גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שי גולדן נגד אור סיגולי במלחמת תרבות: "1917" - סרט חד פעמי או יצירה גנרית?

"1917" - קלישאה או יצירת מופת? אור סיגולי בטוח שזהו סרט גנרי ושטחי ● שי גולדן משוכנע שזה סרט היסטורי תרתי משמע ● מדור התרבות של G מכריז מלחמה

צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג
צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

ברשימת ההישגים הקולנועיים של השנה, "1917", שהשבוע חטף 10 מועמדויות לאוסקר, יקבל מקום של כבוד. זה מה שקורה כשכמה מטובי המוחות בתעשיית הקולנוע מתקבצים לתצוגת יכולת מרהיבה, מהצלם רוג'ר דיקינס (שמאחוריו 13 מועמדויות לאוסקר וזכייה על "בלייד ראנר 2049"), המלחין תומס ניומן, המעצב האמנותי הוותיק דניס גאסנר ואשפי סאונד, כולם תחת הנהגתו של הבמאי זוכה האוסקר והטוני סם מנדס.

את סרט מלחמת העולם הראשונה שלהם בחרה החבורה ליצור באשליה של שוט אחד רציף (כלומר, כמה שוטים ארוכים שמחוברים בקאטים בלתי נראים), ובכך לנסות ולהעביר את אימת המלחמה תוך כדי שהם שומטים את לסתותינו בעזרת אימג'ים מרהיבים והרפתקאות מסמרות שיער. אך יותר מהכול, הבחירה האמנותית-טכנית הזאת מרשימה במיוחד כשהיא למעשה מטשטשת את זה שחוץ מהיכולות הטכניות, שבהן אין לזלזל, ל"1917" אין שום דבר אחר להציע.

נדמה שמהותו של "1917" נשענת כולה על אשליית השוט הרציף. בלעדיה, מדובר באחד מסרטי המלחמה הגנריים ביותר שראינו לאחרונה, כזה ההולך בכל הקלישאות המוכרות של הז'אנר, מהחייל שימות לאחר שהזכיר לנו את אהוביו המחכים לנו בבית, סצנת הצלף הבודד, הקטלני וחסר הפנים, רגע החמלה לאויב שמביא לתוצאות הרות אסון ועוד.

אל אלה מצטרפת החולשה בדמות הגיבור, שאומנם מגולם באופן נהדר על-ידי ג’ורג’ מקיי הצעיר, אבל לדמותו אין מטען מסקרן מספיק, והמסע הרגשי שלו מסומן כמו הערה תסריטאית שהתווספה בחטף. אומנם לא כל גיבור של מסע חייב לעבור תהליך נפשי, כמובן, אבל סקופילד של "1917" גם לא עובד כדימוי או ככלי קולנועי שיעביר גם אותנו חוויה ויגרום לנו להיות אנשים אחרים מאלו שהחלו את המסע יחד איתו.

גם ההישענות על קאטים מוחבאים לא לגמרי מובנת כקונספט דוגמטי, במיוחד כשנזכרים בסרטי מלחמה כמו "פלאטון", "אפוקליפסה עכשיו", "הסרבן" ו"מטען הכאב", שיכולים לגרום לקוצר נשימה אפילו בצפייה טלוויזיונית, ושם החיתוכים חוגגים כמו רחובות פריז עם דבר ניצחונן של בעלות הברית.

"1917" הוא סרט מהנה, לרוב סוחף, ובעיקר מרשים. על זאת אין ויכוח. אבל אם לתסריט היה איזשהו רובד של עומק והוא לא היה מסתמך על כל מה שעבד בסרטי מלחמה אחרים, אז אולי אשליית השוט הרציף הייתה נתפסת כשדרוג לסרט טוב גם ככה, ולא כגימיק ניסיוני שמשמש כקליפה. מספיק להיזכר בניסיונות קולנועיים זהים לזה מהעת האחרונה כמו "בירדמן", "Enter the Void" הבלתי נתפס של גאספר נואה, "הבן של שאול" או סרטי בלה טאר ההונגרי בשביל לדעת ששוט רציף צריך להיות תמיכה בסיפור ולא מהותו. ואם כבר לפזול לצדדים, חפשו את "ויקטוריה" הגרמני מ-2015, סרט שודים סוחף שמצולם כולו בוואן-שוט אמיתי ללא קאטים מוסתרים, או את "בליינד ספוט" הנורבגי שצץ בסינמטקים. אלו אינם סרטים מושלמים, אבל הם היו שם לפני "1917", ובדרכם עשו זאת לא פחות טוב.

דירוג: 3.5

אור סיגולי

אפתח בשלושה הימורים, ברשותכם: 1. סם מנדס יזכה בטקס האוסקר הקרוב בפרס על בימוי. אם אתם מהמהמרים - שימו על זה כסף. 2. רוג'ר דיקינס יזכה בטקס האוסקר הקרוב בפרס על צילום. היחס על זה גבוה אפילו יותר מהליין על מנדס כבמאי. למעשה, אם היו מעניקים אוסקר על עבודת צילום מראשית המילניום הנוכחי, גם בו היה זוכה דיקינס. 3. "1917" יהווה רפרנס לכל במאי קולנוע, מבקר קולנוע וחובב קולנוע שיתפתה לעסוק בסרט מלחמה. בדיוק כפי שאי אפשר לעסוק בדיון על סרטי מלחמה מבלי להתייחס ל"במערב אין כל חדש", "להציל את טוראי ראיין", "אפוקליפסה עכשיו" ו"פלאטון" - לא יהיה אפשרי לעסוק בדיון או ביצירה של סרט מלחמה החל מעכשיו מבלי להתייחס ל"1917". בהיבט זה, "1917" קנה את מקומו בהיסטוריה, והוא מובטח לו. ובצדק רב.

קראתי בהנאה ובעניין רב את הביקורת של מבקר הקולנוע של G, אור סיגולי, על הסרט. ואני סבור שהוא החמיץ. ובגדול. כן, "1917" אינו סרט חף מבעיות. ציר הזמן שעליו הוא נע לא אחיד, ולעיתים פוגע באמינות הריאליסטית של האירועים. גם התסריט עצמו נגוע בכשלים - חלקם כמעט צורמים - ועדיין, וזה הדבר היחיד החשוב: "1917" הוא הישג של ממש. הוא חובת צפייה לכל מי שקולנוע מעניין אותו ואהוב עליו. והוא סרט שאין אדם אחד שיצפה בו ולא יפלוט מפיו לפחות פעם אחת את המילה "וואו!". נסו ותיהנו.

טכניקת הצילום בשוט אחד ששכללו דיקינס ומנדס ביחד - הופכת את הצפייה בסרט למסע מתמשך, שעוצמתו הוויזואלית חסרת תקדים בקולנוע של ימינו. הטכניקה הזאת אינה ראשונית או ייחודית - "בירדמן", למשל, היה משופע בסצנות שוט אחד ארוכות מאוד - אבל מעולם לא נעשה ניסיון (מוצלח מאוד) לצלם סרט שלם בטכניקת שוט אחד. קשה לתאר את חוויית הצפייה ואת האפקט המצטבר שלה על הצופה, בעוברו ביחד עם שני גיבורי הסרט את המסע לאורכה ולרוחבה של אירופה הבוערת, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, כאשר המצלמה מלווה אותם ואת הסובב אותם כאילו היא זוג עיניו של הצופה עצמו, המצוי כזבוב על כתפיהם, או כמלאך מלווה.

העוצמה הרגשית שנטענת בה כל סצנה לצד הקצב המואץ של הדופק ושל ההתפעמות מבטלים כמעט כל שיקול אחר וכל חולשה אחרת של הסרט. ההישג הזה, האפקט הזה, הביצוע הזה, כה וירטואוזיים, כה פוקחי עיניים ומשני תודעה, עד כי בשלב מסוים ניכר על כל הצופים באולם הקולנוע שבו ישבתי כי הם מצויים בסוג של הלם תרבות.

מבחינה זו, בדומה ל"זמר הג'אז", ל"צעצוע של סיפור", ל"התפוז המכני", ול"בלייד ראנר" - "1917" הוא סרט שהשפעתו על יוצרי קולנוע ועל הקהל קשה לאומדן ולהערכה, אבל ברור שהיא תהיה. והיא תהיה דרמטית. אומר זאת בלשון חדה וברורה: אם תלכו לראות סרט קולנוע אחד השנה - מוטב שזה יהיה "1917". במידה רבה, הוא החוויה העזה ביותר שהציע הקולנוע לצופיו מזה הרבה מאוד זמן.

דירוג: 5

שי גולדן

עוד כתבות

סם אלטמן, מייסד ומנכ''ל Open AI / צילום: ap, Markus Schreiber

"רגע קריטי": סם אלטמן בהודעה חריגה לעובדי OpenAI

על רקע התחזקות התחרות מצד גוגל, מנכ"ל OpenAI סם אלטמן הכריז על "קוד אדום" והגדיר את התקופה הנוכחית כקריטית עבור ChatGPT ● כעת ירכזו עובדי החברה משאבים ושכבות ניהול סביב שיפור מיידי של הצ'אטבוט, במהלך שידחוק הצידה פרויקטים אחרים

ניו יורק / צילום: Shutterstock

לראשונה בעולם: ניו יורק מחייבת קמעונאים לדווח מתי AI קובעת מחירים

חוק חדש בניו יורק מחייב קמעונאים לדווח כאשר מחירי מוצרים נקבעים ע"י AI על בסיס מידע שנאסף על הלקוחות ● המהלך מעורר זעם בקרב ארגוני הצרכנים, שרוצים ללכת רחוק יותר ודורשים איסור מוחלט על תמחור פרסונלי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; הביטקוין עלה ביותר מ-5%

לאחר הירידות אתמול: הממדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות ● אירופה ננעלה במגמה מעורבת ● חברת התרופות הגרמנית באייר זינקה לאחר שממשלת ארה"ב קראה להגביל את התביעות נגדה ● חברת התוכנה האמריקאית מונגו די.בי זינקה ב-22%

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

אחרי הזינוק בבורסה: מיטב מכרה 5% מהמניות בחצי מיליארד שקל

לאחר שמניית מיטב זינקה בתוך שנה וחצי ב-650% והפכה לאחת מ-40 החברות הגדולות בבורסה עם שווי שוק של 9.5 מיליארד שקל, החברה מגייסת 500 מיליון שקל ממשקיעים בארץ ובחו"ל ● את הגיוס הוביל בנק ההשקעות ג'פריס

תל אביב / צילום: נוי מאיה

בעלי דירות נגד עיריית ת"א: מפריזה בדרישות לשיפוץ חזית אחידה

בעתירה שהוגשה לעליון נטען כי עיריית ת"א מפרשת בצורה שגויה את חוק העזר העירוני, שמכוחו היא יכולה לדרוש מבעלי דירות לשפץ את חזיתות המבנים לאחידות ● לדברי העותרים, דרישה זו מעלה משמעותית את עלויות השיפוץ

שלמה אליהו, דוד פורר, ישי דוידי, זוהר לוי, אהרון פרנקל / איור: גיל ג'יבלי

עלייתם של הפיננסיירים, והשכירים שהפכו למיליונרים: מעולם לא ראינו שנה כזאת בתל אביב

מדוד פורר דרך שלמה אליהו ועד זוהר לוי: בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ניצלו את העליות החדות בבורסה כדי למכור מניות בהיקף גבוה פי 3 מבשנה שעברה - כמעט 16 מיליארד שקל, ושברו את שיא כל הזמנים ● וגם: השכירים שמכרו מניות בעשרות מיליוני שקלים

נגיד הבנק המרכזי ביפן, קאזו אואדה / צילום: Reuters, Kyodo

ביפן נערכים להעלאת ריבית בניגוד למגמה העולמית, ובשווקים מודאגים

בזמן שבעולם החלו להוריד ריבית, בבנק המרכזי של יפן נערכים להעלות אותה ברבע אחוז, לרמה של 0.75% ● "נדון בהתפתחויות הכלכליות", אמר הנגיד קאזו אואדה, וטלטל את הבורסה בטוקיו ● המהלך מעלה תהיות, ברקע התוכנית שחשפה לאחרונה הממשלה כדי לתמרץ את הכלכלה

חברת סלברייט / צילום: איל יצהר

סלברייט רוכשת חברה ב-170 מיליון דולר, מפטרת 20 עובדים בישראל

מהלך הפיטורים של סלברייט מגיע בתקופה שבה מניית החברה מציגה ביצועים חזקים יחסית לשוק ● בתוך כך, החברה הודיעה היום על השלמת רכישת חברת קורליום תמורת כ־170 מיליון דולר

אפליקציית יד2 / צילום: Shutterstock, shutterstock

העסקה הגדולה בתולדות אתרי האינטרנט בארץ: האם יד2 שווה מיליארדים?

קרן אייפקס העולמית רוכשת את אתר היד שנייה תמורת 3.1 מיליארד שקל - פי ארבעה מהשווי שבו נמכר לפני עשור ● בשוק מביעים ספק לגבי היכולת של הקרן להשביח את האתר באופן דרמטי כמו רוכשיו הקודמים ● וגם: איך הכל התחיל ומתי הייתה הפריצה הגדולה?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

האוצר למשרדי הממשלה: הכינו צעדי התייעלות בשל הגדלת תקציב הביטחון

רה"מ נתניהו הבהיר לאחרונה כי בכוונתו להוביל הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון, ב-250-350 מיליארד שקל במשך עשור ● על רקע זה, באוצר פנו הבוקר למנכ"לי משרדי הממשלה בדרישה להציג צעדי התייעלות שיאושרו יחד עם הצעת התקציב בממשלה בעוד יומיים

לשכת גיוס תל השומר / צילום: מיטב ודובר צה''ל

באוצר משרטטים את המחיר הכלכלי הכבד של הצעת חוק הגיוס

באגף התקציבים במשרד האוצר פרסמו ניתוח כלכלי מקיף להצעת החוק שהציג יו"ר ועדת חוץ וביטחון, בועז ביסמוט, והציפו שורת כשלים מהותיים ● ממנגנון "גיל הפטור" שמרחיק את הצעירים החרדים משוק העבודה, דרך החורים בסנקציות ועד להשבת ההטבות שנלקחו ● וגם: איך שינוי אחד יכול להזניק את הכלכלה

חלוקת רכוש לא שיוויונית / צילום: Shutterstock

מתי בגידה מצדיקה חלוקת רכוש לא שוויונית בין בני זוג שמתגרשים?

התנהלות כלכלית שלילית של אחד מבני הזוג עשויה להוות נסיבה מיוחדת שתצדיק סטייה מחלוקת הנכסים המשותפים בצורה שוויונית

בנייה בתל אביב / צילום: Shutterstock

בדקנו דוחות של 9 חברות: בכמה נמכרה דירה ממוצעת בשדה דב?

ירידה של 24% במספר הדירות שנמכרו ושל 9% במחיר הממוצע: דוחות תשע חברות נדל"ן בולטות חושפים מה באמת קורה בשוק הדיור בישראל ● וגם: מדוע סיום המלחמה לא הביא לזינוק במכירות, ומי מכרה מאות דירות במחיר ממוצע של 6.6 מיליון שקל?

צילום: ap, Francisco Seco

סוכני AI ולוחמי לוויינים: צה"ל מקים שתי חטיבות ומסמן את פני העימות הבא

כחלק מלקחי המלחמה, הצבא מודיע על הקמת חטיבת הבינה המלאכותית, שתשתלב בוטים בלחימה ותספק תמונת מצב לכוחות בשטח ● בנוסף, הצבא מקים חטיבה שתתמחה בתחום החלל

הפגנה בירושלים נגד גיוס חרדים לצה''ל / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

"השלכות כלכליות הרסניות": אגף התקציבים באוצר נגד מתווה חוק הגיוס

טיוטת החוק לפטור מגיוס, שהוגשה בשבוע שעבר, מעוררת התנגדות גם באגף התקציבים: "מתווה זה לא יביא להגדלת היקף המתגייסים" ● לפי האוצר, החוק יביא להפסד של עשרות מיליארדי שקלים למשק ולהכבדת הנטל על משרתי המילואים

תעשיות ביטחוניות / צילום: צילומים: אלביט מערכות, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

למרות ההנחיות: חברות ביטחוניות שילמו מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות

מבקר המדינה פרסם דוח בנוגע לבקרה של משרד הביטחון על השימוש ב"משווקים" במסגרת עסקאות יצוא ביטחוני ● לפי הדוח, החברות הביטחוניות הישראליות התחייבו לשלם מאות מיליוני דולרים למשווקים בגין עסקאות בין השנים 2024-2022 ● עוד עולה כי לא הוקם מנגנון לביצוע ביקורות לעמידתן של החברות הביטחוניות בכללי הציות

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

ה־OECD בצפי אופטימי: הצמיחה החזקה בישראל לאחר המלחמה לא תסתכם בריבאונד חד פעמי

תחזית הארגון לצמיחה בשנה הקרובה נמצאת באמצע בין צפי בנק ישראל למשרד האוצר ועומדת על 4.9% ● בניגוד להערכת האוצר כי צפויה שנת ריבאונד חד פעמי, ב-OECD צופים שקצב הצמיחה החזק יימשך גם ב־2027 לצד ירידה באינפלציה, הורדות ריבית ופריחה ביצוא ● עוד צוין כי "הפסקת האש אמורה להסיר מקור של היסוס לעשות עסקים עם ישראל"

סם אלטמן / צילום: ap, Kevin Wolf

לסם אלטמן חסרים מעל 200 מיליארד דולר. מאיפה הוא יביא אותם?

דוח חדש של בנק HSBC מציף סימני שאלה סביב המודל הכלכלי של OpenAI ● איך החברה מתכוונת לכסות על חובות הענק שטיפחה, ואיך היא משפיעה על השוק כולו?

מבצעי בלאק פריידיי / צילום: ap, David Zalubowski

המרוויחים הגדולים מהבלאק פריידיי: ענף מוצרי החשמל וענף המחשבים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף האופנה הוא מהנפגעים הגדולים בנובמבר, בשל תחרות בינלאומית חזקה

נשיא אוקראינה זלנסקי (מימין) וראש ממשלת יוון מיצוטאקיס / צילום: ap, Yorgos Karahalis

דרך יוון: כך עוקפת אירופה את הצורך בגז רוסי

אוקראינה ויוון משיקות ציר אנרגיה דרומי־צפוני שמוביל לראשונה גז טבעי מונזל אמריקאי היישר לקייב, ומעניק למזרח היבשת חלופה ממשית לתלות בגז הרוסי ● המהלך מחזק את מעמד יוון כצומת מרכזי אזורי בתחום ומעמיק את המעורבות האמריקאית במפת האנרגיה האירופית