1. מה שלומך?

אחלה. היו לי ימים הרבה יותר טובים. מאוד נהניתי לבלות סופ"ש עם המשפחה בחיפה, ועכשיו זה נגמר ויש לי נפילת מתח.

2. מה שלום ההורים שלך, לדעתך?

אני חושב שבסדר. הם בדיוק היו במדריד והם חוזרים הלילה. ונראה לי שהיה להם טוב.

3. מה שלום המדינה, לדעתך?

שלומה בסדר. בלי קשר לפוליטיקה, אני חושב שהמדינה מצויה על סף של שינוי. יכול להיות שיסתמכו עכשיו על גז טבעי הרבה יותר מפחם, כי מאגר לוויתן מאוד גדול וזה יכול לסייע ליחסים של ישראל עם מדינות אחרות. מבחינה פוליטית, או שהמדינה תקרוס בגלל רצונות אגואיסטיים של אדם מסוים - או שהיא תפרוץ את גבולות האנוכיות הזו, ואנשים יתחילו להבין שיש פה צורך במשהו אחר. לא סתם יש שוב בחירות.

 

4. אתה אוהב להיות ישראלי? למה כן ולמה לא?

אני אוהב להיות ישראלי בגלל שזה מי שאני. אני אוהב להיות ישראלי גם כיוון שיש משהו חם בישראליות הזאת שלנו. למרות המצב העגום ביחסים בין הישראלים לפלסטינים, יש מקומות שבהם יש דו-קיום, וזה מדהים בעיניי - וגם זה חלק מהישראליות. ישראליות היא לא רק שנאה וכעס. לפעמים אני לא אוהב להיות ישראלי בגלל שאין שלום בין ישראל לרוב המדינות שסובבות אותה. אני שונא את זה שאנחנו מדינה כובשת. כעם שהיה נרדף כל הזמן, העובדה שיש לידנו עם נשלט ולא שווה זכויות, משפיעה עליי מאוד. יש בארץ גם משהו שהוא צעקני ומאוד תזזיתי, יש פה כוחניות - וזה גם משהו שמעציב אותי. אבל אני יודע שגם אני כזה.

5. אם לא בישראל, איפה היית רוצה לחיות ולמה?

אין לי מספיק מידע כדי להגיד איפה אני באמת רוצה להיות. אני יכול להגיד אנגליה או גרמניה, כי זה מה שמדליק אותי כרגע.

6. מי צריך להיות ראש הממשלה?

ראש הממשלה צריך להיות בן אדם שלא חושב כל הזמן על איך המעשים שלו ישפיעו על איך שהאוכלוסייה חושבת עליו. יצחק רבין עשה דברים שרבים בעם לא אהבו, אבל הוא ידע שהוא עושה משהו נכון. כשמעניין ראש ממשלה רק להישאר בעמדת הכוח שלו - אני לא בטוח שהוא ראוי לזה.

7. האם יש צורך בדמוקרטיה לדעתך?

כן, חד משמעית. הדמוקרטיה היא זאת שמחזיקה את המדינה בצורה שמעניקה לכל אדם את הכוח לומר את הדעה שלו. לאורך ההיסטוריה, טרם הדמוקרטיה, היו זמנים מאוד אפורים. הדמוקרטיה חשובה מאוד כדי לשמור על יציבות, היא שומרת על כל אזרח קטן.

8. האם אתה מרגיש בטוח ומוגן?

אני אשקר אם אני אגיד שכן בצורה מוחלטת, אבל זה לא בגלל שאני שומע על איומים ואויבים מבחוץ. כשאני שומע על אדם שרב על חניה ונרצח, זה מלחיץ אותי בטירוף, יותר מכל האיומים החיצוניים. מלחיץ אותי גם העניין האקולוגי. אני לא מרגיש מוגן כשאני חושב על אסדת הגז, כי אני מפחד שתהיה דליפה. יהיה פה זיהום תמידי ואני מרגיש פגיע מאוד בגלל זה. אבל מבחינה כללית אני לא קם בבוקר ומרגיש בסכנה, אני מרגיש בטוח במדינה.

9. מי מטריד אותך יותר - האיראנים, החיזבאללה או החמאס? או אולי אינך מוטרד כלל?

האיראנים מטרידים אותי רק כשאני רואה אותם נואמים וקורא את התרגום של מה שהם אומרים.

10. מה לדעתך הדבר הכי טעון שיפור בישראל היום?

הדבר שהכי טעון שיפור כרגע זה היחסים שלנו אחד עם השני כבני אדם שחיים פה. היחסים שבין אדם לחברו.

11. איך בית הספר? ציין דבר אחד טוב לדעתך ודבר אחד שמפריע לך.

אני בבית ספר אנתרופוסופי. אין לנו שפע גדול, אין מגמות ואין שיעורי היסטוריה בכיתה ח', וזה מה שגורם לי לחשוב שאולי כדאי לעבור לבית ספר אחר שבו אני אוכל להרחיב עוד אופקים. מצד שני, אנחנו מקבלים בבית הספר שלי ערכים רבים יותר מאשר בבית ספר אחר. גם העובדה שיש לנו ריבוי מקצועות הומאניים חשובה מאוד. זה בית ספר פחות מדויק אולי, אבל אני אוהב את זה.

12. מה הדבר הטוב ביותר בישראל היום?

הדבר הטוב ביותר בישראל של היום זה חיפה. אני אוהב את הדו-קיום שיש בעיר הזאת.

13. האם בכוונתך לשרת בצה"ל? ואם כן, באיזה תפקיד תרצה לשרת?

בכוונתי לשרת בצה"ל, למרות החששות והפחדים שיש לי בנוגע לזה. אני יודע שאני לא רוצה להיות בקרבי. כרגע לפחות.

14. מה תהיה כשתהיה גדול?

אני רוצה לראות לאן החיים ייקחו אותי. אני יכול להגיד שאני רוצה שתהיה מוזיקה בעתיד שלי, גם אם לא בטוח שזה יתגשם, אבל אני לא יודע להגיד מה יהיה המקצוע שלי.

15. מי הזמר או הזמרת האהובים עליך?

הדור שלי, שחי באינטרנט, כמעט לא קיים אצלו קשר עם האמנים שהוא מאזין להם - אני יכול לשמוע שיר בספוטיפיי, לאהוב אותו, להכניס אותו לפלייליסט והוא יהיה איתי. יש המון זמרים וזמרות שאני אוהב, אבל הזמר שאני הכי אוהב כרגע זה Kurt Vile ואולי גם בנג'מין גוסטפסון, שהוא זמר אינדי שבדי.

16. האם יש לך חשבונות ברשתות החברתיות? אם כן, באיזו רשת אתה הכי פעיל?

יש לי ווטסאפ ואינסטגרם. אני הכי פעיל בווטסאפ, שם יש לי קבוצה של הכיתה, קבוצה של המשפחה, קבוצה שלי ושל חברות שלי - "מהמהכשב"ע", ראשי תיבות של "מארגני המסיבה הכי שווה בעולם".

17. האם אתה קורא ספרים? ואם כן, אילו?

אני בהחלט קורא ספרים. כרגע אני קורא את הביוגרפיה שכתב דן לאור על ש"י עגנון, כי בחרתי לכתוב עבודה בבית ספר על עגנון. הספר הקודם שממש התעמקתי בו זה "הטרילוגיה הניו-יורקית" של פול אוסטר.

18. האם אתה מאמין באלוהים?

אני לא מאמין באלוהים התנ"כי או בכל אלוהים דתי כלשהו, אבל אני כן חושב שיש כוח כלשהו שאפשר לקרוא לו אלוהים, והוא אחראי על מה שקורה למטה. לכל אחד יש אלוהים משלו שהוא רואה כאלוהים. אז אולי כן, אני מאמין באלוהים במובן הזה.

19. מה פירוש השם "ישראל"?

ישראל זה השם של אחד מהאבות.

20. מה יהיה?

בגדול, יהיה טוב. אנחנו נמצאים בזמן קריטי. אולי העולם חולה כרגע במחלה כרונית וצריך למצוא לזה תרופה - וזה לא רק עניין אקולוגי, כלכלי או ביטחוני - אבל התחושה היא שהעולם בפתחו של שינוי. כרגע המאמן צריך לעשות חילוף. אבל אני מאמין שיהיה טוב.