין הגויים. מה שכתב האיגרות משה, הוא התכוון לרפורמים. אלה שבכלל לא מאמינים לשום דבר - זה הוא מברך ברכה, אל תענה אחריו אמן, וחילוני שהוא לא רפורמי, הוא מברך ברכה, אומרים אחריו אמן".

בפינה אחרת עסק הרב יוסף בשאלה עד כמה מותר לאפשר לנשים ללמוד, והאם לאפשר להן גם ללמוד תנ"ך, נביאים כתובים ומוסרי חז"ל, כדי שתתחזקנה באמונתן. לאחר ששטח את היסטוריית הגישות השונות ללימוד נשים, קבע הרב כי "תבוא אישה ותעשה סידורי מסכת, אפילו שזה רק לבני ביתה, זה דבר מחודש שלא היה עד כה. חדש אסור מהתורה. על זה נאמר 'עושה חדשות בא על מלחמות'. בפרט בדורנו יש לנו את נשות הכותל, ועושים רעש מזה. לכן הבג"ץ פתאום בא ואוסר על הופעה נפרדת בעוונות הרבים, דבר שלא עלה מעולם. וכל מיני מלחמות נגד השם ונגד משיחו. כל דבר שדומה למנהגי הרפורמים והקונסרבטיביים, צריך להילחם בדבר הזה. הם באים כביכול בשם השוויון. זו טעות גמורה. יש להתרחק מהדברים האלה ולהמשיך לחזק את מה שהיה נהוג את כל גדולי הדורות עד כה".

מה כן מותר לנשים, לפי הרב יוסף? לדבריו, יש לעודד את הנשים לארגן חוגי בית עם רבניות, ללמוד הלכות שבת, לבשל, לדעת את אשר יעשו - "יותר חשוב משילמדו גמרא".

כאמור, מדובר בפינה קבועה וארוכה של הרב בשידורי הרדיו הציבורי, זאת בנוסף לדרשה השבועית שלו המשודרת בכל מוצאי שבת. לא מדובר בתחנה חרדית אלא בתחנה שאמורה לשקף את מורשת ישראל.

"המורשת שלנו מעצבת את מי שאנחנו, היא מגדירה את הערכים שלנו ובמידה רבה מעצבת גם את העתיד של כולנו", נכתב בדף הפייסבוק של התאגיד בו מוצגת התחנה. "כאן מורשת של תאגיד השידור 'כאן' מביאה תכנים מובילים הקשורים למסורת ישראל. התוכניות עוסקות בשאלות הקשורות למורשת ולזהות היהודית, לצד מוזיקה שכל יהודי יכול להתחבר אליה". מעניין כיצד עולה ההתייחסות לרפורמים ולקונסרבטיביים בקנה אחד עם הצהרה זאת. 

הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, מסר בתגובה: "תאגיד השידור הציבורי מעניק במה חופשית להסתה מתמשכת של הרב הראשי נגד הזרמים השוויוניים ביהדות ונגד הציבור החילוני וערכיו. התקפתו המכוערת והגזענית נגד מיליון וחצי ישראלים דוברי רוסית, חייבת לסמן קו אדום ולהביא לסיום החסינות התקשורתית לה זוכה הרב יוסף מהתאגיד הציבורי.

"אנו דורשים מהנהלת התאגיד לבטל את פינתו את הרב הראשי בערוץ המורשת, לנוכח דברי ההסתה שהוא משמיע באופן קבוע במסווה של עמדות הלכתיות. אין לנו ספק שיעלה בידי התאגיד לאתר רבנים אורתודוכסים אחרים היודעים לעסוק בחילוקי דעות מבלי להסית, לפגוע ולזרוע שנאת חינם. תאגיד השידור הציבורי אינו צריך להעניק רוח גבית למי שהופך את משרתו הציבורית לכלי לניגוח ולשיסוי". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "'כאן מורשת' היא תחנת רדיו ציבורית, וככזו היא משדרת פינה שבועית של נושא המשרה הרבנית הציבורית הבכירה ביותר - הרב הראשי לישראל, הראשון לציון, הרב יצחק יוסף. דבריו של הרב מייצגים את תפיסת עולמו ומובאים בשם אומרם. ב'כאן מורשת' יש רצועות שידור מגוונות, בהן מתקיימים דיונים תורניים ועיתונאיים אשר מציגים גישות שונות ומנוגדות המייצגות את פני הציבור הדתי בישראל".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי / צילום: Associated Press

איראן מודיעה שתבחן מחדש את מדיניות הגרעין - ומאיימת: "אל תעזו לתקוף"

מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • במהלך הלילה והבוקר נשמעו אזעקות באזור מטולה • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה