גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא סתם עושות רוח: מי הן החברות בסקטור האנרגיה שרחוקות ממיצוי הפוטנציאל

רוב המדינות הגיעו ל"Grid Parity" – הנקודה שבה עלות הפקת אנרגיה סולארית שווה או זולה יותר מהפקת כל סוג אחר של אנרגיה לא מתחדשת; המשמעות היא שהשיקול הכלכלי הופך לעיקרי בשימוש באנרגיה חלופית ● על רקע זה כדאי לבדוק מי הן החברות ה"נסתרות" בסקטור האנרגיה שעוד רחוקות ממיצוי הפוטנציאל

שדה סולארי בנגב / צילום: EGE
שדה סולארי בנגב / צילום: EGE

סקטור האנרגיה הסולארית היה ללא ספק אחד ממנועי הצמיחה המובילים בשנים האחרונות. שוויין של רוב החברות בענף זינק, ובהתאם המדדים בסקטור רשמו תשואות דו ספרתיות. כך למשל, ה-ETF TAN השיא תשואה של כ-60% מול כ-30% שהשיא מדד ה-500 S&P במהלך 2019.

אותן עליות מרשימות הגיעו בעיקר מכיוון מגמות חיוביות שמאפיינות את הענף - החל מהירידה הדרסטית במחירי הפאנלים והאחסון ועד פיתוחים טכנולוגיים מגוונים המגבירים את היעילות האנרגטית. נכון להיום, רוב המדינות הגיעו ל"Grid Parity" - אותה הנקודה שבה עלות הפקת אנרגיה סולארית שווה או זולה יותר מהפקת כל סוג אחר של אנרגיה לא מתחדשת, כגון פחם גז טבעי, מזוט, אנרגיה גרעינית וכדומה. המשמעות הישירה היא שהשיקול הכלכלי הופך לעיקרי - שמש ורוח הם עכשיו מקורות האנרגיה הכלכליים ביותר להפקת חשמל.

בדרך לעוד עדכון כלפי מעלה?

שינוי נוסף מעניין בסקטור הגיע בחודש נובמבר האחרון כאשר פורסמה תחזית של סוכנות האנרגיה הבינלאומית IEA לחמש שנים. התחזית מציגה תוספת של 1,200 ג'יגה וואט של אנרגיה מתחדשת בחמש שנים הקרובות, כאשר 60% מתוספת זו צפויה להגיע מאנרגיה סולארית. השיפור בין התחזית הנוכחית לקודמת מצביע על עלייה מרף ה-26% ל-30% של אנרגיה מתחדשת מסך הפקת החשמל העולמית. על פניו נראה שבסוכנות מתחילים להבין את עוצמת השינוי, אך לא כך הדבר.

למעשה, ב-20 שנים האחרונות ה-IEA טעתה בתחזית שנה אחר שנה ובכל פעם תיקנה כלפי מעלה את התחזית המקורית. (מחקר של Auke Hoekstra עוקב אחר התחזיות של ה-IEA מול הנתונים בשטח). ניחוש פרוע, גם התחזית הזאת תעודכן שוב כלפי מעלה. עוד איתות להערכה כי אנו אנו רק בתחילת המהפכה האנרגטית העולמית.

אז בעוד שבקדמת הבמה עומדות חברות הפאנלים, התקנה, ציוד וטכנולוגיה כגון FSLR ,SPWR, סולאראדג' הישראלית ועוד רבות אחרות, במקביל מתפתחות להן חברות מזן חדש, חברות הנקראות YieldCos (ראו "יש לי מושג").

תחילת חיי חברות YieldCo מגיע מספין-אוף של חברות האם היזמיות לפרויקט מניב שכבר קיים. החברה הבת מתפעלת את הנכס המניב ובעתיד תרכוש מחברת האם נכסים נוספים שמגיעים להבשלה. כשמן כן הן, 70%-90% מתזרים המזומנים שנוצר בחברת הבת משמש לחלוקת דיבידנד, כך שבדומה לקרנות ה-REIT וה-MLP'S, ה-YieldCos הן סוג של ישות מנייתית הנועדה לספק דיבידנד גבוה תוך צמיחת דיבידנד עקבית. עם קצבי צמיחה שנתיים של מעל 15% בשנה בשוק האנרגיה המתחדשת, חברות אלה מחזיקות בפוטנציאל להפוך גם למניות צמיחה מהשורה הראשונה.

לטוב ולרע, חשוב להבין שלחברות אלה קשר הדוק עם חברות האם. אותה חברה יוצרת לעצמה אפשרות למכור פרויקט לחברת הבת עם השלמתו ועל ידי כך היא מחזירה לעצמה את עלויות ההקמה. תהליך זה מייצר תזרים לפיתוח פרויקטים נוספים, כאשר בו בזמן חברת האם תוכל ליהנות מתזרים מזומנים שוטף מאותם פרויקטים באמצעות חברת הבת, שכן החברה האם תחזיק לרוב נתח גדול מהחברה הבת.

הערכת השווי של חברות ה-YieldCo

המפתח להבנת חברות ה-YieldCo הוא חוזי ה-PPA (ר"ת של Power Purchase Agreements). ה-PPA הוא חוזה ארוך טווח לרכישת החשמל אשר יכול להיות עם או ללא הצמדה. אורך חייו של החוזה מגיע לטווחים של 15-30 שנה. בבחינת החברה, אנו בוחנים את מח"מ החוזים בנוסף לתמהיל מקורות ייצור האנרגיה. לשם הדוגמה, סכרים כמעט ואינם דורשים השקעה חוזרת, כך שהשפעת סיום תקופת החוזה תהיה זניחה יחסית. לעומת זאת, טרמו-סולאר ורוח דורשים השקעה חוזרת משמעותית, כך שחוזה שמגיע לסיום אכן צפוי לפגוע באופן משמעותי בתזרים המזומנים.

החברות הבולטות בתחום ה-YieldCos

בנוסף לכך אנו בוחנים מספר פרמטרים עיקריים:

חברת האם - השאלה העיקרית הינה האם לחברת האם ישנה גישה נוחה למימון כך שתוכל להקים פרויקטים מניבים חדשים אשר יורדו לחברת ה-YieldCo. אלו יאפשרו את הגדלת תזרים המזומנים והדיבידנד העתידי ויורידו את התלות פר חוזה בודד בזמן סיומו או במידה וחוזה בודד בוצע במחיר לא מספק. איכות ההנהלה בחברת האם גם היא משליכה על החברה הבת.

CAFD (ר"ת של Cash available for distribution) - תזרים המזומנים הפנוי לחלוקה הוא הפרמטר העיקרי אותו בוחן השוק, מפרמטר זה בסופו של דבר נגזר הדיבידנד. מכפיל ה-P/CAFD מהווה תחליף למכפיל הרווח בחברות אלה. נציין כי להערכתנו ישנה נטייה לתת לפרמטר זה חשיבות יתר למול הפרמטרים האחרים אותם אנו מציינים.

מינוף וחוב - בשל תזרים המזומנים היציב, יחסי החוב בחברות ה-YieldCo גבוהים מטבעם. עובדה זו מאפשרת לחלק קטן מהחברות לקחת את המינוף לקצה כדי להאיץ את הצמיחה, דבר שחושף את החברות אשר מצויות במינוף יתר לסיכונים רבים. במצב זה, ירידה חדה במחיר המניה תוביל לפגיעה בהון העצמי שיוביל לירידה בדיבידנד, שיגרור ירידה חדה יותר במניה וכן הלאה. בנוסף לכך, אנו מבדילים בין חוב ברמת הנכס שברובו Non-recourse, לחוב ברמת החברה.

המומלצות - שתי חברות אשר עומדות בקריטריונים המצוינים, הן מבחינת חברת האם והן מבחינת מצבן שלהן (טבלה עם נתונים פיננסיים עדכניים בתחתית העמוד):

Brookfield Renewable Partners (סימול: BEP): החברה נוסדה ב-1999 ומאז הקמתה השיגה למשקיעים תשואה כוללת ממוצעת של 15% לשנה. היא מחזיקה תיק נכסים לייצור אנרגיה מתחדשת בעיקר בצפון אמריקה, קולומביה, ברזיל, אירופה, הודו וסין. החברה מייצרת חשמל הידרואלקטרי, מתקני רוח ומתקנים סולאריים, קוגנרציה וביומסה. תיק הנכסים של החברה מורכב מהיקף של 18,900 מגה וואט קיבולת מותקנת לצד שווי נכסים של כ-50 מיליארד דולר ב-15 מדינות עם שווי שוק של 14.8 מיליארד דולר (חברת האם BAM) Brookfield Asset Management).

NextEra Energy Partners, LP (סימול: NEP): רוכשת, מחזיקה ומנהלת פרויקטים של אנרגיה סולארית בארה"ב. בבעלותה פורטפוליו של נכסי ייצור מתחדשים חוזים המורכבים מפרויקטים של רוח ושמש עם קיבולת של כ-4,859 מגה-וואט, כמו גם שבעה נכסי צינורות הולכה של גז טבעי. החברה מרכזת את פעילותה בארה"ב, בעיקר בפלורידה, ניו המפשייר, איווה וויסקונסין. חברת האם היא ענקית תשתיות האנרגיה NextEra Energy NEE) ) עם שווי שוק של 115 מיליארד דולר. עוצמה כלכלית זו מאפשרת לה גישה נוחה למימון והזרמה של פרויקטים חדשים שעשויים להוביל לכדי הכפלת תשואת הדיבידנד מאז הקמתה. כמו-כן, החברה צפויה להגדיל את הדיבידנד ב12%-15% בשנה במהלך חמש השנים הקרובות.

לסיכום, חברות ה-YieldCo מספקות תזרים מזומנים יציב וצפוי גם בתקופות של אי-ודאות בשווקים, דבר שמחזק אותן ומביא לחסינות יחסית גבוהה בפני מיתון. מניות אלה מהוות דרך לגוון ולהעשיר את החלק הדפנסיבי בתיק ההשקעות שלנו וזאת תוך כניסה לתחום הצמיחה של האנרגיה המתחדשת. עם זאת, גם במניות אלה קיימים סיכונים ולכן, למרות שעל פניו ישנן מניות שנראות זולות יחסית כמו CWEN. מינוף גבוה בשילוב של מח"מ חוזים קצר יותר וחשיפה לטרמו-סולאר, לא מייצרים לנו את ההשקעה הדפנסיבית הרצויה. מצד שני, חברות כמו BEP ו-NEP, גם אם נראות יקרות יותר, אכן עונות על ההגדרה. דרך חשיפה נוספת לחברות אלו היא ה-ETF ("YLCO") שמורכב ממניות YieldCo בפריסה עולמית. 

הכותב הוא אנליסט ומנהל השקעות בבית ההשקעות יצירה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר