גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם הפנים קדימה: ההנעה של סדרה 1 החדשה של ב.מ.וו

הרשת סערה כאשר ב.מ.וו החליטה לצייד את סדרה 1 בהנעה קדמית ולא אחורית ● למרות אובדן הייחוד, מדובר במכונית ספורט נעימה לנהיגה שמציעה תא נוסעים מרווח ● מחיר גבוה ואבזור בסיסי מצומצם יקשו על המכונית לנצח את המתחרים

מעט מאוד פרות קדושות נותרו בתעשיית הרכב. יצרני ספורט אקזוטיים כמו למבורגיני ואסטון מרטין משווקים כיום רכבי קרוסאובר מגודלים, פורשה מוכרת יותר היברידיות מדגמי טורבו מקובלים, "מכוניות שרירים" אמריקניות מגיעות עם מנועי ארבעה צילינדרים ופורד מסחרה לאחרונה את השם האייקוני מוסטנג לטובת דגם כביש-שטח חשמלי יוקרתי.

בכל זאת, פה ושם נותרו כמה כיסי התנגדות קטנים של חובבי רכב, שמסרבים להשלים עם אובדן הסמלים. לפיכך כאשר פורסם שהדור החדש של ב.מ.וו סדרה 1 יצויד בהנעה קדמית במקום אחורית, הרשתות והבלוגים סערו. עבור חובבי ההגה, הסדרה היוצאת הייתה סוד שמור ונערץ: מכונית קומפקטית עם הנדסה גרמנית ותענוגות דינמיים קלאסיים, שנותרה נגישה להמונים דלי התקציב, בעיקר בשוק היד השנייה.

הנהלת ב.מ.וו זכתה למטח של זפת ונוצות אבל את רוחות הקידמה אי אפשר לעצור. וכך אנחנו ניצבים בפני ב.מ.וו סדרה 1 עם הנעה קדמית, שמיישרת קו עם כל פלח הרכב הקומפקטי בתעשיית הרכב.

חיצונית החברה בחרה בקו עיצוב זהיר ובטוח, שנוטש את הפרופורציות המוזרות של הרכב היוצא לטובת מראה מאוזן, שפונה למכנה משותף רחב. החרטום מחצין את הגריל הכפול המוכר של ב.מ.וו, שתפח לממדים רציניים, פנסי חזית בעלי מסגרת LED בתצורת משקפיים מבשרים גם בלילה על נוכחותה של ב.מ.וו בסביבה ופרופיל הצד והזנב נראים רחבים ושריריים יותר.

עם זאת, העיצוב הכולל די גנרי והרושם שהוא מותיר על הסביבה תלוי בבחירת הלקוח. עם החבילה הקוסמטית האופציונלית "M ספורט", וצבע מטאלי ראוי, כמו ברכב המבחן, ה-118 מצליחה להיראות נחשקת. בתצורת הבסיס, בצבע לבן, רחמנא ליצלן, קצת קשה להבחין בינה לבין מאזדה 3 האצ'בק מהדור הקודם.

bmw

אווירת פרימיום

קפיצת הדרך בתא הנוסעים היא הצידוק הרשמי של ב.מ.וו למעבר לפלטפורמת הנעה קדמית, שמשותפת גם לסדרת ה-X1 ולדגמי החמש דלתות של המותג "מיני". התחושה הדחוקה והאפלולית של הדור היוצא פינתה את מקומה לחלל משפחתי שימושי, מרווח ומואר עם חלונות גדולים ושפע של מרחב למבוגרים מלפנים ומאחור. נעלמה מנהרת התמסורת הגבוהה, שפלשה למרחב הפרטי של הנוסעים מאחור, ויש כעת די מקום מאחור לשלושה נוסעים ממוצעי קומה. חבל רק שכריות המושב מאחור די נוקשות ולא ידידותיות לנסיעות ארוכות. מנגד מקבלים כעת תא מטען גדול ושימושי, שחסרונו הורגש מאוד בסדרה 1 היוצאת.

עיצוב הפנים, במיוחד עם חבילת ה-M ספורט האופציונלית, מכניס את הנוסעים לאווירת הפירמיום המתבקשת. מושבי הספורט הגבוהים תומכים היטב את הגב בפניות ומרופדים בריפוד יוקרתי, לוח המחוונים הדיגיטלי נראה כמו קלאסיקה של ב.מ.וו "מפעם" אבל עם היתרונות של צג LCD רב תכליתי וצג המולטימדיה הזעיר פינה מקומו לצג מגע גדול, נאה ומתוכנן היטב.

עיצוב הדיפונים והמתגים אמנם אינו מחצין כסף גדול, כמו במרצדסA קלאס המתחרה, אבל הוא בהחלט נראה ומרגיש איכותי וגם בידוד הרעשים אפקטיבי כמו במכוניות יוקרה. יש גם מערך בטיחותי עדכני ופחות פולשני אבל חבל שב.מ.וו, כמו כל מתחרותיה הגרמניות, מתקשה להיפטר מההרגל המגונה של שיווק מכוניות עם אבזור בסיסי חסר במטרה שהלקוחות ישלימו אותו עם חבילות" אבזור יקרות.

אפשר אולי לוותר על פינוקים כמו גג חשמלי, מושב חשמלי או פתיחה חשמלית של תא המטען אבל במכונית פרימיום קצת קשה להבין את היעדרן של מצלמת נסיעה לאחור ומערכת ניווט, שמגיעות כיום כסטנדרט גם בקיה פיקנטו שעולה שליש. ולאיפה נעלמו מתגי הטיפטרוניק לשליטה ידנית בתיבה האוטומטית מההגה?

סדרה 1 משווקת בינתיים בישראל עם שני מנועים. 2 ליטר טורבו בגרסת הספורט 135 החזקה והיקרה. וטורבו-בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר עם 140 כ"ס בגרסת ה-118 בה נסענו, אותו מנוע ששירת את סדרה 1 היוצאת ושלל דגמי "מיני".

זה לא נשמע מפרט מסעיר עבור מכונית של מותג ספורט-פרימיום. במצבי התכנות המתונים של מערכת הניהול האלקטרונית - נוחות וחיסכון - התגובה ללחיצה על הדוושה מתונה, העברת ההילוכים רדומה וקצב צבירת המהירות רחוק מלהיות מרגש.

אבל המצב הספורטיבי משנה את התחושה באופן יסודי. במצב ספורט המנוע מייצר דחף ראוי כבר מסל"ד נמוך, ההילוכים עולים ויורדים במהירות וברהיטות ויש מספיק כוח זמין לעקיפות בטוחות ושמירה על קצב בעליות ארוכות ותלולות.

התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כ-8.5 שניות ומי שיבחר במצב התכנות הירוק, יתוגמל בצריכת דלק מכובדת של כ-15 קילומטר לליטר בתנאים ריאליים.

כצפוי, מהנדסי ב.מ.וו הרגישו על כתפיהם את מלוא כובד חובת ההוכחה בתחום הדינמי והתוצאה היא אחת ממכוניות ההנעה הקדמית הנעימות ביותר לנהיגה נמרצת, שמוצעות כיום בפלח - לפחות עם חבילת ה-M ספורט המשודרגת, שכוללת גם מרכז כובד נמוך יותר, בלמים מוקשחים והיגוי מהיר יותר.

ההיגוי מרגיש קצת כבד ומהיר מהמקובל אבל ה-118 קלת המשקל מגיבה בצורה חלקה ומיידית לכל פקודת היגוי, נכנסת ויוצאת מפניות הדוקות עם מינימום של תנודות מיותרות, שומרת על אחיזה מופתית תחת עומס ומייצרת לנהג הרבה חיוכים, פלוס בונוס של נוחות נסיעה טובה בעיר.

פתרון הגיוני ומאוזן

על כבישים תובעניים במיוחד הרגשנו בחסרון של העוקץ והליטוש של שלדת ההנעה האחורית בה צויד הדור היוצא של ה-1 - אותו דגדוג, שמפתה את הנהג לשתף את הזנב בתהליך העברת המשקל ולאתגר את מגבלות האחיזה. צריך להודות שעבור סדרי העדיפויות של 90% מהנהגים בימינו, וב-90% ממצבי הנהיגה המקובלים, סדרה 1 החדשה מציעה פתרון הגיוני ומאוזן יותר.

אז אפשר להירגע, בינתיים. הפרה הקדושה של ב.מ.וו לא הפכה להמבורגר תעשייתי. היא עדיין מכונית שמעניקה יותר הנעה מהממוצע עם בונוס של שימושיות יום יומית משודרגת. אבל אובדן הייחוד של ההנעה האחורית, ותג מחיר של כ-214 אלף שקל לגרסת 118 שכוללת את חבילת ה-M ספורט, שלדעתנו היא כמעט חובה - אסטטית ודינמית - מציבים את המכונית בתחרות לא קלה מול כמה מתחרות עם הנעה קדמית, שחלקן חזקות ומהירות יותר משמעותית. האם סמל המותג יצליח לכסות על הפער? 

חלק מהמתחרות

מרצדס A180

230 אלף שקל, לפני תוספות, עולה גרסת הבסיס של מרצדס A קלאס החדשה. תא הנוסעים גדול ומרווח בזכות בסיס גלגלים ארוך ב-6 סנטימטר מסדרה 1, השלדה נעימה לנהיגה ונמרצת אם כי פחות ספורטיבית והתא נראה ומרגיש עשיר. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו בנזין עם 136 כ"ס שמאיץ ל-100 ב-8.8 שניות

אאודי A3 TFSI 2.0

ב-204 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2 ליטר טורבו של A3 המחודשת והנעה קדמית. המנוע מייצר 190 כ"ס ו-32 קג"מ ומאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות. תא הנוסעים פחות מרווח מסדרה 1 אך איכותי. השלדה הדוקה אך מכוילת יותר לנוחות מאשר להתנהגות מושחזת. חבילות האבזור האופציונליות יקרות

פיז'ו 308 GT

175 אלף שקל עולה גרסת ה-GT של פיז'ו 308. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם 225 כ"ס ו-30 קג"מ ויש תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 8.3 שניות והשלדה רהוטה ומכוילת היטב. תא הנוסעים מאובזר ומרחב הפנים תואם את הממוצע המשפחתי

עוד כתבות

השימוש בתקנות חירום האמיר בתקופת הקורונה / צילום: Shutterstock

מדינת ישראל נמצאת במצב חירום תמידי. אלו המשמעויות

מאז הקמתה, הכנסת מכריזה מדי שנה על מצב חירום, דבר שאין לו אח ורע בעולם הדמוקרטי ● הדבר מאפשר לממשלה להתקין תקנות מיוחדות, וגם שומר על תוקפם של חוקים מסוימים ● וכך בג"ץ הגדיר את מגבלות הכוח בשעת חירום

בית בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד / צילום: טל וולינסקי

עם נוף לשדות: בכמה נמכר בית עם 5 חדרים בקיבוץ אשדות יעקב?

מחיר הנכס גבוה בזכות המיקום והנוף, אך לא מדובר בעסקה היקרה ביותר בקיבוץ ● הקונה הוא תושב טבריה, שרכש אותו כדי לשנות אווירת מגורים ועל מנת שילדיו ייהנו ממוסדות החינוך האזוריים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

תקציב 2026 אושר בממשלה

תקציב המדינה לשנת 2026 אושר כעת בממשלה ברוב גדול. בין היתר, אושרה הרפורמה במשק החלב שעמדה במחלוקת עד הרגע האחרון ● התקציב יעבור כעת לתהליך החקיקה בכנסת, בדרך לדד ליין לאישורו הסופי במליאה, ה-31 במרץ. עד אז, תוכנית התקציב עשויה עוד לעבור שינויים

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

הפליק פלאק של ארית לאחר פיאסקו שמחק מיליארד שקל מהשווי

בעקבות צניחה של 20% במניית החברה הביטחונית ביום חמישי האחרון, הודיעה ארית כי כי עצרה את הנפקת החברה הבת, רשף טכנולוגיות, וכי היא "מקיימת דין ודברים עם חלק מבעלי המניות במטרה לבחון מתווה חלופי לגיוס הון לרשף"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המניות בת"א שזינקו ביותר מ-100% – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

בבורסה בת"א מעריכים כי לאחר שנת שיא בשוק המניות המקומי, משקיעים עשויים לנצל את דצמבר למימוש רווחים ● הכלכלנית שממליצה להגדיל החזקות מעבר לים ● מבט על גוגל ואנבידיה מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● והאם בשנה ששום דבר בה לא התנהג כרגיל, "ראלי סנטה קלאוס" ייחגג כהלכתו?

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

מימין: מנכ''ל AIG לשעבר מרטין סאליבן וג'יימי דיימון, מנכ''ל בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן / צילום: Reuters, Larry Downing, Mikala Compton/American-Statesma

היום שבו אמריקה תגיע לכונס נכסים: על הפצצה המתקתקת הכי מפחידה בכלכלה העולמית

שוק האג"ח הממשלתי האמריקאי הוא הבסיס של כל המערכת הפיננסית העולמית. אם הוא יקרוס, הוא יפיל אחריו שרשרת בלתי ניתנת לעצירה של אבני דומינו ● מה עשוי למנוע מאמריקה ומהעולם את המפגש הטראומטי עם כונס הנכסים? ● כתבה אחרונה בסדרה

הציור ''החלום (מיטה'') של פרידה קאלו מוצג בסותבי'ס, ניו יורק. נכס לאומי / צילום: Reuters, Lev Radin

על פער המחיר בין אומן לאומנית, בין פרידה קאלו לגוסטב קלימט

על אף השיא המרשים ששברה פרידה קאלו עם מכירת הציור היקר ביותר של אומנית אי־פעם, שוק האומנות רחוק מלהעניק לנשים מקום שוויוני ● דוחות מצביעים על עלייה במספר האומניות הפעילות, אך הן עדיין מהוות רק כרבע מהשוק, בעוד שהמכירות הגבוהות ביותר נותרות ברובן נחלתם של גברים ● ד"ר רות מרקוס מסבירה: "זהו לא פער של כישרון, אלא תוצאה של הדרה מערכתית רבת שנים"

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

מימין: תומר וינגרטן, נדב צפריר, חגי אלון / צילום: שלומי יוסף, יח''צ, צילום מסך יוטיוב

החברה הישראלית שמנייתה זינקה פי 56 תוך שבעה ימי מסחר

במדור השבועי של גלובס, בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן נפלה בכ-14% אחרי שפרסמה דוחות ● צ'ק פוינט יצאה להנפקת איגרות חוב להמרה בהיקף של עד 2 מיליארד דולר ● וגם: חברת SMX, שפיתחה טכנולוגיה לסימון מוצרים וסחורות, המריאה בפתאומיות פי 56

פיוש גויאל / צילום: לע''מ

שר התעשייה של הודו מסביר איך אפשר לנהל יחסים טובים עם איראן וישראל במקביל

מאז מלחמת חרבות ברזל, הודו היא בין המדינות הבולטות שממשיכה להעמיק את קשריה עם ישראל - כולל בתחום הביטחוני ● בריאיון לגלובס אומר השר פיוש גויאל שניו דלהי מחויבת לקדם את מסדרון IMEC בין הודו לאירופה וכי "ישראל היא גורם אינטגרלי במהלך" ● הוא מדגיש את הפוטנציאל בשיתופי פעולה בטכנולוגיה, ביטחון ופוד־טק, ומסביר כיצד הודו מצליחה לנהל יחסים מקבילים עם ישראל ואיראן

רקטת אקסטרא של אלביט מערכות / צילום: אלביט מערכות

התגובה לאיומי ארדואן: יוון מעוניינת לרכוש טילים בליסטיים מישראל

טילי לורה מיועדים לטווחים של כ־500-400 ק"מ, עם דיוק של עד פחות מעשרה מטרים – מה שהופך אותם למדוייקים במיוחד ● ההתעניינות ההתקפית היוונית לא מסתכמת בלורה. לפי הדיווחים, משרד ההגנה היווני מתעניין גם ברקטות "אקסטרא" מתוצרת אלביט והתעשייה האווירית ● העסקה הנרחבת נובעת מכך שאתונה לא השקיעה במשך רבות בטכנולוגיות הצבאיות שלה, ועתה מצאו עצמם היוונים בפער

כמה שווה התחזקות של מטבע / איור: גיל ג'יבלי

מאות מיליונים נמחקו: אלה המפסידים הגדולים של התחזקות השקל, ולא כולם יצואנים

התחזקות השקל ביותר מ־10% מול הדולר בשנה האחרונה, הסבה פגיעה לשורה ארוכה של חברות נסחרות - החל מענקית המזון שטראוס, דרך אל על ועד חברות תעשייה כמו מיטרוניקס ופלרם ● בזמן שבחברות מנסים למתן את עוצמת הפגיעה באמצעות עסקאות גידור, ויש מי שכבר מאיימים: "אם זה יימשך עוד ועוד חברות יעבירו פעילויות לחו"ל"

שועל אדום בעיר / צילום: Shutterstock

כמו חזירי הבר והצבועים: החיות שגילו את היתרונות של העיר - ובייתו את עצמן

ביות עצמי הוא תהליך שבו חיית בר לומדת לנצל את הסביבה האנושית לטובתה ● הדביבונים של צפון אמריקה והשועלים האדומים באנגליה הציגו שלל שינויים, פיזיים והתנהגותיים, נוכח החיים בעיר, מהקטנת מבנה גופם כי המזון תמיד זמין ועד ירידה באגרסיביות

האם הפרויקט השאפתני והאופטימי של ישראל וירדן יצא לפועל?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המיזם המשותף של ישראל וירדן מתקדם, טלגרף סוקרים את החרמות איתם ישראל נאלצת להתמודד, הריגתו בעזה של מנהיג המילציות שעבד עם ישראל מאותת על גורל אכזר למי שילך בדרכו ● כותרות העיתונים בעולם

מדד חדש למיתוג מעסיק / צילום: פלייטיקה

סקר מיתוג המעסיק של גלובס: הצביעו והשפיעו

חווית הקליטה לעבודה, מיתוג גלובלי או פנייה לאוכלוסיות מגוונות: דרגו את הערכים והקריטריונים שחשובים לכם במיתוג המעסיק במקום העבודה שלכם ● תוצאות מדד "מיתוג המעסיק" של גלובס ופלייטיקה יפורסמו בשבוע הבא

סמטת דיאגון מתוך ''הארי פוטר'' באולפני הוורנר ברדרס / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

נטפליקס תרכוש את אולפני הקולנוע וורנר ברדרס ופעילות הסטרימינג ב-72 מיליארד דולר

שירות הסטרימינג הגדול בעולם רוכש את האולפן המיתולוגי ב-72 מיליארד דולר, לפי שווי של 82.7 מיליארד דולר - ומקבל לידיו את HBO, "הארי פוטר", "חברים" וקטלוג מהעשירים בתעשייה ● רשתות CNN, TBS ו-TNT יפוצלו לפני השלמת העסקה

בודקים את המיתוס. כיוון סיבוב המים בכיור / צילום: Shutterstock

המיקום לא קובע את כיוון ירידת המים. אז מה כן?

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כיוון ירידת המים לא מוכרע לפי היחס לקו המשווה, אלא לפי האינסטלציה

מנה בקפה נחשון / צילום: טל בדרק

100 אלף בקבוקים בשנה: היקב הישראלי שירגיש לכם כמו ביקור בצרפת

קפה עם מאפים מושחתים וגרניטה, סיור יין טבעוני, מיני-גולף בהשראת שבעת המינים וארוחה כורדית-תימנית במרפסת של בית ● יש מה לעשות ביישובי עמק איילון ● חגית אברון תופרת יום

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם