גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם הפנים קדימה: ההנעה של סדרה 1 החדשה של ב.מ.וו

הרשת סערה כאשר ב.מ.וו החליטה לצייד את סדרה 1 בהנעה קדמית ולא אחורית ● למרות אובדן הייחוד, מדובר במכונית ספורט נעימה לנהיגה שמציעה תא נוסעים מרווח ● מחיר גבוה ואבזור בסיסי מצומצם יקשו על המכונית לנצח את המתחרים

מעט מאוד פרות קדושות נותרו בתעשיית הרכב. יצרני ספורט אקזוטיים כמו למבורגיני ואסטון מרטין משווקים כיום רכבי קרוסאובר מגודלים, פורשה מוכרת יותר היברידיות מדגמי טורבו מקובלים, "מכוניות שרירים" אמריקניות מגיעות עם מנועי ארבעה צילינדרים ופורד מסחרה לאחרונה את השם האייקוני מוסטנג לטובת דגם כביש-שטח חשמלי יוקרתי.

בכל זאת, פה ושם נותרו כמה כיסי התנגדות קטנים של חובבי רכב, שמסרבים להשלים עם אובדן הסמלים. לפיכך כאשר פורסם שהדור החדש של ב.מ.וו סדרה 1 יצויד בהנעה קדמית במקום אחורית, הרשתות והבלוגים סערו. עבור חובבי ההגה, הסדרה היוצאת הייתה סוד שמור ונערץ: מכונית קומפקטית עם הנדסה גרמנית ותענוגות דינמיים קלאסיים, שנותרה נגישה להמונים דלי התקציב, בעיקר בשוק היד השנייה.

הנהלת ב.מ.וו זכתה למטח של זפת ונוצות אבל את רוחות הקידמה אי אפשר לעצור. וכך אנחנו ניצבים בפני ב.מ.וו סדרה 1 עם הנעה קדמית, שמיישרת קו עם כל פלח הרכב הקומפקטי בתעשיית הרכב.

חיצונית החברה בחרה בקו עיצוב זהיר ובטוח, שנוטש את הפרופורציות המוזרות של הרכב היוצא לטובת מראה מאוזן, שפונה למכנה משותף רחב. החרטום מחצין את הגריל הכפול המוכר של ב.מ.וו, שתפח לממדים רציניים, פנסי חזית בעלי מסגרת LED בתצורת משקפיים מבשרים גם בלילה על נוכחותה של ב.מ.וו בסביבה ופרופיל הצד והזנב נראים רחבים ושריריים יותר.

עם זאת, העיצוב הכולל די גנרי והרושם שהוא מותיר על הסביבה תלוי בבחירת הלקוח. עם החבילה הקוסמטית האופציונלית "M ספורט", וצבע מטאלי ראוי, כמו ברכב המבחן, ה-118 מצליחה להיראות נחשקת. בתצורת הבסיס, בצבע לבן, רחמנא ליצלן, קצת קשה להבחין בינה לבין מאזדה 3 האצ'בק מהדור הקודם.

bmw

אווירת פרימיום

קפיצת הדרך בתא הנוסעים היא הצידוק הרשמי של ב.מ.וו למעבר לפלטפורמת הנעה קדמית, שמשותפת גם לסדרת ה-X1 ולדגמי החמש דלתות של המותג "מיני". התחושה הדחוקה והאפלולית של הדור היוצא פינתה את מקומה לחלל משפחתי שימושי, מרווח ומואר עם חלונות גדולים ושפע של מרחב למבוגרים מלפנים ומאחור. נעלמה מנהרת התמסורת הגבוהה, שפלשה למרחב הפרטי של הנוסעים מאחור, ויש כעת די מקום מאחור לשלושה נוסעים ממוצעי קומה. חבל רק שכריות המושב מאחור די נוקשות ולא ידידותיות לנסיעות ארוכות. מנגד מקבלים כעת תא מטען גדול ושימושי, שחסרונו הורגש מאוד בסדרה 1 היוצאת.

עיצוב הפנים, במיוחד עם חבילת ה-M ספורט האופציונלית, מכניס את הנוסעים לאווירת הפירמיום המתבקשת. מושבי הספורט הגבוהים תומכים היטב את הגב בפניות ומרופדים בריפוד יוקרתי, לוח המחוונים הדיגיטלי נראה כמו קלאסיקה של ב.מ.וו "מפעם" אבל עם היתרונות של צג LCD רב תכליתי וצג המולטימדיה הזעיר פינה מקומו לצג מגע גדול, נאה ומתוכנן היטב.

עיצוב הדיפונים והמתגים אמנם אינו מחצין כסף גדול, כמו במרצדסA קלאס המתחרה, אבל הוא בהחלט נראה ומרגיש איכותי וגם בידוד הרעשים אפקטיבי כמו במכוניות יוקרה. יש גם מערך בטיחותי עדכני ופחות פולשני אבל חבל שב.מ.וו, כמו כל מתחרותיה הגרמניות, מתקשה להיפטר מההרגל המגונה של שיווק מכוניות עם אבזור בסיסי חסר במטרה שהלקוחות ישלימו אותו עם חבילות" אבזור יקרות.

אפשר אולי לוותר על פינוקים כמו גג חשמלי, מושב חשמלי או פתיחה חשמלית של תא המטען אבל במכונית פרימיום קצת קשה להבין את היעדרן של מצלמת נסיעה לאחור ומערכת ניווט, שמגיעות כיום כסטנדרט גם בקיה פיקנטו שעולה שליש. ולאיפה נעלמו מתגי הטיפטרוניק לשליטה ידנית בתיבה האוטומטית מההגה?

סדרה 1 משווקת בינתיים בישראל עם שני מנועים. 2 ליטר טורבו בגרסת הספורט 135 החזקה והיקרה. וטורבו-בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר עם 140 כ"ס בגרסת ה-118 בה נסענו, אותו מנוע ששירת את סדרה 1 היוצאת ושלל דגמי "מיני".

זה לא נשמע מפרט מסעיר עבור מכונית של מותג ספורט-פרימיום. במצבי התכנות המתונים של מערכת הניהול האלקטרונית - נוחות וחיסכון - התגובה ללחיצה על הדוושה מתונה, העברת ההילוכים רדומה וקצב צבירת המהירות רחוק מלהיות מרגש.

אבל המצב הספורטיבי משנה את התחושה באופן יסודי. במצב ספורט המנוע מייצר דחף ראוי כבר מסל"ד נמוך, ההילוכים עולים ויורדים במהירות וברהיטות ויש מספיק כוח זמין לעקיפות בטוחות ושמירה על קצב בעליות ארוכות ותלולות.

התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת כ-8.5 שניות ומי שיבחר במצב התכנות הירוק, יתוגמל בצריכת דלק מכובדת של כ-15 קילומטר לליטר בתנאים ריאליים.

כצפוי, מהנדסי ב.מ.וו הרגישו על כתפיהם את מלוא כובד חובת ההוכחה בתחום הדינמי והתוצאה היא אחת ממכוניות ההנעה הקדמית הנעימות ביותר לנהיגה נמרצת, שמוצעות כיום בפלח - לפחות עם חבילת ה-M ספורט המשודרגת, שכוללת גם מרכז כובד נמוך יותר, בלמים מוקשחים והיגוי מהיר יותר.

ההיגוי מרגיש קצת כבד ומהיר מהמקובל אבל ה-118 קלת המשקל מגיבה בצורה חלקה ומיידית לכל פקודת היגוי, נכנסת ויוצאת מפניות הדוקות עם מינימום של תנודות מיותרות, שומרת על אחיזה מופתית תחת עומס ומייצרת לנהג הרבה חיוכים, פלוס בונוס של נוחות נסיעה טובה בעיר.

פתרון הגיוני ומאוזן

על כבישים תובעניים במיוחד הרגשנו בחסרון של העוקץ והליטוש של שלדת ההנעה האחורית בה צויד הדור היוצא של ה-1 - אותו דגדוג, שמפתה את הנהג לשתף את הזנב בתהליך העברת המשקל ולאתגר את מגבלות האחיזה. צריך להודות שעבור סדרי העדיפויות של 90% מהנהגים בימינו, וב-90% ממצבי הנהיגה המקובלים, סדרה 1 החדשה מציעה פתרון הגיוני ומאוזן יותר.

אז אפשר להירגע, בינתיים. הפרה הקדושה של ב.מ.וו לא הפכה להמבורגר תעשייתי. היא עדיין מכונית שמעניקה יותר הנעה מהממוצע עם בונוס של שימושיות יום יומית משודרגת. אבל אובדן הייחוד של ההנעה האחורית, ותג מחיר של כ-214 אלף שקל לגרסת 118 שכוללת את חבילת ה-M ספורט, שלדעתנו היא כמעט חובה - אסטטית ודינמית - מציבים את המכונית בתחרות לא קלה מול כמה מתחרות עם הנעה קדמית, שחלקן חזקות ומהירות יותר משמעותית. האם סמל המותג יצליח לכסות על הפער? 

חלק מהמתחרות

מרצדס A180

230 אלף שקל, לפני תוספות, עולה גרסת הבסיס של מרצדס A קלאס החדשה. תא הנוסעים גדול ומרווח בזכות בסיס גלגלים ארוך ב-6 סנטימטר מסדרה 1, השלדה נעימה לנהיגה ונמרצת אם כי פחות ספורטיבית והתא נראה ומרגיש עשיר. המנוע הוא 1.3 ליטר טורבו בנזין עם 136 כ"ס שמאיץ ל-100 ב-8.8 שניות

אאודי A3 TFSI 2.0

ב-204 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2 ליטר טורבו של A3 המחודשת והנעה קדמית. המנוע מייצר 190 כ"ס ו-32 קג"מ ומאיץ את המכונית ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות. תא הנוסעים פחות מרווח מסדרה 1 אך איכותי. השלדה הדוקה אך מכוילת יותר לנוחות מאשר להתנהגות מושחזת. חבילות האבזור האופציונליות יקרות

פיז'ו 308 GT

175 אלף שקל עולה גרסת ה-GT של פיז'ו 308. המנוע הוא 1.6 ליטר טורבו עם 225 כ"ס ו-30 קג"מ ויש תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 8.3 שניות והשלדה רהוטה ומכוילת היטב. תא הנוסעים מאובזר ומרחב הפנים תואם את הממוצע המשפחתי

עוד כתבות

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; הדיווח שהקפיץ את מניית מטא

S&P 500 ונאסד"ק ננעלו בעליות בציפייה לפגישת הפדרל ריזרב בשבוע הבא ● מטא זינקה לאחר דיווחים על צמצום המשאבים המוקצים ליוזמות המטא-וורס של החברה ● תשואת האג"ח בארה"ב התחזקו ● הביטקוין נסחר ביציבות סביב מחיר של 92.4 אלף דולר ● עלייה במחירי הנפט

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר / איור: גיל ג'יבלי

התמודדות עם עיוורון ושיחת הפרידה מבאפט: הפרק האחרון והפחות מוכר בחייו של צ'ארלי מאנגר

המיליארדר המנוח צ'ארלי מאנגר, שותפו של וורן באפט בברקשייר האת'ווי, השפיע על דורות רבים של משקיעים ● לפני שנתיים, זמן קצר לפני יום הולדתו ה־100, הוא הלך לעולמו והותיר אחריו שלל סיפורים שנחשפים כעת ● החל מהקשר עם שכנו הצעיר שהוביל לעסק מצליח בתחום הנדל"ן, דרך ההתעניינות בחברות נפט ועד לבקשה האחרונה ממשפחתו

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

''לולו - קיבוצטריה''. מפלט לנפש ולבטן / צילום: אסף קרלה

המסעדה הגלילית שמוכיחה שאיטליה יכולה להיות גם בקיבוץ

ב"לולו - קיבוצטריה" שבקיבוץ עמיר יש קסם מצטבר וכובש. מהמיקום, דרך העיצוב החם ועד לאוכל המנחם - זו פשוט מסעדה נהדרת

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף