גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסוף של משפט טבע-פרוניורון? העליון דחה את ערעור טבע

לאחר מעל עשור של התדיינות משפטית, כשפרונוירון האשימה את טבע בסיכון חיי חולים, וטבע האשימה את מייסדת פרונוירון בסילוף תוצאות ניסויים, אושרר פסק הדין של המחוזי: טבע ביצעה ניסוי שלא תוכנן היטב, ועליה להחזיר לפרוניורון את הרישיון לקופקסון על התוויות שאינן טרשת נפוצה

בית המשפט העליון, בראשות השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ודוד מינץ, דחו אתמול (ד') את הערעור של טבע  ואת ערעור הנגד של פרוניורון במשפט המתקיים ביניהן לגבי הזכויות על מולקולת הקופקסון למחלות שאינן טרשת נפוצה. ייתכן כי זהו אקורד הסיום במשפט הסוער המתקיים בין החברות כבר למעלה מעשור ומאופיין בהכפשות הדדיות כבדות.

המשפט החל ב-2006, כאשר פרוניורון טענה כי כדי להימנע מביטול ההסכם והשבת כל הזכויות במולקולה לידי פרוניורון, טבע נכנסה לניסוי מועד לכישלון בחולים במחלת ניוון השרירים ALS, ולא רק זאת אלא שסיכנה בכך את חיי החולים ביודעין. טבע מצדה טענה כי הניסויים היו ראויים, וכי דווקא מייסדת פרוניורון, פרופ' מיכל שוורץ, סילפה תוצאות ניסויים שהראו את ההפך.

אתמול אישרר בת המשפט העליון כאמור את פסיקת השופט אבי זמיר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב. זמיר פסק כי טבע אכן נכנסה לניסוי לא מתוכנן היטב, ולכן לא עמדה בתנאי ההסכם, וכעת עליה להחזיר את הרישיון למוצר לפרונוירון. עם זאת, הוא קבע כי לא הוכח כי טבע סיכנה חולים או שידעה בוודאות כי הניסוי מיותר. הפסיקה שכתב שופט העליון מינץ מקבלת את עמדתו.

המשמעות היא שפרונוירון תוכל לפתח את המולקולה עבור מחלות שאינן טרשת נפוצה, אך לא ברור אם כדאי לה לעשות זאת, כי הפטנט הבסיסי על קופקסון כבר פקע' וממילא פרוניורון כבר לא מתפקדת כחברה. ייתכן כי בהתדיינות המשפטית אבדה בעצם האפשרות לפתח את המוצר עבור מחלות נוספות. אולם אם תימצא דרך להאריך את הפטנט, למשל על-ידי בחירה בצורת מתן חדשה, המשחק נפתח מחדש עבור פרוניורון.

את פרונוירון ייצגו עורכי הדין מנחם טולצ'ינסקי, אמיר לויצקי, יצחק מרציאנו ועמית ממשרד טולצ'ינסקי שטרן מרציאנו כהן לויצקי ושות'. את פרונוירון ייצגו עורכי הדין גבריאל מויאל מאור, מנחם אברמוביץ, רון סובול ואלינור שטרק ממשרד המבורגר עברון ושות'.

שניים אוחזין בקופקסון

מדוע הסעיר המשפט הזה את הארץ? נחזור רגע לתקציר הפרקים הקודמים: כאשר טבע רכשה ממכון ויצמן את הזכויות לקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, שהפכה לתרופת הדגל שלה והניבה לה הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה ואת עיקר הרווח שלה בעשור האחרון, היא לא רכשה את כל הזכויות לשימוש במולקולה בכל מחלה, אלא רק בטרשת נפוצה.

פרופ' מיכל שוורץ ממכון ויצמן, שלא הייתה ממפתחי הקופקסון במקור, ערכה ניסויים במולקולה ומצאה כי היא יכולה להתאים, בשינויים קלים, לטיפול במחלות נוספות. חברת פרוניורון הוקמה כדי למסחר את המוצר הזה ומוצר נוסף של שוורץ.

כשטבע גילתה כי אותה המולקולה שאחראית על חלק כה גדול מרווחיותה עשויה להימכר בשוק לאינדיקציות אחרות, ואולי אף להגיע לחולי טרשת נפוצה באופן שמאיים על המודל העסקי של המוצר, למעשה לא נותרה לה ברירה אלא לרכוש מפרונוירון את הזכויות למוצר. היה בכך גם פוטנציאל להגדיל את המותג הכי רווחי וחזק שלה. ההסכם בין הצדדים נחתם ב-2001.

סלע המחלוקת הוא הסעיף שנכלל בהסכם, הדורש מטבע לערוך תוך פרק זמן מוגבל ניסוי מתוכנן היטב באחת המחלות שהוגדרו בחוזה, ולא - תצטרך להחזיר את המוצר לידי פרוניורון. סעיפים כאלה נכללים לעתים קרובות בהסכמי פיתוח משותף, כדי לוודא שהחברה רוכשת את המוצר כדי להביא אותו לשוק ולא כדי "לקבור" אותו.

טבע בחרה לערוך ניסוי בניוון שרירים מסוג ALS . פרונוירון טענה, במשפט שהתחיל עוד לפני שהניסוי הזה הסתיים, כי לא זה היה הניסוי הנכון. לדבריה, טבע נכנסה לניסוי זה בידיעה כי סיכויי ההצלחה שלו קלושים, רק כדי לעמוד בדרישות ההסכם לערוך ניסוי כלשהו ולהשאיר את המוצר אצלה.

על פרונוירון היה להראות במשפט כי טבע לא ערכה "ניסוי מתוכנן היטב", ופרוניורון טענה את זה ואף הרבה מעבר לכך. כפי שצוין לעיל, היא טענה כי טבע התעלמה מראיות שהראו כי הניסוי מיותר ואף עלול להיות מסוכן. טבע טענה מנגד כי נכנסה לניסוי בתום-לב ובמטרה להצליח.

בפרוטוקולים מישיבות טבע שפורסמו במסגרת המשפט, אכן תועדו בכירי טבע אומרים כי אפשר להיכנס ל"ניסוי זול וקצר" כדי לעמוד בדרישות ההסכם עם פרוניורון. במצגת שנערכה בטבע, אמרו גורמים מהחברה כי זהו ניסוי המאפשר "להרוויח זמן", והוא "האופציה הכי קלה והכי פחות מסוכנת", למרות שבאותה מצגת ממש נאמר כי "סיכויי ההצלחה של המוצר נמוכים מאוד".

התביעה הוגשה ב-2006 תוך כדי קיום הניסוי, ועוד בתקופה בה התקיים המשפט התקבלו התוצאות: הניסוי הקליני ב- ALS אכן נכשל, אולם תוצאותיו לא הצביעו על פגיעה בבטיחות החולים או על קיצור חייהם.

בית המשפט בתל-אביב הכריע כאמור ב-2015 כי הניסוי לא תוכנן היטב. אולם השופט לא ראה בכך מזימה של טבע. "האם החליטה טבע על יציאה לניסוי מופרך, תוך הטעיה מכוונת של מאות חולים, מספר ועדות רגולטוריות, עשרות חוקרים ורופאים בעלי שם... והכול ללא שום מורא או חשש שהמזימה תתגלה"?, שאל, וקבע, כצפוי מן הניסוח, כי לא הייתה "מזימה" כזו.

השופט זמיר קבע כי הייתה הצדקה מדעית עקרונית לערוך ניסוי במוצר ב- ALS , אך בשעה שבה נערך הניסוי (ב-2006, רגע לפני שהחוזה בין הצדדים היה אמור לפוג לולא נערך ניסוי), טרם הבשילו התנאים לצאת אליו.

לדעת זמיר, לאור תמרורי האזהרה לגבי הבטיחות ומיעוט המידע הקיים לגבי היעילות, היה על החברה להעמיק את המחקר בבעלי חיים, לפני שיהיה ראוי לצאת לניסוי בבני אדם. זמיר התרשם כי אכן הניסוי נערך בעיתוי הבעייתי, בין היתר במטרה להרוויח זמן מול פרוניורון.

בעת מתן העדויות הראתה פרוניורון כי צוות שייעץ לטבע לגבי הניסוי קבע מראש כי סיכויי ההצלחה שלו "נמוכים מאוד". לכך ענה בעדותו ד"ר אהרון שוורץ, מי שניהל אז את המיזמים האינובטיביים של טבע: "אז מה". כוונתו הייתה ככל הנראה כי בעיניו, אפשרי לערוך גם ניסויים שסיכויי ההצלחה שלהם נמוכים, אם התועלת עשויה להיות גדולה כמו מציאת תרופה ל-ALS, ואולם השופט כינה את התשובה "מוקשית".

טענה נוספת שפרוניורון העלתה המשפט היא שעדיף, אפילו בטרשת נפוצה, לתת קופקסון בתדירות נמוכה מיומיומית. קופקסון נמכר במשך רוב שנות הפטנט שלו במנות של 20 מ"ג למתן יומי. רגע לפני תפוגת הפטנט על ה-20 מ"ג, הביאה טבע לשוק קופקסון 40 מ"ג הניתן רק כמה פעמים בשבוע. פרוניורון טענה כי גם את המוצר המקורי של החברה, קופקסון 20 מ"ג, היה ניתן לתת בכמות ובתדירות נמוכה יותר (ואז היו גם ההכנסות נמוכות יותר). אם אומנם כך הדבר, הרי שחולים קיבלו כמות כפולה של זריקות כואבות, ללא צורך.

פרוניורון הציגה במשפט ראיות אשר לדעתה מעידות על כך שטבע רצתה להימנע בכל מחיר מהעלאת השאלה האם ניתן לקבל את אותן תוצאות בטרשת נפוצה בחצי מכמות הקופקסון, ולכן נמנעה מלהיכנס לניסויים שהיו יכולים להיות מוצלחים יותר מהניסוי ב-ALS, אבל במשטר המופחת. בתוכנית העבודה של טבע אכן נכתב כי "משום שקופקסון משווק לטרשת נפוצה כזריקה יומית, ברור כי לא ניתן להשתמש באותו המוצר בגלאוקומה בתדירות נמוכה משמעותית בלי ליצור בעיות מסחריות".

בישיבה שנערכה בטבע כדי לדון בניסוי בגלאוקומה נאמר, לפי מסמכים שהציגה פרוניורון, כי "הצגת שני משטרי טיפול שונים בטרשת נפוצה ובמחלות של ניוון עצבי עלולה לפגוע בנתח השוק של קופקסון, משום שהנוירולוגים עלולים לשקול משטר פחות תדיר גם בטרשת נפוצה". ד"ר שוורץ ענה במשפט כי "זו שאלה לגיטימית, ואכן יש בזה אלמנט של סיכון, אך זה לא השפיע על החלטתנו".

בית המשפט קבע, כאמור, כי לא נראה שהייתה "מזימה" של טבע לבצע ניסוי מועד לכישלון ב- ALS , רק כדי למנוע מן הסוד הזה להתגלות. בית המשפט לא הכריע בסוגיה האם טבע אומנם חשבה שניתן לתת את קופקסון 20 מ"ג בתדירות נמוכה, ונמנעה מלעשות זאת מסיבות עסקיות. נקבע כי ההכרעה בסוגיה זו אינה חיונית להכרעת המשפט כולו.

בית המשפט העליון מאשרר

בערעור טענה טבע, בין היתר, כי ניסוי שסיכויי ההצלחה בו נמוכים ואפילו נמוכים מאוד, עדיין יכול להיות "ניסוי מתוכנן היטב". "קביעתו של בית המשפט המחוזי כי אין לערוך ניסוי קליני כל עוד אין היתכנות קלינית ברורה או תוצאות פרה-קליניות משכנעות, מבוססת על מסקנות שגויות, והיא בעלת השלכות מרחיקות לכת על המחקר המדעי והרפואי המתמקד במחלת ניוון השרירים", טענה. "ניסוי קליני ראוי הוא ניסוי שהסיכון שבו מצדיק את עריכתו אל מול התועלת הפוטנציאלית הנשקפת ממנו. כאשר מדובר במחלה כה קשה וחמורה, התועלת שהייתה צומחת לחולים אם היה מתברר שהתרופה מועילה, הייתה כה עצומה ורבה, כך שהיה נכון לערוך ניסוי אף אם היו מתגלים (ולא היה נתון שהצביע על כך) תמרורי אזהרה כלשהם".

גישה זו, שעלולה להישמע מוזרה לקורא הסביר, מנחה בימים אלה את הפרקטיקה של הטיפול ב-ALS, כאשר ניסויים רבים מאושרים על בסיס מידע מועט, ולו לשם הסיכוי הקטן שתימצא דרך כלשהי להקל על המחלה הקשה וחשוכת המרפא.

השופט מינץ הסכים עם טבע כי לא כל מקרה שבו ניסוי לא נתמך על-ידי תוצאה טובה במודל חיה, משמעותו שאין לערוך את הניסוי, אולם טען כי במקרה הזה לא רק שלא היו ראיות תומכות לניסוי, אלא תמרורי אזהרה של ממש. למרות זאת הדגיש בית המשפט העליון כי אין לקבוע על בסיס תוצאות פסיקה זו כי טבע אכן סיכנה חיי אדם. לדברי השופט, לא נמצאה עדות לכך שחיי אדם אכן סוכנו.

בסופו של דבר החליט השופט לא לשנות את פסיקת בית המשפט המחוזי.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים