גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרטנר כמשל: החיבור המפתיע למקאן מסמן את העתיד המטריד של חברות התקשורת

ההחלטה של פרטנר להעביר את תקציבי הפרסום שלה מקבוצת פובליסיס למקאן ת"א הגיעה בעיתוי מפתיע ● כיצד ישפיע המהלך על המתחרות שנדרשות היום לבנות מותג, אבל ללא תקציבי העתק לו הן הורגלו בעבר?

יוסי לובטון ועמית משיח / צילום: איל יצהר, גלובס
יוסי לובטון ועמית משיח / צילום: איל יצהר, גלובס

סוף השבוע האחרון טמן בחובו את אחת ההפתעות המטלטלות בענף הפרסום של החודשים האחרונים - ההחלטה של פרטנר להעביר את תקציבי הפרסום שלה מקבוצת הפרסום פובליסיס לקבוצת הפרסום מקאן ת"א.

התדהמה לא נבעה מעצם העברת התקציב, אלא יותר מהעיתוי: פרטנר מצויה בתקופה של אי-ודאות לגבי זהות הבעלים, ולכן, ההערכה הכללית הייתה שעד שהמצב יתבהר לא ייערכו שינוים גדולים. גם מערכות היחסים האישיות בין ההנהלה הבכירה בפרטנר למשרד הפרסום שלה לא אותתו על שינוי מיידי שבדרך; נהפוך הוא - בין בכירי פרטנר לבכירי פובליסיס שוררת מערכת יחסים חברית-אישית: גיל סמסונוב מבעלי גליקמן שמיר סמסונוב המטפל בתקציב פרטנר, מקורב מאוד למנכ"ל פרטנר איציק בנבנישתי וגם לסמנכ"לית השיווק תרי ישכיל; יוסי לובטון, יו"ר קבוצת פובליסיס מחובר לישכיל; כמוהו גם אילן צחי, מנכ"ל זניט מדיה (חברת המדיה של פובליסיס) שכיהן כמנכ"ל קבוצת זאפ בעת שישכיל כיהנה כסמנכ"ל השיווק שם.

אבל בפרטנר בחרו לפעול אחרת. ובשונה ממקרים אחרים בשוק הבחירה שבמקאן ת"א היא בחירה מקצועית גרידא, ובמובן מסוים היא מספרת לא רק על המקום בו נמצאת פרטנר אלא גם המקום בו נמצא השוק כולו.

היום, כשחברות התקשורת מצויות במאבק הישרדותי ונעות על הקו המסוכן שבין רווח להפסד, קצת קשה לזכור שפעם השוק פעל לגמרי אחרת. גם במונחים של רווחיות אבל גם במונחים של השקעות בשיווק ופרסום. שחקניות הסלולר (כפי שכונו אז) השקיעו כל אחת עשרות מיליוני שקלים בשנה בפרסום. סלקום, פרטנר ופלאפון השקיעו בימים הטובים שלהן למעלה מ-100 מיליון שקל בשנה כל אחת. חלומו הרטוב של כל משרד פרסום היה נתח בתקציב חברת סלולר, כי הוא הבטיח חלק במהלכי פרסום ענקיים ובולטים, בהשקעות עצומות בהפקות, בצילומים, וברכישת דקות פרסום יקרות במדיה. בווליום קצת יותר קטן אבל עדין בהיקפים גדולים, פרסמו HOT ו-yes, ובנוסף היו חברות אינטרנט ושיחות בינלאומיות כמו 012 שאף השקיעו גם הן בפרסום. באותם ימים עמדה ההשקעה הכוללת בפרסום בכל קטגוריית התקשורת על למעלה מ-400 מיליון שקל בשנה, והכסף הגדול הזה הושקע כי היה מהיכן להשקיע, אבל גם כי היה זה עידן המותגים. 

העידן בו המחיר הפך לחזות הכל

רפורמת הסלולר של משה כחלון בכהונתו כשר התקשורת, שחקה דרמטית את רווחיות החברות, והפכה את המחיר לחזות הכול. כפועל יוצר מזה ירדה ההשקעה של חברות הסלולר בפרסום והשפה הפרסומית התמקדה בהצעת המכר ופחות במותג. מהפיכת האינטרנט המהיר והסטרימינג טלטלו את השוק אפילו חזק יותר: הטכנולוגיות החדשות דרשו השקעה בתשתיות אבל כשלכל השירותים החדשים לא נבנה עדין מודל כלכלי מסודר. בנוסף, כיאה לכלכלה ב"הפרעה", השינויים התרחשו מהר ואת ההתאמות צריך היה לעשות תוך כדי תנועה. במציאות החדשה סלקום שהייתה הראשונה להיכנס לתחום הטלוויזיה, לא נדרשה להתמודד באמירה השיווקית פרסומית שלה מול פרטנר ופלאפון אלא מול yes ו-HOT. כך היה גם עבור פרטנר שהצטרפה מאוחר יותר. סלקום יכלה לאתגר את השחקניות המסורתיות בשוק הטלוויזיה בהתמקדות במחיר, ואכן הקמפיינים המצויינים בכיכובו של אודי כגן המגלם את משיח אמרו בדיוק את זה: "אל תהיה פראייר. אפשר לקבל טלוויזיה טובה אבל בזול".

פרטנר שנכנסה לתחום הטלוויזיה כשמבצע המחיר כבר היה תפוס, השתמשה בשלב הראשון בחיבור לנטפליקס (עד אז חידוש טכנולוגי למטיבי לכת) ובאמצעות זה הגדירה עצמה כאדריגטור של תוכן. הבחירות הפרסומיות שעשו שתיהן היו טקטיות, לא אסטרטגיות, ולכן שתי החברות מגיעות כעת לצומת דרכים. כי גם בעולם שבו מחיר הוא חלק משמעותי מהחלטת הקנייה יש צורך לבנות מותגים. אולי זה לא מותגי העתק המושקעים של עידן הזוהר בסלולר, אבל החברות נדרשות כעת לאותו "משהו" שמייצר העדפה.

לא רק סלקום ופרטנר ניצבות בצומת דרכים: גם בקבוצת בזק חיברו את המותג yes למותגים בזק ובזק בינלאומי ונדרשים כעת לייצר מותג חדש. HOT נמצאים לכאורה במצב קל יותר: להם יש אמירה מותגית ברורה - זיהוי עם היצירה הישראלית. אבל כלל לא בטוח שלאורך זמן, כשנראה שהתפקיד של חברות התקשורת משתנה והן הופכות לאגריגטוריות של תוכן ולא בהכרח ליצרניות שלו, האמירה תספיק.

תקציב מכווץ, משימה מורכבת 

חברות התקשורת צריכות להגדיר מותגים אבל ללא הכסף הרב שהיה להן פעם. כדי להבין את עוצמת השינוי נזכיר כי תקציב הפרסום של פרטנר למשל עומד על כ-20 מיליון שקל בשנה. בהערכה גסה כל חברות התקשורת יחד מוציאות היום אולי 150 מיליון שקל - היקף של תקציב ושליש של מה שהיה פעם פרסום חברת סלולר. לכן זאת משימה מורכבת. ואם מוסיפים על כך את האתגרים שכל עולם השיווק ולא רק תחום התקשורת מתמודדים איתם - הפרסונליזציה, הדיגיטל, המורכבות שבלהעביר היום מסר פרסומי והצורך לייצר כל העת לצרכן ערך - מקבלים משימה מורכבת במיוחד.

בתוך ההקשר הזה קל יותר לראות את המהלך שפרטנר בצעה עם מקאן. בפרטנר מבינים את הצומת שבו נמצאת התעשייה. מחשבתית קל יותר לפעמים לייצר שינוי בכך שמחליפים משרד פרסום. ישנה מיתולוגיה סביב קבוצת מקאן והיכולת שלה בתחום התקשורת: הקבוצה חתומה על אחד המהלכים המוצלחים ביותר שנעשו בעשור האחרון בתחום התקשורת - מיתוג yes תחת הקונספט "טלוויזיה גדולה מהחיים". העבודה שלהם  זכתה לשבחים מקיר לקיר, ובפרסים רבים. למרות זאת מקאן נאלצו להיפרד מתקציב yes לפני חודשים ספורים, בעקבות ההחלטה של בזק לרכז את תקציב הפרסום באדלר חומסקי. ההחלטה לא נפלה על השוק בהפתעה; אדלר חומסקי מחוברים בצמרת הנהלת בזק אבל גם נחשבים למי שעומדים מאחורי קו פרסומי מוצלח (גידי גוב), ולכן בשוק וגם ב"גלובס" הערכנו כבר לפני שנה שהתקציב יועבר אליהם.

כשהתקבלה ההחלטה הצפויה במקאן נותרו פגועים, אך ששים אלי קרב ונחושים להניח ידם על תקציב תקשורת אחר. בפרטנר, שמבקשים לבנות מותג טלוויזיה לא עמדו בפיתוי, ולמרות הקשרים האישיים והעיתוי החליטו לשנות. האם על סמך ההיסטוריה של מקאן בתחום התקשורת אפשר להקיש משהו לגבי מה צפוי בפרטנר? לא בטוח. משרד פרסום טוב ככל שלא יהיה, הוא רק צד אחד של המשוואה. הצד השני המשמעותי לא פחות הוא צד הלקוח, ההחלטות השיווקיות שהוא מקבל, והאומץ ללכת איתן רחוק. 

אבי גבאי בא להילחם

סביר להניח שפרטנר יוצאים למהלך כזה מתוך נחישות להשקיע במותג. וההיסטוריה מוכיחה שכשחברה אחת מתחילה להשקיע היא מושכת את כל השוק אחריה. יש לשער שהמהלך יערער בעתיד הלא רחוק ויביא לפחות לכדי מבחן את מערך הפרסום של כל חברות התקשורת. נזכיר כי בסלקום, שגם מתמודדת עם אתגרים נכבדים, יתיישב בקרוב על כיסא המנכ"ל אבי גבאי שחוזר מהחוויה המטלטלת בעולם הפוליטי לשוק שהוא מכיר היטב - תקשורת. אחרי שעלה על מוקשים בעולם הפוליטי לא מופרך להניח שגבאי בא להילחם לא רק על מקומה של סלקום אלא גם על מקומו שלו בזיכרון הקולקטיבי. בכל הקשור בשיווק הוא אדם מנוסה וכנראה שיביא לסלקום שינויים משלו.

גם סביר שיוסי לובטון, מנכ"ל פובליסיס, לא יישב בחיבוק ידיים לאחר שקבוצתו איבדה את פרטנר. עבור הקבוצה מדובר במכה כואבת לא רק בגלל אובדן תקציב הקריאטיב אלא בעיקר בגלל אובדן תקציב המדיה. אמנם פרטנר איננה מפרסמת גדולה כפי שהייתה בעבר ובכל זאת מדובר באובדן של מיליוני שקלים - זאת זמן קצר בלבד לאחר שהחברה לא הצליחה לזכות בתקציב המדיה של שטראוס. 

לכן קבוצת פובליסיס תסתער כעת על משהו ממותגי התקשורת האחרים - אולי על סלקום תחת ההנהלה החדשה, אולי על בזק שגם שם כלל לא ברור מי יהיו הבעלים בעתיד הרחוק, ומי הם ירצו שירכיב את מערך הפרסום שלהם. כך או כך בשורה התחתונה זה משחק של גדולים - גם מבחינת מותגי התקשורת' וגם מבחינת משרדי הפרסום שמנהלים את תקציבי הפרסום.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס