גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איחוד בימין: בנט ושקד ירוצו יחד עם סמוטריץ'; קוראים לרפי פרץ להצטרף

זאת לאחר שרק אתמול פרסמו בנט ושקד הודעה הפוכה לפיה ירוצו בנפרד ● בנט מסרב לצרף לאיחוד את איתמר בן גביר - ומנגד רפי פרץ, שחתם עם בן גביר על הסכם, לא מוכן לחזור בו ● הבית היהודי בתגובה: "ריסוק הציונות הדתית"; עוצמה יהודית: "חיבור מגוחך שכולו כיסאולוגיה"

בצלאל סמוטריץ', איילת שקד ונפתלי בנט / צילומים: שלומי יוסף, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בצלאל סמוטריץ', איילת שקד ונפתלי בנט / צילומים: שלומי יוסף, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תפנית במשא-ומתן הבלתי גמר בין הפלגים השונים בציונות הדתית. ראשי "הימין החדש", נפתלי בנט ואיילת שקד, חתמו היום (ג') עם יו"ר האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ', על ריצה משותפת בבחירות הקרובות; זאת לאחר שאמש כמעט ונסגר הסכם אחר בין האיחוד הלאומי לבין הבית היהודי של רפי פרץ.

בהודעה קראו בנט, שקד וסמוטריץ' לפרץ להצטרף אליהם, תוך שהם מדגישים כי ההסכם שנחתם משאיר דלת פתוחה לצירוף שוויוני ומכבד גם למפלגת הבית היהודי.

הקריאה הזו לא מתייחסת לאיתמר בן גביר ועוצמה יהודית, כלומר, לביטול החבירה בין פרץ לבן גביר שהוסכמה לפני כחודש.

בנט אמר בהודעה: "זה יום גדול. איחדנו מחדש את הבית. הובלנו לאחדות גדולה בימין האידאולוגי ובציונות הדתית - ממסורתיים ועד חרד"לים, מכיפה סרוגה ועד כיפת שמיים, מתל-אביב ועד קדומים. אני קורא לידידי הרב רפי פרץ להצטרף אלינו מיד למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי".

שקד מסרה: "אני מברכת על החיבור עם האיחוד הלאומי. בצאלאל סמוטריץ' הוא שותף וחבר לדרך. החיבור עימו מאחד את כל זרמי הציונות הדתית והימין החילוני-האידאולוגי ויבטיח הקמת ממשלת ימין יציבה ובטוחה. אני קוראת לבית היהודי להצטרף אלינו".

סמוטריץ' מסר: "בשבועות האחרונים אנחנו עושים הכל כדי להגיע באחריות אמיתית לחיבורים שיביאו בשורה אמיתית ותקווה לבוחרי הציונות הדתית והימין האידאולוגי. לשמחתי עשינו הלילה צעד משמעותי וגדול, ובעזרת השם נשלים את האיחוד המלא עם הבית היהודי בשעות הקרובות". 

לפי ההסכמות סמוטריץ', קיבל את המקום השני, ושקד הוזזה לשלישי. אופיר סופר, מספר 2 של סמוטריץ', קיבל את המקום הרביעי - נדיבות יוצאת דופן של בנט כלפי סמוטריץ'. בימין החדש אומרים כי ההחלטה על כך נפלה לאחר שאמש דחה משה פייגלין יו"ר מפלגת זהות הצעה להצטרף לימין החדש, ובמקביל הפעילו מקורבי ראש הממשלה לחץ רב על בנט לפעול לאיחוד המלא בימין.

המשא-ומתן בין סמוטריץ' לפרץ כמעט והושלם אתמול אחר-הצהריים, אך באיחוד הלאומי טוענים כי הובטח להם שההסכם שהושג יאושר בוועידת הבית היהודי - מה שלא קרה, ככל הנראה בשל התנגדות ח"כ מוטי יוגב לרוטציה על המקום הרביעי עם אופיר סופר מהאיחוד הלאומי.

בבוקר הודיע האיחוד הלאומי על הפיצוץ במשא-ומתן עם פרץ ופתח מיד במשא-ומתן מואץ עם בנט ושקד.

ברקע המגעים לחצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כל ראשי הפלגים הללו לרוץ ברשימה משותפת. הליכוד מעדיף מפלגה ימנית דתית אחת, כי זו מעבירה אליו שניים-שלושה מנדטים, ואין סכנה שאחת מהמפלגות הקטנות לא תעבור את אחוז החסימה. מנגד ישנם סקרים המראים כי בריצה נפרדת שתי המפלגות עוברות את אחוז החסימה ומקבלות יותר מנדטים מאשר בריצה משותפת.

נתניהו מיקד את הלחץ בנפתלי בנט, שלבסוף נכנע, אבל בנט מסרב לצרף לאיחוד כזה את איתמר בן גביר. רפי פרץ, שחתם עם בן גביר על הסכם, לא מוכן לחזור בו, והפלונטר כרגע בעינו, יום וחצי לפני תום מועד הגשת הרשימות. 

לפי דיווח של עמית סגל ב"חדשות 12", ראש הממשלה שוחח עם נפתלי בנט והבהיר לו כי יאלץ לפטר אותו אם לא ישכיל להתחבר עם שאר חלקי המפלגות בציונות הדתית. אם אכן הדיווח נכון, מדובר בשיא חדש של הפעלת לחץ על ראשי מפלגות הציונות הדתית להתאחד בבחירות אלה. נתניהו מעדיף מפלגה אחת שתעבור את אחוז החסימה ואיחוד כזה, לפי הסקרים, מעביר מנדט או שניים מהציונות הדתית לליכוד.

גורם בכיר בציונות הדתית אמר ל"גלובס" כי ראש הממשלה חצה קו מסוכן של התערבות, ומטרתו היא צידוק להפעלת קמפיין בתוך המחנה שיקטין למינימום את המפלגה הציונית דתית, ויעביר מנדטים לליכוד.

בינתיים הבשיל רק האיחוד עם בצלאל סמוטריץ', ונתניהו ממשיך להפעיל לחצים על בנט להסכים להכנסת הבית היהודי ועוצמה יהודית לרשימה המשותפת. רפי פרץ יו"ר הבית היהודי לא מוכן בשלב זה לבטל את ההסכם שחתם עם בן גביר.

בתוך כך, העיתונאית שרה ב"ק הסכימה להצעת יו"ר הבית היהודי רפי פרץ להצטרף לרשימת המלגה לכנסת. ב"ק תוצב ככל הנראה במקום השלישי לאחר פרץ ואיתמר בן גביר, איש עוצמה יהודית; אחריה ח"כ מוטי יוגב וח"כ לשעבר עידית סילמן. ב"ק מגישה תוכנית ברדיו "גלי ישראל" ובעלת טור שבועי ב"מעריב". היא מתגוררת בכפר עציון ואם לשישה ילדים. במשך שנים שימשה ככתבת בחברת החדשות של ערוץ 2.

שרה ב"ק / צילום: טל עבודי

רק אתמול (ב') פרסמו בנט ושקד הודעה הפוכה לפיה ירוצו בנפרד: "הימין החדש תרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות כמפלגה של הימין האידאולוגי והליברלי. זהו הסיכוי היחיד של גוש הימין להגיע ל-61 מנדטים ולניצחון. זאת במקביל לריצה במפלגה שנייה משותפת של השר בצלאל סמוטריץ, השר רפי פרץ ואיתמר בן גביר". 

הבית היהודי: "ריסוק הציונות הדתית"; עוצמה יהודית: "חיבור מגוחך שכולו כיסאולוגיה"

התגובה של הבית היהודי מעידה על הפתעה וגם על התנגדות ראשונית להצעה להתאחד ללא בן גביר: "נחשף פרצופם האמיתי של בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט - ריסוק הציונות הדתית. נפתלי חוזר לטעות המרה של מועד א', ועכשיו הצטרף בצלאל לטעות החמורה.

"מתחילת הדרך קראנו לאחדות השורות, אך הם העדיפו לפצל את המחנה ולפגוע במחנה הימין כולו. פתאום לא מעניין את בצלאל פריימריז פתוחים, התמודדות דמוקרטית או מיזוג מפלגות, אלא רק הכיסא החם בימין החדש. הבית היהודי המאוחד ימשיך קדימה, ונודיע על המשך המהלכים בקרוב". 

מעוצמה יהודית נמסר: "לאחר שבנט נטש את הציונות הדתית, מי שמצטרף אליו הוא לא אחר מאשר בצלאל סמוטריץ' - והכול בגלל אגו: סמוטריץ' היה על סף חתימת הסכם עם הבית הבית היהודי המאוחד הלילה, ורק בגלל המקום הרביעי, שלא הובטח באופן סופי לאופיר סופר, הוא החליט לעבור לבנט ושקד ולהצטרף למי שנטשו אך לא מזמן את הציונות הדתית".

עוד נמסר מעוצמה יהודית כי "הימין החדש והאיחוד הלאומי מנסים למחוק את הציונות הדתית בחיבור מגוחך שכל-כולו 'כיסאולוגיה'. סמוטריץ' היתל בציבור במשך כל השבועות האחרונים בהצהרותיו על חיבור, אחדות, פריימריז ומיזוג, אבל מסתבר כי כל ההצהרות היו כדי לקבל מקומות ראשונים ומשודרגים. עוצמה יהודית והבית היהודי יפעלו לטובת שילוב גורמים נוספים ברשימת הציונות הדתית, וביחד נביא לניצחון הימין בבחירות".

כעת צפויה התערבותם של הרבנים הבכירים של הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן, הרב שמואל אליהו ואחרים. 

עוד כתבות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק