גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שולץ בכנס הבריאות של ג'יי.פי מורגן: מסמן את הדבר הגדול הבא של טבע ומגלה חוסר שביעות-רצון מהחוב הכבד

שולץ, מנכ"ל טבע, דיבר בכנס הבריאות של ג'יי.פי מורגן וסיפר על הרה-ארגון, הפחתת החוב ומנועי הצמיחה ● צופה צמיחה קטנה ב-2020; "עד היום עשינו בדיוק מה שהבטחנו לעשות"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

בכל תחילת שנה מתייצבים בכירי ענף הפארמה בכנס הבריאות השנתי שעורך בנק ג'יי.פי מורגן בסן פרנסיסקו, וכל חברה מציגה למשקיעים ולמשקיעים הפוטנציאליים את הנעשה בה. גם קאר שולץ הגיע לכנס זו השנה השלישית כנשיא ומנכ"ל טבע , ודיבר עם המשקיעים ועם האנליסט כריס שוט מג'יי.פי מורגן הערב (ב'). שולץ התייחס לכך בתחילת דבריו, כשאמר שכשהגיע לפני שנתיים לראשונה לכנס כמנכ"ל טבע, היה לחברה חוב של כ-34 מיליארד דולר, היא התמודדה עם אובדן טרי של הבלעדיות על תרופת הקופקסון וחוותה ירידה חדה בתחום הגנריקה בארה"ב. "לכן, שינינו את האסטרטגיה שלנו - כולל הפחתה משמעותית בבסיס העלויות וניהול החוב", הדגיש שולץ.

במצגת שהציג שולץ נכללו פרטים על תוכנית ההתייעלות של טבע שהחלה בסוף 2017, ובין היתר צוין כי 13 אתרי ייצור נסגרו או נמכרו, ועוד 10 נמצאים בתהליך לקראת סגירה או מכירה, וכן שיעד החיסכון השנתי בעלויות, בסך 3 מיליארד דולר, הושג.

"הרה-ארגון נועד לחסוך 3 מיליארד דולר בשנה במטרה להבטיח את הרווחים. נאלצנו להיפרד מהרבה אנשים טובים בתהליך. אבל כדי שרה-ארגון יעבוד, צריך לוודא ששומרים את יכולת הייצור כדי לא לוותר על העתיד, וכך עשינו", אמר שולץ.

לדבריו, טבע היא ארגון גלובלי שגדל באמצעות רכישות של מעל 20 חברות ב-20 שנה; "היו יותר מדי אתרי ייצור, מעבדות ומשרדים, וסגרנו רבים מהם", אמר והציג שקף שבו מפת העולם ועליה מסומנים איקסים המשקפים אתרים שנסגרו. "אנחנו נמשיך לייצר אופטימיזציה בתחום הייצור, ובחודש פברואר הקרוב נמסור פרטים על התוכנית בתחום", אמר שולץ.

בהקשר של החוב, הזכיר שולץ שהחוב תפח על רקע רכישת אקטביס ב-2016 תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר. הוא הזכיר שטבע ביצעה לפני כשנתיים מהלך מיחזור חוב ולאורך התקופה הפחיתה את החוב בעזרת מכירת נכסים ומהתזרים שלה, כשהיעד הוא להמשיך ולהפחיתו. נכון לסוף הרבעון השלישי עמד היקף החוב על 26.9 מיליארד דולר.

עם זאת, שולץ עדיין לא מרוצה: "אני לא חושב שחברות פארמה צריכות להיות בעלות מינוף גבוה, והמינוף שלנו (יחס חוב ל-EBITDA) הוא מעל 5", ציין שולץ.

מהלך נוסף של מיחזור חוב בוצע לאחרונה וסייע לדחות תשלומי אג"ח משמעותיים שטבע הייתה אמורה להחזיר ב-2021. "בעתיד נצטרך לעשות עוד מיחזור חוב ונקווה שעד אז דירוג החוב שלנו יהיה גבוה יותר. יעזור לכך שיחס החוב ל-EBITDA ימשיך לרדת", הוסיף שולץ.

לדבריו, "בשנתיים האחרונות פעלנו להכניס את הדברים לשליטה. אבל כל זה לא עוזר אם לא חוזרים לצמיחה בהכנסות. הפגיעה בהכנסות הייתה משום שהקופקסון ירד לרמת מכירות של כמיליארד דולר, וממשיך לרדת, וכן בשל ירידת שוק הגנריקה בארה"ב", אמר שולץ. הוא ציין כי "האירוניה היא שאנחנו (חברות הפארמה, ש.ח.ו) 'מואשמים' על ידי המדיה שמחירי התרופות גבוהים מדי", אמר, אך לדבריו הירידה החדה בגנריקה בארה"ב מראה תמונה אחרת. הוא הוסיף שהגנריקה ממילא מסייעת לחסוך עלויות של תרופות.

שולץ ציין את כניסת טבע לשוק הביוסימילר (תרופות חיקוי ביולוגיות) עם השקת התרופה טרוקסימה בנובמבר האחרון, שלדבריו הייתה השקה מוצלחת. הוא מצפה שטבע תשיג נתח שוק נאה עם רווחיות טובה. "יש עתיד חזק גם לגנריקה וגם לביוסימילר בארה"ב, וסביבת התמחור מתייצבת", אמר שולץ. באירופה, לדבריו, העסק טוב ויציב, עם צמיחה בשיעור חד-ספרתי נמוך שצפויה להימשך.

שוק חדש עבור טבע צפוי להיות השוק הסיני, שבו טבע מעולם לא הייתה שחקנית משמעותית. "אני לא מאמין במיזמים משותפים בשווקים כאלה והחלטנו לעשות את זה באופן אורגני", אמר שולץ על הכניסה לסין. לדבריו, יש תרופות שמעולם לא הושקו בסין והממשלה מעוניינת שיושקו שם, כך שאינה דורשת ביצוע ניסויים קליניים - כך למשל השיקה טבע בסין את התרופה טריאנדה שכבר הושקה בעבר בשווקים אחרים. גם התרופה המקורית אוסטדו לטיפול בהפרעות תנועה צפויה להגיע לשוק הסיני בעתיד הקרוב, ושולץ מאמין שטבע תוכל לצמוח בשוק הסיני "בקצבים גדולים, אם כי מבסיס התחלתי קטן", ובאופן רווחי. "סין תהפוך לחלק משמעותי מהעסק שלנו", הבטיח שולץ.

באופן כללי ציין שולץ את המתמטיקה הפשוטה לפיה טבע תוכל לצמוח כל עוד הירידה בקופקסון תהיה נמוכה יותר מהצמיחה במוצרים החדשים - אג'ובי למיגרנה, אוסטדו ומוצרי הביוסימילר. על התרופה אוסטדו אמר שולץ שיש לה פוטנציאל עצום וטבע צפויה לעקוף את התחזית שמסרה להכנסות ממנו לשנת 2019, כ-350 מיליון דולר. על אג'ובי, שמתחרה במוצרים דומים שהושקו באותה תקופה, אמר שולץ כי הפרופיל הקליני של התרופה חזק מאוד ובעתיד, עם קבלת אישור FDA ל-auto-injector למוצר, הוא מאמין שנתח השוק של המוצר יהיה 25% לעומת פחות מ-20% כיום. "בסך הכול, אני מצפה שהצמיחה במכירות האוסטדו והאג'ובי תהיה גבוהה מהירידה בקופקסון", סיכם שולץ.

לדבריו, "עד היום עשינו בדיוק מה שהבטחנו לעשות, הפחתנו את בסיס העלויות, טיפלנו היטב בחוב ונמשיך לטפל בו. אנחנו כעת במצב שבו הצמיחה נראית חיובית ואנו צופים צמיחה קטנה ב-2020, שתגדל בעתיד ככל שהשפעתו של הקופקסון תפחת והמוצרים החדשים ימשיכו לצמוח".

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב לפי שווי שוק של 10 מיליארד דולר, אחרי ירידה של כ-36% במחיר המניה בשנת 2019 וירידה נוספת של כ-8% מתחילת 2020.

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-12%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי / צילום: Reuters, Fars News

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו