גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שכמעט הפיל ממשלה: גשר יהודית בתל אביב נפתח היום לתנועה ושוב גורר תלונות

עשור אחרי שהתכנון החל ולאחר עיכוב בן חצי שנה, הגשר להולכי הרגל שנועד לחבר את מזרח ומערב ת"א הושלם, אך הוא לא חף מבעיות • אין הגנה ממזג האוויר, והגשר לא מתחבר לתחנת הרכבת הסמוכה • בעירייה ובנתיבי איילון מאמינים שמדובר בצעד חשוב בדרך להקלה על עומסי התנועה

גשר יהודית, שנבנה על ידי קבוצת אורון אחזקות והשקעות / צילום: קבוצת אורון אחזקות והשקעות
גשר יהודית, שנבנה על ידי קבוצת אורון אחזקות והשקעות / צילום: קבוצת אורון אחזקות והשקעות

גשר יהודית, שהפך לפני שנתיים גם לגשר המריבה בין שר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ייפתח ויחבר בין שתי גדות האיילון ובין החלק המערבי והמזרחי של תל אביב. האם מדובר בבשורה של ממש שתשפר את המצב התחבורתי ואת מצבם של הולכי הרגל?

אורכו 110 מטרים מקצה לקצה ורוחבו 11 מטרים, ובנייתו אושרה כבר ב-2010, כמעבר יחיד בין שכונת מונטיפיורי במערב וביצרון במזרח. בנייתו עלתה 68 מיליון שקל, רובם במימון עיריית תל אביב. הוא מחבר בין רחוב יגאל אלון ובין שדרות יהודית שבשכונת מונטיפיורי, שבסמוך אליה נחפרת תחנת הרכבת הקלה - כך שהגשר ישרת כמות גדולה יותר של הולכי רגל כשיחל לפעול הקו האדום. מטרת הגשר היא קודם כל לאפשר לחצות מעל נתיבי איילון בצורה בטיחותית וקלה יותר, ולשם כך נסללו עליו שביל להולכי רגל ונתיב לרוכבי כלים דו גלגליים.

שביל האופניים מסתיים בכביש/ צילום: שני אשכנזי

בעיריית תל אביב מקווים כי לאחר שהרכבת הקלה תחל לפעול לצד הגשר, פחות אנשים יגיעו לאזור התעסוקה המתפתח באמצעות רכבים פרטיים. "לגשר משמעות דרמטית", אומר אופיר כהן, מנהל רשות התחבורה בתל אביב. "העיר לצערנו מקוטעת על ידי רצועת איילון, והחיבור הזה הוא אחד מהמנופים לשיפור ההתניידות בה".

מנכ"ל נתיבי איילון, איתמר בן מאיר טוען מצדו, כי "גשר יהודית מייצר חלופות לרכב הפרטי במטרה להקל על העומס בכבישים".

לא הגשר האחרון שמתוכנן בעיר

בתל אביב יש כיום תשעה גשרים ותיקים, וכולם מיועדים בין היתר לתנועת מכוניות. זהו הגשר הראשון שמיועד להולכי רגל ולרוכבי האופניים. "בשנים האחרונות הבנו שכדי לממש את החזון התחבורתי שלנו, אנחנו צריכים לייצר עדיפות או רצועות מספקות להולכי רגל על כל הגשרים. הגשר העשירי, גשר יהודית, מייצר מעבר אך ורק לתנועות רכות, וישתמשו בו אלפים ביום".

עם זאת, גם הגשר החדש לא חף מכשלים. כשמסתכלים עליו מלמעלה רואים עד כמה הוא קרוב לתחנת רכבת השלום שבה עוברים כ-60 אלף נוסעים ביום, אך חיבור בין השניים אין. מי שרוצה להגיע לתחנה חייב לעבור דרך צומת השלום העמוס.

"היה שלב רעיוני כזה, וזה לא קרה. זה מהלך מז'ורי, זה גשר גדול ומורכב", אומר יואב דוד, אדריכל העיר. "אם אנשים יוצאים מתחנת השלום והולכים בדופן, אני מעריך שזה הבדל של פחות מחמש דקות". דוד מעריך כי "הקישור זה פרויקט גדול שיקרה, אבל לא בחמש השנים הקרובות".

כשל נוסף קשור להיבט התכנוני שלו. הגשר מרוצף דק עץ להולכי הרגל, ואבנים גדולות שפוזרו בו משמשות כספסלים לעצירה ולמנוחה בצורה מרשימה. אך למרות העובדה שהוא ניצב בלב אי החום העירוני של תל אביב אין בו אמצעי הצללה או הגנה מפני הגשם, בדיוק כמו ביתר הגשרים העירוניים. לדברי עיריית תל אביב, לגשר יתווספו בהמשך פתרונות הצללה.

בעיה נוספת קשורה לשביל האופניים שמשתרע לאורך הגשר ומסתיים בקצה שדרות יהודית לתוך עורק תנועת המכוניות - ולא ממשיך לתוך השכונה. עם זאת, זהו שביל אופניים ראשון על גשרי איילון, ורוכבי האופניים מרוצים מכך: "סוף סוף יש איזשהו פתרון לחציית איילון. יש 300 מטר של גשרים החוצים את איילון, ו-0% מתוכם יועדו לאופניים עד היום", אומר יותם אביזהר, מנכ"ל ישראל בשביל אופניים. "כבר קרו תאונות וצירי אופניים על החיבורים האלו הם קריטיים. עבורנו, זוהי בשורה. כרגע הנקודה הקריטית היא חיבור של הגשר משני צדיו לרשת".

גם לעיריית תל אביב ברור כי הגשר לא יכול להוות פתרון יחיד לעומס הגובר על צירי העיר הדחוקים נוכח תנופת הפיתוח, כאשר בממוצע עוברים כיום בנתיבי איילון כ-750 אלף כלי רכב ביממה, והם נחשבים לעורק התחבורה העמוס ביותר במדינה. לצד הגשרים הנוספים הנמצאים בשלבי אישור וכן פרויקט קירוי איילון, העירייה מדגישה כי ישנה חשיבה על "שדרוג" מסוים של הגשרים הקיימים והפיכתם לשמישים יותר עבור הולכי הרגל ובטיחותיים יותר לכלי התחבורה הקלים.

"בין היתר, גם בגשר עמק ברכה שנמצא בתכנון - יש חלק משמעותי להולכי רגל ורוכבי אופניים לרבות הצללה, וביצחק שדה מקודם שביל אופניים", אומר אדריכל העיר. "גשר השלום (המחבר קניון עזריאלי לבסיס הקריה) נכנס לתהליך עבודה ושיפוץ - כך שיתאים יותר להולכי רגל ורוכבי אופניים. אנחנו יודעים שהוא משרת אלפי משתמשים ביום, שכרגע התנאים שלהם במרחב הציבורי ממש לא מוצלחים. יש תקציב שהתקבל כבר, ואנחנו נייצר שם הצללה ופתרונות לחניית אופניים ואופנועים כדי לרווח את המדרכות, ולתת להולכי הרגל עדיפות על גבי הגשר הקיים. עדיין לא יודעים אם ייסלל במקום כביש אופניים", אומר דוד.

היסטוריה של מאבקים פוליטיים קשים

רגע לפני פתיחת הגשר, קשה שלא להיזכר במסלול הקמתו העקלקל; גם אם מדובר בגשר מקומי שישרת את תושבי תל אביב, הוא הפך בתהליך הקמתו לסלע מחלוקת פוליטית, עד כדי משבר קואליציוני שנגמר בבג"ץ. הקרב העיקרי היה בין ראש העיר חולדאי לשר התחבורה לשעבר כ"ץ - שתי דמויות פוליטיות שביניהן לא הייתה לאורך השנים חיבה רבה.

בזמן שעבודות התשתית להנחת הגשר תוכננו לסופי השבוע כדי לא להכביד על גודש התנועה בציר איילון העמוס במהלך השבוע, התקוממו הסיעות החרדיות בכנסת ופנו לשר התחבורה בכדי שיעצור את העבודות. כ"ץ, מצידו, הטיח האשמות בחולדאי והורה על הפסקת העבודות והימנעות מחילול השבת. העבודות התעכבו עד להחלטת בג"ץ בנושא, והתבצעו בסופו של דבר במהלך שישה סופי שבוע כפי שתוכנן תחילה. כעת, הגשר מוכן לשימוש התושבים, והמחלוקת הפוליטית היא זיכרון רחוק. 

תחושה של החמצה | גיא נרדי, פרשנות

בימים הקרובים נוכל לחצות את נתיבי איילון באמצעות גשר חדש - גשר יהודית. מחד, זו בשורה מצוינת - חיבור חדש בין הצד המזרחי של תל אביב למערבה הוא יעד חיובי והגיוני. השאלה היא מי ייהנה מהגשר החדש? בעיני, הגשר הזה מיותר. בסופו של דבר, במרחק של כמה מאות מטרים דרומה קיים גשר לה גווארדיה וכמה מאות מטרים צפונה נמצא גשר השלום. שני הגשרים האלה אולי לא כ"כ סימפטים להליכה, ולא כוללים שביל אופניים, אבל, עושים את העבודה.

קשה לי לדמיין שמישהו, שהולך לתומו בדרך בגין, אחד הרחובות הכי רועשים ומזוהמים בארץ, יטרח להיכנס לתוך שכונת מונטיפיורי כדי לעלות על הגשר. עובדי חברות ההייטק, בהנחה שהם מתגוררים בשכונת מונטיפיורי, או במרכז ת"א, יוכלו כבר מהימים הקרובים לנסוע באופניים, או ללכת ברגל לעבודה בעזרת הגשר. השאלה היא לאיפה הגשר החדש מוביל אותם. שכונת מונטיפיורי, הנמצאת בצידו המערבי של הגשר היא שכונה זעירה, ובפועל מעין מובלעת כלואה. בסופו של דבר, אי אפשר לחצות את דרך בגין. אז מי ישתמש בגשר החדש? לא ברור. מה שבטוח זה שמדובר בהצהרת כוונות: אחרי הרבה שנים העיר תל אביב מסתכלת לכיוון מזרח. 

עוד כתבות

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק עולה ב-0.2% ● פאוול: "השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים