גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסדרי טיעון ראשונים בפרשת אפריקה תעשיות: מאסר בפועל, עבודות שירות וקנסות

לפי ההסדרים שהוצגו וטרם אושרו ע"י ביהמ"ש, 4 עובדים יודו בביצוע עבירות דיווח בפרשה שבה מואשמים המנכ"ל לשעבר אבי מוטולה ואביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת נגב, בהכללת פרטים מטעים בדוחות

אבי מוטולה / צילום: שלומי יוסף
אבי מוטולה / צילום: שלומי יוסף

ארבעה הסדרי טיעון ראשונים בפרשת "שיפוץ" הדוחות הכספיים בקבוצת אפריקה ישראל תעשיות: במסגרת הפרשה, מואשמים אבי מוטולה, המנכ"ל לשעבר של החברה; אביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של קבוצת נגב, שהייתה חלק מקבוצת אפריקה תעשיות בתקופת ביצוע העבירות לכאורה; וכן עשרה עובדים נוספים בקבוצה, בכך שכללו בדוחות הכספיים של אפריקה תעשיות פרטים מטעים במטרה להונות את ציבור המשקיעים.

בדיון שנערך היום (ד') בפני שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א, חאלד כבוב, הציגו עוה"ד עידן שוורץ ועדי לוי ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה את עיקרי הסדרי הטיעון שאליהם הגיעו עם ארבעה מעובדי הקבוצה, בהם: גלית דורי, שכיהנה כמנהלת שירות לקוחות וכאחראית מחלקת חשבוניות בחברת נגב; יעקב ראוכורגר, שכיהן כמנהל מערכות המידע בקבוצה; משיח דוד, שכיהן כמנהל בקרת איכות ואמינות מלאי בקבוצה; ותומר כובאני שכיהן כמנהל מחלקת סוחרים בקבוצה.

לפי ההסדרים שהוצגו וטרם אושרו על-ידי ביהמ"ש, הארבעה יודו בביצוע עבירות דיווח לפי חוק ני"ע, לפי סעיף שלא כולל את דרישת הכוונה להטעות משקיע סביר, וירצו עונשי מאסר בפועל שחלקם ירוצו מאחורי סורג ובריח וחלקם בעבודות שירות. כמו-כן, הוצע להטיל על הארבעה קנסות בסכומים הנעים בין עשרות אלפי שקלים למאה אלף שקל. לפי הסדרי הטיעון, הארבעה ביצעו מעשים אלו על-פי הנחיותיהם של מוטולה ואיבשיץ, וחלקם אף ביקשו ממוטולה ומאיבשיץ לחדול מן המעשים, אך המשיכו בכל זאת למלא אחר הנחיותיהם לאחר שסירבו לחדול מכך.

לפי הסדר הטיעון, הצדדים יבקשו מביהמ"ש להטיל על דורי ארבעה חודשי מאסר בפועל, וקנס בסך 100 אלף שקל; ועל ראוכורגר ארבעה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 50 אלף שקל. על דוד, לפי הסדר הטיעון, יבקשו הצדדים מביהמ"ש להטיל שבעה חודשי עבודות שירות וקנס 40 אלף שקל; ולפי ההסדר, הצדדים יבקשו מביהמ"ש להטיל עליו כובאני חמישה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 20 אלף שקל.

מוטולה ואיבשיץ טרם השיבו לכתב האישום החמור שהוגש נגדם, והם צפויים לעשות זאת בחודשיים הקרובים. הסדרי הטיעון שאליהם הגיעה הפרקליטות עם ארבעה מעובדיהם, שהודו כי הונחו לכלול פרטים מטעים בדוחות לא מבשרים טובות עבור המנהלים הבכירים, אך מוקדם עדיין להעריך את ההשפעה המלאה שלהם על שני הנאשמים המרכזיים.

הסדרי הטיעון שהוגשו לאישור

רישומים כוזבים

לפי כתב האישום המתוקן, דורי תודה כי בהוראת מוטולה ואיבשיץ, ביצעה יחד עם נאשמים נוספים רישומים כוזבים במסמכי חברת נגב, שהובילו לכך שקבוצת נגב ואפריקה תעשיות הגדילו את הכנסות הקבוצה באופן פיקטיבי, והקדימו את מועד ההכרה בהכנסות בדוחותיהן הכספיים. זאת, על מנת להציג מצגי שווא על עמידת  נגב ביעדיה. בנוסף, יודו דורי וראוכורגר כי בהמשך להנחיות שקיבלו מהממונים עליהם, הציגו לרואי החשבון המבקרים מצגי שווא, שנועדו להסתיר מהם את ההכנסות הפיקטיביות בקבוצה, לקראת ביקורת רואי החשבון את הדוחות הכספיים לשנת 2014. כתוצאה מכך, הונחה דעתם של רואי החשבון המבקרים, והם אישרו את הדוחות הכספיים של הקבוצה.

עוד לפי כתב האישום המתוקן, דוד יודה כי בהנחייתו של איבשיץ ובידיעת מוטולה, הגדיל את מלאי הקבוצה באופן פיקטיבי, תוך שימוש במחסן וירטואלי. זאת, על מנת להציג מצגי שווא על עמידת הקבוצה ביעדיה. כובאני יודה כי בהוראת מוטולה ואיבשיץ, הורה לכפופים לו להתקשר בעסקאות מסגרת שבגינן הכירה הקבוצה בהכנסות, טרם שמותר היה לעשות כן.

תפיסה מחמירה

ההסדרים שאליהם הגיעה הפרקליטות עם ארבעה מהנאשמים עוד בטרם החל שלב ההוכחות במשפטם, רומז כנראה על החמרת התפיסה שמבקשות הפרקליטות ורשות ני"ע לייחס לעבירות הדיווח בחברות הציבוריות. אמנם נראה כי העונשים שהוטלו על הארבעה אינם חמורים, אך יש לשים לב לכך שהם משקפים תפיסה מרחיבה, שלפיה יש להטיל אחריות פלילית בגין ביצוע עבירות דיווח, הן על מי שחותם או מאשר את הדוחות הכספיים - והן גם על מנהלים זוטרים או עובדים מן המניין, ששיתפו פעולה ביודעין עם מנהליהם שהורו להם לבצע את העבירות.

כך, הסדרי הטיעון, ככל שיאושרו, יחילו אחריות פלילית גם על בעלי תפקידים שאינם בעלי חובות דיווח לפי חוק ני"ע, לא משמשים כשומרי סף, וחסרי כל רקע חשבונאי או משפטי. במקרה זה, מדובר במנהלת שירות לקוחות, מחסנאי בכיר, ומנהל מערכות מידע. מנגד, ביקשו הצדדים לאזן את הרחבת האחריות הפלילית גם על בעלי תפקידים זוטרים יותר עם ענישה לא מחמירה.

בנוסף, הארבעה שחתמו על הסדרי טיעון לא היו עובדי אפריקה תעשיות הציבורית, אלא עובדי נגב הפרטית - עובדה המשקפת גם היא תפיסה מחמירה של הפרקליטות ורשות ני"ע לעבירות הדיווח.

בעקבות המצגים המטעים בדוחות נמחקו 73 מיליון שקל מההון העצמי

לפי כתב האישום, הנאשמים העיקריים, אבי מוטולה, המנכ"ל לשעבר של אפריקה ישראל תעשיות; ואביהו איבשיץ, לשעבר סמנכ"ל הכספים של חברת נגב, שהייתה חלק מקבוצת אפריקה תעשיות בתקופת ביצוע העבירות לכאורה, יזמו בשנים 2014-2011, תוכנית עבריינית שיטתית שמטרתה הצגת מצגים "משופרים" ומטעים ביחס לנתונים הכספיים של אפריקה תעשיות והחברות-הבנות שלה.

במסגרת תוכנית זו, הורו מוטולה ואיבשיץ לכפופים להם, שעבדו באותה העת בחברות-הבת של אפריקה תעשיות, לרשום הכנסות כפולות ולנפח באופן תרמיתי את מלאי הקבוצה. בנוסף, ועל-פי הוראותיהם של השניים, נהגו מנהלים ועובדים בקבוצה להקדים את מועד ההכרה בהכנסה באופן שיטתי, תוך ששייכו הכנסות שנוצרו ברבעון העוקב לרבעון שכבר הסתיים, הכירו בהכנסות בגין סחורה שטרם סופקה, והכירו בהכנסות בגין עסקאות מסגרת, שבהן טרם נקבע איזו סחורה אמורה להיות מסופקת ובאיזה מועד.

בעקבות הפעולות שהובילו מוטולה ואיבשיץ, נאלצה אפריקה תעשיות להציג מחדש את דוחותיה, וגרעה 73 מיליון שקל מהונה העצמי.

חזקת החפות

*** נגד אבי מוטולה, אביהו איבשיץ, ונאשמים נוספים הוגש כתב אישום. ההליך הפלילי בעניינם נמצא בראשיתו, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך שחושף שאיראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-8%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.9% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%