גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם דרעי מתנהל אחרת מול רשויות התביעה. האם זה מה שיציל אותו מהעמדה לדין?

כששר הפנים אריה דרעי הואשם בפלילים בשנות ה-90, הוא ואנשיו תקפו מעל כל במה את רשויות האכיפה ● זה נגמר בהרשעה ובמאסר ● כעת הוא שוב באותה נקודה, שר פנים שחשוד בפלילים, אבל לפחות ברמה התקשורתית הוא הפיק את הלקחים ● זה בטח לא יזיק לו לקראת ההכרעה בעניינו

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ
אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

1. עד הסתבכותו הפלילית הראשונה היה שר הפנים, אריה דרעי, הפוליטיקאי המזהיר ביותר בסביבה. דרעי שם על המפה את מצוקתם של החרדים הספרדים והקים תנועה לתפארת, שניסתה להחזיר עטרה ליושנה והביאה כספים רבים למערכת החינוך החרדית. אבל ב-17 במרץ 1999 זה נגמר. שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיעו אותו בעבירת שוחד אחת, שלוש עבירות מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. דרעי נשלח לארבע שנות מאסר והוטל עליו קנס של 250 אלף שקל.

לאורך החקירה והמשפט, סירבו דרעי ואנשיו להכיר בסמכות מערכת אכיפת החוק ותקפו אותה בבוטות. דרעי האשים את המערכת ברדיפה עדתית ואוהדיו טענו כי דרעי זכאי. אחד משירי ההלל שחיברו אז אוהדיו של דרעי גרס כי דרעי הוא "אדם עם נשמה, ירא שמים, כבר שנים הוא נרדף, שופכים את דמו בפרהסיה, על לא עוול בכפיו".

השנים חלפו. דרעי חזר למשרד הפנים ובהמשך גם לחדרי החקירות של המשטרה. שוב הוא מצא עצמו נתון לחקירה פלילית בחשד לשחיתות. באוגוסט האחרון המליץ פרקליט המדינה שי ניצן, ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעמיד שוב את דרעי לדין. לפי החשד, דרעי ביצע עבירות של מרמה והפרת אמונים, עבירות מס, הלבנת הון ושיבוש הליכי משפט.

עניינן של עבירות המס והלבנת ההון בעסקאות למכירת מגרשים בין בני משפחת דרעי לבין עצמם בהר שמואל ובגבעת שאול, שלפי החשד נעשו תוך ביצוע עבירות מס והלבנת הון. כמו כן, עסקה החקירה ברכישת מגרש של דרעי בישוב ספסופה; בהצהרות הון כוזבות לכאורה של השר ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה; ובדיווחים חסרים בהצהרות הון לרשויות המס ועוד.

החשד נגד דרעי לשיבוש מהלכי משפט נוגע לפנייתו אל מקורב אליו שעמד להיחקר. לפי החשד, חרף העובדה שהשר דרעי נדרש מפורשות שלא לשוחח עם אחד המעורבים על הסוגיות שנחקרו והוזהר מפני שיבוש ראיות, הוא פנה אליו מיד בסמוך לסיום חקירתו ושוחח עמו על תוכן הדברים ועל עדותו הצפויה במשטרה, ורענן את זכרונו.

אלא שבניגוד גמור לתקופת הסתבכותו הקודמת בפלילים, הפעם מקפיד דרעי לאורך כל הדרך לכבד את מערכת אכיפת החוק ולהביע בה אמון. את קריאות "הוא זכאי הוא זכאי" וההאשמות נגד מערכת אכיפת החוק והטענות לרדיפה על רקע עדתי, החליפו אמירות ממלכתיות כגון: "שר הפנים ישתף פעולה באופן מלא ויענה על כל שאלה שיישאל. השר דרעי סומך על מערכת אכיפת החוק שתעשה את עבודתה בצורה אחראית וראויה".

השר דרעי הצליח לשחרר את עצמו מהתסמונת שבה לקה בסיבוב הקודם של הסתבכותו עם החוק, אותה כינינו בעבר: "תסמונת ההתעלמות מהסיכון המשפטי". תסמונת שאפיינה בעבר נבחרי ציבור לא מעטים שהסתבכו בפלילים, והיום נראה שמי שלוקה בה בעיקר הוא ראש הממשלה נתניהו.

האם דרעי הפיק לקחים מוסריים מהרשעתו הראשונה ומהעונש שקיבל, שיקם את עצמו, ותיקן את דרכיו? לא ברור. אבל אין ספק שבכל הנוגע להתנהלות התקשורתית והציבורית הנכונה מול רשויות התביעה, הוא הפיק לקחים עמוקים.

הוא הבין שמתקפות בוטות נגד המערכת לא מסייעות בהשגת תוצאה משפטית טובה. עם או בלי קשר, פרסם השבוע כתב המשפט של ערוץ 13, אביעד גליקמן, כי היועמ"ש מנדלבליט שוקל לסגור את התיק נגד דרעי.

2. 

ב-27 בנובמבר 2018 חשפנו ב"גלובס" כי מנדלבליט, צירף את עו"ד עמית מררי, המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, לצוות הפרקליטים המלווה את חקירות ראש הממשלה. זאת, כדי שמררי, ושני פרקליטים נוספים שצוותו אליה, תסייע למנדלבליט לקבל החלטות בתיקים במקביל לצוות המוביל שטיפל בהם של עו"ד ליאת בן-ארי.

החשיפה הקימה בזמנו צעקה גדולה מצד גורמים בשמאל ומבקרים אחרים של היועמ"ש, שטענו כי מנדלבליט החליט לצרף את מררי ואנשיה לצוות הפרקליטים שמטפל בתיקי נתניהו, כדי שזו תספק לו סולם לרדת מהעץ ולסגור את התיקים.

אבל המציאות הוכיחה אחרת. מררי ועורכי הדין יונתן קרמר ורעות גורדון שעבדו עמה, היו שותפים מלאים להחלטה לזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין בתיקים 1000, 2000 ו-4000, ובהמשך גם להחלטה להגיש כתב אישום נגד נתניהו בגין שוחד ומרמה והפרת אמונים.

בימים האחרונים שוב עומדת מררי במוקד הביקורת. הפעם, הביקורת נגדה מגיעה מימין ובטענה שמעורבותה בטיפול בתיקים עלולה להביא לפגיעה בראש הממשלה. לשיטת חברי הליכוד, ח"כ מיקי זוהר ואחרים, מעורבותה של מררי בטיפול בתיקי נתניהו צריכה להביא לפסילת בן זוגה של מררי, יועמ"ש הכנסת, איל ינון, מלטפל בהליכי הסרת החסינות של נתניהו. "לא ייתכן שבין בני זוג, האחת תחליט על כתב אישום נגד רה"מ, והשני יסכל את בקשתו לחסינות", הסביר זוהר את עמדתו ובהמשך עתרו זוהר והליכוד לבג"ץ נגד ינון. איך שגלגל מסתובב לו.

כשחשפנו בסוף נובמבר 2018, את צירוף מררי ואנשיה לצוות הפרקליטים המטפל בתיקי נתניהו, פנינו ליועמ"ש בבקשה כי יגיב לפרסום. מנדלבליט ודובריו ניסו להמעיט מחשיבות המהלך, בין היתר, כנראה כדי לא לעורר את זעמה של ליאת בן-ארי. יתר על כן, היועמ"ש ודובריו שללו את החלק בפרסום שלפיו מררי תעמוד בראש צוות, וטענו כי היא רק "נעזרת בסיוע של עוזרים". הם מסרו תגובה שלפיה: "עמית מררי מסייעת ליועץ בקבלת החלטות בתיקים פליליים במסגרת עבודתם השוטפת. זהו חלק מהגדרת התפקיד הרשמי שלה, כך נעשה גם בתיקים אחרים, וכך תנהג גם במקרה זה. במסגרת תפקידה היא נעזרת בסיוע של עוזרים".

יותר משנה חלפה, והנה השבוע, במסגרת תשובה שהגישו לבג"ץ בתגובה לעתירת הליכוד ומיקי זוהר נגד איל ינון, תיאר היועמ"ש את מעורבותה של מררי בעבודה על תיקי נתניהו באופן פחות מסויג ואף הודה כי היא עמדה בראש צוות של פרקליטים.

לדברי מנדלבליט בתגובה לבג"ץ, "עו"ד מררי וצוותה - שכלל שני עורכי דין נוספים - עסקו בהיבטים מגוונים של תיקי החקירה (של נתניהו), ועמדותיה של מררי בסוגיות השונות הוצגו במסגרת הישיבות המתוארות". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר המלצת פרקליט המדינה על הגשת כתב אישום אריה דרעי הוא בגדר חשוד, לא הורשע בביצוע עבירה ועומדת לו חזקת החפות

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע