גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשל"צ, הרצליה ורמת השרון ימשיכו להמתין: גם הקווים הסגול והירוק של הרכבת הקלה נדחים

אחרי העיכוב של הקו האדום, המועד האחרון להגשת הצעות במכרז של הקו הסגול והקו הירוק נדחה בחצי שנה ● גורמים המכירים את הפרויקט מעריכים כי הדחייה עלולה להימשך שנים ● אחת הסיבות לעיכוב: מנכ"ל החברה וחמישה בכירים עזבו אותה ב-2019

עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה. רוב התהליך מתעכב / צילום: כדיה לוי
עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה. רוב התהליך מתעכב / צילום: כדיה לוי

פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להתעכב בחודשים ארוכים וייתכן שאף בשנים, כך מעריכים גורמים שמכירים את הנושא. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים הודיעה נת"ע לחברות הבינלאומיות שמשתתפות במכרז להקמת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה, על דחייה של חצי שנה במועד האחרון להגשת ההצעות. גורמים המעורים בפרויקט מעריכים כי צפויות דחיות נוספות. מועד הסיום הלא רשמי של שני הקווים עומד נכון להיום על 2026.

דחיית הפרויקט צפויה לגרום נזק כלכלי כבד למשק, לאור הערכות האוצר כי המשק מפסיד מדי שנה כ-40 מיליארד שקל בגין הגודש בכבישים. הקווים הירוק והסגול, שההשקעה הכוללת בהם מוערכת ב-30 מיליארד שקל מתוכננים לספק יחדיו כ-125 מיליון נסיעות בשנה, ולהוריד כל אחד עשרות אלפי כלי רכב מהכניסות לעיר תל אביב.

העיכובים שצצים בפרויקט בחודשים האחרונים באים על רקע התפטרותו של מנכ"ל נת"ע, החברה הממשלתית האחראית על הפרויקט. מאז עזיבתו של יהודה בר-און בחודש יוני פרשו מהחברה מספר בכירים נוספים שהיו מקורבים אליו. בנוסף תולים בנת"ע חלק מהעיכובים בקשיים שלא היו ידועים קודם ושהתגלו על ידי מנכ"ל החברה החדש חיים גליק, במסגרת סבב מקיף שהוא עורך על מנת לתקף את המרכיבים השונים בפרויקט.

חלק מהמכרזים לא פורסמו

המשמעות המיידית של העיכוב מבחינת תושבי גוש דן היא שעבודות לפינוי תשתיות עבור הקווים שהיו אמורות להתחיל לאורך צירי תנועה מרכזיים בתל אביב ובמקומות נוספים בגוש דן כבר בחודשים הקרובים - לא יתחילו בזמן וייתכן שלא יתחילו כלל השנה.

העבודות היו מתוכננות במסגרת Infra-1, הראשון מתוך שני שלבי ההקמה של הפרויקט. במסגרת זו אמורה נת"ע לבצע עבודות הרחבה של הצירים, עבודות גידור ופינוי תשתיות חשמל מים ותקשורת. לאחר סיום שלב ה-Infra-1 אמור להתחיל שלב ההקמה של הרכבת עצמה שאותו תבצע קבוצה בינלאומית.

נת"ע הייתה אמורה לפרסם עד היום כ-20 מכרזי Infra-1 לביצוע עבודות תשתית במקטעים שונים לאורך התוואים המתוכננים לקו הירוק והסגול אך בפועל פורסמו רק חלק קטן מהמכרזים המתוכננים. עבודות פינוי תשתיות החלו בשדרות ארלוזורוב בתל-אביב עבור הקו הסגול ובשדרות ירושלים בחולון עבור הקו הירוק אך לא ברור מתי יוחל בעבודות במקטעים נוספים.

כך למשל דיווח "גלובס" בנובמבר כי נת"ע החלה לפנות לתושבים המתגוררים לאורך שדרות אבן גבירול, בסמוך לתוואי הקו הירוק והציעה להם "טיפול אקוסטי" לדירותיהם בגלל מטרדי הרעש והאבק הצפויים במהלך עבודות ההקמה של התחנות התת קרקעיות המתוכננות לאורך הציר. העבודות באבן גבירול היו צפויות להתחיל בחודשים מרץ-אפריל אך נכון להיום לא נקבע מועד לתחילתן.

כמעט חמישה עשורים של המתנה לרכבת הקלה

הבעיה היא שמבחינה תקציבית 2020 מסתמנת כשנה אבודה מבחינת פרויקטים תחבורתיים שעדיין לא הגיעו לשלב הביצוע. ראשית, החל מה-1 לינואר מחייבת כל התקשרות חדשה של המדינה אישור מיוחד של ועדת חריגים בחשב הכללי. שני, תקציב המדינה ההמשכי שאותו רשאי האוצר לחלק בכל חודש הוא הפעם "שמיכה קצרה מאוד" ביחס לצרכים: הפער בין הדרישות בתחבורה לבין תקציב התחבורה המאושר ב-2019 - הסכום שעל בסיסו נבנה התקציב הזמני - עומד על כ-10 מיליארד שקלים.

העיכוב הבלתי נמנע בעבודות ה-Infra-1 צפוי להתגלגל גם לשלבים הבאים בפרויקט ובראשם ה-Infra-2 או שלב הקמת מערכות הרכבת הקלה על גבי הציר המוכן. על רקע זה נמסר בימים האחרונים לקבוצות המשתתפות במכרז הבינלאומי להקמה, הפעלה ותחזוקה של הרכבת הקלה בקווים הירוק והסגול כי המועד האחרון להגשת ההצעות במכרז נדחה לסוף יוני.

במכרז הענקי משתתפות ככל הידוע שבע קבוצות בינלאומיות שעברו את שלב המיון המוקדם. מדובר בין היתר ביצרנית הרכבות הספרדית CAF ושותפתה הישראלית שפיר, שכבר זכו במכרז להקמת הקו הירוק והארכת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים; חברת CRRC הסינית בשיתוף עם שיכון ובינוי ואגד, שהגיעו למקום השני במכרז בירושלים; קבוצה הכוללת את אלסטום הצרפתית בשיתוף אלקטרה, John Laing ודן, סימנס הגרמנית בשיתוף מנרב, אלייד ופז, CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, וקבוצה סינית של CCCC ו-CHEC.

עלות הקו הירוק נאמדת בכ-20 מיליארד שקל הוא מתוכנן לאורך 39 קילומטרים מצומת בית דגן ומחלף ראשון מערב בדרום עד קריית עתידים ומחלף הסירה בצפון. לאורך הקו ייבנו 64 תחנות מתוכן ארבע תחנות תת קרקעיות לאורך ציר אבן גבירול. עלות הקו הסגול נאמדת ב-8.6 מיליארד שקל והוא מתוכנן להיות באורך 29 קילומטר מצומת הטייסים וגבעת שמואל במזרח למרכז תל אביב.

גם הקו האדום מתעכב

בשבוע שעבר דווח לדירקטוריון נת"ע כי מסתמן עיכוב של בין חצי שנה לשנה בלוחות הזמנים לביצוע הפרויקט המרכזי של החברה.

מבקר המדינה התריע בדוח שפרסם במרץ 2018 כי עיכובים בבניית התחנות התת קרקעיות בתל אביב לאורך התוואי של הקו האדום של הרכבת הקלה עשויים להוביל לדחיית השלמת הפרויקט לנובמבר 2022, במקום המועד הרשמי הנוכחי העומד על אוקטובר 2021.

בדיקת מבקר המדינה העלתה כי חברת הבקרה של הקו האדום התריעה על הדחייה המסתמנת במועד להשלמת הפרויקט כבר בסוף 2016. "הנתיב הקריטי של פרויקט הקו האדום עובר בתחנות התת קרקעיות", כותב המחבר. "קצב התקדמותן של העבודות מעיד על חריגה ניכרת ממועד הסיום המתוכנן. להערכת חברת הבקרה כל העבודות בתחנות התת קרקעיות נמצאות בפיגור: שש מתוך תשע תחנות שהעבודות עליהן אמורות להסתיים באוקטובר 2021 (המועד המתוכנן להפעלת הקו האדום) נמצאות בפיגור ניכר, ומוערך שמועד סיום העבודות של אחת התחנות יידחה בשנה לנובמבר 2022".

שלושת הקווים של הרכבת הקלה

המנכ"ל הקודם של נת"ע יהודה בר-און התעקש עד עזיבתו כי ניתן לעמוד בלוחות הזמנים, למעט תחנה אחת, ברחוב קרליבך שהשלמתה תתעכב במספר חודשים בשל העובדה שהיא אמורה לשרת גם את הקו הירוק.

בר-און התפטר ביוני מנת"ע על רקע מחלוקת מקצועית ומערכת יחסים בין אישית עכורה עם היו"ר החדש של החברה רם בלינקוב, שמונה ביוזמת שר התחבורה ישראל כ"ץ. בעקבות התפטרותו של בר-און חתמו עשר סמנכ"לים בחברה על מכתב לשרי התחבורה והאוצר, שקורא להם להתערב ולהשאיר בחברה את בר-און. מאחר שבר-און הציב כתנאי להישארותו את הדחת יו"ר החברה רם בלינקוב, המכתב התפרש כמרד נגד בלינקוב, שמונה בסוף 2018 על ידי שרי האוצר והתחבורה ליו"ר נת"ע.

בעקבות דחיית המכתב פרשו מהחברה היועצת המשפטית, סמנכ"ל המשאבים, המשנה למנכ"ל, סמנכ"ל התכנון ודוברת החברה. באוקטובר נבחר מנכ"ל עיריית ראשון לציון, חיים גליק, להחליף את בר-און כמנכ"ל החברה. גליק מביא עימו לנת"ע ניסיון ניהולי עשיר אך לא בתחום תשתיות התחבורה.

לאחר עזיבתו של בר-און פורסם דוח פנימי של אג'יס, חברת הבקרה הצרפתית של הפרויקט, שקבע כי הוא עשוי להידחות בחצי שנה עכב עיכובים בהקמת התחנות במקטע בני ברק.

הקו האדום של הרכבת הקלה מפתח תקווה לחולון. מדובר בפרויקט שהמדינה מנסה לקדם מאז 2006 אך הניסיון לבצע אותו באמצעות זכיין פרטי לא צלח ובעקבות כך הוא הולאם ב-2010 והועבר לאחריות נת"ע. עבודות ההקמה של הקו האדום החלו בסביבות 2016 ואז גם נקבע כי המועד להשלמת העבודות יעמוד על אוקטובר 2021 והתקציב הכולל יגיע ל-17.6 מיליארד שקל. 

עוד כתבות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה