גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יד ראשונה מכונס נכסים: מחיר מציאה? לא בטוח

ניתוח עסקאות מהתקופה האחרונה מראה כי בניגוד לדעה הרווחת, מחיר של נכסים שנמכרים בכינוס, לאו דווקא נמוך ממחיר השוק שלהם ● למה קונים מוכנים לשלם יותר על נכסים מכונס, ואיפה נמצאות ההזדמנויות?

בניין סנטר 1 בכניסה לירושלים / צילום: shutterstock
בניין סנטר 1 בכניסה לירושלים / צילום: shutterstock

תוצאות החיפוש בגוגל של המילים "דירות מכונס נכסים" מניבות קישורים לאתרים שמבטיחים לקנות נכסים במחיר הנמוך ב-30% ממחיר השוק. ואכן, מי שמחפש הזדמנויות השקעה עשוי לחשוב שמצוקתו של מי שנכפה עליו למכור נכס עשויה להיות הזדמנות עבורו. אלא שנראה כי המציאות מורכבת יותר, ולא מעט מהנכסים שמוצעים למכירה דרך כונס נכסים מקבלים בסופו של דבר דווקא תג מחיר שגבוה ממחיר השוק.

"לקנות דירה מכונס נכסים זה לא בהכרח זול", אומר עו"ד ארז חבר, שותף ומנהל מחלקת חדלות פירעון וליטיגציה בנקאית במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'. "הדירות הטובות, במקומות הטובים, נמכרות במחירים גבוהים - מעל מחירי השוק".

לדבריו, הדבר נובע מעצם תפקידו של הכונס - למקסם את התמורה מהנכס. הוא מספר על נכס מסחרי במרכז הארץ ששוויו בשוק הוערך ב-4.6 מיליון שקל, והליך ההתמחרות עליו בכינוס נכסים הסתיים בעסקה בגובה 6.4 מיליון שקל.

דוגמאות נוספות למכירה מעל מחיר שוק מביא דן מנחם, שותף וסמנכ"ל פיתוח עסקי בקרן ריאליטי: דירה ברמת גן, שהערכת השמאי שלה קבעה כי שוויה 1.6 מיליון שקל, נמכרה לאחרונה בשני מיליון שקל בגלל פוטנציאל לפינוי בינוי; מתחם האומן 17 בתל אביב (רחוב אברבנאל 88), שנמכר בפירוק שיתוף, נמכר ב-355 מיליון שקל לחברות י.ח דמרי ויהלומית פרץ, אף שהערכת השווי של השמאי עמדה על כ-250 מיליון שקל.

האומן 17 ברחוב אברבנל 88 בת"א / צילום: אמיר מאירי

בשבוע שעבר נמכר גם גג השקם הישן בכניסה לירושלים, שהיה שייך לחברת חפציבה שקרסה והוערך ב-12.5 מיליון שקל, ונמכר במחיר של 36 מיליון שקל.

הסבר נוסף למחירים הגבוהים שמקבלים הנכסים נמצא גם בזמינות של המידע: כיום ניתן לקבל מידע רב על הנכסים דרך האינטרנט, מה שפותח את ההתמחרות ליותר מציעים - וככל שיש יותר ביקוש לנכס, כך המחיר שלו עולה.

לדברי מנחם, הנכסים המוצעים למכירה בכינוס נכסים מגוונים: הם יכולים להיות מגרשים ריקים, דירות, בנייני משרדים שלמים, קומת משרדים או משרד אחד, ולמעשה כל נכס שהגיע באמצעות הוראה של ההוצאה לפועל או של בית המשפט לכונס נכסים.

לטענתו, כ-65% מהנכסים המוצעים הם דירות מגורים, 20% מגרשים לבנייה למגורים, 10% מבני מסחר משרדים ותעשייה וכ-5% נכסים מיוחדים. מנחם מוסיף כי נכסים בכינוס מהווים כיום קרוב ל-10% מהנכסים שמוצעים בשוק ובתקופות של משבר פיננסי יוצעו למכירה יותר נכסים כאלה.

בלי דמי תיווך וללא שיעבודים והתחייבויות

נכסים מגיעים לכינוס נכסים ממגוון סיבות: המקרה הנפוץ הוא נכס ששייך לבעלים שנקלע לחובות, ובית המשפט או הוצאה לפועל מינה לנכסיו כונס, שאמור למכור את הנכס, במכירה כפויה וללא רצונו. מקרה נוסף הוא פירוק שיתוף: למשל קרקע ששייכת למספר רב של בעלים ומכירתה נעשית באמצעות כונס שממנה בית המשפט. לקרקע כזו בדרך-כלל יש מרכיב של מושע - ריבוי בעלים, שמפחית את שווי הנכס. כאשר הנכס מגיע לכינוס, מרכיב ההפחתה מנוטרל.

שני מקרים נפוצים נוספים הם מכירה עקב גירושים ובעקבות צו ירושה, באמצעות מנהל עיזבון. 

כשקונים נכס מכינוס נכסים או במכירה באמצעות עורך דין, לכאורה מקבלים נכס "נקי" מהתחייבויות ומשיעבודים, לא משלמים דמי תיווך, ולעתים הנכס מגיע עם הערכת שמאות שנותנת תמונה מלאה על הנכס: זכויות בנייה, פוטנציאל וכד'.

"לפעמים נתקלים בנכס שאתה רואה שהבעלים לא רשום בנסח הטאבו אלא רק יש לו הערת אזהרה, או הנכס לא רשום על החברה כי החברה שהייתה בעלים לפניה לא שילמה את כל המסים. דבר כזה אפשר למכור רק בכינוס. אתה 'ממרק' את הנכס, מחלק את החובות ויש הסכם. זה לא קורה בעסקאות רגילות", אומר עו"ד חבר. מצד שני, הנכס מוצג כמו שהוא, as is, ואין אפשרות לנהל משא ומתן על סעיפים בהסכם המכר כמו במכירה רגילה.

אף שהנכס מוצג עם הערכת שמאי, הכונס מציג לרוב את המידע כאינפורמטיבי ואינו ערב למידע. מאחר שהזמן המוקצב לבדיקת הנכס - תכנונית וקניינית - הוא קצוב, חלון הזמנים הקצר הוא חיסרון נוסף.

ההליך הקצר עשוי להיות גם יתרון עבור אחרים: המוכר לא יכול להתחרט כמו בעסקה רגילה, ומרגע ההצעה ועד סגירת העסקה הזמן קצר. אלא אם כן יש עיכוב של האישור בבתי המשפט או בהוצאה לפועל עקב כשלים ביורוקרטיים, כמו שביתות, וגם זה לפעמים קורה.

עו"ד חבר מוסיף כי "אין הנחיה לקבוע מחיר מינימום לנכס - זה תלוי במטרת המכירה. למשל, אם יש נושה מובטח שמתנגד למכירה מתחת למחיר מסוים, חייבים לפרסם מחיר מינימום".

הכונס מחויב לפרסם מודעה בשני עיתונים - בדרך-כלל הכלכליים. המידע גם מופיע באינטרנט. עו"ד חבר אומר כי ההתעניינות במכרזים האלה גוברת כפועל יוצא של ההתעניינות הכללית בנדל"ן בשנים האחרונות.

הוא מספר שהוא מפרסם נכסים גם ביד 2, ואם מדובר בנכסי יוקרה - גם במגזינים בחו"ל שיש להם קוראים יהודים. נכסים באזורים חרדיים מפרסם גם בעיתונים החרדים.

מגרש לבנייה / צילום: בר אל

"עוד לא נתקלתי ב-15% פחות ממחיר השוק"

עו"ד חבר אומר שעדיף להתמקד במגרשים ולא במבנים, שבהם יש יותר סיכוי לחריגות בנייה, לחוזי שכירות ארוכי טווח או להתחייבויות אחרות. יותר קל לקנות קרקעות פרטיות ולא קרקעות של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

בני לובל, מנכ"ל אנגלו סכסון ירושלים, מתקומם על כך שהכונסים מתעקשים לא לערב מתווכים בתהליך. לדבריו, "יש איזו פנטזיה של עורכי דין לעשות התמחרות ולהגיד, 'בשביל מה צריך יד 2 או מתווכים', אבל בדרך-כלל זה לא עובד.

"עסקאות כאלה נתפסות כמכירת חיסול ומקבלים הצעות שהן על סף המגונות. הרבה פעמים אנחנו מגיעים בסיבוב השני, אחרי שהכונס לא מצליח למכור את הנכס, ואז הם יותר קשובים לנו ואנחנו מצליחים להשיג עבורו מחיר גבוה יותר על הנכס".

לדברי לובל, עבור המוכר העסקה כדאית פחות - הוא בדרך-כלל לא מעוניין למכור, אלא מחויב לעשות זאת. לטענתו ברוב המקרים, בהליך התמחרות המחיר שיושג יהיה נמוך לעומת המחיר בשוק החופשי.

"יש מרכיב פסיכולוגי בעסקאות האלה, תחושה של מכירת חיסול, והפרוצדורה מורידה את המחיר. הכונס רוצה למכור נכס שבמקרים רבים הוא מחוץ לעיר שלו אז הוא צריך לארגן מועדים להראות את הנכס, ומבחינתו הקונה הראשון שייתן מחיר מעל רף מסוים, זה בסדר. אז זה לא תמיד המחיר המיטבי", מסכם לובל.

"בשוק שהוא שוק רדום כמו עכשיו שאין עשרה קופצים על כל נכס - כן אפשר למצוא מציאות", אומר עו"ד חבר. "היום מדובר בעיקר בשוק היוקרה.

"באזור טוב בתל אביב יש לי דירה שביום רגיל של נדל"ן פורח הייתה נמכרת במיליון שקל יותר, אבל זה נכון לכל שוק היוקרה, לאו דווקא לכינוס נכסים.

"אין היום כסף זר ואין הרבה אנשים שיכולים לקנות דירה בעשרה מיליון שקל. נכסים כאלה לוקח שישה-שבעה חודשים למכור. בסוף הנכס נמכר בפחות ממחיר שוק אבל לא ב-15% פחות כמו במימוש מהיר. בזה עוד לא נתקלתי". 

מחיר הקנייה מכונס לא בהכרח נמוך יותר

נכס מסחרי במרכז הארץ

הערכת שווי שמאית: 4.6 מיליון שקל
מחיר מכירה: 6.4 מיליון שקל

מגרש בשטח של חמישה דונם לבנייה

כתובת: רחוב רשב"ג בתלפיות בירושלים
פרטים: רמ"י החזיקה 12% מהמגרש ובסוף קנתה את הנכס לפי שווי של 75 מיליון שקל, מעט מעל שווי השוק שהוערך
מגרש לבניית יותר מ-100 יח"ד בת"א
הערכת שווי שמאית: 280 מיליון שקל
מחיר מכירה: 250 מיליון שקל

דירת מגורים ברמת גן

הערכת שווי שמאית: 1.6 מיליון שקל
מחיר מכירה: 2 מיליון שקל

מתחם האומן 17 בתל אביב

הערכת שווי שמאית: כ-250 מיליון שקל
מחיר מכירה: 355 מיליון שקל

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה