גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תזוזה משמעותית בשוק עריכת הדין: נבות תל-צור עוזב את משרד רם כספי ויוצא לדרך עצמאית

תל-צור, מבכירי הסנגורים בארץ, שייצג בין היתר את אולמרט ונתניהו, עוזב את משרד עורכי הדין רם כספי ושות' אחרי 20 שנה - ויצטרף למשרדם של עוה"ד מירב בר-זיק, טל שפירא ואריאל כפרי שעבדו עמו בעבר ● המשרד הממוזג יקרא "תל-צור ושות'"

עו"ד נבות תל-צור. יוצא לדרך עצמאית / צילום: איל יצהר
עו"ד נבות תל-צור. יוצא לדרך עצמאית / צילום: איל יצהר

מעבר משמעותי בשוק עריכת הדין: עו"ד נבות תל-צור, מבכירי הסנגורים בארץ, שייצג בין היתר את ראשי הממשלה אהוד אולמרט ובנימין נתניהו, עוזב את משרד עורכי הדין רם כספי ושות' אחרי 20 שנה ויוצא לדרך עצמאית.

תל-צור, שעמד בראש מחלקת הצווארון הלבן במשרד כספי, מצטרף למשרדם של עורכי הדין מירב בר-זיק, טל שפירא ואריאל כפרי שעבדו עמו בעבר במשרד כספי. שפירא וכפרי גם ייצגו בצוותא עם תל-צור את ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך החקירה נגדו ולפני הליך השימוע שנערך לו.

אל המשרד הממוזג שיוביל תל-צור מצטרפת גם עו"ד ליה גוני, שמגיעה עם תל-צור ממשרד רם כספי. המשרד הממוזג יתמחה בליטיגציה מסחרית מורכבת ועבירות צווארון לבן, וייקרא "תל-צור ושות' וימנה 10 עורכי דין.

בהודעה שהוצאה לתקשורת על המעבר נמסר כי "נבות תל-צור נפרד בהתרגשות מרם כספי והודה לו על הזכות שנפלה בחלקו לעבוד במחיצתו. השניים סיכמו כי שיתוף-הפעולה ביניהם יימשך בעתיד".

תל-צור, שנולד בקיבוץ אפיקים, למד משפטים באוניברסיטת תל-אביב והתמחה בעריכת דין אצל עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ז"ל. הוא עבד כעורך דין במשרד וינרוט וב-1999 הצטרף כשותף בכיר למשרד כספי ושות' ומונה כמנהל המחלקה המטפלת בעבירות צווארון לבן.

לאורך השנים ייצג תל-צור נבחרי ציבור ואנשי עסקים מוכרים, ובהם את שר הפנים אריה דרעי, שאותו הוא מייצג גם היום. דרעי, נזכיר, חשוד בביצוע עבירות מס, מרמה והלבנת הון. תל-צור ייצג את דרעי גם בעבר בעת שדרעי נחקר, נשפט, הורשע בשוחד ונשלח לכלא, בתקופה הראשונה שבה שימש כשר הפנים.

תל-צור ייצג את ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר, שהורשע בשוחד. אחד התיקים המשמעותיים ביותר מבחינתו של תל-צור היה זה שבו הוא נחלץ להגנתו של המנטור שלו לשעבר, עו"ד יעקב וינרוט ז"ל, כשזה הסתבך בחשד לפלילים.

לקוח בכיר נוסף של תל-צור היה ראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, שהואשם בשוחד בתיק פרשת השחיתות ברשות המסים. משפטו של מצא הסתיים בהרשעה של מצא בהסדר טיעון בעבירות של מרמה והפרת אמונים. תל-צור ייצג את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט במשפטו בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בהמשך ייצג תל-צור את איש העסקים, דני דנקנר, שהואשם לצדו של אולמרט במשפט פרשת הולילנד.

בנובמבר 2017 הורשע תל-צור, על-פי הודאתו, בדין משמעתי בביצוע עבירה של התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין בשל התנהלותו מול שולה זקן, לשעבר מנהלת לשכתו של אולמרט, בהקשר של משפט הולילנד.

תל-צור הושעה מהעיסוק בעריכת דין למשך שנה, לאחר שהודה כי הוא נפגש עם זקן והמליץ לה שלא לחתום על הסדר טיעון בפרשת הולילנד שבה הואשם אולמרט בקבלת שוחד. זאת, מתוך כוונה לסייע לאינטרס של אולמרט, חברו, ועל אף שבין זקן לאולמרט היה ניגוד אינטרסים באותו עניין.

בהמשך לפגישה הציע תל-צור לזקן, בשמו של אולמרט, כי ראש הממשלה לשעבר יפעל לכך שמקורבים אליו ישלמו לזקן שכר עבודה מוגדל וכן יעניקו לה סיוע כספי למימון סנגור פרטי, במקרה שלא תמשיך להיות מיוצגת על-ידי סנגוריה.

תל-צור חזר לעיסוק פעיל בשיא הכוח לאחר תום תקופת ההשעיה. בנובמבר 2018 הוא הצטרף לצוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו והחל להוביל את הצוות. במהלך ייצוגו את נתניהו התגלו ויכוחים בין תל-צור והסנגורים הנוספים לבין היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדבליט, בעיקר סביב העברת חומרי החקירה לפני השימוע.

בתום החקירה, חומרי החקירה בתיקי נתניהו חיכו לסנגורים במשרדי הפרקליטות, אך הסנגורים סירבו לקחת אותם להתחיל להתכונן להליך השימוע לראש הממשלה. זאת, לטענתם, בשל העובדה שנתניהו עדיין לא הסדיר את נושא שכר-טרחתו עמם ולאחר שהם לא לקחו על עצמם את הייצוג בשימוע. בשלב מסוים נשלח שליח מפרקליטות מיסוי וכלכלה עם חומרי החקירה למשרדו של תל-צור אך הוא חזר כלעומת שבא.

"הניסיון להמציא לנו את חומרי החקירה באופן חד-צדדי, חרף ההודעה בכתב ששלחנו כי לא קיבלנו על עצמנו את הליך השימוע, אינו במקומו", מסרו אז תל-צור והסנגורים הנוספים.

במאי 2019, לאחר שנושא שכר-הטרחה לא הוסדר, הפסיק תל-צור לייצג את נתניהו (וכך גם שפירא וכפרי). בסופו של דבר נתניהו יוצג בהליך השימוע בפני היועמ"ש על-ידי עורכי הדין עמית חדד ויוסי אשכנזי.

התיק המשמעותי עבור תל-צור - ייצוג המנטור יעקב וינרוט ז"ל

את הקריירה המשגשגת שלו בנה עו"ד נבות תל-צור בשתי ידיו, אך הוא חייב אותה גם לעו"ד יעקב וינרוט, שבמשרדו התמחה ועשה את שנותיו הראשונות כעורך דין. במהלך שנות ה-2000, כשתל-צור כבר היה עורך דין בכיר ומוכר ועבד במשרד רם כספי ושות', הוא נחלץ להגנתו של הבוס והמנטור.

בינואר 2010 הועמד וינרוט לדין על-ידי המדינה בגין שוחד ועבירות נוספות בשל התנהלותו מול פקיד שומה גוש דן באותו זמן, שוקי ויטה. לפי הנטען אז, וינרוט גבה שכר-טרחה מופחת מויטה, כשהעניק לו ייצוג משפטי בנוגע לעיכוב קידומו ברשות המסים, ובתמורה אישר ויטה, בתפקידו כפקיד שומה דן, הסדרי מס מקלים ללקוחותיו של וינרוט, בהם צ'רנוי וגאידמק - מהם קיבל וינרוט שכר-טרחה בסכום-עתק של כ-30 מיליון שקל.

בסיועו של תל-צור ושל סנגורים בכירים נוספים בתחום הצווארון הלבן, בהם דן שינימן, נוית נגב ודוד ליבאי, וינרוט ניהל קרב משפטי עיקש להוכחת חפותו.

ב-31 באוקטובר 2011 החליט השופט גלעד נויטל לזכות מחמת הספק את וינרוט מכל האישומים נגדו - הן מתן שוחד והן הלבנת הון - בפרשת וינרוט-ויטה (עם זאת, בית המשפט הרשיע את ויטה בשלוש עבירות של מרמה והפרת אמונים). "התמונה הראייתית הכוללת, המורכבת משילוב, איחוד והצלבת כל הראיות, מצביעה על האפשרות הסבירה והחלופית, לפיה הנאשמים לא ביצעו את עבירת השוחד", קבע השופט.

לאחר מותו של וינרוט באוקטובר 2018 ספד לו תל-צור: "יעקב וינרוט, שהיה משפטן מחונן, פילוסוף, מורה הלכה, ידען רב-תחומי ואדם מלא רגש, עיצב עבור דורות של תלמידים את דמות הסנגור האולטימטיבי בעולם המשפט, כתפקיד שהוא לא רק מקצוע אלא שליחות חברתית, להגן על בני אדם מפני כוחן של הרשויות ולהזדהות עם מצוקותיהם". 

ממשרד עורכי הדין רם כספי ושות' נמסר בתגובה: "כספי ושות' מברכת את יקירנו, עו"ד נבות תל-צור, בדרכו החדשה ומאחלת לו מקרב הלב הצלחה רבה. שיתוף-הפעולה הפורה עם נבות בתיקים רבים יימשך. מנהל מחלקת הצווארון הלבן במשרד, עו"ד ירון ליפשס, ימשיך להוביל את המחלקה, בין היתר בתיקי ניירות ערך המשמעותיים במשק ובשורה ארוכה של הליכים פליליים, הליכים מינהליים והסדרי אכיפה". 

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35